Fury (2014)

Verenigde Staten / China / Verenigd Koninkrijk
Actie / Oorlog

geregisseerd door David Ayer
met Brad Pitt, Logan Lerman en Shia LaBeouf

'Fury' volgt de door de wol geverfde Wardaddy aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Hij heeft de leiding over een vijfkoppige tank-crew die een levensgevaarlijke missie in vijandelijk gebied dient uit te voeren. Ze zijn in elk opzicht in de minderheid, maar Wardaddy en zijn mannen doen er alles aan om de kern van nazi-Duitsland binnen te dringen.

396 BERICHTEN 93 MENINGEN
avatar van wolferl
geplaatst: 1 oktober 2016, 20:27 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heb de film in 2014 gezien, toen was ik gematigd tevreden. Vond vooral de setting erg indrukwekkend. Het verhaal is en blijft flinterdun in mijn optiek. Ik besloot de film nog een kans te geven door hem twee weken geleden nogmaals te zien. Opeens begon ik mij te irriteren aan Shia Lebouf'character (boyd). Dat domme gepredik voegde geen mallemoer toe aan het geheel of scènes. Ook pitts acteren was zeer matig, zoals ik hem vaker matig vind. Grady, gespeeld door Jon Bernthal acteerde Shane uit The Walking Dead en Frank 'The Punisher' Castle uit Daredevil. Die vent kan maar één typetje acteren.

Met betere acteurs, een beter verhaallijn en minder 'stoerdoenerij' die scène dat 'wardaddy begon te schreeuwen naar Norman dat hij die mof moest executeren vond ik echt lachwekkend slecht..

avatar van Arnhemmer
geplaatst: 2 oktober 2016, 18:05 uur [permalink]
komerad schreef:

Hier schiet iedereen er mee en is er bovendien een afspraak dat duitsers groen en usa rood gebruiken? Het is er over en die laatste battle was er al helemaal te veel aan.

Zowel het M2 caliber.50mm machinegeweer op de turret alswel de Browning M1919 coaxiaal (die Norman in de film bemandt) hebben een vuursnelheid tussen de 450 en 500 patronen per minuut. Lichtspoormunitie wordt, in de regel, om de 4 a 5 patronen ertussen geladen dus valt het met die enorme hoeveelheid nog wel mee.

Dat de Duitsers enkel groene lichtspoormunitie en de Amerikanen rood gebruiken, is inderdaad weinig realistisch.

avatar van JDSsmetje
geplaatst: 9 oktober 2016, 15:34 uur [permalink]
Realistisch geschoten en bij vlagen spannende film die helaas de clichés niet uit de weg gaat. Ayer maakt zijn personages vlak en doorzichtig heldhaftig , en kruidt de dialogen met weinig inspirerende oneliners en Bijbelse citaten; het Amerikaanse laagje stoort. Entertainend is dit werkje anderzijds wel.

avatar van Rickazio
geplaatst: 28 oktober 2016, 04:57 uur [permalink]
Totaal niet realistisch op het feit na dat Tiger tanks van de nazis de beste tanks waren tijdens WWII. Wel mooi verfilmd op de emotie van mensen met veel close-up shots en uiteenlopende karakters.

avatar van pierre18
geplaatst: 25 november 2016, 22:25 uur [permalink]
Even te veel Hollywood. Bijdehante opmerkingen, wapens die rechtsreeks uit Star Wars komen en Duitsers die bij bosjes worden neergeschoten door 5 man. Jammer want sommige delen zijn echt wel goed.

avatar van Nickon
geplaatst: 18 december 2016, 15:12 uur [permalink]
De clichés en het gepredik hebben mij doen afkeren van deze film. Ik verwachte een film met het realisme van een Saving Private Ryan. Zeker toen ik las dat men tanks uit de musea heeft gehaald. Echter, het leek inderdaad bij momenten eerder op een Star Wars vertoning. Gemiste kans!