Bumblebee (2018)

Alternatieve titel: Transformers 6

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Travis Knight
met Hailee Steinfeld, John Cena en de stem van Dylan O'Brien

In het jaar 1987 vindt Bumblebee, die op de vlucht is, een schuilplaats op een autokerkhof in een Californisch strandstadje. Daar wordt hij gevonden door de tiener Charlie die op haar beurt haar plek in de wereld probeert te vinden. De gebroken Bumblebee is er erg aan toe, maar Charlie weet hem te herstellen en ontdekt dat ze niet met een gewone auto te maken heeft. De twee worden elkaars beste vrienden die elkaar beschermen wanneer Bumblebee's toekomst bedreigd wordt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Captain Pervert schreef:
Dat de hoofdpersoon wéér een buitenbeentje is, is ongelooflijk vermoeiend.
Waarom valt een als auto vermomde robot nou nooit eens in handen van de quarterback van de school, die voor de lunch nog even de nerds met hun balzak tegen de vlaggenmast slaat en 's avonds de prom queen vingert onder de tribune bij het sportveld? Waarom altijd van die snowflakes die met zichzelf worstelen.

Haha, heerlijk. Ik lees jouw stukjes altijd graag. Lekker direct.

Overigens ook met je eens hoor, wees als schrijvers eens wat origineler. Al vond ik de hoofdrolspeelster wel een goede rol spelen.

Terwijl het antwoord op die vraag natuurlijk heel simpel is. De quarterback zou helemaal geen oog hebben voor de gevoeligheden van de robot.

avatar van notoirefilmhater
Bumblebee is het eerste deel sinds Transformers 1 die een beetje te pruimen is. Transformers 2 t/m 5 waren ronduit slecht en bloedje irritant (geen idee waarom die films nog steeds honderden miljoenen of zelfs 1000+ miljoen opbrengen - is het filmpubliek echt zo oppervlakkig?).

Ik heb met deze filmserie altijd moeite gehad, simpelweg om allerlei menselijke emoties toe te kennen aan een stel CGI-gecreëerde buitenaardse robotauto's.

Bumblebee is allesbehalve origineel, vrij voorspelbaar en er worden een hoop concepten gebruikt die vreselijk uitgemolken zijn. Echt niet een film die men gezien moet hebben dus. Ook sommig acteerwerk is matig; zitten er vreemde plotholes in en worden er wel erg veel stereotypetjes gebruikt.

Desalniettemin is het ook geen superslechte film; de soundtrack is leuk, CGI en special effects zijn goed gedaan, enkele karakters zijn likeable en is de film soms een beetje ontroerend. 2,5*.

avatar van Captain Pervert
kos schreef:

Mogelijk had de robot hem kunnen leren wat normaler tegen mensne te doen. Ofzo. Feitelijk heb je dan dus een lul als hoofdpersoon die langzamerhand een minder grote lul wordt. Dat vereist enig aandacht voor je script. Het is een minder veilige keuze dan alwéér een underdog outcast. Maar ja, teveel moeite.

Captain Pervert schreef:

Tja, je leeft met een film als dit wel in het universum van de vrij simpele popcornbioscoopbezoeker, dus daar moet je je dan binnen bewegen anders wordt het wel te ingewikkeld en lastig allemaal.

avatar van Captain Pervert
notoirefilmhater schreef:

Ja. Als je goed kijkt naar het laatste deel dan zie je hier ongelooflijk veel op China gerichte product placements.
Ik schreef destijds bij Transformers: The Last Knight (2017)
Want verleiden, daar gaat het om bij Transformers: naast het verkopen van speelgoed, zijn de films gelardeerd met product-placements. Opvallend zijn daarbij de verwijzingen naar China: zo wordt er in de USA gebeld met een Chinese telecom provider en op een Amerikaans autokerkhof kijkt een personage verlekkerd naar mooie auto's op de website XIN.COM, een 100% Chinese website. Dat slaat natuurlijk he-le-maal nergens op. Het is wel duidelijk welk land de studio ziet als een belangrijke afzetmarkt voor deze franchise. Een paar centen verdienen oké, maar houd daarbij de logica even binnenboord alstublieft.

