Dawn of the Planet of the Apes (2014)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Matt Reeves
met Andy Serkis, Jason Clarke en Gary Oldman

Een groeiende groep van genetisch geëvolueerde apen onder leiding van Caesar wordt bedreigd door een aantal menselijke overlevenden van een verwoestend virus dat een decennium eerder is uitgebroken. Ze bereiken een broos vredesbestand, maar dat blijkt maar van korte duur te zijn. Beide kanten staan op de rand van een oorlog die zal bepalen wie de dominante soort op Aarde zal worden.

avatar van IH88
TornadoEF5 Valt toch wel mee met dat eeuwige goed vs slecht. Ik vond het juist wel sterk weergegeven dat het niet een simpel goed (apen) tegen kwaad (mensen) verhaal is. Aan beide kanten heb je individuen die oorlog willen of juist de vrede willen bewaren. Overigens ken ik maar weinig mensen in het dagelijks leven die zo in "hokjes" redeneren . In ieder geval niet omdat ze te veel naar dit soort films hebben gekeken...

avatar van ILDIB
gewoon een mooie film met prachtige apen. vliegt voorbij. beetje simpel soms wellicht. enige scène die je van mijlenver zag aankomen is dat malcolm betrapt wordt door zoon

jeanleeke
Krijge ze mepjes.....

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
In een artikel over de 'beste' Planet of the Apes' film kwam deze er als beste uit. Op een mindere sequel uit de originele reeks na, is dit voor mij net de minste film van de franchise. Het verhaal is duidelijk een overbodig tussenstuk in aanloop naar aansluiting met de originele film. Maar trilogieën zijn aantrekkelijker en financieel interessanter natuurlijk, dus rekken we al de ideeën die we hebben voor een prequel tot een driedelige film.

Geen James Franco dit keer, maar wel Jason Clarke en Gary Oldman die naast Andy Serkis als Caesar mogen schitteren. Al is schitteren dan weer relatief. De talenten spelen met hun loonbrief in gedachten. Gelukkig brengt Serkis het er beter van af en maakt hij van Caesar een boeiend personage. De film is teruggebracht tot een gevecht tussen mens en aap. Meer is er ook niet te zien en dat zorgt voor een hele saaie film. We krijgen enkele cliché personages te zien, maar dit is echt slaapverwekkend. Jammer, want de apen zien er geweldig uit en het voelt dan ook aan als een verloren investering. Een beter script en een andere regisseur hadden hier veel meer uit kunnen halen.

avatar van Fisico
Mja, een typisch blockbuster en dat is toch een genre ondanks de amusementswaarde die me toch iets minder ligt. Vele clichés loeren om de hoek en je krijgt opnieuw een traditioneel verhaaltje van de verdorven mensheid tegenover andere wezens. Een klein groepje morele mensen staat er middenin en tracht de boel te redden. Er mocht dan wel een kleine zijsprong zijn met het feit dat blijkbaar apen niet zozeer verschillen van mensen (Koba), maar al bij al blijft een lauwe soep.

De plotline van het verhaal is het vertrouwen dat al dan niet geschonken wordt tussen mens en dier en tussen beide wezens onderling. Dit werd vrij goed uitgewerkt in de film, vooral bij de apen dan. Wraak wordt weergeven als negatief en een verkeerde emotie, maar dat betekent uiteraard niet dat er geen grond van waarheid achter schuilt. Opnieuw werd duidelijk, ook bij de apen, hoe volgzaam een kudde kan zijn met een sterke bepalende leider (zowel Caesar als Koba). De aanval met de mitrailleurs vond ik er wat over. Ook wanneer Koba viel vond ik de uitspraak van Caesar niet echt logisch. Wat bedoelt hij dan wel? Wie is Koba dan volgens hem? Zei hij eerder niet dat mensen en apen niet zo heel veel verschillen van elkaar? Dit was een te simplistische sentimentele uitweg in het verhaal.
Maar globaal gezien vond ik dit een aanvaardbare film met een voldoende 3,0*.

