Toy Story (1995)

Animatie / Familie

geregisseerd door John Lasseter
met de stemmen van Tom Hanks, Tim Allen en Don Rickles

Cowboy Woody is al jaren het favoriete speelgoed van Andy. Wanneer de jongen voor zijn verjaardag de blitse astronautenpop Buzz Lightyear krijgt, wordt Woody naar de achtergrond verdrongen. De twee stukken speelgoed wedijveren om de gunst van de jongen en zetten door hun geruzie de hele kinderkamer in rep en roer. Als Buzz door toedoen van Woody uit het raam valt, krijgt Woody hiervan de schuld van de rest van het speelgoed. Hij gaat naar buiten om Buzz proberen te redden.

Wat kan ik nog zeggen over deze zeer bekende animatiefilm van de mannen (en vrouwen) van Pixar. Zeer toegankelijke film, en tegelijkertijd schitterend uitgewerkt, waarbij het verhaal niet wordt geschuwd, en ondersteund met de nodige grollen. Is niet het beste deel van de reeks, maar heeft mijns inziens wel een tijdperk van sterke animatiefilms ingeluid! 3.5*

avatar van wihu61
Ik heb ze alle drie nog eens bekeken en vind ze allemaal bijna even sterk, met talloze geestige vondsten en een prima verhaallijn. Mijn volgorde:
1 Toy Story 3
2 Toy Story 1
3 Toy Story 2

avatar van Fisico
Toy story is en blijft een geweldige nostalgische animatiefilm. Deel 2 en 3 liggen dit weekend ook nog (samen met de kids) op me te wachten. Toy story is grappig en spitsvondig én bevat bovendien een leuk verhaal. Ook het thema en de boodschap die erachter zit spreekt aan, zowel voor volwassenen als voor de kinderen.

De karaktertjes zijn eveneens geweldig. Woody is de grote ster, maar voelt zich bedreigd door nieuwkomer Buzz. De minder goede kantjes komen dan naar boven met alle gevolgen van dien. Gelukkig overwint berouw en vriendschap alle slechte issues. Mijn kinderen genoten van de film en keken vol verbazing naar het ronddartelende speelgoed. Benieuwd of ook zij vanavond stiekem hopen of hun speelgoed tot leven zal komen. In de leefwereld van het speelgoed zijn een aantal belangrijke mijlpalen. In deze film is dit omgaan met nieuw en hipper speelgoed. De andere delen bevatten soortgelijke thema's. Fijn uitgewerkt, mooie boodschap ook rond recycleren en zorg dragen voor je spullen. Mooi!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Puur jeugdsentiment, waarschijnlijk één van mijn eerste bioscoopervaringen en een film die mij als groot fan van speelgoedpoppetjes altijd erg tot de verbeelding sprak. Maar wat opvalt is dat een film met computereffecten van bijna 25 jaar oud nog zo overeind staat. Uiteraard zijn bepaalde elementen verouderd, maar deze zijn wat mij betreft enkel echt zichtbaar bij de sequenties rondom Scud, de hond van Sid. De hoofdpersonages zijn stuk voor stuk enorm sterk en levendig, met een prima en passende voice-cast, die gelukkig vooral bestaat uit een paar hele sterke komieken. Toy Story is een warm en charmant product, enerzijds met een simpel maar doeltreffend verhaal en anderzijds een enorm hoge grapdichtheid met veel ruimte voor spektakel en avontuur. En dat dit anno 2018 nog werkt als een trein is een hele prestatie!

4,5 sterren.

avatar van PEN15
Eigenlijk heb ik een broertje dood aan CGI animaties, geef mij maar traditioneel / combinatie- (the Iron Giant) of claymation / stopmotion (Coraline, Corpse Bride). Een hele tijd terug heb ik de eerste 28 min van Toy Story III gezien en niet afgekeken. Het verbaast mij hoe de zaken liggen en dat die in de top-250 staat. Ik vermoedde juist dat het deze was. Door die Robot Chicken spoofs onder andere die met "PINKO" ben ik weer een beetje in de verleiding geraakt. Liever geen CGI's (Sausage fest was de laatste verschrikking).

Ik vond het zeer goed op een paar punten na dat het sterker was geweest als al dat speelgoed in hun eigen wereldje bleven. Dat ze ook konden interacteren in onze samenleving door een afgesloten verhuiswagen te ontgrendelen of een tegen een deur duwende hond kunnen tegenhouden vrat een flinke beet uit de fantasy, dat het op die manier zou verklaren waarop speelgoed op mysterieuze wijze opduikt en ouders er met regelmaat naar moeten zoeken geeft namelijk wat om over na te denken. Dat enge vernielde gemodificeerde speelgoed was een briljant idee om oudere kijkers zoet te houden. Het zorgde voor wat koude rillingen.

cgi animations. cgi animations everywhere
toy stories. toy stories everywhere
toch maar eens een keer Toy Story III volledig zien dan..

avatar van thoyouknow1980
Leuk
Hier begint het allemaal voor onze cowboy Woody en zijn vrienden,en dat begin is helaas wat slapjes.
Maar zeker niet slecht en bij vlagen vermakelijk.
Woody zelf vind ik ook een lastig personage om van te houden,hij heeft nogal een vreemd uiterlijk.
Al met al wel een leuke film,die je wel moet zien als je de vervolg films wilt bekijken

avatar van Shadowed
Leuk.

Vroeger was dit mijn favoriete animatie, nu zie je toch wel dat het oud is geworden. De animatie is vrij houterig geworden en niet echt beter geworden. Waarschijnlijk als dit in de remake gaat zal het er veel beter uitzien.

