Call Me by Your Name (2017)

Italië / Frankrijk / Verenigde Staten / Brazilië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Luca Guadagnino
met Armie Hammer, Timothée Chalamet en Michael Stuhlbarg

De gevoelige en gecultiveerde Elio is enig kind van de Amerikaanse-Italiaanse-Franse Perlman-familie. Hij kijkt uit naar weer een luie zomer in de villa van zijn ouders op het prachtige en rustige Italiaanse platteland. Dan arriveert Oliver, een academicus die zijn vader komt helpen met een onderzoek. Er ontstaat een plotselinge en heftige romance tussen de adolescente jongen en de zomergast aan de Italiaanse Rivièra.

avatar van Esteban
Deze boekverfilming krijgt lovende kritieken, vooral voor beide hoofdacteurs. Hammer en Chalamet zouden in zeer goede doen zijn. Benieuwd. Op YouTube zijn reeds twee (nietszeggende) clips te vinden.

Esteban schreef:
Op YouTube zijn reeds twee (nietszeggende) clips te vinden.

Ik heb het boek gelezen. Juist die scènes zijn niet nietszeggend. Prachtig boek, ben erg benieuwd naar de film.

Bubblez schreef:

Laat ik het anders verwoorden : Deze clips komen nietszeggend over wanneer je niet bekend bent met het boek. Mogelijk zijn ze veelbetekenend wanneer je ze in hun context kan plaatsen.

avatar van donnie darko

Heerlijk om Sufjan zijn prachtige stem hier al te horen. Zo benieuwd! Vond het boek beetje cheesy, maar ik denk dat het als film beter zal werken.

avatar van Esteban
Ik ken het einde van het boek niet, maar uit een interview blijkt dat dit in de film anders zou zijn ...

Het nummer van Sufjan klinkt inderdaad geweldig, vrij benieuwd naar de totale track.

Esteban schreef:

Ah leuk om te weten

Vanaf 11 januari 2018 in de bioscoop (Sony Pictures Releasing, via Universal)

avatar van arno74
Oscar-inzending van Italie?

arno74 schreef:
Oscar-inzending van Italie?

Lijkt me niet mogelijk. De film is Engelstalig.

avatar van donnie darko
Kan niet ophouden aan deze film te denken. Prachtige regie, vertolkingen (zowel Chalamet als Hammer zijn werkelijk verrukkelijk), sfeer en muziek (van mijn lievelingsartiest Sufjan Stevens). Niets aan deze film stak me tegen, en in totaal overklaste het het boek voor mij in bijna elk opzicht.

donnie darko schreef:

Dat kan ik me helemaal voorstellen! Hoe heb je hem al zo ver voor release gezien?

Bubblez schreef:

Het filmfestival van Gent

Het filmfestival van Gent

Hmm, als ik dat had geweten...

avatar van donnie darko
Verhoeven: wat vond je zo vreselijk aan deze film? Ben geïntrigeerd.

avatar van cordiacovens
Prachtige film, eet alleen even geen abrikozen meer.

avatar van John Milton
donnie darko schreef:
Verhoeven: wat vond je zo vreselijk aan deze film? Ben geïntrigeerd.
Ben ik ook wel benieuwd naar.

avatar van zoutzak
Mooie film maar wel een beetje 50 shades too gay, gelukkig duurt de film lang genoeg om af en toe een scène door te kunnen spoelen.

avatar van John Milton

avatar van JHagenstein

Laat gaan .

avatar van Staaajn_
Een hele pure film over de zoektocht en zelfontdekking van een zeventienjarige Italiaan naar zijn sexuele geaardheid. Zonder veel woorden worden de complexe, emotionele gedachten, vooral door de sensuele betoverende beelden, overgebracht naar de kijker. Een zeldzame ervaring.
Volgens mij de beste film van 2017.

avatar van zoutzak
too gay? is er ook too straight? wat is dan de juiste hoeveelheid gay?

