Tomorrow Never Dies (1997)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Roger Spottiswoode
met Pierce Brosnan, Jonathan Pryce en Michelle Yeoh

Iemand zet de wereldmachten tegen elkaar op en alleen James Bond kan dit stoppen. Wanneer een Brits marineschip op geheimzinnige wijze tot zinken wordt gebracht, lijkt de aarde op wereldoorlog III af te stevenen totdat James Bond op het spoor komt van het misdadig genie Elliot Carver, een machtige mediabaron, die van het misdadig manipuleren van wereldschokkende gebeurtenissen zijn vak heeft gemaakt. Na een verzoek om hulp aan Carvers vrouw, de sexy Paris, komt Bond in contact met een agente van de Chinese geheime dienst. Wai Lin die over een flink aantal dodelijke capaciteiten beschikt. Samen met haar komt hij terecht in een aantal explosieve acties en adembenemende achtervolgingen in een poging om Carver van zijn laatste nieuwsartikel af te houden: oorlog tussen China en Groot-Brittannië.

avatar van Glacius
Dat is z'n punt niet. Zijn punt is dat het belachelijk dom is dat ze vermeld wordt in de reclame alsof zij één van de hoofdactrices in de film is.

avatar van janwillem117
Een van de betere Bond-films
De scene met de BMW is geweldig!

avatar van supermovieman
Een stuk minder na het zeer goede GoldenEye. Het verhaal en de badguys zijn een stuk minder boeiend. Maar de film is toch vermakelijk, voornamelijk door de leuke actiescenes zoals de motorachtervolgin, en de op afstandbestuurbare auto! Brosnan is verder weer goed op dreef!

avatar van Spetie
Zo dit was de enige Bond-film die ik nog nooit gezien heb en achteraf kan ik concluderen dat het zeker niet de best is. Na de hernieuwde opleving van Bond met het sterke Goldeneye, is deze tweede film met Pierce Brosnan in de rol van Bond toch wel een tegenvaller.

Hoewel de film best een paar aardige actiescènes kent, op afstand bestuurbare BMW was leuk, is het verhaal op sommige momenten erg rommelig en soms ook best wat vergezocht, al heb je dat natuurlijk wel vaker bij een Bondfilm. Het grootste probleem van de film zijn echter de acteurs. Ik weet niet waarom iedereen nou zo lovend is over Jonathan Pryce, maar ik vind het maar een ongelofelijk slappe bad-guy. Totaal geen uitstraling, niets. Ik kan me geen bad-guy herinneren uit de Bond reeks die ik slechter zou moeten vinden. Elke bad-guy had op zijn eigen manier wel wat, maar Pryce heeft echt helemaal niets. Verder is Michelle Yeoh ook niet echt op haar plaats in de film. Ze doet haar best, maar vooral in de scènes met Brosnan lijkt er totaal geen chemie te zijn. Verder zien we Daphne Deckers ook nog eventjes al is haar rolletje weinig overtuigend.

Tja op zich onderhoudt de film nog wel, maar het verhaal en vooral de verschrikkelijke miscasting van Pryce maken dit een van de minste Bondfilms uit de hele reeks. Quantum of Solace is en blijft echter het dieptepunt.

Zeer goede bond film. Met Pierce Brosnan vind ik ze allemaal goed. Veel actie. Pierce Brosnan speelde bond weer hel goed.

avatar van DVD-T
Tomorrow Never Dies. De Bond film die ik tot nu toe het vaakste zag en ook en van de twee 007's die ik in de bioscoop zag. Quantum of Solace was de tweede. Na het wat mindere GoldenEye is Bond weer helemaal back. Jammer dat het hierna weer snel bergafwaarts gaat met de Brosnan films.

De opening scène is meteen al erg sterk. Bond begint een kleine oorlog op een wapenbeurs. Zorgt voor een van de beste openingen uit de Bond geschiedenis. Dan neemt het verhaal een beetje een saaie wending aan, met dat kastje en de vernietiging van een schip. Meteen weer een mindere scène. Dat is toch het punt waar ik me in deze film aan stoor. Een geweldig moment gevolgd door een minder moment. Spottiswood weet als nieuwe Bond regisseur moeilijk een balans te vinden van wat interessant is of niet. De vele niveau verschillen gaan na een tijdje erg storen.

