X-Men: The Last Stand (2006)

Alternatieve titel: X-Men 3

Canada / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Brett Ratner
met Hugh Jackman, Ian McKellen en Famke Janssen

Via de mutant Jimmy heeft men een 'geneesmiddel' voor mutatie uitgevonden. Voor het eerst in hun leven hebben mutanten nu een keus: hun krachten, waardoor ze niet geaccepteerd worden door de samenleving, behouden of hun krachten opgeven zodat ze menselijk worden. Ondertussen probeert Magneto een leger mutanten bij elkaar te krijgen om het geneesmiddel te vernietigen en ontdekken Charles Xavier en zijn mutanten dat Jean Grey terug is. Maar ze is niet helemaal zichzelf.

Dominootje
Ondanks de interessante delen in de film duurt het allemaal toch net iets té lang. En dat stoort me nu al vaker tijdens de Marvelreeks.. Jammer.

avatar van ambrosini
Goeie film

avatar van galaxydriver32
Oooh, het eerste wat ik me bedacht na het zien van DoFP was dat dingen als The Fight on Alcatraz nooit zijn gebeurt. Dat was een hele opluchting, want dat betekent dat Arclight, Psylocke, Callisto, Quill, Phat, Glob, Ash, Vanisher, Anole, Spike etc. niet meer dood of depowered zijn. Erg fijn!

avatar van DBTim
Niet best, met name door het wat rommelige plot en niet al te beste cast. Vooral Vinnie Jones en Ellen Page waren bagger. Ondanks dat is het toch weer erg vermakelijk. 3*

avatar van IH88
Het minste deel van de X-men films maar toch nog vermakelijk. Het is allemaal te veel en te druk. 3.5 ster.

avatar van J.Ch.
Een aantal weken na de twee voorgangers ook dit derde deel uit de trilogie herkeken, en net als bij de vorige twee heb ik genoten. Ik heb wel wat op- en aanmerkingen en er zijn een aantal dingen die ik echt ontzettend jammer vind:

- een groot deel van de personages uit de vorige films zien we nauwelijks terug. In veel gevallen is dat echt onbegrijpelijk. Zo was Rogue voor mij hét symbool van de mutant met identiteitscrisis, en je zou denken dat zij veel aandacht zou krijgen nu er een geneesmiddel gevonden is - in plaats daarvan zien we Iceman schaatsen met een ander. Rogue heeft een korte scène met Wolverine, waarin we de surrogaat vader-dochterrelatie uit eerdere delen heel even terug zien. Dat smaakt naar meer!
- schandalig, wat er met Mystique gebeurt. Na de belangrijke rol die ze in de vorige films speelde wordt ze nu wel heel snel en gemakkelijk afgedankt! Ze verdiende een beter einde. Dit is misschien wel mijn grootste frustratie in de hele trilogie.
- Cyclops is al niet een heel veel beter lot beschoren. Pfff.
- waarom ineens al die aandacht voor Jean Grey? Van mij had ze dood mogen blijven; met het idee van een geneesmiddel voor mutanten had je ook al een prima verhaal in elkaar kunnen zetten.

Zonder die dingen zou The Last Stand een uitstekende film zijn geweest. Gelukkig zijn er ook genoeg pluspunten waardoor 'ie toch nog prima door de beugel kan:
- Jean Grey had er niet in gehoeven van mij, maar de manier waarop ze er weer uit gaat is schitterend.
- Magneto! Hij deelt bij dezen officieel de positie van mijn favoriete schurk met Darth Vader. Hij is precies de juiste combinatie van gekweld en episch. Na het ongemakkelijke bondgenootschap met de X-men in X2 verhardt Magneto zich in dit deel en keert zich tegen hen, voornamelijk door de dramatische dood van Charles Xavier natuurlijk. Hoewel Magneto nog niet eerder zo schurkachtig is geweest, slaagt hij er niet in mijn sympathie te verliezen. Dat lukt niet als je zulke epische dingen doet en in de vorige films zoveel krediet hebt opgebouwd. En net zoals de dood van Darth Vader tragisch is, is de 'dood' van Magneto dat ook. Het is ongetwijfeld beter voor de wereld als Eric Lehnsherr niet langer in staat is 'bruggen te bouwen', maar toch vond ik, zijn ontredderde blik ziende (staande ovatie voor Ian McKellen hier), het meer een tragedie dan een overwinning. Maar gelukkig kan hij nog schaken...
- zoals het hoort in een laatste deel van een trilogie gaan de dingen nu écht goed fout. En dat begint heel subtiel: als je van je mutatie af wilt, kun je geheel vrijwillig een spuitje komen halen. Voor je het weet lopen de zaken uit de hand, resulterend in een burgeroorlog-achtige confrontatie. Zo hoort dat.
- weinig te klagen over de actie en SFX. De jonge versies van Magneto en Professor X zagen er weliswaar niet zo fraai uit, maar de rest (Storms weermanipulatie, Magneto's brugmanipulatie en Dark Phoenix in actie) is helemaal prima.
- een aantal kleine, maar mooie scènes: het jongetje dat zijn vleugels er probeert uit te snijden, Beast met de mutant die hem even weer 'normaal' laat zijn. En misschien wel mijn favoriete moment: de allerlaatste seconde voor de credits.

