A Quiet Place (2018)

Drama / Horror

geregisseerd door John Krasinski
met Emily Blunt, John Krasinski en Noah Jupe

'A Quiet Place' volgt een familie die woont op een boerderij. Hun vredige bestaan wordt verstoord wanneer ze geterroriseerd worden door een soort van buitenstaande kracht. Vervolgens proberen ze zo stil mogelijk te zijn om te overleven.

• vanaf woensdag 26 september te huur
  • vanaf 19 september te koop op dvd en blu-ray

avatar van Bob Gray
Intense thriller met een origineel uitgangspunt die geen moment verveeld.

Ik vond hem erg sterk, eigenlijk wel op vrijwel alle punten.

Prima!

avatar van ikkegoemikke
Who are we?
We can't protect them.

Upgrade” verdient de titel “Beste SF van het jaar”. En vol overtuiging roep ik “A quiet place” uit tot de beste horror van het jaar 2018. Ook al is het niet echt een horror maar meer een SF. Ik kijk al heel mijn leven horror en heb dan ook al een hele lijst afgewerkt. Eerlijk gezegd was ik als de dood voor engerds zoals Dracula en Frankenstein tot ik ongeveer 14 jaar was. Had ik ook maar een klein fragment gezien, dan ging ik met bibberende knieën slapen en kroop ik achter een reuzegrote knuffelbeer. In mijn jeugdige fantasie vormde deze beer mijn enigste bescherming tegen de creaturen van de nacht. En toen ik voor de eerste keer “Evil Dead” zag en tot mijn verbazing deze zonder al te veel problemen (bijna gevoelloos) helemaal uitkeek, wist ik dat mijn angst voor horrors met de noorderzon was verdwenen. Sindsdien kijk er naar met een zekere vorm van onverschilligheid. Ik zag vorige week de artikelen over de trailer van “The Nun” en het verwijderen op YouTube wegens te angstaanjagend. Op het einde van de trailer vroeg ik me af wanneer het nu eens angstaanjagend zou worden. Nooit dus. Maar “A quiet place” is andere koek.

Niet dat bij mij het angstzweet constant uitbrak of dat ik het in mijn broek deed vanwege de oplopende spanning. Maar ik geef toe dat ik op een bepaald moment op het puntje van mijn stoel zat en dat de gespannen sfeer op het uiteinde me naar adem deed snakken. Ik kan me geen film herinneren waarin de constante dreiging en angst zo expliciet aanwezig was. En de voortdurende stilte in deze film is oorverdovend. Toch een gewaagde keuze om deze noodzakelijke stilte te gebruiken in een horrorfilm waar meestal de plotse harde geluidseffecten voor het schrikeffect zorgen. De scriptschrijvers van “A quiet place” hadden niet bijster veel werk met dialogen in deze film. Het grootste gedeelte van de film worden handgebaren gebruikt of permitteert men zich het om het eens op een fluistertoon te doen. Een noodzakelijkheid, anders zal je geen lang leven beschoren zijn.

Bij aanvang vraag je je af (tenminste als je zonder voorkennis aan de film begint) waarom deze familie zich op deze manier gedraagt en wat het gevolg zal zijn indien ze zich niet aan de opgelegde regels houden. Geloof me vrij, daar kom je snel achter. Eerst op een wel echt wrede manier. En vervolgens door het sporadisch passeren van nieuwsartikelen die Lee (John Krasinski) verzamelt. Ik ben van mening dat hetgeen deze familie belaagt en reageert op elk willekeurig geluid de meest angstaanjagende creaturen zijn die ik ooit heb mogen aanschouwen in dit soort films. Ze zijn zo moorddadig en wreed als een Xenomorph uit “Alien”. Ik heb ademloos gekeken naar de design en de anatomie van deze dodelijke creaturen wiens voornaamste lichaamsorgaan een uit de kluiten gewassen gehoororgaan is. Ze hebben zo een indruk gemaakt op mij dat ik ze nog voor ogen heb na enkele dagen. Zo fascinerend dus.