Na wat mindere momenten en een geweldige achtervolging met de op afstand bestuurbare BMW, wat tevens ook weer een van de meest memorabele is uit de serie voert de regisseur het tempo wat op en komt met opnieuw wat gave actie. De helikopter scène ziet er fantastisch uit. Naar het einde toe en zeker het eindgevecht gaat het een beetje mis. De minste scène van de film. Een beetje ongeloofwaardig eindgevecht. We hebben ze wel eens vaker gezien in de serie maar dit slaat echt alles. Bond die als een soort superman tekeer gaat. Zelfde probleem heeft The World is Not Enough ook een beetje. Jammer dat het spionage aspect hier bijna helemaal verdwenen is. Er rest nog 1 scène waarin dat gebeurt en daar word ook meteen de beste oneliner door Brosnan gemaakt, "They print everything these days". Verhaal is verder ook nogal ongeloofwaardig en toont een beetje scheuren in waar het nog heen kan met de verhalen. Verder is het nogal vlak. Toch is het overall bovengemiddeld vermakelijk, dit komt dan vooral door de vele leuke actiescènes.

Brosnan is in deze film goed op dreef, ook mede doordat hij in GoldenEye een beetje kon oefenen op zijn spel als geheim agent, en ook doordat de schrijvers nu een acteur hadden waarom ze het verhaal konden baseren. Yeoh is ook goed bezig en laat zien waarom ze een van de beste (actie) actrices in Hong Kong is. Pryce is een perfecte keuze als badguy. Misschien niet het beste personage ooit, maar toch voegt hij iets aan zijn rol toe wat hem erg genietbaar maakt om naar te kijken. De rest van de cast doet het ook prima. Alleen een beetje jammer van de rol van Hatcher die gewoon te klein is.

Filmtechnisch is het zoals we gewend zijn dik in orde. Een geweldige production design weer. Alles doet weer ouderwets groots aan. De actie ziet er fenomenaal uit, en is qua opzet ook heerlijk groots. De regie laat het een beetje afweten, maar nergens is het zo storend dat je compleet uit de film wordt gehaald. De muziek van Arnold mag er ook zeker zijn, hij brengt met zijn muziek de Bond films naar een ander niveau en maakt het toegankelijk voor het moderne publiek. De credits scène is tot nu toe de beste in de reeks ondersteund door het prachtige Tomorrow Never Dies gezongen door Sheryl Crow.

Een wat mager en ongeloofwaardig verhaal, wat grotendeels wordt gecompenseerd door de fantastische actie maken van Tomorrow Never Dies een film waar ik zelfs na vele keren elke keer weer opnieuw van kan genieten.

avatar van BlueJudaskiss
Verrek, nog helemaal niet op gestemd. Jeugdsentiment van de bovenste plank, en de enige Bond-film die me écht heeft geboeid.

avatar van Ajax&Litmanen1
Grappig, deze staat mij juist als erg tegenvallend bij. Buiten de prachtige scene met Q uiteraard. Heb hem over 2, 3 weken wel herzien als ik de voorgangers allemaal heb herzien.

avatar van Ajax&Litmanen1
You forgot the most important rule in mass media! Give the people what they want!

Gister Tomorrow Never Dies herzien en ik ben er niet kapot van. Net als de vorige keer overigens.
Tomorrow Never Dies heeft natuurlijk de pech dat ze de opvolger van het geniale Goldeneye zijn waardoor alles toch al snel wat minder is. Dat zie je ook in de film.

Ten 1e vond en vind ik het hele hoofdplot vreselijk ongeloofwaardig. Nou zijn Bond films vaak niet bedoeld als realistische films, maar dit gaat wel ver. Een rijke magnaat die een wereldoorlog wil ontketenen om er zelf met zijn krant als 1e bij te zijn? Sja...
Sorry, maar ik vind dit echt vreselijk over the top.
Het past wel bij Bond films, dat een psychopatische en charismatische gigant de aarde over wil nemen of vernietigen, maar dit overtuigde me niet.

