The Lost City of Z (2016)

Avontuur / Biografie

geregisseerd door James Gray
met Charlie Hunnam, Robert Pattinson en Sienna Miller

'The Lost City of Z' volgt het verhaal van kolonel Percival Fawcett (Charlie Hunnam), een voormalig onderscheiden Britse soldaat die de jungles van de Amazone intrekt. Hij gaat daarbij op zoek naar een mythische stad waarvan hij overtuigd is dat hij deze op een eerdere tocht gezien heeft. Maar de reis is niet zonder gevaar.

avatar van Boneka
Dit is toch wel een pareltje van een film. Na Jungle en Silence opnieuw een zware film, maar vond dit toch wel een hele mooie film. Prachtig gemaakt schitterende muziek en een verhaal dat mij wel boeide. Opvallend na Jungle gaan we opnieuw naar Bolivia. In totaal gaan we drie keer op zoek naar City of Z en natuurlijk moest het wel een keer fout aflopen. Tussendoor zien we ook nog even een stuk World War I. Het eind voelt apocalyptisch met een sound die door merg en been gaat. The Lost City of Z voelt aan als een goedkope B film als we naar de titel kijken, maar dat is ie zeker niet en ondanks zijn lange speelduur boeiend genoeg om op het netvlies te blijven hangen.

Beeld 4,5 (English Subtitles) BD
Geluid 5
Film 4
Extra's 3

avatar van thegoodfella
Over het algemeen ben ik het eens met de meeste opmerkingen hieronder. Mooi gemaakt, leuk verhaaltje, maar de scenes die zich niet in het Amazone gebied afspelen, zijn overbodig en langdradig.

Voor mij is het grote pluspunt in deze film Robert Pattinson die met zijn vrij kleine bijrol Charlie Hunnam totaal omver blaast. Pattinson weet in al zijn ingetogenheid die schreeuwerige Hunnam in zijn schaduw te zetten. Iets wat De Niro met zijn bijrol in Mean Streets ook deed met Harvey Keitel.

Pattinson bewijst met deze rol en zijn rollen in Life en het briljante Good Time echt zijn Twilight fase achter zich te laten. Zoals de aller grootse hem voorgingen, want wie denkt bij DiCaprio nog aan de Titanic of bij Gosling aan the Notebook.

Ik Kan niet wachten op High Life van arthouse reggiseuse Claire Denis, want Pattinson gaat weer gedurfd samenwerken met een vrij onbekende naam in een kleine productie.

avatar van knusse stoel
Wij zweven iets in het midden wat de film betreft en onze mening hierover.
Mooie beelden, een prima verhaal maar de tochten buiten de rivieren van Bolivia komen weinig in beeld. Zo had ik bv graag iets meer gezien van de voorbereidingen en de reizen over de oceaan.
Van de film heb ik begrepen is het verhaal gebaseerd op ware gebeurtenissen en grappig is om te zien hoe de geleerde heren zichzelf boven het gewone volk en de bevolking van Bolivia wanen. Ja, wanen! Je ziet de dommigheid weerspiegelt in de woorden die men over een ander gebruikt om te willen aantonen hoe "superieur" ze zich voelen ten opzichte van mensen die niet gestudeerd hebben of in wouden wonen.
Dat, terwijl later bleek dat deze woudbewoners qua ontwikkeling in bepaalde zaken verder waren dan het "moderne" Engeland in vroegere tijden.
Voor liefhebbers van geschiedenis: Darkness: Zuid-Amerika - darktreu.blogspot.com
De film krijgt van ons een 7.

avatar van mcdaktari
Ik vond The Lost City Of Z helemaal zo slecht nog niet. Zie graag films die in de jungle afspelen. Begin 1900 toen was dat nog bijna allemaal onbekend gebied, en dat waren toch best wel heftige reizen die de ontdekkingsreizigers maakte. Dus nooit niks meer vernomen van die vader en zoon? Ik vrees dat ze als avondeten geëindigd zijn.

Mooie beelden, maar een verhaal met grote sprongen in de tijd en zaken die maar aangenomen moeten worden want uitgelegd wordt het niet.
Uiteindelijk een verhaal zonder veel spanning of inhoud. Best wel ontgoocheld.

Van enkele scènes dacht ik wel "dat had toch beter gekund". Komt daarbij dat er toch weinig preciese informatie over de expedities op zich werden verstrekt : uitrusting, manschappen, hulmiddelen, communicatie enz...
Anderzijds toch wel sterk gebracht daar waar Fawcett zich schrap moest zetten tegen bekrompenheid, ongeloof tot lafheid bij de heren thuisblijvers.
Wat de film mogelijks ook nodig had om wat meer indruk te kunnen maken, is wellicht een iets krachtiger, charismatiger speler in de hoofdrol, al kunt ge Charlie Hunnam weinig verwijten in deze film die ook wel wist te boeien en daarom, wat mij betreft, een kleine 3,5 verdient.

avatar van bjerik76
lange zit, had iets mooiere natuurbeelden en wat mystiek erin verwacht.

avatar van Berthil
mcdaktari schreef:
Bedankt voor de spoiler.

avatar van mcdaktari
Berthil schreef:
Bedankt voor de spoiler.

