

Genre: Komedie / Thriller
Speelduur: 124 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Robert Altman
Met onder meer: Tim Robbins, Greta Scacchi en Whoopi Goldberg
IMDb beoordeling:
7,5 (64.105)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 1 oktober 1992
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Player
"Everything you've heard is true!"
Hollywood-producent Griffin Mill krijgt dreigbriefjes van een anonieme scenarioschrijver die dreigt hem te vermoorden. Hij probeert uit te vinden van wie de briefjes zouden kunnen komen en stuit daarbij op de naam David Kahane. Mill spoort Kahane op, krijgt hooglopende ruzie met hem, waarna hij hem vermoordt. Terwijl de politie hem op het spoor is, blijven de dreigbriefjes komen...
Externe links
Acteurs en actrices
Griffin Mill
June Gudmundsdottir
Walter Stuckel
Detective Avery
Larry Levy
Joel Levison
Bonnie Sherow
David Kahane
Andy Civella
Tom Oakley
Video's en trailers
Reviews & comments

goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
@ maxcomthrila
Heb het ook niet alleen over dat lange tracking shot (longshot is nog iets anders), maar meer over de humanistische ensemblefilms.

goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen

AC1
-
- 5760 berichten
- 897 stemmen
Alles is natuurlijk wat overdreven, maar toch héél veel. Dat geeft hij zelf ook toe.
In het Engels hebben ze daar een mooi woord voor: Operatic.

goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
In het Engels hebben ze daar een mooi woord voor: Operatic.

maxcomthrilla
-
- 15552 berichten
- 2701 stemmen
@ maxcomthrila
Heb het ook niet alleen over dat lange tracking shot (longshot is nog iets anders), maar meer over de humanistische ensemblefilms.
Ja, Magnolia heeft inderdaad goed de kunst afgekeken bij Short Cuts. En ik heb long shot even veranderd, ik zag dat dit inderdaad een andere betekenis met zich meedroeg dan ik aanvankelijk dacht.

AC1
-
- 5760 berichten
- 897 stemmen
Nee, ik heb eerlijk gezegd niet zoveel van Altman gezien. Ik vind hem een wisselvallige regisseur.

maxcomthrilla
-
- 15552 berichten
- 2701 stemmen
Als er één regisseur is wiens personages échte mensen zijn, is het Altman wel. In deze en MASH niet zo, maar vooral in Short Cuts, Nashville etc.
In M.A.S.H. en The Player lopen inderdaad vooral karikaturen rond. Mijn oordeel komt dan ook naar aanleiding van het kijken van deze 2 films, waar Altman geen echte personages voor ogen leek te hebben.
Verder heb ik alleen Short Cuts gezien van Altman en op basis daarvan geef ik je absoluut gelijk. Ik ben verder nog wel benieuwd naar Nashville, aangezien zijn gewone drama `s ( alhoewel, noem Short Cuts maar gewoon ) mij beter lijken te liggen.

Sergio
-
- 254 berichten
- 6291 stemmen
Prachtige satirische kijk op Hollywood van binnen uit met een glansrol van Tim Robbins als Griffin Mill een glibberig studioslaafje.

Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
The Player start met Altmans handelskenmerk: een grote brei van karakters die met elkaar in contact komen en een helder verhaal is er niet in te ontdekken. Net als met Nashville vond ik het niet heel vervelend, maar nog minder vervelend vond ik het dat er na een tijdje toch een normale verhaallijn gestart wordt. Tim Robbins, studio executive in Hollywood, krijgt dreigbriefjes. Hij vermoedt dat er een gefrustreerde screenwriter achterzit, zoekt hem op en vermoordt hem, per ongeluk! Oeioei, hoe gaat ie zich hier uit redden?
Ondertussen komen een heel batterij Hollywoodsterren (die zichzelf kunnen spelen) en referenties naar oudere films voorbij. Het plot en de uitvoering daarvan vond ik dan ook best leuk in elkaar steken. Alleen de rol van de ex van de per ongeluk vermoorde screenwriter vond ik wat problematisch. Ze gaat erg rap en probleemloos een relatie met Robbins aan, komt een beetje vreemd over natuurlijk. Maar zoiets laat juist de manco's van de Hollywoodfilms zien. De al dan niet corny ongeloofwaardigheden en natuurlijk de onvermijdelijke happy endings. Het einde van The Player zelf past daarom juist zo goed, dat is namelijk wel redelijk geniaal gevonden.

thomzi50
-
- 1963 berichten
- 2343 stemmen
Ik stoorde me juist aan dat einde: het ligt er zo torenhoog dik bovenop, zelfs de titel wordt dan nog even uitgelegd. Geef mij dan maar een film als Adaptation, waarin een zelfde thematiek op een veel subtielere en complexere manier wordt behandeld.

Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Maar het is juist de bedoeling van deze film die alke hollywood clichees op de hak neemt om met een enorm voorspelbaar cliche te eindigen. Ben het wel eens dat Adaptation nog intelligenter en ingenieuzer in elkaar steekt, maar ik vond van deze de uitwerking leuker. Beide zijn meesterwerken wat mij betreft.

Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5581 stemmen
Satire in en over de loopgraven van Hollywood met een bijzonder fraaie opening, een heel resem aan bekende koppen die al dan niet zichzelf spelen en tal van referenties en inside jokes, waarvan ik er ongetwijfeld een aantal zal hebben gemist. Subtiel is anders, maar Altman is hier en daar dusdanig nadrukkelijk in de weer met gesproken en ingezoomde verwijzingen dat het zo ook wel werkt. Afgezien van de scène in het politiebureau, die op mij als een soort spelbreker overkomt. Verder ironie te over en een plot dat dat in z'n (dubbele) slot ook best leuk weet uit te spelen. Aangenaam filmpje, c'est tout.

Fortune
-
- 3910 berichten
- 2464 stemmen
Geweldige film met een perfecte Tim Robbins in de hoofdrol waarbij de stijl van Altman heel goed naar voren komt. Het is mooi om dat wereldje van Hollywood en hoe ze omgaan met films en scripts om daar 2 uur naar te kijken. De film is aan de ene kant een satire of parodie maar aan de andere kant gaat het in de realiteit nog wel veel oppervlakkiger er aan toe. Een film die gaat over de dood van Hollywood van de meer Hollywood films die nog iets betekenen naar de commerciële, geef het publiek een happy end en schuif je idealen/visie onder de bank en denk alleen aan geld Hollywood. Het einde vind ik dan ook wel echt geniaal. Sterk.

Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Hurray for Hollywood!
Erg fijne satire vol dubbele bodems, nog leuker dan ik me herinner van destijds, waarin de gladjakkers en opportunisten gloriëren, en die ene naïeveling die wat last heeft van integriteit, van een koude kermis thuiskomt.
Altman had er altijd al een handje van om schijnbaar oppervlakkig en haast onnozel, met een laconieke terloopsheid, heel vaak ráák te koppen, en The Player behoort wat dat betreft tot zijn meest geslaagde exercities.
De twee toespraken in de film – die op de begrafenis van de schrijver, pijnlijk-hilarisch in zijn mislukking, en die van Mill op dat jubileumfeestje, dat van leugenachtige clichés aan elkaar hangt – zijn op hun manier ongelooflijk ontluisterend, en in die zin misschien exemplarisch.
Van alle optredens van bekende acteurs vond ik dat van Susan Sarandon toch wel het opmerkelijkst: zij is toeschouwster bij de executie in de gevangenis, drie jaar vóór Dead Man Walking... geregisseerd door, hoe-heet-ie-ook-al weer, o ja, Tim Robbins

Basto
-
- 9655 berichten
- 6699 stemmen
IJzersterk
Fantastische misdaadthriller annex zwarte komedie waarin Altman het moderne Hollywood op de hak neent. Wat zeg ik, modern? Het is alweer ruim 20 jaar geleden en kijkend naar de output is het er niet beter op geworden. De pitch kan nu volstaan met Spiderman of Batman? Of Spiderman vs Batman?
Tijd voor een hedendaagse remake waar enkel nog superhelden en decorbouwers met potten groene verf over het studioterrein lopen. De sterren komen enkel hun bodydoubles checken en natuurlijk krijgt de film weer een happy end.
Man, wat was die Altman toch een voortreffelijk filmmaker!
5*

Fisico (moderator films)
-
- 7041 berichten
- 4187 stemmen
Leuke film waar tal van celebrities de revue passeen in een gastrolletje in een film in de film: subliem! Het script zit erg goed in elkaar en wordt mooi gedragen door Tim Robbins. Fijn om de wereld van de filmproducties en scenarioschrijvers eens naar voor te zien komen. Altman die destijds als één van de promising regisseurs werd bestempeld en gerust zijn voet naast Spielberg, De Palma, Scorcese, Coppola mocht zetten zetten zet hier een erg sterk verhaal neer. De opbouw is weliswaar traag, maar wel diepgaand.
Interessant om op te merken hoe de hele situatie zich tegen Griffin Mill lijkt te keren maar zoals zo dikwijls voor witteboordencriminelen vaak nog goed uitpakt. de rollen van politie vond ik erg zwak, met als dieptepunt Whoopi Goldberg. Die scene op het politiebureau kon ik nit cht smaken en was zo onrealistisch absurd. Altman had er wellicht een specifieke bedoeling, maar mij ontging die.

