Live and Let Die (1973)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Guy Hamilton
met Roger Moore, Yaphet Kotto en Jane Seymour

Met charme, humor en zelfverzekerdheid kruipt Roger Moore voor de eerste keer in de huid van de minzame, wereldwijze - en dodelijke - Agent 007. Hij moet zich direct in een allesbeslissende strijd storten tegen een beruchte drugsbaron die ten doel gesteld heeft om Bond uit de weg te ruimen en de wereld te veroveren.

LIVE AND LET DIE

MENING: Goede Film
MUZIEK: Fantastisch en Geweldig

Wat vreemde Bond film, met dat voodoo gebeuren, (raarste vindt ik het begin, met die rouwstoet) maar ben deze toch veel beter gaan waarderen in de loop der tijd.

De eerste met Roger Moore, heb deze meerdere malen herbekeken (eigenlijk alle Bonds wel)
maar eigenlijk is dit gewoon een erg goede film, want het verhaal is zeer zeker niet slecht hoor !
en de cast is ook wel dik in orde.

Alleen de dood van Dr. Kananga / Mr. Big is erg nep. maarja ach, zo'n klein stukje
film mag de pret niet drukke toch ? ? ?

ook vindt ik sherrif jw pepper echt lachen ! haha ik leg dubbel als hij weer begint te vloeken en schelden, met die aardappel smoel, ik vindt hem prachtig ! ! !

Voorderest een film met prachtige amerikaanse wagens uit de jaren 70 en ook zitten er mooie locaties bij, zoals het oude New York uit 73, GE-WEL-DIG ! en de zwarte wijk Harlem,
wat mooi gefilmd allemaal !

Het nummer van Paul McCartney en Wings natuurlijk niet te vergeten, geweldig nummer !

Van de 24 officiele Bond films staat deze in de top 10 op nummer 007 bij mij.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gekeken, op bluray.

Live and Let Die is een beetje een vreemde eend in de bijt. Het eerste uur is vrij donker, serieus en bij vlagen zelfs met een vleugje horror door de voodoo, slangen en rare dansjes. Het tweede uur slaat weer helemaal om richting slapstick humor. Erg vreemd. Het eerste uur voelde een tikje ongepast in de wereld van James Bond, maar je snakt er naar terug als je in het tweede uur die debiele redneckagent hoort schreeuwen. Echt, hoe kan je het in je kop halen om deze bloedirritante malloot in de film te zetten? Met grote, grote afstand de meest vervelende rol van de gehele franchise. En het erge is dat hij gewoon in 2 films zit. Afschuwelijk.

LALD is de eerste Bondfilm met Roger Moore en dat is even wennen, maar slechts heel kort, want het voelt al heel snel goed. Moore begint wat stijfjes, maar komt later in de film echt wel los en is zeker een hele acceptabele 007. Hij heeft niet de charme van Sean Connery, maar zijn humor compenseert dat. George Lazenby was 2 films terug echt een zware miscasting, maar Moore gelukkig niet.
En dan hebben we ook nog Jane Seymour, betoverend mooi en sexy. Echt een fijne Bond girl, ook in haar rol. Helemaal omdat het in Diamonds are Forever heel erg matig op dat gebied was.
De vijanden vond ik niet zo interessant, op Baron Samedi na. Lekker over de top, maar wel op een manier dat ik hem cool vond met zijn heerlijke kostuum.
Overigens een grote smet dat Q ontbreekt. Ik las dat hij tijdens filmen van deze titel zelf druk met een andere film was, maar het blijft wel zonde. Hoeveel opnametijd ben je nou kwijt voor zo'n korte scene waarin wat gadgets worden getoond?

Live and Let Die behoort niet tot de beste Bonds, maar is wel erg de moeite waard. Scenes als met de krokodillen, de speedbootachtervolging of de knokpartij in de trein zijn uitstekend te noemen. Wel vind ik het plots vrij kleinschalig, dat gevoel dat de wereld zich bedreigd moet voelen ontbrak.
De titelsong van Paul McCarney is overigens echt fantastisch en keert regelmatig terug in de film, met slechts een melodietje of in instrumentale vorm. Heel erg prettig. Samen met Goldfinger voorlopig echt het beste nummer.