Misschien zou ik meer teleurgesteld zijn geweest als dit het einde van de X-men was geweest. Ik ben echter bijzonder enthousiast over First Class (en wil Days of Future Past nu ook heel graag zien) dus The Last Stand is nog niet het definitieve eind. Ik heb genoten van deze film, maar vooral omdat ik echt niet blij ben met hoe er is omgegaan met Rogue en Mystique, krijgt hij toch een halfje minder dan zijn voorgangers. Maar wie weet wat Days of Future Past nog gaat rechtzetten..?

avatar van IH88
X-Men: The Last Stand

Dit derde deel is een beetje rommelig. Er zijn te veel personages en die krijgen te weinig tijd om indruk te maken. Het verhaal rond het medicijn dat de mutanten kan “genezen” is interessant en ook de meeste acteurs en actrices zijn weer in topvorm. Ian McKellen, Hugh Jackman, Patrick Stewart, Famke Janssen, Kelsey Grammer, Anna Paquin, Halle Berry…. aan de cast ligt het niet. Maar waarom er zoveel nieuwe personages in zitten terwijl sommige oude (Roque, Cyclops, Storm, Mystique) een marginale rol spelen is voor mij onbegrijpelijk. Vooral Roque en Mystique zijn interessante karakters die wat meer aandacht hadden verdient. Met de actiescènes zit het wel goed. De scene in het huis met Magneto, Jean Grey en Charles Xavier, Magneto die even de Golden Gate Bridge optilt en het laatste gevecht zijn prachtig gedaan. The Last Stand heeft een intrigerend uitgangspunt maar jammer genoeg is het door het rommelige plot en de overvolle cast een beetje een bende. Een vermakelijk bende dat dan weer wel.

avatar van knusse stoel
Nog een en dan heb ik de gehele reeks gehad en ik moet bekennen dat ik het een leuke serie films vond, wel veel op elkaar gelijkend maar ach........een leuke avondbesteding.
Er zijn in mijn ogen veel slechtere actiefilms, goed begrijpen "in mijn ogen", en deze sprong er positief met de hele reeks boven uit! In mijn ogen goed, dus een 7*.

avatar van Daan258
Na een lange tijd ook maar is deel 3 bekeken uit de X-Men reeks, en ook dit deel heeft me weer erg goed weten te vermaken. Net als de vorige delen was het acteerwerk weer prima en ook leuk om weer een aantal nieuwe acteurs in dit 3e deel te zien. Zoals Vinnie Jones, Ellen Page en ik vond het helemaal een verassing toen ik opeens Ben Foster in beeld zag. wel jammer dat hij maar een kleine rol heeft in de film.
Daarnaast was de actie en vooral de SFX zeer tof om naar te kijken. Wel vond ik het verhaal ietsjes minder als het vorige deel maar nog steeds een dikke voldoende.

Ook dit deel een 3,5*
Tot nu toe heeft deel 2 mij het meest weten te vermaken maar ik ben zeer benieuwd naar de volgende delen.

avatar van Zwolle84
Ik ben een stuk minder enthousiast en haal er na herziening nog een halfje vanaf: enorm contrast met m'n 4,5* voor X2.

Alles wat Singer zo mooi had opgebouwd in de eerste twee delen wordt hier genadeloos afgebroken. De introductie van slechte acteurs als Ellen Page (brrr...) en Vinnie Jones (brrrrrr...), de ondergang van cruciale karakters - of toch niet, een zéér rommelige opbouw, nagenoeg geen karakterontwikkeling - ik kon er maar moeilijk doorheen komen.

