Dawn of the Planet of the Apes (2014)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Matt Reeves
met Andy Serkis, Jason Clarke en Gary Oldman

Een groeiende groep van genetisch geëvolueerde apen onder leiding van Caesar wordt bedreigd door een aantal menselijke overlevenden van een verwoestend virus dat een decennium eerder is uitgebroken. Ze bereiken een broos vredesbestand, maar dat blijkt maar van korte duur te zijn. Beide kanten staan op de rand van een oorlog die zal bepalen wie de dominante soort op Aarde zal worden.

avatar van IH88
TornadoEF5 Valt toch wel mee met dat eeuwige goed vs slecht. Ik vond het juist wel sterk weergegeven dat het niet een simpel goed (apen) tegen kwaad (mensen) verhaal is. Aan beide kanten heb je individuen die oorlog willen of juist de vrede willen bewaren. Overigens ken ik maar weinig mensen in het dagelijks leven die zo in "hokjes" redeneren . In ieder geval niet omdat ze te veel naar dit soort films hebben gekeken...

avatar van ILDIB
gewoon een mooie film met prachtige apen. vliegt voorbij. beetje simpel soms wellicht. enige scène die je van mijlenver zag aankomen is dat malcolm betrapt wordt door zoon

jeanleeke
Krijge ze mepjes.....

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
In een artikel over de 'beste' Planet of the Apes' film kwam deze er als beste uit. Op een mindere sequel uit de originele reeks na, is dit voor mij net de minste film van de franchise. Het verhaal is duidelijk een overbodig tussenstuk in aanloop naar aansluiting met de originele film. Maar trilogieën zijn aantrekkelijker en financieel interessanter natuurlijk, dus rekken we al de ideeën die we hebben voor een prequel tot een driedelige film.

Geen James Franco dit keer, maar wel Jason Clarke en Gary Oldman die naast Andy Serkis als Caesar mogen schitteren. Al is schitteren dan weer relatief. De talenten spelen met hun loonbrief in gedachten. Gelukkig brengt Serkis het er beter van af en maakt hij van Caesar een boeiend personage. De film is teruggebracht tot een gevecht tussen mens en aap. Meer is er ook niet te zien en dat zorgt voor een hele saaie film. We krijgen enkele cliché personages te zien, maar dit is echt slaapverwekkend. Jammer, want de apen zien er geweldig uit en het voelt dan ook aan als een verloren investering. Een beter script en een andere regisseur hadden hier veel meer uit kunnen halen.

avatar van Fisico
Mja, een typisch blockbuster en dat is toch een genre ondanks de amusementswaarde die me toch iets minder ligt. Vele clichés loeren om de hoek en je krijgt opnieuw een traditioneel verhaaltje van de verdorven mensheid tegenover andere wezens. Een klein groepje morele mensen staat er middenin en tracht de boel te redden. Er mocht dan wel een kleine zijsprong zijn met het feit dat blijkbaar apen niet zozeer verschillen van mensen (Koba), maar al bij al blijft een lauwe soep.

De plotline van het verhaal is het vertrouwen dat al dan niet geschonken wordt tussen mens en dier en tussen beide wezens onderling. Dit werd vrij goed uitgewerkt in de film, vooral bij de apen dan. Wraak wordt weergeven als negatief en een verkeerde emotie, maar dat betekent uiteraard niet dat er geen grond van waarheid achter schuilt. Opnieuw werd duidelijk, ook bij de apen, hoe volgzaam een kudde kan zijn met een sterke bepalende leider (zowel Caesar als Koba). De aanval met de mitrailleurs vond ik er wat over. Ook wanneer Koba viel vond ik de uitspraak van Caesar niet echt logisch. Wat bedoelt hij dan wel? Wie is Koba dan volgens hem? Zei hij eerder niet dat mensen en apen niet zo heel veel verschillen van elkaar? Dit was een te simplistische sentimentele uitweg in het verhaal.
Maar globaal gezien vond ik dit een aanvaardbare film met een voldoende 3,0*.

De beste van de laatste drie planet of the apes. In tegenstelling tot de voorganger en de opvolger waren de acteerprestaties wel goed. De twee hoofdpersonages speelden overtuigend. Het feit dat er in deze film niet zo'n scherpe scheiding tussen goed en kwaad was, maakte hem beter dan de opvolger. Maar ze hadden hier iets meer uit kunnen halen.