Chinezen zijn de nieuwe markt. Ze zijn niet veel meer gewend dan rijst en Mao, dus voordat ze de special effects orgies beu zijn en weer verlangen naar wat verhaal, zijn we decennia verder.

avatar van DDT
DDT
Super soundtrack overigens

Ugh van die cliche 80s hitjes met als enige doel om supersimpel te laten zien dat we TOCH ECHT IN DE 80S ZITTEN HOOR!

avatar van blurp194
Meh.

Aan de positieve kant dan, laat ik daar mee beginnen, dat deze zesde Transformers-film weer ietsje terug komt naar de basis, naar wat het eerste deel tot een erg fijne film maakte. Maar het is aan de andere kant ook wel weer erg veel regurgiteren. En nee, Steinfeld is geen Fox, en Lendeborg is geen LaBeouf - of andersom, wellicht.

Tel dat op bij toch net iets minder beeld, minder mooie effecten, een ouwe kever in plaats van een Corvette. En ja, een flauwe en erg irritante soundtrack. Director in a coma, ahah, uhuh, it's serious.

keimpeS
Ik vind dat ze met BumbleBee weer wat terug gaan naar de eerdere basis van The Transformers films zoals ik ze graag zag deel 1,2 & 3. Met de 4e & 5e film w.o The Last Knight waren ze voor mij de weg kwijtgeraakt, te overdreven en slechte script. Dit was gewoon weer een leuke transformer film met humor, ontroering en de nodige actie. Ook best feelgood Movie!

flauw, komt niet in de buurt van de vorige transformers. (al vond ik de laatste transformer-film slecht)

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Oranje oorschuimpjes.

Deze spin-off tracht de Transformers-franchise populair te houden en met een ‘gewoon’ deel 6 waren de kritieken wellicht minder mals geweest. En dus werd er gekozen voor een prequel met een van de robots die verplicht solo gaat. Het verhaal moet zich afspelen in 1987 maar de mise-en-scène is dusdanig matig dat het even kan duren voor je dit door hebt. De jaren 80 zijn nu eenmaal hip en happening moet men hebben gedacht.

De muzikale hits van weleer, die te veelvuldig aanwezig zijn, doen als eerste opvallen in welk decennium we ons bevinden en – uiteraard – de verplichte walkman inclusief oranje oorschuimpjes. En dus duurt het niet lang voor de videorecorder tevoorschijn komt en wat Tv-fragmenten van Alf de ervaring kloppend moeten maken. De film doet echter aan als een haastklus en de invalshoek doet vermoeden dat het hier een kinderfilm betreft.

Spielberg en Bay moeten hebben gedacht dat deze mix ‘n succes zou worden, maar behalve het financiële gewin is dit vooral een miskleun. Niet dat de laatste Transformer-films hoogstaand waren (de laatste was zelfs ronduit belachelijk over-de-top) maar dit is wel erg clichématig en voorspelbaar allemaal. Flauwe grapjes, lelijke CGI tijdens de actiescènes en het ontbreken aan een greintje originaliteit ronden het geheel af naar een duidelijke onvoldoende.

De 4K-release bevat de UHD-versie van de film in HDR en is voorzien van Dolby Atmos. De 2e disc is de Blu-ray en eveneens voorzien van Atmos. Deze schijf bevat naast de hoofdfilm de special features, waaronder een all-new motion comic, verwijderde scènes en outtakes en een mini-docu waarin Bumblebee’s afkomst wordt uitgelegd.

