War for the Planet of the Apes (2017)

3,71

Actie / Avontuur

geregisseerd door Matt Reeves
met Judy Greer, Andy Serkis en Woody Harrelson

Ondanks al zijn inspanningen om een oorlog te vermijden, is Caesar alsnog in een onvermijdelijke strijd geraakt met de mensen. Caesar moet tot het uiterste gaan, terwijl hij geplaagd wordt door herinneringen aan zijn voormalige vriend en verrader Koba. Kan Caesar zijn volk leiden tijdens deze moeilijke tijden?

• Vanaf 13 juli in de bioscoop

89 BERICHTEN 14 MENINGEN
avatar van IH88

geplaatst: 16 juli, 14:03 uur [permalink]
Ik vond Rise beter dan Dawn, maar dat Burton's film onderaan staat snap ik wel .

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 16 juli, 14:19 uur [permalink]
Dawn mag de veters van Rise nog niet eens strikken.

avatar van Tolkienfan
geplaatst: 16 juli, 16:31 uur [permalink]
gisterenavond in de bios gezien. Ik was vol verwachting. Helaas vond ik dit 3e deel de minste van de 3 delen. Ik had meer actie verwacht. Het was allemaal mooi verfilmd + niet slecht , maar ik had er meer van verwacht. Jammer

geplaatst: 16 juli, 17:03 uur [permalink]
zoutzak schreef:

Zo'n tour de force vond ik deze film geenszins, vreemde vergelijking.

In de context van dit jaar, he.
Fury Road is een dikke 10. Dit is een 8,5.

Dit was in elk geval een verademing onder de mainstream films van 2017. Samen met Logan een enorme uitschieter.

geplaatst: 16 juli, 17:07 uur [permalink]
Shinobi schreef:

Onder andere de Holocaust en 'Apocalypse Now'. Het ligt er wat mij betreft te dik op.

Tegelijk halfslachtig en er te dik op. Hmm.

En... de Holocaust omdat mensen in een kamp worden gezet en uitgeroeid? In minstens de helft van alle oorlogen in de geschiedenis ging het om rassenscheiding en genocide. En dat feest is helaas nog lang niet voorbij.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 16 juli, 17:18 uur [permalink]
voskat schreef:

Wat maakt deze derde Apes inhoudelijker of sterker dan pakweg Wonder Woman?

Vind juist dat deze Apes vrij mainstream is. Ligt er allemaal veel dikker bovenop dan in de eerste film van de trilogie.

avatar van voskat
geplaatst: 16 juli, 18:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ajax&Litmanen1 schreef:

Wat maakt deze derde Apes inhoudelijker of sterker dan pakweg Wonder Woman?

Wonder Woman? Zullen we dat klungelige overhypete stuk middelmaat er maar buiten houden, want die vergelijking gaat al helemaal krom..

De opzet van War is niet revolutionair of zo, maar is van begin tot eind overtuigend en met liefde uitgevoerd. Met zo'n sterke basis kan je sowieso al niet meer onder een 7 scoren.
En dan krijg je daarbovenop nog een aantal heel sterke momenten, o.a. met Woody Harrelson (niet meer zo sterk gezien sinds Larry Flynt) en een aantal voor Hollywood ongebruikelijke keuzes (de "goede" soldaat die de hele film door twijfelt, maar door zijn geaarzel alsnog zonder ceremonie opgeblazen wordt door de andere twijfelaar).

avatar van rep_robert
geplaatst: 16 juli, 18:34 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dat Caesar tijdens deze film beseft dat hij ook in een soort van Koba verandert en voornamelijk die struggles door de film heen heeft. En persoonlijk hoe het eindigt met Harrelson, dat was indrukwekkend en gaat imo dieper dan de gemiddelde superhero movie

rep_robert schreef:

Precies.

avatar van mjk87
geplaatst: 16 juli, 21:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Toch een lichte tegenvaller. Deels ligt dat aan de verwachting. Met zo'n titel en zijnde het slotdeel van een trilogie verwacht ik iets episch, maar net als het tweede deel blijft dit in de basis een heel klein verhaal in een grote geschiedenis. Ook toen vond ik dat al een nadeel aan de film. De film speelt vooral in de bossen, en ondanks soms fraaie plaatjes toch een wat saaie omgeving.

