Toy Story 3 (2010)

Animatie / Komedie

geregisseerd door Lee Unkrich
met de stemmen van Tom Hanks, Tim Allen en Joan Cusack

Wanneer Andy gaat studeren en op kamers gaat, komen Woody, Buzz en de rest van hun speelgoedvrienden bij dagopvang Sunnyside terecht. Dit lijkt in eerste instantie een gezellige plek, onder leiding van de vriendelijke speelgoedbeer Lotso. Maar het dagverblijf blijkt helemaal niet zo prettig en dus willen Woody en de rest zo snel mogelijk weg. Dit schijnt echter nog niet zo eenvoudig te zijn...

avatar van Sonygony
Zeker nog steeds een waardig Toy Story film, klasse! Deel 4 komt ook las ik. Ik ben er klaar voor!

avatar van IH88
“So long… partner.”

Toy Story 3 is een ontroerende coming of age film met wederom onze favoriete speelgoed personages Woody, Buzz Lightyear, Jessie, Rex etc. Dit derde deel heeft zoveel herkenbare momenten dat je als kijker op het einde niet anders kan dan met nostalgie en een klein beetje verlangen terugkijken op je eigen jeugd. De film heeft leuke originele vondsten en veel "easter eggs" zodat je bij een tweede of derde kijkbeurt nog steeds nieuwe dingen oppikt die je de eerste keer had gemist.

Andy gaat naar college en moet afscheid nemen van zijn speelgoed. Op het eerste gezicht lijkt het hem weinig te doen en Woody en zijn vrienden belanden dan ook snel in een kinderdagverblijf. Hier beleven ze nieuwe spannende avonturen maar Woody blijft terugverlangen naar Andy. Zij behoren toe aan Andy zo merkt hij op een gegeven moment op. Het avontuur in het kinderdagverblijf zit bomvol met kleurrijke personages en het ziet er allemaal prachtig uit. Ken, Barby, Lotso en Bonnie zijn maar een paar nieuwe personages die ontzettend goed uitgewerkt zijn. Of ze nu grappig zijn of angstaanjagend, ze drukken gelijk hun stempel op het verhaal. Maar Woody, Buzz en hun vrienden blijven natuurlijk het hart van de film en de laatste scene maakt een verpletterende indruk. De combinatie van verdriet om het verlies van een vriend en hoop op een nieuw begin maakt dat deze scene keihard binnenkomt. Toy Story 3 doet je terug verlangen naar je eigen jeugd maar laat ook zien dat niets voor eeuwig is en een nieuw begin best eng kan zijn maar ook bevrijdend kan werken. Een belangrijke en mooie boodschap.

avatar van Antonev
Mijns inziens is Toy Story een reeks die vanaf het eerste deel alleen maar beter geworden is. Deel 1 was schattig en leuk, maar wel redelijk oppervlakkig. Deel 2 en zeker deel 3 gaan verder 'out of the box' en zijn meer dan schattig. Vooral dit deel heeft inhoudelijk heel wat meer te bieden, zeker op het gebied van spanning en beleving. Ook mag er wel even gezegd worden dat het qua details weer super was (zoals bijvoorbeeld het gokspelletje met als inzet de batterijen). Super!

avatar van Flavio
Geslaagd derde deel dat wel een aantal situaties uit de voorgaande delen herkauwt (ze moeten weer eens de weg terug naar huis vinden, en Buzz denkt nu al voor de derde film op rij dat hij een echte space ranger is), maar door de leuke dialogen en geslaagde visuele gags is het nog altijd genietbaar. Toch was alle drie de delen kijken in een tijdbestek van 3 weken iets teveel gevraagd misschien. Mooie afsluiter, en ook zo bedoeld lijkt me- maar lees dat er plannen zijn voor deel 4. Dat lijkt me niet echt nodig maar goed, het zal wel, originalititeit is de laatste jaren sowieso ver te zoeken bij de grote studio's met de eindeloze reeks sequels, prequels en remakes.