Daarnaast vond ik ook de nieuwe personages geen echte aanwinsten. Elliot Carver, de schurk dus, speelt op zich wel overtuigd maar zoals ik al net zei, ik vind het hele plot waarin hij zit niet geloofwaardig. Carver wil een beetje een mix zijn tussen Blofelt en Stromberg uit vorige Bond films. Heel origineel was het dus ook weer niet.
Verder zit er nog weer een spierbundel tussen die nogal lijkt op de Duitse handlanger uit For your eyes only.
Waar ik weer wel over te spreken was, was Bond girl Mai Lin. Mooie vrouw en ook een overtuigende rol. Haar vechtmoves zagen er indrukwekkend uit.

En uiteraard was Pierce Brosnan er weer als 007. Ik ben een fan van zijn rol als Bond. Hij heeft eigenlijk alles. De looks, het charisma, de humor, de hardheid...ik vind hem erg overtuigend. Jammer dat bij Pierce bij slechts 4 Bond films bleef. Hij had er best meer mogen doen.

Wat ik ook een teleurstelling vind na Goldeneye zijn de locaties en de actie. Ze zijn wat kleurloos en weinig interessant. De film begint nog wel geweldig met de straaljager en de bergen maar daarna zie ik nog weinig hoogtepunten. Ook het slot was niet overdreven indrukwekkend daarin. Als ik dan terug denk aan Goldeneye met St Petersburg met de tank, Costa Rica (waar de Goldeneye verborgen wordt) en Rusland waar de Goldeneye wordt gestolen, dan is Tomorrow Never Dies gewoon wat saai. De BMW scene in de parkeergarage is natuurlijk wel geniaal maar veel meer zal ik niet herinneren. Prachtig hoe Q hem de auto introduceerde. Hierna alweer de laatste Bond film met hem voordat hij overleed. Zeer spijtig. Verder was het absolute einde van Carver best lachen trouwens hehe. Zeker met een paar rake quotes van James, zoals de quote die geheel bovenaan mijn recensie staat.

Tomorrow Never Dies maakt de verwachtingen dus niet waar. Het is geen slechte Bond film, in tegendeel, maar vernieuwend en erg boeiend is de film niet. Ook jammer trouwens van de teleurstellende titelsong. Deed me niks.

3* (net als de vorige keer)

avatar van movie acteurs
Fijne Bondfilm met actie scene's die lekker wegkijken, net zoals bijna elke James Bond film overigens. Brosnan doet het goed zoals hij het meestal doet. Goede acteurs, Michelle Yeoh is een geweldige Bondgirl, 4,5.

avatar van Pitakaas
Samen met Thunderball toch een van de meer ondergewaardeerde Bond films. ik vond hem gewoon zeer vermakelijk, settings. Het is allemaal lekker typisch Bond en zulke films kan ik gewoon 7 dagen van de week kijken.

avatar van A.L.I.E.N
Uiteindelijk toch wel een vrij vermakelijk bond filmpje. Leuk geacteerd ook wel. Ook voorizen van een goeie hoofdrol (naast Brosnan) van Jonathan Price, die later bekender werd door zijn rol als vader van Elizabeth in "Pirates Of The Carraiben" (1,2 & 3).

Dateerd alweer van 1997. Wat gaat de tijd toch snel. Ik geloof (ben niet zeker) dat ik deze in die tijd nog in de Cinema heb gezien. Heb trouwens ook jaren gedacht dat dit "Goldeneye" was, die uit 1995 dateerd.

Popeye Doyle
Ik ben het eens met Spetie. Een film die me echt niet kon boeien.
Of het nu lag aan het herkenbare verhaal zodat het lijkt of je het allemaal al een keer eerder hebt gezien of aan sommige acteurs, ik weet het niet. Zeer binnenkort The World is Not Enough kijken, maar voorlopig blijft dit de minste Bond-film met Brosnan als 007.