De effecten - vooral die met de brug - waren (uiteraard met zulke budgetten) wel goed en het oude deel van de cast deed het prima, ondanks dat ze zwakke dialogen in de mond gelegd kregen. Daardoor krijgt de derde X een lichte onvoldoende van me in plaats van een dikke. Het kwaliteitsverschil met de eerste twee delen is echter enorm.

X-men The last stand is een goed plot!
Het leuke is dat x-men nieuwe leden erbij heeft. Jammer dat cyclops eruit is.
De nieuwkomers Beast, Shadowcat, Colossus, Iceman en Angel maken het leuk.
De nieuwe superschurken Juggernaut en Pyro zijn een leuk extraatje.

een leuk vervolg weer.heb me prima vermaakt met de hele reeks.

avatar van Kondoro0614
Dit is het derde deel van de X-men reeks alweer, dit keer niet onder handen genomen door Bryan Singer maar dit keer door Brett Ratner. Het maakte geen groot verschil alleen hoop ik en denk ik dat Brett wel op de set verscheen . Dit derde deel heeft me vermaakt, eigenlijk vrijwel net zoveel als het tweede deel gedaan heeft en er zit eigenlijk maar heel weinig verandering in. Toch vond ik deze film qua actie een tikkeltje sterker en ook wat beter waar het tweede deel voor mij vooral informatief een hoogstandje had. We komen nu aan de echte ‘actiehelden’ scénes waar de X-men tegen hun vijand Magneto en het leger moet gaan vechten.

Qua CGI zit het weer gewoon goed, en bevalt de film me op dat vlak weer prima. Toch kon de film sommige scénes wel wat beter en sterker brengen en vond ik qua setting de film nog wel mee vallen, leuke bosscénes zitten er dan nog wel tussen en natuurlijk de brug van San Francisco niet te vergeten.

Logan: “This isn't training anymore, guys. This is the real deal... You may never come back.”
Bobby Drake: “Logan, we're not kids anymore.”

De cast in deze X-men film is eigenlijk gelijk aan. Hugh speelt weer een perfecte rol van Logan en word zo langzamerhand toch wat meer naar voren getrokken, waar hij altijd al een best belangrijke rol had was hij wederom weer aan het schijnen in deze film. Famke speelt ook weer een leuke rol van Jean die nu voor de vijandige kant begint te kiezen omdat ze over gehaald word door Magneto. En voor de rest deed iedereen het goed.

We openen de film wederom met een mooie actie scéne, waarna we snel overschakelen naar een jochie in de badkamer die iets op zijn rug blijkt te bewerken en wanneer zijn vader alle messen etc. weg probeert te werken. Het lijkt er op dat het jongetje ook een mutant is en hij heeft vleugels op zijn rug die hij er af probeert te halen, dit gaat niet en een paar jaar later komt hij ook op de school van Charles Xavier.

Daarna zien we Scott bij het water wanneer hij gek word van een bepaalde stem. Wanneer Jean uit het water kwam zetten was het uiteraard even schrikken, maar al snel blijkt het duidelijk dat er iets niet snor zit bij Jean en blijkt haar krachten een verkeerde werking te hebben. De professor legt het later duidelijk uit wanneer ze Jean naar het hoofdkwartier hebben gebracht (Scott is hiervoor al overleden), en het blijkt dat Jean één van de sterkste mutanten is die rond loopt. Eenmaal in het hoofdkwartier richt ze ook een schade aan en zien we dat Jean al snel over stapt naar de gevaarlijke Phoenix.

Onder tussen werkt Magneto aan een leger, een leger die er voor moet zorgen dat het middel waarmee mutanten hun mutatie kwijt raken te vernietigen. Ze vallen post aan die dat aanbieden aan mutanten en even later werken ze aan een heel plan om zelfs een inrichting aan te vallen waar een jongen leeft die er voor kan zorgen dat mutanten hun krachten kwijt zijn wanneer ze bij hem staan.

Er na volgen nog een paar kleine scénes en zien we de scéne waar het Amerikaanse leger overstapt op wapens gemaakt van plastic en hierin zitten pijltjes met een serum die er voor zorgt dat de mutanten hun mutatie kwijt raken, ik weet niet of het voor altijd werkt of voor maar even.

