A Quiet Place (2018)

Drama / Horror

geregisseerd door John Krasinski
met Emily Blunt, John Krasinski en Noah Jupe

Een gezin moet sluipend, lippend en gebarend door het leven gaan. Het minste geluid kan hen overleveren aan geheimzinnige wezens die jagen op het gehoor. In het volle besef dat zelfs een voetstap of gefluister dodelijk kunnen zijn, proberen Evelyn en Lee een manier te vinden om hun kinderen koste wat kost te beschermen en hun loerende vijanden te overwinnen.

avatar van macrobody
Iets beter dan Bird Box maar in dezelfde categorie als Signs. Aliens zijn op aarde maar dit keer gaan ze niet dood als je een keer op ze spuugt, maar ze hebben wel hele goede oren en als je ook maar 1 geluidje maakt ga je eraan. Nou, was het maar waar. Ik ken een hoop mensen die zouden het niet lang uithouden.
Jammer dat ze Erika Terpstra jr. hebben gecast als doof meisje, daar wek je bij mij geen medelijden mee. Had gehoopt dat het ook met haar snel gedaan zou zijn.
Kan niet wachten op deel 2

avatar van DjFrankie
Originele film. In het begin had ik mijn twijfels maar die waren zo weg.

avatar van m1701
Heerlijke spannende film! Zeker moeite waard!

avatar van Gang_Star
Voor mij een film waarvan ik vooraf dacht, is dit wel wat voor mij, dus het was een gok om de Blu-ray aan te schaffen. Echter is de film me redelijk bevallen, al is er wat mij betreft weer sprake van is deze film een thriller of toch een horrorfilm. Voor mij viel deze A Quiet Place dan weer in de eerstgenoemde categorie. Het verhaal en de uitwerking van deze film is vrij sterk en de film heeft dan ook de nodige spanning en sfeervolle momenten. Positief is dat ook de speelduur vrij kort is waardoor de film op zich vrij snel voorbijvliegt. Maar desondanks zag ik na één keer niet waardoor deze film zo veel lovende kritieken krijgt. Misschien dat een herziening op zijn tijd hier nog verandering in kan brengen, maar voor nu vind ik het een aardige film, maar meer ook niet.

Topper deze horrorfilm.
Spanning van begin tot einde.
In het begin van de film weet je eigenlijk niet wat je kan verwachten, tot er plots iets opduikt.... iets.. ja... kijken maar zou ik zeggen, je zal op het puntje van je stoel zitten...

Er zijn zo van die films die je echt wel in je verzameling wil, ongeacht of je hem al hebt gezien of niet.
Deze film had ik eind vorig jaar nog gezien, uitgeleend in de bib, maar vind hem zo goed dat hij niet mocht ontbreken in mijn collectie, en zo is dus geschiedt.
Opnieuw genoten van deze prent, dit keer dan op Blu-ray in Dolby Atmos, wat nog een spectaculairder resultaat opleverde.
Is dus een topper van formaat !!

avatar van Roger Thornhill
B-horror met een A-cast blijft B-horror. Goed spel, mooie set, maar voor een monster dat een mens in een nauwe omgeving bedreigt kijk ik wel naar een Alien-aflevering – daarin zien de monsters er beter uit en is de sfeer intrigerender. Deze film heeft mij niet gepakt en nergens beangstigd, en de gimmick dat alles in stilte moest gebeuren voegde voor mij weinig toe.

avatar van Donucius
Roger Thornhill schreef:
B-horror met een A-cast blijft B-horror.

En A-horror met een B-cast blijft A-horror. Dus wat is je punt?

Roger Thornhill schreef:

Goed punt. Maar dat is precies ook het probleem. Geen enkele thriller/horror kan de oude Alien-sfeer evenaren, dus waarom zou je het ook proberen. Zelfs de sequels van Alien kunnen Alien niet evenaren dus anderen falen per definitie al voordat men er uberhaupt aan begonnen zijn.

Donucius schreef:
wat is je punt?
Mijn punt is dat de aanwezigheid van twee goede acteurs in de hoofdrollen niet heeft kunnen voorkomen dat dit naar mijn mening een matige en voorspelbare film is.

avatar van Donucius
Roger Thornhill schreef:

Okay, duidelijk. Meningen verschillen hierover, maar dat mag ook.
Voor mij was Millicent Simmonds in ieder geval een goede toevoeging voor de film, zeker met haar achtergrond.

