La Planète Sauvage (1973)

Alternatieve titels: Fantastic Planet | The Savage Planet | The Fantastic Planet

Frankrijk / Tsjechoslowakije
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door René Laloux
met de stemmen van Jennifer Drake, Eric Baugin en Jean Valmont

In een verre toekomst houdt een hoogontwikkeld buitenaards ras, de Draag, op hun planeet mensen als huisdieren en noemt hen Oms. Het Om-kind Terr groeit op met het Draag-meisje Tiwa en zal een beslissende rol spelen in de verhouding tussen de twee rassen. De mensen strijden voor gelijkheid, maar moeten dat soms met hun leven bekopen.

avatar van mikey
Ow wow Roland Topor!!!

avatar van arno74
Apart. Voor mijn gevoel had het qua stijl in de verte wat weg van Tenshi no Tamago (1985) maar met meer verhaal en minder duister. Het gaat over een planeet bewoond door "blauwe reuzen" die buitenaardse wezens ophalen, waaronder mensen. Die mensen zijn voor hen een soort diertjes van het formaat van een mier, en gedragen zich in die wereld ook zo, door bijvoorbeeld eten te stelen van de reuzen. Het is een verfilming van de scifi-roman "Oms en Série (1957)" van Stefan Wul, een allegorie op de bezetting van Tsjechië door de Sovjet-Unie. De "Oms" (mensen) worden onderschat, onderdrukt en gezien als een speeltje en een plaag. Als allegorie behandelt het middels de blauwe reuzen en de Oms diverse themas, zoals onderdrukking, verzet, onverdraagzaamheid, etc. De vele bizarre wezens deden me aan de magische werelden van Ghibli denken. Heel bijzonder, must see voor animatieliefhebbers. 3,5*

avatar van John Milton
Moeilijk te waarderen film, dit. Als in: lastig een cijfer voor te geven. Muziek en verhaal deden het beide niet direct voor me, maar de originaliteit en quirkiness maken een hoop goed, al kan ik de animatie ook weer niet zonder meer als 'mooi' bestempelen. Ik houd het op een zeven.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)