Ratatouille (2007)

Animatie / Familie

geregisseerd door Brad Bird en Jan Pinkava
met de stemmen van Patton Oswalt, Lou Romano en Peter O'Toole

Remy is een rat die constant zijn leventje in het dure Franse restaurant Gusteau op het spel zet. Niet alleen vanwege zijn liefde voor lekker eten, maar ook omdat hij dolgraag zelf topkok wil zijn. Wanneer de jonge Linguini, die ondanks zijn gebrek aan talent een baan in de keuken krijgt aangeboden, de talenten van Remy ontdekt, is dat de kans voor de rat om zijn droom uit te laten komen. Linguini en Remy werken vervolgens samen en proberen Gusteau's restaurant weer op de kaart te zetten.

maurice32 schreef:
misschien wel de beste animatiefilm ooit gemaakt , het einde was zeer mooi

Eens!

avatar van rcuppen79
Het animatieniveau van Pixar stijgt met elke film en ook Ratatouille is weer een lust voor het oog. Het pittoreske Parijs ziet er fenomenaal uit en creëert de sfeer van het verhaal.

Nu dat Pixar definitief was overgenomen door Disney, begonnen de invloeden van die studio wel merkbaar te worden, gezien het onderliggende moraal in dit verhaal.

Ratatouille is zeker niet de beste film van Pixar. Het gegeven van een rat als chefkok is leuk verzonnen en de film bevat uitstekende animatie en goede muziek van Michael Giacchino. De personages vond ik echter vrij tegenvallen in deze film. Alleen de jaloerse kok Skinner en de criticus Anton Ego vielen mij in persoonlijk opzicht op.

avatar van Kondoro0614
Ratatouille

Wat een leuke en grappige film!

Dit is toch een film die mijn favoriet is in de genre Animatie. Wat heb ik van deze film genoten.

Ik heb de film toen die tijd in de bios gezien. Maar wat wou ik hem graag nog eens zien gewoon thuis. Gelukkig had / heeft Netflix hem beschikbaar, dus ik had hem meteen gekeken. En daar heb ik echt geen spijt van.

Het verhaal vind ik echt super bedacht! De uitwerking is uitstekend!
Een rat die kok wilt worden, zoals bij meerdere animaties.. "Hoe verzin je zoiets?" Echt knap vind ik dat.

Hoe de animatie er uitziet bij deze film is ook uitstekend! Zoals gauke al uitlegt..

Ik vind voor deze film een 4.5* een prima score. Niks minder, en misschien nog wel iets meer. Aanrader dus!

Leuke animatiefilm.

avatar van alexspyforever
Hoewel ik em op DVD heb, kon ik niet wegzappen toen ie gisteren op TV was. Ik heb em helemaal uitgekeken en me alweer kostelijk mee geamuseerd. Voor mij toch wel een van de beste computergeanimeerde animatiefilms. Die 4* blijven lekker staan

avatar van geomen
Van de eerste tot de laatste seconde genoten van deze film.

avatar van SanderPuntCom
Beste Pixar dat ik ooit heb gezien!

Was natuurlijk jeugdsentiment voor mij, ooit wist ik na talloze keren Ratatouille opnieuw te zien op elke seconde na wat er ging gebeuren. Het was iets magisch, de Parijse sfeer, de liefde, de passie, die kus halverwege de film zal ik dan ook nooit vergeten Onlangs was ie nog eens op TV en heb ik het laatste uurtje nog eens meegepikt. Het avontuur blijft prachtig en zeer gezellig, dus chapeau, een familiefilm zoals het hoort.

avatar van dolphinazee
Heerlijke film Heerlijke muziek kortom heerlijk om naar te kijken

avatar van Filmkriebel
Het woord heerlijk is in alle opzichten toepasselijk op deze Pixar anime. Jaren geleden sprak het thema me niet echt aan waardoor ik me er nooit aan heb gewaagd. Onterecht blijkt. Ratatouille is inhoudelijk erg origineel en herinnert aan de oudere Disney's (die zullen wel jaloers zijn op deze film) en is bevolkt met leuke personages zoals de gluiperige Skinner, de onhandige Linguini maar de grote held is Remy natuurlijk. Eigenlijk weer een film die zowel jong en oud makkelijk kan bekoren. Speelt zich misschien net iets teveel in de keuken af; wat mij betreft mocht er wat meer avontuur in het restaurant zelf zijn, maar ik ben Anton Ego niet en de 4 sterren zijn makkelijk gegeven.