Er komt een vervolg dus hopelijk dat die tegen die tijd beter bij je in de smaak valt.

avatar van Roger Thornhill
Nou, ik ben ieder geval wel benieuwd hoe ze het centrale gegeven verder gaat uitbouwen en of het verhaal nog steeds vanuit het perspectief van dit gezin verteld gaat worden.

avatar van notsub
A Quiet Place komt wat langzaam uit de startblokken en met een paar stevige schrikmomenten komt het spel dan op de wagen. Het ziet er goed uit en de spanning loopt stevig op. Het blijft echter wel bloedserieus en daar kon ik me op een gegeven moment niet meer in vinden. Daarvoor is de logica regelmatig echt te ver zoek. Nee, kies dan voor een ranzige aanpak met humor.

avatar van DragQueen
Degelijk uitgewerkte film, met bovendien een zeer originele insteek. De aanwezige spanning wordt goed opgebouwd, en er wordt met inleving geacteerd door de cast. 3,5 Ster.

rare film op zich is hij niet zo slecht goed om een keer geken te hebben en dat is alles. verhaal zit er niet in je weet bij god niet wat er daar is gebeurt geweest.in het begin al van de film lijkt alles verlaten enkel die vrouw en man met hun kinderen na dat een van hun kinderen met speelgoed geluid maakt word hij gegrepen door wat? het gaat zo vlug dat je het niet eens ziet. wat later zie nog een oude man en dat is alles wat je ziet in de ganse film.ver naar het einde toe van de film zie de monsters of wezens. de film moet het meest hebben van je angst gevoel en soms wat spanning.het stop ook wel erg raar. zouden ze in hollywood of america van plan zijn om een tweede te maken? meestal gebeurt dat wel met zo films.

avatar van Curriculum
Aangename film. Niet eerder zag ik een film waar hoogstuit 3 zinnen in werden gesproken. De film hield mij op het puntje van de stoel. Zeer geslaagde film.

avatar van barcam
Ongeloofwaardig maar zeer spannende film.
Leuk entertainment.

avatar van Bad Kitty
Héérlijk entertainment van de bovenste plank.
Super spannend.
Gewoon verstand op 0, lichten uit en geluid hard aan.
4,5 sterren voor deze topfilm.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Een zoveelste variant op de post-Apocalyps geeft een originele draai aan het genre maar dat kan de film uiteindelijk niet redden. Misschien dat er inmiddels te veel van dit soort films zijn gemaakt, maar ik vond de film zelden spannend- ik had het idee dat er meer met het gegeven dat geluid dodelijk is had kunnen worden gedaan. Af en toe was het ook te knullig- dat whiteboard waarop vader als een veredelde sales manager wat steekwoorden had opgeschreven was redelijk lachwekkend en de bijna-verdrinkingsdood in de maiskorrels vond ik te belachelijk om iets van spanning bij te voelen.

Acteurs doen hun best, al vond ik de casting van het dove meisje niet goed, ze had een nogal onsympathieke uitstraling terwijl ik als kijker geacht word heel erg op haar hand te zijn. De creatures (een soort kruising tussen alien en de landstriders uit The Dark Crystal) waren wel enigszins freaky maar te weinig memorabel. Kortom, een aardige poging een uitgekauwd genre weer van nieuwe impulsen te voorzien maar missie niet helemaal geslaagd wat mij betreft. Pluspunten naast de originele poging zijn de korte speelduur en de scène dat Emily Blunt al bevallend in een spijker stapt terwijl een monster net naar binnen stapt- enige stukje dat er sprake van enige spanning was.

avatar van El ralpho
Zwijgen is goud

A Quiet Place werd gezien als een van de grootste verassingen van 2018 en hoewel ik dit lichtelijk overtrokken vind, ben ik wel van mening dat ik naar een heerlijk solide filmpje heb zitten kijken. Het originele element zit hem met name in het communiceren van de personages: lippend en gebarend, omdat hun vijanden supersonisch gehoor hebben. In de eerste 3 kwartier bouwt het verhaal gestaag op, en wordt er veel tijd besteed aan de manier waarop een gezin zich probeert aan te passen aan hun omgeving, en welke problemen zij hierbij tegen het lijf lopen. In de tweede helft gaat het hek van de dam en wordt de spanning flink opgevoerd. Doordat de personages in de eerste helft aardig uitgediept worden kan het je ook daadwerkelijk iets schelen wat er met ze staat te gebeuren.

Toch maakt met name het communicatie element dit een onderscheidende film: had dit weggehaald en dit was een dertien in een dozijn horror titel geweest. Wat ik wel wat jammer vond was dat het communicatie element de basis was: wat nu als we in een wereld leven met vijanden die supersonisch gehoor hebben? De wezens werden hier omheen "verzonnen" en oogden in mijn ogen een beetje inspiratieloos. Hier had in mijn optiek wel meer denkwerk in mogen gaan zitten en de regisseur had hier zeker nog extra punten in kunnen scoren, door bijv. ook meer variatie in de wezens aan te brengen.

Ook ga ik er even vanuit dat er geen voorbehoedsmiddelen meer voorradig waren en de zwangerschap van een van de hoofdpersonages een ongelukje was, want wie zou er vrijwillig voor nog een vierde kind kiezen, in een wereld waarbij dit zo enorm veel risico's met zich meebrengt? Zeker wanneer je je bedenkt dat een van de vier kinderen al ten prooi is gevallen aan een van de meedogenloze wezens. Het was een kleine moeite geweest om dit even toe te lichten omdat ik gelijk minder sympathie voor beide ouders zou hebben wanneer haar zwangerschap in deze omstandigheden een bewuste keuze was.