Toch mist de film hier en daar verrassende wendingen. Lichtfilter en kleurengebruik waren wel top, deed me een beetje denken aan de games The Last of Us en Uncharged 4. Beter kleurgenruik dan de opvolger, die te helder was. Einde was een beetje teleurstellend, miste een plottwist.

avatar van panax
schitterende film !!!

avatar van Shadowed
Tegenvaller.

Was erg enthousiast met Rise of the Planet of the Apes maar dit was me toch eens een tegenvaller. Hij is niet eens zo heel slecht, maar ik had er gewoon zo veel meer power van verwacht. En dat met Reeves aan het roer.

Waarbij het eerste deel een lange inleiding had met aan het einde een mooi spektakel was dit gewoon niet zo het geval. De lange inleiding is er best wel, maar met wat meer spanning dat ik opzich niet heel erg vond. Cast doet het meer dan ok, maar overklast zichzelf niet.

Soms zit er dan een mooie actiescene in maar ik vond het wat tekort schieten. Dankzij de aap "Koba" zit er uberhaupt spanning in. Slotfase vond ik leuk om te zien maar qua actie dus te zwak. CGI is wel beter dan het voorgaande deel en de locatie ook. Leuk om te zien hoe ze het verhaal compleet hebben kunnen omdraaien.

Minste Reeves voor mij, maar niet slecht. Kijken of deel 3 wel leuk is.

avatar van martijn011
Ook dit deel herzien met het oog op het derde deel.
Daar de herziening van het eerste deel me wederom erg kon bekoren vond ik deze herziening een stukje minder.
Al met al is dit toch wel een erg duistere film met een wat mager verhaal en komen er ook heel wat clichés voorbij. Het verhaal is simpel, niet echt origineel en boeiend is het ook al niet echt.

Toch wegen al deze negatieve punten niet op tegen het visuele aspect van deze film. Want wat ziet het er wederom geweldig uit zeg. De apen zijn levensecht en het is haast moeilijk te geloven dat dit uit een computer komt.
Fenomenale CGI en aangezien deze reeks voornamelijk over apen gaat is dat toch wel een erg groot pluspunt.
3.5* blijven staan en ik ben erg benieuwd naar de afsluiter van de trilogie.

avatar van teigertje
Absoluut fantastisch meesterwerk zo indrukwekkend
Kippenvel zo schitterend bijna geen woorden voor !

avatar van IH88
“War has begun.”

Dawn of the Planet of the Apes is het vervolg op Rise, en in tegenstelling tot zijn voorganger duikt dit tweede deel gelijk in de actie en de strijd tussen de apen en de overgebleven mensen. Dawn is meer een conventionele actiefilm dan Rise, maar het geeft wel een intrigerend toekomstbeeld van een dystopisch landschap waarin de apen een rustig bestaan opbouwen, en de mensen proberen te overleven. De film is daardoor ook een interessante studie naar hoe wij als mens omgaan met elkaar, dier, plant en uiteindelijk de aarde.

Het verhaal van Dawn zit simpel in elkaar, en het blijft waanzinnig knap wat de makers door middel van motion capture hebben weten te bewerkstelligen. Andy Serkis is geniaal als Caesar, en ook de andere acteurs verdienen een compliment. De strijd tussen Caesar en Koba is de grootste kracht van de film, en de mensen steken er schril bij af. Daar kunnen zelfs acteurs als Oldman, Clarke en Russell niets aan veranderen. De actie ziet er geweldig uit en vooral tegen het einde trekt Reeves alle registers open. Dawn is een waardige opvolger van Rise, en het is een ijzersterk middendeel in één van mijn favoriet trilogieën.

avatar van nadrin
De moraalridders waren aan zet. Dat leverde in deze film veel misplaatste emo scenes.

Beetje saai en standaard allemaal. De aanval op de stad is ronduit belachelijk, daar hebben we wel smakelijk om kunnen lachen, dat dan weer wel. Verder is de apenkolonie wel extreem groot geworden in tien jaar. Mogelijk hebben ze alle mensapen in de VS geskyped om daarheen te komen?

Het ziet er mooi uit maar het is het allemaal net niet helaas.