Toy Story 2 (1999)

Familie / Animatie

geregisseerd door Ash Brannon, John Lasseter en Lee Unkrich
met de stemmen van Tom Hanks, Tim Allen en Joan Cusack

Cowboy-pop Woody en speelgoed-astronaut Buzz zijn terug. Woody blijkt veel geld waard te zijn als verzamelobject, en wordt gestolen door een speelgoedverzamelaar. Buzz en het andere speelgoed van de jonge Andy proberen hem te redden.

avatar van rcuppen79
Leuk vervolg op Toy Story 1. Het verhaal vond ik ditmaal iets vlotter verteld en de humor blijft leuk (hoewel ze die Star Wars referenties wat mij betreft weg hadden mogen laten). Op animatiegebied vond ik deze film wel een stap terug ten aanzien van A Bug's Life, maar voor de rest is dit een prima animatiefilm.

Voor mij nog een tikje beter dan deel 1, vooral omdat ik het verhaal leuker vond. De bloopers waren ook echt geweldig grappig!

avatar van tattoobob
Niet de leukste van de drie maar zeker wel vermakelijk.De animaties zien er redelijk uit...tis natuurlijk al een film van wat jaartjes oud.Ik moet zeggen dat ik deze wel beter vind als het eerste deel.

avatar van Silboo
wederom een knap staaltje film en dan ook de humor erin heerlijk leuke film

avatar van Kondoro0614
Toy Story 2

Erg leuk vervolg van de Toy Story reeks. Alleen was het wel de minste van de drie. Kwa humor zit het gewoon goed en je vermaakt je erg. Ook hier gaan mijn gedachtes terug naar mijn eigen jeugd. Het verhaal van de films is leuk bedacht en het concept net zoals bij het eerste en derde deel zijn leuk. Niks anders dan leuk. Zeker ook deze even kijken.

avatar van Daan258
Ook na jaren weer het tweede deel bekeken, en ook dit deel blijft fantastisch.
Ietjes minder als het vorige deel, maar nog steeds een 3,5*

Heerlijk vermaak.
Op naar deeltje 3.

avatar van Sonygony
Blijft geweldig!!

avatar van SmackItUp
Hier vroeger ontzettend vaak een videoband van gekeken. Uiteraard zijn dergelijke films mooier wanneer je nog klein bent, maar de sfeer in deze film blijft heerlijk.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aardig vervolg waarin de animatie er t.o.v. deel één een stuk op vooruit gegaan is, en dan met name van de mensen en omgevingen. Maar qua verhaal vond ik het wel minder, die chickengast vond ik nogal vervelend, en de nieuwe westernvriendjes van Woody vond ik ook minder geslaagd- zo'n schattig paardje is al snel een Disney-lieveling maar doet feitelijk weinig anders dan grappig uit zn ogen kijken. Ik vind de toys uit het orineel, die gelukkig ook in dit deel van de partij zijn, een stuk grappiger.

Ook is deel 2 (uiteraard) minder origineel. Een aantal verwijzingen naar bekende films waarbij sommigen beter uit de verf komen dan anderen- de Buzz vs Zurg scene was wel heel erg een open deur en daardoor ook té makkelijk scoren. Ook nogal gemakzuchtig om het liedje uit deel 1 te recyclen op het eind.

Film wil dus soms te veel pleasen, wat natuurlijk Disney eigen is, maar kent gelukkig nog genoeg leuke en scherpere momenten- waaronder ook zeker de 'bloopers' op het eind.

Leuke start met zinspeling op Star Wars (ruimte, Darth Vader ademhaling, ...), en voor de rest een meer dan degelijk vervolg op de eerste film. De extra personages vind ik deze film wel iets minder catchy, maar het collectief, en de met oog voor detail uitwerking zorgt ervoor dat deze zeker niet moet onderdoen voor zijn voorganger. Ook hier 3.5* dus

avatar van Fisico
Mooi vervolg op het al meer dan geslaagde eerste deel. Ondanks het bestaande concept nog steeds die spitsvondigheid en fijne humor. Hier en daar erg leuke verwijzingen naar andere films zoals Star wars en Jurassic Park (achtervolgende T-Rex). Ook voor mij net iets mindere nieuwe personages, de mijnwerker bijvoorbeeld vond ik maar irritant. De cowgirl iets te schreeuwerig. De reeds gekende personages blijven geweldig en vullen elkaar goed aan. Hier ook weer de rode draad van vriendschap ondanks verschillende meningen.

