Dragon Ball Super: Broly (2018)

Alternatieve titels: Doragon Bōru Sūpā: Burorī | ドラゴンボール超 ブロリー

Japan
Animatie / Actie

geregisseerd door Tatsuya Nagamine
met de stemmen van Masako Nozawa, Bin Shimada en Ryô Horikawa

De film speelt zich af na de gebeurtenissen uit Dragon Ball Super die eindigde met de 'Tournament of Power'. Goku en Vegeta komen in aanraking met een nieuwe Saiyan genaamd Broly, de 'Legendary Super Saiyan' die enorm veel kracht bezit. Zal het Goku en Vegeta lukken deze nieuwe tegenstander het hoofd te bieden?

• vanaf vrijdag 24 mei te koop op dvd en blu-ray

Vanaf 24 januari 2019 in de bioscoop (Periscoop Film)

avatar van Ajax&Litmanen1
Shit, ik moet Dragon Ball Super nog afkijken. Dat haal ik niet voor voor eind januari. Jammer, een Dragon Ball film op groot scherm lijkt me wel heel gaaf.

Broly zat overigens ook al in Dragon Ball Z, hebben ze hem er ook weer bijgehaald ja...

avatar van Dropout
Broly zat alleen in 3 films niet in dragonball Z zelf . Wat hem dus niet canon maakt. Dit wordt toriyama's take met eindelijk een fatsoenlijke backstory en een Broly die ook daadwerkelijk kan praten haha

Dropout schreef:

Ik doelde ook op de films ja

avatar van Dropout

Ik doelde ook op de films ja

Ja dat dacht ik alwel. Dacht ff wat extra info voor mensen voor wie het niet duidelijk mocht zijn. Succes met afkijken van super. Tis echt episch!

avatar van jaxteller
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik haal het ook niet, heb even online onderzocht of er veel wordt gespoild, en gelukkig worden er alleen kleine details gespoild en de focus ligt echt op Broly.

Ohh ik zie dat pathe de Engelse en Japanse versie uitzendt. Die zalen en met name 4d zijn in de grootste steden al uitverkocht (1 maand van te voren)!!!. Wist niet dat deze serie nog zo aantrekkelijk was in dit land?

jaxteller schreef:

Dit kan je dus gewoon als losse film bekijken?

avatar van jaxteller
Ajax&Litmanen1 schreef:

Dit kan je dus gewoon als losse film bekijken?

Volgens velen wel, maar zoals ik zei kleine details zoals wie de tournament heeft gewonnen en andere kleine details worden gespoild, er wordt vermeld dat voornamelijk over Broly gaat. Ik ga sowieso naar de bios, Dragon Ball zie je niet vaak in de bios:).

avatar van afca_fanatic
Ik wacht toch echt tot de Engelse (serie) variant van Dragonball Super ergens beschikbaar komt. De Japanse (hoe origineel dan ook) kan mij niet boeien (is op vele kanalen beschikbaar). Ben nou eenmaal opgegroeid met het Amerikaanse accent van Vegeta en Goku. Kijk dan ook erg uit naar deze film versie. Al speelt dit zich na Dragonball Super af- en heb ik de serie nog niet gezien, wat Jaxteller ook al zegt, zo’n kans komt op groot scherm niet vaak voor.

De serie hoef je niet te volgen. Als je die 2 vorige films hebt gezien, zijn er geen echte verrassingen.

avatar van Shinobi
Leuk dat er na jaren weer eens een film van 'Dragon Ball' in de bioscoop verschijnt. Normaal gesproken ben ik qua anime een purist en wil per se altijd de Japanse versie zien, maar omdat ik nu eenmaal ben opgegroeid met de Engelse versie, opteer ik daarvoor.

avatar van xaid
Ben totaal geen fan van de nieuwe DBS series maar ik was toch wel erg nieuwschierig naar..ondanks de talloze nutteloze ''blauw/roze/wit/rood en weet ik het'' van transformaties.. en idiote powerlevels van dbs ( laat ik maar niet beginnen over Frieza met zijn 4 maanden trainning he ) heb ik me prima vermaakt met een betere Broly dan die van de DBZ movie.. voor mij houd DB op na de Buu saga 3*5

avatar van Shinobi
"I don't know who he is, but his energy's absurd."

