Fury (2014)

Verenigde Staten / China / Verenigd Koninkrijk
Actie / Oorlog

geregisseerd door David Ayer
met Brad Pitt, Logan Lerman en Shia LaBeouf

'Fury' volgt de door de wol geverfde Wardaddy aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Hij heeft de leiding over een vijfkoppige tank-crew die een levensgevaarlijke missie in vijandelijk gebied dient uit te voeren. Ze zijn in elk opzicht in de minderheid, maar Wardaddy en zijn mannen doen er alles aan om de kern van nazi-Duitsland binnen te dringen.

399 BERICHTEN 92 MENINGEN
avatar van wolferl
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heb de film in 2014 gezien, toen was ik gematigd tevreden. Vond vooral de setting erg indrukwekkend. Het verhaal is en blijft flinterdun in mijn optiek. Ik besloot de film nog een kans te geven door hem twee weken geleden nogmaals te zien. Opeens begon ik mij te irriteren aan Shia Lebouf'character (boyd). Dat domme gepredik voegde geen mallemoer toe aan het geheel of scènes. Ook pitts acteren was zeer matig, zoals ik hem vaker matig vind. Grady, gespeeld door Jon Bernthal acteerde Shane uit The Walking Dead en Frank 'The Punisher' Castle uit Daredevil. Die vent kan maar één typetje acteren.

Met betere acteurs, een beter verhaallijn en minder 'stoerdoenerij' die scène dat 'wardaddy begon te schreeuwen naar Norman dat hij die mof moest executeren vond ik echt lachwekkend slecht..

avatar van Arnhemmer
komerad schreef:

Hier schiet iedereen er mee en is er bovendien een afspraak dat duitsers groen en usa rood gebruiken? Het is er over en die laatste battle was er al helemaal te veel aan.

Zowel het M2 caliber.50mm machinegeweer op de turret alswel de Browning M1919 coaxiaal (die Norman in de film bemandt) hebben een vuursnelheid tussen de 450 en 500 patronen per minuut. Lichtspoormunitie wordt, in de regel, om de 4 a 5 patronen ertussen geladen dus valt het met die enorme hoeveelheid nog wel mee.

Dat de Duitsers enkel groene lichtspoormunitie en de Amerikanen rood gebruiken, is inderdaad weinig realistisch.

avatar van JDSsmetje
Realistisch geschoten en bij vlagen spannende film die helaas de clichés niet uit de weg gaat. Ayer maakt zijn personages vlak en doorzichtig heldhaftig , en kruidt de dialogen met weinig inspirerende oneliners en Bijbelse citaten; het Amerikaanse laagje stoort. Entertainend is dit werkje anderzijds wel.

avatar van Rickazio
Totaal niet realistisch op het feit na dat Tiger tanks van de nazis de beste tanks waren tijdens WWII. Wel mooi verfilmd op de emotie van mensen met veel close-up shots en uiteenlopende karakters.

avatar van pierre18
Even te veel Hollywood. Bijdehante opmerkingen, wapens die rechtsreeks uit Star Wars komen en Duitsers die bij bosjes worden neergeschoten door 5 man. Jammer want sommige delen zijn echt wel goed.

avatar van Nickon
De clichés en het gepredik hebben mij doen afkeren van deze film. Ik verwachte een film met het realisme van een Saving Private Ryan. Zeker toen ik las dat men tanks uit de musea heeft gehaald. Echter, het leek inderdaad bij momenten eerder op een Star Wars vertoning. Gemiste kans!

Spectaculaire oorlogsfilm.
Gruwelijke gevechtstaferelen zijn het bijnderste element van de film. Daarnaast het klassieke : Amerikaans heldendom en verheerlijking ervan en conflicten onder de manschappen die weggeveegd worden door het onvoorwaardelijk broederschap in de strijd.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Setting spreek met aan in deze film, een soort Das-Boot in de late oorlog Sherman Tank, Er zijn goede scenes, maar helaas ook matig en slechte.. de dvd heeft vele extra's aan uitgeknipte stukken vooral onderling gepraat en iets meer beeld uit de tank zelf volgens mij zeker 30 min aan extra film wat ik wel een 0.5 extra aan de film geef.
Helaas de vele onrealistische aspecten en zoals velen al vermeld het laatste half uur, is tenenkrommend dom en totaal onrealistisch, pit met z'n gang zal dit nog geen 30 seconden kunnen volhouden. tevens de "Tiger scene " zal Fury realistisch als eerste eruit worden gepikt en worden gestopt. daarom haal hiervoor een 1 van de score af. Geef de film omdat ik de setting goed vind nog een 3.0

avatar van DwarreI
Fury is de meest schizofrene film die ik ooit zag, hyperrealisme en totale ongeloofwaardigheid in één en dezelfde prent.