Tomorrow Never Dies (1997)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Roger Spottiswoode
met Pierce Brosnan, Jonathan Pryce en Michelle Yeoh

Iemand zet de wereldmachten tegen elkaar op en alleen James Bond kan dit stoppen. Wanneer een Brits marineschip op geheimzinnige wijze tot zinken wordt gebracht, lijkt de aarde op wereldoorlog III af te stevenen totdat James Bond op het spoor komt van het misdadig genie Elliot Carver, een machtige mediabaron, die van het misdadig manipuleren van wereldschokkende gebeurtenissen zijn vak heeft gemaakt. Na een verzoek om hulp aan Carvers vrouw, de sexy Paris, komt Bond in contact met een agente van de Chinese geheime dienst. Wai Lin die over een flink aantal dodelijke capaciteiten beschikt. Samen met haar komt hij terecht in een aantal explosieve acties en adembenemende achtervolgingen in een poging om Carver van zijn laatste nieuwsartikel af te houden: oorlog tussen China en Groot-Brittannië.

avatar van The_CrY
Prima Bondfilm. De verwijzing naar 'The Spy Who Loved Me' van hierboven zie ik inderdaad goed. Echter Michelle Yeah als Wai Lin vind ik toch een veel betere cast dan Barbara Bach als Triple X. Nu heeft James Bond eindelijk zijn gelijke in een Bondgirl. Misschien wel het beste punt van deze film. Jonathan Pryce vind ik een toffe knul, maar zijn rol als Elliot Carver wat vergezocht. Toch een prettige film in de reeks, maar geen hoogtepunt.

avatar van IH88
Het kwaliteitsverschil tussen GoldenEye en de andere drie Brosnan bondfilms is echt waanzinnig. Het lijkt wel of de makers al hun creativiteit in het verhaal van GoldenEye hebben gestopt en daarna niet meer wisten wat ze met James Bond en Pierce Brosnan aan moesten. De bondfilms van Connery en Craig zijn qua kwaliteit redelijk constant ( Quantum of Solace niet meegerekend, Never Say Never Again reken ik sowieso niet mee). De bondfilms van Moore laten een golfbeweging zien, van matig naar erg goed tot erg slecht. Licence to Kill en The Living Daylights zijn naar mijn mening van hetzelfde niveau. On Her Majesty's Secret Service is een eenmalig(Lazenby) pareltje . Tomorrow Never Dies heeft een erg mager plot met een dito bad Guy. Brosnan maakt er het beste van en Yeoh geeft goed tegenspel, maar beide kunnen niet verbloemen dat het allemaal erg vlak is en nergens gedenkwaardig. 3 sterren.

avatar van hijman1946
top film,een van de beste Bonds

avatar van martijn011
Het is nu zo'n 3 jaar geleden dat ik deze film voor het eerst zag. Kon me alleen de scène met de BMW in de parkeergarage herinneren, wat echt een geweldige scène is, maar meer kon ik me niet voor de geest halen.

En nu na herziening snap ik waarom. Het probleem van de film is dat het begin veelbelovend is en veel potentie bevat, maar dat komt er totaal niet uit. De film verzandt in een clichématige actiefilm die hoe langer hoe voorspelbaarder wordt.

Pierce Brosnan is qua actie en charme van een hoog niveau. Alleen jammer dat z'n gevoel voor humor en oneliners met de juiste timing zeggen wel erg mager zijn. Minpuntje aan een verder prima Bondacteur in een redelijke Bondfilm.
Drie sterren blijven staan.

avatar van IH88
Tomorrow Never Dies

Het tweede Bondavontuur van Pierce Prosnan is een beetje vlak. De beginscène is actierijk en goed gedaan maar daarna heeft deze 18de bondfilm problemen om een interessant en coherent te vertellen. Het verhaal rond Mediamagnaat Elliot Carver (Jonathan Pryce) die een conflict tussen China en Groot Brittannië wil creëren om zijn media imperium te verrijken is niet al te interessant. Brosnan heeft zelf in een interview wel eens gezegd dat hij geen idee had waar het verhaal over ging en dat is zeker te begrijpen. Sommige actiescènes zijn goed gedaan en vooral het gedeelte in een parkeergarage en de scene met Bond en Wai Lin (Michelle Yeoh), die op een motor hun achtervolgers moeten afschudden, zijn voortreffelijk. Yeoh is een goede medestander van Bond en weet zeker in haar vechtscènes te overtuigen. Teri Hatcher is als oude flam van Bond vreselijk miscast en gelukkig wordt haar bijdrage beperkt tot een aantal scènes. Pryce schmiert er lekker op los maar echt dreigend of interessant wordt hij niet. Gotz Otto is wel aardig als Mr. Stamper, de side-kick van Carver.

