• 8.252.836 stemmen

Met onder meer: Hailee Steinfeld en John Cena

Releasedatum: 20 december 2018

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot Bumblebee

"Every Hero Has a Beginning"

In het jaar 1987 vindt Bumblebee, die op de vlucht is, een schuilplaats op een autokerkhof in een Californisch strandstadje. Daar wordt hij gevonden door de tiener Charlie die op haar beurt haar plek in de wereld probeert te vinden. De gebroken Bumblebee is er erg aan toe, maar Charlie weet hem te herstellen en ontdekt dat ze niet met een gewone auto te maken heeft. De twee worden elkaars beste vrienden die elkaar beschermen wanneer Bumblebee's toekomst bedreigd wordt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Shadowed

Shadowed

Minder.

Nadat Bay 5 films voor zijn rekening kwam was het blijkbaar tijd voor een nieuwe regisseur achter de schermen. Die kwam in de vorm van Knight, wat bijzonder is aangezien zijn debuut een animatiefilm is. Uiteindelijk blijkt Knight zich wel redelijk uit de voeten te kunnen met het spektakel.

Maar op visueel vlak Knight haalt het uiteraard niet bij Bay. Visueel doet de film een duidelijk stapje terug. Wie gewend is aan de verwoesting van hele steden zal dan ook bedrogen uitkomen, want Knight houdt de boel wat meer ingetogen. De actie is minder groots en minder aanwezig. De film concentreert zich meer op het verhaal.

Alleen jammer dat ik daar bij een Transformers-film niet op zit te wachten. Bovendien komt het verhaal nauwelijks echt uit de voeten. Het sentiment is weer overdreven en cliché, de drama hebben we allemaal al vaker gezien en de actie is toch wel wat aan de mindere kant soms. Dit laatste voornamelijk omdat het visueel een stapje terug is. Iets minder gemonteerd en ingekleurd allemaal.

De actie is nu wat sneller en minder overzichtelijk in beeld gebracht. Geen grootse dingen of flashy actie meer. Daardoor is de actie toch wel iets minder leuk om naar te kijken. Ook de 80's sfeer van de film breekt niet bepaald door. Hierdoor faalt de film wel op een aantal gebieden helaas.

De personages zijn ook redelijk cliché, maar er wordt goed geacteerd. Voornamelijk door Steinfeld die van een slecht geschreven karakter nog iets moois kan maken. Daarnaast weet de humor ook wel te werken, fijn dat het iets minder irritant is dan de films van Bay. De actie is minder, maar vermaakt nog steeds gelukkig. Bovendien is Bumblebee een stuk leuker om te zien dan die saaie Optimus Prime.

Als geheel toch minder dan de films van Bay als je het mij vraagt. Er is een poging gedaan om het wat subtieler en completer te maken maar het komt allemaal niet verder dan standaard dramazaakjes en een hoop standaard coming-of-age elementen. Uiteindelijk vermaakt het wel en er valt ook wat te lachen. Daarvoor nog 2,5*. Sorry, maar ik verkies Bay.

avatar van Komodo Dragon

Komodo Dragon

Prima mee vermaakt. Foutloos is het absoluut niet. Maar al met al een prima film. Minder actie dan de andere delen maar je leeft zo wel meer met de karakters mee.

avatar van Timothyvdmeer

Timothyvdmeer

• 2033 stemmen

De muziek en setting waren echt geniaal. Heerlijk die 80's sound, maar vond het wat te kinderlijk allemaal. Hoop op een wat rauwer vervolg.

avatar van JasonBourne

JasonBourne

Deel 1 was nieuw en daardoor tof, maar Michael Bay is echt over the top. De gelijkenissen van Bumblebee met de originele tekenfilmserie-transformers is vele stukken beter. Geen 100.000 stukjes transform-effects, maar simpeler en daardoor veel beter te pruimen. Ik heb me ondanks het redelijk standaard plot behoorlijk goed vermaakt. En de 80’s setting en soundtrack maken het af. Deze krijgt een 4 hoor!

avatar van harm1985

harm1985

Goede soundtrack, maar té aanwezig. 2 dimensionale personages, vol met clichés en ongeloofwaardig actie; 10 raketten afvuren en geen doden? Mijn zoontje van 7 vond hem geweldig, dus dat zal de doelgroep wel geweest zijn. De transformers zien er wel goed uit.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Redelijke film, nergens heel bijzonder maar ook nergens heel slecht. 3 sterren.

avatar van Collins

Collins

Michael Bay regisseerde in 2017 zijn laatste Transformer film. De reeks stopte daarna. Bumblebee is een Spin-of van de reeks. Michael Bay gaf de regie af aan Travis Knight en bleef zelf actief als producent. Knight levert een prima film af. Waar Bay in elke volgende film de machines en de vernietigingen nog luidruchtiger en spectaculairder liet worden, schakelt Knight een paar versnellingen terug en maakt van zijn film een menselijk verhaal over de vriendschap tussen een machine en een mens.