3,5* stonden en blijven staan.

avatar van des1
Let op dat met iedere volgende aflevering, aan het begin van de film Moore in broeken met steeds wijdere pijpen de loop van het geweer binnenloopt. Bijna camp. Totdat hij in de voorlaatste (Octopussy?) bijna lijkt een soort harem broek aan te hebben.

avatar van des1
Sommige scenes zijn zo overduidelijk fake dat het om die reden al camp is. De slang aan het begin is zooo overduidelijk een rubberen exemplaar, en als de pistool van Bond door de man met de mechanische arm wordt kromgebogen, zie je al een prefab scheur in het pistool zitten. Overigens, als je er ff bij stil staat, is Live And Let Die één van de meest racistische films die ooit gemaakt zijn. Consequent wordt de 'zwarte medemens' als een idioot, een achterlijke of feestelijk geklede primaat afgeschilderd. Moore doet het desondanks goed, maar had een beter verhaal verdiend.

avatar van Toontje G
Het is allemaal wat slapjes. Zat naar de film te kijken toen er mensen binnen kwamen en die dachten dat ik naar de Dukes of Hazard zat te kijken.

Jeugdsentiment, in mijn beleving derhalve één van de betere bond films, en ook bij het herzien valt hij niet tegen. Moore is eigenlijk qua acteren de minste Bond(emoties uit hij altijd via zijn wenkbrauwen), maar hij word gelukkig overvleugeld door enkele klassieke bijrollen. Met name Baron Samedi en Tee Hee zijn gedenkwaardig, Seymour kan er ook mee door. De gerespecteerde Kotto valt dan weer wat tegen als opperschurk(en zijn eindscenè is een pijnlijk lachertje) en die sherrif Pepper vond ik destijds erg leuk, maar is nu toch vooral misplaatst.
In totaliteit echter een spetterend, vlot verlopend spektakel, welk indertijd trouwens nogal wat kritiek kreeg omdat de booswichten louter worden vertolkt door donkere acteurs. Een soort vooruitgesnelde onzinnige Zwarte Pietendiscussie dus.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Na het meevallende Diamonds Are Forever nu weer een behoorlijk tegenvallende Bond, niet eens zozeer door Moore, weliswaar een van de mindere Bond-vertolkers, maar hier toch wel acceptabel. Wel komt hij tekort in de gevechten, moeilijk te geloven dat hij die Baron Samedi met een vuistslag uitschakelt. Baron Samedi wordt vaak genoemd als een tof personage, maar óf ik zag een zwaar verknipte versie, óf ik knipperde steeds met mijn ogen als hij een scene had, want hij had volgens mij nauwelijks wat te doen.

Blaxploitation was nogal populair begin jaren 70, en het is duidelijk dat deze James Bond daardoor is beïnvloed. De plot is wel weer redelijk stompzinnig, met de standaard-ingewikkelde en tot mislukken gedoemde manieren om Bond uit te schakelen, veel Bond-clichés (haaien, ondergrondse vesting etc.) met uitstapjes naar tarot-bijgeloof en voodoo.

Locaties zijn naast New York en Louisiana het niet-bestaande San Monique, een Frans Caribisch eilandengroepje waar de bewoners nogal achterlijk zijn, LALD is politiek incorrect zoals ze niet mee gemaakt worden. De scene dat Solitaire door een groep inboorlingen naar een totempaal wordt gedragen onder gedans en getrommel sloeg wat dat betreft wel alles. Verder kent deze Bond de slechtste eindbaas-dood aller tijden, ik kon het niet geloven hoe slecht dat eruit zag.

