X: First Class (2011)

Alternatieve titel: X-Men: First Class

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Matthew Vaughn
met James McAvoy, Michael Fassbender en Kevin Bacon

'X-Men: First Class' vertelt over de epische beginselen van de X-Men sage, en onthult de geheime geschiedenis van wereldwijde gebeurtenissen. Voordat mutanten zichzelf voor de wereld bekend maakten en voordat Charles Xavier (James McAvoy) en Erik Lensherr ( Michael Fassbender) de namen Professor X en Magneto aannamen, waren ze twee jonge mannen die hun krachten nog voor het eerst moesten ontdekken. Ze waren toen nog geen aartsvijanden, sterker nog, ze waren beste vrienden die samen met andere mutanten (sommige bekend, sommige nieuw) de aanstaande armageddon probeerden te stoppen. Ergens in dat proces ontstaat er een kloof tussen beide mannen, waardoor de eeuwigdurende oorlog tussen Magneto's broederschap en de X-Men begon.

avatar van Illum Sphere
Ik moet nog de twee laatste X-Men films zien (The Wolverine en Days of Future Past), maar toch wil ik al zeggen dat dit de beste X-Men film is die ik al gezien heb. Het mag dan niet hoogstaand zijn, het is wel vermakelijk en het zit heel goed in elkaar. Je kunt duidelijk zien dat er moeite werd genomen om zowel de fanbase als het regulier publiek (waar ik deel uitmaak) niet teleur te stellen.

Geweldige film vooral de scene in het Argentijnse cafe [wat wil je het eerst verliezen] maakte een enorme indruk op mij

avatar van Gerlof1378
Sterke superheldenfilm, heel sterk verhaal, goede acteerwerk vooral Michael Fassbender en Kevin Bacon, mooie setting en mooie CGI.

Onderhoudende film, met een doordacht script met allerlei verwijzingen naar andere x-men films en het koppelen aan een historisch event als de Cuba crisis (inclusief verklaring: nucleaire oorlog maakt mutants juist sterker). Kevin Bacon spreekt een leuk woordje Duits, Fassbender speelt overtuigend, zoals eigenlijk altijd wel, en James McAvoy als Charles Xavier stelt niet teleur. Zelfs voor wat humor is nog plaats in het script (Who knows? I might go bald!) Fassbender scene in de Argentijnse bar deed zelfs even kort denken aan de openingsscene van Inglorious Basterds van Tarantino hoewel die scene vele malen beter is.

avatar van Flavio
Aardige superheldenfilm die vanaf de Cuba crisis wel een stuk minder wordt. Het is altijd leuk als superheldenfilms een realistisch tintje hebben, en net als in bv het betere Watchmen spelen de X-Men ook hun rol in de geschiedenis. De uitvoer is wel een heel stuk minder, met name omdat het allemaal weinig serieus is. De X-Men zijn een groepje tieners die een weekje training hebben bij de CIA, de bad guys zijn eendimensionale figuren, en de meeste karakters worden nauwelijks belicht of uitgediept.

Dat laatste geldt gelukkig niet voor Magneto en Charles Xavier, waarbij met name Fassbender als Magneto uitstekend speelt - hij zou een leeftijdsgenoot van McAveroy moeten zijn, die ik te jong vond voor zijn rol.

Al met al vrij oppervlakkig vermaak, maar niet onaardig.

avatar van ambrosini
First class geeft een tijdlijn aan waarin mutanten zelf ook niet weten aan welk kant ze moeten staan.. voor of tegen mensen..

avatar van IH88
Goede film. Sterk script, mooie actiescenes en goede acteerprestaties met Fassbender en McAvoy als uitblinkers, die jongere versies van Magneto en Xavier spelen.

avatar van MRDammann
Het is een wonder dat deze franchise het overleefd heeft. Wat ben ik blij dat ze deze film toch nog gemaakt hebben. Na twee delen die bij mij absoluut niet in de smaak vielen is deze film een aangename verassing. Goed verhaal, fantastische acteurs en een goed script zijn ingrediënten die allemaal in deze film zitten. Het is een mooie aanvulling op de franchise en voegt echt iets toe.

