Fury (2014)

Verenigde Staten / China / Verenigd Koninkrijk
Actie / Oorlog

geregisseerd door David Ayer
met Brad Pitt, Logan Lerman en Shia LaBeouf

'Fury' volgt de door de wol geverfde Wardaddy aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Hij heeft de leiding over een vijfkoppige tank-crew die een levensgevaarlijke missie in vijandelijk gebied dient uit te voeren. Ze zijn in elk opzicht in de minderheid, maar Wardaddy en zijn mannen doen er alles aan om de kern van nazi-Duitsland binnen te dringen.

avatar van wolferl
Heb de film in 2014 gezien, toen was ik gematigd tevreden. Vond vooral de setting erg indrukwekkend. Het verhaal is en blijft flinterdun in mijn optiek. Ik besloot de film nog een kans te geven door hem twee weken geleden nogmaals te zien. Opeens begon ik mij te irriteren aan Shia Lebouf'character (boyd). Dat domme gepredik voegde geen mallemoer toe aan het geheel of scènes. Ook pitts acteren was zeer matig, zoals ik hem vaker matig vind. Grady, gespeeld door Jon Bernthal acteerde Shane uit The Walking Dead en Frank 'The Punisher' Castle uit Daredevil. Die vent kan maar één typetje acteren.

Met betere acteurs, een beter verhaallijn en minder 'stoerdoenerij' die scène dat 'wardaddy begon te schreeuwen naar Norman dat hij die mof moest executeren vond ik echt lachwekkend slecht..

komerad schreef:

Hier schiet iedereen er mee en is er bovendien een afspraak dat duitsers groen en usa rood gebruiken? Het is er over en die laatste battle was er al helemaal te veel aan.

Zowel het M2 caliber.50mm machinegeweer op de turret alswel de Browning M1919 coaxiaal (die Norman in de film bemandt) hebben een vuursnelheid tussen de 450 en 500 patronen per minuut. Lichtspoormunitie wordt, in de regel, om de 4 a 5 patronen ertussen geladen dus valt het met die enorme hoeveelheid nog wel mee.

Dat de Duitsers enkel groene lichtspoormunitie en de Amerikanen rood gebruiken, is inderdaad weinig realistisch.

avatar van JDSsmetje
Realistisch geschoten en bij vlagen spannende film die helaas de clichés niet uit de weg gaat. Ayer maakt zijn personages vlak en doorzichtig heldhaftig , en kruidt de dialogen met weinig inspirerende oneliners en Bijbelse citaten; het Amerikaanse laagje stoort. Entertainend is dit werkje anderzijds wel.

avatar van Rickazio
Totaal niet realistisch op het feit na dat Tiger tanks van de nazis de beste tanks waren tijdens WWII. Wel mooi verfilmd op de emotie van mensen met veel close-up shots en uiteenlopende karakters.

avatar van pierre18
Even te veel Hollywood. Bijdehante opmerkingen, wapens die rechtsreeks uit Star Wars komen en Duitsers die bij bosjes worden neergeschoten door 5 man. Jammer want sommige delen zijn echt wel goed.

avatar van Nickon
De clichés en het gepredik hebben mij doen afkeren van deze film. Ik verwachte een film met het realisme van een Saving Private Ryan. Zeker toen ik las dat men tanks uit de musea heeft gehaald. Echter, het leek inderdaad bij momenten eerder op een Star Wars vertoning. Gemiste kans!

Spectaculaire oorlogsfilm.
Gruwelijke gevechtstaferelen zijn het bijnderste element van de film. Daarnaast het klassieke : Amerikaans heldendom en verheerlijking ervan en conflicten onder de manschappen die weggeveegd worden door het onvoorwaardelijk broederschap in de strijd.

Setting spreek met aan in deze film, een soort Das-Boot in de late oorlog Sherman Tank, Er zijn goede scenes, maar helaas ook matig en slechte.. de dvd heeft vele extra's aan uitgeknipte stukken vooral onderling gepraat en iets meer beeld uit de tank zelf volgens mij zeker 30 min aan extra film wat ik wel een 0.5 extra aan de film geef.
Helaas de vele onrealistische aspecten en zoals velen al vermeld het laatste half uur, is tenenkrommend dom en totaal onrealistisch, pit met z'n gang zal dit nog geen 30 seconden kunnen volhouden. tevens de "Tiger scene " zal Fury realistisch als eerste eruit worden gepikt en worden gestopt. daarom haal hiervoor een 1 van de score af. Geef de film omdat ik de setting goed vind nog een 3.0

avatar van DwarreI
Fury is de meest schizofrene film die ik ooit zag, hyperrealisme en totale ongeloofwaardigheid in één en dezelfde prent.

jeanleeke
mepjes....

avatar van filip500
Omwille van het vele geprevel en Star Wars toestanden een ster minder

avatar van Fisico
Fury is een oorlogsfilm boordevol geweld. Centraal staat een Amerikaanse tank die op het einde van de oorlog de controle tracht te verkrijgen op het versnipperde Nazi-Duitsland. Hier en daar zijn er nog verzethaarden en die maken het de tankeenheid van Don knap lastig. De controverse en de gruwelijke beelden worden niet geschuwd. Pitt mag onmiddellijk van wal steken met zijn mes. Even later wordt over een lijk gereden alsof het een blikje cola was.