En na een sterk eerste uur gaat de film helemaal de mist in rond Harelson die een soort wannabe Kurtz speelt. Veel te ver over the top en past totaal niet in deze film. Ook omdat we van de rest van de wereld te weinig te zien krijgen om een idee te krijgen waarom Harrelson zo is. Maar het is ook vooral zijn spel, dat hij zijn schedel glad scheert bijvoorbeeld vol in beeld, dat dit zo slecht maakt. Want hij legt wel zijn beweegredenen uit, maar dan is het al te laat. Alle verdere ongeloofwaardigheden ga ik maar niet eens benoemen, dat hebben anderen al gedaan.

Daar staat tegenover dat die eerste scène lichtjes fantastisch is, met frisse ideeën geschoten en het knalt lekker. Ook de cgi is enorm sterk en geloofwaardig. Dat mag ook wel, want na die eerste scène verandert ineens de focus en volgen we de apen en niet de mens. Dat vind ik gedurfd maar wel passen in het verhaal. De 140 minuten vliegen ook echt voorbij zonder echt te vervelen (ook niet het tweede uur) en zeker het slot vindt mooi aansluiting met het origineel. 3,0*.

avatar van Noodless
geplaatst: 16 juli, 22:33 uur [permalink]
mjk87 schreef :
Met zo'n titel en zijnde het slotdeel van een trilogie verwacht ik iets episch,

Dat gevoel is nu net bij mij omgekeerd....gezien de trailer en de titel had ik eerder schrik van een pure actiefilm vol met ontploffingen en overdreven actiescènes en dat het eerder een oorlogsfilm zou worden. Gelukkig niet en heeft de regisseur gekozen voor een goed opgebouwd verhaal en aandacht voor de personages. De gevoelens van de apen worden fantastisch weergeven.

avatar van MartMovie
geplaatst: 16 juli, 22:54 uur [permalink]
Wat een vreselijke but film zeg. Een enorme tearjerker waar Bambi, Alleen op de Wereld en An English patiënt nog een puntje aan kunnen zuigen.

avatar van grid8400
geplaatst: 17 juli, 10:16 uur [permalink]
Tegen de verwachting in, eigenlijk een heel klein gehouden verhaal waar ik van genoten heb. Alles klopt naar mijn mening gewoon. Ik heb in elk geval genoten, en een dikke 4,5*.

avatar van wwelover
geplaatst: 17 juli, 11:27 uur [permalink]
Uitstekende film en ook beter dan deel 2. Al bij al wel een goede trilogie. Het is misschien geen grootste oorlog, het verhaal is erg sterk. Soms een beetje traag, maar wel zeer vermakelijk. De groei van Cesar door de films heen is mooi om te zien. En fudge wat is de film visueel schitterend zeg. Vooral die Oeran-Oetang. De muziek is ook heel sterk. Blij dat ik hem in de bioscoop heb gezien. Het is daarnaast ook gewoon een slimme film en het karakter van Woody Harrelson is een ultieme badguy. Hij is natuurlijk als psychopaat op zijn best.

avatar van Walter White
geplaatst: 17 juli, 12:15 uur [permalink]
Heerlijke film om is gezien te hebben.
Ik hoop op een vervolg kan er mee leven als dat niet gebeurd. En vooral genoten van alle acteurs en actrices die in deze film gespeeld hebben.

avatar van Public Enemy #1
geplaatst: 17 juli, 22:08 uur [permalink]
Gisteren gezien in de bios.
Wat een geweldige film, een trilogie waarbij elke film beter word na elk deel.

Ik werd helemaal meegezogen in het verhaal door de uitstekende vertolkingen en de fantastische motion-capture. De emoties die ik bij de apen tezien kreeg vond ik het sterkste punt van de film.

