Fury (2014)

Verenigde Staten / China / Verenigd Koninkrijk
Actie / Oorlog

geregisseerd door David Ayer
met Brad Pitt, Logan Lerman en Shia LaBeouf

'Fury' volgt de door de wol geverfde Wardaddy aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Hij heeft de leiding over een vijfkoppige tank-crew die een levensgevaarlijke missie in vijandelijk gebied dient uit te voeren. Ze zijn in elk opzicht in de minderheid, maar Wardaddy en zijn mannen doen er alles aan om de kern van nazi-Duitsland binnen te dringen.

avatar van Lovelyboy
clubsport schreef:

Dat vond ik het enige positieve van deze film het was een echte Tiger tank die werd gebruikt en ook het gevecht tussen de Shermans en de Tiger was behoorlijk realistisch de geallieerden hadden inderdaad zo'n 4 of 5 Sherman tanks nodig om 1 Tiger tank uit te schakelen , de 75mm granaten hadden weinig of geen effect op een Tiger tank de Duitse tankbemanningen noemde de Sherman tank tommy cookers omdat de Sherman tank heel snel in brand vloog als deze geraakt werd.

Ja die tiger tank was een van de hoogtepunten van de film , kan je nagaan als ze een tiger 2 hadden gebruikt die was nog zwaarder gepantserd en had een nog krachtiger 88 mm kanon .
Ze waren wel te log en te zwaar maar qua bepantsering en vuurkracht waren ze superieur . [/quote]

Merendeel Tigers werd denk ik toch uitgeschakeld door patrouillerende duikbommenwerpers als de Thunderbolt.

De Engelsen zelf noemden de Shermans gekscherend 'Ronson' naar een bekend aansteker merk. Britse humor I persume.

'Ronson: lights first every time'

Man van weinig woorden?

avatar van Lovelyboy
Kondoro0614 schreef:

Man van weinig woorden?

Foutje, bedankt!

In tegenstelling tot wat veel anderen ervan vinden vond ik Fury een zeer spannende en vermakelijke film,en had van mij nog wel een uurtje langer mogen duren.

avatar van des1
Redelijk vernieuwend in de zin dat nu bijna als een soort retrospectief WO2 ook niet als een "goeie oorlog zonder afgerukte ledematen" wordt geportretteerd, zoals we bijv. nog met Bridge Too Far hebben kunnen zien. Oorlog is smerig, en overleven is wat voor iedere soldaat primair telt. Qua gruizig realisme bouwt deze film voort op een Private Ryan. Aan de andere kant zat er toch weer een duidelijk Hollywood element in van Amerikaans heroisme. Wat in Westerns nog draaide om een door Indianen omsingelde huifkar, is het hier 100% overgezet naar een tank die omgeven wordt door Duitse soldaten. Pitt doet het goed. Gelukkig konden ze Bambie Eyes LaBeouf in toom houden. Klein rolletje voor de "zoon van" (Scott Eastwood) die er steeds maar niet in slaagt om in een mainstream movie de lead te spelen. De oplettende kijker ziet 'm sneuvelen als infanterist. Rating? Ergens tussen 3,5 en 4 * in.

avatar van rebelkush
Dit is eigenlijk de eerste oorlogfilm die ik ooit heb gekeken, ik heb er niks mee maar mede door verveling, weinig aanbod van Netflix en de indrukwekkende cast dit film bekeken.

Ten eerste wat een geweldige cast, ik ben sowieso een fan van Brad Pitt maar dat acteurs als Jon Bernthal, Shia labeouf en Michael Pena in dit film zitten is om van te smullen.

Wat ik zo mooi vond aan dit film was de duistere sfeer en de droge humor zoals het etentje bij Emma.
Wat ik jammer vond was de toevoeging van Norman die ik niet nodig vond en het einde.

