The Player (1992)

Komedie / Thriller

geregisseerd door Robert Altman
met Tim Robbins, Greta Scacchi en Whoopi Goldberg

Hollywood-producent Griffin Mill krijgt dreigbriefjes van een anonieme scenarioschrijver die dreigt hem te vermoorden. Hij probeert uit te vinden van wie de briefjes zouden kunnen komen en stuit daarbij op de naam David Kahane. Mill spoort Kahane op, krijgt hooglopende ruzie met hem, waarna hij hem vermoordt. Terwijl de politie hem op het spoor is, blijven de dreigbriefjes komen...

@ maxcomthrila
Heb het ook niet alleen over dat lange tracking shot (longshot is nog iets anders), maar meer over de humanistische ensemblefilms.

avatar van goongumpa
Ik vind met name de personages die er in Altman `s films rondlopen nogal onder de maat om over venijnige Hollywood kritiek te spreken.
Als er één regisseur is wiens personages échte mensen zijn, is het Altman wel. In deze en MASH niet zo, maar vooral in Short Cuts, Nashville etc.

avatar van AC1
AC1
goongumpa schreef:
Alles is natuurlijk wat overdreven, maar toch héél veel. Dat geeft hij zelf ook toe.

In het Engels hebben ze daar een mooi woord voor: Operatic.

AC1 schreef:

In het Engels hebben ze daar een mooi woord voor: Operatic.
Short cuts gezien?

avatar van maxcomthrilla
@ maxcomthrila

Ja, Magnolia heeft inderdaad goed de kunst afgekeken bij Short Cuts. En ik heb long shot even veranderd, ik zag dat dit inderdaad een andere betekenis met zich meedroeg dan ik aanvankelijk dacht.

avatar van AC1
AC1
Short cuts gezien?

Nee, ik heb eerlijk gezegd niet zoveel van Altman gezien. Ik vind hem een wisselvallige regisseur.

avatar van maxcomthrilla
goongumpa schreef:

In M.A.S.H. en The Player lopen inderdaad vooral karikaturen rond. Mijn oordeel komt dan ook naar aanleiding van het kijken van deze 2 films, waar Altman geen echte personages voor ogen leek te hebben.

Verder heb ik alleen Short Cuts gezien van Altman en op basis daarvan geef ik je absoluut gelijk. Ik ben verder nog wel benieuwd naar Nashville, aangezien zijn gewone drama `s ( alhoewel, noem Short Cuts maar gewoon ) mij beter lijken te liggen.

avatar van Sergio
Prachtige satirische kijk op Hollywood van binnen uit met een glansrol van Tim Robbins als Griffin Mill een glibberig studioslaafje.

avatar van Vinokourov
The Player start met Altmans handelskenmerk: een grote brei van karakters die met elkaar in contact komen en een helder verhaal is er niet in te ontdekken. Net als met Nashville vond ik het niet heel vervelend, maar nog minder vervelend vond ik het dat er na een tijdje toch een normale verhaallijn gestart wordt. Tim Robbins, studio executive in Hollywood, krijgt dreigbriefjes. Hij vermoedt dat er een gefrustreerde screenwriter achterzit, zoekt hem op en vermoordt hem, per ongeluk! Oeioei, hoe gaat ie zich hier uit redden?

Ondertussen komen een heel batterij Hollywoodsterren (die zichzelf kunnen spelen) en referenties naar oudere films voorbij. Het plot en de uitvoering daarvan vond ik dan ook best leuk in elkaar steken. Alleen de rol van de ex van de per ongeluk vermoorde screenwriter vond ik wat problematisch. Ze gaat erg rap en probleemloos een relatie met Robbins aan, komt een beetje vreemd over natuurlijk. Maar zoiets laat juist de manco's van de Hollywoodfilms zien. De al dan niet corny ongeloofwaardigheden en natuurlijk de onvermijdelijke happy endings. Het einde van The Player zelf past daarom juist zo goed, dat is namelijk wel redelijk geniaal gevonden.

avatar van thomzi50
Ik stoorde me juist aan dat einde: het ligt er zo torenhoog dik bovenop, zelfs de titel wordt dan nog even uitgelegd. Geef mij dan maar een film als Adaptation, waarin een zelfde thematiek op een veel subtielere en complexere manier wordt behandeld.