de grunt
-
- 4274 berichten
- 1569 stemmen

Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
Deze film overtreft mijn stoutste verwachtingen.
Puik scenario, en prima vertolkingen in een thriller die eigenlijk meer een satire is.
Ik denk dat men voor deze prent half Hollywood heeft opgetrommeld, al dan niet in een gastrol of cameo.
Het aantal grote namen dat hier opdraaft is niet te tellen...
De film duurt 2 uur, maar is geen seconde saai, en Tim Robbins zet ook hier weer een sublieme rol neer.
Warm aanbevolen !!

Bob Gray
-
- 1063 berichten
- 1757 stemmen
Heerlijk inkijkje in het Hollywood systeem maar bovenal weer een geweldige Altman film. Het begint al met die fantastische openingsscène waar hij de camera weer wierig laat rondwaren en meerdere personages en gesprekken volgt in 1 take. Veel leuke cameo's ook.

Antonev
-
- 1599 berichten
- 1122 stemmen
Ontzettend ‘stijve’ film. De jaren 90’ setting waarin de mannen de typisch Amerikaanse kostuums dragen die te ruim zitten en de eerste generatie commerciële mobiele telefoons konden me dan wel weer bekoren.

TMP
-
- 1763 berichten
- 1600 stemmen
Best aardig om zoveel bekende acteurs (als cameo) voorbij te zien komen. Verder geen al te bijzondere film, waarvan de ontknoping bovendien wat teleurstelde. Daarnaast komt een en ander, ook voor een jaren '90 film, wat gedateerd over. Het heeft alles bij elkaar vrij weinig om het lijf en deze film zal waarschijnlijk niet lang blijven hangen.

Basto
-
- 9655 berichten
- 6699 stemmen
Best aardig om zoveel bekende acteurs (als cameo) voorbij te zien komen. Verder geen al te bijzondere film, waarvan de ontknoping bovendien wat teleurstelde. Daarnaast komt een en ander, ook voor een jaren '90 film, wat gedateerd over. Het heeft alles bij elkaar vrij weinig om het lijf en deze film zal waarschijnlijk niet lang blijven hangen.
Hoezo vond je het einde een teleurstelling? Was juist een perfect einde dat exact weergaf wat er begin jaren 90 gaande was. de producers bepaalde in grote mate het script van de film en niet meer de schrijvers. Oftewel de producer vermoordde de schrijver ..
De hele film is echt een meesterlijk commentaar/satire op Hollywood begin jaren 90.

TMP
-
- 1763 berichten
- 1600 stemmen
Met die achtergrond was ik tijdens het kijken niet bekend. Vond het einde wat 'makkelijk', maar kan het nu wel beter plaatsen.

ZAP!
-
- 4966 berichten
- 3503 stemmen
Soms vind ik deze film een beetje te clever for its own good, andere keren kan ik 'm zo vier of vijf keer in een week kijken.^ Leuke rol ook van Vincent D'Onofrio, die niet op de poster vermeld staat. Een serieus en indringend drama over het Hollywoodwereldje ken ik verder ook niet, als vanzelf komt er een typisch sfeertje bij kijken. The End of Violence (1997) is er ook zo eentje. Of 'Maps to the Stars'.
^ En dus laat ik 'm maar op 4,5* staan.
Gerelateerd nieuws

Vijf films met een indrukwekkende ensemblecast

Cast ensemblefilm 'The French Dispatch' goed voor maar liefst 9 Oscars
Bekijk ook

Stop Making Sense
Muziek, 1984
86 reacties

Da Hong Deng Long Gao Gao Gua
Drama, 1991
131 reacties

Hoop Dreams
Documentaire / Sport, 1994
40 reacties

Do the Right Thing
Drama / Komedie, 1989
218 reacties

Short Cuts
Drama / Komedie, 1993
167 reacties

Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse
Documentaire, 1991
85 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekfilm bedrijfscreenwriterhomicidechantageenemyhollywooddeath threatmovie mogul movie studiostudio executive
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.