• 8.353.971 stemmen

Tomorrow Never Dies (1997)

Actie / Avontuur | 119 minuten
3,06 1.950 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Roger Spottiswoode

Met onder meer: Pierce Brosnan, Jonathan Pryce en Michelle Yeoh

Releasedatum: 18 december 1997

Plot Tomorrow Never Dies

"Yesterday is a memory. Today is history. Tomorrow is in the hands of one man."

Iemand zet de wereldmachten tegen elkaar op en alleen James Bond kan dit stoppen. Wanneer een Brits marineschip op geheimzinnige wijze tot zinken wordt gebracht, lijkt de aarde op wereldoorlog III af te stevenen totdat James Bond op het spoor komt van het misdadig genie Elliot Carver, een machtige mediabaron, die van het misdadig manipuleren van wereldschokkende gebeurtenissen zijn vak heeft gemaakt. Na een verzoek om hulp aan Carvers vrouw, de sexy Paris, komt Bond in contact met een agente van de Chinese geheime dienst. Wai Lin die over een flink aantal dodelijke capaciteiten beschikt. Samen met haar komt hij terecht in een aantal explosieve acties en adembenemende achtervolgingen in een poging om Carver van zijn laatste nieuwsartikel af te houden: oorlog tussen China en Groot-Brittannië.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag herbekeken, ik vind deze film minder goed dan Goldeneye.

De begin-scene is wel goed, daarna zien we een aantal goede actie momenten zoals Bond met het meisje op de motor, de zelf rijdende auto stuk in de parkeergarage en het laatste stuk in het schip is ook wel goed, maar voor de rest heb ik weinig actie gezien en het was allemaal ook niet zo spectaculair als bij Goldeneye.

Het verhaal vond ik wat saai, verder wel weer wat leuke snufjes in deze film zoals met de BMW.

Maar hij haalt het niet bij Goldeneye, wel leuk rolletje voor onze eigen Daphne Dekkers.

Op naar The world is not enough.

avatar van Don Homer

Don Homer

Pierce Brosnan vind ik een geweldige Bond, maar hij kan het niet alleen. De rest van de acteurs vallen tegen, al kan de Chinese dame (Michelle Yeoh) goed mee in de actie (Jackie Chan stuntvtouw geweest). De grote boef is echt belabberd. Volgens IMDb heeft Anthony Hopkins na een paar dagen bedankt voor die rol omdat het zon chaos was en het script niet af was. Een verstandige keuze, al is het voor de film natuurlijk een aderlating.

Met het script is het niet meer goedgekomen, al was het geheel nog wel vermakelijk.

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Als jonge knaap in 1999 vond ik het al een matig gebeuren en nu nog steeds.

Het eerste uur stelde weinig voor. De badguy doet me echt niks, wat een sukkel. De acteur is normaal goed, maar hij kan geen baddie spelen. Of het ligt aan het script. Zijn blond harige handlanger was ook echt 3x niks, gewoon echt slecht. Als je dit vergelijkt met een Sanchez uit License to Kill....ouch! En Teri Hatcher? Nah man.

Tweede uurtje is een heel stuk beter, vanwege toffe (achtervolging) scènes en Michelle is ook tof, ze doet haar ding. Aardig dus, maar na Goldeneye wel echt een behoorlijke tegenvaller, helemaal qua niveau. Bepaalde opmerkingen van personages en grappen waarvan ik echt zoiets had van...."jongens....really?".

Nu The world is not Enough checken!

avatar van david bohm

david bohm

Weer degelijk werk van de heer Brosnan maar het weet mij nog niet te bekoren. Een wat saaie Bond als je het mij vraagt met een weinig aansprekende schurk, niet erg aantrekkelijke girls en een verhaal dat ook nogal standaard is voor James Bond begrippen.

De afdaling van het hoge gebouw is voor mij het hoogtepunt van de film en het optreden van Judy Dench die een pittige M neerzet.

Maar al met al een matige Bond film, wel met een mooie quote:

James Bond: "I always enjoyed learning a new tongue." Moneypenny: "You always were a cunning linguist, James."

Ik zie dat ik 5 juno 2014 ook al niet zo enthousiast was.

avatar van Gastel

Gastel

Matige opvolger van GoldenEye, men weet niet door te pakken met het hoge niveau van de voorganger.

Dit is weer een simpele aaneenschakeling van losse achtervolgings -en actiescenes, zoals in de Roger Moore jaren. Sterke en slechte scenes wisselen elkaar af (het begint al met een sterke openingscene enerzijds en wellicht de lelijkste titelsequence ooit anderzijds).

Alles wordt bij elkaar gehouden door een flinterdun plot. Het op zich interessante gegeven van de mediatycoon (ongeïnspireerd neergezet door de doorgaans zo betrouwbare Jonathan Pryc) die een wereldoorlog wil ontkenenen voor de headlines wordt totaal niet uitgewerkt.

