Toy Story (1995)

Animatie / Familie

geregisseerd door John Lasseter
met de stemmen van Tom Hanks, Tim Allen en Don Rickles

Cowboy Woody is al jaren het favoriete speelgoed van Andy. Wanneer de jongen voor zijn verjaardag de blitse astronautenpop Buzz Lightyear krijgt, wordt Woody naar de achtergrond verdrongen. De twee stukken speelgoed wedijveren om de gunst van de jongen en zetten door hun geruzie de hele kinderkamer in rep en roer. Als Buzz door toedoen van Woody uit het raam valt, krijgt Woody hiervan de schuld van de rest van het speelgoed. Hij gaat naar buiten om Buzz proberen te redden.

Wat kan ik nog zeggen over deze zeer bekende animatiefilm van de mannen (en vrouwen) van Pixar. Zeer toegankelijke film, en tegelijkertijd schitterend uitgewerkt, waarbij het verhaal niet wordt geschuwd, en ondersteund met de nodige grollen. Is niet het beste deel van de reeks, maar heeft mijns inziens wel een tijdperk van sterke animatiefilms ingeluid! 3.5*

avatar van wihu61
Ik heb ze alle drie nog eens bekeken en vind ze allemaal bijna even sterk, met talloze geestige vondsten en een prima verhaallijn. Mijn volgorde:
1 Toy Story 3
2 Toy Story 1
3 Toy Story 2

avatar van Fisico
Toy story is en blijft een geweldige nostalgische animatiefilm. Deel 2 en 3 liggen dit weekend ook nog (samen met de kids) op me te wachten. Toy story is grappig en spitsvondig én bevat bovendien een leuk verhaal. Ook het thema en de boodschap die erachter zit spreekt aan, zowel voor volwassenen als voor de kinderen.

De karaktertjes zijn eveneens geweldig. Woody is de grote ster, maar voelt zich bedreigd door nieuwkomer Buzz. De minder goede kantjes komen dan naar boven met alle gevolgen van dien. Gelukkig overwint berouw en vriendschap alle slechte issues. Mijn kinderen genoten van de film en keken vol verbazing naar het ronddartelende speelgoed. Benieuwd of ook zij vanavond stiekem hopen of hun speelgoed tot leven zal komen. In de leefwereld van het speelgoed zijn een aantal belangrijke mijlpalen. In deze film is dit omgaan met nieuw en hipper speelgoed. De andere delen bevatten soortgelijke thema's. Fijn uitgewerkt, mooie boodschap ook rond recycleren en zorg dragen voor je spullen. Mooi!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Puur jeugdsentiment, waarschijnlijk één van mijn eerste bioscoopervaringen en een film die mij als groot fan van speelgoedpoppetjes altijd erg tot de verbeelding sprak. Maar wat opvalt is dat een film met computereffecten van bijna 25 jaar oud nog zo overeind staat. Uiteraard zijn bepaalde elementen verouderd, maar deze zijn wat mij betreft enkel echt zichtbaar bij de sequenties rondom Scud, de hond van Sid. De hoofdpersonages zijn stuk voor stuk enorm sterk en levendig, met een prima en passende voice-cast, die gelukkig vooral bestaat uit een paar hele sterke komieken. Toy Story is een warm en charmant product, enerzijds met een simpel maar doeltreffend verhaal en anderzijds een enorm hoge grapdichtheid met veel ruimte voor spektakel en avontuur. En dat dit anno 2018 nog werkt als een trein is een hele prestatie!

4,5 sterren.

avatar van PEN15
Eigenlijk heb ik een broertje dood aan CGI animaties, geef mij maar traditioneel / combinatie- (the Iron Giant) of claymation / stopmotion (Coraline, Corpse Bride). Een hele tijd terug heb ik de eerste 28 min van Toy Story III gezien en niet afgekeken. Het verbaast mij hoe de zaken liggen en dat die in de top-250 staat. Ik vermoedde juist dat het deze was. Door die Robot Chicken spoofs onder andere die met "PINKO" ben ik weer een beetje in de verleiding geraakt. Liever geen CGI's (Sausage fest was de laatste verschrikking).

Ik vond het zeer goed op een paar punten na dat het sterker was geweest als al dat speelgoed in hun eigen wereldje bleven. Dat ze ook konden interacteren in onze samenleving door een afgesloten verhuiswagen te ontgrendelen of een tegen een deur duwende hond kunnen tegenhouden vrat een flinke beet uit de fantasy, dat het op die manier zou verklaren waarop speelgoed op mysterieuze wijze opduikt en ouders er met regelmaat naar moeten zoeken geeft namelijk wat om over na te denken. Dat enge vernielde gemodificeerde speelgoed was een briljant idee om oudere kijkers zoet te houden. Het zorgde voor wat koude rillingen.

cgi animations. cgi animations everywhere
toy stories. toy stories everywhere
toch maar eens een keer Toy Story III volledig zien dan..