Spannende film met paar brute kills.
Dikke aanrader.

avatar van joeygamer2
Heel goede film! Het laat een realistisch beeld zien hoe het er vroeger (waarschijnlijk) heeft uitgezien. Actie en drama zit er goed in. Het einde is wat onrealistisch, maar zag er wel vet uit! Was cool om gezien te hebben

rebelkush schreef:

Ik zou het eens wat vaker doen als ik jou was, veel films hebben een prachtige regie en productie en schitteren nog wel harder op je beeld dan 'Fury'.

avatar van rebelkush
Kondoro0614 schreef:

Dat ga ik ook zeker doen na Fury, ik heb er nu 2 gevonden op Netflix die hele hoge scores hebben.
Saving private Ryan en black Hawk down.
Als een goed verhaal verhaal achterzit en degelijke acteurs ben ik altijd happy

Wat een rukfilm.

Onrealistisch, saai, verhaallijn van lik-me-vestje en vervelende karakters. Hier en daar wat gore dingen er in gestopt voor het schokeffect zodat we denken: oooh, wat is oorlog erg... Dat wist ik al een tijdje. Dit was niet te doen, nog beroerder dan Dunkirk.

avatar van panax
rauwe indrukwekkende film !

avatar van Shadowed
Overtuigend.

Een film die me een beetje qua opzet deed denken aan Lone Survivor en 12 Strong. Deze is alleen wat minder drama en wat meer actie. Desondanks krijgen ze alle 3 een 3,5* van mij. Vooral omdat ik dit soort films erg leuk vind om te zien.

Een beetje raar dat ik aan Star Wars moest denken bij de machine geweren. De film is vooral een Actie/Oorlog/Thriller met een hele sterke drama scene de scene met die 2 Duitse vrouwen. De veldslagen zijn lekker rauw en mooi in beeld gebracht, acteerwerk prima met een cast waar ik graag naar keek. Pitt, Pena, Bernthal, Lerman en LeBeouf. Heerlijk!

Alleen het verhaal zelf was niet heel bijzonder. En daar faalt de film voor mij een beetje in. Ook raar dat ze een soort laserbeams als kogels kiezen. Zal dat echt zo gegaan zijn? Soms een beetje Amerikaans, maar gelukkig is daar een hoop van weggelaten.

Best een goede film.

Shadowed schreef:
Overtuigend.

Lees eens een paar pagina's terug.

avatar van Roger Thornhill
Grimmig en indrukwekkend gedurende de eerste helft, beklemmend wanneer de actie zich beperkt tot twee mannen en twee vrouwen – en dan plotseling nóg drie mannen, maar op het einde uit de bocht vliegend, eerst met plotse religieuze bevlogenheid en daarna met een climactische slachtpartij die ik niet langer serieus kan nemen. Jammer, want het ziet er allemaal geweldig uit, en het eerste uur geeft een mooi rauw portret van de ontmenselijking die oorlog teweeg kan brengen.

avatar van waver1ck
Wat een slechte film. Is er dan niet één adviseur bij de film geweest die had kunnen zeggen;
- In april 1945 wordt echt geen Am. divisies bedreigd.
- In WWII schieten tanks niet "on the run".
- Groene en rode tracers???
- Tiger die op 700m op een tegenstander wil inlopen???
- En over de laatste scene wil ik het helemaal niet hebben.
- .... en zo gaat het maar door.

Ik vindt het een interessante film, ik heb van deze film genoten, ik vind het zeker de moeite om te kijken. al vindt ik het wel een beetje overdreven in de scene waarin er werd gevochten opdat moment leek het een beetje op star wars anders is het een goeie film.

avatar van Chelsea94
Heb de film herzien, de eerste keer was mijn mening iets minder, maar ik vond hem toch wel heel gaaf. Misschien is niet alles even realistisch maar de beelden en aanvallen zijn erg mooi. Het (lange) gedeelte in het huis met het eten voelt erg ongemakkelijk, zelfs als kijker, maar is mooi gebracht.
De eindscene is erg spannend, misschien niet geheel realistisch (ze kunnen zich enorm lang voorbereiden, zolang zal het toch niet duren om bij ze te komen?), maar toch wel indrukwekkend.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Fury zag er op het eerste vlak een film uit als Inglorious Bastards en daardoor liet ik de film een tijd links liggen. De film draaide een pak beter uit gelukkig. Meer spanning en verhaal, al zorgt de cast soms dat het op het randje van een parodie is. Pitt doet het wel goed moet ik zeggen. Een typische Amerikaanse WO II film. En met respect voor hun bijdrage in de oorlog, slaan ze meestal de bal wat mis in de verfilmingen (uitzonderingen na gelaten). Historisch kan je dit niet au serieux nemen, maar als entertainment valt het best wel mee. En dat is ook niet slecht in een film natuurlijk. Leuke film, maar meer ook niet.

avatar van Brotherlord Acid
“Ideals are peaceful. History is violent.”

