The Lost World (1925)

Avontuur / Fantasy
106 minuten / 100 minuten (gerestaureerde versie) / 64 minuten (1991 cut)

geregisseerd door Harry O. Hoyt
met Bessie Love, Lewis Stone en Wallace Beery

De onderzoeker professor Challenger beweert dat er in de buurt van het Amazone-gebied dinosaurussen leven. Niemand gelooft hem, behalve journalist Edward Malone die samen met een jager en wat anderen richting het gebied trekt.

avatar van Poisonthewell
Uitstekende avonturenfilm, en baanbrekend in zijn genre. Zal de fans van King Kong zeker bevallen, aangezien beide films nagenoeg identiek zijn, en omdat Willis O'Brien, de man die verantwoordelijk was voor de stop-motion effecten in King Kong ook hier aan de gang is geweest. Acht jaar voor KK'33 gemaakt en doet er visueel nauwelijks voor onder. De print die ik zag (die van Internet Archive) was helaas niet van geweldige kwaliteit, maar was wel vergezeld van een passende klassieke score. Af en toe een politiek incorrect moment, maar ach, de film wordt er niet minder genietbaar om. 4*

avatar van matthijs_013
het water bij die brug in Londen is aardig diep (ben er 2 maanden geleden nog geweest). Lijkt me vrij ongeloofwaardig dat die dinosaurus er gewoon met zijn kop boven water in kon lopen. Ook was de rol van Bessie Love nogal overbodig. Alsof ze deze pas later in het script hadden geschreven omdat er romantiek in moest

Toch heel wat leuke scènes en een geslaagde avonturen film

avatar van Jules [NL]
de gerestaureerde versie van deze film is vandaag uitgekomen in de videotheek op dvd.
wel interessante film lijkt me, vooral hoe ze de 'special effects' maken

Goede special effects voor een film uit 1925. De Dinosaurussen jagen zelfs nu nog schrik aan, al zie je duidelijk dat het nep is. Maar dat doet er allemaal niet toe. Het was een goede film, die duidelijk laat zien waar Steven Spielberg het einde van zijn THE LOST WORLD vandaan heeft gehaald.

Leuke afwisselende film en zeker geen verkeerde effecten vooral niet als je kijkt naar de tijd waarin de film gemaakt is. Denk dat ze er aardig wat werk in gestoken hebben. Ook is na het zien van deze film overduidelijk waar een aantal films die wat meer in de tegenwoordige tijd zijn gemaakt hun inspiratie vandaan hebben.

avatar van Legan
Andere tijden, andere regels en dat is overduidelijk te zien aan The Lost World.

Vooral het acteren is zo overdreven melodramatisch, dat het soms niet om aan te zien is. Het ietswat geromantiseerde verhaal is ook niets supers, maar beiden worden goedgemaakt door goede effecten, aardige avonturen en uitstekende muziek.

avatar van MNV2
Leuk stukje filmgeschiedenis, meer niet. Het probleem bij een film als deze is dat het niet meer echt genietbaar is aangezien de film met zijn 85-jarige leeftijd zo overgedateerd is als wat. Meestal vormt zo'n gigantische leeftijd geen probleem, was het niet dat de film een poging doet om dinosaurussen na te bootsen. Op zich is dat aardig gelukt voor de middelen die men in die tijd had, al zien de dinosaurussen eruit als plastic dinopoppen. Maar ze zijn er wel redelijk in geslaagd om er wat beweging in te brengen, en in die tijd moeten die bewegende dino's een hele evolutie betekend hebben. Het acteerwerk was zoals je dat kunt verwachten van een film uit de jaren '20, iets meer overacting en mimiek dan in de films met geluid maar het was niet slecht, het had ook wel best een zeer goede cast. Verder was de pianomuziek ook wel leuk.

2.5 sterren

avatar van Drs. DAJA
Toch wel heel knap gedaan hoor met die dinosaurussen. De bewegingen zijn misschien wat houterig maar wel erg prettig. Ook de afwisseling met shots van echte dieren is goed gevonden. Het lijkt me ook dat deze film een behoorlijke inspiratie moet zijn geweest voor King-Kong. Overigens vind ik dat de remake van Steven Spielberg deze film overtreft. De vooruitgang in techniek is uiteraard iets wat bij een verhaal als deze enkel positief werkt en qua spanning is Jurassic Park toch beter. Hoe dan ook is The Lost World een uitstekend origineel met veel erg gaafe beelden.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Avontuur met klei.

Aardige avonturenfilm uit den ouden doosch. De beroemde Tarzan-auteur heeft een solide verhaal geschreven vol SFX, die wonderwel in 1925 konden worden uitgevoerd op het witte doek. Met behulp van veel klei uiteraard, maar e.e.a. ziet er beter uit dan bij het latere King Kong. Er zit weinig spanning in heden ten dage, doch de romance boeit nog wel en de score is mooi.

De gerestaureerde DVD is een pareltje voor het oog en bevat twee verschillende scores, evenals bonusmateriaal.

Redelijk.

avatar van movie acteurs
Gemiddeld avontuur.

