War for the Planet of the Apes (2017)

3,71

Actie / Avontuur

geregisseerd door Matt Reeves
met Judy Greer, Andy Serkis en Woody Harrelson

Ondanks al zijn inspanningen om een oorlog te vermijden, is Caesar alsnog in een onvermijdelijke strijd geraakt met de mensen. Caesar moet tot het uiterste gaan, terwijl hij geplaagd wordt door herinneringen aan zijn voormalige vriend en verrader Koba. Kan Caesar zijn volk leiden tijdens deze moeilijke tijden?

• Vanaf 13 juli in de bioscoop

89 BERICHTEN 14 MENINGEN
avatar van Noodless
geplaatst: 13 juli, 14:33 uur [permalink]
Lijkt mij toch duidelijk dat hier nog ooit een vervolg op komt.

avatar van rep_robert
geplaatst: 13 juli, 17:06 uur [permalink]
Wat een verademing om de film te hebben gezien. De film wordt inderdaad "klein" gehouden, maar bevat de film wel een paar grote momenten. Hierdoor werken de emoties die Reeves op wilt roepen.
Het draait vooral om de apen dit keer, al heeft Harrelson wel een uitstekende rol die de film goed vooruit duwt. De cgi is echt verbluffend. De cgi van de apen is zelfs zo goed dat ik het niet meer eens cgi wil noemen. De tranen, de (natte, kleffe) haren, de emoties. Alles werkt... Nergens had ik het idee dat ik naar geanimeerde hoofdrolspelers zat te kijken.
De film lijdt wel aan een ietwat traag middenstuk, maar alles lijkt gewoon te kloppen richting het einde. Het einde zag eruit als de wereld van de Tim Burton versie, die denk ik weer op het origineel uit '68 lijkt?
Het wordt nu tijd om de originele reeks te gaan bekijken, ik verwacht de box zometeen.

avatar van Shinobi
geplaatst: 13 juli, 17:08 uur [permalink]
"I did not start this war. But I will finish it."

'Rise of the Planet of the Apes' was een erg leuke verrassing, maar 'Dawn of the Planet of the Apes' wist dat hoge niveau niet vast te houden en dit slotstuk komt daar nauwelijks bij in de buurt.

Dit laatste deel moet de oorlog inluiden, gezien de gebeurtenissen uit de voorganger. De apen worden verder de bossen ingedreven en zijn gedwongen tot een guerrillastrijd. Alle hoop voor vrede lijkt weg te zijn, ondanks dat Caesar ten spijt hiernaartoe streeft. Als een noodlottig ongeval eenmaal gebeurt is er helemaal geen weg meer terug.

'War for the Planet of the Apes' is min of meer een misleidende titel, omdat het neigt naar een groots spektakel. Terwijl men zich eerder richt op de - kleinschalige - thematiek; er wordt gefocust op het menselijke en de symboliek alom. De vele verwijzingen naar de Tweede Wereldoorlog en Vietnam blijven dan ook niet ver achter. Helaas zijn het niet meer dan halfslachtige ideeën die maar niet willen beklijven.

Ik heb moeite met de rare komische elementen die in de vorm van Bad Ape worden geïntroduceerd. In eerste instantie is het nog enigszins leuk, maar op den duur leidt het enkel af van de dramatiek waarnaar gepoogd wordt. En Woody Harrelson als geforceerde bad guy kan er dan nog wel bij. Desondanks is de motion capture wederom puik en als kijker kun je hier bijna geen onderscheid meer in maken.

Al met al een aardige afsluiter, maar niet het slot waar ik op hoopte. Daarvoor wordt het eerste deel tekort gedaan.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van zoutzak
geplaatst: 14 juli, 01:22 uur [permalink]
Ape-pocalyse Now

De machtsgreep van de apen zet door in dit overtuigende (voorlopige) slotstuk dat niet zonder meer het hoogtepunt van de reeks hoeft te zijn. Alhoewel weinig origineel weet de film met de fascinerende draai die het geeft aan de evolutietheorie te blijven boeien. De special effects zijn nog overtuigender en dat is dan ook gelijk het grootste onderscheid met de voorgaande delen. Sound mixing viel in positieve zin op. Een krappe 4*. Al had deze film ook makkelijk in 120 minuten gekund.

avatar van TheManInBlack
geplaatst: 14 juli, 01:27 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Keek hier heel erg naar uit. Heb hem net gezien in de bioscoop, en heb er absoluut van genoten! De apen zien er echt fantastisch echt uit, CGI wordt steeds beter en beter. Dit deel vind ik zelf nog beter dan het eerste en tweede deel. Deze film bevat geweldige mooie actiescène's, een paar grappige scènes en wat emotionele momenten. Een leuke toevoeging aan de cast was namelijk "Bad Ape", heb vaak om hem moeten lachen. De film bevat ook prachtige locaties. Met de soundtrack is er bovendien ook niks mis mee. Het einde wist mij overigens wel een beetje te raken omdat Caesar overlijdt. (had al wel zo'n gevoel dat hij het niet zal overleven) De grote vraag voor mij is (vast ook voor meerdere mensen), zal er nog een vervolg komen? Al met al is dit voor mij een geweldige film!