2 sterren.

avatar van Movie Jim
Heb vroeger op deze site de film altijd zwaar bekritiseerd. Dat is eigenlijk niet meer nodig want ik vind deze film toch wel goed. En het was ook nog eens dat dit mijn eerste Bond film was die ik gezien heb. Dus vergeet maar alle woorden die ik in mijn vorige bericht heb geschreven zoals meligheid en weinig actie. Maar nou ben ik ervaren met James Bond heb alle films nu gezien. Alleen heb ik bij sommige Bond films nog geen reactie geplaatst maar dat is niet erg.

Erg matige film uit de reeks met een waardeloze badguy met een tenenkrommend plan (en dus verhaal) en slechte dialogen. Bond is weer terug bij af wat betreft dat kleine beetje diepgang dat hij meekreeg in de vorige film en de actiescenes zijn weinig origineel. De Bond girls zijn ten slotte ook bepaald niet om over naar huis te schrijven.

avatar van JohnWilliams
Ik vond de schurk juist geweldig, leuk die verschillende meningen

Akron777
Mijn minst favoriete Bondfilm na die twee van Daniel Craig. En deze mening zit hem vooral in de locaties waar de film zich afspeelt. Die wolkenkrabbers en duistere, grote, gebouwen vind ik allemaal erg somber. Vooral de motoractervolging in Ho Chi Minhstad heeft dit voor mij zeer sterk. Hoewel de achtervolging zelf prachtig is gemaakt, maken die krotten een vrij treurige indruk op me. Begrijp me niet verkeerd, ik kijk graag films die zich afspelen in vrij treurige locaties, maar niet bij Bond. De schurk daarentegen was gewoon geweldig: een mediamagnaat die een derde wereldoorlog wil ontketenen. En Pryce blijft uitermate geschikt om zo'n rol te kunnen vervullen. En daar kunnen die sombere locaties ook niet tegenop. Vandaar een 4,5*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Nu ik Daniel Craig goed gewoon ben geraakt als meest recente Bondvertolker, wou ik de Brosnanfilms nog een keer bekijken. Goldeneye was op dat vlak een stevige update naar de nieuwe tijd. Al ligt dat niet aan Dalton, maar aan de Bondformule die belangrijker leek dan de film zelf. De film was zeer goed gemaakt, maar Brosnan zat nog niet echt in z'n vel. Femke Janssen was wel een leuke rol, maar echte dreiging kwam er van Sean Bean ook niet.

We geven Brosnan krediet en dat kon hij bewijzen met Tomorrow never dies. Nu wist men trouwens ook welke Bond er in Brosnan zat en kon het script daar naar rekening mee houden. Dat zag je bij Dalton ook trouwens. Betere acteurs in deze film en ik had nog meer dan bij Goldeneye het gevoel dat Bond nu in de tegenwoordige tijd zat. Technologisch zat het veel beter en dankzij Michelle Yeoh ook een sterkere sidekick waar Bond grotendeels een evenwaardige tegenspeler in vindt. Gelukkig beginnen ook de andere rollen zich beter in hun vel te voelen als Judi Dench (M), Samantha Bond (Monneypenny) en Michael Kitchen (Tanner). Groot pluspunt is ook het efficienter gebruik van Q, waar hij de vorige films als een slapstick intermezzo werd opgevoerd omdat het verplichte kost zou zijn.

Nog meer pluspunten die ik kan toewijzen aan de scriptschrijvers tegenover Goldeneye is een nieuw soort vijand. Je zag het ook bij Dalton. De eerste film was tegen de Russen, de tweede tegen een drugsbaron. Hier ook zat Goldeneye clichématig met een Russische overmacht en hier met een mediagigant. Latere Bondfilms zullen gelukkig ook vijanden opvoeren die verder kijken dan de Koude Oorlog. Al zal het even duren voor Bond terug echt een spion wordt helaas. Op dat vlak was het wachten tot Die another day, dat dan weer verpest werd door foute CGI.

avatar van aburex
Toch één van de betere Bond-films met veel actie en explosies en toch wel een goede Brosnan.

