La Planète Sauvage (1973)

Alternatieve titels: Fantastic Planet | The Savage Planet | The Fantastic Planet

Frankrijk / Tsjechoslowakije
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door René Laloux
met de stemmen van Jennifer Drake, Eric Baugin en Jean Valmont

In een verre toekomst houdt een hoogontwikkeld buitenaards ras, de Draag, op hun planeet mensen als huisdieren en noemt hen Oms. Het Om-kind Terr groeit op met het Draag-meisje Tiwa en zal een beslissende rol spelen in de verhouding tussen de twee rassen. De mensen strijden voor gelijkheid, maar moeten dat soms met hun leven bekopen.

Volgens mij heeft A-Film deze net uitgebracht. Het is best een leuk idee wat ze hier laten zien, het is alleen best een langzame film (maar dat doet je dan ook echt denken dat het reuzen zijn...). 4*

Apart sfeertje, maar ik vond de animatie vaak erg lelijk en onnodig stijf. Verder tamelijk fantasievol, maar de film kakt op sommige momenten nogal in, waardoor je eigenlijk maar een matig filmpje overhoudt. 3*

70s weirdnes

De man die de peronages heeft bedacht (uit een strip) heeft ook de vormen van alien gemaakt.

avatar van Poisonthewell
Hmmm tsja leuk om een keertje gezien te hebben. De animatie deed me een beetje denken aan Terry Gilliam. Het verhaal was nou niet bepaald origineel en de soundtrack zelfs uitermate irritant (in de versie die ik zag tenminste; ik heb mn twijfels of het wel de originele soundtrack was), maar er zaten best een aantal leuke, fantasievolle vondsten in. 3*

Poisonthewell schreef:

Ik betwijfel ook of de versie die ik zag de originele soundtrack had. Het klonk inderdaad niet fantastisch en ging ook de hele speelduur bijna ongecontroleerd door. Daarbij waren er verder geen geluidseffecten te horen en hadden de personages geen stemmen. Het zal wel een alternatieve versie zijn, want blijkbaar waren er toch stemacteurs volgens MM en IMDB. Ik zag de film trouwens op een site waar hij legaal te downloaden was.

Verder wel een aardig filmpje. Het verhaal en de personages zijn inderdaad te mager om je echt aan te grijpen, maar dat neemt niet weg dat het wel leuk is om eens gezien te hebben. De film zit vol met leuke vondsten. De animatiestijl doet zeker denken aan Terry Gilliams korte tekenfilmpjes voor Monty Python. Wel leuk om eens een lange film te zien in die stijl. Het is allemaal erg '70s en wat hippie-achtig. Sommige momenten komen dan ook wat veroudert over.

Deze film wordt volgens IMDB geremaked. Eigenlijk geen slecht idee, want hier valt denk ik meer uit te halen. Ik vraag me af of de remake ook een animatiefilm betrefd of dat het gewoon een nieuwe verfilming van hetzelfde boek is.

The One Ring schreef:
De versie waarvan ik nu een deel heb gezien heeft weldegelijk voice-acting en geluidseffecten. De muziek vind ik trouwens geweldig! Geen idee of het dezelfde is als bij die van jou.

Gizzmann schreef:

Dat kan bij voorbaat al niet, want mijn versie had dus geen voice-acting en geluidseffecten. Ik denk dat het zo iets is als bij Metropolis, waar later ook iemand zijn eigen muziek achter heeft gezet. Jammer, maar helaas. Wel ga ik er van uit dat we dezelfde beelden zagen.

avatar van Gizzmann
Ik had het er eigelijk over of het dezelfde muziek was, aangezien het erg saai en irritant werd genoemd. Ik heb hem maar voor de helft bekeken dus het kan best zijn dat het na een tijdje irritant begint te worden, maar in het begin is het geweldig. Vooral het muziek tijdens het begin vond ik erg goed. Was experimentele 70's muziek, klonk zelfs een klijn beetje Pink Floyd-actig.
Hier kun je wat van de soundtrack beluisteren: http://www.aquariusrecords.org/bin/search.cgi/keyword=laplanetcd

De eerste is (Deshominisation) word volgens mij gebruikt tijdens de intro. klinkt nu ik het terug luister eigelijk toch best eentonig Maar in de film werkte het erg goed.

De beelden moeten haast wel hetzelfde zijn, anders is degene waar jij het vandaan hebt wel heel erg creatief bezig geweest

avatar van Gizzmann
Toch een tegenvaller. Dacht na het begin dat dit een echte animatie topper zou worden, maar het bleek een redelijk saaie wazige film die nergens op sloeg en die af en toe juist zeer slecht en goedkoop geanimeerd was.

De tekeningen waren redelijk. Af en toe waren ze echt spuuglelijk, maar volgens mij was dat in die gevallen de bedoeling (om de eigenzinnigheid van de planeet weer te geven), maar daardoor had het juist een beetje een negatief effect. Wel leuk was de inkleuring. Heerlijk in een soort kinderboekstijl gedaan.