avatar van voskat
geplaatst: 14 juli, 01:41 uur [permalink]
De Fury Road van dit jaar.
Ik vreesde dat deze van hetzelfde ietwat teleurstellende niveau als Dawn zou zijn, of zelfs zwakker, maar dit is met enige afstand het sterkste deel.

Eindelijk een filmtrilogie die wéét hoe het moet eindigen!

avatar van voskat
geplaatst: 14 juli, 01:45 uur [permalink]
Shinobi schreef:

Nou ja, het is een oorlog. Ik zie eerlijk gezegd niet waarom je er specifiek WWII en Vietnam in ziet.
En wat is er halfslachtig aan dan?

avatar van IH88

geplaatst: 14 juli, 08:49 uur [permalink]
Maar dit is toch gewoon de afsluiter van de trilogie. En wat er hierna komt lijkt mij het verhaal uit de originele Planet of the Apes met Heston. Zeker als ik namen als Cornelius en Nova voorbij zie komen . Een vierde deel (weer een Planet of the Apes film) lijkt me een beetje overbodig.

avatar van Noodless
geplaatst: 14 juli, 10:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lijkt mij niet. In het begin van het eerste deel wordt duidelijk gemaakt dat er astronauten in de ruimte zijn gestuurd en volgens mij gaan die terug komen en zien ze dat de apen over de aarde heersen. Inderdaad krijg je dan het effect van de eerste delen van The Planet of the Apes ( oude versie).
Maar wel heel goed gestuurd naar die richting want bij de oude versie zit er nog meer fantasie in omdat de regisseur daar met verleden/toekomst in de ruimte filosofisch mee speelt ( wat ik heel leuk vond ).
Hier in deze nieuwe versie wordt het concept en de gevolgen vooral beheerst door het virus. Iets meer aannemelijker zullen we zeggen. Zit echt allemaal goed in elkaar en daarom ben ik ( als fan van de oude versie) lovend over deze nieuwe versie.

avatar van zoutzak
geplaatst: 14 juli, 10:19 uur [permalink]
voskat schreef:
De Fury Road van dit jaar.

Zo'n tour de force vond ik deze film geenszins, vreemde vergelijking.

avatar van Nuijtmans
geplaatst: 14 juli, 12:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een fijne afsluiter van de Apes trilogie maar weet minder te overtuigen dan het vorige deel (Dawn..).
En chapeau voor de producers om ook een "intelligente" blockbuster reeks uit te durven brengen.

Pluspunten:
+ wederom prachtig spel van Serkis als Ceasar, met name het worstelen met de morele dilemma's waarmee hij als leider wordt geconfronteerd (o.a. strijd met z'n innerlijke "Koba")
+ weergaloze CGI + motion cap
+ het uitwerken van de "symbiose" tussen de gemuteerde apen en het gemuteerde mensenras in de persoon van de aandoenlijke Nova
+ einde dat grotendeels aansluit bij de oorspronkelijke Apes trilogie.

Minpunten:
- copy-paste rol van Colonel Kurtz door Harrelson (en de dik erbovenop liggende verwijzing Ape-pocalypse Now).
- de komische sidekick "bad ape" - toch een beetje de Jar Jar Binks van deze film (deed het wel goed bij het jeugdige deel v/h publiek overigens).
- het middendeel van de film - de queeste van Ceasar naar Harrelson - laat de spanningsboog te veel inzakken.
- het feit dat er vanuit het noorden nog een volledig geëquipeerd leger aanrukt terwijl de mensheid vrijwel gedecimeerd is door een virus komt w.m.b. als te ongeloofwaardig over.
- misleidende poster (in combinatie met de de titel): de verwachting wordt gewekt dat de film zal eindigen in een grote, allesbeslissende veldslag tussen aap en mensheid in de buurt van een vesting (a la het tweede deel van de LOTR trilogie) terwijl dit toch anders uitpakt.....

