La Historia Oficial (1985)

Alternatieve titels: The Official History | The Official Version | The Official Story

Argentinië
Drama / Historisch

geregisseerd door Luis Puenzo
met Norma Aleandro, Héctor Alterio en Chunchuna Villafañe

Alicia, lerares geschiedenis, leeft een comfortabel leven in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. Alicia's man, een advocaat die nauwe banden onderhoudt met de militairen, wordt almaar zenuwachtiger na de val van het militaire regime in 1983. Alicia begint te vermoeden dat de dochter die ze heeft geadopteerd, nu een meisje van vijf, wellicht in de gevangenis is geboren en door officieren aan haar man 'cadeau' is gedaan. Die wetenschap wordt haar door haar omgeving niet in dank afgenomen en leidt bij haarzelf tot een gewetensconflict.

FisherKing
Verplichte kost voor Zorreguieta.
Hele mooie film.

Art
Aangrijpend verhaal dat je naar de strot grijpt en dat komt mede door het formidabele spel van vooral Norma Aleandro en het gruwelijke verhaal wat door de film heen sluiert. De film geeft een indringend beeld van een periode uit de Argentijnse geschiedenis die zijn nasleep heeft tot op de dag van vandaag al zullen de protesten nu vooral op een andere manier gevoerd worden mede doordat de Dwaze Moeders dit jaar voor het laatst een manifestatie gehouden hebben. En om die groep mensen te begrijpen moet zeker ook deze film gezien worden. Een gedurfd en schokkend portret dat je tot nadenken stemt. 4 sterren zijn dan ook de niet meer dan terechte score.

FisherKing
Art schreef:

Dat is dan mede te danken aan de huidige president, die eindelijk, we tellen nu 2006, na meer dan 30 jaar de schuldigen durft aan te pakken.

Art
Bedankt voor de aanvulling!

avatar van speedy23
Dit met een Oscar bekroonde speelfilmdebuut van voormalig reclamefilmer Luis Puenzo doet een boekje open over het schrikbewind van de Argentijnse militaire junta in de late jaren '70. Norma Aleandro werd in Cannes onderscheiden met de prijs voor de beste actrice.

Oei oei wat komt hier even op een heftige manier een nationaal trauma naar boven.
Duidelijk een film die toen gemaakt móest worden. Wat een pijnlijke ervaring zal dat toen geweest zijn voor veel mensen.

De vorm van de film is erg goed, de persoonlijke beleving van de geschiedenis in plaats van wat algemene politieke gebeurtenissen. Briljant gespeeld ook.
Het is wel een behoorlijk zware film, waardoor ik hem niet echt snel weer zou hoeven zien.

avatar van Friac
Wat jammer dat ik niets afweet van de politieke en sociale geschiedenis van Argentinië, anders was deze film allicht een 'mokerslag' geweest.

Een erg menselijke film die aan de oppervlakte rustig voortkabbelt, maar waarvan de onderstroom bijzonder turbulent is. Echt bijzonder jammer dat ik de kennis niet bezat, want dit moet ongetwijfeld een erg gewaagde film geweest zijn die tot op de dag van vandaag nog menig Argentijn beroert.

avatar van Verhoeven
Beste-buitenlandse film van 1985 tevens het jaar dat ik geboren werd.

Het verhaal speelt tijdens het regime in Argentinië. Centraal staat een echtpaar met een aangenomen kind. Zij is geschiedenislerares, die geen oog heeft voor de werkelijkheid en hij werkt bij een bedrijf dat profiteert van corruptie. Langzaam maar zeker krijgt zij door dat het kind de dochter moet zijn van één van de vele vermiste ouders. Met de titel wordt bedoeld dat de officiële geschiedschrijving vals is.

Duidelijk een zwaar drama dat alle aandacht van je vraagt. Vooral het laatste uur ontpopt de film tot een ware klassieker uit Argentinië. Ik had hem lichter verwacht dus ik zetten de film vanmiddag gezellig op. Kwam een beetje raar uit want het werd een pittig drama. Als je hem gaat bekijken dan ga er goed voor zitten want dit is niet iets als hap-slik-weg-films-uit-hollywood. Dit is een film om na afloop eens flink in discussie te gaan. Maar helaas zullen wel weinig mensen zijn die deze film hebben gezien hebben. Ik ben er wel blij om maar verwachtte niet zo'n zwaar thema daarom dit ietwat lage cijfer.

