The Nun (2018)

Horror / Thriller

geregisseerd door Corin Hardy
met Demián Bichir, Taissa Farmiga en Bonnie Aarons

In 1952 vindt er een onderzoek plaats bij het Cârța klooster in Roemenië. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een priester, Father Burke, die hulp krijgt van een aspirant non. Samen zijn ze erop uit om de mysterieuze dood van een non uit te zoeken.

een poging tot, niets meer en niets minder. Een 2 voor de moeite want de locatie was prima maar verder zat het in elkaar met allerlei flanswerk. Alsof je oma's dure servies hebt laten vallen en dat weer in elkaar hebt gelijmd. Ook de acteerprestaties waren niet om over naar huis te schrijven, nergens echt geloofwaardig

De eerste gedeelte van de film beloofde veel. Jammer genoeg haakte het daarna af en werd het een typische westerse horrorfilm. Mijn favoriete scene is de schuur scene, dat was wel creepy. Daarnaast waardeer ik het feit dat er inspiratie is gehaald uit Ju-on, namelijk de scenes waarbij je de non voor zeer kort op de achtergrond ziet. 3*.

avatar van John Milton
Niet zo goed. Dan vond ik de prequels Annabelle Creation en Ouija: Origin of Evil (ok, ander universum) echt beduidend spannender en vakkundiger gemaakt. Taissa maakt iets goed, maar niet genoeg...

avatar van mixmaster
Zwakke horror die nergens eng of spannend is, erg teleurstellend.

avatar van Curriculum
Enorme teleurstelling dit. Ik verheugde me op deze film na het zien van de non in The Conjuring 2, maar ik maak er maar 1 woord aan vuil. Tijdverspilling.

Met de beste wil kan ik hier geen voldoende van maken. Overbodige poging van producent Wan om in te haken op het succes van zijn eerdere regieklussen maar de lopende band formule die wel nog werkte bij The Conjuring en Insidious begint sleet te vertonen en wordt wat al te herkenbaar. Een gezocht verhaal van helemaal niets eigenlijk, veel special effects die nergens eng worden, een hoofdrolspeelster die nog niet de helft van het talent van haar zus heeft, en wie de recente Wan producties heeft gezien weet van te voren dat op het einde het kwaad wordt verslagen en dat al onze helden dit avontuur overleven. Wan heeft zich de laatste jaren wat te veel toegelegd op horror voor de hele familie(waar zijn de guts van de originele Saw gebleven?), en deze Wansmaak begint behoorlijk tegen hem te werken. Niet best dat deze mislukking ook nog een bioscooprelease kreeg, trouwens.

avatar van Gerlof1378
De hele hype rondom deze film valt best mee, het is gewoon een goed gemaakte horrorfilm met een paar goeie schrikeffecten. Maar qua geheel komt het niet eens in de buurt van The Conjuring 1 en 2 waarin ik de 2de no altijd de beste vind. De cast, het verhaal en met name de setting vond ik goed gedaan, gewoon kijken deze prent en dan vooral in het donker dan komt hij helemaal tot zijn recht.

avatar van Elineloves
Oh man, wat een teleurstelling dit. Lang naar uitgekeken maar toch niet aan toekomen, tot gisteravond. Weet ook niet of ik nou echt iets gemist had als ik hem had overgeslagen. Taissa red de film nog enigszins, anders was ik waarschijnlijk vroegtijdig afgehaakt. Van spanning is er eigenlijk helemaal geen sprake. Ben geen enkele keer geschrokken en van op het puntje van je stoel was helemaal geen sprake. Sommige scènes waren ronduit jammer, dat met die slangen vond ik echt niet uitzien en zelfs een beetje lachwekkend.
Zonde man, was (en ben) zo'n liefhebber van the Conjuring reeks, maar dit was echt niks.