De aanklacht is niet dat het nep is. Natuurlijk zien de special effects er hillarisch uit. Maar het is alsnog een knappe prestatie, vooral van toentertijd. Alleen vond ik het persoonlijk ietwat saai op gang komen. Kan best een mooi stukje film geschiedenis worden. Dit is de eerste film met een Dinosaurus als hoofdthema. Alsnog kan dat niet de film geheel redden. Misschien ben ik eigenwijs maar ik hou het toch bij een 2,5.

avatar van Friac
matthijs_013 schreef:

Dan zou het water van de Atlantische Oceaan ook niet diep zijn, aangezien we op het einde de Brontosaurus zien terugzwemmen naar Brazilië Maar het blijft grappig om te zien dat een Brontosaurus blijkbaar zonder problemen kan zwemmen

Ik was niet echt gelukkig met deze film. Het lijkt me sterk dat deze film, mocht hij vandaag gemaakt zijn geweest (en laat ons zeggen met even degelijke special effects), meer kritiek zou gekregen hebben dan nu, wanneer hij het "Aura van de Filmgeschiedenis" om zich heen heeft.
Qua verhaal is het immers armoede troef: er is geen dramatische opbouw, de mensen lopen gewoon een beetje rond zonder dat hun doel écht duidelijk voorop gesteld wordt, de dinosaurussen lopen er erg vrijblijvend bij. Het is duidelijk dat The Lost World als een "cinema of spectacles/attractions" bedoeld was, om zogezegd levende dinosaurussen aan het publiek te tonen dankzij voor die tijd erg geslaagde special effects. Maar met zoiets alleen heb je wat mij betreft nog geen sterke film. Vergelijk nu met King Kong, dat ongeveer gelijkaardige effects heeft (soms beter, soms slechter): dat is puur genieten, omdat er ook echt meer "vlees" aan het verhaal zit plus dan nog de verwrongen romantiek tussen Kong en de heldin. The Lost World blijft steken op dinosaurusjes kijken.

Voorts is de film bij momenten onbedoeld vrij grappig, twee voorbeelden hiervan.
Op het plateau kiest de held zonder pardon voor een andere vrouw. Wanneer deze hem vraagt of hij gedacht heeft aan zijn verloofde, die thuis op hem wacht, zegt hij droogjes dat ze beiden in "the lost world" afgesloten zijn van de echte wereld en haar verbintenissen. Mooie moraal!
Ook was het bijzonder grappig om te zien dat de Allosaurus gewoon doodt uit een soort stompzinnig plezier. Nadat hij een triceratops heeft gedood grijpt hij meteen erna ook nog eens naar een voorbijvliegende Pterodactylus. Vervolgens eet hij geen van beiden op, maar loopt hij gewoon wat verder, op weg naar de volgende brontosaurus die nodig van een klif geduwd moet worden.

De film heeft zijn fantasie mee en zijn goede special effects voor die tijd. Echter scoort hij op zowat elk ander vlak behoorlijk ondermaats, zodat hij blijft steken op een 2,5*. Eén van de mindere "oude klassiekers" die ik al gezien heb, jammer genoeg.

avatar van Airbakke
Schitterende muziek van Schubert ('Piano-Trio in E-Flat')..
Maar dat zal misschien toevallig bij de versie geweest zijn die ik heb gezien.
Voor de rest een redelijk platte film die op momenten wel grappig is omwille van het hele onderwerp, dinosaurussen in het Amazonewoud, geniaal!
Nu, het nadeel wel was dat ik sensatiegewijs aan het wachten was op het moment wanneer de eerste dinosaurus in beeld kwam. Ik was een beetje teleurgesteld wat ik wel kon voorspellen uiteindelijk. Stop-Motion is hier een beetje vreemd ook al werkt het in andere films extreem goed ('Fantastic Mr. Fox', de kortfilms van Starewicz, Wallace and Grommit...), maar hier stond de techniek dan ook nog in zijn kinderschoenen. De met hoge verwachtingen geladen scène met de dinosaurus in de stad op het einde was een beetje een anticlimax.
Nu, normaal gezien maakt de kwaliteit van de science fiction mij niet zo hard uit als het verhaal sterk is, maar hier hebben we te maken met maar een mager scenario.
Al bij al zullen deze effecten een heus karwei en enorm revolutionair geweest zijn. Den Hoyt zou zich later dan ook nog gaan bezig houden met de effecten in 'King Kong'. We zullen eens zien wat dat heeft opgeleverd.
Invloedrijke film geweest en tof om is gezien te hebben.

En waar is Jeff Goldblum als je hem nodig hebt?

avatar van Vinokourov
De voorloper van King Kong, als we het dan hebben over de special effects . De persoon (Willis O'Brien) die verantwoordelijk was voor de special effects in deze film zou deze namelijk ook verzorgen voor King Kong. Een groep avonturiers is razend benieuwd of er diep in het Amazone gebied daadwerkelijk dinosaurussen rondwandelen. Ze gaan op expeditie en worden niet teleurgesteld! De kijker overigens ook niet, want de stop-motion-beelden van bijvoorbeeld een Triceratops die een aanval van een Allosaurus afweert, zien er best gaaf uit. Anno begin 2013 wat houterig en natuurlijk niet super-overtuigend, maar ik vond het heus niet tegenvallen. Eerder gewoon leuk om te zien hoeveel moeite erin gestoken is .

