• 10.512 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 2 maart 2017

Plot Logan

"His time has come."

In 2029 is de mutant bevolking aanzienlijk geslonken en de X-Men zijn ontbonden. Logan (Hugh Jackman) zijn vermogen om zichzelf te genezen is slinkende en hij ontfermt zich nu samen met de mutant Caliban (Stephen Merchant) over de zieke Professor X (Patrick Stewart) in een schuilplaats op de grens met Mexico. Zij zullen daar de rest van hun leven ondergedoken blijven. Maar wanneer een jonge mutant op de vlucht voor een gevaarlijke organisatie zijn pad kruist, kan hij zich niet langer verstoppen en voelt hij zich uiteindelijk gedwongen haar te helpen.

Social Media

Logan / Wolverine / X-24

Laura / X-23

Charles Xavier / Professor X

Will Munson

Kathryn Munson

avatar van Warning

Warning

Fijn om eens een niet kinderachtige Wolverine te zien, lekker rauw, kleintje was lekker fel. Leuk om de Reavers te zien, maar ik mis wel een aantal karakters zoals Pretty Boy, Skullbreaker en Lady Deathstrike. Maar dan was het wel bijna onmogelijk geweest voor Wolverine aangezien dit team onder de Muir Island X-mannen en Freedom Force tezamen een ware (dodelijke) slachtpartij aanrichtte op Muir Island..

avatar van Komodo Dragon

Komodo Dragon

Hoewel ik geen echte fan ben van van de X Men is wolverine wel een gaaf karakter. Prima film met flink wat bloed. Verhaal houd niet over maar dat hoeft ook niet in dit soort films.

avatar van horizons

horizons

horizons schreef:

Je kunt je nu toch echt afvragen wat Mangold & Jackman waren aan het doen bij de vorige Wolverine. Daar hadden ze in basis ook een enorm sterk verhaal maar dat mislukte faliekant. Gelukkig weten ze met Logan de perfecte revanche neer te zetten.

En het blijft toch wel vermakelijk om te zien dat 20th Century Fox nog steeds de betere superhelden films maakt ten opzichte van Marvel & Warner/DC zelf. De eerste twee X-Men, First Class en Days of Future Past toonden dat al en Logan veegt nu de vloer aan met ze. Marvel en Warner zijn niet eens slecht, ze vermaken dat zeker maar Logan nu is toch wel een paar niveaus hoger.

Daar waar de de meeste superheldenfilms groot, groter, groots gaan en de wereld weer eens gered moet worden blijft Logan in zijn vertelling klein. Het verhaal verzet geen bergen maar bied de juiste balans om de karakters hun werk te laten doen. Het bied eindelijk eens de kans om Logan echt te leren kennen. Maar ook Charles en Laura tonen een fijne karakter ontwikkeling.

Jackman levert weer eens een keer een sterke acteerprestatie misschien wel van hetzelfde niveau zoals hij the Fountain wist te dragen. In de eerdere films was het de "Cool"-heids factor die hij naar Wolverine vertaalde nu zijn kwetsbaarheid en onzekerheid. Zijn keuze om nog een keer in de huid van Wolverine te kruipen bleek de juiste en nu is hij inderdaad gewoon klaar met dit personage. Stoppen op het hoogtepunt.

Gesteund door Stewart die ook deze keer weer heel fijn gestalte geeft aan de Charles Xavier. Als een vader en opa figuur probeert hij zijn laatste lessen over te brengen. Als Stewart ermee wil stoppen dan mag dat ook na deze film. (Met McAvoy loopt er natuurlijk nog een ontzettende sterke acteur rond die in de rol van Charles Xavier kruipt).

En wat een knap debuut van Dafne Keen als Laura. Sterk. Ze appelleert aan het hart van Logan en weet dat te tonen. Het werkt en je hebt met haar te doen. Je hebt met alle drie de acteurs van doen.

Alleen al het werk van bovenstaande drie acteurs tilt de film naar een hogere plan. Krijg daar bij ook nog eens ondersteuning van de goede bijrollen van Merchant en Holbrook en het zit helemaal goed.

