• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.264 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.419 acteurs
  • 199.080 gebruikers
  • 9.376.097 stemmen
Avatar
 
banner banner

Moonraker (1979)

Actie / Sciencefiction | 126 minuten
2,96 1.512 stemmen

Genre: Actie / Sciencefiction

Speelduur: 126 minuten

Alternatieve titel: Ian Fleming's Moonraker

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Lewis Gilbert

Met onder meer: Roger Moore, Lois Chiles en Michael Lonsdale

IMDb beoordeling: 6,3 (115.865)

Gesproken taal: Engels en Italiaans

Releasedatum: 12 juli 1979

Plot Moonraker

"Where all the other Bonds end, this one begins!"

Een Boeing 747 met aan boord een spaceshuttle stort neer in de Atlantische Oceaan. De Britten ontdekken dat de spaceshuttle is verdwenen en moeten aan de VS hun verontschuldigingen betuigen. Ze laten het er echter niet bij zitten en James Bond wordt op de zaak gezet. Hij begint zijn onderzoek bij Drax Industries die de Moonraker ontwerpt. Al snel blijkt dat hij niet welkom is en Bond moet koste wat het kost ontdekken wat Hugo Drax te maken heeft met een onbekend ruimteproject en een zeer giftige uitgestorven orchidee.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2166 stemmen

Wouter schreef:

(quote)

We hebben het Connery dan ook mee4r dan over een lekker ding. Ik geloof dat je het niet helemaal begrijpt. Hoe jong ben je?

ik begrijp je wel maar als het is gewoon niet een brilliant argument vind ik. Ik bedoel ik noem de film saai, en dan zeg je dat Sean een lekker ding is (om het simpel te houden). Dat is dan een argument voor Sean, dat het een veelzijdige acteur is en dat het met hem nooit echt saai is (ben ik het wel mee eens trouwens, Sean krijgt het altijd voor elkaar om de show te stelen zegmaar....its never dull when he's around)

Maar alsnog maakt dat een film nog niet leuk...ik kan alle bonds 5x kijken maar DAF niet...ik kan het niet beschrijven maar er is iets aan die film wat ik niet kan uitstaan en wat hem oersaai maakt en zelfs mr connery himself cant change that.


avatar van Wouter

Wouter

  • 18718 berichten
  • 3085 stemmen

once again, het was gewoon een lullige opmerking die niet al te serieus genomen moet worden. Ik begrijp wat je bedoeld maar ik zette gewoon vraagtekens neer bij het feit dat je zei dat het daarom meteen geen saaie film zou zijn.

Nee, het ging er om of Connery saai was. "Zo is connery altijd vrij saai vind ik" schreef je. Toen haalde ik zijn sex appeal aan.


avatar van Wouter

Wouter

  • 18718 berichten
  • 3085 stemmen

davidov schreef:

(quote)

ik begrijp je wel maar als het is gewoon niet een brilliant argument vind ik. Ik bedoel ik noem de film saai, en dan zeg je dat Sean een lekker ding is (om het simpel te houden).

Nee, hoor. Je zei Connery meestal saai te vinden in een discussie over wie de meest interessante acteur was.

Dat is dan een argument voor Sean, dat het een veelzijdige acteur is en dat het met hem nooit echt saai is (ben ik het wel mee eens trouwens,

Dan drukte je je verkeerd uit.

Sean krijgt het altijd voor elkaar om de show te stelen zegmaar....its never dull when he's around)

Dat bedoel ik.


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2166 stemmen

Ik zie wat ik geschreven heb en ik begrijp het misverstand, ik sprong over naar de films...gezien ik als ik over Sean praat ivm james bond films dan heb ik het dus over zijn films....sean buiten 007 is een geweldige acteur dat ben ik met je eens. Maar ik wou aangeven dat ik 1 groep films in het algemeen wat saaier vind....en de helft ervan label ik met sean (frwl tb en daf vallen daar zeker onder). Ik spreek dus wel vaker over Sean als ik dus zijn gedeelte van de reeks bedoel....echter dat en dan nog wat ongelukkige woorden of zinsopbouw en ik zet je snel op het verkeerde spoor.


avatar van Blofeld

Blofeld

  • 12 berichten
  • 0 stemmen

Slechtste film ooit!Drake geeft geen indruk.Echt zo'n Star Wars naaper


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2166 stemmen

Blofeld schreef:

Slechtste film ooit!Drake geeft geen indruk.Echt zo'n Star Wars naaper

mozes kriebel ga jij nou bij iedere bond film schreeuwen dat het de slechtste film ooit is?