avatar van IH88
X-Men: First Class

Dit vierde deel is weer een heerlijke X-Men film geworden met goede actiescènes en sterke acteerprestaties. Het idee van een prequel is interessant en het is een goede keuze geweest om het verhaal over het begin van de relatie tussen Charles Xavier, Erik Lehnsherr en Mystique te laten gaan. Zij waren in de eerste drie films al verreweg de interessantste personages en ook hier is dat het geval. Dat komt ook door de acteurs want Michael Fassbender, James McAvoy en Jennifer Lawrence zijn perfect gecast en zitten gelijk goed in hun rol. Kevin Bacon is uitstekend als Sebastian Shaw, een oud Nazi wetenschapper die controle over de wereld wil krijgen door de VS en Rusland tegen elkaar uit te spelen. Naast deze vier zijn ook Nicholas Hoult, Rose Byrne, January Jones en Oliver Platt uitstekend op dreef. Het is interessant om historische gebeurtenissen zoals de Cuba-crisis in een andere context te zien en dat de mutanten een aandeel hierin zouden hebben wordt leuk gebracht en verwerkt in het verhaal. De actiescènes zien er goed uit en het is altijd interessant om de verschillende krachten van de mutanten te zien en hoe ze op een creatieve manier in de actiescènes worden verwerkt. X-men: First Class is een sterke introductie van de jonge Charles Xavier en Erik Lehnsherr en het begin van hun strijdt.

avatar van knusse stoel
De hele reeks heb ik nu gezien zo ongeveer en voor mij zijn het goede films dus een 7 oftewel 3 1/2* en daar moet u het mee doen dit keer.

De beste x-men tot nu toe vind ik! (ookal komt x-men days of future past ook heel hoog in mijn lijst)
Nadat je het verleden van Wolverine hebt kunnen zien in x-men origins: The Wolverine, kun je nu van Professor X, Magneto, Mystique, en Beast ook hun verleden zien.
Nieuwkomers Havok, Banshee, Darwin, Azazel, Angel en Emma Frost zijn goed gespeeld.
Een echt 4,5 waard

avatar van Glacius
Weet niet wat het is met X-Men films, maar bij herkijken vallen ze altijd tegen. De special effects zien er ook behoorlijk outdated uit, de humor is soms wel erg flauw, de actie is een beetje knullig, en verder voelt het nogal fragmentarisch aan. Behalve Magneto, Shaw en Xavier, acteert de rest ook niet bijster goed. Angel was op alle fronten een vervelend personage. Ook Emma Frost viel zwaar tegen. Toch gek aangezien ik deze toentertijd in de bios wel vrij goed vond.

avatar van RuudC
Even een paar dagen laten bezinken. X-Men First Class was enkele jaren geleden nogal een bioscoophit, maar bij deze reeks heb ik nooit echt haast gehad om de films te bekijken. Dit kwam min of meer toevallig voorbij op tv. Ok, ik heb 'm makkelijk uitgezeten en me er ook wel mee vermaakt, maar ik heb niets gezien wat het hoge gemiddelde rechtvaardigt. Ik kan me voorstellen dat er echt fans zijn die het samenkomen van de X-Men razend interessant vinden, en daar heb ik respect voor. Ik voel alleen wat minder passie voor, wat is het? Marvel?

DIt is een film waarin heel makkelijk op emoties gespeeld worden. Iedere mutant heeft wel z'n trauma en dat trauma rechtvaardigt blijkbaar abrupte keuzes. Zeker op het eind waarin alles ineens afgeraffeld wordt. Ik heb met enige verbazing gevolgd wat daar allemaal gebeurde. Het voelt allemaal aan als een haastklus, doordat de makers met een simpel plotlijntje komen en de special effects vooral aanwezig lijken te zijn om de mankementen te verbloemen. First Class is een geinige actiefilm, vlot uitgevoerd, maar eigenlijk heb ik hier niets nieuws gezien.

heel leuk deel in de reeks.heb me weer prima vermaakt.blijven toch wel hele leuke films.

avatar van sandokan-veld
'First Class' wist me helaas niet te overtuigen. Op zich kon de franchise wel een reboot gebruiken, en McAvoy doet het prima en Fassbender uitstekend als jongere versies van respectievelijk Xavier en Magneto. Kevin Bacon als Sebastian Shaw is een wat voor de hand liggende keuze, maar dat ik dat vind is waarschijnlijk ook wel weer een compliment voor hem.

De overige karakters zijn wel echt schandalig slecht uitgewerkt. Ik ben een beetje een X-men fan van de oude school, maar als Hollywood in al haar wijsheid besluit om de geschiedenis van de Originele Vijf te herschrijven en nieuwe karakters in het eerste team te zetten, wie ben ik dan om ze geen kans te geven? Maar het is me in twee uur 'First Class' niet duidelijk geworden wat ik nou moest voelen bij de introductie van b-mutanten als, bijvoorbeeld, Banshee, vooral niet omdat ze hem lieten spelen door een soort stonede britpopper die tussen het gebler in sonar af en toe iets mompelde wat, neem ik aan, een one-liner moest voorstellen.

