The Lost City of Z (2016)

Avontuur / Biografie

geregisseerd door James Gray
met Charlie Hunnam, Robert Pattinson en Sienna Miller

'The Lost City of Z' volgt het verhaal van kolonel Percival Fawcett (Charlie Hunnam), een voormalig onderscheiden Britse soldaat die de jungles van de Amazone intrekt. Hij gaat daarbij op zoek naar een mythische stad waarvan hij overtuigd is dat hij deze op een eerdere tocht gezien heeft. Maar de reis is niet zonder gevaar.

avatar van Filmkriebel
Ontdekkingskoorts

Niet echt onder de indruk hoewel het een ambitieuze biografische film is. Te donker gefilmd, slaperig acteerwerk en nergens prikkelend, zelfs niet in de meer avontuurlijke stukken. Ook veel te lang, met passages waar ik me stierlijk begon te vervelen. De befaamde goudkoorts is heel bekend, maar Fawcett leed aan ontdekkingskoorts die hem vele jaren deed zoeken naar een verloren beschaving in het Amazonewoud, dat misschien alleen in zijn verbeelding bestond en aan het thuisfront op heel wat hoongelach onthaald wordt. Zijn gezin moest zich vele jaren lang zonder hem redden.

Het is dan ook de honger van de ontdekkingsreiziger van het begin van de 20ste eeuw die herdacht wordt: de honger naar het vinden van iets nieuws, iets wonderbaarlijks dat de wereld met verstomming zou slaan. Voor Fawcett was het ook de obsessie om zijn familienaam in ere te herstellen en op te klimmen op de sociale ladder. Maar dit kon allemaal iets boeiender gebracht worden vond ik toch.

Het verhaal leent zich uitstekend voor een vermakelijke film en ondanks dat de makers veel verkeerd doen is het toch nog een onderhoudende en best vermakelijke film. Het grootste probleem is dat het erg fragmentarisch is en het script van de hak op de tak springt. Het beste gedeelte is waar ze voortijdig weg moeten ivm de sabotage. Hier wordt even de tijd genomen voor het verhaal. Vervolgens wordt de climax in no-time weer afgeraffeld.

avatar van jeuletaxi
Misschien mede door de negatieve recensies had ik er minder van verwacht maar ik heb er erg van genoten.
Prachtige film die uniek is in zijn genre.

Niet onaardig, maat zeker geen meesterwerk.

avatar van dikkop
Een hele ster voor de moeite en de entourage, maar wat een dramatische voorstelling dit...

De genre had dan ook moeten zijn avontuur/DRAMA...!

Shit heyy...

avatar van james_cameron
Traag en zwaarmoedig, zoals alle films van regisseur James Gray, maar gelukkig tegelijkertijd meeslepend en visueel imposant. De doorgaans wat miscaste Charlie Hunnam is hier vreemd genoeg prima op zijn plaats. In de beste momenten heeft de film een Heart Of Darkness-achtige mystieke sfeer, die betoverend werkt. Niet alle elementen werken naar behoren en de film is sporadisch saai en langdradig, maar uiteindelijk kon ik er toch wel iets mee.

avatar van Rebel80
Trailer bekeken maar kan niet aan Hunnam wennen na Sons of Anarchy meerdere malen gezien te hebben.

avatar van mnrk
The river will be our home for the next two years. We shall not fail. Mankind awaits our discoveries.

Deze film van James Gray is best een mooie en goede film...

Het verhaal is natuurlijk zeer interessant , maar helaas is de uitwerking soms wat minder waardoor het net allemaal iets te lang duurt. Maar de gehele setting en aankleding is wel zeer goed en geeft de film wel dat sfeertje mee wat erbij hoort...

Charlie Hunman is op zijn plaats in deze film en de overige cast is ook in orde...

avatar van Biosguru
Het deed me nog het meest denken aan een Sinterklaas surprise. Prachtig verpakt doosje in een doosje, doosje op doosje maak je open tot je bij het laatste kleinste doosje aankomt. Waar dan uiteindelijk ook niets inzit. Surprise!!!! 141 minuten van je leven kwijt, jammer....

