Fury (2014)

Verenigde Staten / China / Verenigd Koninkrijk
Actie / Oorlog

geregisseerd door David Ayer
met Brad Pitt, Logan Lerman en Shia LaBeouf

'Fury' volgt de door de wol geverfde Wardaddy aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Hij heeft de leiding over een vijfkoppige tank-crew die een levensgevaarlijke missie in vijandelijk gebied dient uit te voeren. Ze zijn in elk opzicht in de minderheid, maar Wardaddy en zijn mannen doen er alles aan om de kern van nazi-Duitsland binnen te dringen.

Slechtste oorlogsfilm die ik ooit heb gezien. Alles nep, gevechten met laserlichtjes, hoe verzin je het????

avatar van Hega
Moosiej schreef:
En het verhaal is ook voorspelbaar.

Die laserlichtjes vond ik ook wat apart.

Heb verder wel genoten!

avatar van blackhawk1100
Beste oorlogsfilm over wo2 sinds een lange tijd.
Brad Pitt is zoals altijd heel sterk in zijn rol en houd alles mooi samen.
ook shia labeouf speelt voortreffelijk.
De gevechten op het einde zijn indd een klein beetje"te modern en uitgerekt" Echter vind ik dat in deze prent totaal niet misstaan. Ik heb me zeer goed vermaakt in de cinema wat voor mij eerlijk gezegt een uitzondering is. (Als ik deze thuis ga herzien zal hij mss nog meer tot uiting komen)
De actie scenes in het midden van de film met de 4 shermans en de Duitse Tiger. Zijn voor mij het toonbeeld van realisme. Het gevoel van angst,stress,en toch ook de band tussen de companen is gewoon subliem. En beleef je gewoon helemaal mee in je stoel.

Al bij al een geweldige film die helemaal in mijn smaak valt. Daarom geef ik deze met veel plezier 4,5.

Hega schreef:

Die laserlichtjes vond ik ook wat apart.

Heb verder wel genoten!

Dat heet "lichtspoormunitie" waardoor de schutter de kogelbaan kan volgen, dit geeft het beeld van een rode baan. In de oorlog werden normaal de MG banden gevuld met 1 lichtspoorpatroon gevolgd door 4 normale patronen etc.

Daarnaast is het voor het eerst dat een originele rijdende Tiger in een film gebruikt is voor de opnames, dit is de Tiger van het Bovington tank museum in Engeland, dat is tevens de enige originele rijdende Tiger in de wereld.

Veel realistischer als dit kan het niet worden, daarmee maakt het dit één van de meest realistische oorlogsfilms. Zo zag het er uit op een slagveld. De Scene met de Shermans en de Tiger is zeer mooi neergezet, in de realiteit hadden ze ook een dergelijk aantal Shermans nodig om een Tiger uit te kunnen schakelen, dit heeft veel bemanningen van geallieerde tanks het leven gekost. De uitvoering van de slot scene vind ik persoonlijk helaas wel te Amerikaans (Holywood) neergezet, in het echt hadden ze een dergelijke hoeveelheid Panzerfausten niet kunnen weerstaan, maar goed, al met al een prachtige film die ik zeker de moeite waard vind.

4****

avatar van Joey Kay
Film in de bioscoop gezien. Genoten van het geluid, mooi stel die Brad en Shia. Special effects waren fenomenaal. Verhaallijn wellicht wat dun maar veel aspecten maken het weer goed. Ik houd van de sfeer van die tijd. The making of ook gekeken, inderdaad een echte (en enige) Tigertank gebruikt, wat een joekel. Kortom, deze film kun je gerust kijken met een stel gasten, biertje erbij en naaar extreem geweld kijken. Oh ja, hulde voor de Sherman !

avatar van Shinobi
Opvallend dat zo een beetje iedereen over de 'laserlichtjes' valt; het doel van deze munitie wordt nota bene uitgelegd in de film...

avatar van Wovano
Erg goede oorlogsfilm.
Wat vooral sterk is aan deze film is de afwisseling in het tempo dat erin zit. Veel vlotte actie scènes afgewisseld met de wat tragere maar goede dialogen. Erg goed neergezet dit met de muziek die het ook goed ondersteunt.

