War for the Planet of the Apes (2017)

3,46

Actie / Avontuur

geregisseerd door Matt Reeves
met Andy Serkis, Woody Harrelson en Steve Zahn

Ondanks al zijn inspanningen om een oorlog te vermijden, is Caesar alsnog in een onvermijdelijke strijd geraakt met de mensen. Caesar moet tot het uiterste gaan, terwijl hij geplaagd wordt door herinneringen aan zijn voormalige vriend en verrader Koba. Kan Caesar zijn volk leiden tijdens deze moeilijke tijden?

• vanaf donderdag 30 november te koop op blu-ray
170 BERICHTEN 35 MENINGEN
avatar van clubsport
Nee zo slecht was die zeker niet

avatar van JacoBaco
Jawel!

Bedrovend slechte film die nog minder is dan het erg matige vorige deel. Het is lastig meeleven met de CGI apen en menselijke karakters worden met node gemist. Als Harrelson dan in beeld komt speelt hij zo'n belabberd geschreven rol, waarin hij de ene na de andere domme dialoog uit moet kramen.
De filmt neemt zichzelf véél te serieus, dit geldt ook voor de karakters, en veel meer dan melodramatisch scenes met stupide karakters, slechte dialogen en een bespottelijk verhaal levert dat niet op.

Goeie film waarin de apen en mensen nog steeds op voet van oorlog met elkaar leven. Dit deel is geheel vanuit het perspectief van de apen. Een avontuurlijk geheel met vrij weinig actie en redelijk traag (iets wat juist verfrissend werkt bij een film als deze). De special effects zijn weer uitstekend en het ziet er allemaal mooi uit. Steve Zahn zet zowel een goeie als vermakelijke rol neer.

avatar van Dr. X
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een waardige afsluiter van deze meeslepende trilogie!

Het laatste deel van de reeks was wat trager dan de vorige delen, maar wist mij zeer eenvoudig tot het einde van de film te boeien. Mensaap Ceasar vind ik oprecht een van de meest fascinerende filmcharacters van de laatste jaren. De interne strijd die hij voert, is zowel frustrerend als ontroerend. Enkele gebruikers zijn van mening dat het ''de mensen gedragen zich onmenselijk en de apen worden steeds menselijker'' te dik bovenop de film ligt. Hier ben ik het echter niet mee eens, omdat de fouten van Ceaser juist aantonen dat ook hij ''menselijke'' fouten maakt en zich laat leiden door wraaklust. Daarnaast laat zelfs de verschrikkelijke onmenselijke kolonel zien toch een gevoelige kant te hebben. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het toch uitdelen van eten en drinken aan de apen na een ontmoeting met Ceasar.

In eerste instantie had ik mijn vraagtekens bij de komische toevoeging van de aap uit de dierentuin, maar uiteindelijk heeft hij mij weten te overtuigen. Net als het meisje, die ik eerst ietwat hinderlijk vond, maar toch een hele mooie rol in het geheel kreeg.

En de actie plus de bijbehorende effecten waren natuurlijk weer van een hoogstaand niveau, wat een prachtige beelden en wat zien die apen er toch ontzettend goed uit! Het einde en het sterven van Ceasar was naar mijn mening niet nodig geweest, maar dat hoort er blijkbaar altijd bij.

Terug iets minder.

Dawn vond ik een stapje voorwaarts, deze zet weer een stapje terug en komt zo op het niveau van het eerste deel. Dat was geen rampzalige blockbuster, maar ook niet meteen een openbaring. Hetzelfde kan gezegd worden van deze film.

Al zitten er wel een paar interessante verrassingen in. Zo bevat deze film betrekkelijk weinig oorlog. Van een derde en laatste deel zou je kunnen verwachten dat het een epische veldslag wordt, maar daar vertillen de makers zich gelukkig niet aan. Is maar best ook, want wat er in zit van actie is niet echt van heel hoog niveau.

Ander opvallend element is dat het perspectief hier wisselt van mens naar aap. Je volgt eigenlijk de hele tijd de apen in deze film, de mens wordt hier voornamelijk neergezet als bad guy, met een wat dik aangezette Harrelson voorop. Interessante wending, al wordt er niet zo héél veel extra uit gehaald.

