A Quiet Place (2018)

Drama / Horror

geregisseerd door John Krasinski
met Emily Blunt, John Krasinski en Noah Jupe

Een gezin moet sluipend, lippend en gebarend door het leven gaan. Het minste geluid kan hen overleveren aan geheimzinnige wezens die jagen op het gehoor. In het volle besef dat zelfs een voetstap of gefluister dodelijk kunnen zijn, proberen Evelyn en Lee een manier te vinden om hun kinderen koste wat kost te beschermen en hun loerende vijanden te overwinnen.

het enige wat ze nodig hadden was een kattenverjager van de action.....als je weet dat iemand heel gevoelig is voor geluid, hoe tref je m dan het meest?doen ze de hele film over....

Nee echt was slecht zeg....

avatar van richiedoom
Nou...Was dit nou die zogenaamd doodenge en bloedstollende film van 2 jaar geleden? Het zal, op mij maakte het in ieder geval geen bijzondere indruk. Het gegeven is best interessant, wezens die blind zijn en op geluid afkomen. Maar doe dan ook iets tofs met dit gegeven! Nu zitten we naar een gezin te kijken die hun intrek hebben genomen in een huis zonder voordeur ( ) waar de wezens af en toe gezellig op de koffie komen. Ik kon er niet bij...

En hoe tof had het geweest als er helemaal geen soundtrack zou zijn? Elk spannend moment wordt om zeep geholpen door Bombastische Hollywood deuntjes. Echt een gemiste kans wat mij betreft.

Ik schaar deze in het rijtje Bird Box. Ook zo gehyped, maar uiteindelijk stelde het bar weinig voor.

avatar van Lovelyboy
Meer dan behoorlijke psuedo-horror die nergens super griezelig wordt, maar wel een aantal aardige schrik- en spanningsmomenten heeft en het vooral van zijn sfeer moet hebben.

Veel narratief is er niet. We vallen in een eerdere gebeurtenis die diepe wonden achtergelaten heeft en tevens het enorme gevaar van geluid toont waarna er geskipt wordt naar een later moment. Daarna krijgen we een dag voorgeschoteld waarin vrijwel alles lijkt mis te gaan. Veel introductie krijgen we dan ook niet en het moge duidelijk zijn dat de film daar ook niet omdraait. De film moet het vooral hebben van zijn goed opgebouwd sfeer en spanning omtrent het stil zijn, de uitstekende acteerprestaties van onder andere Simmonds, en de geweldige sfeerverhogende soundtrack van Beltrami.

Veel twijfel en discussie is er rond het feit dat Blunt zwanger is, iets dat ik op zich niet raar vind. Het is een gezin, man en vrouw, dan heb je sex, een abortus wordt moeilijk in dergelijke omstandigheden en vooral gezien het drama in het begin is het begrijpelijk dat ze het kind willen houden. Het gezin gaat gebukt onder schuldgevoel omtrent de jongste. Wat ik dan juist heel discutabel vind is de uit de hand lopende situatie met Regan, die daardoor haar moeder onbewust in gevaar brengt. En ik vind de spijker lachwekkend. Je maakt een complete schuilplaats met een doos met zuurstof masker voor de baby, maar zo'n hufter van een spijker zie je over het hoofd en laat je op zo'n gevaarlijke plek zitten? Oke, eruit trekken of afzagen maakt lawaai, seal die spijker dan in met een laag ductape. Erg onzorgvuldig terwijl Lee juist het tegendeel lijkt.

Maar goed, slecht of niet slechte, en domme of ongelukkige dingen in het plot daar gelaten, moet A Quiet Place het vooral hebben van zijn montage, sfeer, stijl, sfeer en spanningsopbouw. En laat die nu in mijn ogen perfect zijn. Een perfect contrast wordt gezocht in het stille gesluip en de luid schrikmomenten. Spanning waar ik persoonlijk prima in mee kan. Ik vind A Quiet Place dan ook een meer dan prima film die een goede waardering verdient.

avatar van Ronja&Iris
Goedendag.

Een paar dagen geleden heb ik deze film gekeken. Ik wou graag mijn mening even kwijt.
- 'The silence' is hetzelfde... maar wellicht beter
-Spanning is ver te zoeken en het is heel voorspelbaar.
-de verhaallijn is vaag

groetjes Ronja