Zonder twijfel de beste film uit de reeks; ook na een herzit van 7j (heb de film destijds in cinema gezien, en de voorbije dagen ook de overige delen terug herbekeken). Akkoord, de originaliteit uit deel 1 is er niet meer, maar dat heeft de regisseurs net toegelaten om out of the box te denken met een op eerste zicht niet zo origineel verhaal, maar des te meer uitwerking. De karakters zijn dermate goed uitgewerkt, en de inside jokes goed uitgedacht dat je tegelijkertijd moet lachen maar toch ook niet. Top animatiefilmje!

avatar van Traiannnn
De beste van de 3. Best heftig thema

avatar van Fisico
Het gebeurt niet vaak, maar wanneer je deel 3 op de markt brengt en blijkt dat dit derde deel nóg beter scoort dan de 2 meer dan degelijke voorgaande, dan heb je een toppertje gecreëerd! Best lastig met het reeds gekende concept en toch slagen de makers erin een origineel, amusant en spannend avontuur eraan te breien.

Daar waar deel 2 een beetje stouter werd, gaat men hier helemaal door het lint in het horrorhuis van Sunshine en nog later op de vuilnisbelt. In dit deel staat afwijzing centraal en wat dit kan doen met iemand. Het is een thema dat af en toe terug komt in animatiefilms zoals in The secret life of pets (Huisdiergeheimen) met dat psycho-killerkonijn. Toy Story 3 kent ook zijn nostaligische momenten: de scène tussen Andy en dat meisje was erg aandoenlijk: het is steeds erg fijn als jonge vader om samen met je kinderen te spelen met je oud speelgoed. Soms wou je dat je terug kon gaan naar je kindertijd. Deze film zorgt daar toch een beetje voor ...

De nieuwe personages zijn geweldig. De nieuwe wereld van Sunshine is een openbaring en elk nieuw karaktertje heeft zo zijn kwaliteiten. En ik weet niet hoe het komt, maar die baby vond ik supereng. Beangstigend hoe die babypop tot leven komt, des duivels ... iets te dicht bij de realiteit denk ik, het eens iets anders dan een levend(e) pluchen beest, dino of telefoon.

Woody blijft geweldig en ook de stem van Hanks is hem op het lijf gesneden. Moeilijk om een favoriet karaktertje aan te duiden. Ze zijn allemaal fantastisch en het is net omwille van deze chemie waarom Toy story (3) zo'n succes geworden is, voor zowel jong als oud. Top!

Fantastisch!!! Kijk hem nu voor de tweede keer in korte tijd en wordt alleen maar leuker. Waanzinnig knap bedacht, beduidend donkerder dan zijn voorgangers maar wat een topfilm! Zo knap gedaan, mocht het er van komen, graag een deel 4, ze worden er alleen maar beter op!

avatar van thoyouknow1980
Net zo goed als de voorganger
Alles komt mooi samen in dit 3e deel ook het verhaal vind ik sterk neergezet.
Heerlijk kleurgebruik en een paar leuke vernieuwende karakters.
Maar na zo'n mooi afsluitend einde verwacht ik eigenlijk geen nieuw deel.
en toch komt die er,ben benieuwd...
Dit deel is echter net zo amusant als deel 2,super toffe familie film dus

avatar van Shadowed
Zo!

Aan deel 2 was het thema al aan het doorbreken, maar dit is toch wel een heel andere ode in vergelijking met deel 1 en 2. De film is wat donkerder en angstaanjagender, zelfs volwassenen kunnen hier nog vrij aardig van opkijken.

Coming Of Age vermengt met Toy Story, een goede menging als je het mij betreft. Wat vooral opviel is dat de film soms inderdaad door het lint gaat en misschien vrij angstaanjagend voor kinderen kan zijn. Het huis Sunshine begint onschuldig maar gaat op een gegeven moment een hele andere kant op.

Geslaagd laatste deel, keek hier toch aardig van op. Ook de animatie is sterk verbeterd en zitten er een hoop originele momenten in. Jammer dat er een deel 4 komt, dit was wel een deel waar je niet meer verder op moet gaan.

P.S., ik was deze film samen met een paar jongere kinderen aan het kijken, en die hebben toch wel een emotionele optater van deze film gehad. Zelfs ik stond er soms even van te kijken, dus oppassen met de te jongste, al werkt de film toch wel voor kinderen vanaf 7 jaar zou ik zeggen.