De laatste keer dat ik iets van 'Dragon Ball Z' heb gezien dateert alweer van mijn middelbareschooltijd toen de serie opeenvolgend eerst op Cartoon Netwerk en vervolgens op Yorin werd uitgezonden. Wat een heerlijke tijden waren dat zeg! Maar ik heb nooit de drang gehad om naar 'Dragon Ball Super' of de recentere films te kijken, totdat ik deze titel zag opduiken en mijn nieuwsgierigheid gewekt werd.

Broly is een karakter dat al eerder in standalone films werd geïntroduceerd, maar deze waren niet canon met de serie. Met deze film zie je gelijk zijn geschiedenis en krijg je wat delen mee hoe de Saiyans op hun thuisplaneet Vegeta te maken krijgen met Frieza. Het zet een aantal dingen in zijn perspectief. Je hoeft je zeker geen zorgen te maken als je niets van 'Super' hebt gezien, zoals ik, want alles wordt gelukkig prima ingeleid.

'Dragon Ball Super: Broly' is in ieder geval een feest der herkenning. Het is gewoonweg fantastisch om al je helden weer te zien en dat nog eens met de originele stemmen van onder andere Sean Schemmel en Christopher Sabat; ik ben nu eenmaal opgegroeid met de Engelse versie, dus ik ben niets anders gewend. Er zitten hier en daar nog wat leuke knipogen in verwerkt, zoals de oorsprong van de scouter. Wel moet gezegd worden dat het narratief enigszins simpel is, maar dat dient uiteraard slechts als kapstok.

Uiteindelijk draait de film om de confrontatie die Broly aangaat met Vegeta en Goku, terwijl Frieza de boel lekker aan het manipuleren is. Dit wordt vooral gekenmerkt door de snelle pacing waarop alles in beeld wordt gebracht. Wat volgt is non-stop Super Saiyan actie waar je je ogen bij uitkijkt. Deze krachtmeting is zonder meer meesterlijk te noemen. Gesteund door de prachtige animatie glijdt de camera vloeiend tussen alle chaos heen. Op deze wijze ontstaat er een geweldig schouwspel waar je je vingers bij aflikt. Wat dat betreft echt petje af voor Tatsuya Nagamine.

Al met al een uiterst vermakelijke film waar je als liefhebber zeker aan je trekken zult komen. Ik heb zelfs gelijk zin gekregen om met 'Super' te beginnen. Hopelijk kan men op dit succes voortborduren, want zo lust ik er nog wel een paar.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van Iron Maiden
Zojuist in de bios mogen aanschouwen en de hele zaal zat vol met jongens tussen de 25 en 30 jaar. De eerste helft was traag en viel eerlijk gezegd tegen, maar toen Broly eenmaal arriveerde op Aarde ontstond er een schouwspel dat zijn weerga niet kent. Bijna 45 minuten lang wordt je als kijker getrakteerd op oogstrelende animatie en indrukwekkende actiescenes. Her en der dacht ik cell-shahed 3D modellen te herkennen, maar dit mocht de pret niet drukken. De film is niet alleen leuk voor de animeliefhebber, maar tevens een hommage naar Dragon Ball, waardoor waardevol jeugdsentiment voor 100 minuten weer even opleeft zoals vroeger. Ga dit zien op het grote scherm, ik zat met een grote glimlach te genieten.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dragon Ball Z is voor mij echt enorm jeugdsentiment. Dat keken alle jongens destijds al op de middelbare school, zeg maar 15 tot 20 jaar terug. Eind van de middag rap naar huis om de nieuwe aflevering op tv te bekijken...om te merken dat ze maar weer eens bij het allereerste seizoen begonnen uit te zenden omdat de nieuwe afleveringen niet aangekocht waren ofzo. In die tijden was je echt afhankelijk van wat de tv je voor wist te schotelen, dat zal de internetgeneratie van nu vast vreemd vinden
Anyway, tig jaar later ook maar eens Dragon Ball, Dragon Ball GT en alle films die er bestonden bekeken. Een beste klus, maar het was het waard, want ik vind het een geweldige reeks. Spannend, humoristisch, spectaculair en zeker ook geregeld emotioneel.

