Rise of the Planet of the Apes (2011)

Alternatieve titel: Rise of the Apes

Actie / Avontuur

geregisseerd door Rupert Wyatt
met James Franco, Freida Pinto en John Lithgow

Het verhaal speelt zich af in het huidige San Francisco, waar de wetenschapper Will Rodman (James Franco) zich bezighoudt met genetische manipulatie op apen in z’n strijd tegen Alzheimer. Wanneer één van de proefdieren, Caesar, zich intellectueel snel begint te ontwikkelen, ontstaat een oorlog voor de suprematie tussen mens en aap.

Meesterlijke film.
De dieren in dit geval de apen komen in opstand.
En pikken het niet meer hoe een hoop mensen ze behandelen.
Ceasar rules, en steelt de show.
Geweldig !

Mooie film die tot het einde toe boeit. Ik vind de ontwikkeling van de intelligentie wel wat erg snel gaan (een nachtje erover slapen lijkt voldoende....), maar verder een goede opbouw in de film. Goede muziek ook. Waardeer het met 3,5 ster. Het vervolg ook maar snel eens gaan kijken.

avatar van Sleepwalker
Super goeie film.. Laat goed zien hoe de mens vindt superieur te zijn, en dieren als minderwaardige slaven gebruikt.
Opvolger gezien.. Prachtig en net zo boeiend en spannend!

avatar van misterdhdh
Vermakelijk en goed filmpje. Heb nog nooit een film van the planet of the apes gezien, deze was onlangs op tv en toch maar eens bekeken. Wou de apenfilms zeker eens bekijken, niet dat apen mijn favoriete dieren zijn maar het verhaal sprak me wel aan. Het verhaal is goed al komt het allemaal wel traag op gang, misschien iets te traag. De apen zijn ook zeer goed nagemaakt. Acteerwerk was ook goed. Wel wat voorspelbaar. Het einde was goed al had ik het eindgevecht tussen de apen en mensen nog spectaculairder verwacht. Vond hem zeker geen humorfilm zoals sommige mensen hier, al zaten er wel een paar grappige en zelfs ontroerende stukken in. Eigenlijk is het wel erg om apen gevangen te zien in labo's voor testen, echt medelijden met die beesten. Heb me zeker vermaakt met deze film, al had ik er wel hoge verwachtingen van. Ga zeker nog andere delen bekijken.
3.5/5

avatar van John Barry
Rise of the Planet of the Apes vind ik een goede film.

In de eerste helft van de film staat vooral de relatie tussen Will en Caesar centraal. Caesar is een aandoenlijke aap en de scenes met Will zijn erg mooi. De band tussen die twee is in de film mooi weergegeven.

Vanaf het moment dat Caesar gevangen word genomen veranderd de sfeer van de film. De scene dat Will en Caesar afscheid van elkaar nemen is trouwens ontroerend. Ceasar en de andere apen komen na een tijdje in verzet en breken uit….. Uiteindelijk krijgen we een spectaculaire scene bij de Golden Gate Bridge. Echt een heel spectaculair stuk vond ik dit.

Het einde van de film vond ik ook goed. Het virus verspreidt zich over de hele aarde, iedereen kan wel invullen hoe dit uiteindelijk afloopt….

Het acteerwerk van de hele cast is uitstekend. Speciale vermelding voor Andy Serkis. Hij is verantwoordelijk voor de gezichtsuitdrukkingen van Caesar en dat doet hij uitstekend. Ook de andere belangrijke apen worden goed neergezet. De belangrijkste apen hebben ook een eigen karakter. Doordat de apen qua karakter van elkaar verschillen komen ze geloofwaardiger als een groep over.

De special effects zijn uitstekend. De muziek komt van Patrick Doyle. Doyle levert een soundtrack af die redelijk goed bij de film past. Maar echt heel bijzonder is de muziek niet.

Al met al een vind ik Rise of the Planet of the Apes een geslaagde film.

4 sterren voor deze film.

Deze is erg leuk 4 sterren
2de deel is iets minder wat minder origineel

Mooie film, en mooie trucages, en zo zie je maar dat apen vaak slimmer zijn dan mensen, kijk maar eens naar het IQ van Bonny Saint Claire, Kelly, en Barbie, deze mensen hadden een IQ lager dan 74 bij de nationale IQ test.
Deze test was voor iedereen te zien op BNN,terwijl een chimpansee een IQ heeft van minimaal 75, dus dat is best wel grappig, maar desalniettemin, is dit een meesterlijke film!!

avatar van Knisper
Ik heb het gevoel naar 75 minuten inleiding gekeken te hebben.

avatar van Sparkle
Knisper schreef:
Ik heb het gevoel naar 75 minuten inleiding gekeken te hebben.

