War for the Planet of the Apes (2017)

3,65

Actie / Avontuur

geregisseerd door Matt Reeves
met Andy Serkis, Woody Harrelson en Steve Zahn

Ondanks al zijn inspanningen om een oorlog te vermijden, is Caesar alsnog in een onvermijdelijke strijd geraakt met de mensen. Caesar moet tot het uiterste gaan, terwijl hij geplaagd wordt door herinneringen aan zijn voormalige vriend en verrader Koba. Kan Caesar zijn volk leiden tijdens deze moeilijke tijden?

• vanaf 30 november te koop op blu-ray
117 BERICHTEN 18 MENINGEN
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vraagje: is die Nova ook besmet met dat virus, en is het daarom dat ze niet kan praten, of is dat vanwege een andere, onbekende reden?

fluppebxl schreef:

Ja vanwege het virus. En het personage van Woody Harrelson raakt besmet via haar poppetje.

Wel vermaakt, mooi gemaakt!
Wel vind ik dat hij te lang duurde (wat ik de laatste tijd heb met films).

avatar van etherman
Sterke en waardige afsluiter, altijd weer mooi hoe Ceasar die machtige en onsterfelijke blik op zijn gezicht weet te toveren. Je hebt echt binding met Ceasar wat mij altijd overtuigd.

Geweldige film! Heb van elke minuut genoten!

avatar van El ralpho
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Get ready for the ape-ocalyps!

De eerste twee delen van deze reeks heb ik hoog beoordeeld en ook met dit vervolg is dit niet anders. Net zoals ik over het eerste deel al vermelde springt ook hier de prachtige CGI die de apen zo tastbaar weet te maken, gelijk in het oog. Er is veel tijd en moeite gestoken in het tot leven brengen van de dieren en dit is formidabel gedaan. Dit is nog steeds een van de speerpunten van de film. Verhaaltechnisch gezien steekt de film ook nog steeds prima in elkaar en krijg je geen spijt van de aanschaf van je bioscoopkaartje. Hoewel ik aanvankelijk wel even de tijd moest nemen om in het verhaal meegetrokken te worden zat ik er na verloop van tijd weer helemaal in.

Er wordt de ruimte genomen om naar een grootse finale op te bouwen en als deze zich aandient is dit niet zonder impact en verliezen.Ook Caeser zelf overleeft de oorlog niet. Ik ben benieuwd wat voor een impact dit zal gaan hebben op de verdere vervolgen en hoe het verhaal zich vanaf dit punt verder zal gaan ontwikkelen. Ontwikkelen zal dit zich namelijk zeker, dit verhaal is nog lang niet ten einde! Als er op deze voet doorverteld wordt is dat ook helemaal niet erg. Er lijkt namelijk nog voldoende inspiratie te zijn voor de nodige vervolgen, ook zonder Caeser. Andy Serkis hoeft daarbij overigens niet gemist te worden. Die kan gewoon weer in de huid van een andere aap kruipen

avatar van Justinvdk
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vraag me wel af hoe het kan dat dat kleine meisje niet haar verstand verloor door dat virus en het personage van Woody Harrelson wel. Of ik moet het gemist hebben.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Misschien heb je inderdaad wat gemist Justinvdk. Woody Harrelson accepteert het niet. Hij was zelfingenomen en liet mensen met het virus zelfs executeren. Maar vervolgens krijgt hij het dus zelf. Vanuit frustratie trekt hij een fles sterke drank open en wordt vervolgens zo dronken als een tor. En dan komen mensen sowieso al vaak niet al te snugger over. Dus ik denk vooral de alcohol.

avatar van Justinvdk
JacoBaco schreef:

dan zal dat het wel zijn denk ik inderdaad.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gisteren deze film bekeken. Erg mooie beelden, sommige stukken vond ik een beetje langdradig.

Ik heb het vorige deel uit 2014 ook gezien en weet van de oudere films uit de jaren 70. Zijn de tegenwoordige films nu qua verhaal gelijkwaardig als de oude versies? Of spelen de huidige films zich af voor de tijd van de oude films? Ik kwam hierbij omdat er gisteren in de film een scene zat waar de kolonel het had over dat de apen de baas zouden kunnen worden en de mensen hun 'vee' werden.

Binnetie
Naar mijn idee is deze trilogie een reboot en wat de kolonel zegt is denk ik slechts zijn visie op de toekomst.

