Tomorrow Never Dies (1997)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Roger Spottiswoode
met Pierce Brosnan, Jonathan Pryce en Michelle Yeoh

Iemand zet de wereldmachten tegen elkaar op en alleen James Bond kan dit stoppen. Wanneer een Brits marineschip op geheimzinnige wijze tot zinken wordt gebracht, lijkt de aarde op wereldoorlog III af te stevenen totdat James Bond op het spoor komt van het misdadig genie Elliot Carver, een machtige mediabaron, die van het misdadig manipuleren van wereldschokkende gebeurtenissen zijn vak heeft gemaakt. Na een verzoek om hulp aan Carvers vrouw, de sexy Paris, komt Bond in contact met een agente van de Chinese geheime dienst. Wai Lin die over een flink aantal dodelijke capaciteiten beschikt. Samen met haar komt hij terecht in een aantal explosieve acties en adembenemende achtervolgingen in een poging om Carver van zijn laatste nieuwsartikel af te houden: oorlog tussen China en Groot-Brittannië.

avatar van martijn011
Ik zie dat ik al een heel eind op weg ben om alle Bond-films gezien te hebben. De tweede van Brosnan alweer, maar wel een mindere dan Goldeneye.
De mediamagnaat werd trouwens wel goed gespeeld door Jonathan Pryce. De rol van Yeoh vond ik ook leuk, al kan ze qua schoonheid niet tippen aan Teri Hatcher.

De humor is al een aantal films niet meer zo sterk aanwezig. Soms snak ik nog wel eens naar Moore, die dat als geen ander beheerste.

Toch is Brosnan een hele goede Bond, iemand die stoer en zeker overkomt en ook z'n charme heeft. Het is in ieder geval geloofwaardig dat er veel vrouwen voor hem vallen.
In z'n actiescenes kan hij me ook overtuigen dus ik ga met veel plezier de resterende twee Bond-films met hem in de hoofdrol kijken.
Deze film is niet heel bijzonder, beetje middelmaat.
Voldoende.

avatar van vcrrr
Ik sluit me qua commentaar aan bij supermovieman.

Genoeg (vette) actie in deze film. De badguys zijn echter vrij triest, evenals het verhaal.
Ik kom zeker niet verder dan drie sterren.

avatar van Vascago
Goede Bond film die ik een 3.5 zou geven ware het niet voor Michelle Yeoh. Geweldige Bondgirl. Jonathan Price was helaas niet de beste tegenstander. De actie is fantastisch met als hoogtepunt de scene met de BMW.

avatar van Boneka
Absoluut beter dan de wat matige opening van GoldenEye die ik te spacy vond. Het high tech zit hier ook wel weer in (vooral in het eind van deze film), maar het plot is beter. We zien ook meer dialoog en de acties zien er strak en mooi uit. Daarbij kijkt Thailand natuurlijk altijd lekker weg. Vooral in Phuket. Ook de Bond vrouw is lekker strak en snel en natuurlijk typisch Aziatisch. Wel vond ik het jammer dat twee belangrijke scènes zijn verwijderd in de eindmontage. Allereerst de grappige jaguar in de kooi om vervolgens met een BMW te komen, maar vooral de autorit met M waarin duidelijk werd wat de echte motivatie was van mediamagnaat Carver. Okay het stuk duurde te lang en is daarom ingekort, maar vond het wel een meerwaarde. De actie met motor in Thailand vond ik schitterend en zo ook met de BMW. Veel minder vond ik de eindscene met Rambo taferelen. Okay over het geheel genomen een redelijk goede Bond film, maar nog niet de beste van Pierce Brosnan.

Redelijke film waarin James Bond jacht maakt op een mediagigant die zelf het nieuws wil bepalen. Achttiende Bond alweer met een goeie titel, maar een iets minder goed verhaal. Waar de vorige Bond weer fris en nieuw voelde, is dat hier dus wat minder. Desondanks nog zeker een vermakelijke film met een aantal fijne actie-scenes.

avatar van xxERWINxx
Goede james bond film, net zo goed als Goldeneye, niet meer en niet minder, veel mooie actie scenes vooral met de bmw.

avatar van FinkPloyd
martijn011 schreef:

De film heeft het geluk dat de actie erg goed is, want qua verhaal is dit wel heel vergezocht en onrealistisch. De scene in de parkeergarage met de op afstand bestuurbare BMW is zeker weten het hoogtepunt van de film en kan zich absoluut meten met de allerbeste scenes in voorgaande Bond-films.

