Free State of Jones (2016)

3,37

Historisch / Drama

geregisseerd door Gary Ross
met Matthew McConaughey, Gugu Mbatha-Raw en Keri Russell

De Amerikaanse burgeroorlog. Een zuidelijke boer uit Jones county, genaamd Newton Knight (Matthew McConaughey), stapt uit het leger en komt samen met andere boeren en gelijkgestemden in opstand tegen de Geconfedereerde Staten van Amerika. Daarbij weten ze een nieuwe staat op te richten: de Free State of Jones.

73 BERICHTEN 19 MENINGEN
geplaatst: 25 januari, 20:17 uur [permalink]
Ondanks enkele clichématig- en zoetsappigheden... een puik relaas over de civil-war eind 19e eeuw en de afschaffing van de slavernij en periode die daarop volgt.
Geschiedkundig ongetwijfeld juist gezien de verwijzingen en foto's. Ik vond de hele sfeer die over de film hing prima en de moerrasscnes zijn een lust voor het natuurliefend oog.

Interessant en leerzaam, prikkelend en oogopenend voor een aantal bladzijdes uit de geschiedenis van U. S of A., die nog steeds hun weerslag hebben op de amerikanen van nu.

geplaatst: 25 januari, 20:20 uur [permalink]
cor1946 schreef:
Waarom moeten die films zo lang duren, pff wat een zit. Best goede film.

Cor je korte opmerking maakt wel wat stemmen los.
Ik denk bij een goed film juist altijd 🙂waarom duurt deze niet wat langer...
Tis maar net door welke bril je kijkt

avatar van macrobody
geplaatst: 31 januari, 12:12 uur [permalink]
Weer een beetje geschiedenis opgedaan. Nooit geweten dat de zuiderlingen tijdens de Amerikaanse burgeroorlog ook nog eens moesten vechten tegen hun "eigen" mensen. Dat is kan zo maar de doorslag hebben gegeven in de uiteindelijke uitkomst van de oorlog. In hoeverre het overeenkomt met de werkelijkheid weet ik niet. Er is vast een boek die dat uit de doeken doet.
De film is in ieder geval goed geslaagd.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst: 1 februari, 20:02 uur [permalink]
Feiten en fabels.

Een filmbiografie maken over de controversiële Newton Knight is lastig, mede omdat de historici over elkaar heen buitelen met feiten en fabels. En wat de deserterende soldaat, ten tijde van de Amerikaanse burgeroorlog, daadwerkelijk dreef in zijn beslissingen is onbekend. Interessant dus, maar de film komt niet altijd goed uit de verf. Het helpt ook niet mee dat er af en toe naar een verhaal in de meer tegenwoordige tijd wordt gesprongen, want dat is vreemd genoeg ondergeschikt. Althans, er wordt te weinig aandacht aan geschonken om tegen het einde een hoofdrol op te kunnen eisen.

Het is niet het enige vreemde smaakje dat dit historisch drama in de mond achterlaat. Toch hapt Free State of Jones makkelijk weg. Mede dankzij Matthew McConaughey, die precies weet hoe je met zo een bijltje moet hakken. Je vergeeft hem de clichés en dergelijke. Zelfs de opgevoerde romance die nogal geforceerd wordt ingepast, neem je als kijker op de koop toe. Allemaal omdat Free State of Jones meer dan voldoende weet te vermaken. Het acteerwerk is dik in orde, de setting sfeervol en het ritme prettig. Al blijft het allemaal iets te luchtig en zakt een en ander tegen het einde helaas een beetje in.

Goed.

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

avatar van Lof78
geplaatst: 3 februari, 16:33 uur [permalink]
50 miljoen koste deze film en het bracht 25 miljoen dollar op in de Verenigde Staten.
Toch verdient de film meer erkenning, het is toch een mooi stukje geschiedenis van de staat "Mississipi". Denk dat de film een laatbloeier word (vanwege de te magere publiciteit) en haar weg via dvd of tv uitzending nog naar het grote publiek vind.

geplaatst: 4 februari, 19:55 uur [permalink]
Lof78 schreef:

Dat gezegd hebbende beoordeel je de film wel met 'slechts' 2,5 sterren? Dus een 5 (onvoldoende).

avatar van mcdaktari

geplaatst: 8 februari, 11:53 uur [permalink]
senzje schreef:

Ik ga hem vanavond kijken, dus ben benieuwd..