Met de deugdzame Hailee Steinfeld als menselijke protagonist is de hoofdrol goed ingevuld. Het is een film die met onschuldige humor en een prettige jaren 80-sfeer, heel goed als familiefilm dienst kan doen. Het verhaal is niet heel ingewikkeld en er is plek ingeruimd voor de menselijke factor. De lach en de traan.

De personages zijn duidelijk goed of slecht. Voor de machines geldt dat ook. De machine met de naam Bumblebee ontpopt zich als een lief en onhandig soort huisdier en zorgt met zijn wereldvreemde houding en recalcitrante gedrag voor grappige momenten. De film kweekt op die manier een band met de geel-zwarte machine, speelt op die momenten met het sentiment van de kijker en doet op die momenten soms zelfs wat kinderlijk aan. Ik had tijdens het kijken associaties met E.T.

Uiteraard worden niet alle ingrediënten van de Transformer-film los gelaten. Er is nog steeds veel actie te zien. Weliswaar is de actie veel bescheidener en minder bruut, maar de bombastische effecten ontbreken niet. De film biedt naast sentiment en humor ook prima gevechtscènes.

Maar goed. Bumblebee is in de eerste plaats een hele leuke familiefilm.

avatar van Edgar Davids

Edgar Davids

Naar mijn idee de minste Tranformers film. Het jaren 80 sfeertje is leuk, maar verder zijn er naar mijn idee weinig pluspunten. Het is een leuke poging om eens een Transformers film te maken die niet gevuld is met constante actie, maar hierdoor word het echt een kinderfilm. Wanneer de Decepticon op een mens vuurt en deze in een soort slijmbubbel uiteenspat wordt dit al helemaal duidelijk. Het doet in alles denken aan een soort Fox Kids film. Hierdoor is het voor mij persoonlijk een mindere film, ik hou zelf meer van een met actie gevuld visueel spektakel wanneer ik een film als dit aanzet. Het eerste deel in de Transformers reeks blijft daarom voor mij het beste. Het schijnt dat in Bumblebee de stemmen van de tekenfilm versie zijn gebruikt (dit zei iemand waar ik mee samen keek), voor mij persoonlijk komen deze in live-action niet over, misschien voor de purist wel.

Wat mij betreft een erg leuke film voor kids, ook doordat zij hierdoor wat meekrijgen van 'vroeger' door het sfeertje, de muziek, de platen, de auto's etc. Voor mijzelf een tegenvaller door te weinig megalomane, onrealistische, uit de bocht gevlogen over the top actie. Ook vind ik het jammer dat er weinig andere Autobots en Decepticons te zien zijn in de film.

avatar van El ralpho

El ralpho

Bekend recept

Na twee pittige kijkervaringen van I'm Thinking of Ending Things en Tenet snakte ik naar een aantal laagdrempelige filmervaringen en deze vond ik o.a. in Bumblebee. Heerlijk om je verstand zo nu en dan op nul te kunnen zetten en geen moeite te hoeven doen om een complexe verhaallijn te volgen. Het is lang geleden dat ik Transformers van Michael Bay uit 2007 zag, maar ik meen mij te herinneren dat er in die titel ook sprake was van de vriendschap tussen een tiener en Bumblebee. Het grote verschil met deze prequel (die tegelijkertijd ook aanvoelt als een reboot) is dat de oorlog tegen de Decepticons meer naar de achtergrond verplaatst wordt. De focus in deze prequel ligt echt op de vriendschap tussen Bumblebee en de tiener Charlie, en fungeert eveneens als coming of age drame. Verwacht hierin overigens weinig creativiteit en meer een standaard recept, zoals deze al talloze malen eerder aan je gereserveerd is. Wanneer je dus een makkelijk verhaal wil zien waarin je precies weet wat je kan verwachten, dan ben je hier dus aan het juiste adres.