In z'n actiescenes kan hij me ook overtuigen

Kan ik me bij aansluiten: heel, heel mager verhaaltje maar Brosnan doet het echt uitstekend, speelt met charme en flair en zijn timing met de oneliners en de manier waarop hij ze zegt met zo'n lichte quirky smile zijn echt geweldig. Ook in de actie trekt hij goed zijn streng (net als Yeoh). Hij is toch mijn favoriete Bond uiteindelijk denk ik!

avatar van John Barry
Na het erg goede GoldenEye is de tweede Bond film van Pierce Brosnan een stuk minder.

Het begint al met de openingscene ongeloofelijk veel explosies die het allemaal wat overdreven maken, dat zelfde hebben we ook aan het einde van de film veel geshiet en veel overdreven explosies en dit is allemaal niet erg intressant . Maar in het midden van de film zitten twee actie scenes die ik wel goed vind.
De eerste goede actie scene is de scene in de garage. Bond moet ontsnappen met zijn BNW en natuurlijk heeft de auto de gebruikelijke snufjes heel leuk is dat Bond zijn BNW met een afstands bediening kan besturen, De tweede goede actie scene is de scene waarin Bond en Wai Lin samen dezelfde moter moeten besturen om te ontsnappen Deze twee actie scenes zijn erg orgineel en leuk om te zien.

Pierce Brosnan speelt weer James Bond en dat doet hij weer erg goed al vind ik hem ietsje beter spelen in GoldenEye. Jonathan Pryce als Elliot Carver vind ik niet overtuigen , ik vind Elliot Carver geen leuke schurk. Wel geslaagd is Götz Otto als Mr Stamper. Maar dat geld niet voor Michelle Yeoh als Wai Lin . Ik vind Wai Lin een erg irritant personage .

Het verhaal van de film vind ik een beetje vreemd. Elliot Carver wil een derde wereld oorlog beginnen om uiteindelijk uitzendrechten in China te krijgen. Een toch wel erg vergezocht motief vind ik.

David Arnold componeert een goede soundtrack die veel weg heeft van Barry,s werk maar toch met zijn tijd mee gaat , in deze film weet Arnold ook maat te houden met het gebruik van elektronica iets wat hij in latere Bond films te veel gebruikt.

Tomorrow Never Dies is een wat mindere Bond film maar het is toch de moeite waard door de twee goede actie scenes in het midden van de film.
2,5 ster voor deze film

Een vervelende Bond aflevering

aanvankelijk het 1e deel ging nog wel: goede opening en mooi gedaan met die BMW in de parkeergarage

Maar mijn hemel die schurk en zijn rechterhand.. wat zijn die slecht zeg.

toen Jonathan Pryce ninja bewegingen ging maken ben ik afgehaakt

Tevens vond ik de chemie (qua spel) ver te zoeken tussen Bond en de Aziatische agente

avatar van thunderball
Die zgn "Ninja bewegingen", zoals jij ze noemt, waren natuurlijk wel spottend en totaal niet serieus bedoeld.

thunderball schreef:

dat wel..

avatar van Franza
ik vond dit een sterke bondfilm.
En dan toch ook wel meteen 1 van debeste

avatar van starsky87
Leuke bondfilm met erg leuke opmerkingen tussen door

Het avontuur doet denken aan de Bond films met Sean Connery. De schurk, in feite met een minderwaardigheidscomplex die zich tegenovergesteld uit, is sinister, sluw en heeft bovendien charisma. De gadgets zijn koel, de vrouwen sexy, de stunts adembenemend en de talloze actiescènes verrekte onderhoudend. Met name de achtervolging met de auto zonder bestuurder en de laagvliegende helikopter zijn spectaculair.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, iets beter dan The world is not enough, maar Die another day blijft de beste onder Pierce brosnan.
Deze film zitten leuke stukjes tussen waaronder de opening en met de bmw auto, ook het einde is vrij goed.