Waarom neem je dan in vredes naam een naam uit een bond film?


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Blofeld schreef bij From Russia with Love::

Slechtste film ooit

Blofeld schreef:

Slechtste film ooit!Drake geeft geen indruk.Echt zo'n Star Wars naaper

Wat is het nou?

Drake maakt geen indruk. (op jou althans...ik vind de deftige megalomane maf Michel Lonsdale de beste Bondtegenstander aller tijden.)


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2166 stemmen

Blofeld schreef:

Slechtste film ooit!Drake geeft geen indruk.Echt zo'n Star Wars naaper

Het is trouwen Drax, Hugo Drax.... niet drake :S

Verder vond ik het wel opvallend dat Stromberg en Drax verdomd veel gemeen hebben... beiden stinkend rijke mannen met een groot concern onder zich, en beiden zijn ze mannen van weinig woorden en hebben ze ook nogal apocalyptische plannen met de aarde.

En hierin vind ik dat Lonsdale beter geslaagd is met Drax, dan zijn voorganger met Stromberg.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

De slechtste Bond ooit, naar mijn mening. Dezefilm is traag, saai, niet goed uitgewerkt en Jaws vind ik een van de vervelendste schurken ooit.

1,5 sterren


avatar van feanaro surion

feanaro surion

  • 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Een hele leuke James Bond film, sommige dingen zagen er echt slecht uit maar het einde in de ruimte vond ik echt heel leuk. 3.5 Sterren!


avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

  • 6797 berichten
  • 2423 stemmen

Redlop schreef:



Drake maakt geen indruk. (op jou althans...ik vind de deftige megalomane maf Michel Lonsdale de beste Bondtegenstander aller tijden.)


Ik vind dat Drax de film inderdaad iets extra's geeft, hij zet heel goed een emotieloze psychopaat met Hitler-trekken neer

3,5 sterren


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

De scenes met hem erin zijn legendarisch. Hij is de meest intellectuele en sarcastische Bond-opponent ever.

'How would Oscar Wilde have putted it...to loose one Moonraker is a disaster...to loose two Moonrakers can be regarded to as a practical joke'.


avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

  • 6797 berichten
  • 2423 stemmen

He, er was toch maar 1 Moonraker verdwenen?

Er zit ook zo'n geweldige typische Moore-scene in deze film, die ik me nog herinnerde ondanks dat het vijf jaar geleden was dat ik de film zag.

Bij het fazantenschieten.

Eerst. Drax: "Such a good sport".
Moore: "Unless you are a fasant."

Drax: "You missed mister Bond"

Moore, terwijl de handlanger uit de boom valt: "Did I?"
"As you said, such a good sport"


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

jordybeukeboom schreef:

He, er was toch maar 1 Moonraker verdwenen?

Het was in een hypothetische context geloof ik.

Hugo Drax heeft geweldige tekst, erg veel ironie en charisma. Daardoor wordt de wisselwerking met Bond ook sterker, iets wat ontbrak in A View to a Kill.

James Bond. You appear with the tedious inevitability of an unloved season.


avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

  • 6797 berichten
  • 2423 stemmen

OK.

De film zit eigenlijk best vol met leuke dingetjes.

Zoals de scene dat Bond met M en zijn baas met gasmaskers dat vermeende laboratorium in gaat, om daar Brax aan te treffen in een prachtig beschilderde kamer. Wel ongeloofwaardig, maar toch leuk


avatar van argus

argus

  • 365 berichten
  • 1182 stemmen

Redlop schreef:

Dit vind ik ook één van de beste Bonds. Gaat ook niet te ver qua SF. Space shutles bestaan, laserpistolen bestaan, radaronzichtbaarheid bestaat en met een ruimtestation zijn ze druk bezig.