avatar van Noodless
Ik kan mijn voorganger wel volgen want uiteindelijk gaat de film als een nachtkaars uit. Je hebt dan meer dan 2 uur alle ontwikkelingen gevolgd om in een overdreven snelle vaart naar het einde toe te gaan die grandioos tegenvalt. Het eerste uur kan ik nog wel pruimen en ook de voortzetting mocht er zijn ondanks de trage opzet. De cast doet het goed en er valt voldoende te beleven zonder dat er veel gebeurt. Dat is te danken aan de cast, de setting en het interessant verhaal. Maar een groot kritiekpunt is toch wel dat het verhaal veel te lang wordt uitgesponnen voor hetgeen wat het uiteindelijk voorstelt.
De verwachtingen lagen toch hoger. 6/10

avatar van John Milton
Biosguru schreef:
Van de drie James Grays die ik zag vond ik er slechts eentje een nipt zeventje. Die gaf jij ook al zo'n mooi cijfer, zie ik

Ik loop deze ook voor me uit te schuiven merk ik, ondanks een aantal goed reviews. Heb niet zoveel vertrouwen, en wat ik van Hunnam zag in King Arthur versnelt de zaken ook al niet.

Benieuwd of ik me ertoe kan zetten nog in 2017, en of het mee- of tegenvalt.

avatar van Biosguru
Ik ben er wel klaar mee denk ik, met deze James, heb nu 5 van zijn 6 films gezien. Max ***, vanaf The Immigrant (*) vindt ik er echt helemaal niets meer aan. Ik ervaar het als compleet lege beeldvulling. Fluff op een laagje fluff. Als er iets bijzonders inzit, ik haal het er met geen mogelijkheid uit.

avatar van Koerok
Misschien dat sommige mensen er juist van houden, maar ik vond het allemaal veel te traag. Het waargebeurde verhaal is voor de deelnemers uiteraard een enorm avontuur geweest, maar voor de kijker is het verhaal te mager (tenminste, dat vind ik). Met dan ook nog eens een speelduur van 2:20 kom ik niet verder dan een 2.5. Visueel en qua acteerwerk vond ik het verder wel dik in orde, maar ik had er meer van verwacht.

avatar van 606
james_cameron schreef:
helemaal eens

avatar van Thomas83
Ik heb na Kong: Skull Island even gewacht met het kijken van deze film omdat het misschien vergelijkbaar had kunnen zijn, maar de films verschillen als dag en nacht van elkaar. Het duidelijk nog moderne element van Kong: Skull Island ontbreekt hier in zijn geheel, en hoewel beide films wat ouderwets hebben is dat hier van een heel ander doodserieus klassiek soort. The Lost City of Z is niet geïnteresseerd in spectaculaire weidse shots van de jungle maar richt zich puur op de persoonlijke missie van Fawcett, op zijn drang naar avontuur en erkenning.

En het avontuur had op deze relatief weinig spectaculaire manier niet sterker en aanstekelijker overgebracht kunnen worden. Niet dat de expedities in het Amazonegebied worden geromantiseerd, integendeel. De film bevat tijdens de scènes in de jungle altijd een wat koortsachtige, mystieke en dreigende sfeer, alleen maar versterkt door die traag bewegende camera's en de vaak dreigende en grootse muziek. De tocht is er een vol gevaren, ziektes en andere beproevingen.

Na het ijzersterke eerste deel dat vooral de eerste expeditie beslaat gaat de film een tijd in rap tempo hard achteruit. Ik ben niet zo fan van de gedeeltes met de blanke mannen in Engeland die zichzelf als het superieure ras zien en joelend reageren op Fawcetts ontdekkingen en conclusies. Het zal misschien historisch accuraat zijn, maar personages komen zo toch al snel als typetjes over, en het voelt wel wat drammerig over als benadrukt wordt dat Fawcetts vrije geest wat hypocriet is aangezien hij zijn vrouw lekker de huismoeder laat spelen. En daarnaast is Murray een enorm irritant personage, een karikatuur die alleen maar vervelender wordt. Dit gedeelte verstoort ook een beetje het tempo van de film.

Maar dan volgt toch weer comeback als Fawcett voor de laatste keer een expeditie naar de verloren stad begint, ditmaal vergezeld van zijn oudste zoon (die wel wat meer aandacht had mogen krijgen). Mede door het goede spel van Hunnam, die zonder zijn stem te verheffen zijn passie of obsessie overtuigend weet over te brengen, voelt de laatste toch als de meest persoonlijke. Sienna Miller is ook echt in de film gegroeid tegen die tijd. Pattinson vond ik trouwens ook sterk. In het begin vond ik amper te herkennen en er veel ouder uitzien. Laat in de film ziet hij er gek genoeg dan juist veel meer naar zijn leeftijd uit.

