Transformers: Revenge of the Fallen (2009)

3,19

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Michael Bay
met Shia LaBeouf, Megan Fox en Josh Duhamel

De strijd op aarde is voorbij, maar die in het universum is net begonnen. Wanneer Sam Witwicky (Shia LaBeouf) de waarheid leert over de oude oorsprong van de Transformers, moet hij zijn lot accepteren en zich samenvoegen met Optimus Prime en Bumblebee in hun epische strijd tegen de Decepticons, die sterker terug zijn dan ooit en het plan hebben om onze wereld te vernietigen.

2294 BERICHTEN 99 MENINGEN
avatar van avdj
Nadat ik vorig jaar voor het eerst kennismaakte met Transformers leek dat meteen de laatste keer te zijn. Natuurlijk kende ik de plastic speelgoedfiguren uit de Intertoys-jaarboeken maar die hebben mijn speelgoedbox nooit van binnen gezien. Nu de vierde film van dit fenomeen een aantal weken in de bios draait, volgens een jongere neef de moeite waard, werd mijn belangstelling toch weer gewekt. Maar wederom kom ik van koude kermis thuis.

Mijn verwachtingen waren niet al te hoog maar wat mij gedurende 150 (!) minuten werd voorgeschoteld was werkelijk bedroevend. Michael Bay vindt drie elementen voldoende voor een goede film: ontploffingen, de aanwezigheid van het Amerikaans leger en lekkere wijven. Nu ben ik geen monnik of priester en moet ik bekennen dat deze input inderdaad veel vermakelijke cinema heeft opgeleverd. Maar in tegenstelling tot bij films van Robert Rodriguez of Quentin Tarantino wordt alles in Transformers tot in het belachelijke doorgevoerd waardoor het al snel stompzinnig en volkomen ongeloofwaardig wordt.

Nog even over het laatste element: in tegenstelling tot de halve wereldbevolking heb ik helemaal niets met Megan Fox. Onder die lagen make-up schuilt in mijn ogen allesbehalve een natural beauty. Gelukkig is ze hier nog redelijk tattoo-vrij maar veel meer dan met haar pijpmondje om zich heen schreeuwen komt ze niet. Een volkomen inwisselbare actrice die tijdens de opnames meer in de spiegel heeft gekeken dan in het script. Nu zal het scenario niet veel meer dan vijf pagina's beslaan dus in dat perspectief is haar ijdelheid niet zo uitzonderlijk. De rest van de cast heeft schijnbaar ook maar weinig acteerlessen achter de rug en komt niet veel verder dan hysterische en geforceerde dialogen.

Natuurlijk is de actie het smeermiddel van een dergelijke film maar ook die stelt vaak teleur en is bovendien zo willekeurig dat je de binding met de karakters al snel kwijt bent. De alles verslindende Decepticon heeft geen enkele moeite om zestig ton wegende tanks op te slurpen maar een paar B-acteurs kunnen blijkbaar ontsnappen door zich aan een fragiel hekwerkje vast te houden... Dit alles wordt ook nog eens vergezeld door een veel te aanwezige soundtrack.

Ten slotte is de humor tenenkrommend en van een bedenkelijk niveau. Honden die de liefde bedrijven, een ruziemakende Autobot-tweeling, een moeder aan de drugs...niets is te gek voor deze bombastische draak. Ik ben blij voor de filmstudio's dat de kassa's weer rinkelden, wie weet kunnen ze met de opbrengsten tijd en budget reserveren om een volgende keer met een fatsoenlijke film op de proppen te komen. Enkel de bij vlagen overtuigende CGI houdt Transformers: Revenge of the Fallen van de laagste beoordeling af.

avatar van horizons
Wat raar dan dat je deel twee recenseert en niet deel vier, age of extinction, wat nu in de bioscoop draait. Zonder Megan Fox en zonder oversekste robots.

Dus das een beetje raar met wat je in begin van je bericht schrijft...
En op einde. Er zijn dus namelijk nu in totaal al vier delen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een praatje zonder autocue gaat Michael Bay nog beter af dan een fatsoenlijk verhaal vertellen. Hoewel niemand waarschijnlijk iets diepgaands verwacht bij een vervolg op Transformers, het is toch knap dat Bay telkens weer onder zijn eigen lat weet te zitten. De vermoeiende Bay- ingrediënten zijn allemaal weer terug, maar met nog meer gezelschap. Zo was er veel aandacht voor de ouders van LaBeouf, het vriendinnetje van LaBeouf, de klasgenoot van LaBeouf en voor LaBeouf. En mijn God, wat zijn al die personages oervervelend. Er wordt weer hard geprobeerd om grappig te doen, bijna elke scène bevat naast een lensflare en explosie een zogenaamde komische one-liner. Ach, er heeft ongetwijfeld ergens ter wereld een peuter om gegniffeld.