avatar van Pitakaas
Na GoldenEye, wat iedereen toch wel gerust stelde dat 007 nog steeds op de goede weg zit na een 6 jaar lange break, kunnen we weer in volle vaart verder. Martin Campbell heeft aangegeven geen 2 Bondfilms achter elkaar te doen dus er wordt gezocht naar een nieuwe regisseur. Die wordt gevonden in Roger Spottiswoode. Een regisseur met een vrij dun CV en eigenlijk geen topfilms op z’n naam. Het is dan niet heel verwonderlijk dat hij verder borduurt op de weg die Campbell is ingeslagen. Dikke actie, wat oneliners en hoog tempo. Gelukkig is Eric Serra vervangen door David Arnold. Die doet dat echt perfect. Gebruikt enkel klassieke stukken maar weet de Bond feeling goed te vangen en de irritante synthesizers en andere techno nummers te mijden. Met recht één van de betere Bond soundtracks!

Verder zijn de gelijkenissen met GoldenEye best groot. De intro is echt geweldig met een heerlijke straaljager scene en weer een op-en-top Bond stunt met vliegstoelen. Weldra knallen we de title song in, van Sheryl Crow. Ik vind dit echt een heel leuk nummer, maar toch is het absoluut geen Bond nummer. Eigenlijk best vreemd, want dit nummer zou ik zo nog eens op kunnen zetten. De main title design van Kleinman is best kut. Maurice Binder is inmiddels overleden en Kleinman wil teveel aan de stijl van Binder vasthouden. Het resultaat is niet heel denderend.

James Bond keert terug naar het Verre Oosten en dus is de Bondgirl ditmaal een Oosterse vechtchick. Schijnt een aardige martial arts ster te zijn in Azië, maar dat uit zich logischerwijs in vooral wat karatetrapjes (of zoals Carver het zegt, hii haaa… pathetic). Qua acteren vind ik het weinig overtuigends. Dat is eigenlijk het grootste minpunt aan Tomorrow Never Dies: de karakters. De rol van Paris Carver had zoveel meer ingezeten… Een love interest van 007 komt niet heel vaak voor, maar dit was wel erg vlakjes. De scene met de stockings was trouwens wel smullen. Heerlijke Bondgirl.
Ook de rol van Stamper was saai, die badguy moet wel één van de minste zijn uit de gehele Bondreeks. Iets teveel parodie. Carver zelf is niet heel slecht, soort kruising tussen Steve Jobs en Rupert Murdoch, maar mist de echte evilheid die andere villains zo goed maakte. Tot slot is de rol van Daphne beetje onbegrijpelijk, gare rol.

Het verhaal is ditmaal redelijk losstaand van de originele 007 verhalen van Fleming (die zijn inmiddels ‘op’, oftewel al reeds verfilmd). Toch is het idee van een mediamagnaat die een oorlog wil veroorzaken wat hem een monopolie verschaft op het gebied van wereldnieuws en alle primeurs een aardig 007 verhaal. Er zit wel een redelijke plothole in (Carver lanceert een kernbom naar de markt waar hij 100 jaar monopolie op het nieuws wilt.. Niet heel handig?) maar dat nemen we maar voor lief.

De film zelf is echter best te pruimen. Er zit genoeg memorabele actie in, daar ligt het zeker niet aan. De scené met de BMW motor is tof en de scené met de bestuurbare BMW ook. Alleen jammer dat het BMW is, want hé, Bond is wel Brits ja. Er kan zelfs worden gezegd dat de actie een beetje too much is. Het tempo ligt in TND echt mega hoog, in mijn ogen een beetje te hoog. Er is niet heel veel ruimte meer voor intrige en dialogen, terwijl de film toch bijna 2 uur duurt. De mensen die roepen dat Bond een beetje teveel de actie kant opgaat en bijna een soort van Die Hard worden hebben ergens wel een punt. Toch blijven de films in mijn ogen nog redelijk uniek dankzij de oneliners, vaste recepten (Q-branche, Bondgirl, badguy, etc etc) en typische net-niet-of-net-wel over the top actie.

