Toy Story (1995)

Animatie / Familie

geregisseerd door John Lasseter
met de stemmen van Tom Hanks, Tim Allen en Don Rickles

Cowboy Woody is al jaren het favoriete speelgoed van Andy. Wanneer de jongen voor zijn verjaardag de blitse astronautenpop Buzz Lightyear krijgt, wordt Woody naar de achtergrond verdrongen. De twee stukken speelgoed wedijveren om de gunst van de jongen en zetten door hun geruzie de hele kinderkamer in rep en roer. Als Buzz door toedoen van Woody uit het raam valt, krijgt Woody hiervan de schuld van de rest van het speelgoed. Hij gaat naar buiten om Buzz proberen te redden.

stijntjeee4 schreef:
In deze film vind ik de computeranimatie slecht, maarja van een film uit 1995 kun je ook niet de animatie verwachten die we nu hebben

Alle computer animatie is slecht . En hoe verder je terug gaat naar de 80's hoe beter de animatie is. Met als toppunt The Black Cauldron. The Black Cauldron Trailer

avatar van stijntjeee4
baspls schreef:

Maar dit was voor de filmindustrie ook een nieuwe techniek, bij The Black Cauldron is het inderdaad veel beter maar dat komt ook omdat ze die stijl toen al 50 jaar gebruikten

stijntjeee4 schreef:

Niet helemaal. The Black Cauldron was de eerste film met het APT-process en de eerste animatiefilm met CGI-effecten. Er is meer dan 14 jaar aan gewerkt.

Het is niet zo zeer het spectaculaire verhaal, hoewel het er best mag zijn, maar is het voor mij steeds het samenspel tussen de verschillende speelgoedjes.Meesterlijk gemaakt!

Mee eens!

Korbie
Toy Story is de allereerste Pixar-speelfilm en tevens de eerste volledig computergeanimeerde film. Als animatie is het natuurlijk een echte kinderfilm, maar de film bevat zoveel opmerkelijke intelligentie dat ouderen er waarschijnlijk nog veel meer van genieten. (Ik weet in ieder geval dat ik dat doe). Het script is grappig, de animatie komt driedimensionaal over en bevat schitterende personages die, ondanks dat ze speelgoed zijn, opmerkelijk mensenlijk overkomen en tevens de geweldige stemverlening van Tom Hanks en Tim Allen voor Woody en Buzz Lightyear zorgen ervoor dat Pixar misschien, als debuut, al haar beste film heeft gemaakt.

Korbie schreef:
....zorgen ervoor dat Pixar misschien, als debuut, al haar beste film heeft gemaakt.

Ben ik het helemaal mee eens. Toy Story blijft de beste Pixar.

Korbie
Pixar is sowieso een heel erg goed maker van animatiefilms. Maar ik denk dat ze het niveau van Toy Story inderdaad niet meer gaan overtreffen, hoewel ze daar met sommige films wel mee in de buurt zijn gekomen.

avatar van baspls
Werkelijk Bas, kan je nu echt bij geen enkele animatiefilm hier op MM je waffel even houden als iemand iets post?

Pardon, Doe ik iets verkeerd? Dit is al een maand geleden en ik ben juist positief. Ik irriteer me soms als mensen iets zeggen dat niet klopt. Ik deelde net de zelfde mening als Korbie mag ik dat dan niet ff laten weten? Daar is een forum toch voor? Ik geef tenminste niet de hele tijd kritiek op andere. Maar zo erg als ik bij jou was bij The Black Cauldron kan inderdaad niet. Toch moet je begrijpen dat ik je "vragen" (die stonder er namelijk in) wou beantwoorden.

avatar van Ste*
Had mijn post inmiddels gewist en bij Aristocats neergezet, want ja, ook daar was hij van toepassing.

En jawel, je geeft wel kritiek op andereN. Erg vaak zelfs, als iemand iets negatiefs post bij een van jouw favorieten. Je kan tegenwoordig geen animatiefilm meer openen hier, of jouw geneuzel staat er weer bij. Is niet verboden nee, maar iets minder mag ook wel.

avatar van baspls
Sorry, maar het is ook geen onzin. En ik geef geen kritiek op andere ik geef gewoon aan dat ik het niet of wel met hem eens zijn en soms geef ik dan argumenten bijv:
Daar ben ik het niet mee eens want deze film was weldegelijk zijn tijd vooruit.

