The Purge (2013)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door James DeMonaco
met Lena Headey, Ethan Hawke en Max Burkholder

De Verenigde Staten worden geteisterd door misdaad en overvolle gevangenissen. Daarom besluit de overheid om een jaarlijkse ‘Purge’ van 12 uur in te stellen. Tussen 19.00 uur en 07.00 uur is elke misdaad, zelfs moord, legaal. De politie is niet te bereiken en ziekenhuizen sluiten hun deuren. Het is één keer per jaar dat de burgers hun gang kunnen gaan zonder gestraft te worden. Tijdens de nacht, geplaagd door geweld en veelvuldige misdaden, moet een familie beslissen wat ze doen wanneer een vreemdeling bij hen aanbelt voor hulp.

Slechte film , slecht geacteerd . Slaat gewoon nergens op

avatar van Shadowed
Krachtige Horror/Thriller.

Geen idee waar Science Fiction vandaan komt, want dat is naar mijn mening niet aan de ode gekomen. The Purge jaagde mij de stuipen op het leven aangezien je er over nadenkt een realistische kijk wel mogelijk kan zijn. Natuurlijk klinkt wat ik zeg te gek voor woorden, maar toch...

We zien een familie die zich aan het voorbereiden is op de zuivering. Gaat allemaal een beetje langzaam maar als het er op aan komt begint het wel goed. Eenmaal begonnen is het erg vermakelijk. De angst, de spanning, je bent op sommige momenten blij dat een zuivering niet bestaat.

Acteerwerk niet op zijn sterkst, en soms ook toch wel een beetje saai. Tja, het idee is toch wel erg origineel en dat deed me blijven kijken. Helaas een beetje een jammer einde. Maar een prima film naar mijn mening.

De film op zich is best vermakelijk. In het verhaal hebben ze het over overvolle gevangenissen, gepleegd door de personen die er in zitten. Wat dan weer jammer is dat ze het van uit een gezin de bedoeling van de zuivering laten zien. De voorbereidingen, en de nieuwsgierigheid met een kijk op eigen straat.

De film zelf heeft genoeg potentie om er meer van te maken. Persoonlijk zou ik dan graag zien dat ze een film hadden gemaakt voor een zuivering in de gevangenissen. Laat de criminelen elkaar uit moorden, zo dat het meren deel weer leger komt, ipv overvol.

Pfff wat een bullshit is dit zeg. Hoe kan dit zo populair zijn.

avatar van dzjo-dzjo
Het concept was leuk.. Al zitten er naar mijn idee veel problemen aan de uitvoering.
Toch kon de film me redelijk meenemen in de spanning.
Helaas was dit in mijn ogen toch ook gelijk het beste deel van de gehele reeks.

Ik geef de film 2,5 ster

avatar van Daan258
Een herziening heeft veel goed gedaan.
Nu ik hem voor de 2e x heb gezien na behoorlijk wat jaartjes heeft de film mij zeker een stuk meer weten te vermaken. Er is best wel een lekkere sfeer aanwezig en de spanning zit er ook wel in. Ja, er had zeker meer mogen gebeuren maar saai vond ik het niet.Er zijn zeker slechtere thrillers
De film kijkt gewoon prima weg.

Mijn stem van 2,5* verhoog ik met een 0,5*

avatar van Ste*
Leuk idee, zwak uitgevoerd.

Het is al jammer dat een redelijk interessant concept als dit uiteindelijk zo'n korte kleinschalige film oplevert. The Purge is (hoe onrealistisch het misschien ook is) best een oké thema om een wat meer grootschalige film van te maken. Wat gebeurt er in het land, wat zijn de consequenties, het grotere geheel, maar in plaats daarvan kiest de film ervoor om te focussen op slechts één huis en gezin. En dan ook nog op een vrij zwakke manier met echt te veel ongeloofwaardigheden bij elkaar.