Wat een zwakke film is dit (om over die another day nog maar te zwijgen) er zit gewoon geen diepgang in en de badguy is inderdaad slecht. Het is dat ik Pierce Brosnan een hele goede james bond vind maar dit is toch zijn slechtste.TWINE is stukken beter in dat opzicht.

De tweede film met Pierce Brosnan is in tegenstelling tot zijn debuut minder goed als het doet blijken. En dat is jammer want de film begint veelbelovend en een uur lang blijft de Bondfilm boeiend. Maar dan komt jammer genoeg het over de top einde… Dit had niet moeten gebeuren. Al bij al heeft Tomorrow Never Dies net die potentie om het tot een aardige Bondfilm te maken.

Zoals gezegd , kruipt Pierce Brosnan terug in de huid van James Bond , maar deze keer lijkt er iets mis te zijn met onze Ierse man. Waar hij in Goldeneye zeer naturel en gecharmeerd overkwam, komt hij in de achttiende film iets te geforceerd over. Waar in de vorige film ongelooflijke dialogen en one liners zitten (I’m sorry… forgot to knock) maakt hij hier krampachtige one liners a la Roger Moore. Als enig verschil dat als Roger zijn mond opendoet het soms nog wel grappig kan zijn. Een voorbeeld is de zin , “they print everything these days”, het had niet gemoeten. Brosnan voelt zich niet goed in zijn vel. Wai Lin speelt de vrouwelijke Jackie Chan in deze film. Met haar Oosterse vechtkunsten kan ze zonder probleem een paar vijanden neerleggen, maar maakt dat van haar ook een goede Bondgirl. Mwa, naar mijn mening spat de schoonheid niet van het scherm en haar irritante kreetjes maken ook niet veel goed. Toch heb ik al slechtere Bondgirls gezien in de serie. Paris daarentegen heeft meer charme te bieden, maar is ook nutteloos. Vroegere minnares of niet, haar korte optreden zal niemand nauw aan het hart liggen. De schurk Elliot Carver is eentje uit de duizenden. Iemand met een streven naar macht en die ook zo acteert. Soms gaat het er gewoon over. Hij is zo zeker van zichzelf en gecombineerd met die ene optrekkende wenkbrauw ziet hij er gewoon niet uit. Soms lijkt het wel of hij gaat hyperventileren als hij voor zijn scherm staat te glunderen wat voor daden hij nu heeft gedaan. Het blijft een middelmatige schurk, maar ik lag wel in een deuk toen hij Wai Lin belachelijk maakte door zelf een paar kreetjes te maken gecombineerd met haar moves. Geweldig. Stamper is de zoveelste blonde bodyguard en ook de meest inspiratieloze. Dokter Kaufmann is een leuk personage voor de serie maar meer niet. Hij speelt een parodie op wat een huurmoordenaar echt moet zijn, maar dat komt misschien omdat hij een Duitser speelt.

Qua personages is het dus niet veel soeps als zelfs Bond het geforceerd overkomt. Wie wel een dikke pluim krijgt is opnieuw Judi Dench die M speelt. Wat een geweldige dialogen tussen haar en de majoor(of was het nu commandant). Het bekvechten blijft doorgaan tot ze de doorslaggevende zin zegt die geen enkele man zou willen horen uit de mond van een vrouw. Heerlijk.

De introscène is weer van de bovenste plank en ik had meteen zin om de film verder te kijken. Ondertussen dacht ik ook wel dat het begin van een Bondfilm altijd het beste is wat de film heeft te bieden dus ik was ook een beetje kritisch (na 18 films word je dat wel). Maar het eigenlijke verhaal van Tomorrow Never Dies slaat mooi aan. Het begint zeer spannend (weeral in een onderzeeër, maar er hangt een vleugje spanning in de lucht) en gaat verder met het feestje van Carver. Ook daarna wordt de film steeds beter en beter. De scènes bij de drukker en tot slot de prachtige autorit. Wat een lekkere auto heeft Bond in deze film gepaard met een paar straffe snufjes. Q heeft zich in deze film enorm overtroffen. Het is dan ook de moeite als Bond de auto met afstandsbediening bestuurt om uit de garage te komen.
Daarna daalt de film en dat is ongelooflijk jammer. Waar je als kijker ook denkt dat een Bondfilm toch wel een spectaculair einde heeft, gaat het bij deze film de mist in. De coole Bond die met een Walther de drukkerij binnenging om iets uit de kluis te halen, haalt nu zijn zwaar geschut boven voor de laatste scènes. De scène op de motor is goed maar duurt net als de bootscène in Live And Let Die iets te lang. Toen Wai Lin voor de tweede keer weer vooraan ging zitten op Bond zijn schoot om te kijken of er een helikopter aankwam vond ik het al genoeg geweest. De confrontatie tussen Bond en Elliot gaat gepaard met Rambo/Terminator scènes die je jammer genoeg moet accepteren. Waar er in Goldeneye toch wel een zekere tact zat, is deze tact volledig weg in Tomorrow Never Dies.