Dan is er verder nog het verhaaltje dat gewoon geen kant op leek te gaan. Had vaak het idee dat wat er plaats vond niks met het voorgaande te maken had. Toch waren er wel een aantal leuke en creatieve vondsten en leverde ook dit veel vreemdheid op.
En de muziek droeg al helemaal bij aan de 'weirdness'. In het begin vond ik de muziek echt subliem, maar tegen het einde werd het helaas toch wat minder bijzonder allemaal.

Wat er over blijft is een rare en 'boeiende' film. Beetje te traag en langdradig om er snel zo in te schuiven en helaas ziet hij er af en toe vreselijk uit. Toch was de kijkervaring erg interessant en was het gewoon wel leuk als je het als een kleinschalig dingetje bekijkt inplaats van een animatie meesterwerk. Ik heb hem op een zeer krappe 3 gezet, maar ik ben eigelijk genijgd hem te verlagen.

avatar van jaspertjes
Gizzmann schreef:

Het verhaal gaat zeer duidelijk een kant op en is relatief simplistisch. Gebeurtenissen volgen elkaar logisch op, maar worden soms kort onderbroken door wat ''pillow shots''.

De stroomversnelling aan het einde van de film is waarschijnlijk te wijten aan een depletie van het budget.

avatar van Derekbou
Zonde dat sommigen de film met een verkeerde soundtrack en zonder geluidseffecten hebben gezien Dit vond ik namelijk het sterkste punt van de film. Zoals Gizzmann al opmerkte heeft de OST het psychedelische van Pink Floyd, maar daarnaast is de muziek op momenten ook erg funky.

Verder zit ik wat met een dubbel gevoel over deze animatiefilm. De surrealistische beelden waren erg sfeervol en leuk om te zien. De houterige animatie vond ik dan weer een stuk minder. Misschien dat het geheel net zo goed tot z'n recht zou komen in de vorm van een graphic novel. De mooie muziek ontbreekt dan helaas wel.

Ondanks dat Fantastic Planet duidelijk enkele maatschappijkritische punten naar voren brengt, vond ik het verhaal zelf weinig om het lijf hebben. Al met al een leuke surrealistische filmervaring. 3*

avatar van Metalfist
Komt vanavond in Virus op Canvas.

avatar van Freud
Leuk om eens gezien te hebben. De tekeningen en de fantasievolle wezens en omgevingen (beetje een kruising tussen Max Ernst en Bosch) maken de film, want het verhaal is oninteressant en vaak totaal belachelijk. Toch is de eigenzinnigheid van de film en de weigering om enig compromis te sluiten om te film beter verteerbaar te maken, ook wel te bewonderen De animatie is niet super, maar stoort ook niet zo. Wel storend is de slordigheid waarmee sommige scenes afgeraffeld worden, terwijl andere ineens geweldig mooi zijn. Het geheel doet me wat aan sommige strips van Moebius denken, waar ik meestal een beetje hetzelfde gevoel bij heb: sfeer en design zitten perfect, het verhaal is zo wereldvreemd dat je er weinig mee aan kunt.

korp
Toch aangenaam verrast. Erg surrealistisch maar bevat toch enigszins wel een structureel verhaal.

avatar van Oishii
Kijkt Jennifer Lopez in The Cell hier niet naar als ze in bed een jointje rookt?

Meneer Bungel
Kweenie, toen keek ik naar Jennifer...

avatar van Koert
Interessante film. Maar wel erg lastig te beoordelen.

Aan de ene kant zijn er genoeg negatieve punten te verzinnen bij Fantastic Planet. De animaties zijn nog heel erg simpel en houterig. Gezichtsuitdrukkingen doen de kijker vrijwel niets omdat deze erg statisch zijn. Daarnaast zijn de stemmen behoorlijk knullig ingesproken. Dit alles doet de personages een beetje 'dood' overkomen. De rode lijn van dit, opzich grappige, verhaal is volkomen duidelijk. Alleen werd af en toe een beetje van de hak op de tak gesprongen. Onlogische, of slordige scène-overgangen komen vaak voor.

Daar tegenover staat echter een ongekende sfeer. De planeet ziet er fantastisch (haha!) uit, hoewel dat dan weer niet van de inwoners gezegd kan worden. Wat nog meer bijdraagt aan deze sfeer is de muziek. Zoals eerder gezegd: het doet op momenten aan Pink Floyd denken, is erg psychedelisch en soms zelfs een tikkeltje funky. Fantastic Planet verloopt ook erg traag, maar door de korte speelduur breekt het de film niet op. Ondanks de genoemde minpunten vond ik het erg interessant om deze animatiefilm eens gezien te hebben.

Weinig liefde op MM voor deze notoire animatiefilm zo te lezen.

Vond het concept erg grappig. De mens die gereduceerd wordt tot mier en overheerst wordt door een ander ras. De vele shots uit de hoogte versterken dit gevoel alleen maar. Leuk om dat gekrioel te zien.

Film is verder inderdaad een beetje losjes in elkaar gedraaid, met ver op het einde ook nog aandacht voor de wat gekkere creaties op de planeet. Vond het best fijn, in plaats van het laatste deel van de film weer helemaal vrij te maken voor de narratief.

