Toy Story (1995)

Animatie / Familie

geregisseerd door John Lasseter
met de stemmen van Tom Hanks, Tim Allen en Don Rickles

Cowboy Woody is al jaren het favoriete speelgoed van Andy. Wanneer de jongen voor zijn verjaardag de blitse astronautenpop Buzz Lightyear krijgt, wordt Woody naar de achtergrond verdrongen. De twee stukken speelgoed wedijveren om de gunst van de jongen en zetten door hun geruzie de hele kinderkamer in rep en roer. Als Buzz door toedoen van Woody uit het raam valt, krijgt Woody hiervan de schuld van de rest van het speelgoed. Hij gaat naar buiten om Buzz proberen te redden.

TMP
Aardig Pixar-debuut. De animatie ziet er (zeker voor die tijd) aardig uit. Verhaal is niet echt speciaal, maar verveelt ook niet echt. Enkele details zijn leuk uitgewerkt, maar het geheel is eigenlijk weinig bijzonder. Muziek is zeer teleurstellend, geen leuke soundtrack. Tom Hanks doet het wel erg leuk als Woody, zeer herkenbare stem.

Kanisz
Thomas83 schreef:
Eerlijk gezegd stond me nog maar weinig bij van de film, alleen vaag het principe van de nieuwe concurrent voor Woody in de vorm van Buzz en het avontuur dat er uit voortkwam. Wel wist ik nog goed hoe revolutionair de kwaliteit van de animatie destijds was.

.. recensie...

Ik ben benieuwd naar deel 2 en deel 3. Die zal ik deze week nog kijken. Kan niet wachten.

Precies hoe ik deze herziening ook ervoer! Mooi verwoord. 4*

avatar van pierre18
Als je er niets van verwacht, kan het allemaal meevallen. En hoe. Alhoewel Ik als kind niets van cowboys moest hebben en evenmin van ruimte-poppetjes heeft deze film me geweldig verrast. Het is niet zo zeer het spectaculaire verhaal, hoewel het er best mag zijn, maar is het voor mij steeds het samenspel tussen de verschillende speelgoedjes.Meesterlijk gemaakt!

Erg leuke film. Ben nu al benieuwd naar de vervolgen en dan vooral deel 3. Met afstand het leukste stukje van de film is in de grijpautomaat. Super, die grappige groene poppetjes.

avatar van K. V.
Lang geleden dat 'k deze nog eens had gezien, dus dringend tijd om hem eens her te bekijken. Het is een erg leuke animatiefilm die geschikt is voor jong en oud. Ondanks dat het een van de eerste Pixar films is, ziet hij er nog steeds erg goed uit. De omgevingen zijn wel nog niet zo gedetailleerd, maar het speelgoed zelf zag er erg realistisch uit.
Het verhaal is zeker origineel te noemen en weet de volledige speelduur te boeien. De verschillende personages zijn erg gevarieerd en voegen zeker iets bij aan de film. De stemmen zijn trouwens ook goed gekozen. Ook de muziek was een mooie keuze, al is het vooral het liedje "You've Got A Friend In Me" die er uitspringt.
Leuk om de film nog een terug te zien. Het is geen film die je jaarlijks moet bekijken, maar om de zoveel jaar is hij zeker te pruimen.

avatar van benthe
Ik moet schaamtevol bekennen dat ik deze film nog nooit had gezien, ondanks alle lovend-heid erom heen. Gisteren dus voor het eerst gezien en eerlijk gezegd, hij was niet slecht hoor, viel hij me een beetje tegen. Hij heeft me heel de film door geboeit, hij was leuk, grappig, leuk verhaaltje. Maar je kunt merken dat het een van de eerste animaties was, en daardoor zijn er nu veel interessantere films. Hij was zeker niet vervelend en ik ben ook heel benieuwd naar deel 2 + 3 maar hij was geen 4/5* film.

avatar van tommycool
ben persoonlijk niet echt een toy story fan, maar vind dit wel een zeer vermakelijke animatie film

avatar van davincstyle
Was helemaal vergeten om deze te beoordelen terwijl ik hem vorige week heb gezien, schande! Hoe kan ik zo'n toppertje vergeten te beoordelen? Toy Story is natuurlijk geweldig en heb ook genoten van de spelletjes voor de oldschool playstation 1.