Misschien kijkt hij anders tegen het stemmen aan want hij heeft bv "De hel van '63" in z'n top 10 en die krijgt ook maar 3,5 ster. Dus als 3,5 een topfilm is dan is 2,5 toch begrijpelijk.

geplaatst: 11 februari, 16:39 uur [permalink]
mcdaktari schreef:

Volgens mij is een 2,5 inderdaad net geen voldoende maar helaas is dit de bandbreedte hier op MM

avatar van Lof78
geplaatst: 11 februari, 17:54 uur [permalink]
senzje schreef:

Ik ga hem vanavond kijken, dus ben benieuwd..

Haha, ja ik ben zuinig met mijn sterren, maar als ik een cijfer moet geven dan een 6

avatar van MovieMind

geplaatst: 11 februari, 19:15 uur [permalink]
Lof78 schreef:
maar als ik een cijfer moet geven dan een 6
Je moet helemaal niks! 😄

Sommige users blijken niet buiten hun geindoctrineerd schoolgedrag te kunnen denken. 🙄
Mischien dat voor die users deze link wat meer uitleg biedt over de verschillende interpretaties van...Hoeveel zijn jouw sterren waard?

Al zeg ik er meteen bij dat het een onderwerp is waarvan de meningen altijd al verdeeld waren, zijn en waarschijnlijk zullen blijven. 😉

geplaatst: 12 februari, 00:06 uur [permalink]
MovieMind schreef:
Je moet helemaal niks! 😄

Beste volwassen, goed onderlegde, intellectuele en uiterst kundige MovieMind,

Fijn dat u uw (goed onderbouwde) oordeel velt over een opmerking/mening over een beoordeling van een film, waarbij iemand vraagtekens plaatst bij een relatief lage beoordeling gezien de louter positieve woorden.
Iedereen mag natuurlijk zelf bepalen hoe hij/zij een film beoordeeld. Ik merkte echter alleen op dat ik meer had verwacht na zinnen als: 'Film verdient meer erkenning', 'mooi stukje geschiedenis' en 'gaat zijn weg naar het grote publiek nog wel vinden'. Waarom zou je dit anders zeggen, zonder verder negatieve punten aan te halen en dan een, naar mijn mening, redelijk lage beoordeling geven.

De pizza smaakte goed, was rijkelijk belegd en de bediening was goed. Maar toch eet ik in het vervolg niet graag pizza meer.
Dat kan, als je dus negatieve punten achterwege hebt gelaten. Maar die lezen we niet.

Enfin, fijn dat u zich zo verheven voelt boven het 'plebs' en wél weet hoe te stemmen. Ik zal nooit meer vragen waarom iemand (en nogmaals: naar mijn mening) een vrij lage beoordeling geeft aan een film na louter (redelijk) positieve woorden, althans woorden welke ik als 'positief' classificeer.

En Lof78; dank voor uw reactie. 'Zuinig zijn met sterren' hoeft niet hoor, u heeft een oneindig limiet aan sterren hier! Haha 😉
We staan er allebei gewoon iets anders in denk ik, en dat is verder prima hoor!

avatar van MovieMind

geplaatst: 13 februari, 13:06 uur [permalink]
Bravo! 😴

geplaatst: 17 maart, 09:53 uur [permalink]
Verhalen als deze blijven nog steeds indrukwekkende films opleveren.
Ook dit is een goede historische prent, goede cast en goed gebracht verhaal dat waar is gebeurd.
Het eerste uur is evenwel een beetje traag, maar de tweede helft van de film maakt alles ruimschoots goed.
Dat de rassenhaat in de Verenigde Staten nog lang zal blijven staat buiten twijfel, zelfs nu nog.
Men kan niet genoeg films maken over het onderwerp, in de hoop dat men uiteindelijk eens zal geleerd raken.
Maar vrees dat er nog heel veel films nodig zullen zijn om sommige mensen aan hun verstand te brengen dat we allemaal mensen zijn, ongeacht de huidskleur en geloof !!