Ik hoor sommige klagen dat ze meer actie hadden verwacht en dan denk ik niet elke 'blockbuster' hoeft toch altijd actie boven verhaal te kiezen, vooral als het verhaal zo sterk weer wordt gegeven.
Ook raar dat ze dat verwachten want daar stonden de eerdere 2 films ook niet om bekend.
De actie die we wel kregen was om je vingers bij af te likken!
En de muziek is ook fantastisch.

En ik denk dat ik er bij de 2de herziening nog meer van ga genieten als er niet net zoals gisteren 3 irritantte kutjong voor mij bij elke spannende scène een slappe opmerking maakten.

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 17 juli, 23:27 uur [permalink]
Toch wel een sterke afsluiter van toch wel een zeer goede trilogie. Film bevat deze keer meer emotie dan in de vorige delen vond ik. Met momenten was ik echt geraakt door de film. Zag er allemaal weer prima uit, muziek enzo was ook goed. Alleen deze geeft wat minder actie als het vorige deel vind ik. Niet echt een minpunt ofzo want was ganse tijd zwaar geboeid. Cast deed het ook zeer goed. Wel wat voorspelbaar soms maar dit stoorde niet echt. 8/10

geplaatst: afgelopen dinsdag om 01:00 uur [permalink]
Stukje minder dan Dawn, maar alsnog meer dan prima. Er had alleen wel een halfuur vanaf gemogen, 2,5 uur is gewoon veel te lang voor zo'n film. Fijne trilogie though.

geplaatst: afgelopen dinsdag om 22:32 uur [permalink]
Slimme apen op paarden, geen probleem. Maar een gorilla weegt toch wel zo'n 180 kilo. Een paard kan dat gewicht helaas niet aan. Om nog maar te zwijgen over hoe raar een gorilla op een paard eruit ziet. Dit zijn geloofwaardige films, dus toch jammer dat ze hier niet even rekening mee hielden. Ik bedoel, gaat er iemand een 0,5 ster minder geven wanneer er geen gorilla te paard te zien is?

geplaatst: afgelopen dinsdag om 22:37 uur [permalink]
Ik verwacht in deel 4 dan ook een opstand van de paarden: Revenge of the Horses on the Planet of the Apes.

geplaatst: afgelopen dinsdag om 22:38 uur [permalink]
Dat zou de film sowieso al een 0,5* extra opleveren!

avatar van Basto

geplaatst: afgelopen dinsdag om 22:54 uur [permalink]
Het begon vrij suf met de pratende apen die door de bergen trokken, maar wanneer Lord of the apes verandert in Apoclypse Ape en Kolonel Kurz kloon Woody Harrelson het noodzakelijke snuifje nihilisme toevoegt, wordt het snel beter. Toffe battlescenes en schitterende fotografie weten er toch nog een fijn schouwspel van te maken.

avatar van mrklm
geplaatst: afgelopen woensdag om 09:51 uur [permalink]
Sloom, saai, stroperig en sentimenteel. Tussen de opening en de finale is er nauwelijks sprake van oorlog, dus de titel is nogal misleidend. "War for the Planet of the Apes" is een opeenstapeling van opzichtige clichés waarbij de enige twist is dat het nu niet gaat om mensen maar om apen. Los van die vreselijke muzikale score, met huilie-huilie-pianomotiefjes en strijkertjes op te voorspelbare momenten, een andere grote tekortkoming, vergeten scenaristen Mark Bomback en Matt Reeves zich te richten op het menselijke perspectief. "War" is volledig verteld vanuit het perspectief van de apen en door de mensen af te schilderen als gewetenloze moordmachines onder leiding van Colonel Kurtz [Woody Harrelson in een veel te opzichtige Brando-imitatie) maakt de film er niet interessanter op.

geplaatst: afgelopen woensdag om 10:07 uur [permalink]
Eindelijk weer een mooie afsluiter van een trilogie! The Matrix: Revolutions? Niet goed genoeg. Spider-Man 3? Dit was gewoon slecht! The Dark Knight Rises? Mwa! Return of the King.? Ook wat matig.

