The Lost City of Z (2016)

Avontuur / Biografie

geregisseerd door James Gray
met Charlie Hunnam, Robert Pattinson en Sienna Miller

'The Lost City of Z' volgt het verhaal van kolonel Percival Fawcett (Charlie Hunnam), een voormalig onderscheiden Britse soldaat die de jungles van de Amazone intrekt. Hij gaat daarbij op zoek naar een mythische stad waarvan hij overtuigd is dat hij deze op een eerdere tocht gezien heeft. Maar de reis is niet zonder gevaar.

avatar van Boneka
Dit is toch wel een pareltje van een film. Na Jungle en Silence opnieuw een zware film, maar vond dit toch wel een hele mooie film. Prachtig gemaakt schitterende muziek en een verhaal dat mij wel boeide. Opvallend na Jungle gaan we opnieuw naar Bolivia. In totaal gaan we drie keer op zoek naar City of Z en natuurlijk moest het wel een keer fout aflopen. Tussendoor zien we ook nog even een stuk World War I. Het eind voelt apocalyptisch met een sound die door merg en been gaat. The Lost City of Z voelt aan als een goedkope B film als we naar de titel kijken, maar dat is ie zeker niet en ondanks zijn lange speelduur boeiend genoeg om op het netvlies te blijven hangen.

Beeld 4,5 (English Subtitles) BD
Geluid 5
Film 4
Extra's 3

avatar van thegoodfella
Over het algemeen ben ik het eens met de meeste opmerkingen hieronder. Mooi gemaakt, leuk verhaaltje, maar de scenes die zich niet in het Amazone gebied afspelen, zijn overbodig en langdradig.

Voor mij is het grote pluspunt in deze film Robert Pattinson die met zijn vrij kleine bijrol Charlie Hunnam totaal omver blaast. Pattinson weet in al zijn ingetogenheid die schreeuwerige Hunnam in zijn schaduw te zetten. Iets wat De Niro met zijn bijrol in Mean Streets ook deed met Harvey Keitel.

Pattinson bewijst met deze rol en zijn rollen in Life en het briljante Good Time echt zijn Twilight fase achter zich te laten. Zoals de aller grootse hem voorgingen, want wie denkt bij DiCaprio nog aan de Titanic of bij Gosling aan the Notebook.

Ik Kan niet wachten op High Life van arthouse reggiseuse Claire Denis, want Pattinson gaat weer gedurfd samenwerken met een vrij onbekende naam in een kleine productie.

avatar van knusse stoel
Wij zweven iets in het midden wat de film betreft en onze mening hierover.
Mooie beelden, een prima verhaal maar de tochten buiten de rivieren van Bolivia komen weinig in beeld. Zo had ik bv graag iets meer gezien van de voorbereidingen en de reizen over de oceaan.
Van de film heb ik begrepen is het verhaal gebaseerd op ware gebeurtenissen en grappig is om te zien hoe de geleerde heren zichzelf boven het gewone volk en de bevolking van Bolivia wanen. Ja, wanen! Je ziet de dommigheid weerspiegelt in de woorden die men over een ander gebruikt om te willen aantonen hoe "superieur" ze zich voelen ten opzichte van mensen die niet gestudeerd hebben of in wouden wonen.
Dat, terwijl later bleek dat deze woudbewoners qua ontwikkeling in bepaalde zaken verder waren dan het "moderne" Engeland in vroegere tijden.
Voor liefhebbers van geschiedenis: Darkness: Zuid-Amerika - darktreu.blogspot.com
De film krijgt van ons een 7.

avatar van mcdaktari
Ik vond The Lost City Of Z helemaal zo slecht nog niet. Zie graag films die in de jungle afspelen. Begin 1900 toen was dat nog bijna allemaal onbekend gebied, en dat waren toch best wel heftige reizen die de ontdekkingsreizigers maakte. Dus nooit niks meer vernomen van die vader en zoon? Ik vrees dat ze als avondeten geëindigd zijn.