Animatie is inderdaad houterig en de stijl niet bepaald mooi. Toch staat er echt wel een stijl, wat na 10 jaar generieke CG animatie bijna verfrissend aanvoelt.

Soundtrack was jammer genoeg wat pover. Paar grappige sound effectjes, maar weinig gecontroleerd bij de beelden geplaatst, aardig repetitief en vaak onverzorgd.

Heb mij hier, zeker gezien de korte speelduur, aardig mee vermaakt. Einde is wat jammerlijk (inhoudelijk en qua tempo), maar verder toch echt voor de cultliefhebber.

Edit: rare Engelse vertaling trouwens, of is "fantastic" een bijbetekenis van "sauvage"? Heb de film in ieder geval wel in originele Franse dub gezien.

Onderhond schreef:
Weinig liefde op MM voor deze notoire animatiefilm zo te lezen.

Als je naar de statistieken kijkt is de waardering voor deze film ineens flink gekelderd. Eerst kwam het algemene cijfer nog ver boven de 3,5 uit. Best vreemd eigenlijk.

avatar van Freud
Die oude stemmen stammen uit de tijd dat anime op MM nog maar amper bekend was en de gebruikers hier niet beter wisten Niets tegen deze film trouwens, best aangenaam experimenteel en leuk gedaan, maar toch net iets te knullig naar mijn mening.

Freud schreef:

Verrast me vooral om hier nogal wat mensen te zien die graag belang hechten aan historische waarde, en dan toch betrekkelijk laag stemmen. Begrijp dat je bericht lakoniek bedoeld is, maar het viel me toch op.

Onderhond schreef:

Dit is toch geen historisch belangrijke film? Eerder een curiosum.

Misschien in jouw filmboekjes, niet onder de animatieliefhebbers waarmee ik normaal spreek. Deze film ken ik toch ech als "een grote naam" die "je moet gezien hebben".

avatar van Baggerman
Houterig, maar best leuk. Ik hou sowieso wel van verhalen waarin de mensen als minderwaardig 'dier' worden gezien en behandeld (War of the Worlds b.v. heeft ook zo'n uitgangspunt). Als je groter bent en technologisch geavanceerder, ga je je al snel zo gedragen als de hoe-heten-ze-ook- alweer, Taags ofzo. Wij doen in ons dagelijks leven niet anders.

Sinds ik een aquarium heb is me bijvoorbeeld pas opgevallen dat veel vissen niet zo dom zijn als je zou denken, sterker, ik vermoed zelfs enige intelligentie bij die beestjes!

Vermakelijk en inderdaad door de korte speelduur goed uit te zitten!

Wauw, "enige" intelligentie

avatar van Baggerman
Ja, ze gaven 'Finding Nemo' bijvoorbeeld 5* en 'Jaws' maar 0,5*, dus dan kun je ze toch moeilijk zeer intelligent noemen....

avatar van DwarreI
En wat vinden ze van Deadliest Catch?

avatar van Rickahboy
ik kan begrijpen dat mensen dit een wazige of rare film vinden..
ik zelf heb deze film gekeken met een stel vrienden tijdens een truffel trip en ik vond de film erg brein kietelend, heb van begin tot eind met verbazing gekeken en daarom vond ik het een bizarre maar toch leuke film die niet voor iedereen is weggelegd.

avatar van leatherhead
Erg houterig geanimeerd en tegen het einde aan werd het qua verhaal wat saaiig. Maar het geschapen wereldje is best creatief vormgegeven en de film kent enkele guitige vondsten/details. Vooral de wezens zagen er lekker weird uit.

Wel leuk om eens gezien te hebben dus, al was het altijd even boeiend. Ruime 2,5*.

avatar van mikey
Ow wow Roland Topor!!!

avatar van arno74
Apart. Voor mijn gevoel had het qua stijl in de verte wat weg van Tenshi no Tamago (1985) maar met meer verhaal en minder duister. Het gaat over een planeet bewoond door "blauwe reuzen" die buitenaardse wezens ophalen, waaronder mensen. Die mensen zijn voor hen een soort diertjes van het formaat van een mier, en gedragen zich in die wereld ook zo, door bijvoorbeeld eten te stelen van de reuzen. Het is een verfilming van de scifi-roman "Oms en Série (1957)" van Stefan Wul, een allegorie op de bezetting van Tsjechië door de Sovjet-Unie. De "Oms" (mensen) worden onderschat, onderdrukt en gezien als een speeltje en een plaag. Als allegorie behandelt het middels de blauwe reuzen en de Oms diverse themas, zoals onderdrukking, verzet, onverdraagzaamheid, etc. De vele bizarre wezens deden me aan de magische werelden van Ghibli denken. Heel bijzonder, must see voor animatieliefhebbers. 3,5*

avatar van John Milton
Moeilijk te waarderen film, dit. Als in: lastig een cijfer voor te geven. Muziek en verhaal deden het beide niet direct voor me, maar de originaliteit en quirkiness maken een hoop goed, al kan ik de animatie ook weer niet zonder meer als 'mooi' bestempelen. Ik houd het op een zeven.