Logan (2017)

Canada / Australiƫ / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door James Mangold
met Hugh Jackman, Patrick Stewart en Stephen Merchant

In 2029 is de mutant bevolking aanzienlijk geslonken en de X-Men zijn ontbonden. Logan (Hugh Jackman) zijn vermogen om zichzelf te genezen is slinkende en hij ontfermt zich nu samen met de mutant Caliban (Stephen Merchant) over de zieke Professor X (Patrick Stewart) in een schuilplaats op de grens met Mexico. Zij zullen daar de rest van hun leven ondergedoken blijven. Maar wanneer een jonge mutant op de vlucht voor een gevaarlijke organisatie zijn pad kruist, kan hij zich niet langer verstoppen en voelt hij zich uiteindelijk gedwongen haar te helpen.

324 BERICHTEN 62 MENINGEN
Domper op de mooie X-men serie. Men probeert het dunne verhaal op te krikken met veel bloed en wreedheden. Genre zou je haast beter horror kunnen noemen. Niet mijn ding, zonde van mijn energie.

Het superhelden idee is er ook totaal van af, jammer.

avatar van DVD-T
Weer een Wolverine film...

Er zitten best leuke elementen in Logan. Jammer dat er met veel dan weer weinig gedaan wordt. Jackman voegt dit keer iets meer toe aan het personage wat hij nu al zo lang speelt. De oude, gebroken en zieke man die zorgt voor een nog oudere, gebroken en zieke man in de vorm van Charles Xavier. Zowel Jackman als P-Stew doen iets compleet anders met hun personage. En dat is ook wel eens fijn om te zien. Al is er lang niet zoveel diepgang in de personages te vinden als sommigen je willen laten geloven. Al met al blijven ze ook hier wat oppervlakkig. Het desolate Texas landschap en de wereld zoals Mangold en zijn team die hebben gecreëerd ziet er prima uit en de muziek verdient ook credits. De actie is wat rauwer en bloederiger. Leuk, maar buiten dat het er af en toe cool uit ziet voegt het niet veel toe. Verder is het verhaal niet heel hoogstaand en zijn de nieuwe personages totaal niet interessant.

Verder vooral weer een onnodige vervolg rondom het personage die in bijna alle X-Men films al centraal staat. Veel voegt deze film niet toe aan de reeks, maar vermakelijk is het wel.

avatar van Noodless
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Derde deel is wel een prima uitsmijter op de vorige twee films en misschien wel de beste uit de reeks.
Er zit heel wat vaart en leuke actiescènes in de film zonder al te veel wonderlijke eigenschappen die we van andere helden kennen. Hier vormen pure kracht en een handig dodelijk wapen de troeven van de helden die betere tijden gekend hebben. Ze zitten in een diep dal en hun personages krijgen ruim de aandacht. Dus aan opbouw geen mankement. De actiescènes zien er overigens prima uit. Overzichtelijk en redelijk bloederig voor het genre. Hier en daar ook wat humor. De cast is goed en er zitten een paar verrassingen in de film die niet iedereen kan smaken of wil aanvaarden. Voor mij werkte het wel. Alleen de uitwerking in de slotscène vond ik wat minder goed uitgewerkt en geeft een mogelijke opvolging van een nieuw soort X-men groep met nieuwe mutanten. Het slot is gewoon te simpel en eigenlijk ook niet echt spannend waardoor de film net zijn vier sterren niet haalt. Maar voor een heldenfilm is dit prima vermaak en beter dan de laatste X-Men: Apocalypse 7;5/10

avatar van nadrin
Beste van de drie zonder twijfel

avatar van timmienoelie

kevin_vp schreef:
Bedankt voor uw nuttige bijdrage.
Logan is de laatste uit de wolverine reeks en tevens de laatste marvel die ik heb bekeken... Voor altijd. Troep die in de woestijn gedumpt dient te worden. Vervelend pathetisch. Slecht acteerwerk, visueel dor en pover. Een blamage.

Probeer anders Death Note eens! Tenminste eens een comicverfilming die wél het woord film waard is. En die dan weer volop - hoe kan het ook anders - uitgespuugd wordt door de superieure netflix zapper.

avatar van kevin_vp
timmienoelie schreef:

Slechter dan Logan is praktisch onmogelijk. Ik zet hem op de kijklijst.

avatar van John Milton
timmienoelie schreef:
Ik weet niet of ik me daartoe moet rekenen, maar aangezien ik een van de eersten was met een meh cijfer voor Deathnote, doe ik maar even alsof.

Hoewel ik de films in principe totaal onvergelijkbaar vind in manier van adaptatie, sfeer en genre, zou ik vol verve het debat aangaan, dat Wingards Deathnote nog niet in de schaduw mag staan van Logan.

Maar, het is altijd een poging waard. Dát vond ook ik. Jammer dat deze zo slecht beviel, al doet dat natuurlijk weinig met mijn eigen waardering
kevin_vp schreef:
Slechter dan Logan is praktisch onmogelijk.
Wanna bet?

avatar van timmienoelie

John Milton schreef:

Buiten het feit dat ze allebei op een comic/manga gebaseerd zijn, in niets vergelijkbaar inderdaad.