Ik zou het eigenlijk een 2,5* moeten geven, maar omdat ik me het eerste uur ongelooflijk goed heb geamuseerd verdient deze film net nog 3*, maar dan is dit wel de zwakste Bondfilm die deze drie sterren verdient. Tomorrow Never dies is een standaard Bondfilmpje, maar is nog steeds beter dan de Bondfilms die moeten komen. Ik hou mijn hart al vast en bekijk spoedig The World Is Not Enough.

avatar van supadragon8
Geweldige film, Pierce Brosnan blijft mijn favoriete james bond. Het hoogte punt natuurlijk die BMW

avatar van K. V.
Deze eens her bekeken en wat een actiefilm. De film was nog maar een kwartiertje bezig, maar er was al zoveel gebeurd dat het net een halfuur leek. Dus de film bevat de nodige ontploffingen, snufjes, auto's en zelfs een moto.
Het verhaal was nog redelijk uitgebreid en kon me de twee uurtje entertainen. Misschien iets minder dan "Goldeneye", maar toch nog een goeie Bond.

avatar van Beertje45
Brosnan's tweede optreden als 007 en wederom een uitstekend deel uit de reeks. De beweegredenen van superboef Carver zijn voor de verandering wel eens leuk gevonden. Pryce speelt zijn rol van niets ontziende mediabaron uitstekend. Bond beschikt weer over de knapste gadgets maar die BMW is toch het hoogtepunt. Over heel de lijn geslaagd.

Toptien van mijn favoriete bondschurken

Goldfinger
Stromberg
Scaramanga
Blofeld (Donald Pleasence)

[quote]wood23 schreef:
Dit is toch nog wel een redelijk goede bondfilm. Uiteraard lang niet zo goed als goldeneye en TWINE omdat de badguy inderdaad een stuk minder boeiend is. Maar omdat er toch nog hele goede scene's inzitten kan hij er toch nog wel mee door.quote]

avatar van Sergio Leone
Slecht.

De hele plot slaat nergens op. Een mediamagnaat "verveelt" zich en is van een plan een Derde Wereldoorlog te ontketenen. Zijn winst? Extra rechten voor z'n bedrijf.
Dat is uiteraard te belachelijk voor woorden. De makers hadden dit zo te zien al snel door en dus propten ze zo veel mogelijk actiescènes in twee uur.
Met Bond heeft dit feitelijk niks te maken.

Pierce Brosnan ziet er al wat minder dynamisch uit dan in GoldenEye (extra kilootjes?), maar doet op zich niets verkeerd. Zijn Bondvertolking is niet onaardig. Helaas voor hem trekt het script op niets en kan hij er ook niks van maken.
Jonathan Pryce is een ramp als badguy van dienst. Bij elk stoer en dreigend stukje dialoog schijnt hij naar adem te moeten happen van nervositeit. Daar word ik alleszins niet bang van.
Ook qua Bondgirls valt Tomorrow Never Dies tegen. Teri Hatcher krijgt maar weinig screentime en Michelle Yeoh is eens een keertje geen femme fatale, maar doet vooral denken aan Jackie Chan.

