The Conjuring (2013)

1972 stemmen

Horror / Thriller

geregisseerd door James Wan
met Vera Farmiga, Patrick Wilson en Lili Taylor

The Conjuring vertelt het gruwelijke verhaal van de wereldberoemde paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren. Wanneer hun hulp wordt ingeroepen door een gezin dat door een duistere aanwezigheid in hun afgelegen boerderij geterroriseerd wordt, worden ze geconfronteerd met een machtige duivelse entiteit en raken ze betrokken bij de meest angstaanjagende zaak van hun leven.

666 BERICHTEN 97 MENINGEN
Voor de derde keer gekeken en voor mij een van de beste horror films ooit gemaakt.
Dikke 5.

Ik vond hem doodeng, het eerste gedeelte is waanzinning! Daar zwakt het iets af maar echt genoten! Vera Farmiga, geweldige actrice net als in Bates Motel!

avatar van baspls
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In het begin van de vorige eeuw waren we allemaal bang van monsters. In de jaren 50 en 60 werden we langzamerhand steeds banger van echte menselijke criminelen. Vanaf de jaren '70 kwamen daar dan ook nog aliens bij en veranderde de menselijke moordenaar in een bovennatuurlijk wezen. Tegenwoordig is bovennatuurlijke horror weer helemaal in. Het spookhuisgenre is altijd een constante factor in de horror geweest, al is het aan The Exorcist te danken dat demonen ook 'serieus' benaderd worden in film. The Conjuring is een schoolboek-voorbeeld van een moderne demonen-film.

Een familie gaat in een oud huis wonen op Rhode Island. Al snel gebeuren er vreemde dingen in het huis. Ze schakelen de hulp in van "paranormale-deskundigen" en dan beginnen de echte problemen pas.

De film claimt te zijn gebaseerd op ware gebeurtenissen, zoals verteld door Ed en Lorraine Warren. Lorraine leeft nog en claimt nog steeds dat het allemaal echt gebeurt is. Naast deze film is ook The Amityville Horror gebaseerd op hun verklaringen. Wetenschappelijk onderzoek naar de verklaringen, foto's en het bewijsmateriaal heeft echter uitgewezen dat het allemaal nep is. Bovendien bestaat het huis nog en de huidige bewoner heeft in geen enkel archief iets gevonden over mysterieuze doden of heksen. Het is natuurlijk gewoon een soort gimmick, als mensen denken dat het echt is is het allemaal nog enger dan het al is.

Het verhaal zelf is niet heel bijzonder. Spookverschijningen bij een gezien die door experts worden onderzocht kennen we al van films als Poltergeist, Ghostbusters, The Legend of Hell House en The Haunting. Hier wordt dat ook nog eens gecombineerd met demomen-horror zoals we die kennen van The Exorcist. De uiteindelijke backstory is (zoals zo vaak) nogal mager. Typische New England/Rhode Island Heksenlegende.

The Conjuring is de tweede film die ik van James Wan zie. Van Saw heeft hij gelukkig geleerd dat je een goede film niet in een paar dagen op kan nemen en zodoende ziet deze film er al stukken beter uit. De film is best aardig opgenomen en de manier waarop spanning werd opgewekt was ook wel sterk gedaan. De jumpscares waren vaak natuurlijk een beetje goedkoop, maar door met de anticipatie van een jumpscare te spelen en de ene keer wel en de andere keer niet daar aan te voldoen, ontstond er een soort suspense.

Vermakelijk omdat het best creepy was en voor een moderne horror best degelijk gemaakt zonder een overkill aan CGI. De drama was echter een beetje misplaatst en verder is de film behoorlijk cliché.

avatar van Shadowed
Een vermakelijke film, maat ook niet veel meer.

De rol van Lorraine Warren vond ik naar mijn mening te dramatisch, te veel rare gezichten.
Voor de rest deed de cast het sterk, Ed Warren op zijn best. De kinderkast vond ik ook verrassend sterk.
De spanning is bij jumpscares enorm hoog opgebouwd, en meestal is het daarna wel even schrikken.

Het monster op de kast zag er niet uit en veel te nep, maar wat ik een mooi scene vond was de scene op nachttijd wanneer Lorrain opgesloten raakt.

Het einde valt tegen, maar zeker een kijkje waard!

killerfreak schreef:
Omg wat een film... misschien wel de meest gehypete film van dit jaar, maar het is dan ook volledig waard. Wat kan die mens (James Wan) toch geweldige horrorfilmpjes maken. Spanning, suspens, opbouw, zware muziek, ... hij heeft het allemaal in zich.
Een minpuntje: ik had niet zo heel lang daarvoor "Insidious" gezien, en vond bij momenten toch net iets te veel gelijkenissen. Vandaar dat ik ook eventjes zal wachten met Insidious 2 te gaan zien .
Maar los van dit, ge-wel-dige film. Moest er zoiets als Oscars voor de beste horrorfilm bestaan, ik zou het wel weten... 4*

Ook deze gepasseerd op mijn geïmproviseerd Halloweenfeestje van dit jaar. En er is eigenlijk maar 1 woord voor deze film: TOP! Huiveren van begin tot eind met klapperende deuren, demonen die hun slachtoffer over grond slepen, ijzingwekkende visuals, spooky settings, een exorcisme en tal van nevenpersonages (Annabelle). Ook het - based on a true story - geeft de nodige credibiliteit. Zonder enige twijfel de beste horrorfilm van de afgelopen jaren; vlak na deze film gaan slapen is op eigen risico (dit gezegd zijnde: dringend tijd om eens naar deel 2 te gaan zien). En voor de liefhebbers van deze film, check zeker ook eens Insidious (van zelfde regisseur)

avatar van IH88
“Want to play a game of hide and clap?”

James Wan heeft met The Conjuring een horrorfilm afgeleverd die niet heel veel nieuws doet, maar daarentegen ook niet veel nodig heeft om een ijzingwekkende sfeer te creëren. Het benadert allemaal de perfectie. Het acteerwerk van vooral Farmiga, Wilson en Taylor is ijzersterk, en de regie van Wan is uiterst effectief.

Een krakend oud huis, een exorcisme, een geest in de schaduw, dichtslaande deuren etc. Het is allemaal al eens vaker gedaan, maar in de handen van Wan voelt het toch fris en origineel aan. De cinematografie is ook schitterend, en wanneer je Farmiga op een geven moment naar het water ziet lopen en je echt een overzichtsshot krijgt van het huis en de natuur is het genieten geblazen. Door een combinatie van regie, acteerwerk, sterke schrikmomenten, mooie beelden en muziek is The Conjuring een voorbeeld voor veel horrorfilms.