From Russia with Love (1963)

Alternatieve titels: Ian Fleming's 'From Russia with Love' | Hartelijke Kussen uit Rusland

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Terence Young
met Sean Connery, Daniela Bianchi en Lotte Lenya

De Britse geheim agent James Bond wordt door zijn werkgever naar Istanboel gestuurd om te proberen met de hulp van de Russische ambassademedewerkster Tatiana Romanova de Russische ontcijferingsmachine Lektor in handen te krijgen. De Russen weten hier echter niets van en het lijkt een val te zijn van de geheimzinnige en criminele organisatie SPECTRE om Bond te doden, als wraak op de dood van hun vooraanstaande medewerker Dr. No.

avatar van de grunt
Geen vreemde stelling hoor, ben het zelfs met je eens.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
de grunt schreef:
Geen vreemde stelling hoor, ben het zelfs met je eens.

Mensen met smaak!

avatar van Hendrick99
Mescaline schreef:

Ben van plan de films met Connery en de films met Moore te gaan kijken, de nieuwere bond films interesseren mij helemaal niks en ik ben van mening dat Daniel Craig een overgewaardeerd acteur is, maar dat is weer een hele andere discussie.

Mee eens. Bovendien vind ik dat waarderingen gebaseerd dienen te zijn op het systeem dat dit forum gebruikt en niet op een eigen systeem. Per slot van rekening werkt de waardering ook door in de uiteindelijke score van een film.

Dick2008
Hendrick99 schreef:

En wat is dat systeem dan? Iedereen hanteert hier zijn eigen systeem.

avatar van Kondoro0614
From Russia with Love

Afgelopen kerst heb ik het mega pakket van James bond gekocht. Hierin mist alleen nog maar de film Spectre (2015) maar voor de rest bevat hij alle 007 films. Ik heb met kerst Dr. No (1962) gezien. Die toch echt wel meer actie en spektakel beheerst dan wat From Russia with Love doet. From Russia with Love richt zich daadwerkelijk op nog een praktijk wat James Bond uitvoert: spionage. Eigenlijk een beetje spioneren van bieden kanten. Echter kan ik mij niet fijn hechten aan From Russia with Love en ik denk dat ik net zoals bij Dr. No (1962) het zelfde probleem heb dat ik nogal moet wennen aan de 20e eeuw films vooral onder de jaren 80. Het is zeker leuk om te zien hoe een film op dat moment in elkaar gezet word, alleen ben ik nogal de 21e eeuw films gewend met veel Hollywood spektakels erin verwerkt, wat je van een jaren 1963 niet echt kan verwachten.

Zoals al vermeld bevat de film best veel spionage praktijken, toch waar bond min of meer bekend om kan staan maar hier word dat erg veel druk op gelegd. Misschien iets wat ik niet zo kan waarderen, want dan kunnen soms de 115 minuten erg lang duren. In het begin heeft er zeker wat actie in gezeten, na mate het einde nadere en vooral de trein scenes begon het bij mij wat in te kakken. Het verhaal was vaak wel leuk, alleen had op sommige fronten iets spannender kunnen wezen. Het concept was leuk, daar geen twijfels aan. Acteer werk was prima en Connery deed het zeker weer goed. Tot nu toe in mijn ogen de laagste 007 film maar, ik heb er nog wat te gaan! Ben benieuwd.

Prima vermaak. met genoeg spannig en variëteit om dit een geslaagde bondfilm te vinden.
Door de aanwezigheid van de sinistere Lotte Lenya en de gevaarlijk ogende Shaw(zijn legendarisch treingevecht met Bond werd onlangs nog flauw gekopiëerd in 'Spectre'), werd de term Bondschurk een waar begrip. Een must see voor de liefhebbers.

