X-Men (2000)

3,42

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Bryan Singer
met Patrick Stewart, Hugh Jackman en Famke Janssen

Mutanten, mensen met een afwijkende genetische opmaak, die hen zeer bijzondere krachten geeft. Sommige mensen zien het als een geschenk uit de hemel, anderen als een vloek. Professor Charles Xavier en zijn team behoren tot die eerste groep en proberen op Xavier's school jonge mutanten te laten opgroeien met hun speciale krachten. Maar niet iedere mutant gebruikt zijn krachten voor goede doeleinden. Zo wil de mensenhatende Eric Lensherr, alias Magneto, zijn krachten gebruiken om de mensheid uit te roeien. Het is aan Xavier en zijn team om Magneto te stoppen.

dinsdag 27 september, 20:30 uur op TV (RTL7)

344 BERICHTEN50 MENINGEN

avatar van dvdcrusher
geplaatst op 2 augustus 2015, 15:11 uur, permalink
Schitterende en spannende sf film met een uitgelezen cast. Een echte klassieker en een must voor iedere filmliefhebber. 4,5 sterren

avatar van J.Ch.
geplaatst op 9 augustus 2015, 21:46 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het is al jaren geleden dat ik deze film zag. Na een aantal sequels, prequels en spin-offs had ik wel zin om te zien hoe het ook al weer allemaal begon. En gelukkig: ik vind het nog steeds leuk. De personages herkende ik allemaal nog, maar van het verhaal kon ik me niet veel meer herinneren dan Logan en Rogue in een vrachtwagen. Ik ging er dus met relatief weinig voorkennis in.

Een superheldenfilm moet voor mij wel meer dan alleen indrukwekkende actie zijn, als ik het echt interessant wil vinden. En X-men heeft gelukkig een heleboel meer te bieden dan actie. Het begint alvast goed met een trieste scène in het concentratiekamp (die herinnerde ik me ook nog, hoewel de lange, dramatische versie uit First Class me beter voor ogen staat) waarmee meteen het thema van de film wordt aangesneden. De X-men zijn namelijk niet allereerst superhelden - ze zijn bovenal mutanten, anders dan de meerderheid en door een groot deel van die meerderheid als minderwaardig/gevaarlijk gezien. Het is ook meteen onmogelijk om geen sympathie te voelen voor Magneto. Even subtiel zijn kamp-tatoeage in beeld brengen en je weet weer dat deze man recht van spreken heeft als het gaat om het gevaar voor iedereen die 'anders' is en als minderwaardig wordt beschouwd.

Het eerste hokje is afgevinkt: een diepere laag onder al het geweld. Met een tweede vereiste zit het ook wel goed: de actie is prima. In tegenstelling tot de meeste superheldenfilms zijn er eindeloze mogelijkheden aan superkrachten, waardoor je telkens weer verrast wordt (en je meteen gaat afvragen welke jij zou willen hebben - ik tenminste). Sommige mutanten zijn iets epischer dan anderen, met Magneto als mijn favoriet. Niet alleen in hij in staat tot leuke dingen als treinen openscheuren en politiemannen met hun eigen wapen bedreigen, hij doet het ook nog eens met een stalen gezicht (was niet eens bedoeld als woordgrap). Bovendien zien de effecten er best goed uit. De film mag dan alweer 15 jaar oud zijn, dat zie je er zelden aan af.

Wat deze film nog net een extra halve ster meegeeft is het uitstekende acteerwerk. De zojuist genoemde Magneto wordt uitstekend neergezet door Ian McKellen, en is mede daardoor één van mijn favoriete schurken ooit. Patrick Stewart heeft minder epische dingen te doen, maar doet die wel heel goed. Anna Paquin en Hugh Jackman hebben een fijne chemie als outcasts tussen wie haast onbewust een surrogaat vader-dochterrelatie ontstaat. Ik vond Halle Berry niet echt overtuigen en de kerel die Sabretooth speelde ook niet, maar zij waren uitzonderingen.