Het slot van de film had denk ik niet veel beter gekund. Zodra Fawcett begint over het terugsturen van de kompas weet je natuurlijk al hoe laat het is, maar het precies de juiste keuze om de film op zo'n mysterieuze en zelfs wat spirituele manier te eindigen. Ik wil niet zeggen dat het tweede bedrijf volledig uit de film had kunnen worden geknipt, het draagt nog altijd wat bij aan het epische gevoel op het einde, maar het trekt mijn eindoordeel over de film toch wat omlaag naar 3.5*.

P.S: die overgang van de drank op de grond naar de trein was echt een vondst.

avatar van Danny Heijkoop
ik vind het een steen goede film
mooi gemaakt met een mooi verhaal
echt een aanrader

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Fijne verrassing.

Regisseur James Gray levert een uitstekende avonturenfilm af, die doet denken aan de cinema van weleer. Titels als King Kong en Tarzan schieten door het hoofd als Percival Fawcett de jungle in trekt. Ook Charlie Hunnams verdienste, ongetwijfeld. Want de acteur schittert als de kolonel die zijn naam in ere probeert te herstellen door, met gevaar voor eigen leven, mee te werken aan het vervaardigen van een landkaart. In de ongerepte natuur van het exotische Bolivia welteverstaan.

Robert Pattinson is eveneens een fijne verrassing, als bijna onherkenbare sidekick. Zijn baard doet Twilight met gemak vergeten, maar met name zijn spel weet te intrigeren. Als dan ook nog eens Franco Nero acte de présence geeft is de cirkel rond. Iedereen heeft er klaarblijkelijk zin in. Mocht je als kijker nog twijfelen, dan duurt dat niet zo heel lang. Er is genoeg om je door te laten entertainen. Met name het verhaal dat, naast de prachtige plaatjes, de vaart er goed in weet te houden. De lange speelduur vliegt voorbij.

***½

Met dank aan Remain In Light voor het recensie-exemplaar.

Niet een hele boeiende film. Of eigenlijk helemaal niet boeiend.. Een paar mooie scenes maar dat is het dan wel. eigenlijk je kijkt 2,5 uur naar niks en aan het einde gaan ze dood.
... Bah

avatar van Brabants
Cinematografisch schitterend(ondanks donkere locaties) en narratief ook zeker niet slecht. Het verhaal is ook gewoon indrukwekkend door het mysterieuze karakter. Mijn twijfels over de rol van Charlie Hunnam blijven bestaan. Weet ondanks dat hij het niet slecht doet niet zeker of hij wel geschikt was voor deze rol en hem wel volledig kon dragen.

avatar van Rodger
De film kabbelt maar door.. waardoor het op den duur een te lange zit wordt..
2.0

avatar van ehgeahrev
Langdradige, saaie film met een warrige verhaallijn.Op geen enkele manier slaagt de regisseur erin om de snelheid (lees traagheid) van zijn film te matchen met het verhaal. De oninteressante delen worden langdurig uitgesponnen, de voor het verhaal interessante delen flitsen voorbij.

avatar van blurp194
Traag, langdradig, saai, warrig, kabbelend, niet boeiend, traag, mager. En ook wel mooie beelden, rustig en zorgvuldig opgebouwd, met een vertelstijl waarbij alle details rustig en volledig uitgewerkt kunnen worden.

Echt boeien kon het me aan de andere kant niet. Misschien niet op het juiste moment gezien, want moe en met teveel gezeur aan mijn hoofd. Wellicht ooit nog eens een kans geven.

Was dit nu een kostuumdrama of een avonturenfilm? Of helemaal niks? De 2 uur had zoveel beter besteed kunnen worden door de regisseur en door mij. De speelduur vliegt inderdaad voorbij, hoewel er weinig gebeurt. Ik verlangde tijdens deze film erg naar "El abrazo de la serpiente" of naar "Swiss Family Robinson" van Disney.

"We moeten nu terug jongens, we kunnen echt niet verder". Patsboem. Nog geen seconde later zitten ze al weer in Engeland. Is dit een droom? Nee, de reis naar huis ging gewoon veel makkelijker dan de reis de jungle in. Heel vervelende editing van de film. Brrr.

