Bride of the Monster (1955)

Alternatieve titel: Bride of the Atom

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Edward D. Wood Jr.
met Bela Lugosi, Tor Johnson en Loretta King

Dr. Varnoff ontvoert twaalf mensen die hij wil gebruiken voor een medisch experiment: hij wil ze door middel van radio-actieve straling in supermannen veranderen. De journaliste Lawton komt de gekke dokter echter al snel op het spoor.

avatar van bioscoopzaal
Weer een 'pareltje' van Ed Wood, grappig van begin tot eind, met als tragische hoogtepunt de face-off tussen Bela Lugosi en een imitatie-octopus. Grote klasse.

1 ster, maar enorm vermakelijk

avatar van maurice74
Zat me af te vragen: wat doet die man toch met die plastic octopus? Er zat echt geen leven in dat nepding. Achteraf bleek dat speelgoed het monster te zijn. Bela Lugosi acteert ook vreselijk over-the-top, maar hij blijft toch een held voor velen. Ik vind dit hoe dan ook een geweldige Z-film.

avatar van Hemdale
Eindelijk eens een Ed Wood film kunnen zien, na de film met Depp als Ed Wood was ik toch wel benieuwd naar een film van de man. Ik vond dit in ieder geval best lachwekkend en daardoor ook wel vermakelijk. De dialogen waren soms te dom om interessant te blijven, dus met m'n aandacht erbij blijven vond ik soms wat moeilijk tijdens de gesprekken. Maar over het geheel vond ik het nog wel 2* waard.

Dit is een van de 4 "klassiekers" die Wood op zijn naam heeft staan. Vooral de speech die Lugosi geeft over zijn "Super-race" is groots. "Die djonkel ies mai hoom!" Dankzij Ed Wood wil ik Tor Johnson worden als ik later groot ben!

Tor Johnson!

avatar van BlueJudaskiss
2* Prachtige Prut.

avatar van otherfool
Geweldig en te slecht voor woorden tegelijkertijd. Laat ik toch maar een objectief cijfer geven: 1,5*.

avatar van dutchtuga
Nog niet eens zo lachwekkend slecht als verwacht.
Als je de typisch 'woodesque' dingen uit deze film haalt krijgen we zowaar een degelijke 'monsterfilm'. Geen goede, soms zelfs wat saaie film, maar niet zo belabberd als verwacht dus. Dit vooral dankzij de acteerprestaties die stukken beter zijn dan in Glen or Glenda.
Maar laat dit nou wel een Wood film wezen en ons dus de pleziertjes gunnen waar Ed Wood zo goed in was .
Paar hilarische scenes weer met voor mij als hoogtepunt die stand-in van Lugosi aan het einde met de schoenen aan met hoge hakken om hem langer te laten lijken. Prachtig!
Nog net niet zo knullig als Glen or Glenda maar wel net zo vermakelijk.

avatar van Horrordude
Alweer bela lugosi ?! hij speelde vroeger net als Boris karrlof ook zo'n beetje in elke film

avatar van Silvio Dante
Schitterend! 69 minuten puur entertainment!
Ed Wood was me al bekend van het eveneens ultra foute "Plan 9 From Outer Space", maar dit slaat gewoon alles. Hoe knullig allemaal!

Om te beginnen zijn decors stuk voor stuk prut, het lijkt wel of ze de dag zelf door een kleuterklasje in elkaar geknutseld zijn!

Ten tweede was het plot zo doorzichtig (als je al van een plot kunt spreken), ik bedoel:
De schepper van Loch Ness die in een boerendorpje een reuze octopus creeërt en een supermens probeert te bouwen, waar in hemelsnaam slaat dat op
?

Ook het einde is verre van doordacht: Lugosi die vermoord wordt door een grote ronde steen (idd wat ligt die steen daar te doen?), die iemand gewoon van een berg tegen Lugosi rolt. En waarmee hij vervolgens tegen zijn eigen octopus (die ondertussen al aan de kant van de oever op hem ligt te wachten) stoot. Hem laten wurgen door de tentakels van de octopus was niet genoeg, nee hoor, hij moest per se neergebliksemd worden en dan ook nog is ontploffen als een soort mimi-atoombom. Kom daar maar eens op!

Ook de acteurs waren weer gigaslecht bezig:
De ogen van Lugosi als hij hypnotiseerd, de te late reactie van Lobo als hij met de zweep gelsaan wordt en de zovele hulpkreten die in plaats van te roepen bijna gewoon afgerateld worden...