Dat verwoordt het helemaal!

avatar van IH88
Rise of the Planet of the Apes

Dit blijft een schitterende film die de mens een spiegel voorhoudt en laat zien wat er gebeurd als er te veel wordt geëxperimenteerd en getest op dieren (in dat geval chimpansees) en als geld verdienen belangrijker wordt gevonden dan het zorgvuldig testen van nieuwe medicijnen. Rise is de eerste film in wat een trilogie moet worden en in dit eerste deel staat de relatie tussen Will en de chimpansee Caesar centraal.

Caesar's moeder is slachtoffer geworden van het genetisch manipuleren van apen (voor een middel tegen Alzheimer) en is doodgeschoten na een woede-uitbarsting in het laboratorium. Maar Caesar's moeder heeft wat in haar lichaam zat overgedragen aan haar zoon en Caesar begint steeds slimmer te worden en krijgt menselijke emoties. Na een dramatische gebeurtenis moet Caesar verplicht opgesloten worden bij andere apen en wordt hij steeds haatdragender ten opzichte van de mens. Wat volgt is het begin van de strijd tussen mens en aap die we zo goed kennen uit de oude films. Rise is eigenlijk een reboot en laat zien hoe de strijd begint en wat er gebeurd is met de mens waardoor we in de toekomst bijna zijn uitgestorven. Regisseur Rupert Wyatt kiest voor een rustige opbouw maar het wordt eigenlijk nergens saai en de intellectuele groei van Caesar wordt mooi vormgegeven. Andy Serkis geeft op een geweldige manier gestalte aan Caesar en door een simpele blik of armbeweging weet hij al zoveel te vertellen over de gemoedtoestand van Caesar. Franco is ook goed en de band tussen Will en Caesar blijft geloofwaardig door het spel van beide acteurs. De actiescènes zien er geweldig uit en vooral op het laatst rond de Golden Gate Bridge zit je op het puntje van je stoel. Een heerlijke film die een intrigerend toekomstbeeld schetst en je als kijker zeker aan het denken zal zetten.

avatar van hoboonearth
Rise of the Planet of the Apes was veel beter dan ik verwacht had. Daar had de CGI heel erg veel mee te maken, net als de acteerprestatie van Andy.

Ik weet nog steeds niet of dit een prequel of reboot is. Ondanks dat, is het een geslaagde opvolging van de reeks. Normaal vind ik het originele altijd beter, maar dit is in dit geval eens uitzonderlijk niet. Er zijn een heel aantal bijzondere scenes, die ik heel erg goed vond. Het einde was dan weer net niet voor mij. Voor 5 sterren te behalen, mocht deze film iets ruwer/darker zijn.

De cast was goed gekozen, alleen jammer dat de acteurs niet thuis gaven. Franco kan veel beter, en acteerde op automatische piloot naar het einde toe. Zijn laatste scene was jammerlijk slecht. Pinto is een heel aangename verschijning. Maar het script liet haar niet volledig toe om uit te blinken. Er was ook totaal geen chemie met Franco.

Het was ook leuk om Tom Felton nog eens tegen te komen, in een andere film als Harry Potter. Persoonlijk vond ik Brian Cox ook goed gecast, deze man heeft iets mysterieus. De beste acteerprestaties kwamen wel duidelijk van Andy Serkis en John Lithgow.
Deze film is toch een aanrader om te bekijken. Voor iedereen die nog twijfelt, kijken! Al is het maar voor de CGI!

Hobo On Earth

bro
Als ik nog één keer iemand door een ruit zie springen, ongeacht of het nu een mens of een aap is, dan spring ik zelf door een ruit. Eens zien hoe dat in de realiteit uitdraait.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik verheug me enorm op de afsluiter van de trilogie die aankomende maand gaat draaien, daardoor ook de twee voorgangers nog maar eens weer opgezet. Deze ''Rise'' is toch wel het voorbeeld van een bijna perfecte blockbuster. De film is zowel intiem als grootschalig en slaagt op alle fronten. Het eerste uur is aandoenlijk, met de band tussen een aapje en zijn baas en een familieprobleem rondom een dementerende vader. Langzaamaan wordt het te moeilijk om een volgroeide aap thuis te houden en wordt Ceasar bij een dierenpark vrijgelaten en later bij een apenopvang. Daar neemt de film een prettige vaart tot het onvermijdelijke deel waar de film om draait, de ontsnapping van de apen.