Een rauwe oorlogsfilm die zeer goed de zinloze verspilling en gruwelijkheden van de oorlog laat zien, maar deze keer vanuit de ogen van een vijf-koppige bemanning van een geallieerde Sherman tank die de naam ‘Fury’ heeft. (type: M4A3E8 Sherman 'Easy Eight') Ik vond dit een originele invalshoek, want dit maakt de film redelijk uniek in zijn genre. Er waren een paar momenten dat ik de claustrofobische smaak proefde uit de film “Das Boot”...

Helaas begint de film met een zwak plot device: een jonge, onervaren knul wordt bij een ervaren tank-eenheid aangesteld, maar blijkt een slap, pacifistisch mietje die het oorlogsprincipe 'Kill or be killed' niet kan of wil begrijpen. In Saving Private Ryan zat ook al zo'n eikel en ik vind dat soort personages echt gruwelijk vervelend. 'Act like a man!' wil ik dat soort figuren toeroepen. Ik kan me voorstellen dat je als rookie schrikt van alle gruwelijke taferelen (het is natuurlijk even inkomen, zo'n oorlog) maar de hele film met waterige oogjes rondlopen?
Kom op zeg...

De actiescènes zijn dik in orde maar vooral de groepsdynamiek is interessant. Allemaal zijn ze getraumatiseerd van de oorlog en rookie Norman ‘Machine’ (Lerman) zal dit uiteindelijk ook aan den lijve ondervinden. Dit komt samen in de briljante scene waarin Don 'Wardaddy' (Pitt) en Norman terecht komen bij twee Duitse vrouwen. Het gaat er vriendelijk en vredelievend aan toe en Norman wordt zelfs het bed ingetrokken door één van de dames. (wat voor mij persoonlijk weer niet had gehoeven). Wanneer de andere drie groepsleden binnenkomen veranderd de sfeer en komen de frustraties en ergernissen bovendrijven. Als Trini (Peña) zijn monoloog afsteekt over paarden staat het kippenvel op je arm. Regisseur Ayer kiest ervoor om hier de verhoudingen binnen de groep duidelijk te maken en dat werkt uitstekend.

>> Persoonlijk ben ik Brad Pitt als acteur pas gaan waarderen na het zien van de film ‘Snatch’, die geregisseerd is Guy Ritchie. Voor het eerst een film waarin ik mij niet heb geërgerd aan die standaard Pitt-dingetjes en ook in ‘FURY’ is dit weer gelukt. <<

Het einde is een uitbarsting van geweld. De spanning wordt goed opgebouwd en het is allemaal schitterend gefilmd. Door de scène met Norman die gespaard wordt door een Duitse SS'er is de cirkel door Ayer rondgemaakt. De jonge, naïeve, passieve Norman wilde eigenlijk heel ver van de oorlog wegblijven, maar wordt gedwongen verschrikkelijke daden te verrichten en veranderd hierdoor in een heldhaftige maar getraumatiseerde jongeman. Door Norman te sparen laat Ayer aan de kijker zien dat in een oorlog ook nog een moment van compassie en vergiffenis kan zijn.

“Best job I ever had...”

Een oorlogsfilm met enkele aardige momenten, maar net iets te veel zwakke punten maken dat ik toch minder enthousiast ben, 3 sterren!