Het begint al met dat dat ventje op eigen houtje besluit de man binnen te laten (en de code weet van het systeem).
Vervolgens blijkt het securitysysteem (dat die vader nota bene zelf verkoopt) een wassen neus te zijn, en hebben ze niet eens een of andere saferoom, maar besluiten maar gewoon (kansloos) open en bloot het gevecht aan te gaan.
De twijfels van Mary over het uitleveren van de zwerver zijn ook redelijk belachelijk. Als het in zo'n nacht draait om een ander of je gezin, dan kies je zonder aarzeling voor je gezin lijkt mij.
Ook dat 'stop, what has become of us' momentje is maar zwakjes. Ze leven in een tijd waarin the Purge een ding is (waar ze zelf ook achterstaan), dan zou je niet meer moeten schrikken van de moordenaar in jezelf.
En dan nog het 'twistje' (als het dat al was) van de buren op het eind komt totaal niet als een verrassing (en hun reden om te moorden is ook flinterdun op het lachwekkende af).

Nja goed, ik vond het op zich best spannend en redelijk eng, (die groep en de veiligheidscamera-beelden maakt het nog best wel creepy) maar dat is ook alleen maar omdat ik niets gewend ben. Voor de meer doorgewinterde kijker in het genre zal het helemaal een lachertje zijn.

avatar van Timothyvdmeer
Ste* schreef:
Leuk idee, zwak uitgevoerd.

kan hier alleen maar in meegaan. Zelfde punten vielen en irriteerden mij ook...

avatar van des1
Zotte premisse... en daarom al niet de moeite waard. Zoiets als obesitas groeit onder mensen, daarom mogen de dikkerds voor een deel van één dag in een jaar zich gratis tegoed doen aan suiker, vet en koolhydraten.

avatar van Woland
Niet best. Matige premisse inderdaad, maar zelfs gezien de premisse wordt er een film lang dom en onlogisch gehandeld. Van het acteerwerk (met name Lena Headey bakte er niet veel van) hoef je het ook niet te hebben, en met zo'n matig plot komt de dreiging en horror ook niet over. Ik had al geen hele hoge verwachtingen, maar dat was alsnog te hoog ingeschat.

avatar van joeygamer2
Goed filmpje. Sommige stukjes waren pittig slecht, vooral het einde was wat zwakjes. In het begin gebeurd er nog niet echt zo veel. Wanneer er iets begint te gebeuren valt dat toch nog wel mee van wat ik had gehoopt. De film was wel vermakelijk om te kijken. Deel 2 moet beter zijn dus die wil ik dan graag is kijken.

Zo zou het in het echte leven ook moeten gaan. ik vond het idee wel goed en de film ook wel

avatar van FlorisV
Ik heb hem niet gezien hoor, maar als ik het lees gaat deze film eigenlijk over Nederland. Het verschil is wel dat het in ons criminelenparadijs niet 1 dag per jaar feest is, maar het hele jaar door...

avatar van IH88
“Is he dead? “Now get the hell out of my house.”

Redelijke horrorfilm. Het concept van The Purge is interessant en de acteurs doen het goed, maar het gebrek aan spanning en de matige bad guys doen de film een beetje de das om. Een belachelijke twist op het laatst (moordzuchtige buren) helpt ook niet mee. Dat alles op één locatie is opgenomen zorgt wel voor spanning, en acteurs als Hawke, Headey, Wakefield en de jonge Burkholder weten wel raadt met dit materiaal.

avatar van maxcomthrilla
Lijkt wel of ik onder een steen heb geleefd, want er was onlangs een referentie in de nieuwsmedia voor nodig om mij The Purge te laten ontdekken. Erg gedurfd en origineel concept; een hoop moraalridders gegarandeerd. Fijne film, alhoewel hij het potentieel van het briljante concept dus niet helemaal benut door zich vooral tot een locatie te beperken. De kinderen van het stel waren trouwens onuitstaanbaar, verder aardig vermaak.