avatar van Chelsea94
Wauw dit was echt een tegenvaller. Het was zo verschrikkelijk nep en over the top, waardoor er totaal geen spanning of schrikmomentwn waren, alles was enorm voorspelbaar. Zal deze niet nog eens bekijken.

avatar van john mcclane 2
Pfffff, dit was echt erg slecht .
Totaal geen spanning .
De minste uit het conjuring universum by far .
Dat dit de bioscoop heeft gehaald , en men toen durfde te beweren dat het zo’n beetje het engste was wat er draaide sinds tijden .
Het lef
The NUN - Everything WRONG with modern HORROR - YouTube

avatar van Thomas83
Kan niet geloven dat er echt mensen waren die hier naar uitkeken. Het was van tevoren toch wel duidelijk dat dit een goedkope spin-off zou worden. Ik vind die ene scène met de non in het schilderij in The Conjuring (denk ik) ook helemaal niet zo geweldig. De non ziet erg griezelig uit op het schilderij, maar het wordt allemaal iets te lachwekkend. Ook het idee dat iemand zo'n schilderij op zou hangen is al komisch op zichzelf.

Maar goed, de film. Het is allemaal zo ongeïnspireerd als je had kunnen verwachten. Er is maar weinig verhaal en scènes worden zwak opgebouwd. Zeg van Wan wat je wil, maar hij weet hoe je een scène op moet bouwen. Eigenlijk loop je nu alleen te kijken naar een film die te geforceerd eng wil zijn, een aaneenschakeling van goedkope jump scares en plaagstootjes van de demon. Vond het kwaad ook weer veel te tastbaar.

Zoals het in The Conjuring komisch en onlogisch is dat we een figuur met twee handen een schilderij zien vasthouden kan in deze film een shotgun soms effectief zijn zelfs, en krijg je weer zo'n banaal wezen met superkrachten, waar het toch het mysterieuze zo griezelig is aan films en verhalen over geesten en demonen. De computereffecten en ontwerpen zijn ook niet al te sterk in deze film. Die kleine oogjes die Valak heeft zijn alleen maar een komisch gezicht, en hij/zij is ook griezeliger in de originele film.

Vond Taissa Farmiga ook wel echt een paar heel zwakke momenten hebben, en de flirterige Fransman als comic relief werkt ook niet. De personages zijn ook niet meer dan middelen om de plot in beweging te houden. Laten we het maar bij een 1.0* houden. Ondanks het onnodige gepuzzel blijft het gelukkig bij dik negentig minuten.

avatar van psychopath
Nou ik ben toch wel een paar keer geschrokken. Het einde vind ik wel behoorlijk slecht maar leuk voor een keertje.

avatar van Slikbeer Slikbeer
Wat an sich (zoals de heidense Chinezen plegen te zeggen) nog best sferisch uit de startblokken schiet, verzandt helaas al ras in generieke onsamenhangende 13-in-een-dozijn-meuk.

Hoe zeer faal je wel niet, als je het met deze creepy non en deze locatie NOG niet kan.....
Want foei, wat heeft die non een potentie!

Verder weinig over te melden.
Uiterst matig.

ppfpfpfpfpfpfpfffff ik viel in slaaaaaaaaaaaaap wat een flut film zeg

avatar van arno74
Veel slechter dan dit wordt het niet. Het schaamteloos uitmelken van een reeks heeft een nieuwe dimensie gekregen. Als je de kleur wegfiltert en de resolutie en scherpte terugbrengt tot dat van films uit de jaren '20 is het misschien nog wel wat, de special effects lijken wel uit die tijd te komen. De acteurs doen hun best maar het heeft weinig zin. De belichting en make-up is rampzalig en het verhaal weet niet te boeien. 1*.

Snap alle negatieve reacties niet over deze film, ouderwetse horror film met leuke schrikmomenten.