Gadgets hoeven in het echt toch niet te bestaan? Het zijn maar films. Als ze niet zouden bestaan zou de film er voor mij heus niet slechter op worden. Zeker niet zo een als deze.
Wat een geweldige locaties weer, venetie, de amazone-rivier met zijn prachtige watervallen, waarbij op beiden weer grappige achtervolgingen plaatsvinden. Wat dat betreft is het misschien een beetje jammer dat het in de ruimte eindigt, daar valt verder niet zoveel te zien. Maar het plot is weer wel grappig gevonden.Wat helemaal grappig was waren inderdaad die van man tot man gevechten. De eerste in een museum voor glazen en andere breekbare kunststukken, waar van een aantal voorwerpen dat kapot gaat de dag tevoren is stilgestaan om hun bijzondere waarde en schoonheid. En ook die scene waarbij de chinees vanuit het pakhuis in een piano van een spelend italiaans orkest valt, wat al eerder gememoreerd was. Wat misschien een minder goed idee was dat jaws voor de tweede achtereenvolgende keer als badguy (henchman) mocht op draven. Zo goed was hij nu ook weer niet, goed genoeg voor een keer. Maar dat mocht de pret niet drukken. 4 punten


avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

  • 6678 berichten
  • 2287 stemmen

De zwakste Bond-film na Diamonds Are Forever.Zwak verhaaltje.Het begon meer op een flauwe zaterdagavond komedie te lijken.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

argus schreef:

Gadgets hoeven in het echt toch niet te bestaan? Het zijn maar films.

Maar wel theoretisch haalbaar. Bondfilm is geen SF,alhoewel die laatste regisseur daar andere ideeën over had.


avatar van Floris22

Floris22

  • 204 berichten
  • 1809 stemmen

jordybeukeboom schreef:

He, er was toch maar 1 Moonraker verdwenen?

Er zit ook zo'n geweldige typische Moore-scene in deze film, die ik me nog herinnerde ondanks dat het vijf jaar geleden was dat ik de film zag.

Bij het fazantenschieten.

Eerst. Drax: "Such a good sport".
Moore: "Unless you are a fasant."

Drax: "You missed mister Bond"

Moore, terwijl de handlanger uit de boom valt: "Did I?"
"As you said, such a good sport"


Jaaa, Roger Moore op en top!


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Het is al een tijd geleden dat ik Moonraker voor het laatst heb gezien. Vandaag weer gekeken en ben toch wat minder positief. Ja, het is en blijft een echte Bondfilm, waarin de typische Bondsfeer voldoende naar voren komt, maar alleen in de eerste helft, wat zich niet in de ruimte afspeelt...

Ik heb me altijd weinig aangetrokken van de kritiek op deze film, maar ik begin me er eigenlijk steeds meer in te vinden. James Bond in de ruimte, daar kan ik nog nét OK tegen zeggen, maar zoals het hier is uitgewerkt, eigenlijk matig. De effekten en beelden zijn niet verkeerd voor de ruimtelokaties, maar het zit wel erg hoog wat betreft ongeloofwaardigheid: Jaws die zijn vriendinnetje even de ruimte in neemt, een gigantisch ruimtestation in de ruimte, terwijl de grootmachten er niets van weten, de Russen die 'even' een space-shuttle de ruimte in schieten, de lasergeweren, Bond die op het eind de 3 apocalyptische bollen vernietigd, enzovoort. En dat grotendeels om te concurreren met Star Wars, die destijds uitkwam...

Ik vrees dat ik de film met een halve ster ga afwaarderen, maar daarentegen is dit wel een vermakelijke Bondfilm. Er zitten voor mij zat memorabele scènes in. Om maar wat voorbeelden te noemen: Bond in de centrifuge, het gevecht tussen Bond en Chang, en als hoogtepunt het speedbootgevecht op de rivier. Meesterlijke scène, met die muziek van John Barry erbij. Michael Lonsdale als eindbaas Hugo Drax is ook best goed, hoewel hij wel altijd dezelfde houding en gezichtsuitdrukking toont...

Verdere kritiek is het titellied van Shirley Bassey die ik nogal vind tegenvallen en er is ook vrij weinig Moore-humor in deze film te vinden...

Geen kritiek, maar toch best apart: de minister van Engelands Defensie die ooit gebridged heeft met de eindbaas en hem in de film ook een hand schudt.. Best zeldzaam, niet...?

Afgezakt naar * 3.5 sterren *...