Nu is er dus een nieuwe film en ik had nooit gedacht nog eens iets van dit in de bioscoop te kunnen zien. Maar die kans is er dus wel en die liet ik niet lopen. Ik had vandaag zelfs een vrije dag, dus dat kwam helemaal goed uit. Deze film draait om Broly, die al in een paar eerdere films voor kwam. Maar hier krijgt hij de aandacht om uitgediept te worden met een achtergrondverhaal dat matcht met veel wat ook in Dragon Ball Z voorbij kwam. De vernietiging van de planeet Vegeta is een rode draad die door de hele reeks loopt. Het bracht toch wel nostalgische gevoelens bij me los om Frieza opnieuw die vuurbal af te zien vuren. Koning Vegeta, King Cold, Vegeta, Frieza, handlangers als Zarbon, Dodoria en de Ginyu Force...ze komen allemaal even voorbij. Sowieso zitten er zat knipogen naar de oude series in. Maar het draait dus om Broly, een extreem krachtige Saiyan die als hij los gaat zichzelf niet meer in de hand kan houden.

Na een lange aanloop krijgen we dan een enorme clash tussen hem, Goku en Vegeta te zien. Dan trekt de film wel degelijk alle registers open. Visueel is het imponerend, met gigantische explosies, veel vuurballen en veel verwoesting. Maar het voelt op zijn best onderhoudend, episch weet de film weer niet te worden. Dat komt doordat je in 2 uur wel heel veel mee maakt als kijker, terwijl de franchise juist sterk is als ze rustig de spanning op kunnen bouwen. Wie herinnert zich niet de aanloop naar Goku vs Frieza op Namek? Hier moet het gewoon allemaal snel, wat logisch is bij een film, maar daardoor halen alle Dragon Ball films nooit het niveau van de serie. Overigens heb ik Dragon Ball Super nog niet volledig gezien, maar dat is ook geen vereiste. Het is allemaal prima te volgen en het lijkt redelijk los van een doorlopend verhaal te staan. Gelukkig zitten er wel weer van die typische momenten in die me laten glimlachen, zoals Vegeta die zich dood schaamt voor de fusie-dans, haha. Wel jammer dat bv Gohan, Krillin en Master Roshi ontbreken.

Heb je iets met deze franchise, dan moet je gaan. Al is het maar voor die unieke kans om dit eens op het grote scherm te zien.

avatar van Walter White
De beste animatie film wat er bestaat de gevechten waren heel intense en japans klinkt heel emotioneel en krachtig.

Best/meest bezochte film in Nederland op dit moment. Pathe draait gewoon de film om 0:50 in imax. Best wel gek voor een animatiefilm.

avatar van Fonzzz002
Kippenvel. Fijn dat een officiële Dragon Ball film in Nederland het witte doek heeft mogen zien. De film draait maar kort, maar de zaal zat al een paar dagen van tevoren volgepland. Tijdens de film zaten mensen hardop te lachen, te juichen of hoorde ik enthousiast commentaar tussendoor. Een fijne manier om Dragon Ball gezien te hebben. Van meerdere reviewers hoorde ik dat dit “één van de beste, zo niet, de beste Dragon Ball film allertijden” zou zijn. Hoewel ik nog niet overtuigd ben het “allerbeste” te noemen is het wel degelijk één van de betere Dragon Ball films.

