Toy Story 4 (2019)

Animatie / Familie

geregisseerd door Josh Cooley
met de stemmen van Tom Hanks, Tim Allen en Annie Potts

Andy is inmiddels te oud voor speelgoed en heeft zijn collectie gegeven aan de 4-jarige Bonnie die steeds minder met cowboy Woody speelt. Wanneer ze tijdens haar kennismakingsdag een poppetje maakt van een plastic vorkje en afval, heeft ze een nieuwe favoriete pop: Forky. Die begrijpt echter niet wat hij moet doen en tijdens een familiereisje verdwijnt hij spoorloos. Woody, die weet hoe belangrijk Forky is voor Bonnie, besluit alles op alles te zetten om Forky terug te brengen. Daarvoor moet hij zijn weg zien te vinden in een voor hem onbekende wereld vol spannende avonturen en verrassende ontmoetingen.

avatar van Macmanus
Vanilla.

Ik weet het niet helemaal met Pixar meer. Het is technisch allemaal ontzettend knap maar het is qua flow en scenario allemaal zo vanilla. Het voelt ook allemaal zo slap. Bo Peep die dan een zelfstandige powerfull woman is geworden. Het is allemaal weer zo opzichtig. Daarbij vond ik die pop die zijn voice box wil ook wel wat armoedig allemaal. Toch een heel groot deel van de film zitten we weer te kijken naar een evil pop en Woody en zijn vriendjes. Dat zij uiteindelijk toch niet zo evil is doet daar niet veel aan af.

Ik ben nog niet zo cynisch dat ik het helemaal niet leuk vind om te volgen. Maar ik vind het verschil tussen Pixar en bijv. Illumination niet zo groot meer.

3 sterren.

avatar van John Milton
Macmanus schreef:
Illumination ga ik vermoedelijk niet meer kijken zo matig, maar hier kon ik toch echt (wéér) heel erg van genieten. Grappig hoe dat kan verschillen, ik vind daar nog een wereld van passie en kunde tussen zitten.

avatar van Macmanus
Technisch nog wel een riant verschil maar scenario wise valt het mee. Pixar speelt het wat slimmer, door de focus bij de hoofdpersonage te houden en net te doen alsof het wat te melden heeft over loslaten van je lot enzo. Maar als je echt kijkt gaat meeste tijd gewoon naar redden forky en wat Toys die van hot naar her rennen. Precies wat de meeste animaties uit de US doen. Kleurrijke pret.

avatar van clubsport
Ajax&Litmanen1 schreef:
You’re Bonnie’s toy. You are going to help create happy memories that will last for the rest of her life.

Toy Story 4 doet namelijk een aantal dingen anders. De focus ligt niet meer volledig op Wood & Buzz + de overige speelgoedfiguren die me al drie delen erg goed hebben vermaakt. Woody speelt nog wel de hoofdrol, maar de rest van de screentijd gaat grotendeels naar schapenhoedster Bo Peep en naar nieuwkomer Forky. Beiden konden me niet bekoren. Bo Peep zat natuurlijk al wel in de eerdere delen, maar slechts als bijrolletje. Ze was gewoon een lief meisje in een schattige jurk. Maar we leven nu in 2019 en dan ben je schijnbaar als bedrijf verplicht, zeker als je onder Disney werkt, om van een vrouw een powervrouw te maken. Bo Peep draagt nu een broekpak, is nu stoer en is een zelfverzekerde vrouw. Dat geneuzel komt me echt de strot uit, dat is een hele ergerlijke trend.

Je haalt me de woorden uit mijn mond , Bo peep moest als geforceerd powervrouw personage de reddingsactie leiden terwijl woody onzeker niet wetend wat te doen haar volgde
Het deed me denken aan de rey finn vlucht scene naar de millenium falcon in the force awakens .

ik vraag me sterk af of ze nu de traditionele rollen anno nu vermijden uit angst voor backlash .