OPMERKING:
In werkelijkheid zou een Duits SS-Bataljon zich niet op laten houden door één enkele immobiele Sherman tank en zeker niet het risico nemen veel levens op het spel te zetten bij een poging om deze Sherman in te nemen. Zij zouden hier namelijk gewoon omheen kunnen trekken en verder gaan met hun missie. (misschien wel een paar manschappen bij de Sherman achter laten om hem te bewaken)

Op het moment dat Norman het SS-Bataljon ziet aankomen, zie je diverse SS'ers met een Panzerfaust (een goedkoop, terugslagloos Duits antitankwapen) lopen. Pas later in de strijd om de tank ‘FURY’ in te nemen word een wapenkist te voorschijn gehaald waar naar zeggen de laatste Pantserfausten in zitten...
Erg vaag dus...

Een SS'er gooit door het commandantsluik twee M24 steel handgranaten (officieel: “Stielhandgranate 24”) naar binnen. Deze granaten hebben een vertraging van 3 tot 5 seconden. In ‘FURY’ duurt dit 10 tot 15 seconden en geeft Norman de tijd om te ontsnappen via een luik in de bodem. Als hij de volgende ochtend door dat zelfde luik weer terug naar binnen kruipt, is alles in de tank nog intact. Zelfs de lichamen van Don ‘Wardaddy’ Collier en Boyd ‘Bible’ Swan zijn bij de explosie van deze twee granaten ongeschonden gebleven. Hoewel de M24 geen fragmentatiegranaat is, zou een ontploffing in deze kleine compacte ruimte van de tank, toch heel veel schade hebben aangericht. De lichamen zouden door de hoge explosiedruk onherkenbaar moeten zijn...

Laat ik over het gevecht met de Tiger maar niks zeggen...

WIST JIJ DAT:
De Tiger (Sd.Kfz.181 PzKpfw VI Ausf.E ‘Tiger 1’) uit het Bovington tankmuseum in Engeland komt en dat deze Tiger (Nr. 131) de enige operationele Tiger 1 is op de hele wereld. Ook de Sherman ‘Fury’ (type: M4A3E8 Sherman 'Easy Eight') afkomstig is van dit zelfde museum?

avatar van Kondoro0614
Je lijkt me iemand met veel kennis / interesse Brotherlord Acid. Goeie informatie geef je en daar geef ik je gelijk in. De handgranaat ging inderdaad veelte laat af, die heeft inderdaad een vertraging van 3 tot 5 seconden, de Duitsers gaven altijd aan dat deze een vertraging van 4.5 sec. had maar dat kan natuurlijk (zeker in die tijden) afwijken. Na je informatie over de Tiger ben ik wel benieuwd of jij de Tiger II tank hebt gezien tijdens het Militracks evenement vorig jaar. Ik was er wel bij, erg mooie verschijning alleen héél druk dus echt goede beelden heb ik er niet van kunnen schieten helaas. De 'Bovington tankmuseum' in Engeland staat nog zeker op mijn lijst om te bezoeken, blijkt nog wel wat meer mooi spul daar te staan .

avatar van Davido
Goed dat ze dit soort films blijven uitbrengen. Er zullen vast nog meer gebeurtenissen/handelingen en/of daden zijn geweest waar we nog niets van weten. Ik hoop dat die ook eens verteld/verfilmd gaan worden. Keuzes maken in zo'n oorlog is al heel wat.

avatar van kissyfur
Redelijk goed, maar onevenwichtig. Soms realistisch, soms ongeloofwaardig; niet alleen qua gevechtshandelingen maar ook qua personages. Dat is vooral storend voor de ontwikkeling van het hoofdpersonage, hij maakt wel erg snel, te snel, een transformatie door. En ook verder: camerawerk degelijk (maar niet indrukwekkend), maar de muziek was irritant aanwezig en te leidend in het gevoel dat het moest opwekken.
Ik kan me overigens niet aan de indruk onttrekken dat qua personages er wat teveel vanuit de 21e eeuw geprojecteerd wordt. Niet alleen in de film zelf maar ook de meningen hier op MovieMeter. Zo wordt bijvoorbeeld de rol van religie als niet relevant terzijde geschoven terwijl destijds het grootste deel van de bevolking en dus ook de militairen gelovig zal zijn geweest.
Ergens tussen de 3 en 3,5*. Het kan het niveau van Fulltime Metal Jacket of The Thin Red Line niet bereiken, maar is toch beter dan menig ander oorlogsfilm. Wel een film om nog eens te bekijken, misschien ben ik dan milder.

des1 schreef:

Vind het weer echt zon rol voor Pitt waar hij de held moet zijn anders pakt hij die rol niet, voor de rest geef ik je gelijk....