Pierce Brosnan doet ondertussen zijn best, hij is goed op dreef. Hij krijgt bovendien hulp van een leuke Bondgirl en heeft weer uiterst handige gadgets tot zijn beschikking. Maar dit alles kan alles Tomorrow Never Dies niet redden.

Weinig memorabele Bond worp.

Tussenstand:

17. Octopussy (1983) 3*

18. A View To A Kill (1985) 2.5*

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Tomorrow Never Dies is een gemiddelde Bondfilm, die nergens slecht is maar dus ook nergens excelleert. Het is wellicht één van de meeste actievolle delen uit de hele reeks, wat in dit geval zowel een voor- als nadeel is. Een voordeel, omdat het verhaal flinterdun en over the top is, en de actie-scènes dit nog wel weten te verdoezelen of op z'n minst goed te maken. Een nadeel, omdat je op den duur een groot gevoel van 'been here done that' krijgt. De ene actie-scène volgt de andere op, zodat je zeker tegen het einde niet meer geboeid zit te kijken. Soms is less wel degelijk more.

Niettemin is het een hele vermakelijke twee uur, met wel degelijk hier en daar een actie-scène die er echt bovenuit springt. De openingsscène was ook weer leuk. Opnieuw zit Brosnan top in de huid van 007. Hij is hier wat humoristischer dan in Goldeneye, en weet bovendien ook geloofwaardig over te komen als actieheld; iets waar sommige vorige incarnaties af en toe wat problemen mee hadden. De Bond girl was oke. En hoewel Jonathan Pryce een acteur is die ik erg apprecieer, moet hij hier toch maar een erg matige bad guy neerzetten. Hij doet wat hij kan, maar veel valt er van die rol niet te maken.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

Ik heb vanavond deze fijne actie knaller maar eens herzien en heb mij er wederom prima mee vermaakt.

avatar van kuifje_007

kuifje_007

Ondanks dat de film middelmatig is, vind ik dat de film toch vele leuke momenten heeft.

Pierce Brosnan doet het erg goed als James Bond.

Deze film heb ik in 1997 op de premier in Amsterdam mogen kijken, dat was toen de avond van mijn leven.

avatar van RikkieD

RikkieD

Niet mijn onderwerp en ik vond het een vrij slappe film, meer heb ik er niet over te zeggen. Deze mag blij zijn dat zijn voorganger er was. Enkele leuke scènes maar een verhaal dat voor mij niet boeiend was. De openingsscène vond ik overigens wel vet en veelbelovend.

avatar van Noodless

Noodless

Tja, totaal een andere mening dan de meeste users hier. Deze Bondfilm is gewoonweg veel vermakelijker dan Goldeneye die ik dan niet zo kan waarderen. In deze film zitten heel wat toffe actiescènes zoals de openingsscène, de scène met auto op afstandsbediening en de geweldige achtervolgingsscène met de brommer en dat met heel wat knipogen. Humor is hier alvast meer aanwezig en er zitten een paar leuke oneliners in. Het verhaal zelf sprak mij ook meer aan en is zelfs nu nog actueel hoe de media of fakenews de bevolking op allerlei manieren kan beïnvloeden. Geen groots verhaal, ook niet echt te verwachten bij dit soort films, maar wel interessant om te volgen. Pierce Brosnan zit goed in zijn rol als 007 en de Bondgirls Teri Hatcher en Michelle Yeoh weten met hun charmes en présence ook wel te overtuigen. Hatcher weet Bond zelfs zijn hart te raken. Jonathan Pryce als slechterik is oké. Een Bondfilm met een hoog entertainment en veel leuke oneliners. 6,5/10

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Bond en Brosnan, een combinatie die na Goldeneye best wat had kunnen worden mits de goede richting gekozen was en men met aansprekende bad guys gekomen was en de debiele gadgets achterwege gelaten had. Onderdelen die nog niet zo erg zijn als wat er komen gaat maar hier toch al een lichte 'turn for the worst' neemt.

De gebruikelijke spectaculaire opening is nog aardige, hoewel het bedenkelijk is dat Bond als enige kennelijk die nucleaire torpedo's of whatever herkent en een hele controle kamer met knappe koppen niet. Het schietstoel gebeuren is zo onnozel dat het juist grappig is. Brosnan is daarna zoals gebruikelijk, op zijn 'boyisch'. Hatcher is een best wel fraaie Bond dame, Nederland ook weer vertegenwoordigd met Deckers, was het nogal nieuws destijds dat Heineken als productplacement voorbij komt in de motorachtervolging, is de betrokkenheid van de Chinese dienst in de gedaante van Yeoh aardig en is vooral de Kung Fu scene rond haar met meerdere aanvallers erg goed. Niet te vergeten de verschijning van Schiavelli als enge dokter/martelaar, erg humoristisch dit karakter.