Buiten bovenstaande kritiek heb ik genoten van deze horror. Ik wist op een bepaald punt wel wat ik kon verwachten, maar wanneer het met de uitvoering goed zit is dat soms best lekker op zijn tijd. De spanning zat er in de tweede helft goed in en er kwamen ook voldoende sterke momenten voorbij. Wat hieraan bijdroeg is dat de speelduur ook compact gehouden werd omdat dit verhaal met gemak overbodig opgerekt had kunnen worden. Uiteindelijk gebeurt dit alsnog omdat er een vervolg komt waarbij ik mijn enthousiasme in het midden wil laten. Dit vervolg zal weer nieuwe innovaties met zich mee moeten brengen wil het nog verfrissend aanvoelen t.o.v. een herhaling van zetten kijkende naar zijn voorganger. Soms werkt een open einde waar je dan vervolgens zelf een invulling aan kunt geven, dan beter.

Tarkus schreef:

Is dus een topper van formaat !!

Dolby Atmos?

Dolby Atmos?

Ja, Doly Atmos, geluid over 7 kanalen !!

Tarkus schreef:

Ja, Doly Atmos, geluid over 7 kanalen !!

Ja dat begrijp ik maar in deze film horen we bijna niks!

Boneka schreef:

Ja dat begrijp ik maar in deze film horen we bijna niks!

Wat voor schijfje heb je ? Ik heb een Blu-ray met Atmos.

Tarkus schreef:

Wat voor schijfje heb je ? Ik heb een Blu-ray met Atmos.

Blu ray 4K

Blu ray 4K

4K zelfs.. dan zou je het toch moeten horen he...
Misschien je instellingen eens nakijken.

Tarkus schreef:

4K zelfs.. dan zou je het toch moeten horen he...
Misschien je instellingen eens nakijken.

Mijn oren zijn ook minder, maar bij mij komt alles via de TV. Heb helaas geen soundbar of installatie daarvoor.

avatar van Boneka
Wie geen last met de buren wil hebben kan deze film naar harteloos opzetten. We horen bijna niks, want geluid is dodelijk! Er speelt zelfs een doof meisje in mee (Millicent Simmonds) die de dochter speelt van het gezin. Haar tweede film zag ik na Wonderstruck uit 2017. Haar broertje (Noah Jupe) bleek het beste met de doventaal om te kunnen gaan, aldus de producers in de extra's van deze bijzondere film. Het maken ervan in Iowa om precies te zijn moest een locatie worden waar vrijwel geen geluid bestond. Een provincieweg was enigszins in de buurt, maar dat was het dan wel. Zelfs het filmen moest met uiterste stilheid worden opgenomen, dus ga er maar aan staan.

A Quiet Place begint gelijk met het gezin, dat wist te overleven van het beest (het wezen) en uitsluitend aanvalt bij geluid. De beelden zijn subliem. Zelden zo mooi gezien als op deze 4K transfer. Geluid horen we wel hier en daar, maar meestal alleen als het wezen aanviel. De soundtrack okay met Atmos is wel te horen, maar komt minimaal naar voren. Ik had een schrikmoment onderaan de trap. Eigenlijk doet het wezen mij nauwelijks iets. Zoals zo vaak is de opbouw van dit soort films het belangrijkste. Ook was het geen doel an sich om het beest uit te schakelen, al had het wel een zwaktepunt; het fluiten van het hoorapparaat. Zoals gezegd zijn de beelden in Iowa subliem gemaakt. Ben sowieso een fan van dit soort beelden, met prachtige maisvelden natuur en kleuren. Ook het silomoment was ingenieus gemaakt. Als ik dan toch wat minpuntjes heb, dan was het wel het silomoment waar het meisje al volledig in was gevallen en ja hoor ze werd gelijk gered door haar broertje. . Een ander moment vond ik ook wel komisch. Die twee kregen een baby. Netjes uitgeteld op de kalender. Nu weet ik niet wanneer het beest zijn intrede deed (was niet echt duidelijk in de film; misschien komt er ooit een pre-sequel, maar zo'n vrijpartij moet volgens mij met stevige mondkappen zijn gebeurt en het moment van baren ging wel heel erg snel.

Leuk vond ik vooral de momenten om het allemaal zo stil mogelijk te houden. Het lopen over een houten vloer. Het spelen van Monopoly (met gebreide "poppetjes: ) vond ik subliem gemaakt. Ook het bewuste spijkermoment was fraai gedaan. In grote mate was deze film dan ook in details netjes afgewerkt.

Het eind was spannend genoeg en is nog redelijk open. De volgende komt eraan in 2020. A Quiet Place 2. Of die nog spannender wordt weet ik niet, maar ik ga 'm zeker bekijken.

Film 4.0
Beeld 5.0 (4K blu ray)
Geluid ? (wat we horen zeker goed!!)
Extra's 4.0