En daar waar de acteerprestaties dus fijn en sfeervol zijn is de actie hard en bruut. De klauwen van Logan lieten nog nooit zoveel bloed vloeien. De openingsscène zet op dat gebied direct de toon en gedurende de film weten ze nog steeds op momenten een trap extra te geven zodat je op actie gebied toch wel verrast wordt over hoe ze het in beeld brengen en wat een stel klauwen weet aan te richten. Alleen hard en bruut is niet voldoende natuurlijk maar het is daarbij ook nog eens erg strak en goed in beeld gebracht.

Niet onvermeld mag de mooie soundtrack van Beltrami zijn; spanningsondersteunend wanneer nodig en gevoelig wanneer daarom gevraagd wordt. Geluid is sowieso goed in deze film. Sterke productie dus ook op dit gebied.

En dan weten ze de film ook nog eens op de juiste manier af te sluiten.

tl;dr?

Geweldige film. Vijf Sterren.

Na dik drie jaar eindelijk herzien. Score blijft met gemak overeind.

avatar van Capablanca

Capablanca

Normaal ben ik niet zo'n liefhebber van dit genre, maar deze is zeker vermakelijk.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Logan...in één woord; wow! Ik zag de film bij uitkomst in de bios en ik kan me herinneren dat het doodstil in de zaal was na afloop, zo'n indruk had deze sombere, soms naargeestige en best wel geweldadige film gemaakt. Weg met die Comic achtige stijl, met veel humor en niet al te serieus, hallo X-MEN 18+, and I like it!

Superheldenroem lijkt op bijzonder pijnlijk wijze vergankelijk. Een grijze Wolvie, die de eindjes aan elkaar probeert te knopen, een dementerende Professor Xavier die zich gedeisd proberen te houden. Iets dat overigens snel mis gaat als er een jonge en bijzondere mutant opduikt met een stel premiejagers op haar hielen. Een vlucht, jacht en strijd om te overleven volgt met een aantal behoorlijke spannend momenten en flink wat spektakel en een bijzonder wapen dat tegen hun ingezet wordt.

De film wordt gekenmerkt door zijn sombere en duistere stijl, iets dat mij ontzettend aanspreekt en veel kracht bijgezet wordt door een sublieme soundtrack van Marco Beltrami. De casting is ook dik in orde en uiteraard wordt er goed en zelfs uitstekend geacteerd door Jackman en Stewart, maar vooral Keene en Holbrook zijn ontzettend op dreef in hun rol en goed gevonden. Verder valt de film op als een superstrak actiespektakel, met de situatie in de smelterij als één van de hoogtepunt samen met de 'aanval' van Xavier in het casino. Daartussen volgen nog een aantal korte maar uitermate geweldadige schermutselingen die er niet om liegen. Daarnaast is het verschijnen van Pierce en de Reapers een leuk dingetje hoewel ik me zo niet kan herinneren uit The Animated Series.

Logan is dan ook een meer dan uitstekende, en soms zelfs aan het gruwelijke grenzende, film die breekt met de toch wat meer luchtige sfeer van de rest van de X-MEN reeks. Desondanks is dit een uitstekende en ontzettend boeiende film de noemen in het genre en strijd Logan samen met First Class en Days Of Future Past mee om de beste beoordelingen.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Indrukwekkend hoe Hugh Jackman hier gestalte geeft aan een aftakelende Logan zonder dat de actie daaronder te lijden heeft. Patrick Stewart, Dafne Keen en Boyd Holbrook (lekkere naarling) zijn bijna even sterk, en Stephen Merchant is praktisch onherkenbaar als de intrigerende Caliban (die ik hier voor het eerst zie). Enige minpuntje is Richard E. Grant wiens personage gewoon te weinig uit de verf komt met de weinige scènes die hij krijgt en wiens dood ook wel iets spectaculairder had gemogen. Al met al toch een ijzersterke film die ik misschien nog hoger zou waarderen als het personage van Wolverine mij meer zou aanspreken.

avatar van Henry Spencer

Henry Spencer

Ik hou niet van superheldenfilms, maar als er dan één franchise een beetje bekijkenswaardig is, dan is X-men wel een redelijke kandidaat omdat het toch wel ergens meer over gaat dan enkel good guys vs bad guys. De personages zijn alleszins niet zo zwart-wit gekarakteriseerd: ze staan soms aan de verkeerde kant, maar op andere momenten aan de andere kant en dat maakt ze veel geloofwaardiger en interessanter.