Dit zit 'm ditmaal niet alleen in de menselijke personages, men vond het ook nodig om de knokkende schroothopen wat komische karaktertrekjes mee te geven. George Lucas zal blij zijn dat er tenminste nog iemand zich heeft laten inspireren door Jar Jar Binks. Een bad guy met de stem van Hugo Weaving of Tony Todd snap ik wel, maar robots met de stem van Spongebob? Verder is het wederom weer een lange vermoeiende rit met actiesequenties waarbij je grotendeels geen idee hebt wat er aan de hand is. Een hoop kabaal en explosies, maar je voelt nooit dat personages daadwerkelijk in gevaar zijn. Toppunt van bespottelijkheid is dat de gehele film gerekt voelt met de meest ellenlange en onnodige scènes (dat eeuwige 'I love you', de moeder en haar wiet, het loslaten van je kind, neukende honden en John Turturro in een string) en dan is het uiteindelijke eindgevecht in 1 minuut voorbij.

1,5 sterren.

avatar van rcuppen79
Na een spectaculaire openingsscène, stort de film in elkaar. Het verhaal is flinterdun. Voor mij ongebrijpelijk dat de schrijver van de film Arlington Road en deze film één en dezelfde persoon zijn, namelijk Ehren Kruger.
Het verhaal is eigenlijk niet meer dan een aaneenschakeling van de ene op de andere actiescène en na een speelduur van twee-en-een-half uur begon me dit als kijker zelfs te irriteren.

De menselijke acteurs zijn wederom een stuk minder interessant dan de CGI robots, met uitzondering van John Turturro, die wel weer leuk op dreef is. De ouders van Sam Witwicky vond ik daarentegen mateloos irritant.

Transformers 2 is in mijn ogen niet de vermakelijke popcornfilm die de eerste film wel was.

ipman-99
"Decepticons, mobilize. It is time.." ... " !!!

Heerlijke Sequel !!! 'Transformers 2' is het heerlijke vervolg.
Deze films krijgen nogal rap eens de stempel op hersenloos kijkvoer.
Vergis jullie niet ... deze zijn nu eenmaal gemaakt om een hoog entertainment
gehalte aan de dag te brengen !
Daar slagen deze films echt wel in ... vette over the top actie met alweer een
Shia LaBeouf in bloedvorm. Enkele opvallende verschijningen zijn uiteraard
Megan Fox en Isabel Lucas ('The Loft') !
De actie is ook hier weer megavet ... met hier en daar 'iets anders' dan
het voorgaande deel !
Bombastische actie, snelle vrouwen, fantastische bolides en een
razendsnel tempo die er gewoon weer stevig tegen aan vliegen.

avatar van Rico120
ik vond deze film tegen vallen in vergelijking tot deel 1 en 3

avatar van ambrosini
Ik geef alleen maar 3 sterren puur voor Megan

avatar van lowlander69
Een werkelijk walgend slechte film.Jammer eigenlijk want de eerste film vond ik wel te pruimen.De humor is tenenkrommend slecht.Met als dieptepunt een transformer met een baard en stok Van een verhaal is geen sprake en de film duurt ook veel te lang.Er leek wel geen einde aan te komen.Alleen een ster voor de CGI.

avatar van horizons
lowlander69 schreef:
Met als dieptepunt een transformer met een baard en stok

Dan raad ik je aan ook niet de oude of nieuwe comics of cartoons te lezen en te kijken. Genoeg Transformers met baard e.d..

Gerlof1378
Jep nog steeds een blockbuster/popcorn film met mooie cgi en voor de rest een leuke film voor een avond hasta luego.

avatar van Phantasm
Dit deel is lang niet zo goed als zijn voorganger, maar okee, het kijkt verder wel lekker weg.

avatar van IH88
“You picked the wrong planet! Give me your FACE!"

Matig vervolg. Waarom Michael Bay zijn Transformers films opblaast tot een tweeënhalf uur spektakel is mij een raadsel, want het verhaal is kinderlijk eenvoudig. Met de nadruk op kinderlijk. Gelukkig hebben LaBeouf en Fox weer een goede chemie en is de humor kinderachtig, maar soms best leuk. Vooral Turturro heeft een aardige bijrol. Het verhaal slaat nergens op, maar de actiescènes en de acteurs vergoeden veel.

TMP
Niet best. Visueel ziet het er zeer behoorlijk uit en de actiescènes zijn ook niet verkeerd, al heb je dat laatste op enig moment ook wel gezien. Het plot stelt echter niks voor en is bij vlagen nogal rommelig. De behoorlijk lange speelduur is dan ook totaal niet gerechtvaardigd. Verder zeer slap acteerwerk van zowat de hele cast. De soundtrack is wel in orde met onder meer Green Day en het uitstekende nummer New Divide van Linkin Park. Goede muziek maakt echter nog geen goede film, dat bewijst deze film wel.

Tarkus schreef:
Akkoord, de eerste film is beter dan dit vervolg, maar ik heb me toch weer best vermaakt met deze 2,5 uur durende prent.
De special effects zijn prachtig en de film zit boordevol actie.
Ook het scenario vond ik helemaal niet slecht.
Het verrassingseffect dat de eerste prent wel had is hier niet meer aanwezig, je weet wat je kan verwachten.
Maar de film afbreken daarom vind ik er wat over.
Ik vind hem best goed en kijk uit naar het derde deel.

Ook deze prent dit keer op Blu-ray bekeken.
En ook dit keer is vooral het geluid dat een boost heeft gekregen.
Ik blijf er ook bij dat deze film zeker de moeite loont om eens te bekijken, het is vooral veel actieamusement.