Reinbo
Maar het is juist de bedoeling van deze film die alke hollywood clichees op de hak neemt om met een enorm voorspelbaar cliche te eindigen. Ben het wel eens dat Adaptation nog intelligenter en ingenieuzer in elkaar steekt, maar ik vond van deze de uitwerking leuker. Beide zijn meesterwerken wat mij betreft.

avatar van jipt
Geestige Hollywood satire met een briljant einde. dikke 4*

avatar van Insignificance
Satire in en over de loopgraven van Hollywood met een bijzonder fraaie opening, een heel resem aan bekende koppen die al dan niet zichzelf spelen en tal van referenties en inside jokes, waarvan ik er ongetwijfeld een aantal zal hebben gemist. Subtiel is anders, maar Altman is hier en daar dusdanig nadrukkelijk in de weer met gesproken en ingezoomde verwijzingen dat het zo ook wel werkt. Afgezien van de scène in het politiebureau, die op mij als een soort spelbreker overkomt. Verder ironie te over en een plot dat dat in z'n (dubbele) slot ook best leuk weet uit te spelen. Aangenaam filmpje, c'est tout.

avatar van Fortune
Geweldige film met een perfecte Tim Robbins in de hoofdrol waarbij de stijl van Altman heel goed naar voren komt. Het is mooi om dat wereldje van Hollywood en hoe ze omgaan met films en scripts om daar 2 uur naar te kijken. De film is aan de ene kant een satire of parodie maar aan de andere kant gaat het in de realiteit nog wel veel oppervlakkiger er aan toe. Een film die gaat over de dood van Hollywood van de meer Hollywood films die nog iets betekenen naar de commerciële, geef het publiek een happy end en schuif je idealen/visie onder de bank en denk alleen aan geld Hollywood. Het einde vind ik dan ook wel echt geniaal. Sterk.

avatar van Ferdydurke
Hurray for Hollywood!

Erg fijne satire vol dubbele bodems, nog leuker dan ik me herinner van destijds, waarin de gladjakkers en opportunisten gloriëren, en die ene naïeveling die wat last heeft van integriteit, van een koude kermis thuiskomt.

Altman had er altijd al een handje van om schijnbaar oppervlakkig en haast onnozel, met een laconieke terloopsheid, heel vaak ráák te koppen, en The Player behoort wat dat betreft tot zijn meest geslaagde exercities.

De twee toespraken in de film – die op de begrafenis van de schrijver, pijnlijk-hilarisch in zijn mislukking, en die van Mill op dat jubileumfeestje, dat van leugenachtige clichés aan elkaar hangt – zijn op hun manier ongelooflijk ontluisterend, en in die zin misschien exemplarisch.

Van alle optredens van bekende acteurs vond ik dat van Susan Sarandon toch wel het opmerkelijkst: zij is toeschouwster bij de executie in de gevangenis, drie jaar vóór Dead Man Walking... geregisseerd door, hoe-heet-ie-ook-al weer, o ja, Tim Robbins

avatar van Basto
IJzersterk

Fantastische misdaadthriller annex zwarte komedie waarin Altman het moderne Hollywood op de hak neent. Wat zeg ik, modern? Het is alweer ruim 20 jaar geleden en kijkend naar de output is het er niet beter op geworden. De pitch kan nu volstaan met Spiderman of Batman? Of Spiderman vs Batman?

Tijd voor een hedendaagse remake waar enkel nog superhelden en decorbouwers met potten groene verf over het studioterrein lopen. De sterren komen enkel hun bodydoubles checken en natuurlijk krijgt de film weer een happy end.

Man, wat was die Altman toch een voortreffelijk filmmaker!

avatar van Fisico
Leuke film waar tal van celebrities de revue passeen in een gastrolletje in een film in de film: subliem! Het script zit erg goed in elkaar en wordt mooi gedragen door Tim Robbins. Fijn om de wereld van de filmproducties en scenarioschrijvers eens naar voor te zien komen. Altman die destijds als één van de promising regisseurs werd bestempeld en gerust zijn voet naast Spielberg, De Palma, Scorcese, Coppola mocht zetten zetten zet hier een erg sterk verhaal neer. De opbouw is weliswaar traag, maar wel diepgaand.

Interessant om op te merken hoe de hele situatie zich tegen Griffin Mill lijkt te keren maar zoals zo dikwijls voor witteboordencriminelen vaak nog goed uitpakt. de rollen van politie vond ik erg zwak, met als dieptepunt Whoopi Goldberg. Die scene op het politiebureau kon ik nit cht smaken en was zo onrealistisch absurd. Altman had er wellicht een specifieke bedoeling, maar mij ontging die.