7,5/10

avatar van IH88

geplaatst: 14 juli, 12:31 uur [permalink]
Even een vraag. Mensen hebben het hier over de oorspronkelijke trilogie. Maar volgens mij is er maar één oorspronkelijke film. Die uit 1968 met Heston. Daarna zijn er nog vier (niet al te beste) sequels gemaakt, maar die hebben volgens weinig te maken met de oorspronkelijke film. Maar ik kan het mis hebben.

avatar van hoffhaan
geplaatst: 14 juli, 12:33 uur [permalink]
In tegenstelling tot veel anderen vond ik deze film helemaal niet zo geweldig. Special effects en dergelijke houden de film op de been. Vond het maar een zoetsappig verhaaltje met naar mijn mening een aantal verwijzingen naar de bijbel. Vond sowieso Dawn beter. Ook dat een meisje het kamp zo binnenloopt en een bewaker zich in een kooi met honderden apen gaat begeven, niet realistisch. De weergave van de verschillende legers ook wat onwerkelijk. Nee had er meer van verwacht. 2.5

geplaatst: 14 juli, 15:20 uur [permalink]
IH88 schreef:

Je hebt helemaal gelijk - de oorspronkelijke 4 films zijn allemaal geproduceerd door Arthur P. Jacobs onder de vlag van 20th Century Fox. De eerste uit deze reeks, Planet of the Apes uit 1968 met Heston - gebaseerd op het boek van Pierre Boulle - is verreweg de beste en was commercieel erg succesvol. Het was dus geen trilogie maar een quadrologie.
Dan is er nog de Planet of the Apes remake uit 2001. Laten we het daar maar niet over hebben...

avatar van Brix

geplaatst: 14 juli, 15:26 uur [permalink]
Nuijtmans schreef:

Inderdaad

avatar van Shinobi
geplaatst: 14 juli, 15:29 uur [permalink]
voskat schreef:

En wat is er halfslachtig aan dan?

Onder andere de Holocaust en 'Apocalypse Now'. Het ligt er wat mij betreft te dik op.

geplaatst: 14 juli, 17:21 uur [permalink]
Vond het veel te sentimenteel allemaal. Komt lang niet in de buurt van deel 1 en 2. Ja de effecten etc waren mooi. Maar voor de rest te saai.

avatar van YouDrunkGoHome
geplaatst: 14 juli, 21:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond dit toch echt wel het sterkste deel van de reeks, heb Rise en Dawn van de week beiden opnieuw gekeken maar deze maakte op mij meer indruk. Het begin is goed, brengt de bal aan het rollen, simpel maar doeltreffend. Wat hierna volgt is eigenlijk gewoon een road movie, een bijzonder goede naar mijn inziens. Na dat de apen gevangen zijn genomen zakt de film weliswaar even in, maar eindigt toch weer ijzersterk. Dikke 4 sterren van mij.

avatar van Dutchmeister
geplaatst: 14 juli, 23:07 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Boordevol clichés. Van een random coca cola reclame tot het Amerikaanse volkslied... Man man.. En dan als klap op de vuurpijl van die stomme toevalligheden (oh een enorme brandstof tank recht voor een licht ontvlambare dam). What the fuck was überhaupt het doel van die dam?? En waar was die beveiliging ineens toen de apen ontsnapten?) Laat ik maar stoppen... pluspunt is dat de beelden erg mooi waren.

avatar van Filmkriebel

geplaatst: 14 juli, 23:12 uur [permalink]
Komen er daarna nog of is dit de laatste?

avatar van thomzi50
geplaatst: 15 juli, 00:17 uur [permalink]
Dit is de afsluiting van deze trilogie. Een zwakke afsluiting, helaas: vond de vorige delen erg sterk, met name de tweede, maar deze film is ondanks het fraaie uiterlijk een stuk warriger, clichématiger, sentimenteler en daarmee gewoon ronduit onovertuigender. Een nipte 3*, ook omdat ik met Maurice en Caesar al zo'n band had na de vorige film.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 15 juli, 11:59 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
War for the Planet of the Apes is me als grande finale een beetje tegengevallen. Absoluut geen verkeerde film, maar ik had zoveel meer verwacht van het slot van de benoemde trilogie.

Sowieso is de titel van de film (plus poster) zeer misleidend, want er zit wel heel weinig ''war'' in de film, op een paar minuten aan het begin en eind na. Op zich was het verhaal wel onderhoudend, maar er had best meer vuurwerk in mogen zitten, daar is toch 3 films naar uit gekeken. Het intiemere verhaal rondom Caesar had ik liever meer in de tweede film willen zien, die soms ook wat stuurloos was qua plot. In deze laatste film is het verhaal goed te volgen, maar het in mijn ogen niet naar een epische conclusie te leiden. Soms was het ook gewoon allemaal wat langdradig en ergerde ik me aan opzichtig matig schrijfwerk. Waarom besluit Caesar plots om helemaal alleen het mensenkamp aan te vallen? Waarom gaat een bewaker helemaal alleen een kooi met tientallen boze apen in? Waarom staat er precies een enorme benzinetank vlak bij de grote muur? De film hangt soms echt van toevalligheden aan elkaar en dat stoorde me wel. Het einde was wel acceptabel, doch voorspelbaar, maar echt een einde is er nu nog steeds niet en dat had ik wel verwacht. Nogal onbevredigend allemaal.