Verder oogt het verhaal wat overbodig het lijkt een beetje een herhaling van zetten ( wel goed verteld )
met verder fraaie animaties ( de kermis en de antiek shop waren mooie blikvangers ) .
deel 3 was wat mij betreft een mooie afsluiter en deze voelt wat overbodig aan .

Weer een geweldig deel uit een geweldige filmreeks!

avatar van HarmJanStegenga
Vond 't niet zo geweldig. Deel 3 blijft echt de allerbeste. Ondanks dat dit 4e deel echt supermooi geanimeerd is en qua film verder ook best wel vermakelijk is, valt er genoeg op o.a. het scenario aan te merken. Forky is sowieso gewoon een slappe kutvork die dit podium niet verdient.

avatar van Thomas83
Wat mij betreft werd de serie perfect afgerond met de derde film en was een vierde film echt niet zo nodig. Toch had ik weer zin in, want de Toy Story-films zijn echt de paradepaardjes van Pixar. Alleen Monsters, Inc haalt hetzelfde niveau. Het knappe is dat iedere nieuwe Toy Story dichtbij het origineel blijft en met net genoeg nieuwe ideeën komt om een nieuwe film te rechtvaardigen. Ook voor Toy Story 4 gaat dit weer op.

Zo grappig of ontroerend als de derde film wordt deze misschien niet, maar het is allemaal wel weer echt leuk uitgewerkt, me een prettig melancholische toon. Formulewerk op zijn best. Forky is goed gecast en echt hilarisch in het begin. Ducky en Bunny zijn leuke sidekicks die niet meer scènes dan nodig krijgen. Wat betreft de stemacteurs en animatie is Toy Story 4 ook weer zo'n beetje het beste wat de industrie te bieden heeft.

De schrijvers weten zich ook in kinderen en hun ouders te verplaatsen en je te raken met bitterzoete momentjes, hoe afgezaagd ze feitelijk ook zijn. Het is nog altijd welgemeend. En laten we eerlijk zijn: als je personages zo leuk zijn en je ook nog zulke leuke locaties, actie en een prettig hoog tempo hebt te bieden dan kom je al een heel eind.

In tegenstelling tot anderen heb ik overigens totaal geen probleem met de wat geforceerde sterke vrouwenrollen. Juist in een film als deze is dat wel op zijn plaats lijkt mij. Veel meer dan in bijvoorbeeld een nieuwe Ghostbusters-film. 4.0*.

avatar van james_cameron
Grotendeels overbodig maar over de hele linie genomen wel zeer onderhoudend vierde deel van de ultieme Pixar-franchise, begonnen in 1995. Meer van hetzelfde, maar hetzelfde betekent in dit geval gelukkig wel veel leuke grappen en een vlot tempo. De animatie is (uiteraard) van hoog niveau, net als de stemmencast, met ditmaal leuke bijrolletjes van oa Jordan Peele en Keanu Reeves. En het nieuwe personage Forky is helemaal geweldig. Getuige het einde lijkt de koek nu wel op te zijn, zodat we dit prettige toetje maar moeten koesteren.

avatar van Kondoro0614
“I am not a toy, I was made for soups, salads, maybe chili, and then the trash. Freedom!”

Ah, de ‘Toy Story’ reeks. Waarschijnlijk wel mijn favoriete animatieserie die er op het moment is, puur door het ontzettend hoge jeugdsentiment wat vooral de eerste twee delen met zich mee brengen. Ik was verslaafd aan deze films, heb ze heel vaak gezien maar tot op de dag blijft het me niet vervelen. Ook dit vierde deel komt ontzettend leuk uit de kast, maar helaas kan het voor mij niet meer dat leuke gevoel geven als hiervoor maar misschien komt dat wel omdat ik nu ook wat ouder ben. Desalniettemin is het feel-good gehalte heel erg hoog en heb ik me eigenlijk nergens verveeld.

