The Conjuring (2013)

Horror / Thriller

geregisseerd door James Wan
met Vera Farmiga, Patrick Wilson en Lili Taylor

The Conjuring vertelt het gruwelijke verhaal van de wereldberoemde paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren. Wanneer hun hulp wordt ingeroepen door een gezin dat door een duistere aanwezigheid in hun afgelegen boerderij geterroriseerd wordt, worden ze geconfronteerd met een machtige duivelse entiteit en raken ze betrokken bij de meest angstaanjagende zaak van hun leven.

avatar van jarno1975
Film heeft de grootste box office opening ooit voor een R-Rated horrorfilm ($ 41,9 miljoen).

avatar van synec
Nee hoor, als ik me niet vergis is dat nog steeds The Matrix Reloaded met 91 miljoen. Misschien grootse opening voor een R-rated horrorfilm?

avatar van jarno1975
synec schreef:

Je hebt gelijk, inderdaad voor een horrorfilm. Aangepast.

avatar van voskat
Het is dan ook volstrekt onbegrijpelijk waarom dit R-rated is.
Is dit handje klap met de censuurbrigade om de film aan dit record te helpen?

Ik heb net de trailer gezien en de film doet me denken aan Poltergeist

Justice4All schreef:
Ik heb net de trailer gezien en de film doet me denken aan Poltergeist

Poltergeist, The Exorcist, The Changeling, The Amityville Horror.. het zit er allemaal een beetje in.

voskat schreef:
Het is dan ook volstrekt onbegrijpelijk waarom dit R-rated is.
Is dit handje klap met de censuurbrigade om de film aan dit record te helpen?

Haha, handje klap.. had mezelf niet eens door.

(Ok, dit zullen jullie pas begrijpen als jullie de film hebben gezien.)

voskat schreef:

Haha, handje klap.. had mezelf niet eens door.

(Ok, dit zullen jullie pas begrijpen als jullie de film hebben gezien.)

Lopen wij nou zoveel achter op jou voskat?

Ik vind de trailer i.i.g. wel overtuigend. Het handje klap idee kwam er erg goed naar voren, brrrr...

avatar van arno74
Eindelijk weer een film die aanvankelijk het zien in de bioscoop waard lijkt. Hoge ratings op IMDB. Heb de trailer niet gezien (houden zo), maar ik hou wel van goede horrors. Straks maar bekijken.

voskat schreef:

Ik vond het toch ook qua sfeer veel weghebben van Paranormal Activity. Ik ging er met hoge verwachtingen op af, en hij stelde niet teleur, maar die score op IMDB is toch wel erg hoog.

Ik zou niet weten waarom deze zo hoog scoort, en andere horrors weer zeer laag scoren. Commerciële handjeklap misschien?

Redelijk classiek verhaal, en classiek uitgewerkt.

avatar van clubsport
ik heb de trailer een tijdje terug al gezien het zag er veelbelovend uit en de verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen , waarom pas in september trouwens ? duurt veel te lang .

arno74 schreef:

Straks maar bekijken? Waar

rep_robert schreef:

Straks maar bekijken? Waar

Zo te zien niet ver van waar ik zit.

avatar van Seam
Jammer dat Wilson een rol blijft krijgen in dit soort films. Erg matige acteur hoor, een van de minpunten van Insidious.

voskat schreef:

Zo te zien niet ver van waar ik zit.

Klopt inderdaad

avatar van Friday the 13 th
Zojuist op een testscreening gezien. De film wordt in mijn ogen iets te fel gehyped. Echt eng vond ik hem niet, wel hier en daar spannend, vooral in het begin. Naar het einde toe verslapt de aandacht wel, weer exorcisme, the usual dus. Het stoorde mij dat de film weinig nieuws te brengen heeft, alles maar dan ook werkelijk alles heb je al in andere films gezien (klokken die blijven stilstaan, duiven tegen de venster, slaapwandelend kind, onder het bed kijken...). Poltergeist meets The Exorcist meets Amityville.

Met de pop hadden ze ook iets meer mogen doen. Ik heb mij geamuseerd vanavond, maar als je mij volgende week vraagt naar een bepaalde scène ben ik die hoogst waarschijnlijk al vergeten. Sinister en Insidious vond ik akeliger.

avatar van EVIL '84
Mwoa, weer veel van hetzelfde zoals we dat oa gezien hebben in films zoals Insidious en Mama. Was toch enigzins benieuwd naar deze film, de poster sprak me wel aan, heb hem via www gekeken, Één keer kijken en daarna ook wel klaar. Af en toe aardig schrikmoment, en creepy sfeertje, goed 70's gehalte maar achteraf weinig vernieuwends en bijzonders.

avatar van jacobine_rodijk
Friday the 13 th schreef:
Zojuist op een testscreening gezien.