Daarna zien we snel wanneer het leger van Magneto de aanval in zet op Alcatraz, dat is de plek waar het jongetje gevangen zit. Magneto werkt met zijn krachten de brug een negentig graden bocht naar rechts om zo bij Alcatraz te komen waar ze het laboratorium aanvallen waar het jongetje zit. De aanval gaat alleen niet zoals gepland aangezien het leger hun beschiet met het serum. Tot de X-men aankomen, het jongetje bevrijden en zelfs Magneto zijn krachten kwijt raakt door het serum. Ook Jean is overgestapt naar de kant van Magneto (ook wel als Phoenix) om mee te vechten met hem. Ze plant de laatste aanval voor die zo heftig is dat alleen Logan haar nog kan vermoorden. Dit doet hij ook en daarna eindigt de film met een mooie cliffhanger, aangezien Magneto probeert een pion omver te krijgen met zijn krachten en de pion beweegt weer een beetje

Al om al, een redelijk leuke zit en ik heb me prima vermaakt met deze film. Op naar de volgende want nu zit ik er lekker in en ik kom er denk ik ook weer moeilijk uit. Alleen snel even kijken voordat ik me weer bedenk .

avatar van Shadowed
Lollig.

Als een van de weinige vond ik dit echt een stuk beter dan deeltje 2. Dat ligt hem vooral in visueel gebied, qua verhaal is het hetzelfde. Sommige personages stralen wat meer charme uit, zoals de Wolverine maar Grey straalt nog steeds weinig uit.

Soms wat rommelig, maar de effecten zien er echt veel beter uit. Soms nog wel wat stroef (voorbeeld rondtollende Halle Berry maar het is allemaal wel vermakelijk genoeg en soms lollig genoeg. Juggernaut vond ik erg grappig soms.

Jammer dat Rogue haar charme is kwijtgeraakt, ook Iceman mist het een beetje. Voor de rest best leuk, op naar de andere delen.

avatar van El ralpho
Evolution ends

''X-men: the last stand is één en al actie met spectaculaire special effects; een ware natuurkracht die je steil achterover doet slaan!'' bovenstaande tekst staat triomfantelijk op de DVD hoes vermeld. Of deze kreet ook klopt?

Na een sterk verouderd eerste, en een nog fier overeind staand tweede deel, kon het met dit laatste deel alle kanten op. De eindconclusie is dat deze qua kwaliteit eigenlijk precies tussen de eerste en de tweede film inzit. Met name de eerste helft van de film vond ik tof, terwijl ik de tweede helft hoofdzakelijk een zooitje vond die de oorspronkelijke trilogie als een nachtkaars uit lijkt te laten gaan. De ''grote veldslag'' ziet er goedkoop en rommelig uit, en de effecten zijn in dit deel vaak ook alweer behoorlijk verouderd. Niet zo erg als in het eerste deel, maar er is duidelijk te overdadig met de computer gewerkt. Vanaf het moment dat Magneto de Golden bridge als transportmiddel gaat gebruiken gaat het bergafwaarts met de film en wordt het er in de resterende speeltijd ook niet beter op. Dit is jammer aangezien meerdere scènes in de eerste helft nog behoorlijk sterk waren, zoals de scène waarbij Charles en Magneto Jean als de ''Dark Phoenix'' opnieuw in haar ouderlijk huis op gaan zoeken.

Het zorgt ervoor dat je in de eerste helft makkelijker over bepaalde irritatiepunten heen kijkt. Zo verzachtte de spectaculaire ontsnappingspoging van Mystique, het daaropvolgende moment dat ze zo gemakkelijk uit het verhaal geschreven wordt, terwijl dit juist een van de gaafste mutanten was. in de tweede helft zijn alle scènes opeens een stuk rommeliger en goedkoper waardoor het gebrekkige script opeens veel meer als een doorn in het oog springt, waar dit eerst nog redelijk goed gemaskerd werd. De gebrekkige karakterontwikkeling en personages die opeens tot bijrollen gedegradeerd worden (zoals Storm en Rogue), vallen dan ook nog meer op.

Des te meer is het jammer dat dit derde deel, niet ook door Bryan Singer werd opgepakt, aangezien hij net zo lekker op gang was gekomen met het tweede deel. Tóch nodigt dit gebrekkige deel wel uit om de rest van de reeks ook op te pakken. Al is het alleen maar om te ontdekken hoe Charles Xavier het hele gebeuren alsnog overleefd blijkt te hebben.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Na het zien van X-Men: The Last Stand hoopte ik dat Bryan Singer maar snel weer terug zou keren naar de franchise. Toen deze X-Men: Days of Future Past maakte was ik daar helemaal overtuigd van. Maar goed, uiteindelijk maakte Singer het afgrijselijke X-Men: Apocalypse. En vergeleken met die film is zelfs X-Men: The Last Stand een sterke X-Men film.

