Free State of Jones (2016)

3,38

Historisch / Drama

geregisseerd door Gary Ross
met Matthew McConaughey, Gugu Mbatha-Raw en Keri Russell

De Amerikaanse burgeroorlog. Een zuidelijke boer uit Jones county, genaamd Newton Knight (Matthew McConaughey), stapt uit het leger en komt samen met andere boeren en gelijkgestemden in opstand tegen de Geconfedereerde Staten van Amerika. Daarbij weten ze een nieuwe staat op te richten: de Free State of Jones.

78 BERICHTEN 24 MENINGEN
avatar van Smugmarty
Ondanks enkele clichématig- en zoetsappigheden... een puik relaas over de civil-war eind 19e eeuw en de afschaffing van de slavernij en periode die daarop volgt.
Geschiedkundig ongetwijfeld juist gezien de verwijzingen en foto's. Ik vond de hele sfeer die over de film hing prima en de moerrasscnes zijn een lust voor het natuurliefend oog.

Interessant en leerzaam, prikkelend en oogopenend voor een aantal bladzijdes uit de geschiedenis van U. S of A., die nog steeds hun weerslag hebben op de amerikanen van nu.

cor1946 schreef:
Waarom moeten die films zo lang duren, pff wat een zit. Best goede film.

Cor je korte opmerking maakt wel wat stemmen los.
Ik denk bij een goed film juist altijd waarom duurt deze niet wat langer...
Tis maar net door welke bril je kijkt

avatar van macrobody
Weer een beetje geschiedenis opgedaan. Nooit geweten dat de zuiderlingen tijdens de Amerikaanse burgeroorlog ook nog eens moesten vechten tegen hun "eigen" mensen. Dat is kan zo maar de doorslag hebben gegeven in de uiteindelijke uitkomst van de oorlog. In hoeverre het overeenkomt met de werkelijkheid weet ik niet. Er is vast een boek die dat uit de doeken doet.
De film is in ieder geval goed geslaagd.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Feiten en fabels.

Een filmbiografie maken over de controversiële Newton Knight is lastig, mede omdat de historici over elkaar heen buitelen met feiten en fabels. En wat de deserterende soldaat, ten tijde van de Amerikaanse burgeroorlog, daadwerkelijk dreef in zijn beslissingen is onbekend. Interessant dus, maar de film komt niet altijd goed uit de verf. Het helpt ook niet mee dat er af en toe naar een verhaal in de meer tegenwoordige tijd wordt gesprongen, want dat is vreemd genoeg ondergeschikt. Althans, er wordt te weinig aandacht aan geschonken om tegen het einde een hoofdrol op te kunnen eisen.

Het is niet het enige vreemde smaakje dat dit historisch drama in de mond achterlaat. Toch hapt Free State of Jones makkelijk weg. Mede dankzij Matthew McConaughey, die precies weet hoe je met zo een bijltje moet hakken. Je vergeeft hem de clichés en dergelijke. Zelfs de opgevoerde romance die nogal geforceerd wordt ingepast, neem je als kijker op de koop toe. Allemaal omdat Free State of Jones meer dan voldoende weet te vermaken. Het acteerwerk is dik in orde, de setting sfeervol en het ritme prettig. Al blijft het allemaal iets te luchtig en zakt een en ander tegen het einde helaas een beetje in.

Goed.

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

avatar van Lof78
50 miljoen koste deze film en het bracht 25 miljoen dollar op in de Verenigde Staten.
Toch verdient de film meer erkenning, het is toch een mooi stukje geschiedenis van de staat "Mississipi". Denk dat de film een laatbloeier word (vanwege de te magere publiciteit) en haar weg via dvd of tv uitzending nog naar het grote publiek vind.

Lof78 schreef:

Dat gezegd hebbende beoordeel je de film wel met 'slechts' 2,5 sterren? Dus een 5 (onvoldoende).

avatar van mcdaktari

senzje schreef:

Ik ga hem vanavond kijken, dus ben benieuwd..

Misschien kijkt hij anders tegen het stemmen aan want hij heeft bv "De hel van '63" in z'n top 10 en die krijgt ook maar 3,5 ster. Dus als 3,5 een topfilm is dan is 2,5 toch begrijpelijk.

mcdaktari schreef:

Volgens mij is een 2,5 inderdaad net geen voldoende maar helaas is dit de bandbreedte hier op MM

avatar van Lof78
senzje schreef:

Ik ga hem vanavond kijken, dus ben benieuwd..

Haha, ja ik ben zuinig met mijn sterren, maar als ik een cijfer moet geven dan een 6

avatar van MovieMind

Lof78 schreef:
maar als ik een cijfer moet geven dan een 6
Je moet helemaal niks!