Tomorrow Never Dies is al met al een aardige Bondfilm met een aantal goede actiescènes en sterke acteerprestaties maar ook met een saai plot, een vlakke bad guy en een laatste gedeelte wat wel erg inspiratieloos oogt.

avatar van otherfool
Ik blijf wel gecharmeerd van deze film maar moet er toch een half sterretje vanaf doen naar 3,5*. Er zijn genoeg pluspunten aan te wijzen (Brosnan, Yeoh, Stamper, in principe het idee van een mediamagnaat als ultieme bad guy) om die score te gerechtvaardigen, maar er staan ook minpunten tegenover (Hatcher, Pryce die nooit echt boeit) om het daarbij te laten. Zeker niet slecht, al helemaal niet vergeleken bij de volgende 2 films met Brosnan die tot de slechtste van de reeks behoren.

avatar van blurp194
In de nieuwe opleving van Bond zoals die begon met Goldeneye is dit toch wel een vrij harde teleurstelling. Het verhaal van de bad guy is zowel te vreemd als te waarschijnlijk, maar het pakt nergens - een betere casting had daar wellicht een heel ander effect gehad.

Michelle Yeoh is eigenlijk wel het enige lichtpunt verder ondanks dat de scenes op de motor veel te lang duren, en ik moet zeggen dat Daphne Deckers vooral teleurstelt - en op de imdb krijgt ze geen vermelding verder dan 'PR Lady'. 'Wauw Mam, ik heb tekst' - het is misschien wat te hard, maar in vergelijking met Famke Janssen's rol in Goldeneye stelt het erg weinig voor.

En daarmee is de hele film het eigenlijk over het geheel genomen steeds net niet. Tot en met de titelsong aan toe. Leuk, maar het haalt het niet met de liedjes waarvan ik Sheryl Crow ken.

avatar van Vinokourov
GoldenEye werd niet geëvenaard, maar deze film houdt de Bond-franchise toch ook op een leuk niveau. Ik ben wel te spreken over de lol in deze film en de lang uitgesponnen actiescenes, waarbij die dikke BMW in de parkeergarage het hoogtepunt is. Het plot stelt niet zoveel voor, maar ik kan die simpele Bond-verhalen doorgaans veel beter waarderen, zo ook hier. Het gaat uiteindelijk om simpelweg vermaakt te worden en dat doet Tomorrow Never Dies prima!

TOMORROW NEVER DIES

MENING: Vermakelijke / Goede Film
MUZIEK: Redelijk / Goed

De eerste James Bond flm die ik ooit gezien heb !

Ja gewoon echt een goede film, verhaal is goed, cast is goed, actie is normaal en gelukkig
niet zo zwaar overdreven en over de top als in Die Another Day en daarna...

Pierce Brosnan is mijn tweede favoriete Bond vertolker

De muziek van Sheryl Crow past prima als song voor deze film, maar is niet mijn ding.

Van de 24 officiele Bond films staat deze in de top 15 op nummer 11 bij mij.

avatar van des1
Schiavelli als Dr. Kaufman, de torture specialist, en Elliot Carver die de kungfu van Yeoh belachelijk maakt, zijn leuk. Goeie song, vertolkt door Sheryl Crow. En daar houdt het voor mij meteen mee op. Een vermoeiende, niet spannende, om stunts draaiende film. GoldenEye is Brosnans enige goeie Bond film.

avatar van Confusie
Loopt die High Sparrow weer te kutten ja.

Lichte prikkeling voor je GoT obsessie hier.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gezien op bluray.

Tomorrow Never Dies heeft de pech bij mij dat 'ie na 1 van de allerbeste Bondfilms, GoldenEye, komt en absoluut niet tegen die klassieker op kan boksen. TND is in alles minder, maar niettemin nog best amusant, zonder dat er echt veel momenten zijn die je je zal blijven herinneren. De intro met de straaljager is zeer sterk en ik vond de scene met Q en de ontsnapping met de bestuurbare BMW echt tof, maar toch blijf ik het gevoel houden dat er meer uit de film valt te halen. Het plot vind ik nog steeds enorm over de top en vergezocht in negatieve zin, maar het was bij deze kijkbeurt een stuk beter te behappen. Bond girl Michelle Yeoh was ook leuk en Brosnan was goed op dreef met zowel de actie als een aantal goed geplaatste oneliners. Zo zonde dat hij net in een periode 007 werd toen er een paar matige scriptschrijvers in dienst waren. In potentie had hij net zo goed als Connery kunnen zijn gezien zijn uitstraling, coolheidsfactor en gevoel voor humor. Overigens ook een prima themesong, al behoort deze niet tot mijn favoriete Bondnummers.

