Tomorrow Never Dies (1997)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Roger Spottiswoode
met Pierce Brosnan, Jonathan Pryce en Michelle Yeoh

Iemand zet de wereldmachten tegen elkaar op en alleen James Bond kan dit stoppen. Wanneer een Brits marineschip op geheimzinnige wijze tot zinken wordt gebracht, lijkt de aarde op wereldoorlog III af te stevenen totdat James Bond op het spoor komt van het misdadig genie Elliot Carver, een machtige mediabaron, die van het misdadig manipuleren van wereldschokkende gebeurtenissen zijn vak heeft gemaakt. Na een verzoek om hulp aan Carvers vrouw, de sexy Paris, komt Bond in contact met een agente van de Chinese geheime dienst. Wai Lin die over een flink aantal dodelijke capaciteiten beschikt. Samen met haar komt hij terecht in een aantal explosieve acties en adembenemende achtervolgingen in een poging om Carver van zijn laatste nieuwsartikel af te houden: oorlog tussen China en Groot-Brittannië.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, ik vind deze film minder goed dan Goldeneye.

De begin-scene is wel goed, daarna zien we een aantal goede actie momenten zoals Bond met het meisje op de motor, de zelf rijdende auto stuk in de parkeergarage en het laatste stuk in het schip is ook wel goed, maar voor de rest heb ik weinig actie gezien en het was allemaal ook niet zo spectaculair als bij Goldeneye.
Het verhaal vond ik wat saai, verder wel weer wat leuke snufjes in deze film zoals met de BMW.

Maar hij haalt het niet bij Goldeneye, wel leuk rolletje voor onze eigen Daphne Dekkers.
Op naar The world is not enough.

avatar van Don Homer
Pierce Brosnan vind ik een geweldige Bond, maar hij kan het niet alleen. De rest van de acteurs vallen tegen, al kan de Chinese dame (Michelle Yeoh) goed mee in de actie (Jackie Chan stuntvtouw geweest). De grote boef is echt belabberd. Volgens IMDb heeft Anthony Hopkins na een paar dagen bedankt voor die rol omdat het zon chaos was en het script niet af was. Een verstandige keuze, al is het voor de film natuurlijk een aderlating.

Met het script is het niet meer goedgekomen, al was het geheel nog wel vermakelijk.

Als jonge knaap in 1999 vond ik het al een matig gebeuren en nu nog steeds.

Het eerste uur stelde weinig voor. De badguy doet me echt niks, wat een sukkel. De acteur is normaal goed, maar hij kan geen baddie spelen. Of het ligt aan het script. Zijn blond harige handlanger was ook echt 3x niks, gewoon echt slecht. Als je dit vergelijkt met een Sanchez uit License to Kill....ouch! En Teri Hatcher? Nah man.

Tweede uurtje is een heel stuk beter, vanwege toffe (achtervolging) scènes en Michelle is ook tof, ze doet haar ding. Aardig dus, maar na Goldeneye wel echt een behoorlijke tegenvaller, helemaal qua niveau. Bepaalde opmerkingen van personages en grappen waarvan ik echt zoiets had van...."jongens....really?".

Nu The world is not Enough checken!

avatar van david bohm
Weer degelijk werk van de heer Brosnan maar het weet mij nog niet te bekoren. Een wat saaie Bond als je het mij vraagt met een weinig aansprekende schurk, niet erg aantrekkelijke girls en een verhaal dat ook nogal standaard is voor James Bond begrippen.
De afdaling van het hoge gebouw is voor mij het hoogtepunt van de film en het optreden van Judy Dench die een pittige M neerzet.
Maar al met al een matige Bond film, wel met een mooie quote:
James Bond: "I always enjoyed learning a new tongue." Moneypenny: "You always were a cunning linguist, James."
Ik zie dat ik 5 juno 2014 ook al niet zo enthousiast was.

avatar van Gastel
Matige opvolger van GoldenEye, men weet niet door te pakken met het hoge niveau van de voorganger.
Dit is weer een simpele aaneenschakeling van losse achtervolgings -en actiescenes, zoals in de Roger Moore jaren. Sterke en slechte scenes wisselen elkaar af (het begint al met een sterke openingscene enerzijds en wellicht de lelijkste titelsequence ooit anderzijds).
Alles wordt bij elkaar gehouden door een flinterdun plot. Het op zich interessante gegeven van de mediatycoon (ongeïnspireerd neergezet door de doorgaans zo betrouwbare Jonathan Pryc) die een wereldoorlog wil ontkenenen voor de headlines wordt totaal niet uitgewerkt.

Pierce Brosnan doet ondertussen zijn best, hij is goed op dreef. Hij krijgt bovendien hulp van een leuke Bondgirl en heeft weer uiterst handige gadgets tot zijn beschikking. Maar dit alles kan alles Tomorrow Never Dies niet redden.

Weinig memorabele Bond worp.

Tussenstand:

16. The Man With The Golden Gun (1974) 3*
17. Octopussy (1983) 3*
18. A View To A Kill (1985) 2.5*

avatar van filmfan0511
Tomorrow Never Dies is een gemiddelde Bondfilm, die nergens slecht is maar dus ook nergens excelleert. Het is wellicht één van de meeste actievolle delen uit de hele reeks, wat in dit geval zowel een voor- als nadeel is. Een voordeel, omdat het verhaal flinterdun en over the top is, en de actie-scènes dit nog wel weten te verdoezelen of op z'n minst goed te maken. Een nadeel, omdat je op den duur een groot gevoel van 'been here done that' krijgt. De ene actie-scène volgt de andere op, zodat je zeker tegen het einde niet meer geboeid zit te kijken. Soms is less wel degelijk more.
Niettemin is het een hele vermakelijke twee uur, met wel degelijk hier en daar een actie-scène die er echt bovenuit springt. De openingsscène was ook weer leuk. Opnieuw zit Brosnan top in de huid van 007. Hij is hier wat humoristischer dan in Goldeneye, en weet bovendien ook geloofwaardig over te komen als actieheld; iets waar sommige vorige incarnaties af en toe wat problemen mee hadden. De Bond girl was oke. En hoewel Jonathan Pryce een acteur is die ik erg apprecieer, moet hij hier toch maar een erg matige bad guy neerzetten. Hij doet wat hij kan, maar veel valt er van die rol niet te maken.