Toy Story 4 (2019)

Animatie / Familie

geregisseerd door Josh Cooley
met de stemmen van Tom Hanks, Tim Allen en Annie Potts

Andy is inmiddels te oud voor speelgoed en heeft zijn collectie gegeven aan de 4-jarige Bonnie die steeds minder met cowboy Woody speelt. Wanneer ze tijdens haar kennismakingsdag een poppetje maakt van een plastic vorkje en afval, heeft ze een nieuwe favoriete pop: Forky. Die begrijpt echter niet wat hij moet doen en tijdens een familiereisje verdwijnt hij spoorloos. Woody, die weet hoe belangrijk Forky is voor Bonnie, besluit alles op alles te zetten om Forky terug te brengen. Daarvoor moet hij zijn weg zien te vinden in een voor hem onbekende wereld vol spannende avonturen en verrassende ontmoetingen.

avatar van MovieHolic
Toch nog steeds erg leuk, persoonlijk vond ik deze samen met Toy Story 3 het leukst.

avatar van jipt
De film ziet er ontegenzeggelijk prachtig uit. Daarnaast zitten er ook een aantal leuke grappen in. Helaas schiet het scenario wat te kort, zitten er onnodig veel (nieuwe) personages in en teert het einde op vals sentiment. Dat is misschien leuk voor kinderen, maar als volwassene kon ik er wat minder mee. Dan vond ik deel 3 toch een stuk leuker.

kleine 2,5*

avatar van jipt
Ik geef hem er 0,5* bij. De prachtige animatie blijft toch wel in mn geheugen hangen. Ik hoop snel meer van zoiets te zien. 3* dus.

avatar van Black Math
Ik ben sowieso niet echt fan van het Toy Story universum, maar dit is wel met afstand de slechtste film, ondanks dat de film technisch minstens zo sterk is als de voorganger. Het wringt vooral wat het plot betreft, wat voor mijn gevoel van de hak op de tak springt. Het springt letterlijk alle kanten op. Het verhaal was overigens wel af met de voorganger en dan voelt dit vervolg sowieso heel erg geforceerd aan.

Het is ook allemaal een stuk minder charmant. Elke film had tot nu toe wel een speeltje dat je of deed denken aan je eigen jeugd of omdat het er erg schattig uitzag. Forky hier is wel het meest imbeciele speeltje en ik vind het maar moeilijk te geloven dat het meisje in de film zich er zo aan hecht gezien al het andere prachtige speelgoed dat ze heeft. Verder geen Totoro in deze film, terwijl sidekicks Bunny en Ducky zo ongeveer de meest irritante personages ooit in een Toy Story film moeten zijn. Bo wordt hier als feministisch rolmodel neergezet, maar daar heb ik me overigens niet aan gestoord. Dàt was nu een aspect dat niet te geforceerd op me over kwam, maar de rest ...

Een halfje bovenop het minimum voor de technische aspecten, maar voor de rest is dit net als Bonnies favoriete speeltje in deze film gewoon trash. 1*.