De film oogt en poogt erg serieus te zijn, maar toch durft Reeves zich niet helemaal te committen. Beetje vreemde keuzes zijn daar het resultaat van. Zoals dat lompe aapje, wat echt compleet niet in deze film past en alleen maar irriteert. Of de soundtrack die net iets te vrolijk is voor de druilerige beelden.

Deze War wil verder ook iets te sentimenteel zijn, als show reel voor de CG. Nu is die ook wel echt hoogstaand en een serieuze mijlpaal qua fotorealisme, maar de film zelf wordt er niet beter van, enkel wat meliger. Ook niet echt in lijn met de vibe die ik er verder van kreeg.

Beetje te lang, wat vervelende pogingen tot humor en af en toe gewoon te melig en sentimenteel. Maar de film bevat ook wel wat goeds, alleen niet genoeg om er een echt geslaagde film van te maken.

vreemd dat de film met een dikke voldoende wegkomt.

Lewis-06 schreef:
vreemd dat de film met een dikke voldoende wegkomt.

Goede review.

avatar van Arri
Man wat een fantastisch goed gemaakte film. Jammer dat ik deze niet in de bios heb gezien.
Erg blij dat de titel en poster de film niet passen.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gezien de filmtitel en filmposter (die is echt misleidend) zou je denken dat je te maken krijgt met een spectaculair en actievol einde van de trilogie. Maar dan kom je bedrogen uit, want buiten de best aardige visuele (waarbij je o.a. op helmen teksten ziet staan zoals "Monkey Killer", "Bedtime for Bonzo" en "Endangered Speces") opening en het best aardige einde, bevat deze film verder nauwelijks actie en is het vooral een langdradige (is met circa 130 minuten ook het langste deel in de trilogie), sobere en duistere bedoeling, die vooral inzoomt op de ethiek van een oorlog en in dit geval tussen de apen en de mensen (hoewel die in dit verhaal ook zelf tegen elkaar vechten).

Wat dat betreft zouden de genres Drama / Avontuur film (Avontuur in de eerste helft van het verhaal en Drama in de tweede helft van het verhaal) beter passen dan de nu gehanteerde genres Actie / Avontuur film. Verder deed deze film me ook regelmatig denken aan andere films zoals "Schindler's List (1993)", "Apocalypse Now (1979)" (daar werd in deze film overigens wel leuk naar gerefereerd, met op een muur de tekst "Ape-calypse" ), "The Passion of the Christ (2004)", "The Great Escape (1963)" en "The Ten Commandments (1956)".

In deze film draait het om Caesar en zijn apen, welke gedwongen worden in een dodelijk conflict met een leger aan mensen, geleid door de meedogenloze Kolonel McCullough (Woody Harrelson). Nadat de apen onvoorstelbare verliezen lijden, worstelt Caesar met zijn duistere instincten (waarbij hij geplaagd wordt door herinneringen aan zijn voormalige vriend en verrader Koba) en begint hij een mythische queeste om zijn soort te wreken. Als de reis hem eindelijk tegenover elkaar brengt, nemen Caesar en de Kolonel het tegen elkaar op in een episch gevecht dat het lot van zowel hun soort als de toekomst van de planeet zal bepalen.

Visueel gezien zag het er allemaal zeer fraai uit qua decors, landschappen (vooral besneeuwd) en geanimeerde apen (schitterende CGI-effecten, waardoor ze er levensecht uitzagen), maar het hele verhaal (waarbij de thema's wraak, afrekening en gerechtigheid centraal staan) kon me nauwelijks boeien en vermaken en dat is best jammer, omdat ik het vorige deel "Dawn of the Planet of the Apes (2014)" juist goed vond.

Het grote manco van deze film is dat het allemaal te langdradig (misschien ook wel saai) is en misschien ook wel te serieus en dat langdradige komt o.a. ook door een aantal nieuwe personages in het verhaal, welke eigenlijk niets toevoegen zoals het gevonden (waarvan de waarschijnlijke vader wordt doodgeschoten door de apen, omdat die op hun wilt schieten) jonge meisje Nova (gespeeld door Amiah Millerm, die inderdaad wel wat wegheeft van een jonge Dakota Fanning) welke niet kan praten en de flauwe uit het niets verschijnende sprekende aap "Bad Ape" (Chimpansee gespeeld door Steve Zahn). Met name de laatste voegt helemaal niets toe aan het verhaal en vond ik vooral ook irritant en niet grappig.

