• 8.299.791 stemmen

Met onder meer: Hugh Jackman, Patrick Stewart en Dafne Keen

Releasedatum: 2 maart 2017

Plot Logan

"His time has come"

In 2029 is de mutant bevolking aanzienlijk geslonken en de X-Men zijn ontbonden. Logan (Hugh Jackman) zijn vermogen om zichzelf te genezen is slinkende en hij ontfermt zich nu samen met de mutant Caliban (Stephen Merchant) over de zieke Professor X (Patrick Stewart) in een schuilplaats op de grens met Mexico. Zij zullen daar de rest van hun leven ondergedoken blijven. Maar wanneer een jonge mutant op de vlucht voor een gevaarlijke organisatie zijn pad kruist, kan hij zich niet langer verstoppen en voelt hij zich uiteindelijk gedwongen haar te helpen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Will Munson

Kathryn Munson

avatar van Warning

Warning

Fijn om eens een niet kinderachtige Wolverine te zien, lekker rauw, kleintje was lekker fel. Leuk om de Reavers te zien, maar ik mis wel een aantal karakters zoals Pretty Boy, Skullbreaker en Lady Deathstrike. Maar dan was het wel bijna onmogelijk geweest voor Wolverine aangezien dit team onder de Muir Island X-mannen en Freedom Force tezamen een ware (dodelijke) slachtpartij aanrichtte op Muir Island..

avatar van Komodo Dragon

Komodo Dragon

Hoewel ik geen echte fan ben van van de X Men is wolverine wel een gaaf karakter. Prima film met flink wat bloed. Verhaal houd niet over maar dat hoeft ook niet in dit soort films.

avatar van horizons

horizons

• 2039 stemmen

horizons schreef:

Je kunt je nu toch echt afvragen wat Mangold & Jackman waren aan het doen bij de vorige Wolverine. Daar hadden ze in basis ook een enorm sterk verhaal maar dat mislukte faliekant. Gelukkig weten ze met Logan de perfecte revanche neer te zetten.

En het blijft toch wel vermakelijk om te zien dat 20th Century Fox nog steeds de betere superhelden films maakt ten opzichte van Marvel & Warner/DC zelf. De eerste twee X-Men, First Class en Days of Future Past toonden dat al en Logan veegt nu de vloer aan met ze. Marvel en Warner zijn niet eens slecht, ze vermaken dat zeker maar Logan nu is toch wel een paar niveaus hoger.

Daar waar de de meeste superheldenfilms groot, groter, groots gaan en de wereld weer eens gered moet worden blijft Logan in zijn vertelling klein. Het verhaal verzet geen bergen maar bied de juiste balans om de karakters hun werk te laten doen. Het bied eindelijk eens de kans om Logan echt te leren kennen. Maar ook Charles en Laura tonen een fijne karakter ontwikkeling.

Jackman levert weer eens een keer een sterke acteerprestatie misschien wel van hetzelfde niveau zoals hij the Fountain wist te dragen. In de eerdere films was het de "Cool"-heids factor die hij naar Wolverine vertaalde nu zijn kwetsbaarheid en onzekerheid. Zijn keuze om nog een keer in de huid van Wolverine te kruipen bleek de juiste en nu is hij inderdaad gewoon klaar met dit personage. Stoppen op het hoogtepunt.

Gesteund door Stewart die ook deze keer weer heel fijn gestalte geeft aan de Charles Xavier. Als een vader en opa figuur probeert hij zijn laatste lessen over te brengen. Als Stewart ermee wil stoppen dan mag dat ook na deze film. (Met McAvoy loopt er natuurlijk nog een ontzettende sterke acteur rond die in de rol van Charles Xavier kruipt).

En wat een knap debuut van Dafne Keen als Laura. Sterk. Ze appelleert aan het hart van Logan en weet dat te tonen. Het werkt en je hebt met haar te doen. Je hebt met alle drie de acteurs van doen.

Alleen al het werk van bovenstaande drie acteurs tilt de film naar een hogere plan. Krijg daar bij ook nog eens ondersteuning van de goede bijrollen van Merchant en Holbrook en het zit helemaal goed.

En daar waar de acteerprestaties dus fijn en sfeervol zijn is de actie hard en bruut. De klauwen van Logan lieten nog nooit zoveel bloed vloeien. De openingsscène zet op dat gebied direct de toon en gedurende de film weten ze nog steeds op momenten een trap extra te geven zodat je op actie gebied toch wel verrast wordt over hoe ze het in beeld brengen en wat een stel klauwen weet aan te richten. Alleen hard en bruut is niet voldoende natuurlijk maar het is daarbij ook nog eens erg strak en goed in beeld gebracht.