Positief waren de mooie verschijning van Seymour, de achtervolgingsscene met de speed-boten - al had die redneck-cop van mij niet gehoeven- en de titelsong, gewoon een prima liedje.

avatar van Noodless
Een vreemde eend in de bijt in het James Bond oeuvre.
Een experimentele Bondfilm lijkt het, maar eigenlijk is de film beïnvloed door het gegeven van de Blaxploitation in vroege jaren 70. Daardoor komt deze film soms ook wat onnozel over, maar er zitten gelukkig voldoende vermakelijke momenten in de film zoals de actiescène met de speedboten, de titelsong die meermaals terug komt, Jane Seymour en een Roger Moore die het nog best aardig doet.
Daarom een 6/10

avatar van Gerlof1378
Als eerbetoon en ode aan Roger Moore die 23 mei is overleden op 89 jarige leeftijd en voor velen een Bond is waar ze mee zijn opgegroeid. Dit is dus zijn 1st Bond film en die is toch erg goed, het verhaal is goed en is niet zo over de top als Roger zijn latere films als Moonraker en Octopussy. Roger speelt dus Bond en doet hem erg goed en ook Yaphet Kotto als Dr. Kananga is goed op dreef als de badguy en natuurlijk de mooie Jane Seymour als Solitaire mag niet ontbreken en niet te vergeten Clifton James als sherrif J.W. Pepper. De film vaart eigenlijk ook wel een beetje mee op de blaxploitation genre wat vooral in de jaren 70 erg groot werd en baanbrekend was voor zwarte acteurs en actrices mooi voorbeeld daarvan zijn Shaft uit 1971 en Coffy uit 1973 en die tijdens deze film op zijn top was. Ook de actie scenes zijn mooi gedaan vooral de speedboot achtervolging blijft mooi. Ik zeg als je een goeie Bond film wilt zien raad ik je deze van harte aan, en vind je Roger goed kijk dan ook The Man With The Golden Gun en The Spy Who Loved Me enjoy.

jeanleeke
negerkes afmeppe....hihihihi

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, Roger Moore was eigenlijk wel de beste James Bond.
Ook deze film weer gebeurd er van alles, veel actie en een geweldig einde!
Ook een leuke Bond girl en veel scenes zijn erg leuk zoals de dikke politieagent, de krokodillen en het Jamaica gebeuren, de boot scene vond ik alleen wat lang duren, maar dat mag de pret niet drukken.
1 van de beste James Bond films dus! Heerlijk

avatar van Tommy De Vito
De Bond reeks heb ik weer herpakt met voor het eerst in de hoofdrol Sir Roger Moore (R.I.P.) als de bekendste spion; 007.

Live and Let Die is een mooie avontuur, die je meesleurt van de drukke straten in New York City tot aan de prachtige locaties op Jamaica. Moore is in mijn ogen gewoonweg dé Bond. Zijn charisma, de charmante looks, zijn humor en acteerstijl. Hij heeft het allemaal in zich.
Het verhaal heeft niet veel om het lijf, maar is vermakelijk zoals bij elke Bond film. De schurk Kananga is niet de ideale schurk, maar met zijn criminele organisatie is het toch wel een baasje. Leuk om te zien is, als Bond in New York City aan komt (of richting Harlem rijdt), hoe hij in de gaten wordt gehouden. Kananga weet precies waar hij zich bevind. Daarnaast zijn nog de memorabele scènes zoals; de dubbeldekker rit, het springen over de krokodillen en de race met de speedboot.

Tot slot mag sherrif J.W. Pepper niet vergeten worden. Wat een heerlijke acteerprestatie van Clifton James . Prachtig! Heb in de scheur gelegen om deze man en zijn boeren Amerikaans accent. Live and Let Die is nogmaals een mooie en leuke film, maar Moore heeft betere gemaakt. Op naar 'The Man With the Golden Gun'! 3,5

avatar van Boneka
Punt blijft staan. Zeer gevarieerde Bond film met voor het eerst RogerMoore die ik sowieso een betere 007 vind. Het verhaal vind ik niet zoveel voorstellen maar er is veel te zien. Met name de laatste 45 minuten met als hoogtepunt de speedboot race en die maffe sheriff. Heerlijk. Verder een lekkere occulte voodoo gehalte. Bond meisjes niet indrukwekkend maar ach zo heeft de film nodige plussen en minnen met toch wel die heerlijke Wings muziek!

