Transformers (2007)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Michael Bay
met Shia LaBeouf, Megan Fox en Josh Duhamel

Heel lang geleden was er een oorlog op de planeet Cybertron, tussen de Autobots en de Decepticons. Vele jaren later, op de planeet Aarde, koopt de jonge Sam Witwicky zijn eerste auto en komt tot de ontdekking dat het de Autobot Bumblebee is. Deze is er om Sam te beschermen, aangezien Bumblebee niet de enige Transformer is die op Aarde is gekomen. Ook de Decepticons zijn op Aarde en beginnen het Amerikaanse leger aan te vallen. Als Sam en zijn vriendin Mikaela dan ontdekken dat het leger van plan is zowel de vijandige Decepticons als de vredelievende Autobots te vernietigen, proberen ze een nieuw plan te bedenken om de Decepticons te stoppen.

Te snel bewegende beelden. Vechtpartijen zijn ook te snel. Ontgoochelende film en cast.

top film , schitterend acteer werk van shia labeouf en ja dan hebben we nog megan fox maakte het nog zoveel leuker lol

avatar van Gerlof1378
Jep een echte blockbuster/popcorn film, leuk verhaal, aardige cast en mooie cgi dat wel echt voor een hersenloze filmavond hasta luego.

avatar van Phantasm
Beter dan verwacht, gewoon een geweldige aktiefilm waarin genoeg gebeurd, toppie.

Tarkus schreef:
Ik vind dit een bijzonder geslaagde SF-film.
Prachtige special effects, veel actie om van te smullen en nog een aardig scenario ook.
Het acteerwerk is prima, niet van hoogstaande kwaliteit, maar het kan er best mee door.
Toch leuk dat grote namen als Jon Voight en John Turturro hieraan meewerken, wat betekent dat het toch niet zo'n slecht script zal zijn geweest toen zij het in handen kregen, trouwens, Turturro zorgt voor een komische noot in deze prent en doet dat ook heel aardig.
2u15 minuten, zonder verveling, ik heb aan deze film veel plezier beleefd en kijk al uit naar het vervolg...

Het was dus een wel een tijd geelden dat ik deze film nog eens had gezien.
Ondertussen op de kop kunnen tikken in de Blu-ray versie en bijgevolg eens opnieuw bekeken.
Voor mij blijft deze film goed, puur amusement weliswaar.
Ik heb er opnieuw van genoten en door de Blu-ray versie heeft hij nog meer te bieden, vooral wat het geluid betreft !!
De bedoeling is ze allemaal eens opnieuw te bekijken in het vooruitzicht van deel 5.

avatar van Kondoro0614
Ook deze film reeks moet ik nog eens herzien, op de laatste na. ‘Transformers’ staat al enige tijd hoog in de lijst om eens te herzien, en deze wou ik best graag kijken. Van de week moest ik even met spoed naar de tandarts waarop ik vrij was erna, en dan maar gelijk deze film aangegooid omdat ik op dat moment niet veel meer had te doen. De film is stiekem nog best genieten, hoewel het gewoon continu over de top is, blijft het toch leuk om naar te kijken en hangt er ook een kleine jeugdsentiment aan vast. Ja, ik heb weer prima genoten van de film, zoals ik er eigenlijk al van gewend was.

“Wow! This is the coolest thing I've ever seen! Explosions everywhere! This is easily a hundred times cooler than Armageddon... I swear to God!”

De bovenste quote verklapt niet veel van de film maar, laat maar weer zien waar we heen gaan door Michael Bay aan het roer te zetten van een actie film want die explosies kwamen er wel. Bay zet hier gewoon weer een leuke, goeie film neer en persoonlijk kan ik altijd wel genieten van de beste man zijn films. Transformers is weer typisch zo’n film die bij het eerste deel echt gaaf is, hij voelt nog steeds nieuw en fris aan terwijl de film al wel weer een tijdje mee gaat. Shia LaBeouf speelt een perfecte rol als Sam Witwicky, die ik persoonlijk meer kon waarderen dan Mark Wahlberg die zich later in de film dringt. Tja, Megan Fox.. Daar kun je veel over zeggen, wat is het toch een genot om naar te kijken, prachtige vrouw. Toch vind ik Megan nooit echt geweldig acteren, kan aan mij liggen maar ik word van haar acteerkunsten niet warm of koud dus ook in deze film had ze naar mijn mening geen bijzondere rol. Voor de rest is de cast niet héél breed, Tyrese Gibson komt nog even langs huppelen maar de rest van de cast daar word niet al te veel aandacht aan besteed, of nou ja aan Josh Duhamel nog wel maar dat is ook wel de laatste.

