Bumblebee (2018)

Alternatieve titel: Transformers 6

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Travis Knight
met Hailee Steinfeld, John Cena en de stem van Peter Cullen

In het jaar 1987 vindt Bumblebee, die op de vlucht is, een schuilplaats op een autokerkhof in een Californisch strandstadje. Daar wordt hij gevonden door de tiener Charlie die op haar beurt haar plek in de wereld probeert te vinden. De gebroken Bumblebee is er erg aan toe, maar Charlie weet hem te herstellen en ontdekt dat ze niet met een gewone auto te maken heeft. De twee worden elkaars beste vrienden die elkaar beschermen wanneer Bumblebee's toekomst bedreigd wordt.

• vanaf woensdag 8 mei te koop op dvd en blu-ray

avatar van Ajax&Litmanen1
Captain Pervert schreef:
Dat de hoofdpersoon wéér een buitenbeentje is, is ongelooflijk vermoeiend.
Waarom valt een als auto vermomde robot nou nooit eens in handen van de quarterback van de school, die voor de lunch nog even de nerds met hun balzak tegen de vlaggenmast slaat en 's avonds de prom queen vingert onder de tribune bij het sportveld? Waarom altijd van die snowflakes die met zichzelf worstelen.

Haha, heerlijk. Ik lees jouw stukjes altijd graag. Lekker direct.

Overigens ook met je eens hoor, wees als schrijvers eens wat origineler. Al vond ik de hoofdrolspeelster wel een goede rol spelen.

Terwijl het antwoord op die vraag natuurlijk heel simpel is. De quarterback zou helemaal geen oog hebben voor de gevoeligheden van de robot.

avatar van notoirefilmhater
Bumblebee is het eerste deel sinds Transformers 1 die een beetje te pruimen is. Transformers 2 t/m 5 waren ronduit slecht en bloedje irritant (geen idee waarom die films nog steeds honderden miljoenen of zelfs 1000+ miljoen opbrengen - is het filmpubliek echt zo oppervlakkig?).

Ik heb met deze filmserie altijd moeite gehad, simpelweg om allerlei menselijke emoties toe te kennen aan een stel CGI-gecreëerde buitenaardse robotauto's.

Bumblebee is allesbehalve origineel, vrij voorspelbaar en er worden een hoop concepten gebruikt die vreselijk uitgemolken zijn. Echt niet een film die men gezien moet hebben dus. Ook sommig acteerwerk is matig; zitten er vreemde plotholes in en worden er wel erg veel stereotypetjes gebruikt.

Desalniettemin is het ook geen superslechte film; de soundtrack is leuk, CGI en special effects zijn goed gedaan, enkele karakters zijn likeable en is de film soms een beetje ontroerend. 2,5*.

avatar van Captain Pervert
kos schreef:

Mogelijk had de robot hem kunnen leren wat normaler tegen mensne te doen. Ofzo. Feitelijk heb je dan dus een lul als hoofdpersoon die langzamerhand een minder grote lul wordt. Dat vereist enig aandacht voor je script. Het is een minder veilige keuze dan alwéér een underdog outcast. Maar ja, teveel moeite.

Captain Pervert schreef:

Tja, je leeft met een film als dit wel in het universum van de vrij simpele popcornbioscoopbezoeker, dus daar moet je je dan binnen bewegen anders wordt het wel te ingewikkeld en lastig allemaal.

avatar van Captain Pervert
notoirefilmhater schreef:

Ja. Als je goed kijkt naar het laatste deel dan zie je hier ongelooflijk veel op China gerichte product placements.
Ik schreef destijds bij Transformers: The Last Knight (2017)
Want verleiden, daar gaat het om bij Transformers: naast het verkopen van speelgoed, zijn de films gelardeerd met product-placements. Opvallend zijn daarbij de verwijzingen naar China: zo wordt er in de USA gebeld met een Chinese telecom provider en op een Amerikaans autokerkhof kijkt een personage verlekkerd naar mooie auto's op de website XIN.COM, een 100% Chinese website. Dat slaat natuurlijk he-le-maal nergens op. Het is wel duidelijk welk land de studio ziet als een belangrijke afzetmarkt voor deze franchise. Een paar centen verdienen oké, maar houd daarbij de logica even binnenboord alstublieft.

Chinezen zijn de nieuwe markt. Ze zijn niet veel meer gewend dan rijst en Mao, dus voordat ze de special effects orgies beu zijn en weer verlangen naar wat verhaal, zijn we decennia verder.

avatar van DDT
DDT
Super soundtrack overigens

Ugh van die cliche 80s hitjes met als enige doel om supersimpel te laten zien dat we TOCH ECHT IN DE 80S ZITTEN HOOR!

avatar van blurp194
Meh.

Aan de positieve kant dan, laat ik daar mee beginnen, dat deze zesde Transformers-film weer ietsje terug komt naar de basis, naar wat het eerste deel tot een erg fijne film maakte. Maar het is aan de andere kant ook wel weer erg veel regurgiteren. En nee, Steinfeld is geen Fox, en Lendeborg is geen LaBeouf - of andersom, wellicht.

Tel dat op bij toch net iets minder beeld, minder mooie effecten, een ouwe kever in plaats van een Corvette. En ja, een flauwe en erg irritante soundtrack. Director in a coma, ahah, uhuh, it's serious.

avatar van keimpeS
Ik vind dat ze met BumbleBee weer wat terug gaan naar de eerdere basis van The Transformers films zoals ik ze graag zag deel 1,2 & 3. Met de 4e & 5e film w.o The Last Knight waren ze voor mij de weg kwijtgeraakt, te overdreven en slechte script. Dit was gewoon weer een leuke transformer film met humor, ontroering en de nodige actie. Ook best feelgood Movie!