The Conjuring (2013)

2085 stemmen

Horror / Thriller

geregisseerd door James Wan
met Vera Farmiga, Patrick Wilson en Lili Taylor

The Conjuring vertelt het gruwelijke verhaal van de wereldberoemde paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren. Wanneer hun hulp wordt ingeroepen door een gezin dat door een duistere aanwezigheid in hun afgelegen boerderij geterroriseerd wordt, worden ze geconfronteerd met een machtige duivelse entiteit en raken ze betrokken bij de meest angstaanjagende zaak van hun leven.

avatar van Corcicus
Relatief sterke horrorfilm die positie inneemt tussen Paranormal Activity en Insidious. De hoofdpersonages leken wel vreselijk hard op elkaar of lag dat aan mij? Het duurde tot wanneer ik ze tezamen zag, dat ik doorhad dat het niet om één en hetzelfde koppel ging (de twee ghostbusters enerzijds en het koppel met de vijf kinderen anderzijds). Die vijf kinderen zijn overigens allemaal meisjes, doe daar de moeder bij en je krijgt een huis met zes vrouwen en slechts één man. Onnodig te zeggen dat er dus heel wat gegil te horen is in deze film. Ik vond het wel wat vreemd dat de ghostbusters de gevangen demonen in een gewone kamer in hun huis bewaren, niet eens achter slot en grendel. Dat is vragen om problemen natuurlijk. Voor het overige ben ik wel een paar keer geschrokken, al is de film vooral heel spannend en niet zozeer griezelig.

Heerlijke horror/thriller met enkele super schrik momenten .

avatar van Spartaan1986
Beter dan Insidious.

Dat zegt overigens in mijn geval niet veel want ik was niet kapot van Insidious. Gelukkig beviel The Conjuring me een stuk beter. Heerlijk meeslepend verhaal en een paar aardige schrikmomenten houden het boeiend. Goed gespeeld, vooral Farmiga lijkt echt op haar plek in dit soort rollen.

Wel jammer van het wat slappe eind goed al goed einde. Ineens 'pats boem' is alles voorbij en krijgen we nog een voorspelbare laatste scene met het muziekdoosje dat uit zichzelf begint te spelen. Alles kan weer van voor af aan beginnen.

Ik hoop dat Wan weer terug keert naar de stijl van Saw,Dead Silence en Death Sentence maar dit heeft ie toch prima in elkaar geflanst.

Deze film was kaasje, meer hiervan a.u.b.!

avatar van filmkul
Deze film bevat alle ingredienten van een creepy horror film. Eigenlijk hebben we het allemaal al eens eerder gezien. Maar wel goed en effectief. De sfeer wordt erg goed neergezet. Ik denk dat veel kijkers niet lekker hun bed instappen na het zien van deze film. Goed geslaagde horror film. 3,5

avatar van knusse stoel
Zoals eerder werd opgemerkt door "oplettende kijkertjes" is 'The Conjuring' een heerlijke film die echt weer eens alle ingrediënten in zich heeft om een echte griezelfilm genoemd te mogen worden.
Bijna 2 uren veer je regelmatig op van de stoel of de bank van de schrik, vooral als je het geluid een beetje mee laat werken.

Wel even opletten als je de film nog gaat zien, want er zijn 2 echtparen in de film en die moet je (vooral in het begin) uit elkaar houden.

Het is net als 'Filmkul' vermoed, de waarheid als je stelt dat sommige kijkers niet lekker in slaap zullen vallen nadat ze deze film gezien hebben.
Nu en dan moest ik trouwens even denken aan 'Poltergeist' vanwege sommige geluiden die in de film te horen zijn en de angst die de mensen in deze film ook ondergaan.

Proficiat James Wan (regisseur) met deze film, als je een beetje het geluk mee hebt, kan deze film nog wel eens even beroemd worden als de film die ik zonet noemde.

"Corcicus", met al die attributen in een kamer kon niets misgaan, omdat een priester er iedere maand alles kwam zegenen. En daar moeten wij het dan maar mee doen en natuurlijk geloven dat dit voldoende is.

avatar van davincstyle
Wat mij meteen opvalt is dat er weer een pop inzit. In elke film van James Wan bevind zich namelijk wel weer een vreselijke enge pop, heerlijk!