Behoorlijk beklemmend, zo`n simpel sfeershot van zo`n gemaskerd meisje met staartjes die vrolijk met haar wapens door een hal huppelt. Echt wow! 3,5*

Tarkus schreef:
Redelijke thriller, met goede vertolkingen.
Het scenario rommelt hier en daar wat, vooral het einde was niet erg goed.
Maar het is eens een leuke thriller om niet te veel bij na te denken.
Heb me er wel mee vermaakt.

De film is me beter bevallen dan de eerste keer. Misschien ook omdat ik nu een uitstekende geluidskwaliteit heb en het geluid veel bijdraagt tot het meebeleven van het verhaal.
Vond hem alleszins boeiender en spannender.

avatar van BlueJudaskiss
Nipte 3,0* - de sfeer voorafgaand aan het begin van de nacht vond ik beklemmender dan het hele gebeuren rond de nacht zelf. Irritant ook dat het verhaal hoe langer hoe ongeloofwaardiger wordt: hier een stuk boven mij noemt Ste* een aantal aardige punten. Wel benieuwd naar de andere delen in de hoop daar iets meer te zien van de buitenwereld. En The Purge is toch uiteindelijk niet meer dan een veredelde exploitationfilm om maar wat graag mensen in beeld te brengen die worden vermoord. Tikje hypocriet.

Gewoon een goede en originele film. Gaaf concept!

NRT
Het concept klonk veelbelovend, maar de uitvoering vind ik een pak minder. Zoals aangehaald: hoe weet die jongen die code. Normaal hou je dit toch geheim als vader. Plots staat er ook dat vriendje weer in het huis. En cru gezegd: Ik zou een vreemde ook opofferen voor mijn gezin. En dan is er ook nog geen Safe Room in het huis zoals al eerder is aangehaald. Gelukkig duurde het ook niet te lang en was het nog vrij vermakelijk.

avatar van CallMeWeezyBaby
Slechtste film van de hele reeks. De films die erna uitgebracht zijn, zijn imo stukke beter. Zoals hier al eerder werd gezegd, leuk idee, zwak uitgevoerd.

avatar van Joyce41
Dacht hem al eens gezien te hebben maar geloof alleen het begin, ergens kon het toen niet meer boeien dus afgezet.
Gisteren toch maar weer eens aangezet en afgekeken, hij was te doen maar horror nope zeker niet, sommige momenten wel spannend maar dat is het dan ook wel weer.
Wist niet eens dat er andere delen waren dus ga eens even trailers bekijken en dan beslissen of ze kijk waardig zijn.lol.

avatar van JoeCabot
Eens met de meeste commentaren hier: het concept is sterk, de uitwerking kon beter.

Door alles op één locatie te laten afspelen, legt de film zichzelf te veel beperkingen op. Op bepaalde momenten had ik het gevoel naar een veredelde slasherfilm te kijken, inclusief een hele rist jump scares en een moordenaar die zijn slachtoffers net genoeg tijd geeft om te ontsnappen.

De “dreiging” van buitenaf deed me dan weer denken aan Night of the Living Dead. Best spannend allemaal, maar ik onthoud vooral dat DeMonaco 100% voor popcorn-entertainment gaat terwijl dit zeker ook een relevante film had kunnen opleveren. Een gemiste kans eigenlijk.

The Purge bevat hoe dan ook een paar “interessante” vondsten. De keuze om van een verwaande corpsbal de booswicht te maken, is best fris (prima rol van Rhys Wakefield, de sympathieke jongen uit The Black Balloon). De bedenkers tonen ook lef door de pater familias te laten sterven net nadat hij zich tot Jean-Claude Van Damme had ontpopt. Dat hakte er wel even in (letterlijk en figuurlijk). Andere plotwendingen zag je dan weer van mijlenver aankomen, zoals de buren die nog een rekening te vereffenen hadden, of de dakloze man die - surprise, surprise - de held van de dag wordt.

Ik houd hier dus erg gemengde gevoelens aan over. 3* dan maar, voor een goed idee en een aantal aardige kat-en-muis-scènes.