The Living Daylights (1987)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door John Glen
met Timothy Dalton, Maryam d'Abo en Jeroen Krabbé

Een duister plan van de Russische KGB. Alle spionnen moeten over de kling worden gejaagd om de rust tussen Oost en West te verstoren. Als eerste moet de Dubbel-0 afdeling van de Britse Inlichtingendienst worden vernietigd. Agent 007 alias James Bond weet daar een stokje voor te steken. KGB-overloper Koskov (Jeroen Krabbé) speelt de Intelligence valse informatie toe. James Bond wordt naar het barre Afghanistan gelokt. Daar staat hij oog in oog met de levensgevaarlijke wapenhandelaar Whitaker.

avatar van Brix
FlorisV schreef:

Zeer ouderwetsch preutsjes he, tegenwoordig zie je zoveel die ook op straat gewoon lekker die kont beetpakken, zo van, deze is van mij en daar gaan we vanavond weer fijn mee spelen.

Zó stijlloos bont zie ik het Bond toch niet maken

avatar van Phantasm
Prima debuut van Timothy Dalton in zijn eerste James Bond film. Goed verhaal en genoeg aktie.

avatar van FlorisV
Ik heb deze destijds als jochie gezien in de bios en heb er toen erg van genoten. Het ietwat omslachtige plot ontging me wat maar ik kon Maryam D'Abo wel waarderen (weinig van gezien sindsdien, behalve de prima sci fi tv-film Something Is Out There) naast de nodige vondsten (die tunnel voor overlopers bijvoorbeeld) en een aantal spannende scenes. Voor de hedendaagse, verwende kijker zal de actie in Living Daylights, afgezien van de mooie stunts met het transport vliegtuig, weinig indruk maken. Toch mag gezegd worden dat de actiescenes veel beter in elkaar zitten en wat meer realisme leveren. Dat geldt ook voor de performance van Dalton, die Bond meer een man van vlees en bloed maakt, met ook frustraties en angsten. Nadeel is wel weer dat de oneliners uit zijn mond doodvallen, waar een Roger Moore toch meer een treffende blik met pretoogjes ten beste kon geven. Niet dat Dalton nooit gevoel voor comedy heeft, kijk maar naar zijn geweldige performance in het laatste seizoen van de onvolprezen serie Chuck. Qua locaties maakt vooral Afghanistan indruk maar echt prachtige sets zoals in sommige andere Bond films krijg je hier niet. Ik heb dit ooit de beste Bond film gevonden maar neig nu weer naar The Spy Who Loved Me, vooral vanwege dit laatste. Maar heb wel zin gekregen in License to Kill, die ik ook in de bios zag 2 jaar later en die toch wel bijna ontplofte van de stunts voor die tijd, in de nasleep van de vele 80s actieknallers van die tijd. Maar zoals gezegd we zijn verwend tegenwoordig...

De soundtrack behoort tot 1 van de betere, met 2 mooie songs voor de prijs van 1: naast Living Daylights van A-Ha krijgen we Crissie Hinde & The Pretenders te horen met If There Was A Man.

avatar van jono
The Living Daylights is de vijftiende James Bondfilm, en de eerste met Timothy Dalton als James Bond. Het plot is gebaseerd op het gelijknamige korte verhaal uit de verhalenbundel Octopussy and the Living Daylights uit 1966.

Het verhaal gaat als volgt: James Bond assisteert bij de overloop naar het westen van de Russische generaal Georgi Koskov. De generaal wordt via Oostenrijk naar Engeland gebracht, maar hij blijkt een onbetrouwbare opportunist: hij zet zijn eigen ontvoering in scène, en speelt daarmee de Engelse en de Russische geheime diensten tegen elkaar uit. Vervolgens verblijft hij bij een louche Amerikaanse wapenhandelaar in Marokko, en houdt zich van daaruit bezig met diamant- en opiumsmokkel. Gelukkig komt James Bond op tijd achter het complot, en gaat hij met behulp van Koskovs ex-vriendin, de Russische celliste Kara Milovy, achter de bedrieger aan. Bonds avonturen voeren hem achtereenvolgens naar de rots van Gibraltar, Bratislava, Wenen, Tanger en de binnenlanden van Afghanistan.

The Living Daylights is een van de betere Bondfilms, en slechts één van de twee met Timothy Dalton in de hoofdrol. Dat is jammer, want ik vind Dalton een uitstekende vertolker van James Bond, veel beter dan zijn opvolger Pierce Brosnan. Hij komt goed tot zijn recht als romantische held, al is hij wel wat serieuzer dan zijn voorgangers en zit er in de film minder humor dan in de eerdere Bondfilms. Enige nadeel van de film vind ik de ongelukkige casting van de Russen. Maryam d'Abo is nog redelijk geloofwaardig als de Russische Bondgirl, maar met de typische Brit John Rhys-Davies en onze eigen Jeroen Krabbé als Russische generaals slaan de producers wat mij betreft de plank flink mis. Maar dat mag de pret verder niet drukken. Zoals gezegd is The Living Daylights een uitstekende Bondfilm met een prima verhaal en veel geweldige actie, en de fantastische titeltrack van A-Ha maakt het nog allemaal net een stukje beter. 4*

Ik ben deze film door de jaren heen steeds meer gaan waarderen,het is echt een steen goede film. Ik ben blij dat Roger Moore vanaf hier er dan toch echt mee gestopt is. Alle respect voor hem uiteraard want hij was ook een hele goede James bond,maar goed Timothy Dalton is een perfecte opvolger zeer ondergewaardeerd wat mij betreft. Het verhaal zit best goed in elkaar alleen ietwat omslachtig maar verder niet storend. De muziek van john barry is ook weer briljant. 4 sterren