Deze haalt het niveau van The Conjuring (2) bij lange na NIET.

niet zo slechte horror film wel een beetje te donkere opnamen

avatar van DjFrankie
Mooi in beeld gebracht helemaal niet te donker. Voldoende schrikmomenten. Dus zeker voldoende maar niet datgene wat ik in de zomer had verwacht toen ik hoorde dat deze eraan kwam. Maar zeker de moeite waard.

avatar van jeroentjuhhhhh
Ben geen al te grote fan van de films uit dit 'universum' en had ook zeker niet verwacht dat The Nun nou juist, samen met Conjuring 2, voor mij een uitzondering zou zijn. More or less. Daarmee wordt wel duidelijk hoeveel waarde ik hecht aan de setting in dit type film. Conjuring 2 in dat burgerlijke oud Engelse huis, The Nun in een sfeervol Roemeens klooster... het werkt als een gek. Hardy zal zelf niet al te veel zeggenschap hebben gehad, want de van James Wan geërfde stijl is toch al vrij vastgeroest in de formule inmiddels, maar toch wel enige kudo's richting hem. Blijft verder natuurlijk simpel bioscoopvoer voor een (te) breed publiek -dat doet een genrefilm zelden goed- maar is in dat kader bovengemiddeld. Op het schreeuwerige einde na weet The Nun namelijk best goed een traditionele spanningsboog te creëren en die relatief lang vast te houden. Met, nogmaals, een fijne rol voor het karakteristieke toneel waar het zich afspeelt.

Ben nu wel extra benieuwd naar The Hallow (2015) , die ligt al zo lang op de planken...

voor de zoveelste keer kom ik er achter dat mensen op moviemeter er rare meningen op na houden, de conjuring 2 was bijvoorbeeld erbarmelijk slecht, the Nun was de eerste fatsoenlijke film van Wan sinds jaaaaren. zo zie je maar nooit op de grijze madmssa afgaan....

avatar van cantforgetyou
Vreselijke film. Echt sneu dat er in dit tijdperk bijna geen klassieke horror films meer worden gemaakt, zoals Nightmare on Elmstreet, Halloween, Fright Night, etc. Dit is wederom een zeer slap verhaal met onlogische theorieën, bla, bla, bla. Er wordt bij andere recensies wel eens geschreven, 'ik ben toch wel een paar keer flink geschrokken'. Hoe simpel is het om iemand te laten schrikken, daarmee kom je nog niet weg dat de film goed of sterk is! Iedereen kan een schrikmoment creëren. Het enige pluspunt was de locatie. De abdij zag er mooi uit en de sfeervolle gangen, kerkhoven, spiegels, kamers, etc. werden mooi in beeld gebracht. Ik wacht nog steeds op een echte enge, mooie, sterke film. Zoals laatst 'A Quiet Place'. Die vond ik erg goed.

avatar van catdog
cantforgetyou schreef:

Dit is juist een zeer mooi tijdperk voor Horror! The Conjuring, Insidious, It Follows, Hereditary, It Comes at Night, The VVitch, The Babadook, Get Out, It, om maar eens wat te noemen...

avatar van John Milton
catdog schreef:
Ik ben het volledig met je eens, dat zijn enkele van mijn favoriete films uit dit genre van de afgelopen jaren. Maar wel héél anders dan de titels die hij noemt

Alhoewel, hij noemt ook A Quiet Place, dan is er inderdaad vast nog wel meer moois te ontdekken!

avatar van cantforgetyou
catdog schreef:

Ik ben het met je eens dat 'It Follows' en 'Get Out' ook goede films waren! En de nieuwe 'It' vond ik ook goed. Hereditary gaan we nog kijken.

Een matige Film . Heb betere Horrorfilms gezien .

avatar van DragQueen
Niet een van de allersterkste horrorfilms, al is het wel zo dat er een hoop slechtere films in omloop zijn. Ik heb er nog wel van kunnen genieten, ondanks het vrij standaard gebrachte verhaal. Met de sfeer zit het wel goed, evenals met de spanning en geboden schrikmomenten. Verder ziet het er visueel goed uit, en wordt er prima geacteerd. 3 Sterren.