Redelijke oorlogsfilm. Geen adept van Brad Pitt in tegenstelling tot een van mijn kinderen, maar vond de acteerprestaties zeer acceptabel.

Goed neergezet welk een verharding oorlog met zich meebrengt. En dan te weten dat het ook werkelijk zo hard en pijnlijk aan toe is gegaan.

avatar van A.C.H. Melchett
Fury is toch wel bij uitstek het nieuwe dieptepunt van het hedendaagse scala WOII-films. Deze pretentieuze baggerfilm met een flinterdun voorspelbaar verhaal is vanaf het begin tot het einde een belediging voor de intelligentie van de kijker. Onbegrijpelijk dat in een tijd waarin zoveel informatie slechts enkele muisklikken weg is nog zoiets vertoond durft te worden.

Duitsers die worden weggezet als een kudde hersenloze schapen en Amerikanen die als Rambo’s tekeer gaan. Waar gaat dit over? Om nog maar te zwijgen over alle verschrikkelijk overdreven en onzinnige scènes, boordevol clichés en blunders van jewelste. Het slot is dan ook nog gewoon een goedkope rip-off van Saving Private Ryan: Een klein groepje onderbewapende soldaten besluit locatie X te verdedigen terwijl een overmacht aan Duitsers onderweg is. Iedereen gaat dood, behalve de replacement en de film eindigt. Behalve dan dat hier een heel Bataljon Duitsers nodig is om één uitgeschakelde tank verder uit te schakelen. Kom op zeg… Realistisch? Dit is hoe het absoluut niet ging.

avatar van grid8400
Bij de aftiteling was het muisstil in de zaal. Zeer sterke film met naar mijn mening goed acteerwerk.

De actie scene's waren zeer sterk, en super in beeld (en geluid) gebracht. Ik begrijp die opmerkingen hier niet zo over "laserlichtjes" dat heet een lichtspoor patroon (zeker niet in dienst gezeten en teveel s.f. films gekeken? *geintje* ) Die schiet je mee zodat je de baan van je kogels kan volgen. Juist dit effect was zeer heftig in beeld gebracht.

Anyways, erg sterk begin, en intens stukje in het huis aan de keuken tafel met de twee Duitse vrouwen. Het einde was behoorlijk over the top, en natuurlijk totaal overtrokken, maar vond het niet storen. Deed wel wat afbreuk naar mijn mening aan het geheel.

avatar van Flat Eric
Geen vrolijke kost maar WWII is in Fury wel uitstekend in beeld gebracht.
Zo op het grote doek komen de artilleriegevechten wel over ja. Erg heftig.
Vanaf het begin leef je enorm mee met de personages in de tank, het verhaal richt nu eens echt op de soldaten zelf en hun strijd en niet op de holocaust.
Boeiende film in de lijn van Saving Private Ryan.

Heerlijke film. Komt langzaam op gang maar zuigt je steeds verder in het verhaal. Ik ben geen Brad Pitt fan, maar in deze film acteert hij sterk, evenals de overige hoofdrolspelers.
Ik vind het echt een aanrader!

avatar van opa-ben
Goeie film, niet zo zeer door de tankgevechten, maar vooral door de manier waarop soldaten worden tot wat ze zijn. zo is er de nieuwe knul die een gesneuvelde tank kameraad moet vervangen en huiverig is om de trekker over te halen, maar aldoende komt hij er wel. Ook de manier waarop de overwinnaars de verslagen burgers (en soldaten) behandelen is op zijn minst de moeite van het bekijken waard, dat zal zeker een eerlijker blik op de gebeurtenissen zijn dan de meeste oorlogsfilms laten zien.

avatar van acdc 16
alleen brad pitt vond ik goed acteren in de film de rest dramatisch slecht.
de film kon mij in ieder geval niet bekoren.

avatar van Dick Starbuck
Net gezien. Sfeervol, rauw en mooi gemaakt. Goed geacteerd en harde actie. Maar ik vond 'm eigenlijk beetje tegen vallen. Mijn verwachtings patroon was helaas te hoog. Drama afwisselend met snoeiharde actie waarbij 't drama aspect te veel naar voren kwam. Had liever meer tank battles wilen zien.

avatar van Minotaures
Begon goed, bleef goed, maar einde is teleurstellend... Best een realistische film; aanval op de Tiger en een dorp. Maar laatste gevecht was erg over the top.