Het verhaal zelf is erg leuk bedacht en ook leuk uitgevoerd. De scenes zijn uiterst vermakelijk en leuk in beeld gebracht. De personages zelf zijn ook vrij lollig, als is die Woody natuurlijk wel wat standaard. Simpel maar oh zo leuk.

Kinderen zullen dit gemakkelijk slikken, volwassenen kunnen er makkelijk naar kijken maar de film is meer naar de eerder genoemde doelgroep gericht.

avatar van Metalfist
This isn't flying, this is falling with style!

In mijn herinnering was Toy Story één van de leukste Pixar films en naar aanleiding van het toekomstige vierde deel alweer, had ik besloten om de reeks nog eens te gaan kijken. Ik verwachtte op voorhand al dat ik een mengelmoes van deel 1 & deel 2 had gemaakt, dus ik was benieuwd naar hoe dit overeind ging blijven staan. Met The Mighty Ducks reeks was dat indertijd wat tegengevallen (alle goede stukken uit de films waren tot één film gekneed in mijn hoofd) en wat blijkt?

Dat is voor Toy Story niet het geval. Er zijn nog altijd stukken die ik mis zoals een Mrs. Potato Head, maar dat zal dan voor de opvolger zijn. Dat neemt gelukkig niet weg dat dit eerste deel een erg leuk filmpje is geworden. Ondertussen ken ik wat meer van de geschiedenis achter de film (de DVD bevat trouwens een interessante making-off met veel archiefmateriaal) en dan kun je dit eigenlijk nog net iets meer waarderen. Animators die schoenen aan een plank nagelen om na te gaan hoe de speelgoedsoldaten zouden moeten bewegen.. Het is een soort detail dat wel wat extra aan de film geeft. Verder is het ook gewoon een enorm goede keuze om dit niet als musical te profileren, maar meer als een buddyfilm. Woody is en blijft een ietwat geniepig personage, al heeft het er op een bepaald moment nog heel wat erger uitgezien blijkbaar, maar de combinatie met Buzz en de andere speelgoedfiguren is goud waard. Slimme zet ook om dit niet continu in de kamer/huis van Andy te laten afspelen, maar ze ook even in de buitenwereld te introduceren. Die scène met al die aliens is geweldig in al zijn eenvoud.

Ondertussen is de film alweer bijna 25 jaar oud en hoewel je dat hier en daar wel merkt, is het indertijd toch een serieus huzarenstukje geweest. De animatie is algemeen gezien nog goed overeind gebleven, maar veel van de kracht zit hem toch ook in de stemmencast. Zo is Tom Hanks de enige die Woody gestalte zou kunnen en mogen geven en heb je een fijne dynamiek met Tim Allen die de rol van Buzz op zich neemt. Ook in de bijrollen veel goeds te ontdekken met onder andere Don Rickles, Jim Varney (Ernest!) en Wallace Shawn die allemaal hun stem komen verlenen aan een speelgoedfiguur. Als er dan toch één minpunt is, dan is het toch de muziek. Vloeken in de kerk waarschijnlijk, maar de soundtrack van Randy Newman is me echt te stroperig.

Als extra op de DVD staat nog een kortfilm genaamd Tin Toy. Naar het schijnt is dat eigenlijk hetgeen waarmee het allemaal is begonnen, binnenkort ook maar eens even opzetten. Ik krijg alvast zin in het tweede deel en al helemaal in de derde film + de 2 kortfilms die ik nooit heb gezien. Zolang de kwaliteit van deze eerste film wordt behouden, dan ga ik nog een leuke tijd tegemoet.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nu Toy Story 4 deze maand eindelijk gaat draaien, is het wel een mooi moment om de oude delen nog eens op te zetten. Grappig genoeg heb ik dit 10 jaar terug voor het laatst gedaan, omdat toen Toy Story 3 bijna ging draaien zag ik. Lekker consequent dus. Over 10 jaar maar weer alles zien voor de release van deel 5?

Ik heb er ieder geval weer van genoten. Althans, het blijft een onderhoudende film, al is de humor wel wat braaf en zijn Woody en Buzz niet enorm interessant. Ik vond de overige leden van de groep een stuk geestiger. Verder valt op dat de film er visueel nog steeds goed uit ziet, 24 jaar na de release. Vooral de personages zien er nog heel netjes uit. De omgevingen en achtergronden ogen wat kaler en simpeler, maar dat mag ook best als je weet dat animatiefilms in 1995 nog heel nieuw waren. Toy Story blijft een mijlpaal, al vind ik de vervolgfilms wel leuker. Dat komt overigens maar zelden voor, dus het zegt ook wel wat over de kwaliteit van de franchise.

Nog altijd blijft die stabiele 3,5* staan. Op naar de andere delen.

avatar van Basto
Ajax&Litmanen1 schreef:

Animatiefilms zijn ongeveer net zo oud als het medium film. Disney had er toen al een heel imperium op gebouwd.... Het is enkel dat Pixar de computer gebruikte in plaats van de kwast.

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Wauw, boeiend. Meen je niet. Vertel me meer. Ik maar denken dat iedereen mijn tekst wel zou begrijpen.

avatar van Basto
Ajax&Litmanen1 schreef:

Je tekst is gewoon feitelijk onjuist. Maar gewoon doen alsof je toch gelijk hebt. Je lijkt Trump wel...

avatar van dutchtuga
A&L doelt natuurlijk op computeranimatie. Zeg dat dan ook gewoon.