ad

Met onder meer: Katherine Langford, Charlie Plummer en Piper Perabo

Releasedatum: 6 oktober 2020

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Spontaneous

"An explosive love story."

Mara is een tiener en zit op een doodgewone middelbare school. Mara weet echter niet wat haar overkomt als sommige scholieren plotseling exploderen. Dan ontstaat er een romance tussen Mara en haar klasgenoot Dylan. Maar hoe lang zal dat duren? En wie is de volgende die explodeert?

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van GordonShumway

GordonShumway

Leuker dan verwacht. "Exploderende scholieren"... wat krijgen we nou

Maar als je de maffe rode draad voor lief neemt, is dit nog een heel aardige film. Leuke tiener-humor zonder dat het te plat wordt. De drama-kant van het verhaal werd dermate serieus belicht dat ik af en toe een brok in de keel kreeg. Verdiende 3 sterren wat mij betreft.

Onderhond

Leuk eerste uur, maar het dramatische tweede deel is een serieuze domper. Onbegrijpelijke keuze wat mij betreft. Jammer, maar Duffield toont zich wel een talent.

avatar van DionneDarko

DionneDarko

Spontaneous surprised door deze film. Deed me eerst vooral denken aan the Boys, wat zeker niet verkeerd is, maar al snel zat ik in dit universum, zonder nog een vergelijking te willen maken. Leuke dialogen, geweldig geacteerd, origineel. Kan hem zeker aanraden. Het is een tienerfilm maar tegelijkertijd ook veel meer dan dat.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Duffield's regiedebuut is een eigenzinnig snedige, cynische bom. Boven alles zijn de spontaan ontploffende leerlingen een metafoor; een intrigerend idee dat hij zich vakkundig eigen maakt, waarbij z'n roots als schrijver (als je 'the Babysitter' hebt gezien, weet je hoe hij z'n personages in korte tijd erg likeable weet te maken) z'n vruchten afwerpt. Langford heeft de natuurlijke appeal om dat moeiteloos in te vullen. Het verliest in zijn laatste acte wel de nodige scherpte. Hoewel de 'nasleep' van dit alles vooral niet gebaat is bij een wetenschappelijke uitleg/oorzaak, is het alternatief in dit geval ook niet alles. Voor hoeveel Duffield in het eerste uur te melden had, zo weinig weet hij toe te voegen in het slot. Dat wordt dan nog gered door uitstekende muziekkeuzes. Past mooi in het rijtje met films zoals Assassination Nation (2018) ; de luide, rebelse stem van een generatie.

scorsese

Goeie film over een middelbare school waarin de leerlingen plotseling één voor een spontaan exploderen. Een highschoolfilm met een orignele draai. Het geheel doet fris aan, vooral vanwege de vlotte montage, de cast en de toch wel scherpe scenes (vooral tijdens de eerste helft).

avatar van Shadowed

Shadowed

Leuk.

Bijzondere film met een volstrekt stompzinnig concept. Duffield slaagt er vervolgens op wonderbaarlijke wijze in er een goed geheel uit te krijgen die de kijker goed in zijn verhaal betrekt. Dit zijn maar weinig regisseurs gegeven, en daarom was deze film een plezante verrassing.

Vooral het eerste deel kent eigenlijk een perfecte balans tussen komedie, drama, horror en fantasy. De horror en de fantasy worden iets meer op de achtergrond gedrukt, maar komen precies genoeg in beeld. De komedie en drama nemen het grootste deel van het plot in beslag, maar worden eigenlijk perfect afgewisseld waardoor je goed met de personages mee kan leven.

Langford verslikt zich regelmatig een beetje in haar rol, maar stoort verder niet. Plummer is dan wat beter, maar toch had het acteerwerk in zijn geheel iets realistischer mogen zijn. Grapjes zijn verder oprecht lollig, de horror heeft de juiste impact en het gehele gevoel komt goed over. Wanneer er iemand op wordt geblazen is het schokkend, vooral omdat het niet in hoog tempo achter elkaar wordt gestopt. Het gevoel van "wat zou ik doen in deze situatie" breekt goed door.