Niet onvermeld mag de mooie soundtrack van Beltrami zijn; spanningsondersteunend wanneer nodig en gevoelig wanneer daarom gevraagd wordt. Geluid is sowieso goed in deze film. Sterke productie dus ook op dit gebied.

En dan weten ze de film ook nog eens op de juiste manier af te sluiten.

tl;dr?

Geweldige film. Vijf Sterren.

Na dik drie jaar eindelijk herzien. Score blijft met gemak overeind.

avatar van Capablanca

Capablanca

Normaal ben ik niet zo'n liefhebber van dit genre, maar deze is zeker vermakelijk.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Logan...in één woord; wow! Ik zag de film bij uitkomst in de bios en ik kan me herinneren dat het doodstil in de zaal was na afloop, zo'n indruk had deze sombere, soms naargeestige en best wel geweldadige film gemaakt. Weg met die Comic achtige stijl, met veel humor en niet al te serieus, hallo X-MEN 18+, and I like it!

Superheldenroem lijkt op bijzonder pijnlijk wijze vergankelijk. Een grijze Wolvie, die de eindjes aan elkaar probeert te knopen, een dementerende Professor Xavier die zich gedeisd proberen te houden. Iets dat overigens snel mis gaat als er een jonge en bijzondere mutant opduikt met een stel premiejagers op haar hielen. Een vlucht, jacht en strijd om te overleven volgt met een aantal behoorlijke spannend momenten en flink wat spektakel en een bijzonder wapen dat tegen hun ingezet wordt.

De film wordt gekenmerkt door zijn sombere en duistere stijl, iets dat mij ontzettend aanspreekt en veel kracht bijgezet wordt door een sublieme soundtrack van Marco Beltrami. De casting is ook dik in orde en uiteraard wordt er goed en zelfs uitstekend geacteerd door Jackman en Stewart, maar vooral Keene en Holbrook zijn ontzettend op dreef in hun rol en goed gevonden. Verder valt de film op als een superstrak actiespektakel, met de situatie in de smelterij als één van de hoogtepunt samen met de 'aanval' van Xavier in het casino. Daartussen volgen nog een aantal korte maar uitermate geweldadige schermutselingen die er niet om liegen. Daarnaast is het verschijnen van Pierce en de Reapers een leuk dingetje hoewel ik me zo niet kan herinneren uit The Animated Series.

Logan is dan ook een meer dan uitstekende, en soms zelfs aan het gruwelijke grenzende, film die breekt met de toch wat meer luchtige sfeer van de rest van de X-MEN reeks. Desondanks is dit een uitstekende en ontzettend boeiende film de noemen in het genre en strijd Logan samen met First Class en Days Of Future Past mee om de beste beoordelingen.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Indrukwekkend hoe Hugh Jackman hier gestalte geeft aan een aftakelende Logan zonder dat de actie daaronder te lijden heeft. Patrick Stewart, Dafne Keen en Boyd Holbrook (lekkere naarling) zijn bijna even sterk, en Stephen Merchant is praktisch onherkenbaar als de intrigerende Caliban (die ik hier voor het eerst zie). Enige minpuntje is Richard E. Grant wiens personage gewoon te weinig uit de verf komt met de weinige scènes die hij krijgt en wiens dood ook wel iets spectaculairder had gemogen. Al met al toch een ijzersterke film die ik misschien nog hoger zou waarderen als het personage van Wolverine mij meer zou aanspreken.

avatar van Henry Spencer

Henry Spencer

Ik hou niet van superheldenfilms, maar als er dan één franchise een beetje bekijkenswaardig is, dan is X-men wel een redelijke kandidaat omdat het toch wel ergens meer over gaat dan enkel good guys vs bad guys. De personages zijn alleszins niet zo zwart-wit gekarakteriseerd: ze staan soms aan de verkeerde kant, maar op andere momenten aan de andere kant en dat maakt ze veel geloofwaardiger en interessanter.

Deze sequel heeft een geladen en sombere sfeer, maar de actiescènes zijn wel lang en brutaal. De dialogen zijn goed en de acteerprestaties van Jackman en Stewart zijn een groot pluspunt.

Als superheldenfilm top, maar als film 'oké'.