And Last But Not Least de oh zo valse plastieken octopus!

Kort samengevat: ideaal voor een avondje uitlachen met vrieden! 4.5*

avatar van Drezic
Horrordude schreef:

Hahaha ik neem aan dat je dit zegt met een knipoog naar de Ed Wood film met Johnny Depp en dan met name naar de mopperende Bela Lugosi die Boris Karrlof de hele tijd de grond in boort.

En anders moet je die film toch echt gaan kijken

avatar van Drs. DAJA
Schitterend stukje cinema.

Eduard Wood toont toch aan een meester te zijn in het vak.

De film racht er in met de ongeloofelijk angstaanjagende moorden op twee politieagenten. De sfeer werd al meteen gezet door de gruwelijke shots van bliksem in een angstaanjagend bos. Waarna we kennis maken met echte horror zoals het nog nooit vertoont is. Lugosi zet een ongeloofelijk goede rol neer. Hij werkt de psychologie van een gestoorde proffesor machtig uit en brengt dit op charismatische en schitterende wijze. Kunst, puure kunst, hoe hij met z'n handen en ogen speelt! Mensen die Marlon Brando de beste acteur noemen hebben duidelijk nog nooit een Lugosi-film gezien!

Wood toonde al aan zijn tijd ver vooruit te zijn door martial-arts technieken te gebruiken die zelfs nu nog niet zijn uitgevonden! (de zogenaamde "klap-wacht-wacht-au-techniek"). Wood heeft duidelijk de meesters van cinema bestudeert en het beste gecombineerd wat alleen al valt terug te zien in het schitterende camerawerk. Hij weet precies waar hij hem moet plaatsen en is bijna constant bezig met zeer orgineele punten! Ook zijn montage valt op, door de geweldige overlapping en het snelle knippen in beelden tegen het einde, weet hij met een minimaal budget maximaale spanning en spectacel te creeeren. Hij tovert angstaanjagende wezens tot leven! het duurde me enkele tijd voordat ik me realiseerde dat de octopus niet echt is

Kunst, puure kunst.

avatar van bennie jolink
Vergeleken met Ed Wood's andere films is deze eigenlijk nog prima te doen. Je KAN het verhaal volgen als je wil, en lugosi met z'n "Home? I have no home!" is toch legendarisch. Tim Burton suggereert dat Ed Wood deze tekst speciaal geschreven heeft als eerbetoon aan de aftakelende Lugosi.

avatar van Friac
Drs. Daja's review is al bijna even geestig als dit (onbedoeld) geestig fout pulppareltje.

Aanvankelijk toen ik de sfeervolle shot van het oude huis zag, begeleid van een vrij degelijke soundtrack voor B-films uit die tijd, dacht ik dat ik blazé zou kunnen zeggen: "Och, ik heb al slechter gezien." Maar toen de film gedaan was, moet ik toch bekennen dat deze film ongetwijfeld tot de slechtste films behoort die ik ooit al gezien heb. Maar gelukkig is deze film niet te hoogdraverig, zodat hij in al zijn slechtheid nog best entertainend wordt. Je hebt slechte films die ongelooflijk saai zijn, en slechte films zoals deze, die fantastische pulp zijn.

Ik maak er een punt van om over slechte films niet al te zeer uit te wijden. Het is slecht, maar geestig slecht

avatar van centurion81
Na Ed Wood gezien te hebben krijg ik toch echt zin in deze film

avatar van Mac Hammer Fan
Voor zover ik het mij kan herinneren was dit mijn eerste kennismaking met de cinema van Ed Wood. Al bij al had ik slechter verwacht. Stukken beter in elk geval dan bijvoorbeeld "The Beast with the Yucca Flats" .De zichtbaar oude Bela Lugosi deed het eigenlijk helemaal niet slecht en bij momenten heb je nog een oubollige griezelige sfeerschepping, al blijft het natuurlijk een kitscherige B-film.