Achteraf bekeken is deze film quasi perfect. Op alle vlak. Inhoudelijk is het een briljant verhaal. De speciale effecten zijn onwezenlijk goed. En het acteren is subliem. Elk personage levert degelijk acteerwerk. John Krasinski als Pater familias die de taak van beschermer voor zijn familie fungeert. En ook (in alle stilte) een werkend gehoorapparaat tracht te ontwikkelen voor zijn dove dochter Regan (Millicent Simmonds). Zonder twijfel de beste vertolking wordt door haar geleverd. En niet alleen omdat ze in het werkelijke leven echt doof is en op die manier op een realistische manier deze rol speelt. Maar als onderdeel van het verhaal spreekt zij het meeste tot de verbeelding. Emily Blunt speelt de hoogzwangere, zorgzame moeder Evelyn die op punt staat om te bevallen. Een blijde gebeurtenis die de nodige kopzorgen met zich meebrengt. En als laatste Noah Jupe in een misschien kleinere rol als de jongste zoon Marcus, maar die toch van cruciale betekenis is. En dan is er tenslotte Cade Woodward. Maar spijtig genoeg was zijn bijdrage wel echt van korte duur. Stuk voor stuk topprestaties.

Wees gewaarschuwd dus. Deze briljante film is een regelrechte nagelbijter en zal je bloed doen stollen op bepaalde momenten. En dit dankzij het strakke script en de enge sfeer ondersteund door een dreigende soundtrack. Soms wordt er wel eens een horror-cliché gebruikt. Zo zal in een wereld van stilte een uitstekende spijker in de houten keldertrap vanzelfsprekend voor de nodige consequenties zorgen. Maar dat is dan ook het enige in een film die qua originaliteit uitblinkt. Hetgeen je wel beseft na deze film is dat wij mensen ons dagelijks terugvinden in een uiterst lawaaierige wereld. En er is geen “mute”-knop voor het moment dat we zulke creaturen op bezoek krijgen. ’t Zal rap stil zijn dan.

avatar van Grindhouse62
ikkegoemikke schreef:
Who are we?
We can't protect them.

Upgrade” verdient de titel “Beste SF van het jaar”. En vol overtuiging roep ik “A quiet place" uit tot de beste horror van het jaar 2018. Ik zag vorige week de artikelen over de trailer van “[i]The Nun” en het verwijderen op YouTube wegens te angstaanjagend. Op het einde van de trailer vroeg ik me af wanneer het nu eens angstaanjagend zou worden. Nooit dus. Maar “A quiet place” is andere koek.

Ikkegoemikke heeft deze film zeer goed omschreven en steun zijn recensie. Genre liefhebbers moeten deze film gezien hebben. Werkelijk een topfilm. Van mij een 5.0

avatar van 2dehans
Nou ik zat er klaar voor. Als je dan een horror film eens wilt gaan bekijken dan is dit dus een must see.

Voor de sfeer beleving de lichten gedimpt zodat het extra donker was.

Laat ik verder ik de stijl van de film verder m’n mond houden ... een teleurgestelde kijker. Iig.

avatar van broncode
Typisch zo'n film als je gaat nadenken, waarom deden ze het niet zo of zo, de film eigenlijk te slecht voor woorden word. Je krijgt totaal geen uitleg over hoe en waarom, en waarom überhaupt die wezens nog bestaan, aangezien ultrasoon geluid de oplossing is. Vond hem vlak en zoutloos, en teveel gehypt in de wereld van de blockbusters.

avatar van John Milton
dude, spoilertags.

avatar van daredevil666
Dit is werkelijk de beste horrorfilm die ik dit jaar heb gezien en kan maar overtroffen worden nog door 1 andere film en dat is "The Nun".

Deze film biedt schrikmomenten en suspense a volonté.
Geen seconde duikt er verveling op bij het kijken.
Het acteerwerk is top en de setting is fantastisch.

Deze film heeft een 5 score voor mij.

avatar van daredevil666
Woozykid schreef:
Hier snap ik dus niks van.. 'topfilm'? Zat ik in de verkeerde zaal?? Mijn vriend en ik vonden het een ronduit lachwekkend tafereel en zijn juist echt zwaar teleurgesteld..