Maar dat is dan toch alles wat ik in de positieve zin over deze Bond te zeggen hebben. Grootste pijnpunten zijn ontegenzeggelijk dat Carver mij totaal niets doet als bad guy ook al probeert Pryce er het beste van te maken, zijn rechterhand Stamper doet me ook niets, is de rol van Deckers inwisselbaar een H&M model had dit ook kunnen doen, dan de terugkeer van JD Baker, in Goldeneye nog aardig maar hier wel zo vreselijk flauw, de soundtrack slaat regelmatig van redelijk passend om naar tenenkrommend, en is de film ronduit slaapverwekkend na de opening tot aan de ontsnapping van Bond en Wai Lin uit de wolkenkrabber. Deze film heeft heel weinig nieuws te bieden wat dat betreft, om het plot rond het fake nieuws waar dus bijna oorlogen mee uitgelokt worden nog even te benoemen, iets dat met de huidige problematiek en alle nep nieuws en clickbate best reëel en actueel zou kunnen zijn, toch doet het mij allemaal vrij weinig.

Dan zijn er nog de vele kleine foutjes zoals tequila dat toch champagne lijkt, en de vele logica en montage fouten rond de BMW in de parkeergarage. Eerst is het ruit niet kapot te krijgen met een moker, daarna plots wel met kogels, bovendien zijn de ruiten tijdens de radiografische dollemansrit regelmatig stuk en dan weer heel. En wat is dat toch met die over de top gadgets? Zit ik naar Inspecteur Gadget of James Bond te kijken? Overduidelijk iets dat van mij niet hoeft. Slechter dan The Man With The Golden Gun en Octopussy ga ik de fim niet beoordelen maar een liefhebber van de Brosnan reeks ben ik zeker niet. Zucht...nog twee te gaan.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Don Homer schreef:
Anthony Hopkins was wellicht een betere badguy geweest dan Jonathan "delicious" Pryce. Hij is maar een zwakke boef met zijn stom tabletje in zijn handjes. Michelle Yeoh is dan weer een sterke Bondgirl, nu eens geen gillende dame in nood maar zo'n beetje Bond zijn evenknie. Deze film is memorabel vanwege enkele originele scenes zoals de achtervolging met twee op de motor en met de BMW auto op afstandsbediening in de parkeergarage. . Na de zoveelste herziening geef ik Tomorrow Never Dies en halve ster erbij.

avatar van martijn011

martijn011

Met het herzien van deze film kom ik weer bij de conclusie die ik de vorige keer ook al trok: een film met veel potentie, maar er wordt erg weinig mee gedaan.

Eindelijk iemand die niet over de wereld wil heersen, maar iemand die over de wereldwijde media wil heersen. Wat mij betreft een originele invalshoek, maar helaas een uitwerking van niks.

Brosnan is wederom overtuigend, ik begin steeds meer sympathie te ontwikkelen voor hoe hij Bond neerzet. Helaas is hij verzand geraakt in een mager plot met veel te veel actie zodat je als kijker na een uur al murw gebeukt bent van de vele explosies en gevechten.

Wel leuk is de scène in de parkeergarage, echt een uitschieter in een film die verder niet meer is dan een doorsnee actiefilm met een paar leuke momenten.

Halfje verlaging. 2.5*

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Mijn favoriete James Bond van Pierce Brosnan, velen zullen zeggen maar dat is toch GoldenEye maar nee voor mij dus niet. Want ik vond deze qua verhaal iets beter en met name de setting van oa Azie en de mooie Michelle Yeoh die voor mij 1 van mijn favoriete Bond girls is, sorry medeliefhebbers maar dat is mijn mening. Maar al met al een goede 007 film die geen moment verveeld.

avatar van Black Math

Black Math

Een stuk minder dan de voorganger. De film mist een epische scène zoals met de tank; achtervolgingen hebben we wel genoeg gezien in andere films. Het radiografisch besturen van de auto is weliswaar leuk, maar ook weer niet zo spectaculair. Vooral grappig om Bond te zien lachen alsof hij een videospel speelt.

Het plot spreekt ook minder aan. Eén van de belangrijkste elementen, het uitlokken van een oorlog tussen twee atoommachten, kennen we al uit You Only Live Twice. De Duitse spierbundel als antagonist is ook een lopende cliché. Verder is het idee van een nieuwsorganisatie die het nieuws controleert of zelfs maakt natuurlijk iets dat tot de verbeelding spreekt, zeker gezien de huidige praktijken bij het Murdoch conglomeraat of Facebook, maar het doel in de film is ongeloofwaardig. Het gaat uiteindelijk om uitzendrechten in China. Als je zo erg overheden kan manipuleren, zou de inzet gewoon hoger moeten zijn.

Wat rest is een film met veel actie die weinig weet te verbazen met een plot dat zelfs binnen het Bond universum vrij ongeloofwaardig aanvoelt. 1*.