Wel is het mooi gedaan dat deze film min of meer aansluit op de eerste originele Planet of the Apes film, namelijk "Planet of the Apes (1968)". Want in deze film beginnen de mensen hun verstand te verliezen en ook hun spraakvermogen en heeft de jongste zoon van Caesar als naam Cornelius (die speelt in Planet of the Apes uit 1968 een hoofdrol). Verder komt uiteindelijk alles uit waarvoor kolonel McCullough vreesde (mensen als vee voor de apen) en bang is. Wat dat betreft is deze trilogie net zo eentje zoals ze met de eerste drie delen van Star Wars hebben gedaan, die daarna ook aansluit op de originele eerdere delen.

Omdat er in dit verhaal zeker wat tragische gebeurtenissen zitten (zo worden o.a. de vrouw en oudste zoon van Caesar al vrij snel gedood door de mens tijdens een aanslag welke bedoeld is om Caesar te doden en gaat Caesar op het einde ook dood aan zijn verwonding tijdens het eindgevecht), probeert deze film je op het emotionele en sentimentele vlak te raken, maar daar slaagt deze film naar mijn mening toch niet echt in, omdat het allemaal te aangedikt is en eigenlijk ook te clichématig is. Ik heb er in ieder geval geen traantje bij gelaten.

De laatste circa 15 minuten van het verhaal mochten er best wezen en zijn ook best spectaculair met o.a. "Apocalypse Now"-achtige actie (vanwege de helikopters) en een allesvernietigende sneeuwlawine die het mensenleger wegvaagt en zodoende de apen redt. Het einde zelf had wel iets bijbels-achtig en was best mooi, maar is tevens door de dood van Caesar natuurlijk ook tragisch.

De cast (beter gezegd de geanimeerde apen) deed het best verdienstelijk en met name de apen Caesar (chimpansee gespeeld door Andy Serkis), Maurice (sympathieke orang-oetan gespeeld door Karin Konoval), Luca (gorilla gespeeld door Michael Adamthwaite), Rocket (chimpansee gespeeld door Terry Notary) en Lake (chimpansee gespeeld door Sara Canning). Overigens vond ik het wel geinig dat één van de Gorilla apen, te weten Red Donkey (die vanwege Koba is overgelopen naar de mensen en daar als een soort van slaaf voor hun werkt) genoemd werd naar Donkey Kong.

Van de mensen deed Woody Harrelson als de slechte kolonel McCullough (die uiteindelijk op het einde ook zijn verstand en spraakvermogen verliest en daardoor zelfmoord pleegt) het best verdienstelijk, maar hij is natuurlijk niet meer dan een slap aftreksel (inclusief kaal hoofd, welke hij ook scheert) van Kolonel Walter E. Kurtz, uit de al eerder genoemde legendarische Oorlog / Drama film "Apocalypse Now (1979)". De overige mensen hebben eigenlijk geen noemenswaardige rol in het verhaal, buiten het al eerder genoemde meisje Amiah Miller en misschien ook wel Chad Rook (als soldaat Boyle, die Caesar uiteindelijk dodelijk verwondt).

Al met al een tegenvallende afsluiter (wel een passende) van de trilogie "Planet of the Apes", waarmee ik me nauwelijks vermaakt heb en die ik vooral ervaren heb als een langdradige, sobere en duistere bedoeling. Gezien de vele verwijzingen naar de film "Apocalypse Now (1979)", is regisseur Matt Reeves waarschijnlijk een groot fan van die film (ik kan het hem wel niet kwalijk nemen, omdat ik die film ook fantastisch vindt).

avatar van Macmanus
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond de benzine tank die alles uiteindelijk verwoest echt super kut staan voor de mens. I.p.v. die kut muur had Woody die apen moeten inzetten om die tank te verplaatsen!

