X2 (2003)

Canada / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Bryan Singer
met Halle Berry, Hugh Jackman en Ian McKellen

Wanneer een onbekende, vermoedelijk een mutant met buitengewone krachten, de president aanvalt krijgen de mutanten met nog meer argwaan en discriminatie te maken dan al het geval was. Er komt bredere steun in de samenleving voor een registratieplicht voor mutanten. Militair leider William Stryker is één van de grootste voorstanders van dit plan, en leidt een aanval op de X-Men opleiding. De ontsnapte Magneto begint een opmerkelijke samenwerking met Professor Xavier om Stryker te stoppen. Ondertussen begint Wolverine een onderzoek naar zijn verleden.

avatar van J.Ch.
Na het herkijken van X-Men is ook X2 weer een prettig weerzien. Het viel me op dat er wat nodeloze veranderingen hadden plaatsgevonden in kapsels en kleding, maar verder gaat het verhaal fijn op dezelfde manier verder. X-Men had weliswaar niet écht een cliffhanger, maar er waren nog meer dan genoeg losse eindjes om mee voort te borduren.

Eerst krijgen we echter een fijne actiescène waarin de president van Amerika (natuurlijk...) doelwit wordt van een mutantenaanslag, met het altijd geschikte Dies Irae van Mozart op de achtergrond. Heel origineel misschien niet, maar het werkt wel. Begrijpelijkerwijs volgt op de aanslag een opleving van de mutantenhaat, waardoor William Stryker vrij spel krijgt. Dit zorgt er dan weer voor dat Magneto na een fantastische ontsnappingsscène (dit is één van mijn favoriete scènes uit alle X-menfilms! Het laat niet alleen zien hoe episch de mutatie van Magneto is, maar ook Mystique verdient hier krediet omdat ze niet alleen haar mutatie inzet maar ook haar verstand gebruikt. Slim idee toch, ijzerpillen voeren aan die bewaker!) een wat ongemakkelijk bondgenootschap aangaat met de X-Men. Natuurlijk voel je aankomen dat dit nooit heel lang goed kan gaan, maar het geeft een fijne spanning om je af te vragen wanneer Magneto de bad guy aan het uithangen is en wanneer niet (ik wist wel dat hij niet expres Stryker over Cerebro verteld had!).

Over spanning gesproken: de film kent een aantal goed spannende scènes, waaronder de overval op de school. Mystique levert ook haar aandeel in de spanning, omdat je nooit weet welke vorm ze nu weer aangenomen heeft - het wordt op een gegeven moment echt frustrerend dat je niet kunt weten of een personage zichzelf is of stiekem Mystique. De actie ziet er ook weer prima uit. Nightcrawler laat wat mooie kunstjes zien, en ook Rogue krijgt wat meer te doen. Daarnaast zit er wat gepaste humor in X2, zoals Icemans coming-out, en de manier waarop zijn moeder reageert: 'have you tried...not being a mutant?'

Ik heb eigenlijk maar weinig tegen op deze film. De acteurs doen het allemaal weer prima, waarbij Ian McKellen als Magneto mijn absolute favoriet blijft. Halle Berry stoorde me minder dan in het vorige deel. Ik vind alleen het verhaal af en toe wat rommelig en onoverzichtelijk, alsof er iemand nog een laatste keer naar had moeten kijken voor de film afgeleverd werd. Daarnaast doet de Logan-Jean-Scott-driehoeksverhouding me niet zo veel. Maar verder weinig te klagen! Op naar deel 3...

avatar van IH88
X2

Dit tweede deel blijft toch wel één van me favoriete superhelden films. De acteurs zitten weer perfect in hun rol en ook de nieuwkomers Brian Cox en Alan Cumming maken indruk. Er is geen introductie nodig en de film begint gelijk goed met de knap gefilmde en uitgevoerde actiescene in het Witte Huis. De actiescènes zien er sowieso wat beter uit dan in deel één. Het gevecht rond de school van Charles Xavier, het gevecht tussen Wolverine en Yuriko Oyama (Kelly Hu) en de gevechten met Mistique zijn allemaal sterk gedaan. Het verhaal rond William Stryker (Cox) die alle mutanten wil uitroeien zit sterk in elkaar en Cox weet goed raadt met de rol van bad guy. X-men heeft sowieso wel een interessant thema te pakken met de discussie over het registreren van mutanten en het plan van Stryker om ze uit te roeien en dit tweede deel weet dit goed te verwerken in het script. Maar de actie en het onderlinge samenspel van de acteurs is natuurlijk de grootste troef van X-men en onder andere Patrick Stewart, Ian McKellen, Hugh Jackman, Famke Janssen en Anna Paquin zijn weer uitstekend. X2 is een actierijk avontuur met sterke acteerprestaties en een goed verhaal. Dat dit allemaal zo goed samenkomt maakt van X2 één van de beste superhelden films van Marvel.

avatar van knusse stoel
Tot nu toe was ik nooit een echte liefhebber van actiefilms en zal dat waarschijnlijk ook nooit worden. Toch heeft deze filmserie tot heden een positieve indruk op mij gemaakt en dat geldt ook voor dit tweede deel. Vanavond hopelijk wederom net zo'n verrassing als met deze mee te maken. Het verhaal loopt goed, spanning is er constant wel aanwezig en zoetsappigheid is vrijwel afwezig, uitzondering betreft het einde waarbij iemand zich opoffert voor het welzijn van de groep.

avatar van Bantavoer
Tja, als je deel één opnieuw hebt gekeken, dan volgt de rest ook. Zo ook deze film. Blijft een vette film met bijna dezelfde cast. Special effects waren dit keer ook goed.
Hoewel vaak het tweede deel minder is dan de eerste, viel het dit keer mee. Het einde was ook wel verrassend. Afijn, op naar deel drie.

