Assassination Nation (2018)

Thriller

geregisseerd door Sam Levinson
met Odessa Young, Hari Nef en Abra

'Assassination Nation' volgt een viertal tienermeisjes uit een buitenwijk. Ongevraagd komen de meisjes in het centrum van de aandacht te staan door de media. Al hun persoonlijke gegevens zijn gepubliceerd doordat hun accounts door een anoniem figuur zijn gehackt.

avatar van Kondoro0614
Een soort Purge gevoel krijg ik bij de trailer, nice.

avatar van Psycho-M
De trailer belooft veel goeds.
De film had een goede buzz tijdens Sundance.
In september officieel uit in de US en in november in de UK.
Hopelijk ook snel een NL release datum.

Lekkere trailer!

avatar van Kondoro0614
Heerlijke nieuwe trailer, interesse is meer dan gewekt.

Vanaf 6 december in de bioscoop (Universal)
UPDATE: bioscooprelease is komen te vervallen

avatar van Q Jones
Sick die Trailer

avatar van joeychim_
Blijkbaar is de film uit de releaselijst gehaald in Nederland door Universal Pictures (bron: website van Universal Pictures en Filmdepot).

Jammer.

avatar van Flitskikker
Wel op 10 november te zien op LIFF.

avatar van McSavah
Oef, wat een simplistische en groteske vertoning, maar tegelijkertijd enorm genoten van het audiovisuele aspect en de zwarte humor. Jammer van het flauwe meta-commentaar (sowieso een plaag in de huidige cinema) en allerlei voor de hand liggende uitvergrotingen met personages en boodschappen die vooral irriteren. Ondertussen blijven echter de positieve kanten meer hangen en wil ik de film zo snel mogelijk weer zien. Vooral een long take rond Em's ouderlijk huis is verbluffend. En naast ABRA (die acteert en ook op de soundtrack staat en door wie de film op mijn lijstje stond) staan ook Tommy Genesis (<3), Charli XCX en ANOHNI (voorheen Antony) op de soundtrack in samenwerking met A.G. Cook (PC Music) en Daniel Lopatin (OPN). Ook laat de film naast alle sociale media en tekstberichten websites als 4chan en reddit zien. En het kan aan mij liggen, maar van de vier - buiten Lily/Odessa Young overigens voor high school duidelijk te oude - protagonisten is Sarah (Suki Waterhouse) wel serieus onderbelicht, die is me echt nauwelijks opgevallen.

avatar van n00r
Ziet er super goed uit! Komt deze in de bioscoop?

Edit: Laat maar, jammer genoeg niet.

avatar van McSavah
Zou deze niet stiekem op het IFFR kunnen worden geprogrammeerd?

avatar van LOTR-lover
Oké, ik hou wel van films die buiten de gebaande paden willen treden. Onvoorspelbaar, of op grafisch gebied. Deze film probeert op heel veel verschillende manieren ‘apart’ te zijn maar slaagt daar in mijn ogen op weinig vlakken in. Het is een overduidelijk statement de huidige social media cultuur (wat ik zeer kan waarderen) maar het gedoe om maar zoveel mogelijk verschillenden stijlen te verwerken in bepaalde shots irriteerde me echt. De actiescenes waren wel weer tof maar daarentegen werd er ook veel te veel geouwehoerd (zonder echt veel te zeggen). Wat mij betreft niet meer dan een niemendalletje.

5/10 (IMDB)

avatar van n00r
Wat een film was dit. Ik moest meteen denken aan Spring Breakers niet dat het verhaal hier zo zeer op lijkt maar meer op de manier hoe de film loopt.
Ja hier moet je van houden en dat heb ik zeker gedaan.

(Aanrader als je Spring Breakers een goed vind.)

Wauw. Zoals ik vaker probeer heb ik geen trailer gekeken of synopsis gelezen alvorens deze film op te zetten. Ik ging er dus blanco in. En ik werd redelijk overdonderd. Door het visuele spektakel, door de hardheid waarmee de huidige jeugd wordt geportretteerd en door de lef en eigenzinnigheid van de makers. Al wordt alles enorm aangedikt om de overduidelijke boodschap zo hard mogelijk binnen te laten komen, is het een terechte spiegel die wordt voorgehouden.
Hier en daar valt wel een steekje en het eind zie je helaas al heel lang aankomen. Maar Assassination Nation zorgde nu en dan voor een glimlach, aardig wat opwinding en vooral een naar gevoel in de onderbuik. Ik ben 108 minuten lang geboeid geweest, en dat is wat je wil bij het kijken van een film.

avatar van Psycho-M
Deze film gaat waarschijnlijk zeer uiteenliggende waarderingen krijgen.
Hate it or love it zeg maar.
Zeker niet voor iedereen weggelegd. Ik begrijp een vergelijking met springbreakers wel, maar toch is deze film ook heel anders.
Ik kon hem zeker waarderen. Ok de boodschap en de kritiek ligt er wel heel dik bovenop, maar toch bleef ik gefascineerd kijken.
Misschien over een tijdje nog maar eens kijken, maar voor nu een prima 3,5 *

avatar van schumacher
Ik zie graag een film met een hoek af of meer dan 1 hoek af. Dit was er zo eentje.
Vond die echt goed.
Dit is idd een film je vind die goed of je vind dit maar niks.

avatar van DreamTech
Gewel(dadig) goeie film

avatar van n00r
Jammer dat die zo weinig bekeken wordt! Is echt een top film.

avatar van Stormy-
Fijne film om naar te kijken

avatar van Baldur
Wisselvallige film. Begon matig; irritante personages, vervelende SJW vibe.
Werd daarna eigenlijk verrassend meeslepend. De laatste drie kwartier waren dan weer iets te over the top wat voor mij totaal niet werkte hier. Aardige maatschappijkritiek maar de uitwerking is minder.

avatar van john mcclane 2
Dit is echt een heftige film .
Eerst lijkt het een kritische high school film , waarin bijvoorbeeld een zin valt als privacy bestaat niet meer , deal with ,
Maar later is een nog steeds kritisch , maar ook gruwelijk . Waarin de meest lelijke kant van Social media word belicht .
En wat een afschuwelijke impact die kan hebben .
Waarschijnlijk wat aangedikt . Hopelijk heel erg zelfs .maar wel relevant .
Maar een deel is gewoon realiteit .de mensheid op zijn ergst .bijna horror .
Wat meer nuance was wel op zijn plaatst geweest .strerker nog, ondanks dat het een goede film is , er had nog meer ingezeten .

avatar van IH88
“The whole fucking world has lost its mind!”