Ik doe het niet zo:
Jij bent echt gek dat je zo over films praat, ga lekker in de zandbak spellen

Snap je? Maar ik zal er opletten. Mocht je voortaan zoiets opmerken doe dat in een privébericht a.u.b

Ste* schreef:

Dat maakt toch niet zoveel uit? Ik zie dat Bas 13 is en ik ben al zwaar onder de indruk van heel wat van zijn geposte berichten, recensies en het uiten van zijn meningen over films.

Luister maar niet naar ze hoor, keep up the good work as they say

Ste* schreef:
jouw geneuzel

Kom op, zeg.

avatar van Richard_Voorhees
Jeugdsentiment! Wat heb ik hier vroeger van genoten zeg. En stiekem vind ik het nog steeds een toffe film.

Leuke film, nog steeds lang geleden eens gezien, gisteravond nog een keer bekeken, hij blijft leuk!

avatar van Kondoro0614
Toy Story

Na mijn meningen is dit één van de beste Toy story film die er zijn. Ik vind na deze toy story 3 het leukst!

Woodie is Andy's beste maatje! Ze spelen dag in dag uit samen met z;n tweeën.
Todat Andy jarig is. Bij de verjaardag krijgt de jongen een Buzz lightyear pop van één van zijn vriendjes. Waarnaar Woodie op zei word geschoven.

Woodie pikt dit niet en gaat er alles aan doen om weer nummer 1 te worden..
Na een tijdje is woodie het zo zat en [...]Gooit met behulp van een lamp buzz uit het raam.. Woodie is weer helemaal happy en mag dan mee met andy naar [...]Pizza planet. Maar tijdens de tank stop komt buzz terug en de 2 gaan vechten (wood en buzz). [...] Tijdens dat de 2 in Pizza planet zijn komt hun gemene buurjongen er aan en neemt de 2 mee. Hij wil buzz in de lucht schieten met een vuurpijl dit lukt helaas niet. Maar de verhuiswagen is net weg. En de 2 gaan erachter aan.

5.0 is misschien een beetje te hoog gegrepen maar ik vond hem top!

Groet, Wesley.

avatar van Illmaticly Ill
Tja, jeugdsentiment hè. Als kind zijnde mijn favoriete film, misschien wel 15 keer gezien. Jaartje geleden zag ik 'm weer, na al die jaren, en nog steeds prachtig.

avatar van arno74
Een mooie film, en origineel natuurlijk. Zonder deze hadden we ook nooit van nr. 2 en 3 kunnen genieten. Die twee vond ik iets beter dan deze, wat op zich al veel zegt over de kwaliteit van de hele reeks. Zelden zijn vervolgfilms even goed of zelfs beter. Er zit naar mijn mening meer verhaal, meer personages, en (vanzelfsprekend) betere animaties in de vervolgfilms. Van deze vond ik dat het iets teveel rondom Andy en Buzz bleef hangen waardoor ik het ietsjes minder goed vind dan 2 en 3.

Maar hoe dan ook erg goed en verplichte kost voor iedereen die van goede animaties houdt.

avatar van tattoobob
Leuke animatiefilm uit de 90s...je kan echt zien dat de animatie films van nu er zo veel beter uitzien....maar goed voor die tijd zag deze film er echt geweldig uit.

avatar van rcuppen79
Visueel gezien een mijlpaal in de filmgeschiedenis. De eerste volledig met de computer vervaardigde animatiefilm. Toch vond ik de animatie toendertijd niet zo heel erg spectaculair en als je de film tegenwoordig bekijkt is ze behoorlijk gedateerd.

