• 8.484.963 stemmen

Releasedatum: 15 juni 2022

• Bioscoop Te zien in 135 bioscopen

Plot Lightyear

"Infinity awaits."

Buzz Lightyear is een astronaut en de held waarop de speelgoedfiguur uit 'Toy Story' gebaseerd is. Na een jaar voorbereiding leidt hij als gezagvoerder zijn eerste testvlucht en krijgt hij het gezelschap van de robotkat Sox. Buzz gaat een episch avontuur aan wanneer hij met een reusachtige robot, de keizer Zurg, moet afrekenen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Zurg (stemrol)

Alisha Hawthorne (stemrol)

I.V.A.N. (stemrol)

Commander Burnside (stemrol)

Eric / Deric / Zyclops (stemrol)

Alle Media

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 15 juni 2022 in de bioscoop (Walt Disney Studios Motion Pictures)

-To infinity...

-Are you trying to get me to pull your finger?

Hier moest ik wel even om lachen in de trailer. Verder, ben nog niet echt heel enthousiast maar het oogt wel leuk.

avatar van teigertje

teigertje

• 1947 stemmen

-To infinity...

-Are you trying to get me to pull your finger?

Jij en niet heel enthousiast.

Hoe kan dat nou

avatar van Willz

Willz

Hele leuke film en op sommige momenten lijkt de animatie net echt. Zo smooth. Pixar heeft zichzelf echt overtroffen. Het verhaal was ook goed. Een aanrader.

avatar van wwelover

wwelover

Opzich wel vermakelijk, maar nergens bijzonder. Gebrek aan humor is wel echt heel jammer. Er zitten hier en daar wat leuke grapjes in, maar buiten de kat zitten er geen echt grappige karakters in. Ook het groepje waar die mee werkt zijn niet heel grappig. Zelfs Taika valt uit de toon die ik normaal heel leuk vind, maar dat ligt meer aan de voorspelbare grapjes die hij kreeg voorgeschoteld. Voor kinderen geloof ik wel dat dit allemaal cool is, maar de Toy Story liefhebber blijft vrees ik teleurgesteld achter.

avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

• 2039 stemmen

Wel verbaasd over die IMDB score (4.7 na meer dan 2000 stemmen). Bij een release van een film heb je vaak overdreven IMDB scores, maar meestal wel in de positieve richting, zeker bij Pixar. Dus wat is hier aan de hand? Misnoegde Toy Story fans? Of is het nou echt omdat er een lesbisch kusje in een (kinder)film zou zitten?

avatar van mjk87

mjk87

Pieter Montana schreef:

Dat laatste ja. Vooral veel 1’tjes in de USA zo te zien, ik denk veel conservatieve gekkies die een campagne zijn begonnen.

Pieter Montana schreef:

Tim Allen werd niet teruggevraagd voor Lightyear’s stem, die ook tikkeltje pro-Trump is, heeft er licht wat mee te maken volgens mij.

avatar van Walter S.

Walter S.

Pieter Montana schreef:

Dus wat is hier aan de hand?

Wat mij betreft het verhaal. Het ziet er allemaal prachtig uit, daar ligt het niet aan. Maar het laatste uur vond ik wel wat erg veel van hetzelfde. Paar twists konden dat niet goed maken.

Verder best aardig, vooral visueel, eerste dik half uur was ook prima. Gebrek aan humor wat iemand hierboven opmerkte is ook wel aan de orde.

jacobine_rodijk schreef:

Waarom in vredesnaam hebben ze de originele stem niet terug gevraagd?

The Oceanic Six schreef:

Waarom in vredesnaam hebben ze de originele stem niet terug gevraagd?

Buzz Lightyear is een “fictieve” speelgoed figuur die geïnspireerd is door deze “fictieve” speelfilm binnen de Toy Story-wereld. Ze hoeven niet perse dezelfde stem acteur te hebben; het zijn niet dezelfde persoon/figuur/karakter.

rep_robert

Deze film valt lastig te plaatsen, want een good old fashioned ruimte avontuur ben ik altijd wel voor in en daarin voorziet Lightyear gewoon prima. Alleen zitten mensen specifiek op deze film te wachten? Tegelijkertijd is het de spin-off die ik zeker wel zou willen zien van Toy Story als ze er toch één maken.

En zo conflicterend voelt de hele film eigenlijk ook aan. Lightyear vliegt nergens uit de bocht (figuurlijk dan), maar weet nergens ook echt te imponeren. De animatie is erg mooi, maar niet bijzonder in het huidige tijdperk. De personages zijn grappig, maar nergens extreem hilarisch. Het verhaal is onderhoudend, maar nergens bijzonder. Het inspelen op de emoties werkt aardig, maar nergens liet het me doen janken als Toy Story 3 of 4. Gewoon die ideale zesjes cultuur. Alleen valt de film hier toch een beetje tussen wal en schip. Denk dat deze film uiteindelijk meer de volwassenen zal aanspreken dan de jeugd. Vooral de grappen waarbij ik wel moest lachen zullen ongetwijfeld niet door de jeugd begrepen worden.