Veel positiefs dus! Het verhaal rommelt soms een klein beetje, maar niet meer dan ik door de vingers kan zien. Er zijn dingen waar ik graag meer van had willen zien, maar hé, dit is nog maar het eerste deel. Ik heb erg veel zin om de volgende delen uit deze trilogie weer te gaan kijken.

avatar van IH88
geplaatst op 11 november 2015, 11:43 uur, permalink
X-Men

Een meer dan redelijk begin van de X-men saga en eigenlijk het begin van de gekte rond superhelden zoals we die nu kennen. Het grootste pluspunt van deze film is de ongelooflijke knappe casting van sommige centrale personages. Hugh Jackman (Wolverine), Patrick Stewart (Professor Charles Xavier), Ian McKellen (Erik Lehnsherr/Magneto), Famke Janssen (Jean Grey), Anna Paquin (Rogue) en Rebecca Romijn (Mystique) zitten gelijk zo goed in hun rol dat je eigenlijk niemand anders in die rol kan zien. Dat James Marsden wel erg houterig oogt als Cyclops, Halle Berry weinig te doen heeft als Storm en vooral Tyler Mane als Sabretooth wel erg achterblijft bij de rest vergeef je de film dan al snel. Het verhaal rond de strijd tussen mutanten en gewone mensen zit goed in elkaar en de introductie van de verschillende personages neemt wat tijd in beslag maar betaalt zich later wel uit. De actiescènes ogen soms wat gedateerd maar echt storend is dat ook weer niet. Het laatste gedeelte rond het Vrijheidsbeeld is goed gefilmd en actierijk. Dit eerste deel is een mooie introductie van de wereld rond mutanten en de eeuwige strijdt tussen Charles Xavier en Erik Lehnsherr.

avatar van knusse stoel
geplaatst op 5 december 2015, 19:26 uur, permalink
Leuke actiefilm met bijbehorende beeld- en geluidskwaliteit die mij vermaakt heeft tijdens de duur van de film. Normaal ben ik niet echt een liefhebber van dit genre maar deze vormt daar dan wel een postitieve uitzondering in! 👍

avatar van Bantavoer

geplaatst op 16 maart 2016, 13:17 uur, permalink
Spannende film met een goed verhaal. De juiste cast. Deze film, na zo'n 15 jaar, maar weer eens gaan kijken. De special effects mogen er ook zijn. Wat me opviel in deze film, is de reactie van het publiek. Paranoia. Wat ik niet ken, deugt niet. Vooroordelen. Wie zegt, dat iemand door de muren kan lopen, niet bij jou de boel leeg zou halen?

geplaatst op 22 maart 2016, 15:51 uur, permalink
X-men is een goed voorbeeld van een goede superhelden film.
Boeiend verhaal, boeiende characters, Kortom boeiend.
Hugh jackman is perfect voor de rol van Wolverine.
Ian Mckellen geeft een perfect voorbeeld over Magneto.
Een echte klassieker!

geplaatst op 29 april 2016, 20:24 uur, permalink
Een aardige start van de X-Men reeks. Een paar toffe karakters, vooral Wolverine.

Op naar deel 2.

geplaatst op 29 april 2016, 20:43 uur, permalink
Teejey schreef:
Op naar deel 2.

Zet je maar schrap, als je hem nog niet hebt gezien. Nog steeds een van de allerbeste superheldenfilms.

geplaatst op 29 april 2016, 20:57 uur, permalink
Dat zal ik doen. Ik ben deze reeks eigenlijk begonnen voor de nieuwste delen, die erg hoog scoren en een cast hebben met o.a. Sophie Turner, Jennifer Lawrence en nog steeds Jackman. Verwacht eerlijk gezegd niet zo veel van de 1e paar delen, maar deze viel dus zeker niet tegen.

geplaatst op 29 april 2016, 21:07 uur, permalink
Serie gaat een beetje op en neer (1, 2 en 4 vind ik erg goed, die 3e is een rommeltje), maar niet zo erg als het MCU. Sowieso goed om de hele serie chronologisch te kijken, ook al maken ze soms wat rare continuïteitskeuzes.

geplaatst op 29 april 2016, 21:11 uur, permalink
Staar je overigens niet blind op die scores. Nieuwste films (in dit genre) scoren altijd relatief hoger i.v.m. ingekochte stemmen. Zo'n X2 zou een heel stuk hoger scoren als hij nu uitkwam.

geplaatst op 29 april 2016, 21:16 uur, permalink
Ingekochte stemmen zullen er vast zijn, maar ook nieuwe films scoren ook heel slecht, denk niet het aandeel van deze stemmen zo groot is. Morgen is X2 aan de beurt, we zullen zien.

avatar van Tom-Hanks
geplaatst op 5 augustus 2016, 16:35 uur, permalink
De film had voor mij veel langer mogen duren. Dit is het eerste deel van een lange filmserie. Er is dus veel informatie nodig om de nieuwe wereld, personages enz. te introduceren. Alhoewel ik kon volgen, vond ik het te vlug gaan. Dit zorgt voor een groot minpunt, waardoor mijn score op 2.5* eindigt.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst op 27 september 2016, 21:33 uur, permalink
Voor die tijd prima special fx, goed acteerwerk en een boeiende verhaallijn.
Meestal ben ik niet zo van de scifi, maar dit kijkt heerlijk weg.