X-Men: Apocalypse (2016)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Bryan Singer
met Michael Fassbender, James McAvoy en Jennifer Lawrence

Nu de X-Men succesvol het verleden veranderd hebben en een veilige toekomst voor de mutanten hebben bereikt, keert uit de duisternis de eerste mutant terug: Apocalypse. Deze mutant, ook wel En Sabah Nur genaamd, ziet de hedendaagse mutanten als zwak. De 5000 jaar oude 'supermutant' Apocalypse begint aan zijn queeste de wereld met harde hand zijn wil op te leggen. Het recht van de sterkste is zijn lijfspreuk en geldt voor zowel mens als mutant. Om de dreigende genocide te weerstaan moet een nieuw team X-Men bijeen gebracht worden en moeten zowel professor Xavier als zijn vijand Magneto een kant kiezen.

avatar van Decec
Uitstekend Actie/Avontuur/SF film...
Spannend verhaal en prima vervolg...
Uitstekend acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Schitterend mooi 3D beeld...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
met Dolby Digital 7.1!!
Uitstekend camerabeweging...
Heerlijk genoten en zou een keertje herhaling kijken...
Ben benieuwd voor vervolg X-Men in 2018...

avatar van xaid
maar hierna wil ik toch echt een keer Mr Sinister!!!

avatar van Captain.janek
Aardige film in de reeks, maar zeker niet de beste!
Het intro in Egypte is mooi gemaakt, maar eenmaal in de moderne tijd schiet de film af en toe flink door en trapt de regisseur door de rem.

Inderdaad zijn van sommige karakters de vorige acteurs beduidend beter. Bijvoorbeeld het blauwe personage dat steeds in zwarte rook op gaat en die in de tweede X men het witte huis op stelten zet in de openingsscene is nu beduidend zwakker....

Ik heb ook het idee dat er in de vorige films meer originele vondsten waren per kmutant arakter in individuele scene's nu leek alle actie samengebald tegen de slechterik en dat is jammer.

Maar al met al een dikke voldoende!

avatar van Ebenezer Scrooge
De eighties komen er maar bekaaid vanaf in deze X-Men film (but who am I to disagree?) Nightcrawler draagt weliswaar een roodleren Michael Jackson-jasje en Mystique is een soort samenraapsel van Kim Wilde, Meg Ryan en Madonna, maar over de hele breedte viel het mij toch wat tegen. Ik dacht ook nog een Pac-Man speelautomaat te zien, en zag ik daar nu een televisie met een platte beeldbuis? Foei! Dat moment dat de X-Mansion wordt opgeblazen en Quicksilver op zijn dooie gemak de studenten evacueert was wel een erg gave scène, met Sweet Dreams van de Eurythmics.

Het enige minpuntje aan dit weergaloos en bijzonder entertainend actieavontuur is dan misschien ook wel dat de eighties niet volledig tot uiting komen.

avatar van frolunda
Na het fantastisch begin in het oude Egypte ging ik er eens goed voor zitten.....zou dit een super superheldenfilm kunnen worden?
En dan bijna zo'n 2,5 uur later.......onderhoudend zeker maar toch laat ook X-Men: Apocalypse weer te veel steken vallen.Het in aanzet nog niet eens zo'n onaardig verhaal is te rommelig,gaat te veel van de hak op de tak en te vaak verliest de film aan vaart.
Daartussen zitten gelukkig wel een flink aantal sterke scenes die het allemaal nog best een aangename zit maken en ook de toevoeging van een karakter als Nightcrawler vond ik best geslaagd.Net overigens als de sinistere schurk Apocalypse (ik had Oscar Isaac in eerste instantie zelfs niet herkend).
Verder zijn de beelden vaak weer van een ongekende schoonheid en ziet de film er gewoon erg spectaculair uit,maar toch ik me niet aan de indruk onttrekken dat regisseur Bryan Singer hier af en toe iets te veel hooi op zijn vork neemt.
Verveeld heb ik me geen moment bij deze in zijn geheel toch gewoon erg mooie film maar gezien het beschikbare materiaal komt het er ook deze keer weer niet helemaal uit.

avatar van Kondoro0614
En dan zijn we toch al snel aangekomen bij het moment dat ik ook mijn X-men marathon langzamerhand ga afsluiten, en dat vond ik wel gepast door gelijk de recentste film uit de serie eens op te zetten. Ik ben toch al wel een langeretijd afgeschrikt door deze film en dan voornamelijk door de poster die me niet bepaald aan stond, en daarbij kon de cast mij in het begin nog niet bekoren toen ik van deze film had gehoord. Eenmaal in de serie te zitten was ik toch eigenlijk wel benieuwd naar dit nieuwtje, waarvan je bijna wel vrij zeker er van kan zijn dat hij qua CGI niet mis staat, en dat was ook totaal niet het geval. Echter kon de film mij wel wat minder interesseren, zeker na het ontzettend goeie deel ‘X: First Class’.