Op zich een bijzonder idee om eens een film mee te maken die juist gebruik maakt van stilte, echter na 30 minuten begon het voor ons toch wel wat saai te worden en zelfs een beetje te irriteren
Erg veel fouten in de film, waardoor het geheel ongeloofwaardig werd. Zo is het ene geluidje genoeg om de monsters uit de verste verte op te laten doemen, maar kan er vervolgens wel een auto de berg afrollen zonder problemen??. Nog zoiets grappigs vond ik het bijzondere fenomeen dat de monsters blijkbaar ook teleporteergaven hadden, aangezien ze zomaar ineens in de schuilkelder terecht kwamen zonder dat hier een opening voor was]. Leuk idee, jammerlijk uitgewerkt. Kers op de taart was nog wel dat Blunt op het laatst in een ware Laura Croft veranderd, wat het 'niveau' van de film nog eens extra onderstreept. Pluspuntje voor het acteerwerk van de kinderen en de scene in bad, desalniettemin doodzonde om je zaterdagavond aan te besteden.
Je hebt beslist een andere film gezien!

avatar van Noodless
Om te beginnen heb ik de film niet gezien in de bioscoop ( bewust ) waarbij ik nu een dubbel gevoel heb want dit moet magnifiek zijn geweest in de zaal. Al had ik ook wel schrik voor andere mensen die heerlijk genieten van popcorn, chips en drank. Lekker storend geluid Daarom toch maar thuis waar me niemand kan vervelen.
En dit is cinema van de bovenste plank ! Wat ze hier allemaal weten te doen met geluid en creëren van spanning is gewoon subliem. Origineel gedurfd idee om een hele film zo op een intense, stille manier aan de kijker te brengen. Ik kan me voorstellen dat dit niet iedereen zijn ding is. Maar voor mij werkte dit wel.
Daarbij zijn de actiescènes en de wrede creaturen duidelijk en mooi in beeld gebracht. Wat voor bizarre nietsontziende creaturen waren me dat ? De cast speelt voortreffelijk waarbij vooral het dove meisje ( Millicent Simmonds als Regan ) opvallend aanwezig was. Haar handicap zal later in de film een troef worden. Daarom dat sommigen hier misschien de film eens opnieuw moeten zien, want ik heb de indruk dat ze het niet begrepen hebben. Als men op voorhand niet weet hoe je ze moet bestrijden, heeft de mensheid weinig kans op slagen met al hun lawaai. Trouwens men weet uiteindelijk ook niet hoe het allemaal juist begonnen is. De film krijgt door sommigen ook onterecht kritiek op de reacties van de creaturen die op die geluiden afstevenen. Er bestaat nog altijd iets van hoge en lage tonen, frequentie, luid en zacht. Dus bv. die auto die van het bergje komt....op dat moment nog niet zoveel geluid...maar naderhand was er ene toch wel daar hé. Qua spanning en sfeer dus top ! Wat ik wel een minpunt vond was de baby. Kon het niet begrijpen dat je als familie voor dit idee nog zou kiezen (en je hebt al kinderen) in een wereld vol gevaar voor geluid. En dan de komst van een baby ? Conclusie : prachtige film met een originele insteek rondom geluid en spanning waarbij dan ook nog de cast en de beelden pluspunten zijn. Wat wil je nog meer? Een film die bij al sowieso in de top 10 van het jaaroverzicht zal staan. 8,5/10

avatar van Rickyman
Toch een tegenvallende thriller voor mij. Het ziet er allemaal degelijk en prachtig geschoten uit, prima cast en wat een zenuwslopende spannende scenes. Maar helaas te weinig en wordt de speelduur vooral opgevuld met sentimenteel gehuil. Typische rol weer van Emily Blunt, prima actrice hoor maar jammer dat ze zo weinig lacht. De film zag er ook uit als een aflevering van een serie, en had ieigenlijk ook geen begin en eind.
Niet echt mijn stijl.

Kooiman schreef:
Deze recensie: Charles Ancelle's Review of A Quiet Place - IMDb
slaat wat mij betreft de spijker op z'n kop.

Daar kan ik me inderdaad ook volledig bij aansluiten. Heel veel aan deze film is erg tot zeer goed. Maar het op zich sterke basisprincipe zit zo boordevol gaten, dat het simpelweg vervelend is.