Het minste deel van de drie, maar dat zou toch te veel afbreuk doen aan het geheel. Toy Story 2 blijft erg vermakelijk, zeker mijn kinderen bleven erg geïntrigeerd kijken en gelukkig verklapte ik niet dat er nog een derde deel was of ik werd beschuldigd van het aanzetten tot bingewatchen op jonge kinderen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Toy Story is fantastisch, maar ik heb altijd het vervolg nóg leuker gevonden. Toy Story 2 heeft alle positieve elementen van de eerste film (en dat zijn er veel), maar is daarnaast nog iets scherper, vlotter, grappiger en spectaculairder. Er is geen sprake van een herhalingsoefening, de film borduurt slim verder op de personages en hun banden en introduceert een paar intrigerende nieuwe elementen, waaronder schurk Wayne Knight. Alles loopt en praktisch alles werkt. Toy Story 2 is zo’n ultieme film die ik elk moment van de dag kan opzetten en ‘m zonder enig probleem uitkijk. Pixar heeft veel moois gemaakt sinds Toy Story 2, maar niets meer van dit niveau. En dan na te gaan dat dit bijna een straight-to-video vervolg zou worden.

4,5 sterren.

avatar van IH88
“You never forget kids like Emily, or Andy, but they forget you.”

Uitstekend tweede Toy Story avontuur. Al ons favoriete speelgoed is weer terug, en het is altijd een feest om weer terug te gaan naar deze wereld. Buzz, Woody, Potato Head, Rex, Hamm etc. Het is allemaal animatie en speelgoed, maar het blijft ontzettend knap dat het allemaal levensecht aanvoelt. Complimenten voor de makers en de stemacteurs. Het verhaal (Woody wordt ontvoerd) zit goed in elkaar, en het is weer een vermakelijk avontuur. Met Jessie the Cowgirl (Joan Cusack) heeft de film ook een geweldig nieuw personage, en het geflirt met Buzz gaat in het derde avontuur lekker door.

avatar van thoyouknow1980
Zo doe je dat dus
Hier slaat men de spijker recht op zijn kop,stukken beter dan de eerste film.
Vooral de humor is geweldig ik heb regelmatig hardop moeten lachen,kijk vooral die aftiteling
De beelden zijn verder super mooi gemaakt,en het verhaal is ook boeiend genoeg.
En wat tof dat ik zoveel speelgoed van uit mijn eigen jeugd terug zie,nostalgasme alom

avatar van Shadowed
Minder.

De magie is er in deel 2 weer wat af. De animatie is misschien wel wat vooruit gegaan, het verhaal zelf is simpelweg wat minder leuk om te volgen. Al worden er weer een aantal karakters op vrij leuke wijze geïntroduceerd.

Inderdaad zoals sommige al aangeven, deze films zijn het leukst als je nog kind bent. Als je ouder bent is de magie er wel af, maar heb je nog steeds een best redelijk resultaat. Zo bewijst Deel 2 van de reeks ook nog prima in staat te zijn om te blijven vermaken.

Wat minder dan deel 1, maar ja, zo gaat dat meestal he.

avatar van Metalfist
Alright, off you go, then

De herziening van de eerste Toy Story een goede maand geleden was me goed bevallen. Meer zelfs, hij was nog beter dan ik mij herinnerde en ik was dan ook oprecht benieuwd naar dit tweede deel. Er waren me nog flarden bijgebleven zoals Zurg en Mrs. Potato Head, maar de grote verhaallijn was ik kwijtgeraakt. Zo'n sequel op een ietwat onverwacht succes is altijd gevaarlijk en het was dan maar te hopen dat Pixar en co hun 4 jaar tijd tussen beide films nuttig besteed hadden.