avatar van Noodless
Duidelijk minder dan zijn voorganger. Deze Bond film wist me niet zo te overtuigen. Het spionageverhaal is nogal langdradig opgezet en kent weinig memorabele scènes wat in Dr.No wel nog te ontdekken was. Connery als Bond is weer goed op dreef. Nu weet ik ook weer waar de makers van Spectre hun idee gehaald hebben over de confrontatie met de Bondschurk in de trein. Helaas werd deze opzet tot de confrontatie met die schurk in deze film wel heel lang uitgesponnen. Toch wel een serieus minpunt. De weg is nog lang om ze nu eens allemaal te zien in de juiste volgorde, maar het gevoel zegt me dat dit wel eens één van de minste Bond films kan zijn. 6/10

avatar van des1
Staaltje van besparing aan het begin van de film als Bond een Panam vlucht neemt van London naar Istanbul. How likely is that? Zelfde filmpje als bij Dr. No. Goed vervolg van Dr. No. Van mij kunnen al die gatgets gestolen worden, die vooral onder Moore als 007 een kinderachtig hoogtepunt bereikten. Ik denk dat de meesten die de film (gelezen de commentaren) niet eens goed begrijpen waar alle pump & circumstances zo uitgesponnen om te doen is. Toch is dit in essentie misschien wel het beste verhaal van alle 007's, omdat Bond een paar keer op het verkeerde been wordt gezet. Kom daar maar eens om bij latere Bonds. Daar weten we vanaf het begin (en Bond dus ook) wie de snoodaard is en wat ie van plan is. Mooi is de centrale rol die de trein vervult als een tussentijdse rode draad. Zie hoe Grant keer op keer Bond te sluw af is, [1] door ..... te vermoorden, [2] af te luisteren welke de instructies zijn die Bond geeft aan de man op het station, die ervoor moet zorgen dat een MI6 collega Bond opwacht op het volgende station, waardoor Grant [3]..... en de plaats kan innemen van [4], waarna [5]... Tegenwoordig zou een scenarist de prachtige premisse van een dubbelagent die een agente gebruikt om een agent van het tegenkamp over te halen om iets te stelen zodat de dubbelagent erover kan beschikken, zo verteld worden dat het publiek dit niet meteen al vanaf het begin mee krijgt, maar gaandeweg doorkrijgt. Spannender. Camerawerk is van Ted Moore, die quintessentiele dark scenes schoot, w.o. de sniper sequence en de catacomben scenes (let op hoe sporadisch is belicht waardoor gewelven, trappen en hellingen net het juiste accent krijgen). Heeft zeer zeker Spielberg geinspireerd. Overigens, had ik al een vorige keer geschreven, is het verhaal van From Russia With Love wel goed, maar de premisse van het nut van het stelen van een codeermachine onzin. Tis gebaseerd op de Enigma machine van de Duitsers. Daar hadden de Geallieerden heel veel aan omdat de Duitsers niet doorhadden dat de Britten over een Enigma machine beschikten, waardoor ze berichten konden ontcijferen. Na de eerste twee Bonds vond ik Bind films juist minder sterk worden. Ook al is Goldfinger menigeens favoriet, daar is het verhaal om de goudvoorraad ....... te maken, de opmaat voor de serie van megalomane maniakken die erna kwamen. Lang niet zo interessant; gewoon vervelende mennekes die op school teveel gepest zijn, denk ik dan.

Als geheel is het een leuke film, maar echt spannende scenes zitten er niet in, en ook goede actiescenes missen. Het verhaal daarentegen is wel goed, eigenlijk zijn James Bond films eigenlijk nooit perfect,
soms is de schurk geweldig, soms niet, soms is de slotscene een spektakelstuk, soms is de film goed maar het slot niet, soms zijn sommige actiescenes geweldig, maar de film niet, soms is er een heel spannende scene in (crematorium), soms valt de film in sommige momenten dood waarin weinig gebeurt, maar misschien heb ik geen smaak, want Live and let die en Octopussy zijn mijn favorieten.......

avatar van loneranger
Wat mij betreft zeker een van de beste Bondfilms, het verhaal vind ik spannender dan dat van Dr. No en dat komt zeker voor een groot deel door Robert Shaw als Grant en Lotte Lenya als Klebb. Vooral Shaw zet goed zijn rol neer als de sluwe, geslepen en uiterst onprettige Red Grant. Van Pedro Armendariz als Kerim Bey gaat dan weer prettige warmte uit. Blofeld komt niet volledig in beeld, alleen zijn handen waarmee hij de witte kat aait. Dit had beter zo kunnen blijven, het kon eigenlijk alleen maar tegenvallen. Danielle Bianchi als Tatiana Romanova ziet er goed uit en geeft oprecht invulling aan haar personage. De scenes in de trein zijn de beste.

avatar van FunkStarr
Mescaline schreef:

Ben ik het ook mee eens, Craig heeft opzicht wel een aardige kop maar heeft gewoon weinig charisma, of in ieder geval minder dan Connery en Moore. Ook vind ik hem als acteur wat overgewaardeerd, maar hij is niet de enige gelukkig. Ik vind Skyfall trouwens wel een erg goede Bond film (afgezien van het ietwat "vreemde" einde). SPECTRE heb ik nog niet gezien (alleen gedeeltelijk) maar heeft wat mij betreft weinig meer met de originele Bond te maken.