Deze sequel heeft een geladen en sombere sfeer, maar de actiescènes zijn wel lang en brutaal. De dialogen zijn goed en de acteerprestaties van Jackman en Stewart zijn een groot pluspunt.

Als superheldenfilm top, maar als film 'oké'.

avatar van ILDIB

ILDIB

Veel slice en dice maar per saldo gebeurt er eigenlijk niet gek veel qua verhaal. Sfeer en kwaliteit is aanwezig maar op einde toch idee dat ik naar een kinderfilm zat te kijken.

avatar van panax

panax

denderende aktiefilm gebaseerd op the x-men

visueel spektakel ,goeie special effects

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Tijdens het begin van de film was ik initieel een beetje in de war. Ik zat me maar af te vragen hoe deze Logan zich nu chronologisch verhoudt ten opzichte van de andere X-Men-films, of in welke tijdlijn (want daaraan geen gebrek in deze serie) het zich afspeelde. Een antwoord daarop heb ik overigens nog steeds niet, maar dat zal wel komen door het feit dat ik de films al heel lang niet meer heb gezien. Maar al snel wordt de film prima en beklijvend genoeg op zichzelf, en heb ik me geen moment meer bekommerd om over welke plaats Logan nu inneemt binnen de 'franchise'. Dat boeit hier gewoonweg niet, en het staat allemaal vrij degelijk op zichzelf. Wat een verfrissende aanpak vooral. Wolverine in een R-rated film stoppen is echt een gouden beslissing geweest van James Mangold; er wordt dan ook niet ingehouden. Lekker bloederige en brute actiescènes volgen, die daardoor best wel wat indruk maken. Na het zien van Logan kan je je bijna niet meer voorstellen dat Wolverine films lang braaf en kindvriendelijk in beeld kwam. Het is op deze manier een heerlijk verfrissende en passende send-off. Hugh Jackman is in ieder geval gepassioneerd op dreef, en ook het rolletje van Patrick Stewart was fijn. Er wordt niet veel ingespeeld op nostalgie naar de oude delen, maar om deze twee personages en acteurs nog een keer samen in een film te zien is erg fijn. Dafne Keen is ook te pruimen, al komt de band tussen haar en Jackman wat mij betreft nooit tot leven. Het einde van de film bereikte daarom ook helemaal niet de impact die het had horen te hebben.

Sowieso is het verhaalverloop erg voorspelbaar, tot op de kleine puntjes aan toe. De grumpy oude vaderfiguur die een reliek van het verleden is en het beloftevolle jonge kind die hoop voor de toekomst biedt, die dan samen op reis moeten om te overleven; het is een trope die echt een beetje opgebruikt begint te raken. Toch kan ik me er bij deze film niet echt aan storen, en dat komt dus volledig door de eerdergenoemde verfrissende, brute en ongeremde aanpak. Het was en is een rol die Jackman op het lijf geschreven is, en dat bewijst hij hier voor een laatste keer. 3.5*.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Superheldenfilms zijn in principe ook niet aan mij besteed. De franchise van X-men kon me echter meestal wel bekoren. Wolverine stak er daarbij met kop en schouders bovenuit. Interessant personage die Logan en uitstekend gecast met Hugh Jackman. Een personage die worstelt met zijn verleden en bestaansreden.

Ook hier alweer, best duister en rauw en dus dat tikkeltje extra dat ik soms mis in andere Marvels. Ook de controverse van gehaat of geliefd te moeten worden, mede ingegeven door angst en ontwetendheid, komt hier sterker naar voren.