avatar van italian
Je hebt zo'n films die 'hoe slechter, hoe leuker en grappiger'... Bride of the Monster behoort niet tot deze categorie films! Erger nog, het werd met de minuut saaier want je zit naar een stel talentloze acteurs te kijken die braaf hun zielig slecht stukje tekst voorbrengen in een verhaal dat zelfs een groepje kleuters beter geschreven zou hebben. Niet dat ik er zoveel plotgaten of onlogische zaken erin ontdekt heb -al kon dat de enige manier zijn om me wakker te houden- , maar een horrorverhaal dat ongeveer even spannend en flitsend is als een druppende kraan, kan je je publiek toch niet voorschotelen, niet nu en niet toen lijkt me!
Het triumviraat Lugosi-Johnson-Octopus is misschien wel de enige vrolijke noot in dit amateuristisch zooitje, het enige grappige. De wisselwerking Lugosi-Johnson is legendarisch, de een waant zich nog in de tijdperk van de stomme film, de ander in het tijdperk van de dinosauriërs... en daartussenin zit de Octopus, doodstil, onbeweeglijk, zijn volgende prooi op te wachten om die in zijn beresterke tentakels te wurgen...
De eindscene, waar het koppeltje en de politiechef samen naar een atoomontploffing, van op een afstand van ongeveer twintig meter( nou ja, waarom niet? hoe doller, hoe leuker he!), kijken alsof het de ondergaande zon zou zijn, zal voor eeuwig in mijn geheugen gegrift staan.

avatar van Vinokourov
"Home", gevolgd door tragische Hongaarse muziek en een ruim tien seconden lang sip kijkende Bela Lugosi, "I have no home".
Je zou denken, het gaat hier om een zwaar drama, maar wanneer even later Bela het heeft over "Atomic Superman, which will conquer the world" wordt je weer met de neus op de feiten gedrukt. Het is een heuse Ed Wood-film! En wat voor één!
Bride of the Monster is naar mijn mening het beste werk van de beste slechtste regisseur ooit. Het verveelt nooit en tsja al die rare fouten moet je maar door de vingers zien. Een herkijk zou bij mij de waardering kunnen laten toenemen.

Hier nog een linkje naar de befaamde Atomic Superman-speech van Bela: http://nl.youtube.com/watch?v=0cE1fzfOogo

avatar van Denden 100 Piek
Ik heb deze film net gezien, en ik moet zeggen dat ik me weer kostelijk vermaakt heb, meer nog zelfs dan bij Plan 9, vooral omdat ik genoot van Bela Lugosi. Tot op het eind dat hij rare bekken gaat trekken (hilarisch trouwens), vond ik zelfs dat hij het niet eens zo slecht deed. Het grootste plezier voor mij, zoals bij Plan 9, was toch wel een beetje de achtergrond te kennen van de film zoals Tim Burton in Ed Wood liet zien. Afgezien daarvan, blijft het een hopeloos slechte film met afgrijselijk acteerwerk, script, regie en..tja, bijna alles eigenlijk. Maar waar ik bij Plan 9 vaak werd afgeleid omdat het meer dan eens niet kon boeien, heb ik bij Bride met veel meer plezier naar de film gekeken en deze film zal ik dan ook nog veel sneller opnieuw kijken. Het komt denk ik vooral omdat de film toch iets beter in elkaar steekt, Bela Lugosi in mijn ogen niet eens zo slecht was, en verklaar me voor gek: af en toe betrapte ik me erop dat ik de film bij vlagen nog spannend vond ook.

Een 2.5, een mislukte horrorfilm die onbedoeld een plezier is om naar te kijken, maar desondanks ook heel af en toe nog wat spanning oplevert...tot je weer in een deuk ligt door slecht acteerwerk.

avatar van RaoulDuke
Buiten de door andere liefhebbers genoemde pluspunten van dit heerlijke misbaksel, viel mij de beroerde montage op, of ik had mogelijk een dvd (23rth century) die van een slechte kopie was getrokken, bijv. al een aantal malen was gebroken en weer geplakt. Nou ja, verhoogde alleen maar de feestvreugde. De gebruikte auto's zijn trouwens fantastisch ! Zo noteer ik o.a een '48 Tucker Torpedo en een '52 Nash Ambassador van Pininfarina.
1,5 ster want deze mag natuurlijk niet boven de twee sterren gemiddeld komen

avatar van RaoulDuke
Zag deze week trouwens een mooie 4 dvd box liggen bij van Leest met 3 films ( Bride of the monster, Glen or Glenda, Plan 9, plus een documentaire over Edward Wood) . Toch maar aanschaffen denk ik. (19,00 euro)

haha. heb je ooit zulke incompetent agenten gezien? Prachtige rol weer van Lugosi, die zo enorm zijn best doet. En laten we Tor niet vergeten, wat een held. Heerlijke film die geen seconde verveelt. Niet alleen kijken natuurlijk.