Op de dag van vandaag kijk ik eigenlijk nog zelden zulke animatiefilms. Ik had altijd gedacht dat ik ze wel zou blijven kijken maar mijn interesse is toch ergens anders. Echter, voor vervolg delen van oude films die ik vooral in mijn jeugd heb gezien maak ik graag een uitzondering. Ook bij dit vierde deel, waar ik mij ontzettend goed mee vermaakt heb. Dit keer dan wel in het Engels met Nederlandse ondertiteling, dat was wel even wennen maar de stemacteurs deden het prima met o.a. Tom Hanks.

Het vierde deel is leuk maar geen spektakel. We volgen de speelgoed tijdens de eerste lessen van Bonnie op de kleuterschool. Ze heeft daar nieuw speelgoed gemaakt genaamd ‘Forky’ en dat is op het moment haar lieveling speelgoed. Echter wil dit figuur constant terug naar de afvalbak en Woody moet hem zien te stoppen. Dankzij deze taferelen komen ze in allerlei situaties terecht en moeten ze wederom samen werken om alles vlekkeloos te laten verlopen.

Leuke film, maar het was nergens heel erg lastig om te volgen. De animatie zag er strak uit, en ik heb me waanzinnig vermaakt. Dit is dan ook de laatste film voor de oktobermaand waar ik alleen maar horrorfilms in wil kijken, dus ik zeg een prima afsluiter zo.

avatar van limelight73
Ik kan hier toch wel van genieten hoor.

avatar van Corcicus
Minder dan het derde deel, maar toch nog behoorlijk vermakelijk. Afscheid nemen vormde wederom het voornaamste thema in deze Toy Story, maar er is ook veel te genieten. Forky vond ik nu niet bepaald een aangenaam personage en zijn zoektocht naar de vuilnisbak begon naderhand ook wel wat te vervelen, maar de overige karakters maken dat wel goed.

Opnieuw een mooi einde. Maar dat had Toy Story 3, en nog veel beter. Ik vond de film goed, en het zat goed in elkaar. Maar je merkt toch echt dat ze dit aan het uitmelken zijn. Toy Story 3 had echt het beste einde, en hoe zeer ze ook proberen. Ze komen er niet bij. Genoten, gelachen en soms een traantje gelaten, maar nu hoop ik toch echt dat de bende niet meer terugkomt.

avatar van Edogulio
Ducky and Bunny zijn hillarisch hopelijk volgt er een spin-off.

avatar van SouthamptonFC
Wat een leuke film met een nieuwe held Forkie.

avatar van Woland
Ik had zin om simpel geamuseerd te worden. Geen gecompliceerd gedoe, gewoon een vermakelijke film. En mede in het kader van de aankomende jaarlijst ben ik voor een veilige keuze gegaan - de eerste drie Toy Story-films bevielen alle drie uitstekend, en hoewel het verhaal van die films redelijk afgerond leek te zijn, leek me dit alsnog een solide optie. Dacht ik.

Tja, misschien word ik een oude zeur, en ik zie John Milton al aankomen met z'n hooivork, maar ik vond hier vrij weinig aan. Er wordt weinig nieuwe grond betreden, met wat dezelfde mijmeringen over de zin van het leven, eenzaamheid en achtergelaten worden (en waar je schijnbaar een epistel over existentialisme op kan baseren ), maar dat was ook al voldoende duidelijk in de eerste drie films. Maar goed, daar gaat het ook niet echt om bij een film als dit, Toy Story 4 had moeten vermaken. En daar gaat het ook faliekant mis. We zien precies dezelfde soort situaties met dezelfde soort karakters, met dezelfde soort grappen, maar dan een beetje flauwer. De nieuwe karakters bevallen ook niet allemaal. Ducky en Bunny waren nog wel oké, Bo (niet nieuw, wel veel prominenter aanwezig) is niks anders dan een vrouwelijke Woody; de booswicht-pop en haar Magic-achtige helpertjes zijn weer een herhaling van zetten, en met name Forky bleek een drol van een karakter. De animatie van Toy Story is verder prima verzorgd, dat dan nog wel, maar daarbuiten was het meer van hetzelfde qua verhaal, grappen en situaties, maar dan van een niveautje minder en met irritantere karakters. Ze hadden wel een film eerder mogen stoppen.