Rise of the Planet of the Apes is een fantastisch begin van deze trilogie. Met Dawn of the Planet of the Apes ging het een klein stapje terug. Ik miste diepgang en emotie. Maar met War for the Planet of the Apes ben ik opnieuw onder de indruk! Hoewel de film meteen goed begint, duurt het daarna helaas wel wat lang totdat de grote finale dan daadwerkelijk begint. Maar dit keer veel meer diepgang en emotie. Maar daar tegenover staat dan wel Bad Ape en dit is op het randje van storend. Het ging nog net!

Natuurlijk is het in 2017 lastig om de doorgewinterde filmkijker te pleasen met iets origineels. En wat kun je verwachten van een blockbuster? Iets totaal nieuws heb ik sinds The Matrix bijna niet meer gezien. Dus ook in WFTPOTA niets nieuws! Maar het wordt wel verdomd goed uitgevoerd. Deze film laat goed zien wat o.a. verraad, verlies, vriendschap, twijfel, haat en liefde met iemand kan doen! En dat met een stel apen! En dan interesseert het mij geen ene fuck dat het cliché is. En ik werd zelfs nog verrast! Ik dacht 1 cliché overduidelijk te zien aankomen, maar het gebeurde niet! Woody Harrelson heeft trouwens ook een goede overtuigende rol. Kort, maar precies lang genoeg voor diepgang!

Special effects, acteerwerk, muziek, actie. Het is allemaal uitstekend! De aanloop naar de finale had wat minder lang mogen duren, maar zoals ik al zei: eindelijk weer een echt goede trilogie! De batman trilogie zal ik nooit meer kijken vanwege de zeer matige TDK en bijvoorbeeld Spider-Man 3 is echt te slecht. In de apen trilogie is alleen deel 2 ietsje minder goed (3,5*). Maar in de toekomst zal ik eens in de zoveel tijd met plezier opnieuw de hele trilogie gaan kijken! En tot die tijd elk weekend naar de Apenheul!

geplaatst: afgelopen woensdag om 11:04 uur [permalink]
Mwah, ik vind deze toch echt niet eens in de buurt komen van die films hoor. Reloaded was overigens deel twee, Revolutions de afsluiter.

geplaatst: afgelopen woensdag om 11:26 uur [permalink]
Ja, The Matrix (1) staat in mijn top 10 en geen mens of aap zal daar verandering in kunnen brengen. En dat geldt ook voor The Fellowship of the Ring. Ook top 10.

En Batman: Begins is zelfs misschien ook nog wel iets beter dan Rise of the Planet of the Apes. Maar TDK en Spider-Man 3 bijvoorbeeld vallen zo tegen dat het ten koste gaat van de trilogie. De Planet of the Apes trilogie is voor mij eindelijk weer een trilogie met daadwerkelijk 3 sterke delen. En vaak zit er helaas toch 1 flut deel tussen.

Ik weet hoe fantastisch de meeste mensen TDK vinden en zo zie je maar weer dat ik sowieso al wat afwijkend ben. Niet dat ik nu de slachtofferrol op mij neem, want ik weet ook dat jij vindt dat er niets mis is met afwijkend zijn (in dit geval).

P.S. thanks voor je correctie!

geplaatst: afgelopen donderdag om 16:23 uur [permalink]
Behoorlijke tegenvaller deze.
Hij evenaart helaas de vorige delen niet.

avatar van Doerak40
geplaatst: afgelopen vrijdag om 23:09 uur [permalink]
Ook nu weer zo blij dat ik eerst de film heb gezien vóór ik de azijnzure meningen hier heb gelezen...

Ik heb me prima vermaakt, ik ga de trilogie nog eens in 1 keer achter elkaar kijken!

geplaatst: gisteren om 20:04 uur [permalink]
Op verheugd. Maar zeer zwaar tegengevallen. Je valt gewoon in slaap. Heel heel saai. Zwak plot. Kinderfilm niveau.