Echt sprankelen doet het team verse mutanten sowieso niet, en dit komt vooral omdat de film verder van alles probeert maar zich nergens echt op concentreert. De Cuba Crisis wordt even ge-Forrest Gumpt, er is wat brute actie om de studiobazen tevreden te stellen, er wordt wat pseudo-wetenschappelijk geouwehoerd, en er zijn wat retro-schijnbewegingen als knipoog naar de fanboys.

Een monster van Frankenstein van half uitgewerkte ideeën, clichés en bizarre plotwendingen dat me schouderophalend achterliet.

avatar van Kondoro0614
Gisteravond en begin van de avond toch maar besloten om de X-men serie door te zetten en tot dusverre nog steeds met zin gekeken want dit vijfde deel van de reeks alweer heeft mij echt ontzettend goed weten te vermaken. Met een nogal rare wending in het begin wat ik totaal niet verwacht had, en een goede cast die vrijwel op alle vlakken vernieuwend is kende deze film een aangename verassing en, is de film toch op héél veel vlakken ijzersterk, en voor mijn gevoel weer veel beter dan de vorige delen.

De film bied weer nieuwe kansen in de X-men serie. Waar ‘Gavin Hood’ het in het vorige deel wat weggegooid had, aangezien het een erg clichématig deel was waarin het verhaal merendeels op de tweede plaats werd gezet en Matthew Vaughn heeft dit weer helemaal open gegooid met ‘X: First Class’. En hoewel de film niet door graaft in de vorige vier delen, keren we terug naar de perioden waar Professor X, Magneto, Raven en noem maar op hun krachten leren ontdekken, beheersen en uitoefenen waarna je kan zien hoe het fout was gegaan en, wat er allemaal gespeeld heeft voor de eerste X-men waar Professor X en Magneto overduidelijk vijanden zijn geworden.

Erik Lehnsherr: “Excuse me, I'm Erik Lehnsherr.”
Professor Charles Xavier: “Charles Xavier.”
Logan: “Go fuck yourself.”

De setting in deze film is gaaf, met een paar mooie beelden op multicultureel vlak, en wat historische scénes komt de film best ver. Alhoewel we het vaak mee krijgen hoe iedereen toch vaak in bepaald afgesloten kamers moeten leven, ziet het er in het algemeen fris uit (alleen had het vorige deel na mijn gevoel toch wel wat mooiere setting’s op sommige punten). De CGI in deze film is ook meer dan geslaagd, en ziet er alweer beter uit dan het vorige deel.

Dan zeg ik vaak dat ik best verrast was door het begin, en dan ook de nodige scénes erna want het lijkt op een heuse Nazi-party te lijken. We openen de scéne namelijk in Auschwitz waar we een Joods jongetje gescheiden zien worden van zijn moeder. Door een bepaalde woeden kan hij met zijn krachten het hek aan gort trekken en word opeens mega sterk. Hij word naar het kantoor gebracht van een zekere dokter in het kamp, die aan hem vraagt of hij het muntstuk wil bewegen door zijn gedachten. Aangezien hem dat niet lukt (want de kracht kwam eerder door zijn woede en had hij nog niet in controle) word zijn moeder er bij gehaald. Nu verteld de dokter hem om het muntstuk binnen drie tellen te laten bewegen anders schiet hij zijn moeder dood. Het lukt hem niet en de dokter schiet zijn moeder dood, en vervolgens word hij zo boos dat de hele operatie kamer (en de helmen van de soldaten) aan gort worden geholpen.

Erik Lensherr, hoe het jochie ook wel heet, zien we vervolgens in zijn grotere versie (ook wel in 1962). Hij besluit achter Sebastian Shaw aan te gaan, zo heet de dokter, en gaat langs wat kennissen van Shaw. Hij komt uit bij een bank waar hij een goudstaaf noch van de Nazi’s op de tafel neer legt, ook wel mede door de hakenkruisen overal. Erik hoort, mede door zijn krachten, dat Shaw zich in Argentinië begeeft, ook wel een bepaald café. Hij reist naar Argentinië af en komt bij het café aan waar Shaw niet zit maar, wel drie anderen die Shaw wel kent en hun kennen Shaw. De stemming word grimmiger wanneer Erik eenmaal aangekomen is en wanneer hij aan tafel gaat zitten bij de twee andere mannen voelde je stemming nog grimmiger worden. Het is zo dat Erik vertelde dat hij in het kamp heeft gezeten en het word al heel snel duidelijk dat de mannen die aan tafel zitten ook nazi’s waren aangezien ze aan de Bittburger zitten. Erik word belaagd met een mes die hij in controle kan houden waar ook wel een Nazi tekst op staat met wat hakenkruisen en vermoord de drie mannen maar, hij is nog niet dichter bij Shaw

- “Who... What are you?”
Erik Lehnsherr: “Let's just say I'm Frankenstein's monster. And I'm looking for my creator.”