De beste van de laatste drie planet of the apes. In tegenstelling tot de voorganger en de opvolger waren de acteerprestaties wel goed. De twee hoofdpersonages speelden overtuigend. Het feit dat er in deze film niet zo'n scherpe scheiding tussen goed en kwaad was, maakte hem beter dan de opvolger. Maar ze hadden hier iets meer uit kunnen halen.

Toch mist de film hier en daar verrassende wendingen. Lichtfilter en kleurengebruik waren wel top, deed me een beetje denken aan de games The Last of Us en Uncharged 4. Beter kleurgenruik dan de opvolger, die te helder was. Einde was een beetje teleurstellend, miste een plottwist.

avatar van panax
schitterende film !!!

avatar van Shadowed
Tegenvaller.

Was erg enthousiast met Rise of the Planet of the Apes maar dit was me toch eens een tegenvaller. Hij is niet eens zo heel slecht, maar ik had er gewoon zo veel meer power van verwacht. En dat met Reeves aan het roer.

Waarbij het eerste deel een lange inleiding had met aan het einde een mooi spektakel was dit gewoon niet zo het geval. De lange inleiding is er best wel, maar met wat meer spanning dat ik opzich niet heel erg vond. Cast doet het meer dan ok, maar overklast zichzelf niet.

Soms zit er dan een mooie actiescene in maar ik vond het wat tekort schieten. Dankzij de aap "Koba" zit er uberhaupt spanning in. Slotfase vond ik leuk om te zien maar qua actie dus te zwak. CGI is wel beter dan het voorgaande deel en de locatie ook. Leuk om te zien hoe ze het verhaal compleet hebben kunnen omdraaien.

Minste Reeves voor mij, maar niet slecht. Kijken of deel 3 wel leuk is.

avatar van martijn011
Ook dit deel herzien met het oog op het derde deel.
Daar de herziening van het eerste deel me wederom erg kon bekoren vond ik deze herziening een stukje minder.
Al met al is dit toch wel een erg duistere film met een wat mager verhaal en komen er ook heel wat clichés voorbij. Het verhaal is simpel, niet echt origineel en boeiend is het ook al niet echt.

Toch wegen al deze negatieve punten niet op tegen het visuele aspect van deze film. Want wat ziet het er wederom geweldig uit zeg. De apen zijn levensecht en het is haast moeilijk te geloven dat dit uit een computer komt.
Fenomenale CGI en aangezien deze reeks voornamelijk over apen gaat is dat toch wel een erg groot pluspunt.
3.5* blijven staan en ik ben erg benieuwd naar de afsluiter van de trilogie.

avatar van teigertje
Absoluut fantastisch meesterwerk zo indrukwekkend
Kippenvel zo schitterend bijna geen woorden voor !

avatar van IH88
“War has begun.”

Dawn of the Planet of the Apes is het vervolg op Rise, en in tegenstelling tot zijn voorganger duikt dit tweede deel gelijk in de actie en de strijd tussen de apen en de overgebleven mensen. Dawn is meer een conventionele actiefilm dan Rise, maar het geeft wel een intrigerend toekomstbeeld van een dystopisch landschap waarin de apen een rustig bestaan opbouwen, en de mensen proberen te overleven. De film is daardoor ook een interessante studie naar hoe wij als mens omgaan met elkaar, dier, plant en uiteindelijk de aarde.

Het verhaal van Dawn zit simpel in elkaar, en het blijft waanzinnig knap wat de makers door middel van motion capture hebben weten te bewerkstelligen. Andy Serkis is geniaal als Caesar, en ook de andere acteurs verdienen een compliment. De strijd tussen Caesar en Koba is de grootste kracht van de film, en de mensen steken er schril bij af. Daar kunnen zelfs acteurs als Oldman, Clarke en Russell niets aan veranderen. De actie ziet er geweldig uit en vooral tegen het einde trekt Reeves alle registers open. Dawn is een waardige opvolger van Rise, en het is een ijzersterk middendeel in één van mijn favoriet trilogieën.

avatar van nadrin
De moraalridders waren aan zet. Dat leverde in deze film veel misplaatste emo scenes.