TND is in dat rijtje gewoon een prima Bond film, niets meer en niets minder. De status van klassieker zal deze echter nooit halen.

avatar van Gang_Star
Iets minder dan Goldeneye, maar ook Tomorrow Never Dies is goed. De rol van Pierce Brosnan is wederom weer goed neergezet door Brosnan, maar de aanwezigheid van Michelle Yeoh (die zeer goed is in martial arts) is een grote pluspunt. Fijne actie en ontploffingen, bijna 2 uur vermaak.

avatar van Gang_Star
Kleine correctie op mijn eigen bericht: moet natuurlijk zijn: de rol van James Bond is wederom weer goed neergezet door Brosnan.

avatar van Lennon
Leuke film dit. Eindelijk eens een keer heb ik me niet gestoord aan de lange speelduur bij een Bond film.

Pierce Brosnan laat zien de goede Bond te zijn. Jammer dat dit van korte duur was. Eigenlijk vindt ik hem de beste van allen.

avatar van Ebenezer Scrooge

Kom ik toch nog uit op drie hele sterren..

Ebenezer Scrooge schreef:
Voor elke seconde dat Daphne Deckers meespeelt in deze Bondfilm een halve punt aftrek. Kom ik toch nog uit op drie hele sterren..
Dan tel je niet goed.

avatar van Ebenezer Scrooge
de grunt schreef:
Dan tel je niet goed.
Je hebt gelijk, ze was in totaal maar 2 seconden in beeld..

Goed, één ster per seconde, zo klopt het wel.

avatar van JdeBoer
op 4-6-2014, RTL7, 20:26-23:04 wordt "The Lost World: Jurassic Park" uitgezonden

avatar van david bohm
Onze bondscoach, dhr. L. van Gaal zou zeggen 'media min min.' Dat gaat zeker op voor Carver de niet bijster interessante schurk van deze film die ik nog niet gezien had. Ook de Bond girl kan me niet echt bekoren, zij doet mij in de eerste plaats denken aan de Birmese oppositieleider.
De Bond formule wordt trouw gevolgd alleen mis ik een spectaculair hoofdkwartier van de schurk. De Stealth boot voldoet naar mijn mening daarvoor niet.
Redelijk.

avatar van Kanne90
JdeBoer schreef:
ik zat gisteren al vreemd te kijken, stegosaurussen en 007?

avatar van frolunda
Middelmatige Bond film waarbij de schurken het zwakke punt vormen.Pryce is slap als top villain en die Dr. Kaufman kon ik al helemaal niet serieus nemen.Verder wel een paar aardige scenes waarvan het intro eigenlijk nog het best was.

avatar van pierre18
Voor de zoveelste keer gezien en ik kan er niet omheen dat dit toch wel een erg goede Bondfilm is. Op sommige punten is er behoorlijk wat geschaafd. Pryce mag dan wel niet de geïjkte Bondschurk zijn, maar komt wel realistischer over dan eerdere schurken in een ver verleden. Daar valt veel voor te zeggen. Bond speelt zich hier meer in de jaren 90 af dan de andere 3 films van Brosnan. Het concept met een mediamagnaat is niet verkeerd en de teksten die daarna verwijzen zijn behoorlijk pittig en realistisch. In het algemeen komen alle teksten in deze film veel beter over dan bijvoorbeeld in The World is Not Enough of in Die another Day.
Ik vind deze film vele sterke scenes hebben waardoor hij ondanks zijn lengte zeer onderhoudend blijft! Time flies. Het zwakke deel aan deze film is uitsluitend de titelsong. Een melodie die niet blijft hangen en van alle titelsongs veruit de slechtste is. Maar de acties maken alles goed. Een zeer sterke teaser, sterke achtervolging in een parkeergarage en een uiterst beeldende ontspanning aan het doek van Carver uit een wolkenkrabber.