Ook in dit deel komen de nodige Nazi stukken nog voorbij, waarmee we in het begin van de film, na de scéne in Egypte er nog even aan herinnerd worden dankzij de hakenkruis wat opeens vol in beeld komt samen met de Duitse Adelaar, en daarop volgend zien we wederom weer scénes uit Auschwitz maar, het kon me dit keer wat minder interesseren. Het hoofddoel was zeker niet gericht op deze geschiedenis maar op totaal iets anders.

“Everything they've built will fall! And from the ashes of their world, we'll build a better one!”

Dit keer staat er echter een hele andere geschiedenis op de planning, we bijten de spits namelijk dit keer niet af in nazi-Duitsland maar in het oude Egypte waar we een farao of god zien genaamd ‘En Sabah Nur’. Dit is een mutanten god die bezig is met een nieuwe levensvorm te creëren van zichzelf. Hij laat namelijk zijn ziel overplaatsen in een ander lichaam, een lichaam wat zijn eigen wonden kan verzorgen en binnen twee seconden is een wond weg. Dit gaat alleen helemaal verkeerd wanneer het leger / de soldaten van de stad besluiten ‘En Sabah Nur’ te verraden door blokkenbeton in de piramide te laten glijden die vervolgens de pilaren en ondersteuningsbalken van de piramide verwoesten. Ook in de piramide vindt er een aanval plaats op ‘En Sabah Nur’ die de aanval wel overleefd maar er niet bepaald frisjes weer uit komt zetten aangezien hij een aantal jaar begraven ligt onder de pijn van de piramide.

Voor mij wel een wat minder interessant begin aangezien ik persoonlijk meer van de tweede wereld oorlog ben dus daarin heeft ‘X: First Class’ in mijn ogen mee gewonnen. Toch kon de oude Egyptische tijden mij wel bekoren, daar niet fan en ik vind vaak dat deze setting een gave horror feeling weg kan geven, soms was het best beangstigend wat zo’n god in petto had.

Ook erg gaaf vond ik de muziekkeuze in deze film, en dan ook als metalhead sprekende vond ik de inbreng van Metallica wel gaaf. Dit is wanneer Apocalypse achter Angel aan gaat en dan in volgens mij een kerk uit komt. Hier zit Angel vervolgens op een balk met op de achtergrond het nummer The Four Horsemen van onze vrienden van Metallica, wat in mijn ogen een erg gave toevoeging was binnen deze film. Ook mogen we het nummer Sweet Dreams niet vergeten van Eurythmics, wederom een heerlijk nummer.

“You are all my children, and you're lost because you follow blind leaders. These false gods, systems of the weak, they've ruined my world. No more.”

Deze film heeft een prima cast waarvan ik toch redelijk van kon genieten, en veel leuke nieuwe gezichten. Ik vond het leuk om Sophie Turner te zien in deze film, als de jonge Jean (die in de eerste films gespeeld werd door Famke Janssen). Turner blijft erg bekend bij mij door haar rol in Games of Thrones die deze dame ook perfect wist te spelen. Ook de rol van Evan Peters in deze film als Quicksilver vond ik toch erg tof, een personage die wederom claimde dat Erik zijn vader was, kon Quicksilver de tijd vertragen en super snel voortbewegen, één van de succesvolste nieuwe personages in mijn ogen.
Wederom konden ze het weer niet laten om Hugh Jackman niet in de film te laten komen, en is hij hier ook weer in de film te zien alleen wel wat langer dan in ‘X: First Class’ waarbij Jackman een heel leger afslacht en een weg baant door bloed, vond ik het niet nodig om hem hier weer bij toe te voegen aangezien hij telkens geen waarde aan de X-men heeft, en daar moet je dan wat mee doen vind ik.

Ook was de film ontzettend rommelig, Magneto en Professor X kunnen opeens weer een beetje met elkaar op schieten en zelfs samenwerken, en nu zit ook Raven bij de X-men die in mijn gedachten ook geheel tegen professor X was in de eerste drie films meende ik. Een beetje moeilijk te begrijpen en ik vond dat het verhaal een beetje alle kanten op gestuurd gaat worden maar na ‘X-Men: Apocalypse’ gaat hij niet meer de goeie kant op.

