War for the Planet of the Apes (2017)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Matt Reeves
met Andy Serkis, Woody Harrelson en Steve Zahn

Ondanks al zijn inspanningen om een oorlog te vermijden, is Caesar alsnog in een onvermijdelijke strijd geraakt met de mensen. Caesar moet tot het uiterste gaan, terwijl hij geplaagd wordt door herinneringen aan zijn voormalige vriend en verrader Koba. Kan Caesar zijn volk leiden tijdens deze moeilijke tijden?

• vandaag om 20:00 uur op TV (Veronica)

avatar van Querelle
Behoorlijk politiek geladen film. Maar die lading krijgt het pas als Woody Harrelson (als de bad guy, die ook wel een klein beetje gelijk krijgt) een paar pittig geschreven monologen aflevert. Wat voor de één voorondersteld lijfsbehoud is, is voor de ander uitsluiting en repressie. Die teksten die daar over gaan zijn erg goed geschreven. De motieven echter (mensen raken hun spraakvermogen kwijt en een aantal andere net iets te vergezochte of te abrupte plotelementen) doen weer afbreuk aan dat niveau.
Ook is er wat comic relief dat wat geforceerd aandoet, maar onderhoudend is het allemaal wel.

Dit derde deel van the Planet of the Apes serie voelt aan als een goede avonturenfilm met vaak erg mooie beelden en mooie locaties, waarin alles wel op zijn plek valt, maar waar ze toch nog een paar puntjes op de i hadden kunnen zetten, vooral in het scenario. De scenes vanaf het midden van de film, met Woody Harrelson, zijn echter van grote klasse (inclusief de duidelijke verwijzingen naar Apocalypse Now).
Beter dan deel twee en misschien zelfs beter dan deel één (2011).

Nadat de film gisteren op tv was heb ik 'm dan toch gekeken. Rise en Dawn heb ik ook gezien dus kon deze niet uitblijven. Vooral 1 vond ik goed, Dawn iets minder en deze dan toch de minste van de 3. Al is de aap met de bodywarmer de komische noot in de film en hij was schattig/raar. Mooie combinatie met Maurice en Nova. In het midden is het soms wat langdradig maar toch uiteindelijk wel een prima film

avatar van panax
mooie film
prima in orde
kijkplezier !!

Vond dit misschien wel de beste in de reeks. De eerste is leuk maar vond ik wat gezocht en saai soms. De tweede vond ik moeilijk door te komen. Met deze goed vermaakt.En wat ziet er fantastisch uit. Ik kan me voorstellen dat over een paar jaar we geen acteurs meer nodig hebben maar dat ze zo uit de computer komen rollen.

TMP
Het is alweer even geleden dat ik de twee voorgangers heb gezien, maar het kost weinig moeite om weer in het verhaal te komen. Een vermakelijk derde deel. Visueel ziet het er erg goed uit en alleen al dat aspect maakt deze film wel de moeite waard. Verder ook een gedegen plot. Een zeer behoorlijke afsluiter van de trilogie.

Pff wat een teleurstelling na het aardige voorgaande deel. Vol clichés en het enige verrassende, het perspectief vanuit de apen, werkt voor geen meter. Verder ook geen moment het idee dat dit nu de final battle was. Voelde daar dan weer te kleinschalig voor. Matig geschreven ook, heel flauw de nieuwe films aan de oude geregen. 2 sterren

avatar van Grunn-in-en-verkoop
Zeker de beste in de reeks Planet of the Apes. zeer zeker de moeite waard om te kijken.
Nu ik dit deel ''War for the Planet of the Apes'' heb gezien, kan ik zeggen dat dit de beste film is, en deel 2 vindt ik dan toch het meeste tegenvallen.

Een prima afsluiter van een superdikke trilogie. Minder goed als de eerste 2 delen, dat wel, alles zag er weer mooi uit, zeker hoe ze dat met Caesar gedaan hebben met die capmotion. Er zitten een paar gave actiescenes in, en Woody Harrelson was een prima bad guy.

Helaas is het eerste uur van de film erg traag, vond het zelf pas spannend worden vanaf het stuk waar Caesar gevangen word genomen. Het gaat nu ook puur om de apen, ik mis toch wel het menselijke deel in het verhaal zoals je bij de eerste 2 delen had. Plus de toevoeging dat de mensen een soort terug evolueren vond ik een beetje bullshit. Rise en Dawn waren toch wel een stuk vermakelijker.

Mooi gefilmd, dikke actie, en een mooi eind zijn allemaal pluspunten, maar niet genoeg om het slappe scenario maar voor lief te nemen, 3,0!

avatar van Metalfist
There are times when it is necessary to abandon our humanity to save humanity

Het is toch een beetje vreemd om nu bij het einde van de Planet of the Apes reeks te zijn gekomen. Het was eind december 2019 dat ik besloot om de originele franchise nog eens te herzien en dat beviel me zo goed dat ik de remake van Tim Burton en dan de reboot trilogie er besloot achter te gooien. Zo'n 9 weken later na die initiële Planet of the Apes film ben ik dan eindelijk bij War of the Planet of the Apes aangekomen. Het slotstuk van een trilogie die degelijkheid uitstraalde maar die niet kon tippen aan de originele reeks.