Leuke film om een keer gezien te hebben, stoorde mij wel aan het Amerikaanse heroïsme waarin de Duitsers als een stel debiele worden afschildert die laatste scene spande de kroon. Een tank die 4 x vuurt binnen een minuut. 300 Duitsers met anti tank geschut die de tank maar niet weten te raken. Brad Pitt die 3 kogels van een sluipschutter overleefd en dan zon loopjongen jongen die een bataljon spot en terug rend en gewoon een uur voorsprong heeft totale onzin, ondanks dit heb ik me toch vermaakt en je gaat echt een sympathie opbrengen gedurende de film voor die jonge tank bestuurder......

pop
Ik heb me meer dan prima vermaakt met deze film. Tuurlijk zit er een Hollywood vernis laagje overheen. Maar dat stoort mij ditmaal niet echt. Met name dat gevecht met die Duitse Tiger tank was indrukwekkend.

Brotherlord Acid schreef:
“Ideals are peaceful. History is violent.”

“Best job I ever had...”

OPMERKING:

Erg vaag dus...

Laat ik over het gevecht met de Tiger maar niks zeggen...

WIST JIJ DAT:

Ja of die SSer die zich overgeeft bij dat raadhuis ook zeer onwaarschijnlijk

avatar van des1
... Overigens, als je twee handgranaten in een tank gooit, dan is de vernietigende uitwerking ongekend op een tankbemanning. Tank werkt als een drukvat. Er zal geen botje ongebroken zijn. Laat staan dat je iemand nog terugherkent.

De SS was op het einde ook niet meer wat het eerst was, maar de Sherman wordt inderdaad wel erg knullig aangevallen. Ook voor de rest rammelt het hier en daar, en dan bedoel ik niet de tank
Wel heel gaaf om die scène met deTiger te zien.

avatar van Angel9999
Vandaag nog eens bekeken. Het is echt zo'n film die je nog eens moet bekijken, vind ik.

Ik kijk niet naar een film om dan te gaan bedenken of iets geloofwaardig is of niet. Jammer dat het een trend begint te worden in reacties onder films bemerk ik.

Ik vind het voornamelijk fijn als een film iets met me doet. Fury deed dat met me. Dus verhoogd naar een 4.

pop
Iedere of praktisch iedere film is natuurlijk ongeloofwaardig. Ik heb er vaak wel wat moeite mee als het te gaat worden.

Ik ben het volkomen met je eens dat een film iets met je moet doen. Want dan vind ik de geloofwaardigheid opeens minder belangrijk.

avatar van Bram0108
Hangt ervan af. Bij sommige films is de geloofwaardigheid echt belangrijk vind ik. Als ik Rambo opzet verwacht ik iets anders, dan bij een film als Saving Private Ryan. Dat een film wat met je doet is zeker belangrijk, dat had ik vooral met Forrest Gump, wat ik ook de beste film vind die ik heb gezien.

avatar van Bram0108
Brotherlord Acid schreef:

Kom op zeg...

Dit vind ik juist erg realistisch. Echt niet alle soldaten zijn stoer en emotieloos, zeker niet als ze door dienstplicht moeten vechten in de oorlog. Ik heb gelukkig nooit een oorlog meegemaakt, maar ik kan me heel goed inbeelden dat het vreselijk moet zijn. Er zijn zoveel mensen met trauma’s door oorlogen. Mensen zijn erg emotioneel en weten dat ze veel mensen verdriet doen door anderen om te leggen. Dus ik ben het daar zeker niet mee eens.

De rest van je recensie kan ik me wel in vinden. Tweede wereld oorlogsfilms moeten wat mij betreft wel kloppen met de geschiedenis.

ZMuller schreef:
Briljant. Rauwe sfeer, goede personages, goede actie, boeiend verhaal.

Jij bent een goed gelovig iemand !!