3,5* (was 3*)

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik herinner mij nog een interview met Pierce Brosnan ter promotie van Tomorrow Never Dies waarin een Nederlandse journalist Brosnan vraagt wat hij van onze Daphne Deckers, die een piepklein bijrolletje heeft in deze film, vindt. Er viel even een stilte en Brosnan zei toen: "That woman has a lot to learn...".
Pierce Brosnan is niet mijn favoriete James Bond, iets te gladjes naar mijn smaak, maar toch een aardige film met een leuke titelsong van Sheryl Crow.

Alleen jammer dus van Daffie Duck.

avatar van loneranger
De tweede van Brosnan is toch een stuk minder dan 'Goldeneye'. Het verhaal is niet heel erg sterk en geloofwaardig, schurk Pryce doet hier en daar aan overacting, Hatcher maakt daarentegen een vlakke indruk, wat mij betreft wordt ze nog overklast door Deckers. Daarnaast worden er aan het eind teveel machinegeweren gebruikt en zijn er teveel explosies. Brosnan zelf doet het voor zijn doen niet slecht en lijkt te groeien in zijn rol, en ook Yeoh zet een solide rol neer. De stunt met de BMW ziet er fijn uit en vind ik beter dan die met de motor versus helikopter. Al met al net een voldoende.

Goede bond net als goldeneye.
Strakke actie en stunts.
Veel beter dan dad en world is not enouhh

avatar van Roger Thornhill
Amusante Bond met een sterke pre-credits-sequence en een klassieke en bijzonder grappige achtervolgingsscène in een parkeergarage. Jammer dat noch Michelle Yeoh noch Jonathan Pryce noch diens "zware jongen" bij mij erg tot de verbeelding spreken, en als de verleidelijke (en ook werkelijk verleide, want ten tijde van de opnames zwangere) Teri Hatcher dan ook nog veel te snel het loodje legt staat de verder uitstekende Pierce Brosnan er helaas alleen voor. Degelijk maar niet spectaculair. (Bonds grap dat de schurk een "edifice complex" zou hebben was ik toevallig kortgeleden nog in The towering inferno uit 1974 tegengekomen, maar er hoeft natuurlijk niet van opzettelijk jatwerk sprake te zijn.)

avatar van dvdfreak123
Toch weer een zeer vermakelijke bond film met Brosnan. Wel minder of goldeneye. Maar film die toch weer prima boeit en entertaint. Hoogtepunt voor mij was zoiezo de scene met de bmw in de parking. Mooie titelsong ook. 7/10

avatar van Roger Thornhill
De ontwikkeling van een ondertitel of de Werdegang van een woordspeling. Wanneer Bond met zijn lerares Deens in bed ligt merkt Moneypenny op: "You always were a cunning linguist, James." Ik ga er nu van uit dat de lezer begrijpt dat hier een woordgrap in het spel is, maar voor wie die spitsvondigheid in de bioscoop niet begreep zei Moneypenny daar volgens de vertaler dat 007 "rap van tong" was. Bij de televisieuitzending van een half jaar geleden (RTL7?) was dat inmiddels een "nieuwe tongval" geworden, en op de DVD die ik net heb bekeken blijkt dat James "een flinke talenknobbel" heeft. Jammer dat die vertaler niet zoals zijn of haar twee voorgangers in de buurt van het oorspronkelijke orgaan is gebleven (de tong bedoel ik dus hè).

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, ik vind deze film minder goed dan Goldeneye.
De titelsong is verschrikkelijk, de begin-scene is wel goed, daarna zien we een eental goede actie momenten zoals Bond met het meisje op de motor en het laatste stuk in het schip is ook wel goed, maar voor de rest heb ik weinig actie gezien en het was allemaal ook niet zo spectaculair als bij Goldeneye.
Wel wat leuke snufjes in deze film zoals met de BMW.
Maar hij haalt het niet bij Goldeneye, wel leuk rolletje voor Daphne Dekkers.