Meneer Bungel
De laatste Edward D. Wood-film van vannacht. Het leek zelfs even zelfs de beste van de drie te gaan worden, maar uiteindelijk toch weer zoveel nonsens en amateurisme te ontdekken dat echt een hoog cijfer er kennelijk gewoon niet in zit voor Wood. Tor en Bela zijn natuurlijk sterke, of anders gezegd, onbedoeld leuke, facetten in de film, evenals de overberuchte octopus-sequenties. Ook hier was het voorwerk van Tim Burton's ''Ed Wood'' waarschijnlijk wel belangrijk, maar toch. Dan nog de best knappe verschijning van Loretta King vermelden en meer valt er eigenlijk niet over te zeggen.

2,5*.

avatar van Jessen0wnt
Mindere Wood.

Hoewel de passie en het knullige nog steeds even charmant is, vind ik dit tot nu toe dan wel de minste Wood. Het komt vooral door het tempo wat enorm langzaam werkt, het is eigenlijk nogal saai vergeleken zijn andere films. Misschien omdat Edward juist hier zich nogal vast houdt aan het verhaal, bij zijn andere films sprong het van hier naar daar waardoor je als kijker met open mond stond te kijken hoe stompzinnig het verhaal kantelde. Bride of the Monster heeft houvast, wat niet goed werkt.

Wel een paar opmerkelijke en memorabele special effects en decor designs. Ook het acteerwerk is weer van top niveau waardoor het wel een aannemelijk uurtje word.

Niet helemaal enthousiast, maar wel lachen voor een keertje.

1 ster

avatar van megaman
Ik had een vraagje: ik had gister de DVD van Bride of the Monster binnen gekregen en toen ik 'm savonds ging kijken merkte ik dat het geluid niet gelijk liep met het beeld. Ik dacht eerst dat het aan m'n Blu-Ray speler lag maar bij andere DVD's had ik dit probleem niet. De DVD van Bride die ik heb is van 'Cult Classics Extreme Entertainment'. Plan 9 From Outer Space heb ik ook van dit label. Any way, heeft één van jullie het zelfde probleem met de DVD van Bride?

Meneer Bungel
Bij mijn weten niet, en dat was me vast opgevallen.

Meneer Bungel schreef:
Bij mijn weten niet, en dat was me vast opgevallen.

Bedankt voor reactie Het geluid is iets eerder dan het beeld merkte ik. Wel zonde want die DVD koste toch weer 15 euro bij Bol.com. Achteraf een hoop geld voor een flutfilm als deze Al blijft hij natuurlijk vermakelijk en dankzij Lugosi zeker de moeite waard.

avatar van megaman
Nadat ik de DVD een tijd geleden had verkocht besloot ik Ed Wood DVD Collection te bestellen waarop de volgende films staan: BRIDE OF THE MONSTER, PLAN 9 FROM OUTER SPACE, GLEN OR GLENDA en de documantaire THE ED WOOD STORY. En guess what: de film BRIDE heeft weer problemen met het geluid en 't beeld (zie vorige post). Het label van de uitgever is Cult Classics - Extreme Entertainment. De andere films zijn overigens prima in orde wat betreft beeld en geluid.

avatar van Metalfist
Don't mind Lobo. He's as harmless as a kitten

Een tijd geleden had mijn broer deze Bride of the Monster gekocht vanwege de rol van Bela Lugosi. Als fan van de acteur kon hij de film moeilijk laten liggen maar het viel me op dat de regisseur de beruchte Ed Wood was en waarschuwde hem dat de film hoogstwaarschijnlijk van hetzelfde kaliber ging zijn als Plan 9 from Outer Space. Toch wou hij de gok wel wagen en tot zijn verbazing was dit een vermakelijke film waarop hij de DVD uitleende aan mij. Een beetje meewarig stak ik Bride of the Monster gisteren in de DVD speler.