NRT
Hier en daar wat schrikmomenten. Het is zelfs niet heel onaardig, maar wat is dit gehypet. Dit hebben we toch al honderd keer gezien in horrorfilms. Vooral die religieuze elementen zijn helemaal niet origineel. De pers geloof ik ook nooit meer als het over filmrecensies gaat. "De engste film ooit". Dan hebben ze daarvoor alleen Police academy gezien.

Wat een doodsaaie film.

Ik heb de Conguringfilms niet gezien en wist ook niet dat dit een spin-off ervan was. Daarom dus onder voorpret of opgeklopte verwachtingen gezien en ik vond best een geslaagde griezelfilm. Paar leuke schrikmomenten en een verhaal dat een keer niet de typische horrorverhaallijnen volgt (oké, wijwater, kruisen en zo zijn natuurlijk vrij cliché, maar het is in elk geval geen weekendje weg in een blokhut). En de aantrekkelijke hoofdrolspeler is ook mooi meegenomen. Het begin vond ik wel raadselachtig, maar dat blijkt dus uit de Conjuring te komen.

"The Nun" (oftewel de demonische non Valak) was al eerder te zien in de films "The Conjuring 2 (2016)" (met Vera Farmiga die de eenentwintig jaar oudere zus is van Taissa Farmiga, die in deze film de hoofdrol speelt) en "Annabelle: Creation (2017)" en dat ze dan ook een eigen film zou krijgen, was natuurlijk te verwachten.

Helaas is deze spin-off wel een matige Horror / Thriller film geworden (je hebt overigens geen voorkennis nodig van de eerder genoemde films om deze film te bekijken), waarin regelmatig overdreven schreeuwerige "jump scares" te zien zijn, die bovendien extra dik worden aangezet met loeiharde geluidseffecten. Veder jaagt de rommelige muziek van de Pools filmmuziekcomponist Abel Korzeniowski de boel ook nog eens op. Kortom vrijwel alles in deze film is voorspelbaar en redelijk goedkoop en origineel is het natuurlijk ook allemaal niet.

De film was opzicht wel sfeervol (krijg je overigens wel al snel als een film zich grotendeels afspeelt binnen een klooster) en de sinistere beelden waren ook fraai geschoten en verder deed de cast het nog best verdienstelijk en vooral beide hoofdrolspelers Taissa Farmiga (zuster Irene) en Demián Bichir (priester Burke), waarbij ik de laatste best een leuke acteur vindt. Hij was hij o.a. te zien in een leuke rol in de films "Machete Kills (2013)" en "The Hateful Eight (2015)".

De rol van "The Nun" wordt overigens gespeeld door Bonnie Aarons, die flink onder de schmink zat, maar die schmink was eigenlijk niet echt nodig, want in het echt ziet ze er eigenlijk ook al angstaanjagend uit. Verder zorgt Jonas Bloquet (als knecht Frenchie) voor nog wat sporadische humor in het verhaal.

Gezien het einde kan er eventueel nog een vervolg komen, maar eerlijk gezegd hoop ik daar niet op, want al met al was dit gewoon een matige Horror / Thriller film, waarin het personage "The Nun" ook nog eens behoorlijk tegenvalt.

Niet slecht maar had er meer van verwacht.
Goede speciale effecten, maar iets te donkere scènes, wat het moeilijk maakt om alles goed te volgen.
Is zowat de eerste film die ik zie met Taissa Farmiga in de hoofdrol, het zusje van Vera die hier ook een kleine rol in speelt, maar 21 jaar ouder is... Vera is een van mijn favoriete actrices, vooral in de TV serie 'Bates Hotel' vond ik haar schitterend, hopelijk gaat de zus dezelfde weg op...
Deze film is alvast een redelijk begin...