The Conjuring (2013)

1904 stemmen

Horror / Thriller

geregisseerd door James Wan
met Vera Farmiga, Patrick Wilson en Lili Taylor

The Conjuring vertelt het gruwelijke verhaal van de wereldberoemde paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren. Wanneer hun hulp wordt ingeroepen door een gezin dat door een duistere aanwezigheid in hun afgelegen boerderij geterroriseerd wordt, worden ze geconfronteerd met een machtige duivelse entiteit en raken ze betrokken bij de meest angstaanjagende zaak van hun leven.

639 BERICHTEN94 MENINGEN

avatar van John Milton
geplaatst: 7 augustus, 00:48 uur [permalink]
Toch bewonder ik Zwolle's kalme, neutrale uitleg. Bij een van míjn geliefde horrorfilms stond ook een berichtje van Chelsea, maar ik kon het tot nog toe niet opbrengen om á la Zwolle aan haar uit te leggen wat ik er wél goed aan vond 🙂

Might need some practice!

avatar van Zwolle84
geplaatst: 7 augustus, 00:52 uur [permalink]
Ik moet zeggen dat Chelseas antwoord veel goedmaakte. Respectvol, onderbouwd; ik las het met een tevreden glimlach op m'n gezicht.

avatar van PEN15
geplaatst: 1 september, 15:56 uur [permalink]
Forse tegenvaller. Niet vernieuwend of eng. Dat laatste is natuurlijk het belangrijkst. Misschien had ik er over na moeten denken de kijkbeurt nog wat uit te stellen na relatief recentelijk nog the others, it follows en beyond darkness te hebben gezien. En daarvoor zelfs nog the Entity (daarbij had ik al een donkerbruin vermoeden dat Wan hier zijn inspiratie vandaan heeft / mogelijk wil herfilmen).

Ik heb niets tegen een poltergeist-net-iets-anders, maar wat het zwaarst weegt blijft angst en griezelen dat volslagen langs me heen ging. In plaats daarvan stoorde ik me nogal aan uitgevlakt, verlopen kleuren, harde bioscoopgeluiden en shaky cam. Zonde dat Wan meer van dit soort films regisseert en geen ene Saw.

avatar van tbouwh
geplaatst: 9 oktober, 13:13 uur [permalink]
Ik ben hier nog wat twijfelachtig over. Verhalen als deze vind ik waanzinnig interessant, maar het wekt bij mij weerzin als ze opgevuld worden met jumpscares en diengevolge primair om het schrikeffect draaien. Dit werk van Wan lijkt sterk gemaakt en ook wat intelligenter dan veel andere horrorfilms, maar iets houdt me nog tegen dit op te zetten.

avatar van MacHop
geplaatst: 14 oktober, 12:51 uur [permalink]
Spanning van begin tot het einde en de schrikeffecten zijn zeker aanwezig. Een van de betere horrorfilms. Toch valt het einde een beetje tegen, daar had ik iets meer van verwacht.
Al met al zeker de moeite waard om te kijken als je van dit genre houdt.

avatar van tbouwh
geplaatst: 16 oktober, 17:26 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vooroordelen moeten even snel ingeslikt worden na het zien van de twee Conjuring-films van James Wan. Anders dan de trailers doen vermoeden, draait het in deze werken niet alleen om shock value en jumpscares, maar is er ook sprake van intrigerende verhalen, die veel ruimte krijgen en sterk worden uitgewerkt.

Met name in dit eerste deel is het genieten geblazen, want Wan weet de spanning zo goed te doseren dat ik daar bijna meer van genoot dan van de spanning zelf. Ook het camerawerk is echt fantastisch, met mooie standpunten en vooral fijne camerabewegingen, waarbij de camera de personages volgt en nog meer betrokkenheid creëert.

De engste momenten bevinden zich met stip in het eerste stuk van de film. Zeker dat hide and clap is echt angstaanjagend, maar tegelijk heel goed gevonden. Ook dat hele sfeertje eromheen stond me aan, met dat prachtige landhuis, de boom bij het water en de maar al te toepasselijke soundtrack (The Zombies met Time of the Season!).

Als de Warrens erbij komen wordt het (mijns inziens) narratief gezien interessanter, maar zakt de spanning wat weg, omdat al snel duidelijk wordt dat de climax gaat draaien om de exorcisme. Echt erg is dat overigens niet, maar het niveau van het eerste stuk film evenaart Wan niet meer.

The Conjuring is één van de beste horrors die ik ooit gezien heb (nu zijn dat er nog niet zo ontzettend veel hoor), en haalt met gemak 4*.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst: 16 oktober, 18:04 uur [permalink]
Het enige griezelige aan deze film is dat het overal zo hoog scoort. 👎

avatar van Kuwiel
geplaatst: 27 november, 10:58 uur [permalink]
Eindelijk weer een griezel film die er mag wezen.
Spanning en voldoende schrikeffecten.
Acteerwerk is overigens ook prima

avatar van m1chel
geplaatst: afgelopen zondag om 20:40 uur [permalink]
Dit waargebeurde verhaal is misschien wel een van de meest angstaanjagende die de paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren ooit hebben gehad. Dit koppel was het best bekend van hun onderzoek bij de zaak van The Amityville Horror. Hoewel er ruim tien films zijn gemaakt over The Amityville Horror, is dat zeker niet het meest angstaanjagende verhaal van dit duo. Zeker niet als het gaat over de verfilmde versies van verhalen waar het stel een rol in heeft. Ik kan dan namelijk veilig stellen dat The Conjuring met vlag en wimpel over The Amityville Horror heen gaat.

Regisseur James Wan verraste mij in het verleden met films als Saw en Insidious. Hij weet de perfecte sfeer te creëren, maar met The Conjuring overtreft hij alles wat hij tot nu toe nog heeft gemaakt. Voor The Conjuring kwam Wan ook nog met het teleurstellende Insidious: Chapter 2. Vreemd, want waar Wan bij Insidious: Chapter 2 gruwelijk de mist in gaat, doet hij hier precies het tegenovergestelde. Hier wordt de spanning opgevoerd totdat je op het puntje van je stoel zit. Geen goedkope trucjes, maar goed gefilmde scènes en een perfecte geluidstiming. Je nekharen gaan er werkelijk van overeind staan. Zo was Wan dus verantwoordelijk voor een teleurstelling en een succes in 2013.

Als het gezin in het huis is getrokken, wordt de spanning al snel opgevoerd. Hier speelt het fenomenaal gefilmd handjeklapspel een grote rol. De moeder loopt geblinddoekt door het huis en de kinderen klappen in hun handen zodat ze gevonden kunnen worden. Als kijker zie je dat ze het verkeerde spoor volgt en terecht komt bij een kast. Als je als kijker plots de kastdeur open ziet gaan, voeren de makers de spanning op. Ik zal niet verklappen hoe de scène afloopt, maar van voorspelbaarheid hebben ze in deze film zeker niet gehoord. Het zit vol van dit soort momenten, en dat maakt The Conjuring tot een oncomfortabele rit. Het onderbuik gevoel komt meer dan eens naar boven en dat maakte het dat ik dit als één van de allerbeste horrorfilms van de afgelopen twintig jaar kan beschouwen.

The Conjuring is één van de meest angstaanjagende horrorfilms van de afgelopen 20 jaar. Regisseur James Wan is er perfect in geslaagd om de kijker de stuipen op het lijf te jagen, waardoor je je nog lang onprettig zal voelen na deze film. De film staat haarscherp op de schijf en het geluid is perfect, waarbij ik je kan aanraden om deze film met je gordijnen dicht en met een goede audio installatie te kijken voor het optimale effect.