The Conjuring (2013)

Horror / Thriller

geregisseerd door James Wan
met Vera Farmiga, Patrick Wilson en Lili Taylor

The Conjuring vertelt het gruwelijke verhaal van de wereldberoemde paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren. Wanneer hun hulp wordt ingeroepen door een gezin dat door een duistere aanwezigheid in hun afgelegen boerderij geterroriseerd wordt, worden ze geconfronteerd met een machtige duivelse entiteit en raken ze betrokken bij de meest angstaanjagende zaak van hun leven.

Een goed in elkaar gezette film die alleen wat originaliteit mist. Het spookhuis-concept is al honderden keren gedaan, en normaal hou ik er ook niet zo van, maar in deze film is het wel echt goed neergezet. De sfeer is fantastisch in beeld gebracht, eng maar niet te grimmig, en een leuke soundtrack op de achtergrond. Patrick en Lorraine Warren zijn boeiende karakters als een soort serieuze versie van de Ghostbusters. Het einde van de film zal voor horrorfanaten misschien iets te zoet zijn, maar ik vond het erg mooi en goed bij het familie-thema passen.

Misschien is het spookhuis-verhaal niet origineel meer, maar voor mij is dit toch de beste versie daarvan, een goede sfeer en een boeiend verhaal, leuk geregisseerd en met het acteren is ook niks mis, 4,0!

avatar van tommykonijn
De eerste Insidious vond ik een vrij sterke horrorfilm; de tweede vond ik bijzonder matig. Toch was ik wel benieuwd naar deze andere film van regisseur James Wan; met name door de positieve ontvangst. Ik heb me vermaakt, maar ben niet overdonderd. Zo'n spookhuis verhaal doet het meestal wel goed, maar het nadeel is dat bijna iedereen het al vaker gezien heeft... en waarschijnlijk ook beter. Als ik terugdenk aan de Netflix-serie The Haunting of Hill House heb ik daar toch echt met een wat onbehaaglijker gevoel naar gekeken dan naar The Conjuring. Dat neemt niet weg dat dit wel prima wegkijkt. Er hangt de hele film een naar sfeertje, de aankleding is goed gedaan en ook het acteerwerk is niet storend. Het eerbetoon aan The Excorcist zorgt bovendien voor een hysterische, maar vermakelijke finale. Geen film die me nog lang zal bijblijven, maar ik heb best genoten.

avatar van _Se7en_
Standaard haunted house filmpje dat ik al tientallen keren gezien heb. De populariteit van zowel deze filmreeks als The Conjuring vind ik uitermate verbazingwekkend. Dit hebben we toch allemaal al gezien? Doe eens wat nieuws, Hollywood! Maar waarom zou je nog proberen origineel te zijn als dezelfde uitgekauwde meuk steeds weer scoort?

avatar van knusse stoel
knusse stoel schreef:
Zoals eerder werd opgemerkt door "oplettende kijkertjes" is 'The Conjuring' een heerlijke film die echt weer eens alle ingrediënten in zich heeft om een echte griezelfilm genoemd te mogen worden.
Bijna 2 uren veer je regelmatig op van de stoel of de bank van de schrik, vooral als je het geluid een beetje mee laat werken.

Wel even opletten als je de film nog gaat zien, want er zijn 2 echtparen in de film en die moet je (vooral in het begin) uit elkaar houden.

Het is net als 'Filmkul' vermoed, de waarheid als je stelt dat sommige kijkers niet lekker in slaap zullen vallen nadat ze deze film gezien hebben.
Nu en dan moest ik trouwens even denken aan 'Poltergeist' vanwege sommige geluiden die in de film te horen zijn en de angst die de mensen in deze film ook ondergaan.

En nu na 7 jaar opnieuw bekeken, sommige scènes ben je dan deels vergeten maar de film heeft schijnbaar genoeg indruk gemaakt dat veel is blijven "hangen". Ook nu weer de prima opbouw van de spanning. Regisseur James Wan heeft hiermee een fijne film afgeleverd.
Ook nu nog een fantastische griezelfilm, geen spijt van de herhaalde kijkbeurt!
Nog steeds een .........8!

avatar van Simon Belmont
Dit vond ik wel een goede film. Niet de topper die ik had verwacht, maar zeker ook niet slecht. Daarvoor vond ik 'm niet beangstigend genoeg. Ik heb meer met Insidous en Ouija en zo.
Maar de spanning is zonder meer goed te noemen. Het meest positef was ik echter over de setting: In een jaren zeventig-stijl en (deels) door de ogen van twee onderzoekers van paranormale zaken.