Beetje saai en standaard allemaal. De aanval op de stad is ronduit belachelijk, daar hebben we wel smakelijk om kunnen lachen, dat dan weer wel. Verder is de apenkolonie wel extreem groot geworden in tien jaar. Mogelijk hebben ze alle mensapen in de VS geskyped om daarheen te komen?

Het ziet er mooi uit maar het is het allemaal net niet helaas.

avatar van Left4Dead
Dan heb je net Rise of the planet of the apes gezien, een prachtige eerste episode waarvan je hoopt dat dit vervolg een even heerlijk stuk film zal geven. Heb eerder 3** voor deze gegeven, anno 2020 ben ik benieuwd of het toch niet een ietwat hogere waardering verdiend van mijn kant.

Halverwege de film wist ik het, dit deel is stukken minder dan het vorige. Ik had moeite mijn aandacht te houden omdat het mager verhaal zich enorm traag over het beeld schoof. Veel scenes waar ik niks mee had. Veel softe momenten terwijl ik op actie zat te wachten. Het moraal van het eerste deel is zeker wel doorgezet, het menselijk gedrag en nu staat vooral verraad centraal. Prachtige dat de leider ook Caesar als naam droeg, history repeats en daarmee een oorlog onontkoombaar.

En met dat verraad begint gelukkig wel de actie wat meer intrede te doen, je bent dan wel een dik uur verder. Een kleine poging tot The Apocalypse Now maar dan met primaten in de hoofdrol. Toch kan ik me niet heel goed in de personage inleven, zowel mens als primaat wel te verstaan natuurlijk. Slap is het woord wat vaak in mij naar boven kwam. Vaak wanneer de actie lekker intrad het al heel snel weer met een sisser afliep.

Beeld en geluid staan er aardig op, regie niets op aan te merken. Het verhaal en script hebben weer eens te kampen met het over het einde tillen van het elastisch vermogen. Twintig minuten tot een half uur eraf was mijns inzien geen overbodige luxe geweest. Het acteerwerk was ook prima, ook daar geen punt van kritiek.

Maar ik kom wederom niet verder dan 3**. Iets meer vaart, iets minder gelikt en dan was ik wel weer voor de 3,5** gegaan zoals bij zijn voorganger. Jammer.....niet sterk genoeg, op naar het vervolg hier weer van. Dit vooral door het eerste uur dat veel teveel ongein met zich droeg en het tweede deel dat te weinig spanning leverde.

avatar van Metalfist
From humans Koba learned hatred

Rise of the Planet of the Apes bleek een vermakelijke zit te zijn en ik nam me voor om meteen ook maar werk te maken van de rest van de trilogie. De afgelopen weken stonden in het teken van de apenplaneet films en ik was wel benieuwd hoe dit ging evolueren. Rise was namelijk een soort van remake/reboot van Conquest of the Planet of the Apes en ik hoopte ergens dat met deze Dawn of the Planet of the Apes een nieuwe weg uitgegaan ging worden. Rupert Wyatt keerde weliswaar niet meer terug als regisseur waardoor het stokje werd doorgegeven aan Matt Reeves.

Naar het schijnt was Wyatt niet al te overtuigd van de deadline die hem was voorgesteld en het ironische is dan ook dat die releasedatum is verlaat nadat hij het project had verlaten. Dat kon Reeves natuurlijk weinig schelen, maar je merkt toch dat Wyatt misschien net iets meer de betere regisseur was. Dawn is op zich een vermakelijke zit, maar verliest zich in het middenstuk toch net iets te hard in oeverloze herhaling. 130 minuten is dan ook gewoon te lang voor deze soort film en dan is het je vooral optrekken aan een aantal degelijke effecten. Het is moeilijk te zeggen waar juist het verschil zit, maar ik vond de apen uit Rise toch ook wel iets beter dan hetgeen hier wordt getoond. Wat vreemd is aangezien er 3 jaar tussen beide films zit dus je zou ervan uitgaan dat het eigenlijk enkel maar kan verbeteren bij dit soort grote producties. Verder is dit vooral een vervolg dat bijna alleen maar in name only is. Met uitzondering van Caesar en zijn kompanen schiet er namelijk niemand meer over.