Over de film zelf, gewoon een zeer goede Bond en behoort ook tot de betere uit de reeks. Connery is zoals altijd goed op dreef en hij heeft ook weer een paar aardige tegenstanders.

avatar van BlueJudaskiss
Een Bond-fan zal ik nooit worden, maar ik vond dit toch een stuk beter te doen dan het ontiegelijk saaie Dr No. Meer humor, leuke bijrollen en mooie locaties.

Mescaline schreef:

Ik vind dus alle Craig Bond films verschrikkelijk. Die dodelijke ernst, die zo onBrits is eigenlijk. Nergens tongue in cheek. Buuuhh.

Wou nog eens één van die pionierfilms uit het James Bondgamma bekijken. Ondertussen reeds de 50 voorbij, maar straalt nog altijd de nodige charme, flegme en humor uit. De actie zit vooral in het tweede gedeelte van de film. Nog eens genoten van de "North by North West-scène" (of man achtervolgd door helicopter) en de bootjesscene. en natuurlijk van het stevig acteerwerk van Sean Connery.
Ben volstrekt onvoldoende kenner van de Bondmaterie om te vergelijken met de latere (en Veel latere) films maar deze heeft toch om zijn authenciteit bij mij een streepje voor.

avatar van des1
SPECTRE - Special Executive for Counter-intelligence, Terrorism, Revenge and Extortion. Kijk, dat was nog eens een clubje die je als misdaadbaas voor een opdrachtje kon inhuren. No kidding. Zie je mensen zich al verenigen om zo'n club te stichten? Laten we "counter-intelligence" (toch een vreemde specialiteit in dit assortiment aan boevenkundes) er aan toevoegen, krijgen we het acroniem SPECTRE. Oh well... Let op Rosa Klebb "aan het eind". Da's nog eens een staaltje van overacteren.

avatar van Dogie_Hogan
Bond films met Sean Connery zijn altijd toppers, zo ook deze. Al hebben Dr. No en Goldfinger mijn voorkeur.
Alleen wat jammer dat de stem van de Italiaanse Daniela Bianchi gedubbed is.

Het Blu-ray beeld was overweldigend.

avatar van Boneka
Stem een half puntje naar beneden afgerond. De tweede is best een aardige Bond film (met een zwakke Bondvrouw) overigens, maar steekt er nergens bovenuit. Het is vooral overal leuk. Karim vond ik wel sterk spelen en de bad woman vond ik ook een mooie doch kleine rol hebben. Trein scene vond ik leuk (sowieso gek op treinen), maar daarna wordt het geheel nogal voorspelbaar. Zeker met de speedboat op het eind. We zien wel hier Bond vorm krijgen met uitspraken en de leuke snufjes. Okay op naar nr. 3 Goldfinger!

avatar van Phantasm
Genoeg spanning en prima vermaak.

avatar van Tommy De Vito
She should have kept her mouth shut.

Nadat ik voor het eerst Dr. No had gezien, vol verwachtingen naar deze 2de Bond film uitgezien. Aangezien het budget voor deze 2de film hoger was, lagen mijn verwachting hoger dan bij Dr. No. Een duurdere film wil natuurlijk ook niet zeggen dat het een betere film wordt. Maar deze Bond viel mij een beetje tegen. Aardig veel dialogen, weinig actie en de film mist toch de spanning. Bij Dr. No was dat ook het geval, alleen door de prachtige locaties op Jamaica maakten de film voor mij doen interessanter.

In deze Bond film miste ik een echte climax. Er had meer in het laatste half uur kunnen zitten en daarmee doel ik op de trein scene. Locatie is prima, maar ook hier miste ik de nodige spektakel (althans voor die tijd wat je spektakel kon noemen). Ja, jammer er had veel meer uit deze film gehaald kunnen worden. Maar anderzijds ben ik ook wel vermaakt met deze prent. Vandaar toch nog 3 sterretjes!