Vanaf dat moment slaagt de film ook met vlag en wimpel als actiefilm, want de uitbraak en de eerste confrontaties met de bevolking, politie en leger zijn bijzonder indrukwekkend. Ook tof dat ze San Francisco als setting hebben gekozen, een stad met veel groen, hoogteverschillen en natuurlijk de imposante Golden Gate Bridge waar we een spetterende voorlopige conclusie van deze overigens erg fraai geanimeerde film krijgen.

Verhoging van 4* naar 4,5*

avatar van Phantasm
Prima film die tot het einde blijft boeien, op naar de volgende.

Waardeloos, tijdens de helft moeten afzetten.

avatar van JacoBaco
Brown.Angel.. Maar waarom?

Omdat ik dit echt waardeloos vind,niet realistisch en het verhaal lijkt op niks. Ieder zijn mening hoop ik ???

avatar van JacoBaco
Uiteraard. Ieder zijn mening! Daarom geef ik ook even de mijne:
Nee, realistisch is het sowieso niet. Maar ik vind het best geloofwaardig bedacht. Een middel tegen Alzheimer waaraan apen worden blootgesteld en hierdoor slim worden. Maar als je het nu al waardeloos vindt, kijk dan inderdaad absoluut niet verder. Ze gaan uiteindelijk zelfs praten en paardrijden.

JacoBaco.
De film van Kong Skull Island is ook niet realistisch, maar die film is wel goed. Maar deze film ligt echt niet in mijn gerne, ze blazen dit soort films op naar succes maar trekt op niks.
Ik zie dan toch liever films als Stigmata of Annabelle Creation of films als bv. The Rite en The Crucifixion.
Of een goede Sci-Fiction die gaat uitkomen als Geostorm

avatar van TornadoEF5
Herzien, ik weet nog dat ik er als 16-jarige meer van verwacht had (in 2012) en ook nu vijf jaar later heb ik het idee dat er meer in zat. Ik denk dat de film niet lang genoeg duurt, en de intro in verhouding te lang is. Uiteraard zitten er veel fouten in, en is het niet echt realistisch, maar dat lijkt me ook wel logisch. Bij een plot als dit, moet je wel een loopje nemen met de wetenschap. Ook mist het de subtiliteit, maar dat stoort me niet. Een zombie-invasie lijkt me wel een hogere graad van waarschijnlijkheid te hebben dan een planeet waar de apen het voor zeggen zullen hebben, of deze graad van intelligentie gaat bereiken. Verder weinig uitdagend of speciaals te zien/horen, maar wel uiteindelijk een oerdegelijke en vermakende film.

avatar van TornadoEF5
Brown.Angel schreef:
Of een goede Sci-Fiction die gaat uitkomen als Geostorm

Wat jij goed noemt... die haalt de 2,00 nog niet op mm.

Brown.Angel schreef:

alsof Geostorm realistisch zal zijn...

avatar van Fisico
Ik liep niet helemaal warm voor Rise of planet of the apes. De film bestaat eigenlijk uit twee delen. Het eerste deel dat de groei en ontwikkeling van de chimpansee Caesar omvat, vond ik het sterkst. Er zit veel diepgang in het personage van Caesar. Ondanks het feit dat er een loopje wordt genomen met de wetenschap (die premisse moet je er maar bijnemen) was het verhaal boeiend. Er wordt veel focus gelegd op de emoties van Caesar, wat het met hem doet om het gevoel te ervaren van een huisdier, om als een ordinaire hond aan de leiband te moeten lopen, het gevoel van het ervaren ‘verraad’ van Will, de mishandeling in het asiel, enz … Veel en tegelijk mooie expressies van Caesar (Andy Serkis), de hele film door eigenlijk.