De allereerste Bond film die ik gezien heb ! destijds nog op een videoband ! en ik vond het fantastisch ! een absolute topper ! maar er gaat niks boven z'n voorganger !!!

avatar van tbouwh
Deze Bondfilm scoort beduidend minder dan GoldenEye. Dit vind ik niet geheel terecht; Tomorrow Never Dies heeft ook zo z´n sterke punten en is ongeveer van een gelijk niveau. Plot is wat vergezocht: een mediamagnaat die het nieuws van morgen wil beheersen, maar het is wel leuk bedacht en aardig uitgevoerd, met een redelijke Jonathan Pryce.
Het begin vond ik wat saai, met de gebruikelijke ontploffingen, maar later komt het verhaal aardig op gang, zeker als de matige Paris Carver de eeuwige jachtvelden betreedt.
Dr Kaufman was een vermakelijk tussendoortje, en de scene met de van afstand bestuurbare BMW is meer dan briljant. Heerlijk.
GoldenEye had de tank, deze had de BMW.
Verderop komt Yeoh in het stuk voor. Een verademing: Yeoh is niet de Bondgirl die zich meteen laat strikken, en heeft een leuke vechttechniek en een goede chemie met Brosnan.
De scene met de motor is erg leuk en spectaculair.
Einde is weer redelijk voorspelbaar, en daarmee kan gezegd worden dat het middenstuk van deze film verreweg het best is.
Q weer erg goed. Brosnan doet het wederom prima als Bond.
Stamper is werkelijk verschrikkelijk: Bambi meets Star Trek: the Next Generation

avatar van mjk87
Na twee vrij realistische en harde films met Dalton keerden de meeste Bond-elementen en de humor weer terug in Goldeneye. Het waren nog niet de films waar Moore patent op had, maar het was duidelijk Bond. Vol vertrouwen ging men dus weer de absurditeit in met deze Tomorrow Never Dies, en om zeker te zijn dat het publiek het zou slikken werd het verhaal van The Spy Who Loved Me nog eens afgestoft.

En dat getuigt toch van wat luiheid. Een hommage is prima (zoals een leuke verwijzing naar The Man With the Golden Gun) maar dit gaat echt te ver. Want hoewel de tijd is veranderd, en niet meer Rusland tegen Amerika vocht, maar China tegen de UK (Hong Kong werd in '97 ook weer Chinees, dus vrij actueel) is deze film op alle verdere inhoud gelijk. Bond krijgt hulp van een spionne van de vijandelijke partij, er is een megalomane gek die een (atoom)oorlog wil uitlokken en iets met een boot van de schurk. Het verschil vooral is dat een gek die de wereld wil vernietigen om een nieuwe mensheid te scheppen vrij belachelijk is, maar ergens net aan geloofwaardig genoeg blijft. Maar om een oorlog te beginnen om tv-rechten in China te krijgen? Ik zie heus wel dat het lichtjes een parodie is, een verwijzing naar flappies als Murdoch, maar ik kon er niet in meegaan. En dat scheelt wel in je beleving.

De actie is verder prima. Netjes door de film heen verspreid met een prima opening en een hoogtepunt in Vietnam met een motor en een helicopter. De locaties zijn mooi, al wordt er vrij weinig van getoond (Hamburg komt er helemaal bekaaid vanaf, dan deed Corbijn in A Most Wanted Man dat beter). De theme song is vrij saai, net als de gehele beeldvoering en muziek. Het zit allemaal degelijk in elkaar, maar bijzonder is het nergens.

De acteurs helpen overigens niet. Pryce vermaakt zich als schurk, maar het was me net te overdreven. Yeoh voelt zich duidelijk niet op d'r gemak in het Engels. En ook Brosnan vond ik niet overtuigen. Hij is veel minder naturel en losjes dan in Goldeneye (het lijkt echt of hij toen nog onbevangen kon zijn, nu echter dat hij als Bond niet mocht teleurstellen). Zijn hele uitstraling is het net niet, net als de one-liners die er niet bepaald soepel uitkomen. Alleen Dench in een korte rol en natuurlijk de onverwoestbare Q halen een goed niveau, beiden op verschillende aspecten. Uiteindelijk heb ik me wel vermaakt, ondanks de veel wat mindere punten. 3,0*