De film was erg spannend en ook het einde was verrassend. Een mix tussen paranormal activity en insidious, erg leuke film!! Goed acteerwerk, mooie camerashots, creepy sfeer. Het was soms een beetje cliche maar dat heb je snel bij zo'n soort film.

avatar van Richard_Voorhees
Neem wat van James Wan's voorgaande werken Dead Silence en Insidious en vermeng dit met een toefje exorcisme en een toefje Sinister en Dark Skies en je krijgt deze film.
De film is gewoon weer goed geschoten door Wan en ook de schrikmomenten zijn best degelijk.
Ook over de acteerprestaties van onder andere Vera Farminga, Patrick Wilson en Lili Taylor valt zeker niet te klagen.
Ik mis alleen het stukje originaliteit. De film weet zeker wel te vermaken en slecht is hij ook zeker niet te noemen, maar het verhaal bevat dusdanig veel elementen van de populaire horrorfilms van de laatste jaren dat hij hierdoor gewoon niet echt als een hoogvlieger gezien word door mij.
Jammer dat ze die enge pop niet iets meer hadden gebruikt, want dat is zeker iets waar Wan sterk in kan zijn (zie Dead Silence en ook stukjes van Insidious).

Een film die het prima doet in de middenmoot, maar die bij mij geen enorme indruk heeft weten te maken.

Wan de vakman.

Films als deze zijn jammer genoeg amper nog in de bioscoop te kijken. Wan weet als geen ander hoe hij een film als deze in elkaar moet draaien, waardoor sommige mensen in het publiek het toch zichtbaar (en hoorbaar) lastig krijgen. Ofwel beginnen ze te lachen, eerst wat aarzelend na elk schrikmoment, uiteindelijk elke keer wanneer ze vermoeden wat engs te gaan zien, ofwel wordt er luid gepraat op de spanning uit de lucht te nemen. Zeer vervelend, want na elk schrikmoment zit je eigenlijk te vechten tegen een halve zaal die de spanning probeert weg te nemen, daar waar een film als deze het net moet hebben van opbouwende spanning.

Verder niet zoveel aan te merken op deze film, behalve dan dat ik de keuze wat ongelukkig vind zo tussen Insidious en Insidious 2. Het leunt er wel erg dicht tegenaan en het haunted house genre is nu niet bepaald breed genoeg om voor veel variatie te zorgen. The Conjuring lijkt dan ook wel wat op Insidious, want hopelijk geen al te negatief effect gaat hebben op Insidious 2, die volgens mij ook al voor volgende maand gepland staat.

In ieder geval wel één van de betere uit het genre. Wan mengt een aantal dingen, maar grosso modo blijft het toch een erg typisch haunted house gebeuren. Veel krakend meubilair, slaande deuren en plotse schrikmomenten. De klankband is subliem, het camera werk erg slim en uitgekiend. Enige jammere vond ik dat de demoon zelf er niet al te creepy uitzag. Het moment bovenop de kast is niet super, ook later tijdens het exorcisme boet het een klein beetje aan spanning in. Een beetje less hier had een beetje more kunnen zijn.

Verder sterk gestileerd en voorzien van aardig acteerwerk. Vind Wilson goed passen in z'n rol, Farmiga zelfs nog iets beter. Zorgt er alles voor elkaar bij dat 112 minuten niet te lang is voor wat eigenlijk een redelijk eenvoudig filmpje is dat niet al te veel nieuws aanbiedt, moet je toch ook maar doen.

Beetje bang afwachten wat Insidious 2 brengt, al zit in die reeks iets meer in wat mij aanspreekt denk ik. Buiten het monsterdesign in deze film niks aan te brengen op Wan's werk, zonder twijfel één van de meest solide horrorregisseurs van het moment.

Spartaan1986 schreef:

De scene zelf mag dan voorspelbaar zijn, het idee erachter ligt natuurlijk iets anders, aangezien elk voorwerp in die kamer een behekst is. Het begint dus niet van voor af aan, wordt toch duidelijk uitgelegd in het begin.

Misschien een beetje jammer dat er verder weinig met "die kamer" in het huis van de Warrens gedaan wordt. Dat had pas een stukje stevige mayhem kunnen opleveren

avatar van ralfsjam
Zag het al helemaal voor me. Er moest een nieuwe horror komen, en wel snel! was de opdracht... Maar wat voor een vroeg de ene. Maakt James Wan niet uit zegt de andere... Okay schrijven maar... Heb jij nog een idee? Tja, misschien iets met een oud huis? Ouwe pop? geesten? familie die in trekt? klopgeesten ook? ja hoor, kom maar op... spookfluitseraars of iets? Wacht! ik heb hier nog een dossierkast vol met cliche's. Mooi! doe maar een stuk of 20 meest voor de hand liggende, zijn we lekker snel klaar... Even op volgorde leggen, en dan daar een verhaal omheen pennen... (...) Is het nu niet een beetje een rommeltje van alles aan het worden? Nee joh, merkt niemand! kijkers zijn toch wel bang... En anderen kijken toch nooit. Doe maar gewoon. En oh ja, ik wil wel een mier, maar dan ook mier zoet einde van de film. twee minuten is genoeg. Vind mijn vriendin altijd zo leuk.... Wat is het budget? Niet veel. oh.... Dan doen we niet zoveel monster! waar ben jij? bijna klaar... goed zo! kunnen we weekend vieren...""send"