Wat de film wel weer aardig goed doet is het ''menselijke'' aspect van deze ellende tonen, ook aan de kant van de apen met oa de familie van Caesar en de vergelijkingen met Koba. Net als de grote bad guy aan de mensenkant ook een traumatisch verleden heeft, waardoor er enig begrip aan beide kampen ontstaat. Het plot is redelijk donker en serieus, daarom vond ik de komische pogingen ook niet zo geslaagd en passend. De ''bad ape'' toevoeging had best weggelaten mogen worden als je bekijkt hoe de toon van de hele trilogie was. De eerste van de drie was briljant, een klassieker. De band tussen aap en mens vond ik daar prachtig vertoond. De twee vervolgen voldoen prima, maar komen echt nooit meer in de buurt van zoveel emotie en kwaliteit.

avatar van Arri

geplaatst: 15 juli, 15:17 uur [permalink]
Volkskrant recensie 2 sterren maar? Gekkies.

avatar van Bélon

geplaatst: 15 juli, 15:54 uur [permalink]
Eén "gekkie" genaamd B.J. Bockting. Je denkt toch niet dat ze bij de Volkskrant een redactievergadering gaan houden voor zoiets onbenulligs als een filmrecensie?

avatar van tbouwh
geplaatst: 15 juli, 16:05 uur [permalink]
Diezelfde Bockting gaf Transformers: The Last Knight 4*. Ach ja.

avatar van alexspyforever

geplaatst: 15 juli, 16:37 uur [permalink]
Fikret8 schreef:

Het blijft niet bij een trilogie. Er komt ook een vierde deel. Net als bij de originele reeks.

De originele reeks bestaat uit 5 films.

avatar van geezoes
geplaatst: 15 juli, 19:27 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
hoffhaan schreef:

Dat waren de dingetjes die mij ook stoorde. Verder vond ik het weer een top filmpje!

Y&T
geplaatst: 15 juli, 21:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
lekker filmpie...zwaar genoten...alleen op het eind als het leger op de omheining afstormt met een paar miljoen man en dan met z'n allen gaan staan juichen....jammer van dat , voor de rest goed te doen.

avatar van Goldie63
geplaatst: 16 juli, 12:35 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
]Zwaar tegengevallen. Woody Harrelson vond ik meer Woody uit Toy Story , wat een karikatuur zeg! En dan de tijdslijn die niet klopt. Als Ceasar met zijn groep aankomst bij de militaire basis dan is de groep van de kolonel er allang met al de gevangen genomen apen. Terwijl de ene grot groep (apen) naar het "beloofde land" gaat zonder enige aanwijzing dat ze al op de hielen werden gezeten door de kolonel. En de andere kleine groep (Ceasar) ging de andere kant op , op zoek naar de basis. Dus de militairen olv de kolonel hebben eerst die grote groep apen opgespoord, gevangen genomen mee naar de basis genomen en aan het werk gezet. Dit terwijl Ceasar met zijn kleine groepje de basis aan het zoeken was. Tja. En dan het belachelijke moment dat een klein meisje van een jaar of 10 zomaar ongezien een militaire basis binnenloopt die ieder moment een aanval kan verwachten. Hoe ongeloofwaardig kun je zijn!!! . En zo waren er nog wel meer zaken die mijn wenkbrauwen deden fronsen. Ik weet dat films ongeloofwaardig en met een beetje zout genomen moeten worden , daarvoor heb ik r teveel gezien. Bij deze film vondt ik het echter echt storend. Had meer verwacht zeker gezien "Dawn" en "Rise" in mijn beleving wel erg goed zijn.

geplaatst: 16 juli, 12:49 uur [permalink]
IH88 schreef:

Overigens is de oorspronkelijke Planet of the Apes (1968) en zijn vier sequels een van de eerste voorbeelden - naast de James Bond reeks- van het huidige franchise model dat Hollywood nu op (te) grote schaal toepast.

Zie o.a. dit aardige artikel uit Indiewire:
How ‘Planet of the Apes’ Started Hollywood’s Franchise Obsession | IndieWire

Overigens won in die eerste Apes reeks sequels de commercie het van kwaliteit: de vervolgfilms moesten tegen steeds lagere productiebudgetten gemaakt worden, hetgeen de kwaliteit niet ten goede kwam. Een les die ze in Hollywood maar niet lijken te leren.....

Zie o.a. bijgaande ranking van alle Apes films t/m Dawn.. uit 2014 in hetzelfde Indiewire:
Best To Worst: Ranking The ‘Planet Of The Apes’ Movies | IndieWire