Sommige users blijken niet buiten hun geindoctrineerd schoolgedrag te kunnen denken.
Mischien dat voor die users deze link wat meer uitleg biedt over de verschillende interpretaties van...Hoeveel zijn jouw sterren waard?

Al zeg ik er meteen bij dat het een onderwerp is waarvan de meningen altijd al verdeeld waren, zijn en waarschijnlijk zullen blijven.

MovieMind schreef:
Je moet helemaal niks!

Beste volwassen, goed onderlegde, intellectuele en uiterst kundige MovieMind,

Fijn dat u uw (goed onderbouwde) oordeel velt over een opmerking/mening over een beoordeling van een film, waarbij iemand vraagtekens plaatst bij een relatief lage beoordeling gezien de louter positieve woorden.
Iedereen mag natuurlijk zelf bepalen hoe hij/zij een film beoordeeld. Ik merkte echter alleen op dat ik meer had verwacht na zinnen als: 'Film verdient meer erkenning', 'mooi stukje geschiedenis' en 'gaat zijn weg naar het grote publiek nog wel vinden'. Waarom zou je dit anders zeggen, zonder verder negatieve punten aan te halen en dan een, naar mijn mening, redelijk lage beoordeling geven.

De pizza smaakte goed, was rijkelijk belegd en de bediening was goed. Maar toch eet ik in het vervolg niet graag pizza meer.
Dat kan, als je dus negatieve punten achterwege hebt gelaten. Maar die lezen we niet.

Enfin, fijn dat u zich zo verheven voelt boven het 'plebs' en wél weet hoe te stemmen. Ik zal nooit meer vragen waarom iemand (en nogmaals: naar mijn mening) een vrij lage beoordeling geeft aan een film na louter (redelijk) positieve woorden, althans woorden welke ik als 'positief' classificeer.

En Lof78; dank voor uw reactie. 'Zuinig zijn met sterren' hoeft niet hoor, u heeft een oneindig limiet aan sterren hier! Haha
We staan er allebei gewoon iets anders in denk ik, en dat is verder prima hoor!

avatar van MovieMind

Bravo!

Verhalen als deze blijven nog steeds indrukwekkende films opleveren.
Ook dit is een goede historische prent, goede cast en goed gebracht verhaal dat waar is gebeurd.
Het eerste uur is evenwel een beetje traag, maar de tweede helft van de film maakt alles ruimschoots goed.
Dat de rassenhaat in de Verenigde Staten nog lang zal blijven staat buiten twijfel, zelfs nu nog.
Men kan niet genoeg films maken over het onderwerp, in de hoop dat men uiteindelijk eens zal geleerd raken.
Maar vrees dat er nog heel veel films nodig zullen zijn om sommige mensen aan hun verstand te brengen dat we allemaal mensen zijn, ongeacht de huidskleur en geloof !!

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze op ware gebeurtenissen gebaseerde Historisch / Drama film omtrent vrijheidsstrijder Newton Knight, heb ik gezien op de televisiezender "Film 1" en hij trok vooral mijn aandacht omdat Matthew McConaughey daarin de hoofdrol speelt en hem zag ik nog vorige week in de Drama / Avontuur film "Gold (2016)", die ook al werd uitgezonden op "Film 1".

In dit verhaal (dat zich afspeelt in Jones County, Mississippi, in de periode van 1862 t/m 1876. Oftewel tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog t/m vlak daarna) draait het om Newton Knight (gespeeld door Matthew McConaughey) die tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog zijn jonge neefje Daniel (gespeeld door Jacob Lofland) verliest en wat voor hem de reden is om de strijd aan te gaan tegen het "Zuiden". Hij roept lokale slaven en boeren op om mee te vechten en vrijheid, gerechtigheid en een eigen vrije staat (oftewel "Free State of Jones" oftewel de titel van de film) na te streven. Newton Knight schrijft hiermee geschiedenis en komt in de boeken als een vermaarde voorvechter tegen rassendiscriminatie.

Hoewel het verhaal zeker interessant is en ook weet te boeien (het begin van het verhaal is zelfs best hard), is het verhaal misschien wel wat te druk omdat het in dit verhaal zowel gaat over de burgeroorlog, maar ook over de strijd tegen de machthebbers (o.a. Kolonel Elias Hood, gespeeld door Thomas Francis Murphy, van het "Zuiden", die uiteindelijk dood gewurgd wordt door Newton Knight) en later (na circa 90 minuten) meer over discriminatie en stemrecht. Elk onderwerp had eigenlijk een aparte film verdiend, maar omdat ze nu allemaal worden samengevoegd in één verhaal wordt het eigenlijk te fragmentarisch en te langdradig (duurt ook circa 130 minuten). Verder draait het in deze film ook nog om een rechtszaak in Mississippi, welke zich in 1947 afspeelt en waarbij het draait om nazaat van Newton Knight. Die hele rechtszaak had men wat mij betreft beter uit het verhaal kunnen laten, want het maakte het verhaal alleen maar onnodig lang en voegde ook niet veel toe.