In dit verhaal zien we de opkomst van een nieuwe dreiging voor de X-men, ‘En Sabah Nur’ ook wel ‘Apocalypse’ genaamd. Een sterke personage wat vroeger in de oude Egyptische jaren leider was van een bepaald stuk, en door een aanval werd hij weggeborgen in stenen en na heel wat jaar word hij bevrijd door het zonlicht. Hij bouwt langzamerhand zijn eigen leger op, waar onder andere Magneto en Angel bij gaan om ‘En Sabah Nur’ weer de leiding te geven. Onder tussen word de school van professor X aangevallen door ‘En Sabah Nur’ en door hem ontploft de boel daar, omdat hij Cerebro over wou nemen. Ze zetten de X-men weer op om ‘En Sabah Nur’ tegen te houden en vallen hem aan waar ook de handlangers van ‘En Sabah Nur’ tegen hem keren, een mooi actie spektakel.

Voor 144 minuten duurde de film te lang, en dat kon je wel merken als je concentratie er op achteruit gaat. Daarbij vond ik dat Bryan Singer veel punten laat liggen en het veel beter had kunnen doen, en dat was jammer. ‘En Sabah Nur’ zag er niet uit, en ik vond het soms wel komisch hoe hij rondliep, en ondanks dat er aardig wat knappe dames in deze film rond rennen (Sophie Turner, Rose Byrne en Jennifer Lawrence) wist de film me niet altijd even goed te overtuigen, en vond ik dit toch weer een mindere in de reeks.

avatar van nadrin
Mij lijkt dit meer een yung adult movie. Dit tegenstaande de eerste x-men en Lohan films

avatar van Broek
Ik heb hier vooral van genoten omdat ik als kind mega fan was van de x-men tekenfilmserie en dan vond ik Apocalyps toch wel de bruutste mega villain off them all!! Toch vond ik hem in de tekenfilm wreder overkomen dan de character die hier wordt neergezet. Of zou het komen dat ik op dat moment 10 jaar oud was?

Voelde toch als goed maar toch net niet zeer..

De niet normaal vele plotholes verpesten de x-men films voor mij... Je zou toch denken dat ze daar wat beter over na zouden denken bij het maken van het script.

avatar van Captain Proton
En wederom een vette film. Cast was goed. Net als het verhaal en special effects. Hoewel de slechterik van mij nog slechter had mogen zijn. Hier worden wel een aantal dingen uitgelegd. Hoe Xavier kaal werd bijvoorbeeld. Hoe Magneto aan zijn macht komt. Enz. enz. En als je de gelegenheid heb om de bloopers van deze film mogen kijken, ook hilarisch. Al met al, heb ik genoten van deze film. Eigenlijk van alle X-men films.

avatar van mnrk
This was meant to be the center of the universe before I was betrayed. Now it will be.

Wederom is deze X-men van Bryan Singer een genot/plezier om naar te kijken...

Het verhaal zit weer goed in elkaar en wederom komen er dingen naar voren of worden duidelijk, daarbij zijn de special effect's weer heerlijk en de openingsscène is al helemaal top...

Ook de gehele cast was weer prima en de cast vult elkaar prima aan waardoor je toch de juiste chemie krijgt...

Dit allemaal voorzien van een heerlijke soundtrack ( Metallica & Eurythmics ) en score...
John Ottman - X-Men: Apocalypse (2016) - MusicMeter.nl

En natuurlijk zoals bij alle Marvel films weer even kijken tot de allerlaatste seconde...

avatar van joeygamer2
Heel leuke film! Vind alle X-Men films erg leuk. Nice special effects en vette actie. Kon me er erg veel mee vermaken!

Zoveelste Marvel.

Ik heb de meeste ondertussen wel gezien, toch kan ik al niet-fan deze films voor geen meter meer volgen. Door alle reboots, alternatieve tijdlijnen en geharrewar heen weet ik amper nog wat waar bij hoort. Ik zou me vooraf al moeten gaan inlezen, maar daar heb ik bij deze films niet meteen veel zin in.

Op zich maakt het ook helemaal niet zoveel uit, want de bottom line is toch steeds hetzelfde. De goeden vs de slechten en wie er uiteindelijk wint ... tja. Daar passeert dan een hoop kitscherige CG voor en het duurt vaak ook meer dan twee uur, maar de uitkomst is toch altijd hetzelfde.

Singer voegt als regisseur werkelijk geen bal toe, want deze film komt zo uit de Marvel machine gerold. Blijkbaar zijn we in de jaren '80 verzeild geraakt (ach, hoe toevallig ook) en moet er weer een of andere wereldbedreigende bad guy tegengehouden worden. En dat met een team jonkies die vooral irriteren.

Povere humor, visueel niet interessant, veel te serieus en compleet onsamenhangend. Maar dat heb ik al meer neergepend bij deze films geloof ik.

avatar van Uier
Mooi dat je telkens weer de moeite neemt om ze alsnog te kijken. Tikkeltje masochistisch? Of verwacht je toch eens een positieve verrassing uit deze koker?