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

U-96 schreef:

...maar het zit wel erg hoog wat betreft ongeloofwaardigheid

Welke Bondfilm niet?

U-96 schreef:

Michael Lonsdale als Drax is ook best goed, hoewel hij wel altijd dezelfde houding en gezichtsuitdrukking toont...

Prachtig die deftige aristocratsche ingetogenheid. De beste Bondschurk ever.

You must excuse me, gentlemen, not being English, I sometimes find your sense of humor rather difficult to follow!


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8556 stemmen

U-96 schreef:
de Russen die 'even' een space-shuttle de ruimte in schieten
Dat is helemaal geen onzin als eens van de Buran gehoord? http://site.voila.fr/space-models/model/buran1.jpg


avatar van argus

argus

  • 365 berichten
  • 1182 stemmen

U-96 schreef:

...maar alleen in de eerste helft, wat zich niet in de ruimte afspeelt...

Dat stuk in de ruimte hadden ze van mij ook niet hoeven doen, maar het is hooguit een kwartier/twintig minuten dat het duurt, zeker niet de helft van de film. En het eindigt toch wel weer spannend.


avatar van pascal83

pascal83

  • 2736 berichten
  • 2480 stemmen

Memorabel zijn voor mij ook wel de grappige scénes met Jaws, die altijd (nou ja, 2 bondfilms) heerlijk droog is.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Quentin schreef:

Dat is helemaal geen onzin als eens van de Buran gehoord?

Mooie foto . Maar ik doelde gewoon op de intensieve voorbereidingen die meestal vooraf gaan aan een lancering van zo'n joekel; extra trainingen, onderzoek van de astronauten, wellicht quarantine, raket nog eens onderzoeken, dat soort dingen.

Dat zat me in deze film gewoon niet zo lekker.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Redlop schreef:

Welke Bondfilm niet?

Ik kan van geen enkele Connery- of Moore Bondfilm zeggen dat ik ze ongeloofwaardig vind. (dat zegt niet dat ze direkt geloofwaardig zijn)

Maar zeg zelf, Moonraker gaat toch wel erg ver?


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Ik was er vergeten bij te zetten dat ik me verbaasde over de explosie van Drax' ruimtestation. Je hoorde alles knallen, maar in de ruimte hoor je juist niets, omdat er geen lucht is. Hadden ze toch beter geruisloos kunnen doen, niet?


avatar van muismat

muismat

  • 157 berichten
  • 135 stemmen

Deze film gaat best wel te ver, maar is daarom niet minder vermakelijk, er zijn wel betere bondfilms maar toch, 3*


avatar van Ravenstein

Ravenstein

  • 1524 berichten
  • 518 stemmen

Als James Bond-film is dit zo goed als een belediging voor de reeks omdat het er bijna een parodie op is en het hoofdpersonage soms meer over komt dan een irritante betweter, dan als een coole superspion.

Holly Goodhead (Lois Chiles) lijkt soms oprecht geïrriteerd door Bond en het komt dan ook als een verrassing dat ze uiteindelijk toch valt voor z'n "charmes".

Het verhaal vertoont meer gaten dan een zwitserse kaas en er komen net iets te veel "toevalligheden" in voor. Ook de product placement is soms zo nadrukkelijk aanwezig dat het storend wordt.

En dan die achtervolging met de gondel in Venetië...

Te belachelijk voor woorden!

Je gaat mij toch niet wijsmaken dat Q al z'n tijd in een gondel - die bijna exclusief in Venetië kan gebruikt worden - gaat steken?! En dan de manier waarop die achtervolging wordt afgelsoten, met de shots van dat duivenhoofd!? We staan hier wel héél ver van Goldfinger. Ian Fleming draait zich om in z'n graf.

Maar dat neemt niet weg dat de film enorm leuk is om naar te kijken en is ondanks/danzij al dat geklungel één van de meest onderhoudende uit de reeks.

Gemengde gevoelens bij deze film, maar ik ga Moonraker puur op entertainment-waarde punten geven en krijgt daardoor een dikke 3.


avatar van pinhead-fan

pinhead-fan

  • 72 berichten
  • 56 stemmen

Een leuke film voor bondfans.Maar deze film is net even goed als de vorige.ook al is het eend eel in de ruimte

3.5 ster