Belachelijk gemiddelde.

avatar van Verhoeven
Zoveel wijkt het gemiddelde toch niet af van jou ster...

Vind ik wel, vooral aangezien ik normaal niet zo hoog stem.

Onthutsende film over de naweeën van de Argentijnse junta (1976-1983).
Geschiedenislerares heeft vanuit haar beschermde omgeving geen idee wat voor vreselijke dingen de militairen en hun handlangers in die jaren hebben uitgevreten. Eerst door een jeugdvriendin en later ook door haar studenten komt ze er stukje bij beetje achter wat er allemaal gebeurd is. Er gaat een afschrikwekkende wereld voor haar open.
Was haar man daar ook bij betrokken? En hoe zit het met haar geadopteerde dochtertje Gaby? Terwijl de “Dwaze Moeders” dag in dag uit demonstreren op het Plaza de Mayo, gaat de lerares zelf op zoek naar de waarheid.

Deze onthutsende film is destijds terecht overladen met prijzen en ontvangt nog steeds lovende kritieken. Niet alleen vanwege het verhaal, maar ook door het prachtige spel van Norma Aleandro als de lerares en de vertederende rol van Analia Castro als de kleine Gaby.

Fascinerend!

Indringend film over wat schuilt achter het drama dat de geschiedenis het "Dwaze Moeders"-protest is gaan noemen.
Ontroerende act van Norma Aleandro, terecht hiervoor gelauwerd.
Aanbevolen.

avatar van arno74
Mooie en heftige film over de nasleep van de Argentijnse militaire dictatuur, dat in 'slechts' 7 jaar erg veel schade wist aan te richten. Er zijn best veel elementen die de film goed maken, o.a. dat de regie niet hoofdzakelijk uit is op het aanwijzen van de dader, maar in plaats daarvan gewoon het verhaal vertelt. Wat ook goed werkt is het oogpunt van waaruit het verhaal wordt verteld, het gezin dat hier de hoofdrol speelt is erg goed uitgewerkt. Enerzijds met de vrouw die in onwetendheid wil blijven en als geschiedenislerares in het officiële verhaal haar rust vindt, tot ze in haar omgeving teveel dingen gaat zien die niet met dat verhaal stroken en haar geweten gaat knagen, en haar man die de rekening voor zijn medewerking krijgt gepresenteerd, door zijn vrienden, zijn familie, zijn gezin, en alles wat hij (fout) heeft opgebouwd kwijtraakt. Ook zijn geweten knaagt, maar hij zwijgt het liever weg.

De film kent verder veel mooie scènes met een onderliggende boodschap, zoals aan het begin als het meisje in bad het lied zingt "El país de nomeacuerdo" (Het land van herinnerikmeniet), de inval in haar kamer door soldaat-spelende kinderen en het paniek dat dit teweegbrengt terwijl zij moeder speelt en zich angstig aan haar baby vastklampt, en de foute rol van de kerk die in de film via de persoon van de medeschuldige priester aan de kaak wordt gesteld. Wat verder opvalt is het perfecte acteerwerk van het gezin, zowel de moeder, vader als het meisje spelen deze moeilijke rollen uitstekend. Een ander pluspunt is dat de film slechts 2 jaar na het einde van de dictatuur is opgenomen, de tijd waarin zich dit verhaal afspeelt, een moedige keuze van de regie en scriptschrijvers. Deze inmiddels 30 jaar oude film weet bovendien de tijd goed te doorstaan. Ruim 4*.

Het doet me denken aan de film Cautiva (2003) die hetzelfde verhaal vertelt, echter vanuit het oogpunt van het kind. Moeilijk om het niveau van La Historia Oficial te evenaren, maar het is ook een goede en indrukwekkende film die de moeite waard is en bij diverse festivals in de prijzen viel.

avatar van Mieke Manders
Weet iemand waar ik de dvd kan kopen, originele versie maar met Nederlandse ondertiteling? Kan m nergens vinden. Heel erg bedankt