Het tweede deel, de (losgeslagen) actiescènes halen het niveau wat naar beneden en de slordigheden nemen een loopje met zichzelf. Caesar die de ampullen gaat stelen, de helikopter die in de afgrond belandt, het geforceerde praten van Caesar, … Ook de special effects vielen me wat tegen, zeker voor een film van 2011. De apen leken me te onnatuurlijk te lopen en ook de snelheid van bewegingen maakte het er niet beter op. Velen liepen ook vrij synchroon. Nee, dit kon stukken beter. De camerabewegingen met de apen waren dan wel ok. De actiescene op de Golden Gate Bridge in zijn geheel was fijn en spectaculair. De acteerprestaties waren gewoon, niet bijzonder alvast. Jammer van de doelloze personages zoals de vriendin van Will (erg mooie vrouw, maar daarmee is het ook gezegd). Al bij al een voldoende met 3,0*.

Ik heb het al een paar keer geprobeerd maar ik kan deze film echt niet kijken. Het verhaal boeit voor geen meter (is ook tergend langzaam) en hoe de apen ook met computers en zo zullen zijn gemaakt, het zijn gewoon mensen in chimpanseepakken. M'n zelfrespect verdraagt het niet om naar zo'n slechte film te kijken.

avatar van Roger Thornhill
Om de een of andere reden (of meerdere redenen) doet deze film mij ontzettend ouderwets aan. Eéndimensionale menselijke personages (inclusief de hoofdpersoon èn de slechte apenverzorger), een love interest die uit het niets verschijnt en verder ook geen enkele functie heeft, de afwezigheid van morele dilemma's, een rechttoe-rechtaan plot en een medium-vlot tempo. Uiterst modern daarentegen zijn de FX waardoor de apen wéér wat realistischer zijn geworden (met als duidelijkste uitzondering het shot waarin ze over het plein voor het GenSys-gebouw rennen, waarbij sommige apen echt "op de ondergrond geplakt" lijken te zijn), en Caesar is echt superbe. Mooie details ook, zoals wanneer hij door de kamer heen en weer zwaait en een koekje uit een blik bovenop een kast pakt, en wanneer hij de volgende zwaai in dezelfde richting maakt doet hij het deksel op de pot. Daardoor toch aardig om te bekijken, en met de uitroep van de apenverzorger "Take your stinking paws off me, you damned dirty ape!" als grappig eerbetoon aan de nog altijd onovertroffen oerfilm. Uiteindelijk maken vooral de apen dit moderne vervolg (c.q. prequel) de moeite waard.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film is een verderzetting van een wisselende franchise. Al moet ik zeggen dat de apen uit de eerste Planet of the Apes film uit 1968, nog steeds werken. Al is dat met de technieken van toen vrij knullig ondertussen. Meteen ook de troef van deze nieuwe trilogie met apen die technisch op echte apen lijken. Dat ze de show stelen is niet enkel daardoor, maar ook omdat de mensen nogal eendimensionaal worden voorgesteld. De demente vader brengt nog wat kleur, maar verder is het verre van memorabel. Een verschil met Charles Heston in de originele film en zelfs Mark Wahlberg in de Burton-versie.

De film is niet zomaar een remake, wat Tim Burton op zijn manier al had gedaan. Maar wel een prequel met de aanleiding naar het originele verhaal. Hoe de apen zo slim zijn geworden. Zo'n prequel moet zich altijd aan regels van de franchise houden en is dan ook niet bijster origineel. Je weet waar het naar toe werkt. Qua verhaal is het dan ook niet zo interessant. Maar de techniek zit goed en als blockbuster werkt dit nog wel. Gewoon genieten, maar zeker niet de beste film van de reeks.

avatar van Timothyvdmeer
Bijzonder goed in elkaar gezet. Hoe Ceaser gevormd wordt. Had per ongeluk War of the Planet eerst gezien. Dit geeft heel veel meer inzichten.

james franco blijft natuurlijk een matige acteur die niet in serieuze films zou moeten spelen maar in komedies ofzo. Acteerperstaties waren sowieso minder dan de opvolger. Film is tergend traag overigens. Eigenlijk is het geen boeiene film. Cgi hapert ook aan alle kanten. Leek wel een jaren 90 film, met totaal verkeerd gecaste acteurs. De bad guy is een totaal niet anstwekkende nerd? Hoe is het mogelijk. Kinderachtige kinderfilm.

avatar van Shadowed
Erg indrukwekkend.

Planet of the Apes weleens gezien, en ik was daar nou niet bepaald weg van. Ondanks de mooie aankleding natuurlijk vond ik het daar allemaal niet spannend of vermakelijk genoeg. Deze film was compleet anders en dus veel beter.