Een film die je kan blijven kijken.zo moet een bond film zijn!
ik krijg er nooit genoeg van .Echte Bond film met veel humor en niet te moeilijke verhaallijn waar je in meegenomen word als in een spannend stripboek zonder ingewikkelde dialogen en met spannende actie .volgens het oude concept James Bond en met Roger Moore de beste bond acteur ooit,

daar kan Craig niet tegenop en ook al die nieuwe veel te ingewikkelde over de top bond films met Craig niet!

Leuke herziening. Verhoog het met een half sterretje. Puike eerste Bondfilm met Moore in de hoofdrol. Slangen, krokodillen, haaien, tarot en voodoo dingetjes gepakt in een lekker smerig en donker sfeertje. Moore is nog niet veel van zeg maar doet het niet slecht. Schurk is dik OK en Baron Samedi blijft , ook dankzij de game Nightfire, een iconisch figuur.
Denk dat dit tevens de eerste Bondfilm is zonder de score van John Barry? Ik vind het een zeer aangename soundtrack hebben en de titelsong is één van mijn favorieten.

Verder mochten ze wat geknipt hebben in de bootscène en is J.W. Pepper echt overbodig, maar al bij al heb ik me uitstekend vermaakt. De derde film van Hamilton haalt het niet bij het machtige Goldfinger (4,5*) maar is beter dan DAF (3*).

avatar van Phantasm
Geweldige James Bond film. Kijkt gewoon lekker weg.

De eerste bond film met Roger Moore.
Ik vind dit een goede film sowieso beter dan Diamonds Are Forever. De speedboot achtervolging is wel vrij legendarisch. Sean Connery heeft inderdaad wel meer charme maar goed Roger Moore is een hele goede opvolger.
Deze film is inderdaad wel een vreemde eend in bijt door dat hele voodoo gebeuren maar dat heeft ook wel weer wat. Baron samedi is een lekker over de top personage dat hebben ze leuk verzonnen.titelsong is ook weer erg goed. The man with the golden gun vind ik dan weer beter dan deze. 3 sterren

avatar van Zandadder
Live And Let Die behoort zeker in mijn top-10 favoriete Bond-films. Top 5-6 denk ik. Guy Hamilton leverde ook het matige Diamonds Are Forever, de kinderachtige opvolger The Man With The Golden Gun en het puike Goldfinger.

De soundtrack van Paul McCartney behoort in mijn optiek wel tot de betere, sowieso is de muziek in de hele film goed. De kwaliteit van de Bond-films zijn op Blu Ray overigens echt tip-top!

Van het grauwe Harlem naar het exotische San Monique. Zoals wel meer vermeld ; Voodoo-taferelen, krokodillen, slangen, haaien, tarot maar vooral mooie locaties en veel actie. Dr. Kananga is wellicht niet de meest memorabele Bond-schurk, zijn handlangers Tee-Hee, Whistler, Baron Samedi tot zelfs de louche taxichauffeur en het karakter'Adam' met de speedboat-achtervolging zijn een goede aanvulling.

Jane Seymour is een mooie Bond-girl, en ook Felix Leiter krijgt meer screentijd. Overigens een sympathieke invulling van dit personage. De solide 4,5* blijven zeker staan.

Als de film dan toch een minpunt kent, en veel Bond-fans delen dit wel, is het agent Pepper... Erg cringy en onnozel. Zou er bijna een halfje afhalen, helaas komt dit domme personage in TMWTGG ook weer voor. Ik heb voor de zoveelste keer weer genoten en voor het eerst in optima forma (Blu Ray) gezien.

Samen met thunderball het slechtste en saaiste wat 007 ooit heeft voortgebracht.
Vond aan deze film geen klap aan, sowieso vind ik Roger Moore waardeloos als 007.
Niet mannelijk genoeg, net een dandy.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, voor mij zijn Roger Moore en Pierce Brosnan toch echt de beste Bond acteurs, komt ook omdat de films van deze wat spectaculairder en mooier zijn.