De humor en de personages daarentegen staan nog altijd als een huis. Met name Buzz Lightyear blijft het leukste personage was Pixar ooit heeft gecreëerd. Daar steekt die saaie Woody maar schril tegen af.

avatar van Silboo
ontzettend leuke film met die nare buurjongen! hij blijft leuk!

avatar van Daan258
Blijft een ontzettend leuk filmpje.
Ondanks dat ik hem al zo vaak heb gezien verveeld hij absoluut niet.
Ik kan me herinneren toen ik nog op de kleuterschool zat dat ik op de woensdagmiddag altijd vroeg thuis kwam van school en 9 van de 10 keer Toy Story uit de kast trok en in de videorecorder deed
Vandaar dat ik ook nog elke scene en elk stukje tekst helemaal uit me hoofd weet.

Al met al een heerlijke filmpje.
Snel deeltje 2 maar is opzetten.

Dikke 3,5*

avatar van Kondoro0614
Toy Story

Voor mij is Toy Story 1 van de beste animatie films die zijn. Wanneer ik aan Toy Story denk of kijk moet ik gelijk denken aan mijn jeugd. Deze films heb ik namelijk dood gekeken (1&2). En wat zijn ze toch vermakelijk. Ook dit geld natuurlijk niet voor iedereen. Mijn nummer 1 animatie film is The Lion King. Maar daarna volgt dan toch Toy Story. Het punt van denken was het bij mij erg, het leek mij wel gaaf altijd als mijn speelgoed ook kon lopen etc. maar goed. Dat kan helaas niet ! Het verhaal van Toy Story vond ik zeer geslaagd, en het concept is uiteraard erg leuk! De soldaatjes heb ik altijd het vetst gevonden van hun allemaal, en dat is het nu nog steeds Dikke pluim en zeker het kijken waard!

5.0* ongetwijfeld.

avatar van LOTR-lover
Uiteraard kijk ik waarschijnlijk te verheerlijkend naar Toy Story, omdat deze film uitkwam toen ik 9 jaar oud was en dit dus een film is die ontzettend veel indruk gemaakt heeft. Ik was helemaal in de ban van Woody en Buzz Lightyear en bleef 's nachts zo lang mogelijk wakker in de hoop dat mijn speelgoed ook zou gaan leven (helaas is dat nooit gebeurd).

Ik ben dus waarschijnlijk bevooroordeeld en kijk niet helemaal objectief naar deze film maar heb me er altijd prima mee vermaakt en vindt de humor nog steeds meer dan geslaagd dus een 4,5* is meer dan verdiend!

9/10 (IMDB)

avatar van Sonygony
1 van me favoriete Disney films (alle toy storys)

Ik ben geen frequente MovieMeter bezoeker, maar bij deze film wil ik toch mijn zegje doen.

Hoewel ik het verschijnen van deze film zelf helemaal niet meer herinner (Toy Story 2 dan weer wel) was ik volgens mijn ouders gebeten door deze bacterie. Ik was pas 3 toen deze film uitkwam. Deze bacterie heeft zich echter ook voortgeplant in mijn volwassen leven, maar dat doet er nu niet toe.

Hetgeen ik hiermee wil duidelijk maken is dat mijn beoordeling van 5 sterren op meer dan enkel de kwaliteit van het verhaal, en de animatie slaat. Dit is de enige film waarbij ik eerlijk kan toegeven dat ik om puur persoonlijke redenen dit altijd al als een van mijn favoriete films heb beschouwd.

Desalniettemin blijft dit een knap staaltje van beide bovengenoemde kwaliteiten. Het verhaal gecombineerd met de verschillende karakters zal altijd ongeëvenaard blijven naar mijn mening. Hoe kan het ook anders. In welke animatiefilm krijg je nog een aardappel verkocht?! Het blijft ook fantastisch hoe de karakters blijven evolueren naarmate je de film (als volwassene) blijft zien.

De soundtrack op zich is al fantastisch. Bedankt Randy Newman! Prachtig gecomponeerde muziek en herkenbare levensliedjes. Ik hoef m'n ogen maar te sluiten en ik zie Buzz indrukwekkend op het bed staan. In België werden de gezongen liedjes gebracht door Arno, waarmee ik de West-Vlaamse provincie deel.