avatar van dvdfreak123
Nog eens herzien!! Persoonlijk 1 van de beste animatiefilms gemaakt. Humor is leuk, animatie ziet er prachtig uit. Leuk verhaal. Entertainment op en top!! Ook leuk om eens in 3D te zien. 8,5/10

avatar van Timothyvdmeer
leuke film maar wat vooral opvalt is hoe goed het eruit ziet.
Zoals Parijs wordt weergegeven. Blijft voor mij 1 van de beste.

avatar van DVD-T
Heerlijke animatie film uit de Pixar. Geweldig dat een rat als hoofdpersonage is gekozen. Ook de bijrollen zijn erg leuk. De animatie is perfect vormgegeven. Had graag wat meer van het koken gezien aangezien de sideplot met de romance niet echt veel aan is. Niet het beste wat Pixar heeft gemaakt maar toch een charmant en erg leuk filmpje.

avatar van wendyvortex
Nou snap ik eindelijk waarom Luna altijd op mijn hoofd gaat zitten i.p.v. op de traditionele schouder! Wij hadden vanavond sperzieboontjes maar Maus gaf al aan d.m.v. het fanatiek blijven hangen en likken aan mijn vinger dat ze liever kip hadden....u begrijpt, dat ratten allerlei culinaire voorkeuren hebben was hier al langer bekend .... en die sperziebonen die eet ik maar mooi zelf op!
De film zelf dan, leuk idee, maar de uitwerking is soms ietsje te langdradig, dat hele testament-gedoe hadden ze er van mij uit mogen laten. Animatie leuk, maar Pixar zagen we al vaker voorbij komen en bij de mensengezichten krijg ik wel een klein beetje heimwee naar ouderwets tekenwerk.
Verder best leuk, vlot tempo, aardige grapjes, lekker eten.

Niet het beste werk van Pixar maar nog steeds een hele vermakelijke en goede film!

MaartenTuinstra
Geinig, maar niet de beste Pixarfilm.

De animatie is weer goud waard, maar het plot en de grappen vond ik wat minder dan anders. Een beetje voorspelbaar, maar uiteindelijk toch leuk genoeg voor een voldoende.

Geweldige film

avatar van De wind
Sowieso zijn animatiefilms niet te onderschatten, zo ook dit pareltje van Pixar. Dit is gewoon een topper, humor vs. een sterke moraal.

avatar van Antonev
Vreemd genoeg had ik nog niet op deze film gestemd. Mooie productie van Pixar weer, maar helaas niet heel verrassend, gewoon volgens het vaste recept. De animatie is echter prachtig en de humor is weer leuk. Precies zoals we van Pixar gewend zijn.

avatar van Madhyminas
(Alweer) een uitstekende animatie van Pixar met een ferme Brad Bird-injectie (ook The Incredibles)!

avatar van Pieter Montana
Ik weet niet wat me overkomt, maar de laatste dagen loop ik met die prachtige eindmonoloog van Anton Ego door m'n hoofd. Heerlijk hoe een nevenpersonage, met de voortreffelijke stem van wijlen Peter O'Toole, meteen kan ontroeren.

avatar van IH88
“Can I interest you in a dessert this evening?”

Geweldige animatiefilm waarin een rat de beste chef-kok ter wereld wil worden. Een prima uitgangspunt, en Ratatouille is nagenoeg perfect. De film zit vol leven en het plezier straalt ervan af. En het verhaal zit ingenieus in elkaar en de animatie ziet er schitterend uit. Remy, Linguini, Colette, Skinner, Django, Emile etc. Allemaal geweldige personages. Als alles klopt hebben animatiefilms iets magisch, en Ratatouille is hier het perfecte voorbeeld van.

avatar van Fisico
Ratatouille ditmaal nog eens bekeken met de kinderen. Nog steeds één van de beste Pixars. Het is en blijft genieten. Weliswaar opnieuw een verhaaltje waarbij een individu zichzelf wil zijn, zelfs tegen zijn natuur in. Het is een moraal die vaak terugkomt. Maar bij Ratatouille werd alles erg nauwkeurig en tot in de details uitgewerkt waardoor alles perfect samenvalt.