Visueel best fris, met leuke dingen in de montage. Het had iets sterker mogen zijn, maar zoals het er nu uitziet is het prima. Duffield maakt het zich verder erg moeilijk qua verhaal, aangezien het veiliger is om gewoon een strakke en snelle horrorfilm te maken, maar doet het voor een lange tijd op de juiste manier. In de tweede helft raken de genres echter wat uit balans.

De drama neemt erg zwaar de bovenhand en de komedie, horror en fantasy worden zo goed als volledig weggedrukt. De film verliest hiermee zowel tempo als de gave om boeiend te zijn. Hierdoor komen zowaar saaie momenten om de hoek kijken aangezien de personages verder weg lijken te staan. De subtiliteit vervaagd ook een beetje, waardoor het allemaal niet zo bevredigend weet te eindigen als dat je zou hopen.

Toch is de film als geheel apart genoeg om leuk te kunnen zijn. Het is niet slecht, maar de ietwat onevenwichtige tweede helft zit het als resultaat in de weg. Eerste helft was echter bijna perfect, met een erg sterke balans. Een stompzinnig idee, maar toch verrassend fris en sterk uitgewerkt. Duffield is er eentje om in de gaten te houden.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Heerlijke komedie, er zijn er precies wel meer zoals dit tegenwoordig. Wat cynische humor met interessante personages en dialogen die niet rechtstreeks uit de cliché molen gedraaid werden. Het niveau kan niet altijd hoog gehouden worden, je merkt wel dat het vooral begon met een absurd idee ipv een echt verhaal. Het einde is nogal mager. Maar verder weet de film best wel te entertainen. Meer van dit.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 1908 berichten

Het begint allemaal nog leuk en luchtig met sympathieke personages en blitse montage. Al snel verzandt de film in een mengeling van flauwe romcom en tienerdrama die niet meer om aan te zien is voor een volwassen man. Ik voelde mij als prille 30'er twintig jaar te oud voor deze film. Het was ook behoorlijk saai. De scenaristen trachtten wat opwinding in het script te steken, maar daar ontbrak het grote talent. Het voelt herkenbaar en aimabel, maar achter de guitige smile en hyperkinetische uitspattingen van Mara schuilt de grote leegte.

Het script is leeg, een paar originele vondsten niet te na gesproken zijn de scènes en ook de muziek doodsaai. Als kijker moest ik mij erdoor slepen. Dezelfde scènes herhalen zich ook zo vaak, inspiratieloos als de makers waren. Maar wat het meeste stoorde, is toch dat de humor zo dramatisch karig is dat er nauwelijks wat te lachen valt. Ik heb er geen woorden voor en voel me geprankt door de positieve commentaren hieronder. We spreken hier over een barslechte teenage romcom, of zal ik zeggen rommelcom.

avatar van knuppel ihhh

knuppel ihhh

Ik vond de gesprekken tussen de 2 hoofdrolspelers leuk en op natuurlijke manier gedaan. Leek af en toe wel of ze moesten improviseren. Laatste gedeelte van de film wordt wat traag en je vraagt je af hoeveel minuten je nog moet kijken voordat het mysterie opgelost wordt.

avatar van EJ Steenbergen

EJ Steenbergen

Grappige film met een betrekkelijk origineel verhaal. Prima vermaak voor op de vrijdagmiddag. Maar als de film rating 16 jaar is, dan had er ook wel iets meer expliciete passie in gemogen. Nu bleef het erg binnen de brave high school film lijntjes.

avatar van Waku

Waku

Enorme tegenvaller.

Ik had een beetje high school "scanners" verwacht maar die verwachting werd nooit waargemaakt helaas.

Het is vooral sexsistisch tiener geneuzel.

Vervelend en saai.

avatar van schumacher

schumacher

Ik vond er werkelijk nikske aan.

Saai en sloeg op nieveel toch?