2**

avatar van Richard_Voorhees
Mijn uitgebreidere review: HORROR.NL :: Conjuring, The

Dit was tot nu de beste horror film van 2013 vind ik !

avatar van Defective
Eindelijk weer eens een ouderwets goeie geestenfilm. Deze moet je gewoon in het donker kijken met de volumeknop op 10, kippenvel gegarandeerd!

avatar van paul83
Onderhond schreef:
Wan de vakman.

Ik ben het helemaal eens met je verhaal. En ook ik zat ook tijdens de film te denken; wat gaat hij nou met Insidious 2 doen. En Patrick Wilson speelt in Insidious 2 wederom een hoofdrol.

Verder ben ik fan van Wan als regiseur. Die man weet de perfecte sfeer te brengen in de haunted house genres. Het design van de demonen kan echter veel beter in zijn films.

Dead Silence is nog steeds de beste. Waarom? Poppen zijn eng.

ipman-99
"There is something horrible happening in my house." ... " !!!

Sfeervolle Horrorfilm !!! Eerst en vooral wil ik zeggen dat James Wan weer een
'creepy' horrorfilm heeft afgeleverd ! De spanning wordt langzaam maar doeltreffend
opgebouwd en kent enkele heerlijke schrikmomenten ! Het aspect met het inkomen van de pop
maakten het allemaal nog een beetje meer sfeervoller ! De soundtrack was bij momenten
heerlijk dreigend en het camerawerk was opvallend in de positieve zin !
Het acteerwerk was over de hele lijn geweldig en zeker het vernoemen waard in deze recensie !

erg goed mooi gedaan ik ben weer eens geschrokken lekker.

umbra schreef:

correctie: 20 aug ne avant première in kinepolis brussel, anders vanaf 11sept xp

Ik ben hem afgelopen zondag avond gaan zien in Maasmechelen...

avatar van james_cameron
Bijzonder effectieve horrorfilm, een voorbeeld van hoe het wel moet binnen het inmiddels uitgekauwde spookhuis-subgenre. Regisseur James Wan doet eigenlijk alles precies goed, van de sympathiek uitgewerkte personages tot de doeltreffende schrikmomenten. De locatie is perfect gekozen, de plot is meeslepend maar vooral: de film is bij vlagen doodeng. Vooral in het eerste uur kent The Conjuring een reeks ijzingwekkende scenes die je niet snel zult vergeten. In de climax overspeelt Wan zijn hand een beetje en kan hij bepaalde cliché's niet vermijden, maar het geheel blijft stevig op de rails. Een topper binnen het genre.

avatar van mikey
Jammer dat wan de keukenlaatjes scene is vergeten want dan waren werkelijk alle cliches behandeld. Bijvoorbeld jonge blanke gezinnetjes die niet in een motel willen overnachten. (e. Murphy)

Kinderhorror waarin werkelijk niets eng is. Pop. Spiegels. Kind achter raam en dat soort onzin. Friedkin wederom blij dat zijn uitdrijving nog steeds de enige is die niet lachwekkend is

tommy_movies schreef:

Ik ben hem afgelopen zondag avond gaan zien in Maasmechelen...

juaa twas dus gewoon algemene premiere 20 aug kheb hem ondertussen al 3 x gezien xD

avatar van ibendb
It's standing right behind you...

The Conjuring.
Eindelijk kan ik een recensie over deze film schrijven. Dit is een film waarnaar ik al lang naar uitkeek en toen ik zag dat hij in AP in de bioscoop zou draaien, moest ik hem gewoon zien. James Wan is één van m'n favoriete (zeg maar dé favoriete) horrorregisseurs. Na het doodenge Dead Silence kwam hij met het huiveringwekkende Insidious. Nu is het de beurt aan The Conjuring.