Ook deze film mooie spannende scenes zoals het hoogtepunt de boten scene, ook het hele gebeuren in Jamaica met het voodoo gedeelte was erg leuk, ook met de krokodillen en de dikke politie-sheriff was humor, wat ik wel miste was een explosief einde, eigenlijk was hij al vrij snel afgelopen.
Had wat meer spektakel verwacht het laatste stuk zoals bijvoorbeeld in de vorige Bond films met de monorail explosies.

al met al een zeer geslaagde film, ik kom later nog terug welke van Roger Moore het beste was.

goeie plezante bondfilm

[quote]Supernatural schreef:
een hele leuke bond film.ben een echte bond fan.kijk ze ook altijd met veel plezier.vind moore ook de leukste bond samen met connery .al vind ik alle bond films heel erg leuk.en jane seymour vind ik hier ook heel leuk in spelen.niet mijn favoriete bond film maar toch wel hele mooie bond film.heb deze film al heel erg vaak gezien maar blijft goed.[/quote

Gisteren herzien.blijf bij mijn mening.ben nu the man with the golden gun aan het zien.blijf erbij roger moore is mijn favoriete bond.

avatar van martijn011
De eerste Bond-film met Roger Moore. Aangezien ik met de zoveelste herziening bezig ben van de hele Bond-reeks weet ik wat ik kan verwachten in de films waarin Moore de rol van Bond heeft.
Ik kan me wel inleven in de criticasters van Moore, maar ik vind Moore als Bond echt geweldig. Hij zet een totaal andere Bond neer dan zijn beide voorgangers, de nadruk ligt vooral op de humor met tal van gevatte one-liners.

Die humor is in het eerste uur van deze film nog wel ver te zoeken. Deze film staat bekend als de meest enge Bondfilm, voornamelijk door het voodoo gebeuren. Naast voodoo speelt ook drugssmokkel een belangrijke rol in deze film. Maar eigenlijk zijn beide onderwerpen totaal ondergeschikt aan de rol van Moore die zich weer op de meest vindingrijke manieren uit de nesten weet te werken.
Jane Seymour is de Bond-girl in deze film, zij zal niet herinnerd worden aan haar acteerprestatie, laten we het daar maar op houden. Verder is de Bond-schurk wel aardig, maar ook hierin geen hoogvliegers.

Wel kent deze film een aantal scènes die erg goed zijn. De krokodillen kan ik me sinds de eerste kijkbeurt nog herinneren en verder is de speedbootrace natuurlijk geweldig. 'Q' is helaas niet te zien in deze film, maar het door hem ontwikkelde horloge doet een aantal keren uitstekend z'n werk, zeker in de eindscène van de film.
3.5* stonden en blijven staan.

avatar van Kondoro0614
“Oh, a snake. I forgot, I should have told you. You should never go in there without a mongoose.”

Bond is back! En dit keer met voor mij ook de meest bekende ‘James Bond’ gezicht: ‘Roger Moore’. En zeker een goede comeback, omdat ik het deel hiervoor erg matig vond. We zien ‘Bond’ eindelijk eens in een andere omgeving en het loopt niet meer zoals het de vorige drie keren achter elkaar ging, met een spannende opening, saaie midden weg en een fraai en lange actie scene tot slot. Eindelijk is er wat meer gemengd, en dat stond mij wel wat meer aan.

Ik ben nu bezig met een ‘James Bond’ marathon omdat er dit jaar een nieuw deel gepland staat/stond. Nu met het ‘Coronavirus’ brengt het mij mooi wat meer tijd om deze marathon te voltooien, en ik begin er eindelijk wat meer plezier in te beleven, en dat had ik stiekem al wel een beetje verwacht. De films worden moderner, en mooier maar het blijft wel steeds erg classy, waar ik van houdt.