En dat is op zich wel jammer. Nu het wordt wel netjes opgevangen door a) de film zich zo'n 10 jaar later te laten afspelen en b) een paar subtiele hints betreffende het lot van Rodman in de film te steken maar je mist toch wel James Franco als ik eerlijk ben. Jason Clarke voelt dan ook een beetje als een goedkopere kopie (Franco wou niet meer meedoen nadat Wyatt uit het project was gestapt en was naar het schijnt erg verbaasd toen hij te horen kreeg dat hij een cameo - die uit ongebruikt materiaal van Rise is samengeplakt - in deze film had) en hoewel ik best wel een Gary Oldman fan ben, krijgt hij hier veel te weinig ruimte om echt iets goeds met zijn rol te kunnen doen. De overige menselijke cast loopt er verder maar wat verloren bij (wat is het nut van de zoon van Malcolm? Het enige noemenswaardige dat Kodi Smit-McPhee doet is even met Maurice Black Hole van Charles Burns lezen) en het is dan ook maar goed dat je nog zo'n Andy Serkis ter beschikking hebt die de rol van Caesar met verve blijft spelen. Ook Toby Kebbell als Koba is een goede toevoeging.

Ooh ja, elk personage dat The Weight van The Band gebruikt als eerste nummer om af te spelen wanneer je jarenlang zonder stroom hebt gezeten krijgt sowieso van mij een halfje extra. Erg leuk momentje, maar het was echter jammer genoeg ook de aanduiding dat dat de film wat ging beginnen inzakken. War for the Planet of the Apes is dan alweer de laatste apenplaneetfilm in de reeks, ben benieuwd naar de afsluiter van een reeks die ondertussen al ettelijke decennia overspant.

Kleine 3.5*

Alles aan deze film is goed. De beelden zijn fantastisch en het verhaal is heerlijk. Ik kan niets bedenken waarom deze film niet de maximale score krijgt. Super! Moet alleen 'War' nog kijken, maar tot dusver is dit de beste. Persoonlijk ook veel beter dan 'Rise'.

avatar van Lovelyboy
Een redelijk vervolg op Rise of the planets of the apes, maar vooral niet beter.

Sprongetje voorwaarts in de tijd leert ons wat er einde deel 1 aan zat te komen. Het leven, overleven en heerschappij van Caesar wordt redelijk gebracht net als de spanning met mensen. Erg vernieuwend is het verder allemaal niet, ondanks dat het er wel knap uit ziet. Er wordt hier boven gerept over een typerend beeld, de 'slechte' mens tegen andere diersoorten. Iets dat ik in die zin niet terug zie. Slechts Dreyfus is op bloed uit en vooral bezig als ophitser en Carver is gewoon dom. Daar tegen over staat de zelfde rol van Koba bij de apen...dus hoezo de slechte mens?

Caeser boeit me weer volledig, verder mis ik toch de mens/aap tegenstelling die in deel 1 veel subtieler uitgespeeld wordt, psychologisch gezien dan. Daar komt de emotie die best knap gemaakt is op de kop van Caesar veel mooier uit. Nu verwordt de film op een gegeven moment teveel in een toeters en bellen hak en zaag film. De soundtrack is overigens soms ook teenkrommend slecht, iets dat bij een avonturenfilm uit de jaren '80 of '90 past. Wel erg grappig, Koba tot twee keer toe met die twee huurlingen in dat pakhuis.

Nee, Dawn ot Planets of the apes is aardig maar niet bijzonder. Ik hoop dan ook dat het vervolg verbetering kent.