X2 is een leuke film, en een perfect 2de deel in de x-men serie.
Perfect gekozen om deze film over het verleden van Wolverine te laten gaan, daardoor blijft de film boeiend tot het eind. Vooral het einde met Jean Grey maakt veel indruk en zorgt dat mensen staan te popelen om x-men The last stand te kijken.

een leuk vervolg.ook al vaker gezien en dit deel blijft ook een goeie film.

avatar van Kondoro0614
Ik ben alweer een tijdje geleden begonnen aan de X-men films om deze eens te herzien, één van de gaafste ‘heldenfilms’ wat er bestaat in mijn ogen en ook dit tweede deel is erg gaaf. Toch leek dat idee meer op een hopeloos plan aangezien ik na de eerste film (die ik herzien heb in April van vorige jaar, dat is al bijna een jaar terug) al gauw weer gestopt was en waarom weet ik niet aangezien ik deze reeks toch altijd héél gaaf heb gevonden. Zoals ik al zei vond ik ook dit tweede deel weer erg geslaagd en vooral leuk, vol met actie en typische X-men scénes.

Ik heb nooit geweten dat deze reeks onder handen werd genomen door Marvel studios. Ik dacht altijd eerst dat dit een standalone heldenreeks was en daarna kwam ik snel bij DC Universe uit. Nee, een nieuwe lijn uit Marvel (nouja nieuw, we gaan al een paar jaar mee met deze serie), en dit keer geen Spider-Man, Iron Man en noem zo maar op, eerder een idee dat allerlei superhelden die de hoge piefen van Marvel niet goed genoeg vonden in één en de zelfde film zijn gestopt. Toch slaat ‘X-men’ in als een hit, en zeker met gezichten als de Wolverine schiet de film erg vooruit en blijft het een topper, want wat een waanzinnige personage is dat. Ik kan me nog wel herinneren dat ik destijds van mijn moeder het spel ‘X-Men Origins: Wolverine’ gekregen waar de ‘Wolverine’ ook veel gesprezen word, jammer genoeg dat ik waarschijnlijk een tikkeltje te jonge ben geweest voor dit spel, me er niks meer van kan herinneren en ik vaak nooit verder kwam in dit soort spellen dus waarschijnlijk heb ik hem na vijf keer spelen ook nooit meer aangeraakt.

“You know all those dangerous mutants you hear about in the news? I'm the worst one.”

Ja, X-men was tof. De cleane CGI mocht er ook echt wel zijn, want voor film uit een tijdperk waar CGI net een beetje begon te groeien vond ik de film er aardig ‘clean’ uit zien en dat meen ik echt. Het vuur, de actiescénes alles zit er goed en strak uit. En dan kan Bryan Singer blijkbaar toch nog best goed films regisseren en dat vooral met een beeld voor me na het laatste nieuws over zijn nieuwste project, al was het zijn nieuwste project voor zoverre ik weet.

X2 ken een leuke cast, met als hoogtepunt en mijn favoriet Hugh Jackman als Logan of ook wel de ‘Wolverine’. Het perfecte gezicht voor deze rol, dat heb ik altijd al gezegd en dat zal ik zo ook altijd blijven vinden. Jackman speelde de sterren van de hemel in deze X-men film en het is hem aardig gelukt, en het was ook nog niet eens irritant. Ian McKellen en Patrick Stewart deden het ook erg leuk als Magneto en Professor Charles Xavier. En we mogen natuurlijk onze eigen Famke Janssen ook niet vergeten. Voor de rest kent de film een prima cast en ik heb me verder aan niemand geïrriteerd maar er zijn zoveel mensen die rondhuppelen in deze film dat ik eigenlijk geen zin heb om ze allemaal op te noemen.

Het verhaal was ook goed. We openen de film goed met een aanval op de Amerikaanse president door Nightcrawler, die strijd voor vrijheid van de mutanten en de president wou vermoorden maar nog net op tijd gestopt kon worden. Hierna zien we al snel dat de president een onderzoek wil doen op de mutanten en ook naar de gene wie hem aanviel, waarna ze op een gebouw in New York stuitten wat in geschreven staat als school, maar wat ze niet weten volgens mij is dat een school voor mutanten.

Ze vallen de school aan en na wat mooie actie scénes zijn veel mensen ontsnapt aan de aanval van het leger. Ook ‘Wolverine’ is ontsnapt. Wanneer ze bij Bobby Drake’s huis aangekomen zijn gaat het weer helemaal mis en moeten ze weer ontsnappen.

Ondertussen is William Stryker bezig om Cerebro te vinden en te ontcijferen, tegelijkertijd komen de X-men terug om onder andere Stryker te stoppen, en de professor weer mee te nemen voordat de boel instort. Onze Famke komt hierna om het leven en dan eindigt deze film aardig vlotjes

Ik houd het wat korter aangezien ik nu het derde deel ga kijken, nu ik er nog inzit en er zin in heb moet ik het snel doen voordat ik weer andere films voorbij zie komen en dan wacht ik misschien wel weer een jaar.