Verder wel aardig. Niet meer niet minder.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gisterenavond tot laat wakker gebleven om deze bloedstollend lange actie flik te zien en te genieten hoe blij ik wel niet was dat ik deze niet in de bioscoop heb gezien want anders werd het een elle lange zit. Qua verhaal past de tijdverhouding prima en is wat dat betreft met die verhouding niks mis maar, ik had meer actie verwacht, meer pit en meer gevechten. De film loopt soms nogal softie door en dat houd de film niet in stand. Toch ben ik stiekem wel fan van de reeks en ik heb persoonlijk de trilogie erg gevolgd (waarvan eentje een bioscoop bezoekje is geworden). Toch houd het hier langzamerhand wel op, ze hebben laten zien wie de baas (en sterker) is en de film had met een knallend eind toch wel een punt achter het verhaal gezet nu Ceasar ook overleden is en we een shot hebben gekregen dat de apen in veel vreugde verder leven in hun nieuwe woongebied.

De film kent wel weer een sfeer (en dat moet ik ook toegeven) en een bepaald gevoel wat ik tot nu toe bij elke film in de trilogie heb gekregen: vermaak. Ik kan me mateloos vermaken met dit soort films en dan vooral met de leuke apen shots (al wel geanimeerd). Je staat er dan ook vast niet van te kijken dat de ‘zilverrug gorilla’ mijn lievelingsdier is op de wereld en bij de bezoekjes aan dierentuinen kan ik mateloos genieten van dit soort beesten. Misschien is dit ook wel een reden waarom ik deze film (en vooral deze trilogie) erg kan waarderen.

Zoals ik al eerder las bij een andere mening vind ik persoonlijk ook dat de film erg veel sentimenteel benadrukt word, de film moet een beetje zielig over komen maar het lukt ze totaal niet. Hier en daar een triest muziekje en genoeg zielige scenes vliegen je om de oren waarbij toch het meeste getrokken word uit de scenes waarbij de zoon en de vrouw van Caesar worden geëxecuteerd omdat eigenlijk het doelwit van ‘The Colonel’ Caesar is. En uiteraard het einde waar Caesar overlijd aan de verwondingen van een pijl die eerder in zijn zij werd geschoten. De film kent echter wel meer ‘tragische’ scenes en of dat altijd even leuk is weet ik zo niet, soms word het wel erg irritant (het kan ook té).

In het algemeen vond ik de acteerprestaties leuk, al zal je bij deze film toch meer moeten kijken naar het animatiewerk. Caeser is wederom weer super gedaan (hij word gespeeld door Andy Serkis) en is het alfamannetje van de apengroep. In deze film ontmoeten we een nieuw persoon ‘Bad Ape’ gespeeld door Steve Zahn. ‘Bad Ape’ is een aap dat in zijn eentje moet overleven op de berg omdat hij ook in een militair kamp is geweest maar daar erg slechte dingen tegen kwam. Hij besluit om met Caesar mee te gaan en de apen vrij te krijgen. ‘Bad Ape’ deed mij echter ontzettend veel denken aan ‘Smeagol’ van de ‘LOTR’ film reeks (vooral qua houding en spraak) en hij zette me nog wel even aan het lachen wanneer hij in zijn bodywarmer met zijn mutsje aan kwam zetten, het zag er nogal idioot uit. Verder vond ik het rolletje van Woody Harrelson weer erg leuk (het is dan ook wel één van mijn favoriete acteurs).

In dit ‘afsluitende’ derde deel van de trilogie komen de verhalen van sowieso de films ‘ Rise of the Planet of the Apes (2011) ‘ en ‘https://www.moviemeter.nl/film/94387 ‘ bij één. Althans, ze worden hierbij door getrokken en we komen verschillende partijen uit de voorgaande films tegen. Zo zien we ’Red Donkey’, een slaaf van de mens die voor hun in de gevangeniskamp werkt als ‘bewaker’. Dit was een meeloper van Koba dat in deel twee een vijand was van Caesar. Nu Koba dood is zijn deze apen waarschijnlijk bang om terug te trekken naar Caesar voor wat hij hun zal aan doen en kozen ze maar voor de mens. Ook zien we het gevaarlijke virus terug dat de mensheid heeft uitgeroeid. Harrelson zien we later in zijn bunker zelfmoord plegen door dit virus. Het virus zorgt er bijvoorbeeld voor dat je niet meer kan praten maar meer gromt en dat gebeurde bij hem.