Moosiej schreef:
En het verhaal is ook voorspelbaar.

Ben je serieus? Ik mag hopen dat je begrijpt dat die "laserlichtjes" lichtspoormunitie is. Dit wordt bij slecht zicht gebruikt om de baan van de kogels vast te stellen.

Vond t n beetje zinloos. We volgen mannen die gek zijn geworden. WTf, laatste half uur. Alsof ze de expendebles zijn. Zitten mooie scenes in maar ook hele trage stukken

avatar van wwelover
Uitstekende oorlogsfilm met een hele goede cast. Had ook redelijke verwachtingen en die zijn helemaal uitgekomen. Ook Shia laat gewoon zien dat ondanks dat hij ontspoord is gewoon een prima acteur is. En Pitt is weer als vanouds in vorm. Al blijft voor mij de ster Logan Lerman, wat een geweldig talent is dat. Moet ook zeggen dat ondanks de redelijk lange speelduur ik me geen moment heb verveeld en het vrij vlot ging. Het verhaal is goed en de beelden zijn super.

avatar van sateck
A.C.H. Melchett schreef:

Een schertsvertoning. 2.0 (voor de geluidseffecten)
Jij hebt speciaal voor deze film even een account aangemaakt om het even een matig cijfer te geven en af te kraken. Leuk hoor.

avatar van KingJ
af en toe fel realistische (oorlog) actie en over het algemeen goed acteerwerk: top!

jammer genoeg zijn de personages en het verhaal te cliché voor woorden wat de film toch weer fors minder (realistisch) maakt naar mijn mening

gewoon en aardige oorlogsfilm maar niet meer dan dat

avatar van simonfender
Topfilm met een geweldige cast, die navenant presteert! Je kunt zien dat er veel aandacht aan is besteed! Brad Pitt schittert in deze goede film. Blijft toch een hele goeie acteur. Tuurlijk zijn er op of aanmerkingen te maken betreffende het verhaal en de uitvoering maar daarvoor ga ik niet naar de bioscoop: ik wil me ontspannen en vermaken en dat is iets wat ik heb beleefd! Van mij een 5 omdat ik me geen seconde verveeld heb bij deze film.

avatar van mcdaktari
Eindelijk weer een echte goeie WW2 film.

avatar van Kondoro0614
grid8400 schreef:

Bij ons was het zelfde.. Iedereen bleef zelfs zitten... Maar goed.. Zoals altijd, als er 1 opstaat, gaat iedereen dus dat gebeurde na een tijdje.. Haha

avatar van Minotaures
mgschutze schreef:

Vooral als wanneer de command M4 tank door 1 schot werd vernietigd en Fury meerdere nodig had en nog steeds niet geheel vernietigd werd...

avatar van Timotei
A.C.H. Melchett schreef:

Een schertsvertoning. 2.0 (voor de geluidseffecten)

Wat een grap ben jij zeg

Best een mooie film. Prachtige beelden enzo. Beetje jammer van het verhaal. Wat er niet was. Soort van goede tijden slechte tijden maar dan in een tank.

Film is onrealistisch op te veel momenten.
Het gevecht met de Shermans en de Tiger zijn meer reëel.

De film geeft een mooie kijk vanuit de tank, hoofdrolspelers acteren goed maar hebben wel een veel te grote Hollywood - saus.
Vooral het realisme aspect en het overdreven good - guy gebeuren doet de film weinig goeds.

Geweldige, spannende film met prima acteerwerk en mooie beelden. Eén minpunt te benoemen: Op een gegeven moment wordt het allemaal wel heel Amerikaans-heroïsch helaas.