• 8.303.172 stemmen

Alternatieve titel: American Movie: The Making of Northwestern

Geregisseerd door: Chris Smith

Met onder meer: Mark Borchardt, Mike Schank en Monica Borchardt

Plot American Movie

Mark Borchardt leeft in de buurt van Milwaukee en droomt ervan films te maken. Met behulp van familieleden, lokaal talent, vrienden en 3000 geleende dollars probeert hij zijn horrorfilm 'Coven' te maken. Alcohol, gokken en een gestoorde familie zitten hem in de weg, maar Mark wil per se slagen.

image

Mark's Uncle / Executive Producer

avatar van Die Hard,Willis

Die Hard,Willis

Die Hard,Willis schreef:

Deze film ga ik zeker de 19de kijken. De datum moet wel maandag zijn of niet ?

Oeps dat was 2006, mijn fout.

avatar van Nephilim

Nephilim

Gezien omdat The Angry Video Game Nerd hem noemde als zijn grote voorbeeld om films te maken.

Fijne docu over een stel losers met een droom. Erg aandoenlijk en hoe egoistisch Mark misschien is met zijn droom toch proficiat dat het hem is gelukt om tenminste Coven af te maken.

Verder was die Mike een geweldig figuur. En ook Uncle Bill

avatar van namingway24

namingway24

Prachtige documentaire. Een documentaire over een man men een droom, een missie; een heuse speelfilm maken, en de daarmee gemoeide problemen. De film is bij tijd en wijlen grappig en ontroerend, en Mark Borchardt weet de meest fantastische teksten en oneliners te produceren. Het is overigens niet Mark die de show steelt, maar de briljante Mike Shank. Elke keer als de man op het scherm is komt er wel iets fantastisch uit zijn mond. Ook Uncle Bill was erg komisch.

De film volgt de makers van de film van begin tot eind, en hoe uitzichtloos de situatie soms ook lijkt, ooit verliest Mark zijn doel uit het oog. We zien hem tijdens het maken van de film, zijn relatie met zijn famile en de mensen die hem soms tegen wil en dank helpen. Het is admirabel om te zien, en altijd boeiend.

Op de DVD staat overigens ook het eindresultaat; de epische korte film Coven. Er zijn wat mooie shots te bespeuren, maar voor de rest is het maar een vaag filmpje; het verhaal is raar, de acteurs maken er wel het beste van maar zijn niet bepaald briljante acteurs.

Maar toch leuk om te zien dat Borchardt en consorten het toch hebben gered; dit is een goed voorbeeld van een man met uitzichtloos bestaan maar wel met een missie; er alles voor doen om het te maken in de wereld, iets waar je door deze docu alleen maar meer respect voor krijgt

avatar van John Milton

John Milton

interessante docu, al had ik liever de focus net wat anders gehad, meer op het filmmaken. Maar wat een markante figuren, uncle Bill was inderdaad erg cool, maar als die Mike een IQ van meer dan 80 heeft zou ik geschokt zijn, mijn hemel...

avatar van ArnoldusK

ArnoldusK

Heerlijke, authentieke 'Man Bijt Hond'-figuren die een doel nastreven. Niet meer, niet minder.

De opbouw van de documentaire is goed waarbij de kijker eerst kennis maakt met de hoofdpersoon en zijn kompanen maar vervolgens ook van alles te weten komt over zijn persoonlijke, emotionele situatie. Het is de vraag of Smith het zo bedoeld heeft , maar het werkt goed. Helaas is de kwaliteit van de film niet zo heel sterk, en dat zorgt voor het enige grote minpunt van deze docu.

scorsese

Redelijke documentaire over Mark Borchardt die er alles voor over heeft om zijn eigen film te maken. Deze documentaire en de mensen in het zijn zowel triest als grappig tegelijk. Het doorzettingsvermogen van Mark Borchardt is te benijden. Genoeg leuke scenes, maar op een gegeven moment heb je het wel gezien. Nog net 3.0 sterren.