Wat deze film goed doet is dat het betere onderbouwing geeft voor het personage Broly. In de oude versies was Broly een hersenloos monster dat klappen uitdeelde zonder logische reden. Deze film besteedde veel meer tijd aan het opbouwen, waardoor je een beter begrip hebt voor wie hij is en wat precies de reden is dat hij de controle kwijtraakt. In tegenstelling tot de oudere Dragon Ball films is dit een canon verhaal die zich mooi aansluit op de Dragon Ball Super serie. Niet een vlug verhaal voor tussendoor dat je kan overslaan zonder iets te missen.
De animatie was uitzonderlijk gedetailleerd en kleurrijk voor Dragon Ball. De laatste 2 films, Battle Of Gods en Ressurection Of F, hadden sowieso betere animatie dan de oude serie, maar in deze film leek daar nog een graad bovenop te zijn gedaan. De bewegingen van personages hebben er nog nooit zo vloeiend uitgezien en alle kleuren van hun aura spatte van het scherm. Het helpt dat de animatiestijl ruwer en traditioneler eruit ziet ipv de strakke, digitale stijl van de Super serie. Het heeft een soort middenweg gevonden waarin ze het beste van beide stijlen combineerde. Hier en daar zitten CGI figuren die minder goed oogde, maar niets dat teveel van het geheel ontnam.

De actie kon heel spectaculair zijn. Zeker een paar van de betere actiescenes uit Dragon Ball. Iets wat me stoort in de serie, evenals de oudere films, is dat de actie vaak word onderbroken en ze besteden teveel tijd aan het opladen van hun aanvallen, wat het tempo trager maakt dan gewild. In deze Broly film is de actie zo to-the-point als maar kan: aanvallen zijn vlug, er wordt nauwelijks weggeknipt en er wordt weinig tijdens het vechten gepraat. Ik zou haast zeggen dat ze het iets TE goed hebben gedaan. De actie kon zo dusdanig bombastisch en chaotisch zijn dat ik op gegeven moment zelfs behoefte kreeg aan wat rust om op adem te komen. Het andere probleem wat ik met de film heb is dat de 2e helft één lang gevecht is. Ik merkte zo geïnteresseerd te zijn in het verhaal dat ik het haast jammer vond toen het verhaal overging op non-stop actie, terwijl de vechtscènes meestal juist de hoogtepunten zijn in Dragon Ball films.

Ondanks dat het gevecht iets te chaotisch was, en ik meer van het verhaal wou zien, is deze film een dik duimpje omhoog voor iemand die heel zijn leven Dragon Ball liefhebber is geweest. Goed verhaal dat meer bekend maakt over de Dragon Ball lore, mooie animatie, spectaculaire actie en geen tekort aan goede komische momenten.

avatar van mjk87
Een paar jaar terug heb ik eens de hele serie Dragonball Z herkeken, alle 276 (in de Amerikaanse versie) afleveringen. In het Engels trouwens, één van de weinige animaties waar ik gewend ben niet de originele versie te zien. Dat kon ook wel omdat ik de serie nooit heel specifiek Japans of zelfs maar Aziatisch vond aandoen. De rest van Dragon Ball heb ik nooit gezien, ook Super niet (waar kan ik die vinden?) maar voor deze film maakte dat niet uit, ondanks twee nieuwe personages die ik weleens in beeld had gezien. Enfin, deze wilde ik sowieso wel in de bios zien.

Aardig filmpje wel. Het begint allemaal rustig met een hervertelling van de planeet Vegeta om in het tweede deel dan het gevecht te hebben met enkel Goku en Vegeta aan de éne kant. Het is dus ook behoorlijk kaal gehouden, maar wel in de typische sfeer. Beetje wat flauwe humor en veel ontploffingen. Ik moet wel zeggen dat ondanks dat die voorgeschiedenis best interessant was en Broly als persoon ook nog wel (met een zekere triestheid over hem) ik toch vooral zat te wachten op het gevecht zelf. Maar dat kan ook mijn verkeerde instelling zijn geweest, ik had niet verwacht dat het z'm lange geschiedvertelling zou worden.