De film is geweldig en het verhaal is geweldig, kan ik duidelijker zijn of niet?
Vermakelijke animatie film!

Van deze film was er altijd een trailer tijdens een voorstukje van een videoband die ik als kind vaak keek. Toen leek mij deze film niet zo leuk en een beetje saai, daarom heb de toy story films nooit gekeken. Maar ik was nu toch wel benieuwd naar deze goed scorende films.

Dit eerste deel vond ik enigszins tegenvallen. Ik had redelijk gelijk met mijn verwachtingen als kind. Het is opzich wel leuk gedaan enzovoort, maar ik vond het niet heel bijzonder.

joostus schreef:

Probeer jij maar eens zomaar even zoveel effectieve emotie te halen uit een simpel stukje speelgoed!

Daarom waardeer ik de films van Disney/Pixar ook zo goed: ze weten uit de kleinste dingetjes van het leven zoveel emotie te halen. Maar ik spreek dit ook aan als een jeugdfavoriet: want gosj ik draaide de videobanden van de Toy Story films helemaal kapot.

Ongelimiteerd geniaal!!

avatar van baspls
Hoewel ik een hekel heb aan Computeranimatie vind ik de Pixar films (op Cars na) geweldig! en de allerbeste van Pixar is toch wel Toy Story. Leuke Vermakelijke film!

baspls schreef:

Wat is er mis met computeranimatie?

Dh PING schreef:
Wat is er mis met computeranimatie?

Alles. Het is Goedkoop, Lelijk, Gemakzuchtig en heel onnatuurlijk. ik hou veel meer van handgemaakte Cel-Animatie en Stop-motion.

baspls schreef:

Ik vind de computeranimatie van Disney/Pixar prachtig. Van Dreamworks het tegenovergestelde.

Dh PING schreef:

Ik vind Computeranimatie zoiezo niet zo goed. maar zoals ik al zij vind ik de films van Pixar wel geweldig. alles van Dreamworks (met uitzondering op Shrek) vind ik zooi.

baspls schreef:

De animatie van Dreamworks vind ik bij wijlen nog niet zo slecht. Maar ik vind dat Dreamworks op de een of andere manier al haar films voor een bepaalde doelgroep wil maken, terwijl Disney/Pixar 's warme en aangrijpende stijl juist aan alle kijkers voldoet.

avatar van Ted Kerkjes
Dit is toch de eerste volledig computergeanimeerde film?

Dick2008
baspls schreef:

Alles. Het is Goedkoop, Lelijk, Gemakzuchtig en heel onnatuurlijk.

Het is volgens mij helemaal niet goedkoop, als je die budgetten ziet en ook niet gemakzuchtig als je ziet wat voor tijd erin wordt gestopt. Tegenwoordig wordt heel veel met computers gedaan. Hoe heb je je bericht gemaakt?

Ted Kerkjes schreef:
Dit is toch de eerste volledig computergeanimeerde film?

Klopt!

Dick2008 schreef:

Ik vind Traditionele Handgemaakte Cel-animatie en met de Hand geanimeerde Stop-motion veel mooier. En daar is nog veel meer werk aan besteedt. De budgetten zijn ook hoger om dat films maken überhaupt duurder is geworden in verhouding is The Black Cauldron (1985 $44.000.000) nog steeds de duurste animatiefilm.

baspls schreef:

Bij een tekenfilm heb je na 25 tekeningen één seconde!!

Ted Kerkjes schreef:

Bij een tekenfilm heb je na 25 tekeningen één seconde!!

Vaak zelfs nog meer. Ik kan het weten maak zelf ook Traditionele Animaties.

baspls schreef:

Vaak zelfs nog meer. Ik kan het weten maak zelf ook Traditionele Animaties.

Knap!
Is dit 'n tekening van jou?

Dank je wel

Dank je wel

''Knabbeltjes en knaagjes''

avatar van stijntjeee4
4 sterren voor deze film, ik ben ben altijd al een groot fan geweest van toy story. Het verhaal boeit me en het idee vind ik heel origineel, echter vind ik deel 2 wel net iets beter dan dit deel. In deze film vind ik de computeranimatie slecht, maarja van een film uit 1995 kun je ook niet de animatie verwachten die we nu hebben. Het verhaal vind ik erg goed, kortom een toppertje. Het enige waar ik me aan erger is een verschrikkelijk jaloerse Woody, goede film!