Bumblebee (2018)

Alternatieve titel: Transformers 6

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Travis Knight
met Hailee Steinfeld, John Cena en de stem van Peter Cullen

In het jaar 1987 vindt Bumblebee, die op de vlucht is, een schuilplaats op een autokerkhof in een Californisch strandstadje. Daar wordt hij gevonden door de tiener Charlie die op haar beurt haar plek in de wereld probeert te vinden. De gebroken Bumblebee is er erg aan toe, maar Charlie weet hem te herstellen en ontdekt dat ze niet met een gewone auto te maken heeft. De twee worden elkaars beste vrienden die elkaar beschermen wanneer Bumblebee's toekomst bedreigd wordt.

• vanaf 8 mei te koop op dvd en blu-ray

avatar van ratatouille
Hele vermakelijk 113 min met behoorlijk wat jeugdsentimenten door oa de heerlijke eighties muziek. Bumblebee is altijd mijn favoriet geweest en stelt niet teleur door zijn aandoenlijkheid in deze film. Ja ok, het is cheesy maar ik vond deze film een verademing na al die snelle transformer films met technische snufjes. De robot vecht scenes waren prima in orde.
Een ode aan Bumblebee

avatar van Starscream
Als ze op deze voet verder gaan ben ik weer hooked.

avatar van thunderball
Deze afgelopen vrijdag in Antwerpen gaan zien.

Na de uiterst vermoeiende laatste Bay Transformer films had ik het eigenlijk wel gehad met deze franchise, maar omdat deze nieuwe film gaat over het meest favoriete karakter EN -heel belangrijk- niet door Bay zelf werd geregisseerd, wilde ik deze toch nog een kans geven.

Dit heeft gelukkig goed uitgepakt:
weg zijn de uren durend lijkende niet te volgen actie scene's, die je als kijker al gauw de keel uitkomen.
Eindelijk eens wat meer normaal gemonteerde actie, waarbij je nu wel kunt zien wie wie is en wat er precies gaande is.
Eigenlijk is dit naar Transformers maatstaven een heel kleinschalig coming of age filmpje, met een hoofdrolspeelster, waar ik even aan moest wennen, want wel erg bijdehand en van zich zelf overtuigd, maar uiteindelijk wist zij zich mij toch voor zich te winnen en zelfs hier en daar mij te emotioneren.

Het is uiteraard Bumblebee, die als voornamelijke attractie en titelfiguur, de show steelt en om wie het voornamelijk gaat (ook dat is wel eens anders geweest bij vorige Transformerfilms), hij is mooi vormgegeven en zijn intro bij het meisje is erg leuk gedaan, hoewel stiekem het feitelijk natuurlijk een variatie op de eerste Transformerfilm is.

Enigszins zonde vond ik dat Optimus Prime en consorten niet in de finale meekwamen knokken, maar wellicht had je dan weer dezelfde toestanden gekregen als bij eerdere Tranformerfilms, die al snel te veel van het goede werden.
Zoals het nu was, was het eigenlijk gewoon goed en genoeg.

Verder goede SFX en sfeervolle, hoewel soms ietwat foute, jaren '80 muziek.

Kortom: de film bezorgde mij een leuke, vrije middag.

Meevaller: een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van schumacher
Een film moet vermaken en dat is wat deze deed.
Goei filmpke.

Muziek van de jaren 80 erin vond ik super.

avatar van xaid
Zo had de hele franchise moeten zijn *!$michael bay%$* prachtige film in de g1 stijl waar ik mee ben opgegroeid geweldig.. op en naar deel 2 met de echte g1Devastator of bruticus/menasor en natuurlijk g1 megatron

avatar van Filmpie1
Leuk dat de deze keer wel met een beetje respect naar de Gen1 cartoons gekeken hebben, maar meer positiefs valt er helaas niet te over melden.

Het blijft een voorspelbare over de top slecht geacteerde Amerikaanse popcorn kinderfilm.

Ik zou persoonlijk het vervolg op Cybertron af laten spelen met enkel transformers.
Helaas zal dit nooit gaan gebeuren.

Nooit nog gedacht om een vervolg op de originele Transformers een voldoende te kunnen geven, maar deze verdient het. Geen meesterwerk natuurlijk, maar was stuk beter dan bijvoorbeeld de laatste zielloze sequels met Wahlberg in de hoofdrol. Het overdaad schaadt probleem wat op de vorige films van toepassing bleek is hier minder, verder gelukkig niet zo een kinderachtige humor, redelijke actiescènes en een hoofdrolspeelster die niet louter voor haar looks is ingehuurd, maar daadwerkelijk talent heeft voor haar professie. Slimste zet is om deze film Bumblebee te noemen, bij Transformers 6 waren er op zeker meerderen van te voren afgehaakt. Verfrissend al met al, een waardige afsluiter van een toch wel belabberde reeks. Althans ik hoop dat men beseft dat het verstandig is het hierbij te laten.

avatar van Koerok
Transformers zijn leuk, maar ik heb het altijd belachelijk gevonden dat ze blijkbaar van alles kunnen worden. De aard en de ontstaansgeschiedenis van Transformers had beter gekund. Die hele AllSpark vind ik ook nergens op slaan.
Maar goed, blijft prettig vermaak dit.