JacoBaco
Dankjewel, het heeft er dus niets mee te maken. Alleen dat het een reboot is. Ik lees dat er 3 films in deze serie zitten. Twijfel of ik de film uit 2011 wel gezien heb, daar begint het blijkbaar mee.

avatar van JacoBaco
Ja, het begint met deze Rise of the Planet of the Apes (2011) en daarna Dawn of the Planet of the Apes (2014)

Gewoon nog een keertje kijken, het zijn leuke films.

JacoBaco schreef:

Gewoon nog een keertje kijken, het zijn leuke films.

Ja dat ga ik ook zeker doen. De film uit 2001 lijkt me los van alles te staan. Nu herinner ik me Rise of the Planet of the Apes wel, maar Dawn of the Planet of the Apes niet meer...

avatar van Rodger
Wat een prima vervolg op de eerste 2 delen .. en een mooi einde ..
Een film vol actie drama en spanning ..
In de bioscoop bekeken vandaag .. en zeker geen spijt van..

avatar van Phantasm
Had er eigenlijk toch wel wat meer van verwacht, al is het geen vervelende film, leuk om en keer gezien te hebben.

Een zeer vermakelijke film met hele goede effecten.
En ik kon mijn ogen niet droog houden en dat heb ik zelden in een film. Meer kan ik er niet over zeggen.
Als dat gebeurt maakt de film behoorlijk wat indruk als ik zo meeleef met de hoofdfiguren, in dit geval de apen. Dan is de opzet geslaagd, althans voor mij.
De apen die menselijker zijn dan de mens. Eigenlijk is de mens helemaal niet zo menselijk.
Dus is de film vrij realistisch als je er goed over nadenkt.
Voor de film een dikke 4.

avatar van John Milton
Wederom wel weer goed. Verbazingwekkend hoeveel emotie ze inmiddels aan de apen mee kunnen geven, met die state of the art motion capture/CG combinatie. Sleutelwoord bij deze film voor mij was toch wel menselijkheid of iets algemener: medeleven.

Het plan was oorspronkelijk om de twee voorgaande delen nog even te herkijken voor we deze zouden gaan zien, maar dat is niet gelukt. Geen ramp, we hadden na War for the Planet of the Apes alleen maar meer zin om weer even te beleven hoe het met Caesar allemaal begon.

constatering: Het blonde meisje deed me een klein beetje denken aan Newt in Aliens. Niet praten en klein blond meisje zijn, helpt daar natuurlijk wel nogal aan mee

avatar van JacoBaco
Newt praat natuurlijk wel. Maar inderdaad: een eenzaam, jong, vies en blond meisje.

avatar van John Milton
Newt praat later pas? Volgens mij duurt dat behoorlijk even voor die voor het eerst iets zegt

avatar van JacoBaco
Ze praat niet meteen nee, maar al vrij snel wel hoor. En het meisje hier kan (zoals jij al zei) helemaal niet meer praten.

Ja ik heb Aliens pas 16x gezien, dus vandaar.

Weer een topper van begin tot eind. Deze had een wat donkere sfeer. Het verhaal zat ook goed in mekaar. Ceasar is weer geweldig. Mooie afsluiter van dit trilogie. Het is zo gemaakt alsof er weer een vervolg op komt. Special effects zeer hoog niveau. Zeker 4 sterren waard.