Prima actiescènes, best hevig, maar wel goed uitgewerkt. Maar in zijn algemeen zeker een degelijke film. Een einde ook dat me beviel. Prima dat het zo wordt afgehandeld. Je hoeft de koe ook niet tot de laatste drup uit te melken …

avatar van schram101

schram101

• 2002 stemmen

Logan is de film geworden die Wolverine verdiende. Zowel Hugh Jackman met zijn vele vertolkingen als het personage zelf. In de vele X-men films was hij altijd veruit de coolste maar nog steeds wel een tikkeltje suf. Al had dat vooral met die brave pg13 te maken natuurlijk. Daar heeft deze film geen last van gelukkig. Vaak snoeihard en niet alleen door Logan zelf, maar ook X-23 mag echt losgaan. Het toekomstbeeld met een zich verschuilende Wolverine en Xavier is ook gewoon een goede en geloofwaardige keuze voor de film.

Verder ziet Jackman er echt ubercool uit als oude man. Holbrook is daarnaast nog eens een heel aardige villain wat het feest wel compleet maakt.

Patrick stuart en Hugh jackman zijn geweldig in deze x-men film mijn favoriet iig

avatar van teigertje

teigertje

Een van de sterkste en rauwste Superhelden films, nog steeds gemaakt.

Deze is van zeer hoog niveau.

Wel met grof geweld, maar zeer sfeervol en bovenal ook ontroerend.

Met niet alleen een zeer sterk acterende Hugh Jackman maar ook Daphne Keen is hier de rising star.

Deze film, heeft een sublieme cast.

Ook de film muziek is zeer goed en toepasselijk.

Na afloop,moet je bijkomen, een meesterwerk,is deze non stop aktie film.

In het rijtje van de beste superhelden films gemaakt.

avatar van neo

neo

JacoBaco schreef:

Er is ook geen enorm contrast wat betreft diverse emoties. Maar Logan gaat toch wel een stapje verder, want ook de muziek is deprimerend en de film is bijna arthouse-achtig. Het is het totaalplaatje en in Logan is werkelijk alles deprimerend. Maar in dit geval dus deprimerend goed! Al zitten er overigens wel een paar geslaagde grappen in.

Arthouse-achtig? Het is dat er achtig bijstaat, maar dan nog. Deze film heeft geen er enkel kernmerk van, maar blijkbaar is die term al snel genoemd als het een beetje alternatief is ten op zichte van het doorgaanse X-Men universum, en iemand niet echt bekend is met filmhuis. Waarom ik de moeite neem om te reageren is mij ook een raadsel....

avatar van JacoBaco

JacoBaco

neo schreef:

Je vergeet het woord bijna. Wat er staat is bijna arthouse-achtig. Het is niet arthouse-achtig, maar bijna arthouse-achtig. Maar mocht je de discussie aan willen gaan dan zal ik de kenmerken aangeven van een arthousefilm die raakvlakken hebben met deze film. Maar dan nog, het is bijna arthouse-achtig, dus het heeft niet veel nut denk ik.

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

JacoBaco schreef:

En ja hoor,weer zo,n domme lege discussie die over niets gaat...ppppppppppfffffffffffffffff

avatar van JacoBaco

JacoBaco

blondiefilmfreak schreef:

En ja hoor, weer iemand die last heeft van hormonen. Ik kan mij voorstellen dat het heftig kan zijn, maar je hoeft je er niet zo door laten te leiden.

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

JacoBaco schreef:

Ik liet me gewoon even gaan,zal wel door de stijgende warmte komen.je hebt wel een mooie top 10 films,alien,the thing..dat zijn dus ook mijn favorieten .doe er voor mij nog bij,the exorcist,the shining,the texas chainsaw massacre 74.ben mijn filmkasten aan het afstoven,dan moet alles eruit,en dan alles er weer in.dan pas zie je wat voor enorme collectie je hebt.maar 1 maal per 10 jaar moet het maar even gebeuren.