De vorige twee X-Men films hadden een enorm sterke openingsscène. In The Last Stand openen we met het lachwekkende - en een tikkeltje angstaanjagende - gezicht van Patrick Stewart, met de computer jong gemaakt. En daarna gebeuren er een hele hoop dingen. X-Men: The Last Stand mag dan korter zijn dan zijn voorganger X2, maar er gebeurt tien keer zoveel. We krijgen een hoop nieuwe personages. Zo is Ian McKellen terug als de grote schurk en hij gaat de strijd aan met een leger inwisselbare mutanten. Een stekelvarkenjoch, een dame die in haar handen kan klappen, een gast die zich kan vermenigvuldigen … allemaal vrij inwisselbare figuren, die puur voor wat actie van stal zijn gehaald. Waar we in de vorige films een Bruce Davidson of Brian Cox kregen als schurk, krijgen we hier Vinnie Jones als ‘The Juggernaut, bitch’. Dat zegt volgens mij genoeg over welke richting Brett Ratner met de franchise op is gegaan.

En niet alleen op het gebied van de schurken zien we een hoop oninteressante nieuwe gezichten. Zo zorgt ene Kitty in het kamp van de helden voor een suffe driehoeksverhouding tussen haar, Bobby en Rogue. Waarom Rogue nog steeds in deze films zit mag Joost weten, ze is sinds de eerste film al niet meer van belang. Daarnaast krijgen we af en toe scènes met Ben Foster en zijn vleugels. Totaal onnodige rol. De enige oprechte sterke toevoeging was Kelsey Grammer als Beast; die casting kwam enigszins in de buurt van het niveau McKellen, Stewart en Jackman. Verder kent X-Men: The Last Stand vooral een hoop actie en eerlijk is eerlijk, die actie is hier en daar best prima. Het verveelt in ieder geval niet om een stel mutanten met allerlei superkrachten met elkaar op de vuist te gaan en hun eigen krachten te benutten. Alsnog is X-Men: The Last Stand geen sterke film. Verre van, zelfs.

3 sterren.

avatar van Fisico
Een pak minder dan de eerste twee delen, misschien ook omdat Singer niet meer aan het roer stond van dit derde deel. Zeker niet superslecht, want al bij al blijft de X-Men saga best een interessant uitgangspunt hebben waarbij de angst/het onbegrip en de strijd tussen mens en mutant centraal blijft staan. De "mutant" kan je dan met een beetje fantasie steeds als een soort metafoor zien voor hedendaagse meer realistische bevolkingsgroepen.

Steeds gaat het om hetzelfde. Actie en reactie. Magneto kan het maar moeilijk verkroppen dat mutanten ongelijk worden behandeld en trekt op oorlogspad om het ongelijk van de mens er nog eens goed in te wrijven. Wederom weer veel nieuwe personages met heel wat leuke giften, maar op den duur wordt het wel heel onoverzichtelijk.Ik vond het plot dit keer ook vrij goedkoop. De labiele Jean is één ding, maar het serum is ineens wel erg effectief en doeltreffend. Alsof het allemaal zo makkelijk moest gaan.

Maar de film kent gelukkig een aantal leuke scènes zoals steeds de geweldige Mystique of het zwevende huis. Fijne actiemomenten die zeker niet vervelen. Alleen ontbrak het aan een degelijk plot. Nipte voldoende wat mij betreft.

avatar van Grindhouse62
Ik heb in de afgelopen dagen de X-men films herzien, maar niet op volgorde van release, maar op verhaallijn. Heb ze dus in de onderstaande volgorde gekeken.

01 X-Men Origins Wolverine (2009)
02 X-Men First Class (2011)
03 X-Men (2000)
04 X-Men 2 (2003)
05 X-Men Last Stand (2006)
06 The Wolverine (2013)
07 X-Men Days of Future Past (2014)
08 X-Men Apocalypse (2016)
09 Logan (2017)

Op 6 juni 2019 komt X-Men: Dark Phoenix (2019) uit, maar weet niet of deze aansluit op Logan of verhaaltechnisch ergens tussen de andere films valt.