Maar hij heeft gelijk want deze Ed Wood film is meer dan behoorlijk. Al is het natuurlijk meegenomen als je dit soort oude monsterfilms kunt pruimen maar zelfs dan nog is hier niet zo erg veel op aan te merken. Althans toch geen zaken die niet van toepassing zouden zijn op soortgelijke films uit de jaren '50. Toegegeven, het verhaal loopt niet altijd even vlot maar het idee dat Vornoff verantwoordelijk is voor onder andere het monster van Loch Ness vond ik wel leuk gevonden. De uitvoering op zich blijft wel vrij knullig maar juist hierdoor is de film wel interessant. Wood die een plastieken octopus uit een John Wayne film gaat stelen maar in die actie onder andere een tentakel afbreekt en de bijhorende motor vergeet mee te pikken waardoor de acteurs genoodzaakt zijn om de octopus tentakels zelf rond hun lichaam te draaien zorgt ervoor dat dit een vrij charmant en zelfs humoristisch filmpje wordt. Het zal wel niet helemaal de bedoeling van Wood zijn geweest maar bon, ik heb al slechtere van dit soort films gezien.

Waar Plan 9 from Outer Space de finale rol van Bela Lugosi was, hij stierf redelijk snel na de start van de opnames, is Bride of the Monster zijn laatste rol met dialoog. En het moet gezegd zijn dat Wood de klasse van de acteur terug naar boven weet te halen. De interessantste scène is en blijft natuurlijk de I have no home monoloog van Lugosi waar hij zijn plannen uit de doeken doet. Wood had schrik dat Lugosi te oud was aan het worden waarop hij de acteur aanraadde om met cue cards te werken maar de ex-Dracula moest daar niets van weten en memoriseerde heel de dialoog. Hij had iets te bewijzen aan Wood en juist daardoor weet hij een zekere emotie in zijn spel te leggen waardoor dit één van zijn beste rollen wordt. Tof ook om Tor Johnson nog eens terug te zien met deze keer eens wat meer screentime dan in Plan 9 from Outer Space waar hij een lijk speelde. Lugosi en Johnson zijn een geslaagde combinatie in ieder geval.

Ik had niet gedacht dat ik ooit een voldoende aan een film van Ed Wood ging kunnen uitdelen maar Bride of the Monster verdient het. Lugosi is heerlijk op dreef als de schmierende mad scientist en de knulligheid waarmee sommige scènes met de octopus worden ingeblikt is aandoenlijk. In ieder geval wel geamuseerd gisteravond.

avatar van Metalfist
megaman schreef:

Ik heb de Elstree Hill Entertainment DVD gezien waar geen enkel probleem mee is. Weliswaar geen ondertiteling maar qua geluid alleen in het begin wat onduidelijk.

avatar van megaman
Hoi Metalfist, bedankt voor je reply. Ik heb inmiddels ook de Elstree Hill versie van 'Bride'. Geen probleem meer met audio dat achter loopt. Het enige nadeel is dat films van dit label een beetje crappy zijn qua beeld. Maar goed, met B films vind ik dat geen probleem.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Erg geestig werkje van Edward D Wood Jr en een film die voor een groot deel centraal staat in Tim Burton's fantastische film over Ed Wood. Wood heeft de reputatie gekregen als slechtste filmmaker aller tijden, hoewel er ongetwijfeld duizenden producties bestaan die slechter zijn dan een Bride of the Monster. Of op z'n minst een stuk minder vermakelijk, want meestal zijn veel matige tot slechte films saai en futloos en daar is bij Bride of the Monster eigenlijk geen sprake van. Sommige scènes worden behoorlijk gerekt - zo zien we de politie-luitenant uitgebreid water halen voor zijn vogel - maar het blijft wel erg amuserend om te zien. Wood laat mensen veelal rondlopen, maar zelfs dat gaat al vrij onnatuurlijk.

Eén van de leukste elementen aan Bride of the Monster is natuurlijk de octopus - de combinatie van overduidelijke stock-footage en een monster dat niet werkt levert enorm geestige scènes op. Sowieso is de film op z'n grappigst als er wat actie in zit en de meest knullige stoeipartijen voorbij komen. Er wordt voor een dergelijke film nog niet eens zo heel beroerd geacteerd, ook al zie je aan de meeste acteurs wel dat ze de weg een beetje kwijt zijn. Bela Lugosi schmiert wat in het rond en krijgt duidelijk amper regie-aanwijzingen, maar dat heeft ook iets charmants. En dat geldt voor de hele film; het is een sympathieke en van tijd tot tijd hilarische horrorfilm. En hij duurt maar iets langer dan 60 minuten, dus dat maakt het nog best de moeite waard. Ik ken genoeg films die veel hoger aangeschreven staan, maar die veel minder vermaken en ook een stuk minder makkelijk door te komen zijn. Wat dat betreft deed Wood het zo slecht nog niet.

2,5 sterren.