Het verhaal is wel redelijk. We volgen al vroeg in het begin de strijd tussen aap en de mens. Wanneer het kamp van de apen aangevallen word (en de apen vervolgens winnen) besluit ‘The Colonel’ om de leider van de apen te executeren (wat Caesar’s zoon blijkt te zijn). Caesar vind het na de executie onveilig voor zijn stam om te blijven waar ze zaten en besluiten op pad te gaan naar een ‘woestijn’ waar de mensen hun niet ging zoeken. Eenmaal de tocht te zijn begonnen besluit Caesar de groep te verlaten om ‘The Colonel’ te vermoorden na zijn daden. Maurice, Rocket en Luca (mijn favoriet) besluiten dat dit geen goed idee is en gaan mee. Op hun pad naar de colonel komen ze allerlei gevaren tegen (zoals een kamp waar ze Nova ontmoeten en meenemen) en de aap ‘Bad Ape’ zijn o.a. de gevaren die op de loer liggen. Eenmaal bij het kamp aangekomen word Caesar gevangen en moeten ze een uitweg zien te vinden dat later via een ondergronds stelsel lukt. Ze laten de apen ontsnappen en het kamp raakt in oorlog tegen een ander leger en als iemand kan vertellen wie de mensen in de witte pakjes waren zou ik dat fijn vinden.

Al om al, een redelijk geslaagde film waar ik persoonlijk wat meer actie en pit in wou zien en dat helaas niet zo mocht zijn. Prima zondagavond vermaak maar de volgende keer beter kijken naar de tijd want ‘War of The Planet of The Apes’ duurde gewoon te lang. Leuke afsluiter van de trilogie. En het is dat het later is en ik niet direct een mening heb kunnen schrijven (ik ben nu aardig vermoeid) anders was hij nog wel langer geweest . Ondanks dat de film me niet helemaal bevallen was zoals ik het had verwacht voel ik me het beste bij dit cijfer.

avatar van ambrosini
Vergeleken met de vorige delen is POTA wel minder geworden..

Deze remake van ‘Apocalypse now’ (1979) blijkt niets meer dan een doorsnee western te zijn, die een reeds lang uitgekauwd verhaaltje nog eens opnieuw vertelt. Woody Harrelson in de rol van Kolonel Walter E. Kurtz mag nog niet in de schaduw van Marlon Brando staan.
Raar dat de indianen allemaal naakt rondlopen en er is geen piemel te zien: Vreemd.
Maar goed, het opperhoofd heeft de strijd niet overleefd, dus het wachten is nu op het onvermijdelijke 'The return of Cornelius, the powerful son of Caesar'.

avatar van Rebel80
Voor een aantal mensen kan ik alleen maar zeggen, jullie zijn knettergek!

Deze film heeft actie, humor, drama en nog klagen, jullie zijn echt te verwend!

Gelukkig heb ik genoten van deze film, toch 1 van de leukere dit jaar voor mij.

avatar van Thomas83
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dawn of the Planet of the Apes was een grote aangename verrassing, en dit vervolg weet dat niveau nog behoorlijk te benaderen. Een aardig deel van de film bevat een heerlijk tempo, de locaties zijn prachtig en geven een gevoel van avontuur, en er is goede spanning en actie. Maar bovenal draait het natuurlijk focus om Caesars innerlijke strijd. Dat draagt de film ook met gemak, want wat een emotie hebben Serkis en de animators weer in hem weten te stoppen. Wederom verbleken de mensen bij het karakter dat de apen meekrijgen. Die moeten het doen met een Woody Harrelson die weliswaar een interessant motief blijkt te hebben (best leuk gevonden met de devolutie van de mensen door dat virus) maar toch alle maniertjes van een typische bad guy meekrijgt.

Het moment waarop hij een nadrukkelijke rol in de film krijgt, helaas nog voordat de film op de helft is, is ook het moment waarop de film minder leuk en goed wordt. Van mij hadden ze wel wat later bij dat kamp aan mogen komen en nog wat langer mogen rondtrekken. Het haalt toch een beetje de vaart en de variatie in prachtige locaties eruit, en de inspiratie die de schrijvers uit de bijbel hebben gehaald wordt ook wel wat al te nadrukkelijk als we Caesar zweepslagen zien krijgen en zelfs aan een kruis zien worden vastgebonden.

En dan zijn er ook nog de wat nazi-achtige marcherende soldaten en hun oorlogskreten etc. Of die steeds zo flauwe suggestieve shots van die ene soldaat die twijfelt aan zijn loyaliteit. Dat meisje dat toch net wat teveel sentimentele momentjes in de film brengt. Ze maakt vooral Maurice nog sympathieker, maar de film had makkelijk ook zonder haar gekund, en volgens mij zien we haar na de lawine ook niet meer echt. De dood van Caesar vond ik op zich ook wel wat onnodig en cliché.