Uiteraard is dat er vice versa ook! De juiste hoeveelheid hangt van de kijker af en is puur subjectief. Ik ervoer de nadruk die er op werd gelegd (deze jongens lopen het liefst halfnaakt) en de expliciteit van enkele scenes wel als storend, ook niet meer dan dat, en dat doet wel afbreuk aan mijn waardering voor de film.

Het is geen reden om de film níet te kijken, als gezegd vond ik deze in de basis mooi. Maar het exhibitionistische lag er mij een paar lagen te dik bovenop. Kan me ook niet bedenken waarom dit nodig was, anders dan een (commerciële) sensatiezucht a la fifty shades?

Sfeervolle film, met sterk acteerwerk en mooie soundtrack van Stevens. De disco deuntjes zijn ook het vermelden waard, evenals het coole dansje van Hammer. Ik heb geloof ik zelden eindcredits gezien die zo aangrijpend waren als in deze film.

avatar van sebastiano70
Prachtige sfeervolle film met goede acteerprestaties van alle acteurs, vooral van de hoofdrolspelers Hammer en Chalamet.

avatar van MRDammann
Na afloop van het zien van deze film was ik even de kaart. Ik vond de film zo mooi, de acteurs waren zo goed, dat kom je niet vaak tegen. Call Me By Your Name voelt ook zo puur en eerlijk aan. Zo’n ervaring had ik vorig jaar eigenlijk nog niet gehad, hoe goed die films ook waren. Alles klopt, de sfeer, het landschap van Noord-Italië, de karakters en ook de filmmuziek. Sufjan Stevens heeft een paar pareltjes geschreven. Dit is ook typisch zo'n een film waar het laatste shot me wel bij blijft. Zo mooi.

De film is noh zeer vers, en daarom is het misschien niet heel eerlijk, maar in de lijst van 2017 zou hij bij mij bovenaan hebben gestaan. In de zomer nog maar eens kijken of hij nog zo hard binnenkomt.

avatar van Filmeditor96
Pure en prachtige film. De chemie tussen beide hoofdrolspelers is uniek. De laatste scene vond ik verassend maar was tevens een van de mooiste scenes van de film.

avatar van voskat78
Wow wat was deze film een prachtig begin van het nieuwe jaar om mee te starten!
Een sfeervolle film waarbij alles klopte. Het zal mij niks verbazen als deze film het goed zal doen bij de oscars.

avatar van tbouwh
too gay? is er ook too straight? wat is dan de juiste hoeveelheid gay?

Precies wat Hagenstein onder je zegt. Deze film gaat meer over verlangen, identiteit en zelfacceptatie in algemene zin dan over homoseksualiteit. Genoeg argumenten om daar weer tegenin te gaan maar de kern is universeel.

avatar van tbouwh
Op de tonen van Sufjan Stevens’ Mysteries of Love beweegt Call Me by Your Name zich richting de onvermijdelijke Oscarnominaties. Zo gaat het vaker met films die het festivalseizoen aandoen: nog voor de Nederlandse release hebben de verwachtingen hun kookpunt al bereikt. In dit geval is dat niet onterecht. Deze emotionele karakterstudie van Luca Guadagnino overtuigt door de sterke beeldvoering en een doorbrekende Timothée Chamalet.

Net als in A Bigger Splash (2015) vormt een vroeg blikkenspel de opmars naar wat verder nog komen gaat. De wendbare camera van Sayombhu Mukdeeprom (die voor Guadagnino ook de Suspiria-remake zal gaan schieten) volgt de ogen van de jonge Elio (Chamalet) over tafel naar de frivole nieuwkomer (Arnie Hammer), een PhD student die op uitnodiging van Elio’s vader de zomer in het prachtige landhuis van de Perlmans mag doorbrengen. In eerste instantie wordt de afstand tussen de oudere Hammer en Chamalet kunstmatig in stand gehouden, maar dat verandert snel. De relatie tussen de twee krijgt vorm via fietstochten, zwempartijen en allesbepalende eerste momenten van kwetsbaarheid en fysiek contact.

volledige kritiek