Free State of Jones (2016)

Historisch / Drama

geregisseerd door Gary Ross
met Matthew McConaughey, Gugu Mbatha-Raw en Keri Russell

De Amerikaanse burgeroorlog. Een zuidelijke boer uit Jones county, genaamd Newton Knight (Matthew McConaughey), stapt uit het leger en komt samen met andere boeren en gelijkgestemden in opstand tegen de Geconfedereerde Staten van Amerika. Daarbij weten ze een nieuwe staat op te richten: de Free State of Jones.

avatar van des1
Gisteravond laat op de BBC. Tweede keer gezien dus. De waardering blijft voor de intentie, de intensiteit en het trage tempo. Een film die ook een opmerkelijk socialistische inslag heeft. Het Zuiden voer de oorlog voor de rijke plantagehouders die vasthielden aan het bezit van negerslaven. Had de gewone Southerner niet veel mee te maken. De link werd gelegd met de van veel recentere datum zijnde rassenwetten in veel zuidelijke staten. Op gemengde huwelijken stond gevangenisstraf, al was je maar voor een-achtste van slavenorigine. Verwarrend (voor veel kijkers) zal zijn dat Newt Knight en kornuiten erop stonden Republikeins te stemmen (Lincoln had immers de slaven bevrijd) en dat de Dems de partij van het conservatieve Zuiden was. Is nu helemaal omgedraaid. Blijft een wonderlijk land, de VS. Goed aan de film vond ik dat het lichaamszweet en de groezeligheid ervan afdroop. Dertig jaar geleden zouden de acteurs er fris gewassen en geshampood uit hebben gezien. Denk aan de serie North and South bijv.

Topfilm. Wederom zeer goed acteerwerk van Matthew McConaughey. Alleen de laatste 30min sufte de film wat in, maar voor de rest een topfilm.

avatar van Lovelyboy
Droevige relaas over het einde van de Amerikaanse burgeroorlog en de nasleep en daaruit voortvloeiende raciale toestanden en beperkingen. De film ademt absoluut een bepaalde kwaliteit uit. Het ziet er allemaal prima uit, goed geacteerd, prima onderwerp en de zwart\wit foto's tussendoor met begeleidende tekst en feiten is heel leuk gedaan.....toch pak het mij niet zo enorm als gehoopt, gedacht of verwacht na alle beoordelingen die ik hier boven lees. Het tempo is met toch net wat te traag en er gebeurt me net iets te weinig om een topbeoordeling te geven.

avatar van Rosicky
Film met een aantal sterke momenten (vooral in het begin) die als los zand aan elkaar hangen. Lijkt wel alsof de regisseur niet kon kiezen welk element van het verhaal hij nu eigenlijk wilde belichten. Op tweederde van de film is de oorlog plots afgelopen en verandert de toon. Met die rare rechtszaak als afsluiter. Heb mede dankzij McConaughey en Ali goed vermaakt, maar hier zat veel meer in.

avatar van frolunda
Een onderwerp/gebeurtenis waarvan ik vrijwel niks afwist dus mijn interesse was wat Free State of Jones betreft al snel gewekt.Dat leverde met deze film flink wat fraaie plaatjes op,een sterke rol van Matthew McConaughey en toch viel het uiteindelijke resultaat me wat tegen.Ik denk dat vooral komt door het feit dat Free state of Jones,vooral naar het einde toe,wat te veel wil en dat daardoor wat van zijn impact verloren gaat.Wat dat dat betreft had regisseur Gary Ross het laatste half uur beter wat kleinschaliger kunnen houden.En ook de tijdssprong had wat mij betreft achterwege kunnen blijven.
Daar staat tegenover dat dit voorval uit de Amerikaanse burgeroorlog wel een boeiende film oplevert met de erg mooie fotografie als duidelijke meerwaarde.Iets waar de locatie,de wonderschone moerassen van Louisiana en Mississippi ook voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor is.
Het uiteindelijke resultaat is dat Free state of Jones dan misschien geen meesterwerk is geworden maar wel een goede en vooral degelijke film.

avatar van Shadowed
Hm.

Tot nu toe de minste Ross-film die ik gezien heb, en met deze erbij staat de teller ook 3. De rest van zijn films geloof ik eigenlijk wel. Het is duidelijk dat Ross dit project graag voort wilde zetten, maar hij wil uiteindelijk gewoon te veel.

McConaughey is toch wel weer goed bezig. Ik vind hem altijd wel een acteur met charme, en hier is hij weer knap in de hoofdrol. Hij weet de film toch wel te dragen. Ook Ali verdient het zeker om genoemd te worden hier. Best goede prestaties.

De film opent goed. De oorlog is er eigenlijk gelijk, zonder enige introductie van de personages. De introductie wordt er dan ook eigenlijk gewoon pas erna gedaan. Het weet wel te boeien daardoor, omdat het je wel goed in de film brengt.

Alhoewel het tempo een beetje te traag ligt, weet de film voor een groot deel te boeien. Er zijn wel onnodige bijzaken, de toekomstige rechtbank bijvoorbeeld. Gewoon weglaten. En Ross wil iets te veel met zijn film. Hij stopt er gewoonweg te veel in. Hij had de focus vooral op 1 gebeurtenis moeten leggen.

Film had gerust ook iets harder gemogen. Er zijn wel een paar ernstige zaken die voorbij komen, maar eigenlijk wel zonder impact. Ik had vooral wat meer oorlog willen voelen, om de dreiging van de periode wat beter te voelen. In het begin werd deze goed neergezet.

Maar uiteindelijk een redelijk filmpje met soms sfeervolle beelden en een knappe prestatie in de hoofdrol. Een voldoende heeft hij, maar geen hoge.

avatar van Warning
Warning!

Gaat teveel kanten op, goed begin wel.

avatar van IH88
“He died with honor.”
“No, Will, he just died.”

Prima film gesitueerd tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Newton Knight (McConaughey) zet zich af tegen de Confederatie en het zuidelijke leger, en we zien wat voor invloed bepaalde veranderingen hebben op hoe het er aan toeging in het Zuiden. En dat sommige dingen ook hetzelfde blijven. Afschaffing van de slavernij, stemrecht, vrijheid voor iedereen als het aankomt op ondernemerschap etc. Mooie waarden, maar Free State of Jones laat soms op gruwelijke manier zien dat de realiteit toch wat weerbarstiger is. Wat er met Moses (Mahershala Ali) gebeurt laat dat op hartverscheurende wijze zien.