Al deze elementen laten me geen andere keuze dan de volle 5,0* toe te kennen aan de allereerste computergegenereerde langspeelfilm.

avatar van Flavio
Nu, na ruim 20 jaar eindelijk eens gezien, en vond hem wel erg geslaagd. Veel leuke grappen, vooral van de dino en Mr Potatohead, goed tempo, en animatie ziet er nog steeds best goed uit. Alleen in de kamer van Sid zakt het iets in, dat duurde wat lang, om zich tegen het eind weer te herpakken.

Ik dacht trouwens dat George Clooney de stem van Buzz insprak maar dat bleek dus Tim Allen te zijn.

Het hele idee achter Toy Story is zeer goed/slim gedaan, dat vond ik vroeger al, maar nu nog meer. En de animaties zijn ook super mooi. Mijn zoontje van 4 kan er geen genoeg van krijgen en telkens kijk ik (42 jaar) ook weer met hem mee. Ik kan er een lang verhaal van maken, maar de 3 delen krijgen van mij allemaal 5 sterren, en misschien is het laatste deel wel de beste. Ik verwacht dan ook heel veel van deel 4, welke over een jaar of 2 uitkomt.

Voor wie in die tussentijd wil "proeven" van wat er met het speelgoed na deel 3 is gebeurd, of voor diegenen die echt niet meer kunnen wachten, hierbij 2 korte Toy Story-films die je moet zien, ik noem het deel 3.1 en 3.2:
- Toy Story Of Terror!
- Toy Story That Time Forgot

Deze 2 korte films zijn jammer genoeg niet in het Nederlands, ik hoop dat dit ooit nog komt ........

avatar van IH88
“We toys can see EVERYTHING!”

Toy Story heeft zijn leuke momenten, maar haalt niet het niveau van het derde deel of andere animatiefilms. Het derde deel bracht ook echt een emotionele lading met zich mee (Andy die naar College zou gaan) en dat miste ik hier.

Woody ontmoet Buzz en samen met het andere speelgoed beleeft hij avonturen, that’s it. Op het einde van Toy Story 3 zat ik echt met kippenvel op de bank en dat gevoel had ik hier geen moment. Gelukkig is de interactie tussen het speelgoed wel leuk gedaan en je moet de credits geven aan de makers voor hun fantasie en inspiratie. Het ziet er allemaal fantastisch uit.

Wat kan ik nog zeggen over deze zeer bekende animatiefilm van de mannen (en vrouwen) van Pixar. Zeer toegankelijke film, en tegelijkertijd schitterend uitgewerkt, waarbij het verhaal niet wordt geschuwd, en ondersteund met de nodige grollen. Is niet het beste deel van de reeks, maar heeft mijns inziens wel een tijdperk van sterke animatiefilms ingeluid! 3.5*

avatar van wihu61
Ik heb ze alle drie nog eens bekeken en vind ze allemaal bijna even sterk, met talloze geestige vondsten en een prima verhaallijn. Mijn volgorde:
1 Toy Story 3
2 Toy Story 1
3 Toy Story 2

avatar van Fisico
Toy story is en blijft een geweldige nostalgische animatiefilm. Deel 2 en 3 liggen dit weekend ook nog (samen met de kids) op me te wachten. Toy story is grappig en spitsvondig én bevat bovendien een leuk verhaal. Ook het thema en de boodschap die erachter zit spreekt aan, zowel voor volwassenen als voor de kinderen.

De karaktertjes zijn eveneens geweldig. Woody is de grote ster, maar voelt zich bedreigd door nieuwkomer Buzz. De minder goede kantjes komen dan naar boven met alle gevolgen van dien. Gelukkig overwint berouw en vriendschap alle slechte issues. Mijn kinderen genoten van de film en keken vol verbazing naar het ronddartelende speelgoed. Benieuwd of ook zij vanavond stiekem hopen of hun speelgoed tot leven zal komen. In de leefwereld van het speelgoed zijn een aantal belangrijke mijlpalen. In deze film is dit omgaan met nieuw en hipper speelgoed. De andere delen bevatten soortgelijke thema's. Fijn uitgewerkt, mooie boodschap ook rond recycleren en zorg dragen voor je spullen. Mooi!