De kracht van de film zat hem denk ik in een afwisselende stemming. Het begin was grauw, en wat moeizaam door het stijve acteerwerk van ‘Moore’. Maar de film bracht veel spanning met zich mee, bandieten en veel moorden. En veel gevaarlijke beesten met onder andere slangen, en die beesten haat ik het meest. Maar ook krokodillen werden niet overgeslagen. Het duistere ritueel bij de stam vond ik ook leuk en ook het voodoo gedeelte was best spannend. Na de achtervolging in de boot kwam het wat meer komische aanbod.

‘Jane Seymour’ vond ik persoonlijk tot nu toe wel de mooiste bond-girl. Prachtige dame om te zien maar acteren kon ze niet, dus zeker de beste bond-girl heeft ze niet verdient. Over het algemeen heb ik me prima vermaakt met deze film, de schurken zijn leuk bedacht en tof dat het zich nu ook wat meer in het gevaarlijke ‘Amerika’ afspeelt.

‘Roger Moore’ behaalde duidelijk niet de charmes van ‘Sean Connery’. Desalniettemin weet ‘Moore’ er een prachtige prestatie van te maken. In het begin nogal stroefjes maar, in verloop van tijd komt ok hij meer los en is het een waardige nieuwe bond. Ik heb me uitstekend vermaakt met deze film, en een leuk deel in de reeks. Maar tot nu toe zeker niet de beste die ik heb gezien.

En een zeer leuke soundtrack gemaakt door 'Paul McCartney & Wings' getiteld 'Live and Let Die'. Die later ook werd gecoverd door Guns N' Roses. Ik denk de eerste soundtrack die ik daadwerkelijk kon waarderen, en die ik ook al kende.

avatar van Gastel
Ach ja Live And Let Die, ik blijk hier nog best veel van te herinneren. De film is eigenlijk een aaneenschakeling van losse scènes. De een memorabel, de ander tenenkrommend.

De goede punten, want die zijn er gelukkig genoeg. De casting van Roger Moore is een prima keuze. Hij brengt een nieuw soort swagger mee als Bond, zeer verfrissend na Diamonds Are Forever waar de wat ouder wordende Connery verveeld oogde. Moore heeft een charisma als Connery in zijn beste Bond jaren en brengt een flinke dosis humor mee.
De titelsong en soundtrack zijn te gek, het steeds terugkerende LALD thema geeft de film flink wat swing.
Daarnaast zijn vooral de scènes in New York en New Orleans sterk en is de krokodillenscène een klassieker.

Dan de minpunten. Diamonds Are Forever ging al flink uit de bocht maar hier wordt Bond helemaal een stripfiguur. Eigenlijk zou je dit al een komedie kunnen noemen. De voodooclub, met rubberen groene slang, is lachwekkend en die sheriff is gewoon irritant en erg slecht geacteerd. Ook die oliedomme, waarschijnlijk grappig bedoelde, CIA agente werkt vooral op de zenuwen.
Ook begint het koppelen van Bond (volgens mij hier ook al een veertiger) met te jonge chicks potsierlijk te worden. Beter casten ze in het vervolg iets oudere dames.

Ik kom weer niet verder dan 3*.

Tussenstand:

6. Live And Let Die (1973) 3*
7. Diamonds Are Forever (1971) 3*
8. You Only Live Twice (1967) 3*

avatar van david bohm
Een van de mindere Bond films, deze achtste in de reeks en eerste van Roger Moore. Die vind ik op zich nog wel aardig overkomen en het verhaal is best speciaal met al die donkere personages en bijzondere locaties. Maar ik vind het ook een vrij saaie film met weinig snufjes, op een sterk magnetische Rolex na en weinig spectaculaire tegenstanders.
De sterkste scene vind ik die op de krokodillenfarm die wordt gevolgd door een tamelijke geestdodende en langdurige achtervolgingsscène. Met name de cliché sheriff is oervervelend, James Bond onwaardig. Het deuntje van de theme song word je overigens ook al gauw zat.

avatar van Boenga
david bohm schreef:
Het deuntje van de theme song word je overigens ook al gauw zat.

Als ik chief van MM was, ik gooide je nu van de site - na het aanrekenen van een boete van minstens 1500 euro.