CGI is heel soms wat zwak, maar dit merk je niet omdat de film daar niet erg op ingaat. Franco doet het best prima als een rol waarbij hij eens een keer niet zo'n flauwe gozer speelt. Deze film is echt een In Your Face naar de mensen die dieren slecht behandelen, in dit geval dus apen.

Film blijft boeien, geen enorm langdradige stukken ondanks een best lange inleiding. Aan het einde nog een spektakel bij de Golden Gate Bridge dat overigens een geweldige afsluiting was, en het einde is dan ook mooi.

Kijk erg uit naar de 2 vervolgen.

avatar van martijn011
Met het oog op het zien van het derde deel besloot ik toch maar weer eens de eerste twee delen te herzien.
Geen straf, zo bleek maar weer eens na herziening.

Dit is gewoon een hele goede film. Het ziet er allereerst gewoon fantastisch uit, voor films als deze is CGI gewoon een verademing. Maar ook Andy Serkis geeft op voortreffelijke wijze gestalte aan het personage Caesar. Na afloop besefte ik pas dat ik tijdens de fenomenale clash op de Golden Gate Bridge partij koos voor de apen i.p.v. de mensen. Iets wat ongetwijfeld het merendeel van de kijkers zal hebben gehad.

Franco en Pinto zijn prima in hun (bij)rol, maar sneeuwen onder bij de apen.
Verder heb ik weinig op- of aanmerkingen over deze film, het is boeiend, leuk om naar te kijken, het ziet er prachtig uit en het verhaal is simpel maar effectief.
Verhoging van een halve ster naar 4*

avatar van Kondoro0614
Je kunt me misschien wel héél vreemd aankijken als ik zeg dat ‘Rise of the Planet of the Apes’ één van mijn favoriete films is want hoewel het geen vijf sterren waard is scoort deze film precies genoeg om een halve ster lager te zakken, want wat was deze film heerlijk en dat in een herziening. Ik heb de eerste film van de trilogie maar weer eens aan geslingerd, om één of andere reden heb ik hier nooit een mening bij geplaatst en ik vond wel eens tijd om deze dan maar eens te gaan herzien en het heeft mij eigenlijk een beetje overdonderd.

Normaal gesproken ben ik nooit echt fan van het herzien van films, de goeie herinneringen van bepaalde films worden er dan vaak uitgetrokken en eigenlijk heb ik nooit echt behoeften aan. Maar omdat ik nu nog maar vijf films hoef te herzien om mijn doel te behalen laat ik dat natuurlijk niet met rust en ga ik keihard door om nog in mijn vakantie dit doel te behalen.

De film heeft mij (zoals ik al zei) overdonderd, en ik was aardig onder de indruk hoe vet ik bepaalde film kan vinden, en ook ‘Rise of the Planet of the Apes’ wist mij te overtuigen. Buiten het feit dat ik de CGI aardig geslaagd vind (misschien weerhoudt dat mij juist van de volle vijf sterren) vond ik de acteerkunsten, het verhaal en het concept ontzettend vet.

Ik knoop er echter geen lange mening aan vast aangezien het voor mij een herziening is, en ik met mijzelf heb afgesproken om deze berichten dan wat kleiner te houden anders ben ik nog wel een uur bezig met het uittypen van deze film.

“I swear, you know everything about the human brain except the way it works.”

Het verhaal was wel tof. We volgen een onderzoeker die samen met zijn team op chimpansees testen uitvoert voor alzheimer en dat soort ziekten. Op een dag ontsnapt hun beste chimpansee uit het verblijf en na het overlijden hiervan blijkt ze een kind te hebben. Franco besluit deze mee te nemen en hem Caesar te noemen maar het blijkt dat ook de baby aap het testmiddel in zich heeft. Na wat testen op zijn vader die positief zijn lijkt het te werken tot een paar jaar verder, het immuunsysteem van zijn vader gaat werken en het middel werkt niet meer, en na een aanval van de buurman word Caesar naar een opvanghuis gebracht met andere apen waar hij een bepaalde kracht ontwikkeld en na het ontsnappen ruig gaan vechten. Ze gaan leven in de bossen achter San Fransico en daar eindigt de film al snel (deel twee speelt zich hier dan verder af).

Ja tof maar, voor mij was het gevecht op de brug wel het spannends. Gorilla’s en chimpansees zijn mijn favoriete dieren dus kijken naar de film was genieten. Toffe zit, erg leuk en verbaasd dat ik hem zo fantastisch vond, toch nog.