Al moet ik wel zeggen dat deze trilogie misschien in zijn geheel standvastiger is qua kwaliteit dan de eerste 5 films, zeker Battle for the Planet of the Apes is toch wel wat een doorbijter te noemen. War is echter wel een degelijk slotstuk dat zijn voorganger eigenlijk weet te overtreffen. Weliswaar weer een speelduur die veel te lang is - ik snap echt niet waarom dit niet gewoon zo'n dikke 100 minuten kan duren zoals Rise - en ok, er zit misschien iets teveel geforceerde humor in (Bad Ape is op zich wel een enorm interessant personage omdat het de mogelijkheid biedt dat niet enkel Caesar zijn kompanen slimmer zijn maar dat het een globaal effect is maar het is me soms iets te hard een geforceerde komische sidekick) maar de combinatie werkt wel. Hier en daar tenenkrommend met onder andere Caesar die langs een brandende Amerikaanse vlag naar beneden glijdt maar algemeen gezien is het een mooi emotioneel slotstuk. Zeker ook omdat dit zich nagenoeg perfect weet te binden aan de originele film, inclusief een aantal knipogen. Zo vond ik het idee dat het virus zich muteert in een variant die ervoor zorgt dat het menselijke ras stom wordt wel fijn gedaan en hoewel er zo'n 2000 jaar tussen deze Nova en het liefje van Charlton Heston uit de originele film zit, is het wel fijn dat ze haar Nova hebben genoemd.

Wel grappig eigenlijk hoe dit bedoeld is als trilogie maar dat er maar bitter weinig personages zijn die we in alledrie de films terugzien. Will (James Franco) heeft tussen Rise en Dawn het loodje gelegd door het virus en over Malcolm (Jason Clarke) uit Dawn (of gewoonweg iemand van heel de menselijke cast uit die film) wordt gewoonweg niet gesproken. Dat zijn toch wat slordigheden, maar laat ons eerlijk zijn: de focus van deze trilogie ligt toch voornamelijk op Caesar en die wordt nog altijd voortreffelijk vertolkt door Andy Serkis. De intrede van Woody Harrelson als de Colonel is erg fijn, maar hij vervalt daarna wel erg hard in een Marlon Brando uit Apocalypse Now imitatie en hoewel Harrelson een degelijke acteur is, gaat hem dat toch niet al te schitterend af. Verder blijft dit visueel nog steeds overeind staan en is het terug een verbetering ten opzichte van Dawn, want die film slaagde er vreemd genoeg in om het qua effecten minder te doen dan zijn voorganger. Soundtrack is bij vlagen bitterzoet maar ook daar nog wel wat fijne momenten, al gaat mijn Jimi Hendrix hart sowieso altijd sneller slaan van Hey Joe in een film.

Het gaat toch vreemd zijn om volgende week geen Planet of the Apes film op voorraad te hebben liggen. Het blijft toch over alle jaren heen een degelijke franchise en hoewel er uiteraard wel eens ergens een minder deel inzit, krijgt geen enkel deel lager dan 3* en er zijn niet veel van dit soort franchises die dat kunnen beweren volgens mij. Naar het schijnt zou er een vierde (of tiende, het is maar hoe je het bekijkt) in de maak zijn door Wes Ball. Ben benieuwd!

avatar van ILDIB
Wederom zeer boeiend. Ik ben erachter waarom ik het zo goed vind deze serie. Omdat de apen goed 'spelen'. Geen acteur die fake aan t doen is maar de juiste emotie bij ze.

Wederom een gave film. Heel iets minder dan de voorganger, want er zat dit keer iets minder vaart in.

avatar van Lovelyboy
Of deze een fractie beter is, of van het zelfde niveau dan deel 2, weet ik niet. Middelmaat tot redelijk blijft het, en deze film komt net als zijn voorganger niet in de buurt van het meer dan prima eerste deel.

Een opluchting is echter wel dat er geen grootse slagvelden tussen aap en mens voorbij komen in tegenstelling tot wat de titel zou doen vermoeden. De toon en stijl is duister, iets dat me altijd wel bevalt en het ziet er zo nu en dan prachtig uit. Harrelson is altijd een meerwaarde wat mij betreft en Caeser zelf is net als de twee vorige delen boeiend om naar te kijken. Net als de gevangen apen en hun behandeling, iets dat niet veel verschilt met een gemiddeld concentratiekamp uit WO2. Interessant ook de gevangenname van Caesar.

Het meeste goed is daar mee wel gezegd en grootste punten van kritiek is toch wel de behoorlijke lengte. Iets dat een half uurtje minder gekund had, en het soms domme gedrag van de zogenaamde Special Forces.

Redelijk voor een keer, en bij deze dan toch een half punt meer dan Dawn.

avatar van missl
Rise vond ik goed, dawn vond ik minder en deze vind ik nog minder.
Verhaal is wat flauw, duurt te lang en eigenlijk zit je gewoon naar hele boze apen te kijken.

avatar van moviebrielen
Een 3 voor de film, maar een extra puntje erbij voor de prachtige muziek!

avatar van Ajax&Litmanen1
Herzien op Bluray. Visueel prachtig, ook met een mooie soundtrack en enkele emotionele momenten slaan goed aan, maar ik vind het opnieuw een gigantisch lange en geregeld erg saaie zit. 142 minuten, hoe verzin je het zeg. Rise of the planet of the apes was 105 minuten, dat was ideaal. Vervolg Dawn duurde met 130 minuten ook al extreem lang. En dan kan het schijnbaar nog langer.
Ik voel me overigens ook nu weer voorgelogen. Dit deel had om de oorlog apen vs mensen moeten draaien, maar dat zit er praktisch niet in. Ik denk met weemoed terug aan de eerste rebootfilm uit 2011, die had echt de perfecte mix van avontuur, drama en actie. Dat was een van de beste blockbusters van vorig decennium. De vervolgen vallen vies tegen.

2,5* (was 3*)

Frank Hannen schreef:
Op verheugd. Maar zwaar tegengevallen. saai en zwak plot. Kinderfilm niveau.