Het verhaal had ook van alles: een romantisch plotje, heldhaftige spannende avontuurscenes en zelfs wat humor. De huidige SF-avontuur-films bevatten ook deze ingrediënten, dus zo heel anders of vreemd is een film als The Lost World niet. Ik heb me in ieder geval prima vermaakt!

avatar van Roger Thornhill
Een film die ook nu nog het bekijken ruimschoots waard is: het tempo ligt behoorlijk hoog (hoewel de ontdekkingsreizigers wel vrij lang op één en dezelfde plek vertoeven wanneer ze eenmaal op het plateau zijn aangekomen – in feite nemen de dino's dan een tijdje de film over), er zit wat aardige humor in (het onbevreesde commentaar van Mrs Challenger, zo ongeveer de enige die niet bang is voor haar man), het acteerwerk is (zeker voor die tijd) niet overmatig dramatisch of gekunsteld, de stop-motion-effecten van vooral de brontosaurus zijn uitstekend, en de opnames van de jungle zien er mooi en vrij authentiek uit (inclusief de prachtige grot waar Roxton Paula het horloge van haar vader laat zien). Natuurlijk ontkom je ook niet aan de enigszins voorspelbare minpunten, zoals het matte romantische koppel (net als in King Kong), de bijzonder flauwe "ape-man" en de onevenwichtige ontwikkeling van de plot vanwege de ontbrekende fragmenten, maar al met al is dit toch een bijzonder vermakelijke film waarvan ik me ook 90 jaar na dato goed kan voorstellen met hoeveel inventiviteit er aan gewerkt is en hoe dat enthousiasme zich ook in "a sense of wonder" bij het toenmalige publiek moet hebben vertaald.

Daar hebben ze toch destijds storm voor gelopen ? Avontuurlijk en baanbrekend met de stop-motion procedure en heden ten dage nog zeker bekijkbaar. Geen vergelijk natuurlijk met wat er decennia later aan dergelijke producten werd voortgebracht maar heb toch met verbazing én bewondering gekeken. Dan steekt er nog een behoorlijk verhaal achter en scènes als het monster in de straten dat werkt nog altijd inspirerend.
Zeer behoorlijk acteerwerk waarbij de mooie Bessie Love (een filmloopbaan van bijna 70 jaar!) toch wel bekoort.
Een introductie door auteur Sir Conan Doyle als toemaatje : "Een film voor kinderen die al een beetje volwassen zijn en ook voor volwassenen die nog wat kind zijn en even voor de lol als uw vrouw even moeilijk doet, zet ze gewoon op de kast...

avatar van bunkerboy
aangename film en speciaal
zeker als je naar zijn ouderdom kijkt
gewoon zien als je de kans krijgt

avatar van John Milton
De befaamde voorloper van Jurassic Park en ’s wereld eerste feature speelfilm met stop motion effecten. Het plan was om hem dit jaar met live muziek te zien, maar dat was helaas door ziekte niet doorgegaan. Gelukkig is er sinds een paar jaar een prachtige 2k remaster van Flicker Alley en Lobster Films beschikbaar, waardoor we ook thuis deze klassieker met o.a. Wallace Beery in volle glorie (en de meeste complete print in decennia) kunnen bewonderen.

De naam Willis O’Brien zal wellicht niet iedereen iets zeggen (ik had hem zelf ook even niet meer paraat), maar hij zou 8 jaar later ook de effecten voor King Kong (1933) verzorgen. Die pionier zorgt er ook hier voor dat de prehistorische reuzen uit het verhaal van Arthur Conan Doyle tot leven worden gewekt. De film is prachtig gerestaureerd met een volledige nieuwe orkestrale score van Robert Israel, en eigenlijk verplichte kost voor alle liefhebber van de stomme film; ik betreur het echt dat ik deze niet op het grote doek heb kunnen zien, maar wellicht krijg ik ooit een herkansing.

avatar van alexspyforever
De blauwdruk voor films als Jurassic Park. Maar je kan deze ook een voorloper noemen van King Kong uit 1933 en terecht want qua effecten moet deze silent monsterfilm niet onderdoen. Toch is de film niet zonder gebreken, zeker niet! Zo krijgen we een zwak scenario gepresenteerd met karakters die eerder toeschouwers lijken van het hele dino gebeuren dan daadwerkelijk erdoor bedreigd worden. En wat de mensapen (mannen in apenpak) er in te zoeken hadden begrijp ik ook niet zo goed. Ook hier krijgen we op het einde het concept waarbij een dino als een soort trofee wordt vervoerd, losbreekt en voor wat onrust zorgt in de stad Dit zou in latere monsterfilms nog vaak worden gebruikt. In principe zou elk genre moeten kunnen worden toegepast in silents al vind ik een spektakefilm met grote monsters toch niet zo goed werken met voornamelijk een piano als muzikale begeleiding. Wellicht dat het op een groot scherm en een orkestrale score zoals John Milton suggereert wel een stuk beter werkt.