Grafisch wederom top. De ratten bewegen erg nauwkeurig en accuraat. De kleuren, schakeringen en schaduwen werden met veel zorg geconstrueerd. De personages zijn leuk, zijn niet perse een karikatuur van zichzelf en ook de humor slaat aan. Uiteraard kunnen ratten niet koken, maar het verhaal is erg knap weergegeven. De magie van het mooie Parijs doet de rest. Ratatouille is een film die zowel volwassenen als kinderen bekoort.

avatar van Boneka
Nooit eerder gezien maar absoluut een leuke film met een goed verhaal. De animatie ziet er goed uit al vind ik dat ze rattenogen wat beter uitgewerkt konden hebben.. De grappen zijn leuk (hadden er nog wel wat meer in mogen zitten). De ingrediënten zien er mooi en smaakvol uit. Heb de versie toch maar in het Engels bekeken al is Frans ook best wel leuk om te horen. De plaatjes van Parijs zien er ook fantastisch uit. Ratatouille ziet er verzorgd en gedetailleerd uit en kijkt lekker weg voor jong en oud.

Film 4,0
Beeld 4.5 (BD)
Geluid 4,0
Extra's 4,0

avatar van Chelsea94
Leuke animatie, leuk verhaal.

avatar van knusse stoel
Prachtige animatie over een jongeman, een liefje (Colette) en een rat met een complete rattenfamilie.
Het is onvoorstelbaar maar in de wereld van de animatie kunnen sommige ratten heel lekker koken!
Deze film gaat over één van deze ratten. Zijn naam is Remi en door omstandigheden belandt hij met zijn hele rattenstam in Parijs. Toevallig komt hij in zijn eentje bij een voor hem bekend restaurant uit een kookboek; het dure Franse restaurant Gusteau.
En vanaf de kennismaking met de afvaljongen de jonge Linguini, komt een stroom van avonturen op gang voor ons drietal.
Mooie animatiefilm voor jong èn oud.
Waardering, een 8.

avatar van PEN15
Shut up and eat your garbage

Altijd al met een reuzenboog omheen gelopen; ik moest er niets van hebben, ik was het al een tijdje spuugzat met CGI roel & zijn pratende beestenboel met name Madagaskar en Haaiensnaaier die dat hadden verziekt. Madagaskar werd destijds zo ontiegelijk gehypet dat het nog grootser zou zijn dan Finding Nemo en dat is nogal praatjesmakerij. Finding Nemo overdonderde mij totaal, onmogelijk dat Madagaskar met die prut daar doodleuk overheen zou gaan en dat was het dan ook absoluut niet, maar je moest alle opgeblazen opgedrongen mediaroddels er maar voor aannemen waarmee je werd bekogeld.

Even vooropstellen dat ik wist dat we het hier over Pixar hebben en geen DreamWorks of wie dan ook, kwam toen de volgende van Pixar al aanwaaien. En dat jaar begonnen die lovende kritieken weer van voor af aan. Beste animatie ooit en film die je niet mag missen gewauwel in die trant, wat we elke keer weer opnieuw horen. Ik keek naar het plot en ja hoor geen verrassingen, pratende dieren met in de hoofdrol een rioolrat die wel eventjes gaat koken. Wat een belachelijke lariekoek, alsof die rat met een koksmuts op en een spatel in de keuken zou staan, zo zag ik het voor me.

Onlangs heb ik dit 'verplicht' meegekeken en nu moet ik toegeven dat ik het eens moet zijn met wat er altijd over Ratatouille is beweerd. Ik heb vrijwel 0 keer gelachen, en misschien was dat ook de opzet, maar het verhaal is steengoed, al ging het teveel van een leien dakje met een overdosis van het feelgood formula. De humor leek het te moeten halen uit de overdreven, freaky gezichtstaal en de bewegingen van de hopeloos klungelige Linguini. Alhoewel ik geen liefhebber ben van CGI animatie zag het er uit als kaviaar voor de ogen en krijgt dit voor mij als weinige uitzonderingen een voorkeur boven ouderwetse tekenstijl. Enige echte klacht die ik me hierover kan bedenken is de 110 minuten speelduur, houd het gewoon op 90 minuten dat is lang zat. Tot zover de een-na beste Pixar die ik tot dusver heb gezien, Finding Nemo blijft onovertroffen.