Blijkbaar zijn er wel wat problemen geweest met de productie doordat een medewerker nagenoeg de volledige film gewist had en dat dat de backups ook corrupt waren waardoor ze praktisch volledig opnieuw moesten beginnen. Gelukkig was er nog een medewerkster die een lokale kopie thuis had rondslingeren en dat is een grote meevaller, want Toy Story 2 is gewoon een degelijke sequel. Wel iets minder van niveau dan zijn voorganger en dat is naar mijn gevoel vooral te wijten aan 2 zaken: de muziek die nu helemaal niet tot zijn recht komt (laten we gewoon maar "You've got a friend in me" recycleren...) en de te voor de hand liggende Star Wars referenties. Zo'n scène met Buzz 2 & Zurg en de bekende "I'm your father" quote voelt echt te geforceerd aan. Zonde, want voor de rest is hier echt wel over nagedacht waardoor dit niet aanvoelt als een herhaling van zetten uit de voorganger. De klassieke personages krijgen allemaal nog hun screentime en worden zelfs nog wat verder uitgediept, maar ook nieuwkomers worden netjes geïntroduceerd en weten zich perfect staande te houden.

De animatie is er in die 4 jaar wel serieus op vooruit gegaan precies. Ondertussen toch ook alweer een film die dit jaar 20 kaarsjes mag uitblazen, maar het verschil met zijn voorganger is duidelijk te merken. Qua cast blijft dit toch ook wel weer om van te smullen. De grote namen uit de voorganger komen terug (Tom Hanks, Tim Allen, Don Rickles, Jim Varney, etc) maar er zijn natuurlijk ook een paar nieuwe gezichten/stemmen waarvan eentje de immer geweldige Kelsey Grammer is. Groot Frasier fan hier en zijn stem past perfect bij Stinky Pete. Verder toch ook altijd fijn om te zien hoeveel werk ze bij Pixar in de referenties steken. Flarden van hun eigen kortfilms tijdens het televisie zappen voor Hamm, Geri uit Geri's Game (een Pixar short) die een kleine bijrol heeft, de Jurassic Park knipoog, ... Het zijn zaken die je als kind hoogstwaarschijnlijk mist, maar als volwassene is het altijd wel leuk om te spotten.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit Toy Story 3 heb gezien maar afgaand op het algemeen gemiddelde moet dat wel de moeite zijn. Binnenkort maar eens achter gaan, want ik denk dat er gerust nog wel een avontuurtje van Woody, Buzz en hun kompanen bij kan in mijn filmcollectie. Zolang dezelfde kwaliteit wordt behouden natuurlijk en dat kan volgens mij enkel maar door onder andere dezelfde cast te gebruiken, maar aangezien er meer dan 10 jaar tussen deel 2 en 3 zit.. We zullen zien!

avatar van Ajax&Litmanen1
Nog maar even en Toy Story 4 draait eindelijk in de bios en om die reden ben ik de eerdere delen nog eens aan het bekijken. Toy Story 1 was erg sterk, al had de film wel een paar verbeterpunten. Een hoop zijn er weggewerkt in deze opvolger. Dan kan je denken aan meer afwisseling in de locaties, meer humor en wat meer diepgang en emotie in het verhaal. De band tussen Woody en Buzz wordt steeds sterker en dat was best leuk om te zien. Visueel is het ook weer net wat scherper, gevulder en gedetailleerder in mijn ogen. Het komt niet zo heel vaak voor dat een opvolger het origineel overtreft, maar het is Toy Story 2 gelukt.
Wel een kleine verlaging van 4,5 naar 4 sterren.

avatar van Basto
Wat is het toch een tyfus bedrijf en wat leven we toch in treurige tijden. Nog even en elke vorm van humor wordt volledig verboden.

Disney verwijdert grap over oneerbaar voorstel aan Barbies uit ‘Toy Story 2’ - NRC