Testscreening? Voor een film ie al af en uitgebracht is in een aantal landen?

5 September pas in de bios? Waarom loopt Nederland (EU misschien??) altijd in godsnaam zo achter? In Turkije komt die 27 juli zie ik. Kan iemand mij uitleggen waarom de ene land het eerder 'krijgt' dan de ander? Dat word weer geduld hebben.

hier in belgie 20 augustus

avatar van ikkegoemikke
Staat op mijn "fav-must-see" lijstje na het lezen van een recensie op ImdB. deze week op de planning dan

avatar van umbra
Net gezien, kon geen maand meer wachten se Mja, waar beginnen...had er sowieso meer van verwacht (reviews, recensies, scores) Is zo'n mengeling van the exorcist, mama en amityville horror. Er zijn zeker voldoende schrikmomenten, dat zeker wel, maar niets vernieuwends en vrij voorspelbaar. Ik had zelfs wat dode momenten en ie geraakt redelijk traag op gang, en laatste 20-30min beetje cliché exorcisme toestanden met een vrij matig einde (licht teleurstellend) En Patrick Wilson, was niet echt sterk, vond hem in Insidious toch pak beter presteren. Is deze "Conjuring" dan zoveel minder als een exorcist, neen, maar mama en sinister vond ik pak beter n deze brengt niets vernieuwends, niets extra, heeft me eigenlijk wat op mn honger laten zitten. Ofwel moet het aan het tijdstip liggen (had het hier nochtans lekker donker gemaakt se) of aan de hoeveelheid horror/cult/scifi die ik verorber...toch, de lovende commentaren zijn niet echt terecht. Dus voorlopig krijgt ie een 2.5* zal hem binnen 2 maandjes fzo nog eens zien in ander omstandigheden.

umbra schreef:
hier in belgie 20 augustus

correctie: 20 aug ne avant première in kinepolis brussel, anders vanaf 11sept xp

avatar van mcdaktari
Ik vond hem helemaal zo slecht nog niet, ik bedoel er zijn genoeg van dit soort films gemaakt maar deze was goed te doen. Best redelijk veel schrikmomenten, ja ik heb me wel vermaakt al had het voor mij wel iets korter gemogen en dat heb ik toch niet snel bij een film als ie goed is.

avatar van Friday the 13 th
jacobine_rodijk schreef:

Testscreening? Voor een film ie al af en uitgebracht is in een aantal landen?

Geen testscreening om de film zelf nog te veranderen of het einde....maar gewoon om de hype verder te zetten en de schrikreacties van het Beglische publiek vast te leggen. 250 personen kregen de kans om die speciale screening bij te wonen afgelopen donderdag in Brussel.

avatar van rep_robert
Deden ze ook bij Paranormal Activity toch? Zag je in de trailer ook allemaal gillende Amerikaanse vrouwen

avatar van stipstap
Patrick Wilson ben benieuwd De man kan gewoon goed spelen

Spannende film met een aantal creepy scenes en sfeer. Het sterkste punt van de film zijn toch wel de schrikmomenten, daar is Wan erg goed in. Onverwachts en in combinatie met harde geluidseffecten zeer effectief.

Het verhaaltje zelf is niet bijzonder. Het bewandelt het bekende cliche van een gelukkig gezin dat wordt geteisterd en de hond het eerste slachtoffer is. Ook de creature zelf is niet vernieuwend te noemen, opnieuw een vrouw in een lange witte jurk met een verlepte kop. Tja..

Daar waar Insidious in het laatste gedeelte verviel in een flauwe versie van Poltergeist, blijft deze film constant. De climax was helaas wel een beetje teleurstellend, maar als haunted mansion filmpje toch redelijk geslaagd. Wan had ik na Dead Silence afgeschreven, maar na de eerste helft van Insidious en het zien van deze deze film verwacht ik nog eens een klassieker. Prima rip trouwens

Downloaddiscussie / offtopic verwijderd.

Ik vond de film helaas tegenvallen. Ik had hoge verwachtingen en had gehoopt op kippenvelmomenten, maar helaas niet spannend genoeg voor mij 2 sterren...