Logan vond ik nou niet per se slecht, maar wel even forgettable als de rest van de marvel uitmelkerij. Gewoon weer een zwak serie-afleverinkje wat mij betreft, R rating of niet.

Ik schaar me toch ook bij de mensen die Death Note meer film vond dan deze prul. Zegt verder niet zo heel veel, maar wie op zoek is naar een boeiende film en verder niet zoveel met het hele comicgebeuren heeft zou ik toch ook gewoon Death Note aanraden.

avatar van horizons
Zou het ook kunnen dat je beide films leuk vind?

avatar van John Milton
Zonder te zoeken (promise), kwam ik net dit stukje tegen. Verwoord heel behoorlijk waarom ik Logan zoveel meer waardeer: Watch: Why Superhero Movies Should (and Will) Die - nofilmschool.com

avatar van steventje
Toch een beetje een tegenvaller na de vorige rollen van Hugh Jackman als Wolverine.
Het viel me allemaal zo zwart en somber aan, geen tikkeltje humor of een leuk tunetje in de film.
De kinderen kwamen ook niet overtuigend over.
Het was precies dat de ideeën op waren.

Eindelijk kunnen we Jackman eens in andere rollen gaan zien, dat is nog het positieve.

avatar van missl
Tegenvaller, beetje jammer dat de meeste superhelden tegenwoordig iets menselijks moeten hebben, zo ook Logan. Dit gecombineerd met heel veel kinderrollen, maakte dit niet mijn film.

avatar van Left4Dead
Waar ik normaliter geen fan ben van de superhelden verfilmingen, ik mij met deze comic prima heb vermaakt. Net als zijn voorloper geregisseerd door Mangold en ben zeker tevreden over zijn werken. Het verhaal mag dan dun zijn, er valt genoeg te beleven zodat mijn aandacht scherp bleef.

Dit keer een roadtrip met een ijzig randje, een Wolverine die aan lager wal is geslagen en Charles met een ziekte kampt. Ondertussen maakt het duo kennis met Laura, die ze naar Eden moeten brengen. Het is een aardige droevige reis aangezien er veel gebeurd en niet iedereen het zal overleven. En dat sprak mij eigenlijk wel aan, de outcast in het nauw gedreven en opgedreven tot wanhoopsdaden.

Mangold heeft een duidelijke keuze gemaakt wat emotie betreft, dit is sterk neergezet en de cast voelt het klaarblijkelijk goed aan wat Mangold vraagt van hen. Helaas was het einde toch ietwat teleurstellend en daardoor kom ik niet verder dan 3**.

Niet echt een fan van de X-men gebeuren, heb wel een aantal delen van gezien en vond het allemaal wel leuk een aardig.
Logan vond ik wel echt tof, ik heb er echt van genoten.
Grauw, donker een bloederig, just the way i like it.
Ik vond die Laura ook heel erg goed spelen, vaak vind ik kleine kinderen die een grote rol hebben in films altijd teleurstellen wat ook niet zo gek is maar ik vond dat zij het prima deed.
Maar door deze film heb ik wel veel vragen naar wat er gebeurd is met de andere mutanten, dus ik ga binnenkort toch de laatste delen kijken.

avatar van knusse stoel
Taxichauffeur voor 'mooie' meiden en ook nog eens een held. Aardige film.
Vooruit, een 7 als waardering. Wat mij betreft mag het nu wel weer eens een tijdje stil worden omtrent onze 'helden'.

avatar van Brabants
Dit deel staat vol van geweld maar anderzijds wel weer knap dat er weinig over de top actie en effecten nodig zijn om een geweldig verhaal te vertellen. In die zin is het een zeer volwassen film die narratief toch zeker iets te bieden heeft. De enigste vraag die mijn vrouw en ik ons stelde was het feit dat we het wel bizar vinden dat zo'n jonge kinderen al zo vroeg in hun leven worden geconfronteerd met zo veel geweld(ook al is het maar een film, maar toch!) Dat even ter zijde. Verder een prima deel binnen de franchise, echt sterk, zeker!

avatar van Phantasm
Heb me hier prima mee vermaakt.

RoFFeL schreef:

Het superhelden idee is er ook totaal van af, jammer.

Domper?????????De beste tot nu toe

avatar van Jan met de pet
Goede actiefilm, ziet er allemaal gelikt uit, heb genoten.......4,0

Weet iemand waarom Logan niet meer goed herstelde? Omdat hij ouder werd? In de eerste delen zag je dat hij al tientallen jaren geleden "30/35" was en in diverse oorlogen mee vocht, die ene chinees was al bejaard en logan nog hetzelfde, en nu ineens is hij oud?

avatar van JacoBaco
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Styl3X schreef:

Ik dacht vanwege de adamantium die zijn lichaam aan het vergiftigen is en het herstel gaat niet snel genoeg vanwege het dus continu vergiftigd te worden. Misschien heb ik het mis, maar in de film zegt Professor X er iets over.

Vond het echt erg goed. En eigenlijk heel erg wat de superheldenfilm nodig heeft wmb. Precies waarop ik gehoopt had. 4 dikke sterren.