De film gaat over een koppel, genaamd Ed en Lorraine Warren. De Warrens zijn paranormale onderzoekers met een sterk verleden. Samen losten ze al talrijke zaken op. Nu worden ze ingeroepen door de Perrons die een aantal angstaanjagende gebeurtenissen hebben meegemaakt.

Het moet allemaal erg traag op gang komen en daarom is het eerste deel niks nieuws. Toch blijft het boeien omdat de personages erg goed en geloofwaardig worden neergezet. Vooral Patrick Wilson en Vera Farmiga springen eruit. Die laatste deed echt haar best en zette een echt vol karakter neer. De kinderen van de Perrons speelden wat minder, maar dat is te vergeven.

Het verhaal is zo standaard als wat en de film zit vol clichés. Toch is The Conjuring erg goed. Waarom? Omdat de film doodeng is! Ik ben niet iemand die snel bang wordt. Integendeel, bij Mama lag ik te slapen, Paranormal Activity was saai en Sinister trok op niks. Enkel Wan weet mij de stuipen op het lijf te jagen. De schrikeffecten zie je soms van ver aankomen maar ze zijn toch erg effectief. Ik schrok herhaaldelijk en zat mezelf op te fokken voor niks. Zoals ik eerder vermeldde is het eerste deel niet veel nieuws. Pas in de tweede nacht in het huis van de Perrons werd het eng en kon het feest beginnen. Gelukkig zaten niet alle goede schrikmomenten in de trailers (die ik overigens tientallen keren gezien heb). De voorspelbare stukjes waren goed, maar de minder voorspelbare waren zelfs nog beter.

De regie is ook geweldig. Wan speelt met de kijker. We worden soms op het verkeerde been gezet qua schrikmomenten. Ook het camerawerk was subliem. Af en toe zaten er zo van die geweldig goede shots in waarvan je denkt: "Wauw. Simpel, maar effectief!". Ook de muziek verdient een pluim. Het herhaaldelijk geluid van een valse viool werkt als geen ander. Ook de hedendaagse muziek werkt goed en creëert een luchtig sfeertje waar het licht moet zijn en andere muziek doet je dan weer huiveren.

The Conjuring is een film die je echt in de bioscoop moet gezien hebben. Dan nog moet je geluk hebben met het publiek. De zaal zat eerst onaandachtig te kijken en halverwege zaten ze allemaal op het puntje van hun stoel en met hun vingers voor de ogen. Nu, er zat een groepje vrouwen van middelbare leeftijd in de zetels achter ons. Ze hoopten een avondje te griezelen. Dit lukte, want voor het minste beetje schrokken zij zich te pletter. Soms schrok ik niet van de film zelf, maar van hun gegil. Daarna schoten we allemaal in de lach. Nog een voordeel om hem in de bios te zien is het geluid. Soms daverde de zaal letterlijk mee waardoor je jezelf precies ín de film bevindt. Het scherm is ook groot genoeg dus je kan niet anders dan eraan geplakt te zitten.

Wil je een avondje griezelen en een nachtje niet slapen? Dan is The Conjuring echt iets voor jou. Ben je echter zo iemand die het allemaal al gezien heeft en zijn buik vol heeft van de spookhuisthrillers kan je deze film echter overslaan. Ik ben dol op het genre en ik kan echt niet wachten op Insidious - Chapter 2 en het vervolg op The Conjuring. Ik zou zeggen: Laat maar komen!

davincstyle schreef:

enge pop? lol 't is maar wat je eng vind e, sommigen vinden clowns ook kei eng

Gluon schreef:
Dit was tot nu de beste horror film van 2013 vind ik !

en je geeft maar 3.5* dan was de rest zeker bagger?

avatar van mikey
Of een balletje dat op je af komt rollen. Ieks ook nooit eerder gezien overigens

avatar van umbra
allé ondertussen 3 x bekeken en ie krijgt half sterretje erbij toch blijf ik erbij, te weinig vernieuwends en te cliché, desondanks met momenten wat geschrokken, maar veel te veel voorgesteld als DE horrorfilm van 2013...dat was ie zeker niet!

avatar van mikey
0x geschrokken. Zo voorspelbaar allemaal en zo vaak eerder gezien. Wan kan best goed filmen alleen is zijn idee van eng nogal kinderachtig.

avatar van JigSaw_Doll
James Wan weet toch wat visueel eng is. Dit is zeker een van mijn favoriete van het jaar en misschien wel de beste film van de zomer?

avatar van ralfsjam
umbra schreef:

3 keer deze film kijken? Echt niets beters te doen? En al helemaal als je deze film niet eens zo best vond... Er zijn dingen te doen in dit leven hoor...