Naar mijn mening volgen we eigenlijk twee korte verhalen die zich later bij elkaar toevoegen. We volgen het verhaal van Shia LaBeouf als Sam Witwicky, en we volgen een deel het verhaal van Josh Duhamel als Captain Lennox. Dit was vooral omdat Shia in aanmerking kwam met bumblebee, één van de transformers. Zo kwam hij er achter dat er iets niet goed zat, en dat de auto kon transformeren naar een robot. Lennox moest vechten tegen een robot, dit was een decepticon die zich voordeed als neergestorte helikopter. Tijdens de aanval op een militaire basis moest Lennox vluchten en dit doet hij met wat meerdere soldaten. Eenmaal vluchtende komen ze erachter dat ze achtervolgd worden, en niet door mensen. De robothelikopter heeft een robot schorpioen vrij gelaten die achter de heren aan gegaan was, ze worden aangevallen en na veel vechten weten ze er van te winnen. Eenmaal gewonnen te hebben valt Lennox een beetje weg, en word LeBeouf wat belangrijker in de film, dit kwam ook meer een deels omdat hij natuurlijk de hoofdrol bevatte maar ook omdat we de autobots vanuit zijn perspectief leerden kennen.

Het verhaal was nog best leuk. We volgen de decepticons en de autobots, de decepticons willen graag het menselijk ras vernietigen en de autobots willen dit uiteraard tegen houden. Het verhaal draait vervolgens om de familie Witwicky waar de opa van Sam ooit een ontdekking heeft gedaan op ‘Megatron’, die kun je eigenlijk beschouwen als de leider van de decepticons. De opa van Sam had toen een bril op die de coördinaten bevat van de plek waar een kubus ligt, met deze kubus kan de decepticons het menselijke ras doen uitsterven. Vevolgens leren we kennis maken met onder andere Optimus Prime, het leidend figuur van de autobtos die samen met Sam en de rest van de autobots de kubus in veiligheid proberen te krijgen.

“My name is Optimus Prime. We are Autonomous Robotic Organisms from the planet Cybertron.”

In het begin van de film zijn de autobots nog wat uit het zicht, en zien we de decepticons bezig met hacken van geheime informatie om zo bij de bril te komen. Wanneer de autobots opgeroepen waren begon het feestje en kwamen de hardere knokpartijen tussen de twee rivaliserende groepen tot stand. Nu was het aan Sam en Optimus Prima (en de rest natuurlijk) de taak om de kubus en het menselijk ras in veiligheid te brengen. Dit gepaarde met veel bombarie, explosies en geweld waardoor je rechtop in de stoel kon gaan zitten. Voor de rest is het verhaal niet zo ontzettend bijzonder en zijn deze woorden een hele compacte samenvatting van de film.

“You A-holes are in trouble now. Gentlemen, I want to introduce you to my friend, Optimus Prime.”

Yep, dan was de film nog best te genieten. Eind goed al goed hebben de autobots de decepticons uitgemoord en lijkt alles weer veilig, tot het vervolg want we gaan gewoon lekker verder. Prima vermaakt met ‘transformers’ en het blijft nog steeds een beetje aanvoelen als een klein jongens film, toen ik onder andere deze film voor het eerst zag, het blijft toch een mooi zicht voor je ogen. De CGI zag er prima aan, en ga zo maar door. De 144 minuten was misschien soms iets te lang maar, daar raasde je vooral op het eind snel door heen.

avatar van Fisico
Blockbusters zijn niet echt mijn favoriete genre, dus vallen meestal ook niet in de smaak. Deze Transformere dus ook niet. Meestal vallen deze soort films door de mand omwille van het lazy script. De zoektocht naar de bril van de oude ontdekkingsreiziger en uiteindelijk die kubus was tenenkrullend. Die kubus, op zich niet meer dan een veredelde schoendoos - qua omvang en qua gewicht - was meer hilarisch dan dat het spannend was.

De autorobots deden nog wel leuke dingen, maar hun stemmen vond ik vrij monotoon. De geforceerde humor sloeg niet echt aan, zeker niet wanneer er autorobots aan te pas kwamen. De actie is typisch Bay, over the top, maar spectaculair. Beetje te snel ook soms zodat je niet alles altijd in overschouwing kon nemen.

Shia LaBeouf deed het verrassend goed en ook Fox is een beauty. Er zat wel een zekere chemie tussen de twee. Zijn poging om haar te versieren of haar mooi in beeld te brengen, was prima uitgevoerd. De andere personages waren wat leeg en clichématig. Dan doel ik vooral op die alwijze vrouwelijke nerd en die drol van sector 7. CGI best ok, inhoudelijk te zwak.

avatar van Shadowed
Ok.

Typisch Bay. Over the top high-budget spektakel. Ook in Transformers dus. Nooit geïnteresseerd geweest in deze franchise geweest, maar wel in Bay als regisseur, en dit is toch wel een van zijn "hoogtepunten". Dat laat hij zien met mooie special effects en bombastische actiesscenes.

De robots zijn natuurlijk erg fraai gedaan, maar dat maakt de film niet meteen een meesterwerk. Bay had ook beter niet kunnen kiezen voor die cliche karakters. Die slimme vrouwelijke persoon, daarvan zie je GELIJK dat dit weer zo'n betweter zal worden die in het begin weggeworpen wordt en later toch maar in overweging wordt genomen.

Ook andere karakters hebben weinig verdieping en is alles wat je eigenlijk over hebt grootste actiescenes, die eigenlijk ook vrij saai zijn tot het laatste uur waar de film veel beter wordt en mooie actiescenes worden neergezet. Vanwege het visuele niveau kan ik het onmogelijk een onvoldoende geven en krijgt het een zesje.

avatar van Chelsea94
Megan Fox is hier toch echt mn girlcrush.