Waanzinnig. Assassination Nation is overvol, en de regisseur wil veel verschillende genres, onderwerpen en subplots combineren. Het is een kleurrijke en hyperactieve cocktail, en bijna alle hedendaagse problemen en gevaren komen langs. Sociale media, sexting, geweld tegen vrouwen, politiegeweld, racisme, pedofilie, het wapengebruik etc. Alles komt langs. De regie en het camerawerk doen denken aan het werk van Tarantino en Korine, en de film straalt ook een bepaalde boosheid uit. Assassination Nation heeft een maatschappijkritische boodschap, maar wil ook gewoon vermaken.

Wat een crap.... Compleet non-real en niet doorheen te slepen.... 80% van de dialogen hadden geen enkele meerwaarde in het verhaal en logica was ver te zoeken...

Men tracht een cult film neer te zetten zo lijkt maar de uitvoering sloeg nergens op.

avatar van Gi-Force
Een lekkere B film die met trots deze categorie mag dragen. Lekkere Girl Revanche film met een voor mij een nieuwe invalshoek. Echt een aanrader om een keer naar te kijken. En de bijhorende muziek maakt het een tikkeltje nog meer interessant.

avatar van mixmaster
Wow, wat een film.

Het begon allemaal wat warrig maar hoe verder de film kwam hoe beter hij werd.
Het is een ware rollercoaster vol met actie , spanning, goeie muziek en ook nog met een boodschap.

avatar van blurp194
Leuk.

Vooral doordat soundtrack en beeld mooi op elkaar aansluiten, geloof ik. Het begin is af en toe wat rommelig, wat te getruct visueel zonder dat dat nou echt wat lijkt toe te voegen - de 70’er jaren driedeling lag me niet goed, bijvoorbeeld. Noch dat er toch af en toe wat veel uitgelegd moet worden - toch altijd een zwaktebod, zo’n voice over, als je het niet in beelden kan vertellen heb je misschien gewoon het verkeerde medium gekozen. Maar er is genoeg wat daar weer tegenover staat, vooral eigenlijk als het allemaal wat meer richting actie gaat. Lekker lomp, niet al te moeilijk en gewoon leuk over the top. Niet om te lachen, maar dan toch.

Jammer van het te belerende vingertje aan het einde, dat had echt niet gemoeten - wie ontvankelijk is voor zo’n boodschap had ‘m zelf ook wel bedacht, en het vertellen maakt het alleen maar zwakker. En als je dan beleren wilt, vertel dan zoiets als dat de laatste publieke lynchpartij in de VS nog niet zo heel lang geleden is. Mensen die daar in hun zondagse kloffie heen gingen, om samen met de kinderen op de foto te gaan met op de achtergrond het nog half levende onschuldige slachtoffer. Verbijsterend.

avatar van jeroentjuhhhhh
Semi-edgy sociaalkritische met neon beladen teen angst filmpje meets Purge. Glossy girl power vol met drugs, seks en bloederig geweld. Iets wat men al snel als 'geforceerd hip' zal willen bestempelen. Ze zitten er niet naast, maar gelukkig is 't wel met een rauw randje; dat is dan wellicht het voordeel van een mannelijke regisseur die met dit concept aan de slag gaat.

Het is een shitload aan ideeën die, in zowel stijl als inhoud, in de uitwerking misschien wat geraffineerder konden zijn (het is geen The Neon Demon ) en enige subtiliteit in zijn boodschap ontbeert, maar júist dat tongue in cheek over-the-top rommeltje maakt het verrassend effectief vermaak. Het is verfrissend om zware thema's die tegenwoordig al iets teveel door je strot worden geduwd -zoals transgenderism, homofobie...- in zo'n speelse vorm te gieten. Wie zich concentreert op de boodschap zelf zal zich er wellicht nog aan storen, maar in het grote geheel voegt het alleen maar toe aan de groeiende waanzin. Leuke 'trigger warning' ook aan 't begin, zet de toon wel aardig. Paar scenes schieten er duidelijk bovenuit, McSavah noemt de tofste al, maar het is over de gehele linie een film die zich visueel laat gelden. Ver boven verwachting wat dat betreft.

avatar van jeroentjuhhhhh
Oh, en súper tof dat Hasebe's meesterwerk 'Stray Cat Rock: Delinquent Girl Boss' nog even langskomt. De outfits van de dames aan 't einde verwijzen er weer direct naar!

avatar van dvdcrusher
Sociale media kunnen iemand maken of kraken, dat kon ik ook merken gedurende de verkiezingscampagne hier in Belgie. Maar hier is dit wel tot op het uiterste gedreven. Zelden een film gezien waarin ik me zo gedegouteerd heb gevoeld als deze en niet door het tweede horrorgedeelte maar vooral door de aanhef van de film, lees de impact van de sociale media en hoe iemands privacy kan te grabbel worden gegooid. Het is geen slechte film maar ik heb echt geen zin om hem nog eens terug te zien.