Zo is dus uiteindelijk nog niet de helft van de film fantastisch en de rest van een heel vermakelijk en aangrijpend maar toch ander niveau. De film ziet er overigens wel weer krankzinnig mooi uit, door de belichting en kleuren vooral. Echt onafgebroken schoonheid. In wel echt wat mindere mate geldt dat ook voor de muziek. Wat dat betreft was er tot het einde altijd wel iets om van te genieten. Maar ik had graag gezien dat de tweede helft van de film wat beter en vlotter was geweest. Ik moet het nu toch bij een ruime 3.5* laten.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De minste van de trilogie maar nog steeds een heel goede film. Dit is weer een motion capture wonder van jewelste. Hoe die apen weergegeven worden sloeg me vaak met verstomming tijdens het bekijken van deze films. War kent minder actie dan Dawn, en staat lang stil bij de perikelen van Caesar in het werkkamp voor apen. Ook het einde valt snel in. Wat moeten we nu concluderen? Dat er geen mensheid meer is en de apen heer en meester zijn over de Aarde ? Ach, niet klagen, dit was een boeiende film en een waardige afsluiter van het drieluik. Zeer sterke reeks waarvan ik me nog wel eens een box van zal aanschaffen.. Omdat ik Dawn de beste van de drie vind, heb ik die naar 4,5* verhoogd.

Rise: 4*
Dawn: 4,5*
War: 3,5*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik had niet veel animo om deze film te zien na het zeer slechte Dawn-gedeelte van deze reeks. Maar kom, deel 1 was niet slecht en de trailer zag er niet slecht uit. Het resultaat is ook een pak beter geworden. De apen staan centraal en krijgen ook meer invulling. Het is niet louter Caesar en die andere apen geworden. Die 'andere apen' hebben ook personages en dat wordt veel meer uitgewerkt. De mensen verdwijnen stilaan, maar dat mag ook wel. Harrelson speelt een typische Harrelson-rol en houdt het veilig. De rest ben ik nu al vergeten. Grote troef is het nieuwe personage 'Bad Ape'. Deed me eerst denken aan een sidekick als Gollum of Dobby, maar is minder irritant en veel leuker.

De technieken zijn even indrukwekkend als in de vorige films en het verhaal is ook veel boeiender. Na het slaapverwekkende Dawn ben ik met deze War wakker geschoten. Er zit wat spanning in, een beetje humor en je bent ook benieuwd naar het verloop. Het einde is dan wel wat te verwachten, maar de aanloop kent gelukkig wat meer bochten.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik had veel verwacht van deze film (de vorige delen van de reeks waren prima te doen namelijk) maar hier is iets gruwelijk misgegaan. "War" is een film die zo druk bezig met het uitdragen van een naargeestige sfeer en dik aangezette boodschap dat dit ten koste gaat van het verhaal.

Het is allemaal loodzwaar deze keer, vol verwijzingen naar concentratiekampen en slavernij, niet direct iets wat je van een zomerblockbuster verwacht, en het werkt oog gewoon niet zo goed. Daarvoor zijn de karakters namelijk veel te plat...want hoe indrukwekkend de apen er ook uitzien, veel diepgang hebben ze niet, net zo min als de menselijke karakters.

Wat overblijft is een nogal trage en sentimentele film, die te veel tijd overlaat voor het nadenken over het onzinnige plot waarbij de logica ver te zoeken is en zo ongeveer alles mogelijk lijkt op het moment dat het handig uitkomt om de boodschap over te brengen met als hoogtepunten een klein meisje die ongezien een zwaarbewaakt kamp binnenloopt, een kamp vol militairen waarvan er precies 1 op de gevangen let, en zogenaamd ervaren soldaten die een totaal gebrek aan tactisch inzicht ten toon spreiden.. Echt niet alles hoeft te kloppen in dit soort films maar dit ging echt veel te ver allemaal.

Samenvattend vond ik hier dus helemaal niets aan. Het ziet er mooi uit maar het is traag, sentimenteel en erg dom.

Wat een geweldige film! Krijg er geen genoeg van!