The Wolverine (2013)

Actie / Sciencefiction
126 minuten / 132 minuten (extended cut)

geregisseerd door James Mangold
met Hugh Jackman, Tao Okamoto en Will Yun Lee

In “The Wolverine” bevindt Logan, de eeuwige krijger en buitenstaander, zich in Japan. Daar zal het staal van een samoerai botsen met het 'adamantium' van Logans klauwen, wanneer deze laatste het moet opnemen tegen een mysterieuze figuur uit zijn verleden in een epische strijd die hem voorgoed zal veranderen.

avatar van tommykonijn
Ik heb de eerste drie originele X-Men films en First Class hier al enige tijd op dvd liggen. Om de één of andere reden kwam er altijd wel iets tussen, waardoor ik ze tot op heden nog niet gezien heb. Over een tweetal weken dan toch maar eens van plan de eerste film uit uit 2000 een kans te geven. Al moet ik zeggen dat deze spin-off, die toevallig op de Engelse tv langskwam, daar niet meteen toe uitnodigt.

Het probleem dat ik tegenwoordig heb met dergelijke superheldenfilms is dat ze niet blijven hangen. Het kijkt allemaal wel oké weg, maar een week later ben ik de helft of meer alweer vergeten. The Wolverine is daar geen uitzondering op. Het acteerwerk vond ik in orde en de actie is, hoewel behoorlijk over de top, ook best geslaagd te noemen. Het zegt me allemaal alleen ontzettend weinig. Ik voel geen band met de hoofdpersonages en ook de schurken weten weinig indruk te maken.

Uiteindelijk is het dan ook niet meer dan een vlotte wegkijker en zelfs daar zijn betere films voor te vinden. Ik heb een vermakelijke avond gehad dankzij deze film, maar ik zou 'm niet snel nog eens hoeven te zien. Benieuwd of de X-Men films me wat meer weten te bekoren.

avatar van IH88
“What kind of monster are you?”
“The Wolverine!”

Wolverine en Japan, een interessante en uiteindelijk ook geslaagde combinatie. Je ziet hier al een beetje de Wolverine zoals we hem zagen in Logan. Net zoals in Logan is Wolverine in het begin van de film nog wat chagrijnig en depressief, maar uiteindelijk doet hij toch weer het goede en redt de jonge vrouw. Of de vrouw redt hem, in deze film gebeurd het allebei.

De Japanse setting werkt goed, alhoewel er nog meer mee gedaan had kunnen worden. Het einde is jammer genoeg ook erg matig. Maar wat The Wolverine uiteindelijk toch een sterke superheldenfilm maakt zijn de sterke personages naast Logan. Aziatische acteurs en actrices zoals Yun Lee, Okamoto, Fukushima en Sanada weten allemaal hun karakters wat kleur en een persoonlijkheid mee te geven.

avatar van Grindhouse62
Ik heb in de afgelopen dagen de X-men films herzien, maar niet op volgorde van release, maar op verhaallijn. Heb ze dus in de onderstaande volgorde gekeken.

01 X-Men Origins Wolverine (2009)
02 X-Men First Class (2011)
03 X-Men (2000)
04 X-Men 2 (2003)
05 X-Men Last Stand (2006)
06 The Wolverine (2013)
07 X-Men Days of Future Past (2014)
08 X-Men Apocalypse (2016)
09 Logan (2017)

Op 6 juni 2019 komt X-Men: Dark Phoenix (2019) uit, maar weet niet of deze aansluit op Logan of verhaaltechnisch ergens tussen de andere films valt. Na herziening een half puntje erbij.

avatar van Flipman
Sorry Grindhouse62, maar de eerste twee films in je lijstje staan in de verkeerde volgorde. X-Men Origins: Wolverine speelt zich grotendeels af in de jaren 70 en X-Men: First Class begin jaren 60.

avatar van Grindhouse62
Flipman schreef:
Oké dan, bedankt voor jouw reactie. Ben nou bezig om de Marcel films op kijk volgorde qua verhaallijn te krijgen. Daar zijn ook meerdere lijsten van op het web