Tomorrow Never Dies ontploft bijna van de actie. Op zich ziet de actie er niet echt slecht uit, maar het is allemaal zo rijkelijk aanwezig dat je het na een tijdje wel gezien hebt.
De titelsong van Sheryl Crow is trouwens om van te huilen. De openingscredits zijn al erg lelijk (kan al eens gebeuren daar ze bij zowat elke andere Bondfilm wél stijvol zijn), maar dan nog eens dat gekrijs erbovenop is te veel.

Snel vergeten.

avatar van Karl van H.
Minder goed dan GoldenEye, maar wel beter dan The World Is Not Enough. De meningen schijnen er nogal over uiteen te lopen, maar ik vind Michelle Yeoh een leuke Bondgirl: ze staat haar mannetje en heeft humor, al moet ze wel nét iets te vaak gered worden voor een geheim agent. Pryce als megalomane badguy - die posters van hem overal - vind ik ook best geslaagd, al zit hij op het randje wat het karikaturale betreft. De dialogen en het verhaal zijn minder storend dan in de opvolger, en verder is de actie gewoon vermakelijk, zeker als dat onbetaalbare Bonddeuntje weer ingezet wordt. Kortom: prima entertainment.

avatar van TomPSV
Na GoldenEye wilde ik ook deze Bond-film van Brosnan zien. Overall vind ik deze toch wat minder dan GoldenEye. Het plot van Tomorrow Never Dies is wat mij betreft niet echt interessant. Ook op het gebied van locaties hebben ze in deze film niet zo uitgepakt als wat ze bij GoldenEye deden.

Wat ik dan wel weer een pluspunt van Tomorrow Never Dies vind is de bondgirl. Michelle Yeoh acteerde sterk en het was leuk om een bondgirl te zien die zelf ook haar mannetje stond. Ook in de dialogen met Brosnan vond ik haar leuk overkomen. Wat meerdere mensen hierboven al hebben gezegd: het stuk met die auto in de parkeergarage is toch wel het mooiste deel van deze film. Combinatie van leuke stufjes, actie en humor. Het optreden van Brosnan zelf was ook weer prima, net als Judi Dench. Goede en leuke actrice is dat.

Een prima film dus, maar op de meeste vlakken toch net wat minder dan GoldenEye.

avatar van roeman
Aardige bondfilm die het vooral moet hebben van...tja van wat eigenlijk. Brosnan is leuk om te zien en Yeoh geeft hem goed tegenwicht en heeft duidelijk lol in haar rol.
De rol van Hatcher is werkelijk piepklein en draagt eigenlijk niets bij aan de film. Leuk om Dekkers te zien als edelfigurante.
Ik heb me prima vermaakt, de humor is leuk en de actie explosief en toch heb ik steeds het gevoel dat ik iets mis. Ik kijk naar een plastic Bond met schurken die niet echt schurk zijn, en Bondmeiden die nu niet echt overlopen van affectie richting Bond. Leuk maar geen topper.

Tarkus schreef:
Pierce Brosnan is ook goed in deze, zij het wat mindere Bond film.
Wel veel actie en explosies, maar weinig dialoog in dit verhaal.
Het mist wat diepgang en dat is nu net wat de huidige Bond verhalen wel zouden mogen hebben. En blijkbaar heeft men zijn les geleerd want de nieuwste Bond filmen met Daniel Craig hebben dat wel.
Wel een mooie, kleine rol, van Desperate Housewife Teri Hatcher.

Ook deze eens opnieuw bekeken op blu-ray. De film is wat minder dan de vorige maar bevat toch voldoende actie dat hij zeker niet verveeld.
Even nog iets over Teri Hatcher, zijzelf zou niet tevreden zijn geweest over haar deel in de film, het heeft haar inderdaad niet veel opgeleverd, veel aanbiedingen voor films heeft ze niet gekregen erdoor, maar zoals ik het reeds zei in mijn eerste commentaar, nadien is ze wereldberoemd geworden als 'Desperate Housewife'. Ikzelf kende haar van een eerdere reeks, waarin ze te bewonderen was, namelijk 'Lois & Clark: The New Adventures of Superman' een serie uit de begin jaren '90 waarin ze Lois Lane speelde naast Dean Cain als Superman/Clark Kent.