Visueel is het oké. Allemaal wat gedetailleerder dan in de serie maar niet heel bijzonder, ik ken anime die veel mooier is. Ook het gevecht zelf vond ik wat chaotisch getekend allemaal. Maar goed, al met al heb ik prima in de bios gezeten. 3,0*.

avatar van wwelover
Bijzonder om dit eens in de bioscoop te zien. Ook leuk met alle reacties van anderen. Het is allemaal wat fraaier en chaotischer dan ik gewend was. Maar de vaak flauwe grapjes en vette gevechten zijn er nog steeds. Hoewel ik het normaal niet kan waarderen, vond ik het nu wel fijn dat er veel werd uitgelegd, zodat je weet waar ze precies zijn in het verhaal. Hopelijk gaan ze dit vaker in de Nederlandse bios uitbrengen. Hopelijk wel met iets meer oude karakters.

avatar van afca_fanatic
Wat ik alleen niet begrijp is dat de overige Broly films dus overbodig zijn, en dus, volgens dit verhaal, nooit heeft bestaan. Merkwaardig. Hoewel GT niet de huidige verhaallijn volgt, dacht ik dat dat wel gebeurde met de andere Broly films. Ook al was dit een los verhaal. Verder heb ik genoten van de film. Het geklap in de zaal (bij evolutie rood en blauw) en de Kameha’s mochten wel achterwege gehouden worden..

afca_fanatic schreef:

De DBZ films hebben altijd al alternatieve verhaallijnen gekend. Dat is allemaal voor geen meter consistent. Zeker in vergelijking met de serie vertelden de films vaak hele andere dingen. Vind ik niet zo storend. Ik zie de films vooral als uitdieping, niet altijd lopende verhaallijnen die worden opgepakt.

avatar van afca_fanatic
Even wat gevonden op het internet, wat voor mij nu alles wat duidelijker maakt. Zoals jij ook zei Litmanen.

Onderstaand is dus referent naar de oude Broly movies.

“Broly komt alleen in de film universums voor wat niet in cannon staat met de manga en animatie serie wat door akira zelf is uitgebracht”.

Deze nieuwe Broly film is dus wel van Akira, en volgt dus het huidige verhaallijn van de serie.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ah, Dragonball Z. Het was bijna een obsessie vroeger, elke dag stond Cartoon Network - en later Yorin - aan. Alles wat daarna kwam heb ik eigenlijk nooit meer gevolgd, dat hele GT, Kai of Super is aan mij voorbij gegaan. Ben alleen nog wel een groot liefhebber van die erg geestige Abridged- serie op YouTube. Maar goed, als er dan een officiële Dragonball film in de bioscoop verschijnt, dan móet ik toch heen. En tot mijn verbazing met een vrij volle zaal, uiteraard gevuld met voornamelijk mannen van eind 20 en begin 30. Schijnbaar leeft Dragonball nog meer dan ik had verwacht.

Als liefhebber van de oorspronkelijke Z-serie was voor mij de eerste helft van de film dan ook leuker dan de tweede helft. In de eerste helft van de film komen een hoop personages uit de oorspronkelijke serie even voorbij. Van Bardock, Nappa, de Ginyu Force en Zarbon en Dodoria. En natuurlijk Frieza - want zelfs Cell of Buu zijn nooit zo leuk geweest als deze ultieme bad guy. Deze film legt de focus vooral bij Broly, een nieuw personage dat enkel in een paar eerdere films terugkwam, maar nooit in de serie. Maar zijn verhaallijn wordt op een leuke manier verbonden aan alle gebeurtenissen uit het begin van de serie. De eerste helft van de film bevat nog maar weinig vechten en geschreeuw en gaat meer om de personages en de verschillende verhaallijnen, iets dat mij altijd al meer trok aan Dragonball.