Met dank aan Paramount voor het recensie-exemplaar.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De eerste Transformerfilms van Michael Bay werden altijd neergesabeld. Ten onrechte, want de aanpak van Bay mag dan wel over de top zijn, het is wel iets dat bij dit genre past. Helaas werd gaandeweg de franchise de film soms plat gemonteerd en vanaf de films met Mark Wahlberg ging het bergaf. Bumblebee is een brave familiefilm geworden dat het houdt bij een kruising tussen E.T. en Herbie. Het is een verbetering tegenover de vorige film, maar het kan lang niet tippen aan de eerste films. Geef dan maar Bay die om de 5 minuten wel een explosie in z'n film steekt.

avatar van teigertje
Bumblebee

Wat een meesterwerk, schitterende film.
Boordevol met prachtige muziek hits,uit de eighties.

Aardige film waarin een tienermeisje een oude auto op een autokerkhof krijgt om zelf op te knappen. Deze Transformers film speelt zich verhaaltechnisch af voor de eerdere vijf delen. Een stuk minder bombastisch en de relatie tussen het meisje en de transformer staat hier vooral centraal. Echter is deze wel nogal simpel en soms te sentimenteel uitgewerkt. Gelukkig een stuk korter dan de eerste vijf delen, maar 3.5 sterren zou net te veel zijn (ondanks de fijne, maar ook wat gemakzuchtige soundtrack).

Deze speelt in 1987
Ik vond hem een stuk beter dan the last knight eerlijk gezegd die was echt wel de minste van alle transformers wat een verhaal zeg.

Bumblebee is niet zo overdreven lange van speelduur en niet zo overladen vol van actie.

avatar van Rico120
hmm ik vind deze film goed maar ook niet slecht
het ziet er tussen in

ik had eerlijk gezegd wel beters verwacht van John Cena
en van regisseur Travis Knight had ik ook wel iets beters verwacht als ik kijk naar de TF film reeks

ik vond deze film op sommige punten ook een beetje zoet sappig niet wat ik gewent ben met originele TF film reeks
de soundtracks waren wel aardig

Erg leuke prequel in de Transformer reeks waarvan dit eigenlijk de allereerste zou moeten zijn. De keuze om een feelgood jaren 80 sfeertje neer te zetten en de film een gevoelige emotionele snaar te geven pakt prima uit. Het charisma van de jonge Hailee Steinfeld en symphatieke uitstraling van "bumblebee" doen de film goed. Dat de cgi effecten er wederom verbluffend goed uit zien werkt ook mee aan plezierig kijkgenot. 3.5*/4*

avatar van MovieHolic
Ja dit was wel gaaf, klein beetje cliché en zoetsappig was het wel, maar daar kijk ik met plezier doorheen.

avatar van Rodger
Leuke film... ik heb de andere delen nog niet gezien... maar zeker niet verkeerd..
Ook leuk is de jaren tachtig muziek...
3.0 ***

avatar van SuperSideSwipe
Een geslaagde en prettige TF film.

Als TF fan van weleer was ik superblij dat de transformers eindelijk normaal en eer doenend aan de originele serie zijn geanimeerd.

Was nooit te spreken over de belachelijke metamorphoses die Bay eraan heeft gegeven.

Ik kan niet wachten op vervolgen die op deze wijze zijn geanimeerd.

avatar van TronMan
Die van Bay zijn ook geen meesterwerken, maar deze was vrij saai en (Nickelodeon) kinderlijk. Het begin ging dan nog, tot dat mokkel in beeld komt. Moest ook aan de film 'Monster tucks (2016) denken. Wel fijne muziek.

Toch wel leuke spin-off van de Transformer films.
Het verhaal stelt niet zoveel voor, maar er zit ook hier weer voldoende actie in en de speciale effecten zijn ook prima.
De film ken ook een wel emotioneel einde, wat je eigenlijk niet zou verwachten in dit soort films.
Maar al bij al heb ik me er wel mee vermaakt, en van mij mogen er zeker nog volgen.
Vooral ook omdat deze prent een uitstekende soundtrack heeft !!