Graag gedaan jonge

avatar van woeler82
Ik vond deze film erg langdradig en nergens echt spannend

avatar van MindlessAssassin
Een erg interessant concept, dat matig is uitgewerkt. Normaal gesproken heb ik een grote zwakte voor dit soort films, maar dit was wel erg langdradig en soms overbodig. Aan het einde had ik echt geen concentratie meer en moest ik me echt door die laatste 20 minuten heen slepen. Film had echt wel 25 minuten korter kunnen zijn, want veel van de scènes in het oerwoud zijn overbodig lang. Het 1e gedeelte van de film is nog wel goed doorheen te komen, maar daarna zakt het erg in helaas.

Robert Pattinson heeft met zijn personage wel een groot gedeelte van de film gered. Ondanks dat hij niet echt een grote rol had, waren alle scènes waar hij in betrokken was wel interessant.

avatar van bennie jolink
Vond dit meer “The lost city of

avatar van VforVictor
Begon leuk maar kakte heel rap in. Hunnam en Pattinson doen het wel aardig maar kunnen het magere script niet redden. Het deel van het verhaal over WO 1 had best weggelaten kunnen worden.. En het eind is helemaal onbevredigend. Maar dankzij het camerawerk bleef het nog enigzins interessant.

avatar van Sergio Leone
Sterk.

Sowieso heb ik wel een zwak voor dit soort film, zeker als ik het verhaal niet op voorhand ken. Geweldig hoe ambigue zo'n Percy Fawcett geweest moet zijn. Wat moet je van zo iemand denken? Was hij een egoïst? Of net het tegenovergestelde? En heeft hij uiteindelijk bereikt wat hij wilde?

James Gray had zijn film nog iets meer een surreële vibe mogen geven. Dat had hem nog beter gemaakt. Het einde vind ik fantastisch - waarin Percy en zoonlief langzaam maar zeker wegzakken in de jungle. Dat "wegzakken" had voorheen ook een paar keer naar voor mogen komen. Gray maakt het bij momenten iets te fragmentarisch en soms ook te gemakkelijk - met geduld en vriendelijkheid komt Percy nogal een eind bij de natives. De film mist soms onderliggende spanning.

Desalniettemin zorgt hij voor schitterende beelden van overwegend donkere locaties. De kijker krijgt nooit echt vat op de jungle, wat de beleving van Percy ook zou moeten geweest zijn. De soundtrack is uitstekend en had ik dat ook nog kunnen zeggen van enkele personages - die nu al te karikaturaal en gemakkelijk zijn - dan was dit een topfilm. De vertolkingen zijn degelijk, zonder meer.

Kleine 4

avatar van nadrin
Ik had ook het gevoel dat de film zich eerder voortsleepte dan dat hij boeide. Vreemde sprongen in de tijd. Die de film niet ten goede kwam

Ik ben wel liefhebber van dit soort avontuurfilms.
Het is gebaseerd om ware gebeurtenissen, maar kende deze niet. De hele film wordt je dus in spanning gehouden of kolonel Percival Fawcett de verloren stad in de Amazone vind of niet. Je hoopt natuurlijk van wel en dat je prachtige beelden te zien krijgt van de verloren stad in goud. Helaas was het eind dus een beetje een domper.
Al met al mij wel vermaakt als liefhebber van dit genre, maar misschien hadden ze voor het kijkplezier het einde iets de waarheid kunnen verdraaien.

Oké.

Maar wie zin heeft in een échte avonturenfilm komt hier toch een beetje bedrogen uit. In het eerste deel krijg je nog wel wat je mag verwachten van een film als deze, het tweede deel komt er echter steeds meer drama om de hoek piepen. En dat blijkt maar matig te werken.

De film springt ook nogal heen en weer tussen Londen en Bolivië. Dat heb je natuurlijk als je een biografisch verhaal verfilmd, maar misschien had men dan beter keuzes gemaakt. Zeker rond het stukje WWI, dat voelde bijna als een compleet andere film aan. Het helpt verder ook niet echt mee dat het laatste deel het minst enerverende is.

Acteerwerk is wel goed, regie niet slecht maar nogal zwaarmoedig, wat niet altijd even goed paste. Verder had er ook wel wat van de speelduur afgemogen, al is het ook niet zo dat de film echt gaat slepen of vervelen. Echt memorabel is het alleen niet. Leuk voor een keertje, vooral als je houdt van expeditie-films, maar hier had men toch wat meer mee kunnen doen.

avatar van david bohm
Mooie beelden en het acteerwerk is ook in orde, maar het avontuur valt nogal tegen. Voor mijn gevoel is de heer Fawcett nauwelijks getoond in de jungle, netto een paar minuten zou ik zeggen. Wel veel op een bootje. De sprongen in de tijd en ruimte waren soms onnavolgbaar, na een abrupt afgebroken scene ineens weer in Londen, alsof het een droom betreft. Film is wel sfeervol en redelijk onderhoudend.