The Nun (2018)

Horror / Thriller

geregisseerd door Corin Hardy
met Demián Bichir, Taissa Farmiga en Bonnie Aarons

In 1952 vindt er een onderzoek plaats bij het Cârța klooster in Roemenië. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een priester, Father Burke, die hulp krijgt van een aspirant non. Samen zijn ze erop uit om de mysterieuze dood van een non uit te zoeken.

"The Nun" (oftewel de demonische non Valak) was al eerder te zien in de films "The Conjuring 2 (2016)" (met Vera Farmiga die de eenentwintig jaar oudere zus is van Taissa Farmiga, die in deze film de hoofdrol speelt) en "Annabelle: Creation (2017)" en dat ze dan ook een eigen film zou krijgen, was natuurlijk te verwachten.

Helaas is deze spin-off wel een matige Horror / Thriller film geworden (je hebt overigens geen voorkennis nodig van de eerder genoemde films om deze film te bekijken), waarin regelmatig overdreven schreeuwerige "jump scares" te zien zijn, die bovendien extra dik worden aangezet met loeiharde geluidseffecten. Veder jaagt de rommelige muziek van de Pools filmmuziekcomponist Abel Korzeniowski de boel ook nog eens op. Kortom vrijwel alles in deze film is voorspelbaar en redelijk goedkoop en origineel is het natuurlijk ook allemaal niet.

De film was opzicht wel sfeervol (krijg je overigens wel al snel als een film zich grotendeels afspeelt binnen een klooster) en de sinistere beelden waren ook fraai geschoten en verder deed de cast het nog best verdienstelijk en vooral beide hoofdrolspelers Taissa Farmiga (zuster Irene) en Demián Bichir (priester Burke), waarbij ik de laatste best een leuke acteur vindt. Hij was hij o.a. te zien in een leuke rol in de films "Machete Kills (2013)" en "The Hateful Eight (2015)".

De rol van "The Nun" wordt overigens gespeeld door Bonnie Aarons, die flink onder de schmink zat, maar die schmink was eigenlijk niet echt nodig, want in het echt ziet ze er eigenlijk ook al angstaanjagend uit. Verder zorgt Jonas Bloquet (als knecht Frenchie) voor nog wat sporadische humor in het verhaal.

Gezien het einde kan er eventueel nog een vervolg komen, maar eerlijk gezegd hoop ik daar niet op, want al met al was dit gewoon een matige Horror / Thriller film, waarin het personage "The Nun" ook nog eens behoorlijk tegenvalt.

Niet slecht maar had er meer van verwacht.
Goede speciale effecten, maar iets te donkere scènes, wat het moeilijk maakt om alles goed te volgen.
Is zowat de eerste film die ik zie met Taissa Farmiga in de hoofdrol, het zusje van Vera die hier ook een kleine rol in speelt, maar 21 jaar ouder is... Vera is een van mijn favoriete actrices, vooral in de TV serie 'Bates Hotel' vond ik haar schitterend, hopelijk gaat de zus dezelfde weg op...
Deze film is alvast een redelijk begin...

avatar van boemboem27
ik vond het een ouderwets heerlijke creepy movie die alle elementen heeft die een griezelfilm moet hebben.
normaal laat ik horror of griezelfilms liggen omdat het meestal gaat om grof hak en slachtwerk. (gore)
deze film trok mij op een of andere manier toch aan.
heb echt van de hele film genoten.
op deze manier gemaakte creepy films trekken mij wel aan.
zoals de exorcist-poltergeist-the Omen etc.
maw beetje ocult movies dus...

Hoge verwachtingen gehad voor deze film maar het viel allemaal flink tegen m.b.t kwaliteit en productie tegenover andere films binnen de filmreeks (conjuring 1-2, annabelle etc). Einde voelt afgeraffeld.

Paar dagen geleden the nu gezien. Erg onder de indruk, maar hij viel zo ziek hard tegen. Bij de scène waar hij onrealistische onder het aarde beland! Meteen uitgezet. Gewoon te zien hoe slecht de nieuwe films kunnen zijn. Conclusie hou het lekker bij foundfootage horror. The nun 2018 jezus wat een grap!

avatar van Starscream
Foundfootagefreak schreef:

Nee want die found-footage films zijn altijd super realistisch. Groot gedeelte van horror films zijn verre van “realistisch”

Jesus wat slecht zeg

avatar van bjerik76
ondanks de hele slechte recensies vond ik hem toch wel iets beter dan wat ik er allemaal over hoorde en las.
Het id idd allemaal erg voorspelbaar ( of ik heb gewoon teveel dit soort films al gezien)
Pas op het einde komt er wat meer spanning.

alleen hoe ze onder water dat bolle buisje kon openen om dat bloed op te drinken ? ? drinken is me een raadsel..

avatar van Boneka
Na wat toppertjes te hebben gezien uit 2018 moest ik The Nun ook zeker gaan bekijken. Poster is mooi en dat geldt zeker voor de trailer. Opvallend dat we die momenten vooral op het laatst zien waar de film zowaar wat beter wordt. Hij is relatief kort gemaakt en moest kennelijk al snel to the point gewerkt worden. Nu vond ik het begin helemaal niet slecht, maar was de opbouw er naar toe wat simplistisch en kwam bijna sprookjesachtig over. The Nun mist een goed plot terwijl hij er wel verder goed uitziet. Ook de soundtrack is heel aardig. De plaatjes in Roemenië met de prachtige kastelen en burchten doen hem goed. The look is zeker niet verkeerd. Acteerprestaties zijn aardig, maar nergens top. Het verhaal wordt wat afgeraffeld en is nergens diepzinnig. Misschien had ie toch wat langer gemoeten om de accenten beter uit te diepen.

Ik geef 'm geen onvoldoende, want hij kijkt best lekker weg, maar de beide Conjurings zijn wel een stuk beter uitgewerkt.

Film 3.0
Beeld 4.5
Geluid 4.5
Extra's 3.0

avatar van Boeikens
Na de verschijning van The Nun in the Conjuring werd snel duidelijk dat er een film rond haar oorsprong zou gemaakt worden. Had het verhaal wel potentieel, is de uitwerking ervan heel wat minder.
De inleiding belooft i.i.g. veel maar het grote middenstuk schakelt wel enkele versnellingen omlaag. Behalve enkele repetitieve, voorspelbare verschijningen en voorbij glippende gedaanten gebeurt er maar bitter weinig. De prachtige setting, audio en sfeeropbouw maken dan wel weer veel goed.
Bij het eindstuk worden de teugels wel weer wat gelost maar het geheel haalt het bij lengten niet van de Conjurings.