Halverwege gaan we dan naar het heden, waarbij het voor mij al weer minder interessant wordt. De oude personages komen niet of nauwelijks aan bod, enkel Goku en Vegeta zijn hier van belang. Ik snap ook wel dat Yamcha niet meer van de partij is, maar ook Tien, Gohan en Krillin zijn niet meer van de partij. Enkel Piccolo duikt nog even op voor een nietszeggende cameo. En vervolgens beginnen de gevechten zoals je ze kent; een schurk lijkt eerst eenvoudig te verslaan, maar blijkt dan sterker dan gedacht. En onze helden transformeren vervolgens in één of andere Super Ultra Mega Saiyan God Niveau 18. Geinig dat ze refereren naar het moment dat men de 'Super Saiyan' nog zag als een soort magische legende en hoe bijzonder het was dat Goku destijds Super Saiyan werd toen hij met Frieza vocht. Inmiddels verandert elke boerenlul in een Super Saiyan en nu dus met talloze upgrades, met kapsels in alle kleuren van de regenboog.

Dragon Ball Super: Broly is schijnbaar de langste film tot dusver en je merkt ook waarom de serie destijds beter werkte met afleveringen van 20 minuten. Vooral het gevecht gaat enorm lang door en niet op de beste manier. Een hoop geschreeuw - logisch dat die gast die Broly insprak z'n stem een tijd kwijt was na opnames - en heel veel lichtflitsen en snelle cuts. Dat is even prima, maar na vele minuten knallen ben je de oriëntatie wel een beetje kwijt. De verveling sloeg bij mij een beetje toe. Sowieso hoef je van een Dragonball film geen unieke twist te verwachten, maar alles in de finale gaat zoals je gewend bent. Soms ziet het er tof uit qua animatie, maar soms is de animatie ineens opvallend lelijk en kinderlijk simpel en verdwijnt alle detail. Beetje hit or miss. En hetzelfde geldt voor de hele film; het is soms erg leuk om te zien als fan, maar om nu te spreken van een fantastische film, nee.

3 sterren.

Gemengde gevoelens bij deze film, ben een diehard dbz fan als sinds begin jaren negentig. Er zitten in deze film echt een paar kneiters van fouten! Alleen al het feit dat zowel Goku als Vegeta Broly niet kennen in deze film.
De destruction van planet Vegeta ging in een totaal ander verhaallijn als in DBZ. Dit had echt beter gekund.
Ook de CGI was in de eind battle veels te overdadig, er mag wel een waarschuwing voor kans epileptische aanvallen getoond worden.

In DBS was het imo precies goed, had dat veel meer gevoel bij dan bij deze film.
Wel eindelijk eens een goed verhaal rond Broly en de historie, mocht ook wel eens sinds de originele Broly release uit '93

Toch prima vermaakt

avatar van predator
Het eerste deel van de filmbtrok ik beter dan het toch wel hele lange, drukke gevecht in deel twee. Had voor mij wel iets meer rust in de film mogen zitten.

avatar van AGE-411
Intussen heeft de film de kaap van 100 miljoen dollar bereikt. Niet slechts als je weet dat het budget 8,5 miljoen dollar was.
Iets zegt me dat de reeks niet stopt na deze film.

Mooi zo, als ze dit soort filmpjes blijven leveren mag deze franchise van mij lekker door gaan.

GMember schreef:

De films die komen voor Battle of Gods worden niet beschouwd als canon, dus in dit geval is het inderdaad de eerste keer dat ze hem ontmoeten. Die oude Broly films tellen niet mee. En voor zover ik weet ging het Planet Vegeta verhaal ongeveer zoals bij DBZ, maar met meer detail, misschien hier en daar een subtiele retcon.