En dan mis je toch een beetje die Pixar magie. Geen voorfilmpjes tegenwoordig meer, maar gewoon gelijk de hoofdfilm. Het zijn allemaal van die kleine dingetjes die in deze commerciële streamingtijden de filmervaring toch een beetje teniet doen. De liefde voor Pixar begint te doven en dat doet stiekem wel een beetje pijn.

Dat allemaal gezegd hebbende: je gaat uiteraard wel een leuke tijd tegemoet in de bios met deze film.

avatar van wwelover

wwelover

jacobine_rodijk schreef:

Precies, vind dat eigenlijk ook wel logisch. Tom Hanks spreekt ook niet zelf de stem in voor de overige Woody's.

Maar zal ook meespelen dat je met Tim Allen je film niet goed kan verkopen aan een nieuw publiek en met Captain America wel.

jacobine_rodijk schreef:

Hoeft niet perse, maar waarom zou je het nalaten?

The Oceanic Six schreef:

Hoeft niet perse, maar waarom zou je het nalaten?

Chris Evans verkoopt beter dan Tim Allen. Misschien niet zo’n gekkie als Gina Carano, maar Evans is gewoon een safe bet voor Disney op alle fronten.

rep_robert

Hij schijnt ook wat dingetjes te hebben gezegd waardoor ie niet meer heel lekker lag in woke Hollywood, dus het was een ideaal moment om te vervangen. En eerlijk gezegd, heb me er geen moment aan gestoord in de film. Dus dat is absoluut geen punt. Evans heeft prima werk geleverd.

To infinity and beyond!

Lightyear is niet echt een enorme blockbuster in een periode waarin we o.a een nieuwe Top Gun en Jurassic World zien draaien, maar de film verdient wel degelijk de aandacht want ik heb me hier echt uitstekend mee vermaakt. En de wereld van Toy Story is hoe dan ook de moeite waard lijkt me. Om te zeggen dat Pixar hiermee weer hun volledige glans terug heeft is overdreven, maar na de nodige middelmatige films afgeleverd te hebben vind ik Lightyear vrij sterk. Dat Pixar het qua beeld en geluid altijd dik voor elkaar heeft is wel duidelijk. Deze film is geen uitzondering en ziet er echt weer prachtig uit. Het sci-fi sfeertje met planeten en grote ruimteschepen werkt goed. Het voelde een beetje als een vriendelijke versie van de eerste twee Alien films qua looks.

Wat ik uiteindelijk vooral wel goed vond was een gevoel van menselijkheid tonen. Lightyear is toch die iets te ambitieuze ruimtereiziger die vind dat hij geen fouten mag maken, maar na een incident beseft dat hij het wel heeft gedaan, waarna hij er alles aan doet om het goed te maken. Maar na een tijdje ontdekt hij dat er meer in het leven is en dat zijn fout ook mooie dingen op heeft geleverd, zoals het gezin van zijn collega die zij niet had gehad als ze niet was gestrand. Mooie scène als je Lightyear steeds terug ziet keren en dat gezin steeds verder op ziet groeien, tot de dood volgde. Dat hij dat familiegeluk later niet terug wilde draaien voor een tweede kans was niet verrassend, maar wel goed uitgewerkt. Sowieso vond ik het tijd-element erg tof verwerkt in de film met de gevolgen van hyper-space.

De film kijkt dus goed weg, al blijft het wel iets te duister. De latere side-kicks brengen wat luchtigheid, net als de vermakelijke kat Sox, maar dit had nog wel beter gekund. Niet dat Pixar dit verplicht is (een film als Wall-E bleef ook vrij serieus), wel had het de film denk ik goed gedaan. Absoluut een bioscoopbezoekje waard. De film is denk ik wel geschikter voor een meer volwassen publiek dan voor jonge kijkers. De meerdere referenties richting Toy Story en andere Pixars zijn denk ik ook leuker voor de oudere bezoeker.

PS: Kijk vooral de gehele aftiteling uit, inclusief tot na het Pixar-logo op het eind want er volgen liefst 3 after-credits. Waarmee ze best lijken te hinten op een vervolg.

wwelover schreef:

Bijzonder. Ik zie het geheel omgedraaid. Dit is te duister en volwassen qua thema's voor kinderen, maar absoluut boeiend voor oudere kijkers. Helemaal als je wat met de Pixarfilms hebt.

Pieter Montana schreef:

Ongetwijfeld een lesbische kus dat hier voor zorgt. Kansloos. De film draait daardoor ook niet in diverse landen. Ik heb echt een grote hekel aan die woke deugers van tegenwoordig, maar in deze film voelt het vrij natuurlijk en niet geforceerd aan dat zoiets erin is gestopt.