De cast is erg leuk, verfrissend en vooral vernieuwd. Zo zien we de jonge Charles Xavier ook wel gespeeld door James McAvoy. James deed het erg leuk en hoorde goed in de rol van Charles Xavier, waar die zels nog kon lopen. Michael Fassbender, onze Duitse vriend deed het erg leuk als de aankomede Magneto, ook wel Erik Lehnsherr. En ook een leuke toevoeging van Jennifer Lawrence en Rose Byrne, twee prachtige dames waar je niet op uitgekeken raakt! Kevin Bacon deed het super tof als Sebastiaan Shaw, de slechterik. En voor de rest kende de film een prima cast, en als ik zo even door moet gaan dan komen we uit op een echte topcast in deze film, eentje die ik nog niet zozeer eerder heb gezien, want ik noemde de vorige film al met een topcast alleen deze namen klinken me allemaal wat beter in mijn gedachten.

Toch vond ik het bij deze film wel jammer dat Hugh Jackman er toch nog in moest komen. Niet dat ik een haat op hem heb, sterker nog hij is het gezicht van X-men, echter denk ik dat meerderen zo er over denken en ook de hoge piefen bij Marvel die waarschijnlijk het nodig vonden om hem toch echt maar één shot naar voren wouden laten komen met de zin: “Go Fuck Yourself”. Kom op, als je dan toch besluit een film met een totaal andere cast te maken had hem er dan ook even uitgelaten, had gezegd dat hij op dat moment in Vietnam zat ofzo.

Het verhaal was toch enigszins wel gaaf, we beginnen zoals ik al een heel stuk heb verteld in Auschwitz waar we zien hoe Erik Lehnsherr zijn krachten ontdekt. Daarna volgend ontmoeten we ook vrij snel Charles Xavier, een rijkelui kind die Raven in zijn keuken ontdekt. Charles studeert af aan Oxford en komt na een tijdje Erik tegen die achter Shaw aan zat. Ze richten samen een groep op om mutanten bij elkaar te brengen alleen gaat die gruwelijk mis omdat Shaw achter de groep aan zit om een ‘leger’ te bouwen. Charles en Erik gaan achter Shaw aan met de X-men groep waarna Erik doordraait en Shaw vermoord door een nazi-muntstuk door zijn hoofd te laten gaan.

Wel gaaf hoe het gevecht op zee plaats vond omdat Shaw bezig was een kernoorlog te starten tussen Amerika en Rusland omdat door de nucleaire lucht worden de mutanten steeds sterker en sterker. Shaw zorgt er voor dat er een boot met Russische bommen richting Cuba laten varen, alleen komen zie hierbij héél dicht bij de grens van Amerikaans grondgebied en hier zou de boot overheen moeten varen om uiteindelijk bij Cuba te komen, en wanneer Amerika zou gaan schieten barst de oorlog los.

Charles en de groep zorgen ervoor, nouja eigenlijk alleen Charles omdat hij telepathisch is, dat een Russische kapitein zijn bommen afschiet op de boot om zo een nucleaire oorlog te vermijden. Dit is een geslaagde actie en vrijwel lijkt alles goed te gaan tot dat we zien hoe de X-men’s de onderzeeër van Shaw omhoog halen met Magneto’s krachten. Nadat ze gestrand zijn op een na gelegen eiland en een vecht scéne zien we hoe Magneto door draait, en zijn krachten plus het moorden van mensen wel ziet zitten om vervolgens zijn eigen leger te maken van mutanten. Charles ziet dit niet zitten en als Moira MacTaggert dan ook nog op Erik gaat schieten belandt er een kogel in Charles zijn rug. Charles geeft Erik de schuld waarna Erik besluit te gaan met zijn leger, de vorige handlangers van Shaw en ook Raven sluit zich aan bij Magneto

Zo is dus alles ontstaan, een erg interessante en leuke film die verfrissing brengt in de serie en waarvan ik toch enigszins heb genoten. Een erg leuke zit waarbij ik me eigenlijk geen enkel moment heb verveeld, en dat is een uitstekend teken lijkt mij.