Mijn grootste probleem met Bumblebee was een gebrek aan creativiteit, en het feit dat het verhaal wel erg kinderlijk is. De doelgroep die hier het meeste plezier aan zal beleven zal denk ik onder de leeftijdscategorie tussen de 8 en pakweg 20 vallen. En hoewel de hoeveelheid actie die voorbij komt alsnog niet teleurstellend is liet deze mij nooit op het puntje van mijn stoel zitten, hiervoor was ik simpelweg niet voldoende bij de personages betrokken. De emotionele reis die Charlie doormaakte verliep iets te voorspelbaar en oppervlakkig waardoor een emotionele impact om mij echt te kunnen raken, ontbrak. Voor oppervlakkig, simpel vermaak voldoet Bumblebee prima, maar je gaat teleurgesteld worden wanneer je er meer van gaat verwachten. De beoordelingen in de media die toch wel bovengemiddeld hoog zijn verbazen mij dan ook wel enigszins, maar wellicht ben ik dit soort films ook gewoonweg ontgroeid.

avatar van K. V.

K. V.

Deze was onlangs op tv en dit deel ook maar eens bekeken. Ik heb enkel nog maar het eerste deel van de reeks bekeken, maar desondanks kon ik toch wel volgen. Het begin was wel wat vreemd, want die begon direct al met een groots gevecht.

Daarna werd het tempo wat terug geschroefd en was er toch nog een tof verhaal. De cast deed het goed en visueel was het heel knap gemaakt. Verder nog een leuke soundtrack.

Het is zeker geen film waar je veel moet bij nadenken, maar hij keek toch vlot weg.

avatar van Freespirit2

Freespirit2

Als je lekker de delen van Transformers kijkt, is deze opzich staande film maar met nieuwe regisseur een tegenvaller.

Misschien had ik ze niet allemaal achter elkaar moeten kijken wie weet...... maar had toch meer een Bumblebee uit voorgaande films gezien. Nu vond ik het een beetje een kinderfilm.

Het enigste plus puntje vind ik de heerlijke soundtrack maar dan houdt het wel een beetje op.

Maar he das mijn mening ik ben ik.......

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Vermakelijk.

Transformers, maar dan wat meer ingetogen. Michael Bay is immers niet de regisseur van dienst en dat komt deze film ten goede. Less is more in dit soort van origin story. Maar het is allemaal wel onderhoudend genoeg om een kleine 2 uur te vermaken.

Hailee Steinfeld is eens wat anders dan een drukke Shia LaBeouf of macho als Mark Wahlberg, maar het is vooral de setting die het hem doet: 1987, met muziek van The Smith e.d.. Ik kan die tijdsperiode wel hebben. Het zorgt er allemaal voor dat Bumblebee een prima tussendoor is in z'n genre.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Zeer vermakelijke film. Alle spektakel is een beetje naar de achtergrond geschoven, als je de andere Transformer films met deze vergelijkt.

Want er komt nog steeds veel actie in deze film voor, maar het is allemaal wat overzichtelijker.

Het verhaal is simpel en makkelijk, maar dat stoort niet. Die meid speelt goed en draagt de film helemaal. De leuke jaren 80 sfeer wordt goed neergezet. Gafe muziek. Kotst Bumblebee nou 'Rick Astley' met 'Never gonna give you up' uit??? Dat kan niet hé. Ik als Stock Aitken Waterman fan. Maar goed, ik vergeef hem. Want Bumblebee wordt in deze film ook wat meer persoonlijk en krijgt gevoel. Echt een aanrader!

avatar van ILDIB

ILDIB

Dit is gewoon een kinderfilm. Ongelooflijk hoe simpel alles wordt gebracht en uitgevoerd. En natuurijk wordt t lijstje van probleem netjes afgewerkt en tot een goed einde volbracht. Met de muziek en verwijzingen naar de 80s proberen ze de aandacht van de overige crap af te leiden, bijna zonde dat die leuke delen in deze film werden misbruikt. .

Dan de inhoudelijke ellende. Klussen met een moersleutel. Ik denk dat je daar de gemiddelde auto wel mee maakt. En heel knap hoeveel ruimte die garage van t meisje van binnen heeft en t formaat van bee varieert. En je zou verwachten dat als bee als robot flink wat butsen en ledematen in de kreukels heeft de kever ook niet zonder deuken zal zijn. Maar nee, puntgaaf.

avatar van Henry Spencer

Henry Spencer

Wat een flauwe film en grote teleurstelling in Travis Knight na het prachtige 'Kubo'.

Zwak verhaal, flauwe en karikaturale personages, onoriginele eighties soundtrack en ga maar door.

Meer Michael Bay dan Travis Knight en zelfs eigenlijk beschamend dat Spielberg zijn naam hieraan verbonden is.