Trap er niet in en bezoek dit gewoon. Is meer dan de moeite waard

The Oceanic Six schreef:

En daarom is dit ook een mindere Pixar film, want het serveert de kids ook amper. Zat ook te kijken en dacht, geen kind die zich hiermee enorm gaat vermaken. Alleen het katrobotje levert voor de jongere kijkers wat leuke momenten op.

Kan me wel in deze review vinden. Hij heeft uitstekende argumenten hoe deze film eigenlijk had moeten zijn en waar het fout gaat.

Lightyear - Untitled Review Show

Als je het vergelijkt met de animatieserie die hierover is geweest kan je deze film veel te somber noemen. Het had een veel meer uitbundiger avontuur kunnen zijn. Nu is het vooral op volwassenen gericht en heb ik vooral van deze film genoten omdat het mij hierin bedient. Maar het is geen ruimteavontuur en het is allemaal te oppervlakkig daarin. Dat is wel jammer. Had liever een avontuur a la Dragon Ball Super gezien waarin Buzz verschillende planeten aandoet en dingen beleefd. Nu heb je een beetje het Multiverse of Madness syndroom, het speelt zich teveel op 1 locatie af: een oersaaie planeet. Overigens kan je je ook amper voorstellen dat de Buzz Lightyear uit de Toy Story films op dit personage is gebaseerd, it makes no sense.

rep_robert schreef:

Ik heb geen moeite met een duistere adaptatie van Buzz Lightyear.

Het enige wat ik wel met je eens ben is dat het vreemd is dat een stuk speelgoed gebaseerd is op dit zware verhaal. Ik las online dat dit het verhaal dus is dat Andy in 1995 zag en daarom een Buzz speelgoedpop wilde. Maar waarom, geen idee. Het is een vreemde achtergrond van een in de 4 films zo geroemde dappere space ranger.

Maar als losse film heb ik er erg van genoten. Ik ben de doelgroep, een kind van 10 niet. Dat is ergens vreemd, maar ik was er blij mee.

avatar van mjk87

mjk87

Weinig bijzondere Pixar; al enkele jaren zit deze studio in een wat dood gat. Het is allemaal niet slecht en de film is onderhoudend, maar echt boeien doet-ie nergens. Zelfs dat stukje waarin tientallen jaren voorbijgaan weet niet echt te raken zoals de eerste 10 minuten van Pixar's Up wel deden. Visueel weer knap, en zowaar af en toe esttetisch ook mooi (op momenten deed dit ding denken aan het prachtig uitziende Wall-E), iets dat Pixar vaak niet heeft. Maar verder is de humor nu eens aardig, maar vaker erg flauw or irritant. Stemmenwerk is weinig verheffend en het verhaal is ook gespeend van enige originaliteit. 2,5*.

avatar van Chris23

Chris23

Leuke film.

Ik heb het ervaren als een op zich zelf staand space adventuretje.(Ik vond de toy story films best goed maar heb ze allemaal maar 1 x gezien dus ik heb geen mening over wie buzz moet spelen of dat het een onnodige spinof is oid.)

Soort lange, cute, aflevering van Love, Death and Robots.

Wokenes checkbox ticking in films irriteert mij ook, maar bij de ene film voel ik het erger dan bij de andere.

Bij deze film vond ik het eigelijk wel mee vallen.

Ik irriteerde me b.v. meer aan shoehorned in minority Lbabcdefg female Han Solo uit jurassic dominion omdat zij als een mary sue (superknap, supercool, supersterk en superhandig in alles enz) geschreven was, dan aan het veel natuurlijker aanvoelende lesbische stelletje uit Lightyear.

En Izzy was alles behalve een mary sue, dus stoorde me ook niet.

De spaceship en de sifi tech designs waren een lust voor het oog en veel vetter dan alles wat Disney starwars tot nu toe zelf ontworpen heeft.

3D voegde wat mij betreft weer echt wat toe aan de al zeer mooie animatie.

avatar van davince

davince

We hebben het hier over de lage score van IMDB (nu 5,2), maar als ik de score op moviemeter bekijk (vind ik vaak betere graadmeter) dan is verschil erg klein => 5,7 (2,88 x 2)

Dus zal dan niet niet alleen aan lesbisch kusje liggen, toch?

Ik denk dat ik hem ondanks de lage waarderingen volgende week ga kijken.

avatar van polopolo150

polopolo150

davince schreef:

Ik denk dat ik hem ondanks de lage waarderingen volgende week ga kijken.

Goed dat je dat doet! Is geen slechte film. Het herkauwt alleen de Pixar formule. Mij pakte het wel maar blijkbaar zijn anderen er beetje klaar mee of niet tevreden hoe het in deze film is uitgevoerd.

The Oceanic Six

Pixar is wel die magic touch kwijt waarmee ze vooral eind jaren 90 en in de eerste 10 jaar van deze eeuw iedereen betoverden.