avatar van Bélon
Meer Drama dan War op de Apenplaneet.Waardeerde ik de vorige twee apenfilms in de reeks nog met een 3,5* bij deze kom ik niet tot een voldoende. De film duurt veel te lang en bevat veel te weinig actie. Redelijk vaak op horloge gekeken dus dat zegt wel genoeg.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vandaag gezien in de bioscoop, geen slechte film, maar had op nog wat meer gehoopt. Als dit daadwerkelijk het slotdeel van een trilogie is dan blijven er nog wel wat vragen open, want wat deze film behandeld lijkt me maar een klein onderdeel van het grotere geheel. Jammer dat deze derde ook veel te lang is, van die 142 minuten had men makkelijk twee uur kunnen maken zonder dat er veel aan effectiviteit verloren was gegaan. Film komt dan ook te langzaam op gang, in het begin kwam men niet verder dan mooie aapjes kijken. Pas als Harrelson als bad guy opduikt wint deze War for the Planet aan emotie en noodzakelijke spanning. Mooie rol trouwens van Harrelson, ogenschijnlijk de beheersing zelf, met de blik van de apenoorlog die in in zijn ogen ligt. Is duidelijk dat hij geïnspireerd word door Brando hier, maar zijn monoloog richting Ceasar omtrent hoe hij zo is geworden was voor mij wel het hoogtepunt van de film. Compliment ook voor Serkis, dit was weer eens een pratende aap waar ik oprecht in wilde geloven. Flink wat spektakel op het einde, en visueel ziet het er weer geweldig uit. Opmerkelijk trouwens dat de makers er in dit deel zonder omwegen voor kiezen om de apen als "goed" en de mens als "slecht" neer te zetten(minus dat lieve, uiteraard blonde,meisje na). Eigenlijk voor het eerst in al die Planet films die ik heb gezien dat het perspectief van de apen zo nadrukkelijk positief centraal staat.
Al met al een goede(eerste deel) tot redelijke(tweede en derde deel) reeks films, maar het origineel uit 1968 blijft zijn unieke, monumentale status behouden, daar kwam men toch niet bij in de buurt. Wel een stuk beter dan de mislukte poging van Tim Burton uit 2001, dat zonder meer.

Hoop sentimenteel gedoe in de apenheul. Gelukkig niet continue ondersteund door aanzwellend, bombastisch muzikaal geweld. Ojawel, dat zat er ook in.

avatar van LOTR-lover
Man, hier moest ik toch even snel voordat het licht in de zaal aan ging m'n traantjes wegpinken. Een emotionele rollercoaster mag je deze film wel noemen. Zowel vertederend als verdrietig. Vond het 1e deel van de film overigens iets beter dan het 2e deel. Een iets te lang inzakmoment kon met de 'grande finale' niet volledig worden opgevangen. Ook zat er iets teveel rare plotmissers in om hoger dan een 8 uit te komen (waar ik bij 't vorige deel wel op uitkwam). Maar heb wel echt weer genoten hoor. Hopelijk komen er nog meer delen!

8/10 (IMDB)

avatar van thunderball
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze alweer een tijdje geleden gaan zien.

Viel wat tegen. Natuurlijk was de film met zeer veel passie en respect voor het origineel en de vorige twee delen gemaakt, was het hier en daar zelfs emotioneel te noemen en zijn de SFX van vooral uiteraard de apen weer ongelooflijk goed, maar....

een film met deze titel en met o.a. posters waar we een grote groep apen en mensen tegenover elkaar zien staan, wekt toch op zijn minst de verwachting dat we met deze derde (en wellicht laatste?) film uit deze nieuwe reeks toch eindelijk de onvermijdelijke strijd annex oorlog tussen mens en aap te zien zullen krijgen. En dat blijkt er dan 0,0 in te zitten. Zit toch tegen volksverlakkerij aan en levert een grote teleurstelling op.

In plaats van een film rond een grote eindstrijd krijgen we nu juist een relatief kleine film, waarin we bijna een opeenstapeling krijgen van apen die gedood, gemarteld en vernederd worden. Dan wil je tegen het einde toch als kijker een pay off (waarbij de apen terug slaan), die er feitelijk dus nooit komt. Zelfs de confrontatie tussen Caesar en het Harrelson karakter valt tegen, want ook dat loopt met een sisser af.

Wanneer er dan tegen het einde eindelijk een veldslag begint, gaat die niet tussen de mens en de apen, maar tussen twee groepen mensen en zelfs dat wordt nog heel karig, bijna terzijde op de achtergrond, in beeld gebracht. De apen blijven in deze film dan ook meer slachtoffers dan dat ze zelf de strijd aangaan.

Wat ik ook heel ongeloofwaardig vond is dat de aanhangers van Koba de kant van de mens hebben gekozen en daar een zeer onderdanige en slaafse rol vertolken, iets wat natuurlijk compleet het tegenovergestelde was, wat Koba nastreefde. Die wilde juist keihard, zonder enige nuance, terugslaan op de mens en ze vernietigen.

Einde is dan wel mooi gedaan. Uiteindelijk weet Caesar zijn apen, als ware hij Mozes zelve, naar het beloofde land te loodsen en net als Mozes zal hij het zelf nooit kunnen betreden.

De vallei die ze bereiken, lijkt ergens wel ietwat op die waar de apen leven in de originele film en zo lijkt de cirkel rond (Maar wat is er gebeurd met het Vrijheidsbeeld?)

Een zesje, ofwel drie sterren.