avatar van woeler82
Gisteren gezien op Dvd , was ook op de tv
De film op zich was iets minder dan Golden Eye , maar ondanks dat kijkt hij leuk weg

ook een leuke bondfilm.hij is wel wat minder dan golden eye maar nog steeds zeer vermakelijk om te zien.

avatar van Boneka
IH88 schreef:

Smaken verschillen maar the Living daylights kan mij niet bekoren, maar Licence to kill vind ik een van de beste Bond films. Goldeneye is echt een zwakke film, deze Tomorrow Never Dies is een stuk beter. Maar ze wisselen wel van niveau daar ben ik het dan wel met je mee eens.

avatar van Boneka
Na de zwakke GoldenEye (meer PlayStation movie) een stuk betere Tomorrow Never Dies. Het schietgehalte is bij tijd en wijle nog wel overdone, maar het verhaal is hier een stuk beter. Het nieuws wordt gemaakt door een mediamagnaat. Grappig dat hij daar zelf alle touwtjes in handen wil houden om zo zijn imperium te vergroten. De opbouw is langzaam opgebouwd (waar ik wel van houd) en daarna gaan de remmen los, met zeker leuke actie momenten. De BMW is echt een van de leukste momenten, maar ook de motorachtervolging met helikopter is niet verkeerd. Daarbij zien we weer een paar prachtige locaties (geloof opgenomen in Thailand en niet Vietnam) doen het goed. Het eind is zoals wel vaker bij Bond bombastisch, maar heb me zeker vermaakt in deze tweede Bond film van Pierce!

avatar van Fisico
Ik heb Tomorrow never dies steeds als een vermakelijke Bondfilm ervaren en dat gevoel heb ik nog steeds. De idee van de gemanipuleerde en eenzijdige media wordt in de film wat met de haren getrokken, maar het is wel steeds bij mij blijven hangen als "maatschappijkritiek" en interessante invalshoek voor de film. Het is eens iets anders dan de doorsnee megalomane gek die de halve planeet om zeep wil helpen met kernkoppen of andere massavernietigingswapens. Pryce doet het dan ook behoorlijk in zijn rol. Pierce Brosnan lijkt zich echt goed te voelen als Bond en zet zijn personage met verve neer. Hij amuseert zich, dat is duidelijk.

Michelle Yeoh doet het uitstekend als collega-spion aan Chinese zijde. Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken en ook geen vrouw die zomaar zwicht voor de charmes van Bond. Leuk duo alvast en de actie met beiden werkte aanstekelijk. Teri Hatcer daarentegen kreeg een pak minder screen time en haar personage Paris werd te weinig uitgewerkt waardoor het meer op een lege doos leek. Het leuke personage van Dr. Kaufman is met haar verbonden, ook jammer dat we geen staaltjes van hem te zien kregen van zijn vakmanschap eerder in de film.

Tomorrow never dies is wederom een Bond geworden met fijne humor en oneliners met vooral veel actie. De BMW-scène is enorm vermakelijk, net als de bike race en de vlucht uit de Carver tower. Degelijke film, maar zeker niet te hoogstaand. Nipte voldoende, 3,0*.

IH88 schreef:
Tomorrow Never Dies

Het einde is zeker inspiratieloos zo abrupt ook naar mijn idee maar er zitten zeker een paar briljante scènes in deze film. The world is not enough vind ik veel beter dan deze

KillerPony 3000
Met stip mijn favoriete bondfilm. Perfecte balans in de keuken van 007: babes, bullets en gadgets, pittige oneliners, een halfgare slechterik en goed doorbakken actiescenes zonder aangebrand (Die Another Day) danwel droog te worden (alle Craig vehikels). Het scherpe thema getuigd van wereldvisie en is nu actueler dan ooit.

avatar van FlorisV
Fisico schreef:
Teri Hatcher daarentegen kreeg een pak minder screen time en haar personage Paris werd te weinig uitgewerkt waardoor het meer op een lege doos leek.

Lege doos? Daar moet een piemel in, zeggen ze dan.

Raar dat ze de oplossing om een vrouwelijke spion toe te voegen niet vaker toegepast hebben het werkte ook goed in o.a. Spy Who Loved Me en zo'n karakter heeft dan meteen meer "agency", meer te doen in het plot zeg maar. 2 Bond girls in 1 film proppen werkte nooit zo goed vond ik, ook zo geforceerd in License To Kill. Want 00 (teken maar 2 tepels binnenkant van die nullen) wil ze dan allebei maar een triootje gaat de makers weer te ver.

avatar van Phantasm
Uitstekende James Bond film waar weer genoeg in gebeurt. Kijkt lekker weg.