Fury (2014)

Verenigde Staten / China / Verenigd Koninkrijk
Actie / Oorlog

geregisseerd door David Ayer
met Brad Pitt, Logan Lerman en Shia LaBeouf

'Fury' volgt de door de wol geverfde Wardaddy aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Hij heeft de leiding over een vijfkoppige tank-crew die een levensgevaarlijke missie in vijandelijk gebied dient uit te voeren. Ze zijn in elk opzicht in de minderheid, maar Wardaddy en zijn mannen doen er alles aan om de kern van nazi-Duitsland binnen te dringen.

avatar van Lovelyboy
clubsport schreef:

Dat vond ik het enige positieve van deze film het was een echte Tiger tank die werd gebruikt en ook het gevecht tussen de Shermans en de Tiger was behoorlijk realistisch de geallieerden hadden inderdaad zo'n 4 of 5 Sherman tanks nodig om 1 Tiger tank uit te schakelen , de 75mm granaten hadden weinig of geen effect op een Tiger tank de Duitse tankbemanningen noemde de Sherman tank tommy cookers omdat de Sherman tank heel snel in brand vloog als deze geraakt werd.

Ja die tiger tank was een van de hoogtepunten van de film , kan je nagaan als ze een tiger 2 hadden gebruikt die was nog zwaarder gepantserd en had een nog krachtiger 88 mm kanon .
Ze waren wel te log en te zwaar maar qua bepantsering en vuurkracht waren ze superieur . [/quote]

Merendeel Tigers werd denk ik toch uitgeschakeld door patrouillerende duikbommenwerpers als de Thunderbolt.

De Engelsen zelf noemden de Shermans gekscherend 'Ronson' naar een bekend aansteker merk. Britse humor I persume.

'Ronson: lights first every time'

avatar van Kondoro0614

Man van weinig woorden?

avatar van Lovelyboy
Kondoro0614 schreef:

Man van weinig woorden?

Foutje, bedankt!

In tegenstelling tot wat veel anderen ervan vinden vond ik Fury een zeer spannende en vermakelijke film,en had van mij nog wel een uurtje langer mogen duren.

avatar van des1
Redelijk vernieuwend in de zin dat nu bijna als een soort retrospectief WO2 ook niet als een "goeie oorlog zonder afgerukte ledematen" wordt geportretteerd, zoals we bijv. nog met Bridge Too Far hebben kunnen zien. Oorlog is smerig, en overleven is wat voor iedere soldaat primair telt. Qua gruizig realisme bouwt deze film voort op een Private Ryan. Aan de andere kant zat er toch weer een duidelijk Hollywood element in van Amerikaans heroisme. Wat in Westerns nog draaide om een door Indianen omsingelde huifkar, is het hier 100% overgezet naar een tank die omgeven wordt door Duitse soldaten. Pitt doet het goed. Gelukkig konden ze Bambie Eyes LaBeouf in toom houden. Klein rolletje voor de "zoon van" (Scott Eastwood) die er steeds maar niet in slaagt om in een mainstream movie de lead te spelen. De oplettende kijker ziet 'm sneuvelen als infanterist. Rating? Ergens tussen 3,5 en 4 * in.

avatar van rebelkush
Dit is eigenlijk de eerste oorlogfilm die ik ooit heb gekeken, ik heb er niks mee maar mede door verveling, weinig aanbod van Netflix en de indrukwekkende cast dit film bekeken.

Ten eerste wat een geweldige cast, ik ben sowieso een fan van Brad Pitt maar dat acteurs als Jon Bernthal, Shia labeouf en Michael Pena in dit film zitten is om van te smullen.

Wat ik zo mooi vond aan dit film was de duistere sfeer en de droge humor zoals het etentje bij Emma.
Wat ik jammer vond was de toevoeging van Norman die ik niet nodig vond en het einde.

Spannende film met paar brute kills.
Dikke aanrader.

avatar van joeygamer2
Heel goede film! Het laat een realistisch beeld zien hoe het er vroeger (waarschijnlijk) heeft uitgezien. Actie en drama zit er goed in. Het einde is wat onrealistisch, maar zag er wel vet uit! Was cool om gezien te hebben

avatar van Kondoro0614
rebelkush schreef:

Ik zou het eens wat vaker doen als ik jou was, veel films hebben een prachtige regie en productie en schitteren nog wel harder op je beeld dan 'Fury'.

avatar van rebelkush
Kondoro0614 schreef:

Dat ga ik ook zeker doen na Fury, ik heb er nu 2 gevonden op Netflix die hele hoge scores hebben.
Saving private Ryan en black Hawk down.
Als een goed verhaal verhaal achterzit en degelijke acteurs ben ik altijd happy

Wat een rukfilm.

Onrealistisch, saai, verhaallijn van lik-me-vestje en vervelende karakters. Hier en daar wat gore dingen er in gestopt voor het schokeffect zodat we denken: oooh, wat is oorlog erg... Dat wist ik al een tijdje. Dit was niet te doen, nog beroerder dan Dunkirk.

avatar van panax
rauwe indrukwekkende film !

avatar van Shadowed
Overtuigend.

Een film die me een beetje qua opzet deed denken aan Lone Survivor en 12 Strong. Deze is alleen wat minder drama en wat meer actie. Desondanks krijgen ze alle 3 een 3,5* van mij. Vooral omdat ik dit soort films erg leuk vind om te zien.

Een beetje raar dat ik aan Star Wars moest denken bij de machine geweren. De film is vooral een Actie/Oorlog/Thriller met een hele sterke drama scene de scene met die 2 Duitse vrouwen. De veldslagen zijn lekker rauw en mooi in beeld gebracht, acteerwerk prima met een cast waar ik graag naar keek. Pitt, Pena, Bernthal, Lerman en LeBeouf. Heerlijk!

Alleen het verhaal zelf was niet heel bijzonder. En daar faalt de film voor mij een beetje in. Ook raar dat ze een soort laserbeams als kogels kiezen. Zal dat echt zo gegaan zijn? Soms een beetje Amerikaans, maar gelukkig is daar een hoop van weggelaten.

Best een goede film.

Shadowed schreef:
Overtuigend.

Lees eens een paar pagina's terug.

avatar van Roger Thornhill
Grimmig en indrukwekkend gedurende de eerste helft, beklemmend wanneer de actie zich beperkt tot twee mannen en twee vrouwen – en dan plotseling nóg drie mannen, maar op het einde uit de bocht vliegend, eerst met plotse religieuze bevlogenheid en daarna met een climactische slachtpartij die ik niet langer serieus kan nemen. Jammer, want het ziet er allemaal geweldig uit, en het eerste uur geeft een mooi rauw portret van de ontmenselijking die oorlog teweeg kan brengen.