avatar van John Milton
Pek en veren!

avatar van limelight73
HarmJanStegenga schreef:

Forky rules.

avatar van Manniqueen.of.Depression
Naar mijn idee is het nu wel klaar. Voor kinderen wel weer leuk want kinderen kijken niet verder maar ik vond het maar weer allemaal van hetzelfde.

TMP
Op zich voegt deze film weinig toe aan de Toy Story reeks. Het eind doet vermoeden dat dit het sluitstuk is en dat is ook prima. Het verhaal is ook wel verteld en hier zit niet veel nieuws in. Wat dat betreft was het goede derde deel een betere afsluiter geweest. Het is overigens geen slechte film en het kijkt best aardig weg. De animatie is ook in orde. Er is echter niks bijzonders aan en het nieuwe personage Forky heeft echt nauwelijks inhoud.

avatar van rcuppen79
Pixar en vervolgfilms. Het is een beetje een ongelukkige combinatie. Oké, commercieel gezien natuurlijk niet want die vervolgen brengen bakken met geld op, maar op artistiek niveau komen ze vaak nog niet in de buurt van het origineel. De Cars-reeks, Incredibles 2 en Finding Dory waren stuk voor stuk middelmatige films die weinig nieuws te bieden hadden.

De uitzondering op die regel was nog wel de Toy Story-reeks. Stuk voor stuk prima films, die qua niveau niet onderdoen voor elkaar en misschien nog altijd wel het beste zijn wat de Pixar-studio te bieden heeft. Toy Story 3 was zo'n beetje het beste sluitstuk van welke trilogie dan ook en had een perfect einde, maar helaas kiest Pixar er dan toch weer voor om 9 jaar later er nog een vierde deel uit te poepen (waarschijnlijk om commerciële redenen). En helaas lijdt deze 4e film aan hetzelfde euvel als de vervolgfilms uit de andere reeksen.

Het verhaal is flinterdun en bepaalde scènes (zoals de reddingscène van Forky uit de antiekwinkel) worden veel te lang uitgerekt. De rol van Buzz Lightyear is ditmaal erg beperkt en dat is jammer, want hij blijft het leukste personage uit de reeks. De bijfiguren zijn ook niet bijster interessant. Wat rest is de prima animatie, maar dat mag je tegenwoordig ook wel als minste verwachten bij een Pixar-film. Alleen aan het einde laat de film nog iets van zijn vroegere briljantie zien. Voor de rest is dit in mijn ogen een compleet overbodig vervolg,

avatar van IH88
“She'll be okay. Bonnie will be okay.”

Uitstekend vierde Toy Story avontuur. Woody, Buzz, Jessie, Bo Peep, Rex, Mr. en Mrs. Potato Head etc. Ze zijn allemaal terug, maar de focus in deze vierde film ligt echt op Woody en zijn identiteitscrisis. Hij behoort niet meer tot Bonnie’s favoriete speelgoed, maar de trouwe Woody wil ook niet zomaar weglopen.

Forky is een geweldige toevoeging, en de grotere rol voor Bo Peep pakt ook uitstekend uit. Bo Peep is stoer, zelfverzekerdheid en wat cynisch, en de band tussen haar en Woody vormt het hart van dit vierde avontuur. Visueel ziet het er allemaal weer schitterend uit, en ook de combinatie tussen humor, actie en sentimentaliteit werkt perfect. De film moet even op gang komen, maar tegen het einde zit je toch weer met een brok je in keel naar het “afscheid” tussen Woody en Buzz, Jessie en de anderen te kijken. Woody kiest voor het avontuur met Bo Peep, en geef hem eens ongelijk.