Arrogante ontdekkingsreiziger moet van zichzelf op zoek naar een geheime stad in de jungle. Ik vond hem niet sympathiek. Ten koste van zijn familie en zichzelf overspeelt hij uiteindelijk zijn hand. Hij heeft gedaan wat zijn hart hem ingaf maar egoïstisch is het wel.

avatar van Fisico
Naar The lost city of Z keek ik al maanden uit. Maar net als Silence van Scorsese viel hij zwaar tegen. Zoals hier reeds gezegd mooie plaatjes en degelijke acteerprestaties, maar daarmee is dan ook alles gezegd. Geen film waarvan je wild wordt in tegenstelling wat je verwacht als een onbekend niet eerder betreden gebied wordt doorkruist..
Wederom een lesje in humaniteit wanneer de Britten hun koloniaal oerdenken en misprijzen uiten ten aanzien van de inheemse Indiaanse stammen ver in het Amazonebekken. Het begitn allemaal vrij intrigerend, maar na een poosje kabbelt de film naar zijn einde en blijf je met een onvoldaan gevoel zitten. Haast 2,5 uur is een erg lange zit geworden, jammer, want er zat zoveel meer in. En het moet daarom nog geen Indiana Jones worden ...

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en maar eens geprobeerd. Ik kende de film niet, dus ik wist niet wat te verwachten. De film begint wel veelbelovend. Je leert de personages goed kennen en komt mooi in het verhaal. Jammer genoeg duurt de film te lang en wordt het naar het einde toe gewoon minder interessant. De cast deed het nochtans prima en verder zag de film er goed uit.
Een beetje jammer, hij begon nochtans goed, maar hij kabbelde een beetje verder en spannend werd het nooit.

Goede gemaakte film, met vele mooie beelden.
Ook de vertolkingen zijn prima.
Het verhaal is op zich ook heel interessant, maar de film is té lang, het had makkelijk een half uur korter gekund, nu is hij langdradig en het gaat op den duur wat vervelen.

avatar van ChantalParis
Zeer ondergewaardeerde film.
Dit soort "ouderwetse" films worden veel te weinig gemaakt.

Goeie film over een Britse ontdekkingsreiziger die ervan overtuigd is dat er een verborgen stad in de Amazone ligt. Een biopic over Percy Fawcett verteld een avontuurlijk verhaal dat iets te vol is gepropt waardoor het geheel wat aan focus mist. Maar onderhoudend blijft het wel en bovendien ziet de film er mooi uit met de prachtige jungle en het evenzo prachtige camerawerk. Charlie Hunnam zet een prima hoofdrol neer.

avatar van Decec
Een goede avontuur/biografie/drama/historie film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...
Mooi kostuum...

avatar van Boneka
Dit is toch wel een pareltje van een film. Na Jungle en Silence opnieuw een zware film, maar vond dit toch wel een hele mooie film. Prachtig gemaakt schitterende muziek en een verhaal dat mij wel boeide. Opvallend na Jungle gaan we opnieuw naar Bolivia. In totaal gaan we drie keer op zoek naar City of Z en natuurlijk moest het wel een keer fout aflopen. Tussendoor zien we ook nog even een stuk World War I. Het eind voelt apocalyptisch met een sound die door merg en been gaat. The Lost City of Z voelt aan als een goedkope B film als we naar de titel kijken, maar dat is ie zeker niet en ondanks zijn lange speelduur boeiend genoeg om op het netvlies te blijven hangen.

Beeld 4,5 (English Subtitles) BD
Geluid 5
Film 4
Extra's 3

avatar van thegoodfella
Over het algemeen ben ik het eens met de meeste opmerkingen hieronder. Mooi gemaakt, leuk verhaaltje, maar de scenes die zich niet in het Amazone gebied afspelen, zijn overbodig en langdradig.

Voor mij is het grote pluspunt in deze film Robert Pattinson die met zijn vrij kleine bijrol Charlie Hunnam totaal omver blaast. Pattinson weet in al zijn ingetogenheid die schreeuwerige Hunnam in zijn schaduw te zetten. Iets wat De Niro met zijn bijrol in Mean Streets ook deed met Harvey Keitel.

Pattinson bewijst met deze rol en zijn rollen in Life en het briljante Good Time echt zijn Twilight fase achter zich te laten. Zoals de aller grootse hem voorgingen, want wie denkt bij DiCaprio nog aan de Titanic of bij Gosling aan the Notebook.

Ik Kan niet wachten op High Life van arthouse reggiseuse Claire Denis, want Pattinson gaat weer gedurfd samenwerken met een vrij onbekende naam in een kleine productie.