Visueel zag het er wel allemaal mooi uit met veel oog voor detail. Ook de regie en het camerawerk was van een voldoende tot goed niveau. Pitt leeft zich wederom uit als Nazihater en sluit geen compromissen. Zijn crew volgt hem blindelings en natuurlijk moet er wel één bange wezel zijn. De bange wezel die nota bene uitgroeit tot een held, surprise surprise ...

Qua verhaal is de film erg beperkt. Vele clichés passeren de revue en het Amerikaanse heroïsme is nooit ver weg. The good versus the bad guys. De slotscène waarbij de ene Duitser de rookie laat leven is al even onbegrijpelijk. Alsof iemand een vijand gratie verleent wanneer hij met hand en tand haast een heel bataljon (van makkers) om zeep heeft geholpen. Die gevechtscène met de tank was trouwens erg spectaculair. Maar dat antitankgeschut kon veel sneller en vaker ingezet worden. Goed gefilmde scène, maar totaal over the top. Ook de laserstralen vond ik zeer eigenaardig. Geen idee wat daar de bedoeling van was. Fijn op eens gezien te hebben, maar er is veel beter op de markt. Vermakelijk, maar meer ook niet.

Fisico schreef:
Geen laserstralen, maar lichtspoormunitie
Lichtspoormunitie - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van Kondoro0614
Inderdaad, Fisico, dat zijn geen laserstralen maar lichtspoormunitie waarbij men in het donker weet waar ze naar moeten richten en de locatie van de vijand bekend word. Hier is nog een mooie foto van de lichtspoormunite gebruikt in de tweede wereldoorlog om de baan van o.a. de vliegtuigen te kunnen volgen en deze neer te kunnen halen. Ook de 'Browning M2', machinegeweer van het Amerikaanse leger (zoals deze volgens mij ook in deze film te zien was, is alweer even geleden) had lichtspoormunite. Daar was 1 van de 5 patronen die afgeschoten werd voorzien van een lichtspoor.

avatar van Fisico
Dank voor de verduidelijking!

Kondoro0614 schreef:

Volgens mij is het gewoon een visuele steun voor de schutter. Als je ziet waar je kogels naar toe gaan richt het wat makkelijker. Met het doel en de locatie van de vijand heeft het niet zoveel van doen.

Ziegler schreef:

Het richt inderdaad een stuk makkelijker. Zeker op een bewegend doel. Dat is ook de reden waarom vliegtuigen in de tweede wereldoorlog altijd met lichtspoormunitie schoten. (met alleen normale munitie op een bewegend doel schieten is in de lucht sowieso onbegonnen werk.)

Lichtspoormunitie heeft wel degelijk met het doel en de locatie van de vijand te maken. Wanneer tank 1 de vijand opgespoord heeft en onder vuur neemt, hoeft de commandant van tank 1 alleen maar aan de andere tanks door te geven het lichtspoor van zijn schutter te volgen.

Zo kan je het gebruiken, maar zo is het niet bedoeld.

Wat een idiote film is dit zeg.
Brad Pitt onwaardig.
Wat een vreselijk ongeloofwaardig gedoe allemaal.

Ziegler schreef:
Zo kan je het gebruiken, maar zo is het niet bedoeld.

Klopt inderdaad. Lichtspoormunitie is er voor bedoelt voor de visuele steun van de schutter, dit ben ik in mijn bericht vergeten te plaatsen, excuses. Toch kun je niet negeren dat de kogels ook de locatie van de vijanden bekendmaakten, waar schoten ze anders op? Hete lucht? En dan is het een visuele steun voor de schutter, het is ook makkelijk voor je mede-soldaten om te zien waar jij precies naar toe schiet om ook deze vijanden uit te schakelen.

Raar verhaal. Waarom zou iemand met lichtspoorminutie in het donker wel de vijand zien en iemand zonder niet.

Ziegler schreef:

Niks raars aan, lees dan nog maar eens de reactie van 'Arnhemmer' door. Of wat dacht je van verrassingsaanvallen? Het maakt echt wel de locatie van een doel bekend voor de andere troepen.

Precies, maar dat werkt alleen als de schutter van het machinegeweer wel weet waar hij moet schieten. Als hij het weet, waarom zouden de anderen het dan niet weten. Ik kan me er best iets bij voorstellen dat het in voorkomende gevallen op de manier zoals jij beschrijft gebruikt kan worden, maar het is zeker niet de hoofdfunctie van lichtspoorminutie.

Ziegler schreef:
Als hij het weet, waarom zouden de anderen het dan niet weten.
Ach, er zijn zoveel verschillende factoren te noemen waarom jij wel de vijand opmerkt en je maten niet. Denk daarbij maar eens aan het feit dat de vijand achter een object ligt, waardoor alleen jij (die recht voor die vijand staat) zijn mondingsvuur kan zien. Of bv. de verschillende hoeken waaronder jouw maten zich bevinden ten opzichte van de vijand.

Ik heb het even nagezocht. De enige vermelding die ik kan vinden is van Russische scherpschutters die inderdaad vanuit een vooruitgeschoven positie om die reden met lichtspoorminutie vuren op doelen die de overige troepen nog niet hebben opgemerkt.