Met de uitvoering van het verhaal zit het overigens goed en visueel gezien spat deze film ook van het scherm af (o.a. de decors, de aankleding en de beelden van Mississippi en zijn omgeving, zoals het moeras en bovendien krijg je ook een aantal echte foto's te zien van die tijd). Verder gebeurt er meer dan genoeg en is het tempo ook best hoog. Ook zit er voldoende actie in, welke best hard is en welke ook fraai in beeld werd gebracht (o.a. tijdens het begin van het verhaal met de veldslag tussen het "Zuiden" en het "Noorden". Omdat het in dit verhaal mede om discriminatie gaat, krijg je daarvan ook wat schokkende beelden te zien (o.a. als Moses wordt opgehangen aan een boom met zijn broek omlaag en als de Ku Klux Klan iemand te grazen neemt). Na het einde krijg je nog wat informatie te lezen over Newton Knight, waarbij wordt aangegeven, dat hij 160 aren grond schonk aan Rachel (omdat deze onmachtig was om te trouwen) en dat zij één van de weinige zwarte vrouwen werd, die land bezat in het "Zuiden". Samen woonden en leefden ze op de boerderij voor de rest van hun leven. Voor Newton Knight was dat tot 1922 (84 jaar oud geworden) en voor Rachel slechts tot 1889 (48 jaar oud geworden).

De cast doet het overigens gewoon goed en zeker wat betreft hoofdrolspeler Matthew McConaughey (in de rol van Newton Knight), die ik ook graag zie spelen in films. Verder deden Gugu Mbatha-Raw (in de rol van slavin Rachel, waarop Newton Knight verliefd wordt en die later samen ook een kind krijgen) en Mahershala Ali (in de rol van slaaf Moses, waar Matthew McConaughey goed bevriend mee raakt). Verder was het leuk dat ook Keri Russell (in de rol van Serena Knight, die de vrouw is van Newton Knight en die samen ook een kind hebben) meespeelde in deze film, want haar vind ik altijd leuk om te zien.

Al met al een goede op ware gebeurtenissen gebaseerde Historisch / Drama film omtrent vrijheidsstrijder Newton Knight, die qua verhaal wel erg druk in elkaar steekt en dat omdat verschillende thema's aan bod komen.

avatar van james_cameron
Groots opgezet en grotendeels meeslepend drama over de amerikaanse burgeroorlog, met Matthew McConaughey in een indrukwekkende en vooral geloofwaardige hoofdrol. Niet alle elementen werken; zo is de raamstructuur een beetje knullig en zijn de geschiedenislesjes die af en toe langskomen aan de overbodige kant, maar overwegend is dit een indrukwekkende en niet zelden ontluisterende kijkervaring, die licht doet schijnen op een beschamende periode in de geschiedenis van de Verenigde Staten. Uiteraard was dit in eigen land geen groot succes, dat spreekt voor zich.

avatar van Decec
Een goede actie/biografie/drama/historie/oorlog film...
Een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Matthew McConaughey...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

Stukje Amerikaanse Geschiedenis over de burgeroorlog, met vooral de slavernij en de rassendiscrimatie tot lang daarna in het vizier.
Onderhoudend maar eigenlijk op geen enkel vlak uitblinkend. Het overschakelen naar een later proces dat nogmaals de ongelijke rechten onderlijnt kwam aanvankelijk verrassend over en nadien niet zo in het geheel passend en neemt in het slot te veel plaats in.
Goed acteerwerk al kon ook dat een zeker gemis aan echt overtuigende emotie niet goedmaken.

Film over een mij onbekende episode van de Amerikaanse Burgerloog met een pijnlijke link naar de rassensegregatie tachtig jaar later. (Even terzijde: wat dat betreft is er ook 150 jaar ná de burgeroorlog slechts mondjesmaat vooruitgang geboekt.)
Of het allemaal zo gegaan is, daar schijnen de historici het niet over eens te kunnen worden, maar deze film biedt in ieder geval een onderhoudend relaas over burgers en weggelopen slaven in het zuidoosten van Mississippi, die de handen ineen slaan bij hun verzet tegen de niets en niemand ontziende autoriteiten van de Confederatie. Uitstekende rollen van Matthew McConaughey en Mahershala Ali. Daarnaast vind ik het altijd aangenaam om Gugu Mbatha-Raw op mijn netvlies te krijgen.